Strategie střední hry (4) - Rovné a rovnejšie

24.03.2010 07:03 | Trénink

Keď som minule na tréningu dostal otázku: „Ako získať prevahu proti Ruskej?“, spomenul som si na podarený vtip pana velmistra Davida Navary: “Ne všechny varianty v Ruské vedou k vyrovnání; v některých stojí černý líp.“ Spomenul...

Keď som minule na tréningu dostal otázku: „Ako získať prevahu proti Ruskej?“, spomenul som si na podarený vtip pana velmistra Davida Navary: “Ne všechny varianty v Ruské vedou k vyrovnání; v některých stojí černý líp.“ Spomenul som si tiež na množstvo ďalších debát na turnajoch, tréningoch, ligách a internetových fórach, ktoré sa točili okolo jedinej témy: ako rozlúsknuť oriešok menom Ruská obrana. No a uvedomil som si, že z tohto otvorenia sa stal postupne skoro postrach pre tých, ktorí v šachovej partii hľadajú obsažný boj a výhru.
I keď ja osobne hrávam 1.d4 a mávam (pamätajúc plynovú krízu) obavy skôr z Ruska ako z Ruskej obrany, pokúsim sa v tomto článku ukázať možný recept, ako toto otvorenie poraziť.

Najprv si ale musíme ujasniť význam dvoch šachových pojmov; ide o pojmy „prevaha“ a „rovnováha.“
Mnohí šachisti chápu pojem „prevaha“ príliš úzko; myslia ním lepšie postavenie na šachovnici. Šachové programy takúto „prevahu“ vyhadrujú dokonca numericky; z úst mladšej generácie tak môžete občas začuť podivnú vetu typu: „Stál som na výhru, plus 1,8.“ Toto je však iba jedna, „objektívna“ časť prevahy.

Prevahou je totiž čokoľvek, čo zvyšuje vaše šance na výhru. Prevahu môžete mať na hodinách. Môže spočívať v tom, že pozíciu poznáte lepšie ako súper, prípadne že ste ju mali doma na šachovnici, pokým súper nie. Môže spočívať v tom, že pozícia súperovi „nesedí“, je mu nepríjemná, pokým vám sa hrá ľahko. Môže spočívať v tom, že máte jasný plán, pokým súper nie. Môže spočívať jednoducho v tom, že ste silnejší šachista. Tieto faktory dohromady tvoria „subjektívnu“ prevahu.

Čím sú hráči silnejší, tým dôležitejšia je objektívna prevaha. Griščuk často zahrá pred kontrolou sedem najlepších ťahov, i keď má na ne len minútu. I keď Topalovovi nudné pozície príliš nesedia, predsa ich hrá veľmi dobre, temer dokonale. Preto je hráčom svetovej špičky. Ak teda chcete uspieť s naozaj silným hráčom, musíte stáť objektívne dobre.
S tým, ako sila súperov klesá, dôležitosť subjektívnej časti prevahy narastá. Od istej úrovne už nie je podstatné, či Rybka hlási +0,21 alebo +0,54, pretože súperi nie sú tak silní, aby tento rozdiel zacítili a dokázali využiť. Omnoho dôležitejšie je, či sú schopní hrať danú pozíciu správne, s minimom chýb.

Čo myslíte, ktorej partii má prevaha pešiaka väčšiu cenu?

Aj pojem „vyrovnaná pozícia“ je obvykle chápaný príliš zjednodušene: ako postavenie, v ktorom majú obe strany rovnaké šance, (a teda žiadna z nich nemá objektívnu prevahu). Pravdou ale je, že (parafrázujúc Orwella) „niektoré postavenia sú rovné, iné sú ale rovnejšie“. Obidve nasledujúce pozície (v oboch je čierny na ťahu) Rybka správne ohodnotila znamienkom = . Prvá je ale „rovnejšia“ ako druhá.

diagram č.1

diagram č.2

Pokým v prvej pozícii panuje temer dokonalá symetria, v druhej nie je vyrovnaný ani len materiál. Druhá pozícia je vyrovnaná v tom zmysle, že čiastkové plusy bieleho i čierneho sa navzájom približne vyvažujú.
V prvej pozícii vám subjektívna prevaha (domáca príprava, šachová sila a pod.) veľmi nepomôže. Postavenie je príliš „tupé“ na to, aby bolo možné urobiť v ňom výraznú chybu. V druhej pozícii má naopak subjektívna prevaha cenu zlata: lepšie pripravený hráč či lepší taktik vyhrá veľkú väčšinu partíí.

Pri hre na výhru nie je dôvod vyhýbať sa vyrovnaným postaveniam. Dôležité ale je, aby vo vyrovnanom postavení bola prítomná určitá trvalejšia nerovnováha (ako napr. dvojica strelcov vs. dvojpešiak, vývin vs. materiál, prevaha na kráľovskom krídle vs. prevaha na dámskom krídle atď.). Ak hrám lepšie ako súper, moja strana váh postupne získa na dôležitosti a hodnotenie pozície sa zmení v môj prospech.

Vráťme sa teraz k Ruskej obrane. Väčšinu čitateľov nss.cz tvoria šachisti, ktorí nemajú medzinárodný titul a šachom sa neživia. Pre takéhoto hráča nemá zmysel hľadať v príprave objektívnu prevahu. Jednak získať v Ruskej objektívnu prevahu nie je ľahké ani pre tých najsilnejších na svete, jednak hodnota tejto prevahy na klubovej úrovni nie je veľká. Zmierme sa preto s tým, že postavenie, ktoré dostaneme, bude rovné. Nesmie byť ale „rovnejšie“; musí obsahovať určitú nerovnováhu, aby sa dalo hrať dobre na výhru.

Hráč, ktorý hrá Ruskú čiernymi, je už z definície hráč, ktorému nevadí remíza a pokojná hra. (Biely môže ťahom 5.De2 vynútiť minimálne lepšiu symetrickú strednú hru bez dám, postavenie, ktoré je temer nemožné prehrať.) Pre takéhoto šachistu sú veľmi nepríjemné dva extrémy: za prvé, keď sa dostane pod silný útok, a za druhé, keď je sám nútený útočiť.
Vyrovnaná pozícia, v ktorej je čierny pod silným útokom, vzniká napríklad v nasledujúcom variante:

1.e4 e5 2.Jf3 Jf6 3.Jxe5 d6 4.Jf3 Jxe4 5.d4 d5 6.Sd3 Se7 7.0–0 Jc6 8.c4 Jb4 9.cxd5!? Jxd3 10.Dxd3 Dxd5 11.Ve1 Sf5 12.g4 Sg6 13.Jc3 Jxc3 14.Dxc3 (diagram č.3)

diagram č.3

Do tejto pozície čierny musí; všetky ťahy po 9.cxd5 sú prakticky vynútené. Pozícia je síce rovná, táto rovnováha ale vzniká vzájomným vyvážením dvoch veľkých čiastkových plusov: na jednej miske váh je čierneho pozičná prevaha (dvaja strelci, lepšia pešiaková štruktúra), na druhej miske je bieleho náskok vo vývine (čierneho kráľ sa zasekol v centre).
Čierny sa musí nasledujúcich niekoľko ťahov presne brániť, aby ustál nebezpečnú iniciatívu bieleho. Som si stopercentne istý, že proti šikovnému taktikovi, ktorý si pozíciu (možno i s pomocou stroja) pripravil doma, má veľká väčšina amatérskych šachistov len malé šance.

Pokiaľ nehľadáte v šachu iniciatívu, ale solídnu pozičnú prevahu, a radšej sa bránite ako útočíte, bude vám viac vyhovovať napríklad tento variant:

1.e4 e5 2.Jf3 Jf6 3.Jxe5 d6 4.Jf3 Jxe4 5.d4 d5 6.Sd3 Se7 7.0–0 Jc6 8.Ve1 (miesto 8.c4) Sg4 9.c3 f5 10.Db3 0–0 11.Jbd2 Ja5 12.Da4 Jc6 13.Sb5 (diagram č.4)

diagram č.4

Postavenie na tomto diagrame je – zo strategického hľadiska – presným negatívom postavenia na diagrame minulom. Aj toto postavenie je vyrovnané, ale celkom „opačne“. Biely má pozičnú, dlhodobú prevahu, založenú na slabosti poľa e5. Ak sa mu podarí vyhnať Jc6 a zahrať Jf3-Je5 a f2-f3, bude stáť strategicky skoro na výhru. Protihra čierneho spočíva v (momentálne) silnom Je4 a vo fakte, že je schopný rýchlejšie previesť figúrky na kráľovské krídlo ako biely.
Pokým v minulom variante bol čierny nútený opatrne sa brániť, v tejto je nútený agresívne útočiť na bieleho kráľa, a to i za cenu obetí. Ak by sa snažil túto pozíciu hrať pokojne a „pozične“, bude o pár ťahov stáť výrazne horšie. Milovníci Ruskej ale neradi agresívne útočia...

V oboch variantoch sme vytvorili nerovnováhu „iniciatíva vs. pozičné plusy“, v prvom tak, aby biely mal iniciatívu, v druhom naopak. Biely si ale môže želať vytvoriť iný typ nerovnováhy, napríklad „krídlo vs. krídlo“:

1.e4 e5 2.Jf3 Jf6 3.Jxe5 d6 4.Jf3 Jxe4 5.Jc3 Jxc3 6.dxc3 (diagram č.5)

diagram č.5

V tomto variante biely vytvoril pešiakovú štruktúru, na ktorú milovníci Ruskej nie sú až tak zvyknutí. Ďalej získal rýchlejší vývin a tlak po centrálnom stĺpci d. (Čierneho kompenzácia spočíva vo fakte, že biely má dvojpešiaka.) Navyše biely kráľ rošuje výlučne na dámske krídlo, ak teda čierny ukryje monarchu na kráľovské krídlo (túto rošádu je omnoho jednoduchšie pripraviť, pretože je potrebné pohnúť len Sf8, a nie tri figúry), vznikne pozícia s opačnými rošádami, a teda nerovnováha „krídlo vs. krídlo“.

Príprava na šachovú partiu sa podobá príprave na investovanie. Ak chcete investovať, a svoj cieľ si definujete vágnym: „Chcem zarobiť.“, pravdepodobne skončíte v strate. Podobne príprava, ktorej cieľom je „získať výhodu“, veľmi pravdepodobne nebude príliš efektívna.
Pred investíciou je potrebné si definovať, v akom časovom horizonte chceme zarobiť, do akého rizika sme ochotní ísť, koľko máme peňazí, akým spôsobom a v akej oblasti chceme investovať. Podobne je v šachu nutné najskôr si ujasniť, v čom súpera pravdepodobne prevýšim, do akého druhu pozície som schopný ho natlačiť, aký druh prevahy chcem získať, prípadne aký druh nerovnováhy chcem vytvoriť. Až potom príde na rad voľba konkrétneho variantu.

Dúfam, že som vás tentokrát nenudil prílišným teoretizovaním. Som si však istý, že šachista, ktorý sa naučí využívať subjektívnu prevahu a rozoznávať rovné postavenia od tých rovnejších, po určitom čase zistí, že žiadne otvorenie nie je neriešiteľným problémom. Ani Ruská obrana nie.

42x 3700x Ján Markoš
Fotogalerie
Komentáře (42) Aktualizovat
28.03.2010 07:54 | Autor neznámý

ad chess: fotku som našiel pomocou vyhľadávača na internete, nepamätám si už ale, pomocou akého hesla. ak mi ale napíšete na jan.markos@gmail.com, pošlem Vám ju.

27.03.2010 20:08 | Autor neznámý

Hučín - výhoda bílých je spíše tak 70 ELO bodů. Vemte jekoukoliv velkou databázi a mrkněte na poměr skóre bílý - černý. 60% odpovídá 70 ELO bodům.

gmvoko - Jistě, Rybka na všechno nepřijde hned, ale třeba o dva tahy později. Ale pokud jste ji nevypnul, tak tu pozdější variantu a hodnocení si pamatuje i při vrácení tahů. Takže pokud byste ji zase přesunul zpátky k tomu 19.-Jb6, mohla by najít nějaký objektivnější tah dřív.

Proto ne pokaždé je dobré nechat běžet (jakýkoliv motor) přes noc, užitečnější bývá potahovat v tempu cca 2h/tah - při analýze pro korespondenční partii. I když někdy za tu noc objeví cosi, co při 2h zůstane za oponou, už toho není zase tolik. Nevýhoda korespondenční analýzy (tak jak se dá nastavit ve Fritzovi) je hlavně v tom, že se může přehlédnout nějaká složitější taktika.

26.03.2010 13:00 | Autor neznámý

clanok super (vlastne ako setky od JM) .. iba by som nesuhlasil s tvrdenim ze rusku hraje hrac ktoremu nevadi remiza a pokojna hra .. skoro 100% hram po e4 rusku a si myslim ze som skor taktik a kombinacna hra mi vyhovuje viac ako posuvanie figuriek .. podla toho si aj v ruskej volim varianty (aj ked hlavne slovo tam vzdy bude mat biely a ja si iba vyberam z toho co mi dovoli) .. 

k 4.Jxf7 - toto mi pride ako zbabelost za bieleho, kedze lepsie ako s remizou z toho vyjst nemoze ..  predpokladam ze ak niekto zahra rusku ciernymi, tak na tento tah je pripraveny (ale aj mne sa stalo ze som prehodil tahy a prehral som) .. ja osobne sa vzdy potesim ked mi ho nekto zahra :)

26.03.2010 11:34 | Autor neznámý

Pro : pan Markoš , nebo admin   . 

1) Prosím, není možné získat fotografii těch zanícených hráčů, je opravdu pěkná .

 

26.03.2010 11:32 | Autor neznámý

Pro pan David Bražina : vidím, že někomu nestačí uvozovky podporované smajlikem .

25.03.2010 21:43 | Autor neznámý

Alice: 22.b3! jsem neviděl, čím víc jsem do toho koukal, tím víc jsem před Polugajevským smekal, nakonec to co hrál Torre v partii bylo asi přeci jen nejlepší, ale nestačí to. Černý nemá kyslík, hrát takovou pozici je za trest. Díky za spolupráci a mějte se fajn.

25.03.2010 18:42 | Autor neznámý

 no nevim jestli je marshall zrovna zbabely, ale mozna jo, spis je proanalyzovany. absolutne ultimatni zahajeni je 1.c3 d5. 2. Da4 :)

25.03.2010 16:21 | Autor neznámý

2JK - divala jsem se na to jen par minut, co takhle zacit fandit taky trochu bilemu  - 22.Sxa6 se mi nelibi, sup tam s  22.b3!?.

Radeji bych venovala cas na analyzu tech "rovnejsich" pozic nez na neco, co od pohledu vypada nekoukatelne - aspon pro lidi .

25.03.2010 15:54 | Autor neznámý

Velmi pěkný článek, díky. Taky si ale myslím, že Ruská má pověst remízového zahájení neprávem. Článek to dokumentuje . Nejsilnější hráči v podstatě z mnoha zahájení dělají remízová . Příklad je třeba Marshall , kdyby chudák autor věděl, že vytváří jedno z " nejzbabělejších" zahájení , asi by se styděl.           :-)  Marshall však u hráčů slabších rozhodně remízový není. Jinými slovy silní hráči jako vedlejší produkt vytváří téměř ze všech zahájení , zahájení remízová , to není špatně , oni jsou prostě příliš silní .  

25.03.2010 15:22 | Autor neznámý

2JK: ja se na to klidne podivam. Mozna bych mela podotknout pod carou,  ze povazuji 11.exf6 za horsi nez 11.g3 - tj nepripustit vedlejsi varianty s 11.ef6 Sb7 12.g3 c5 13.d5 Jf6/Jb6/Dc7 a co ja vim jeste, i kdyz nemusi byt objektivne dobre pro cerneho 

25.03.2010 15:14 | Autor neznámý

 to bond james: uvidime :) jen je blbost rychle nastoupit tim pescem, ma se to stavet na pescovy konvoj kterej smete vse co mu stoji v ceste. topa tusim to jc3 nasadil jako novinku beznejsi je d4 hned. jsem si rikal ze to budes asi znat tak jsem si pripravil toto. ale jak je videt z partie tak blbe :)

25.03.2010 14:32 | Autor neznámý

Alice: Polugajevskij ve zmíněné partii rozhodil své geniální sítě, Torre se do nich spolehlivě zamotal a varianta s 13... Jb6 šla k ledu. Černému se však nic až tak hrozného neděje, pokud po 14.dxe6 Dxd1+15.Vxd1 Sxh1 16.e7 a6 17.h4 Sh6 18.f4 b4 19.Vd6 Vb8 20.Jd1 zahraje místo 20...Sxg5?! lépe 20...Se4 a pro posouzení šancí se mi zdá podstatná varianta 21.Je3 c3 22 Sxa6 Jd7 23.Jc4 cxb2 24.Vd1Jxf6 25.Sxf6 b1D 26.Jd6+ Kd7 27. Jxe4+ Dxd1+28.Kxd1 Vhe8.

25.03.2010 12:22 | Autor neznámý

Bond(James): Když vidím, jaké divné tahy jste tam oba hráli, tak se to snad ještě naučím a budu tím černé kostit... Škoda, že jsem tak línej.

25.03.2010 12:08 | Autor neznámý

Ještě abyste byli v obraze o které partii to mluvím:

[Event "2LF 2009/2010 Mittal B - VOKD "]
[Site "Ostrava"]
[Date "2009.12.06"]
[Round "4.7"]
[White "Brazina, David"]
[Black "Chlevistan, Jakub"]
[Result "1/2-1/2"]
[ECO "C42"]
[WhiteElo "1936"]
[BlackElo "2119"]
[PlyCount "21"]
[EventDate "2009.12.06"]

1. e4 e5 2. Nf3 Nf6 3. Nxe5 d6 4. Nxf7 Kxf7 5. d4 Be7 6. Bd3 Rf8 7. e5 dxe5 8.
dxe5 Ng4 9. h3 Nxe5 10. Qh5+ g6 11. Qxe5 1/2-1/2

P.S. Tohle už bych hrál za bílého na výhru

25.03.2010 12:03 | Autor neznámý

Vyvrácení předvedu ve své příští partii proti Davidovi (doufám...)

25.03.2010 11:54 | Autor neznámý

Chtěl jsem tady napsat Jxf7, ale david brazina mě už předběhnul. Je asi úplně nejjednodušší způsob, jak ze symetrické ruské udělat  dostatečný maglajs, aby to vyhrál ten lepší z obou hráčů. Teda aspoň na mé úrovni (kolem 2000 elo). Kdysi jsem se snažil najít vyvrácení za černého (protože povrchním pohledem mi přišlo, že ta oběť koně nemůže vycházet), ale opravdu jsem nic nenašel. (Ve variantě Jc3, d4 se mi nezdá pro c5.)

25.03.2010 11:09 | Autor neznámý

ing.Vratislav Hora řekl:"

- k zahájení: hlavním úkolem trenéra je nalézt vhodné partie, charakterizující dané zahájení

- zásadním úkolem trenéra bude vybrat takové partie, kde v typizované pozici byl názorně proveden plán hry"

Zdroj:  Metodický dopis. Studium a trénink šachu, 1988, ing. Vratislav Hora

 

25.03.2010 09:51 | Autor neznámý

007-ocenovaci funknce samozrejme existuji. Ze pro pocitace? Co se da delat, kdyz budete pocitat miliony pozic za vterinu tak take udelate velky ELOvy skok. OK. Zkuste aplikace CT-ART a Strategy od ChessOK (nebo knihu od Blokha, dokonce se da stahnout)-  obsahuji mnoho set diagramu - od trivialnich po slozitejsi az slozite - dokud nebude resit alespon 80% uloh prakticky okamzite, tak si je muzete opakovat. Pak zacne dalsi etapa

25.03.2010 08:23 | Autor neznámý

Ono jde v zásadě o to, že poziční faktory jsou celkem všeobecně známy, ale neexistuje nějaký univerzální recept, jak je posoudit ve vzájemné interakci. Ani z těchto článků se samozřejmě nedozvím, jak hodnotit tu kterou pozici (tedy ve smyslu která strana stojí lépe, když je nastolena nerovnováha). Počítač mi alespoň nějaké přibližné vodítko tím svým +0.25 nabízí, jinak se stejně musím spoléhat na vlastní zkušenosti a odhad a ten získám jen praxí.

25.03.2010 08:22 | Autor neznámý

Možná, že jako zbraň proti ruské měly být také zmíněny varianty: 1. e4 e5 2. Jf3 Jf6 3. d4 Jxe4 4. dxe5 (nebo Sd3 d5 5. dxe5) d5 5. Jd2. Při braní pěšcem na e5 má bílý převahu pěšců na královském křídle, černý na dámském a nehraje se tak plochá hra. Podle statistik na chesslab vyhráli bílí téměř 50% partií v těchto variantách. Uvedené varianty navíc používají i ti nejlepší. kolem 2700 ELO.  

24.03.2010 20:43 | Autor neznámý

2 marki - moje poznamky ohledne enginu patrily spise ctenarum, nez Vam/tobe . Vstavaji mi vlasy hruzou, kdyz nekde vidim podobne hodnoceni.. Mimo zapis: pokud se nekdo chce neco naucit, doporucuji si prehravat na fyzicke sachovnici a ne na monitoru se spustenou Rybkou - ono prehravat si partii na monitoru a rikat - no tohle sem videl, tohle taky.. to by se pak nekdo mohl citi jako mistr sveta

24.03.2010 20:08 | Autor neznámý

ahojte,vďaka za reakcie.

ad ata: čierny, ktorý hrá ruskú, môže dostať symetrickú strednú hru bez dám po 5.De2, navyše asi s dvomi tempami menej. preto som písal, že mu z definície nevadí rovná pokojná pozícia. nerovnováhu musí v Ruskej aktívne tvoriť biely.

ad david: pamätám si tú Tvoju hlášku z čias Bindlachu, na jednej z tých strašných osláv/večerí... dovolil som si ju použiť, si predsa len hádam najobľúbenejší šachista čiech a moravy...

ad alice: počítačové hodnotenie zmieňujem len preto, lebo je nesmierne populárne. ja osobne by som nikdy neargumentoval, že moja pozícia je dobrá, lebo rybka ukazuje +0,4. mnohí mladí hráči tak ale argumentujú. tiež sa mi zdá, že koncept subjektívnej pravahy nie je merateľný elom. dvaja hráči s rovnakým ratingom môžu mať celkom odlišný štýl, a preto výsledok ich partie veľmi závisí od typu strednej hry, do ktorej sa dostanú. koncept subjektívnej prevahy slúži ako pomôcka pri výbere otvorenia. preto nemá, ako sa mi zdá, príliš zmysel uvažovať o subjektívnej prevahe v začiatočnej pozícii.

24.03.2010 17:03 | Autor neznámý

Doufam ze se to netykalo mne - to by bylo skoro na vyzvani k souboji :-). Ja jsem ta uplne posledni, kdo by nasazovala na Rybu

24.03.2010 16:29 | Autor neznámý

Některým nadvláda rybky opravdu leží v žaludku. Souhlas s 007, pokud se s rybou shodnem, ok, pokud ne, nechám si to "vysvětlit". Pak jsou dvě možnosti. Buď pochopím, nebo si ta potvora z -1.3 skočí na #22

K článku: Zajímavé zhodnocení rozdílu mezi objektivní a subjektivní převahou. Také zde autor správně poukázal na to, že silnější hráči potřebují více objektivní převahu a slabší pak spíše subjektivní.

Avšak nezdá se mi tvrzení, že by hráči hrajícímu černými ruskou automaticky nevadíla remíza a že by se dokonce  vyhýbal agresivnímu boji.

Pokud by skutečně ruská nabízela objektivně rovnou hru s určitou nerovnováhou v pozici, pak bych ji považoval za ideální zahájení černými pro hru na výhru   V Botvinikově systému černý navodí nerovnováhu tím, že dostane skoro mat. V ruské by navodil nerovnováhu a ještě k tomu by objektivně vyrovnal...

24.03.2010 15:41 | Autor neznámý

 peknej clanek, moc peknej, na ruskou plati i jxf7 treba topalov kramnik :) tam vznika dobry bordel :)

24.03.2010 15:18 | Autor neznámý

Parádní článek, děkuji moc a nejenom za sebe. Mám šachy jako zábavu a Vaše články mi vždy trochu poodkryjí třináctou komnatu. Skvělé

24.03.2010 14:48 | Autor neznámý

Zdravím všechny a Jánovi děkuji za pěkný článek. (Mimochodem, na tu svou hlášku o ruské obraně jsem už dávno zapomněl, ale zní velmi věrohodně.) Jen bych upřesnil, že pokud jde o Fischerovy šachy, psal jsem jenom, že v některých základních pozicích je převaha bílého větší než v té klasické, ale že k výhře by stejně podle mého názoru stačit neměla a že ty pozice jsou černými celkem hratelné. Alespoň si nepamatuji, že bych mluvil o nějaké velké výhodně bílého. Jako argument proti Fischerovým šachům to používají jiní, například G. K. Kasparov.

24.03.2010 13:59 | Autor neznámý

Tak to řeknu jinak - pokud se pozice líbí mně a Rybka taky souhlasí, tak jsem 100% spokojený a klidně tam tu variantu fláknu (samozřejmě je spousta pozic, hlavně těch asymetryckých, které by Rybka klidně hrála a já se jim vyhýbám obloukem).

Ale to, že někde stojím hůř a někde líp je fakt (i když to třeba objektivně skončí remízou).

Tohle černobílé vidění výhra/remis/prohra bychom si mohli dovolit až budeme mít k dispozici tablebase na 32-kamenovou koncovku

24.03.2010 13:53 | Autor neznámý

Často se zmiňuje, že statistika jsou rafinované početní úkony s nepřesně nasbíranými daty. Mohli bychom parafrázovat na „statistika je řeč šachisty.“  Ionov- Sherbakov, 1-0, 1993.

24.03.2010 13:43 | Autor neznámý

007 - bohuzel si neuvedomujete jednu vec - to ze Vam Rybka ukazuje +0.25 neznamena nic o tom, jak je pozice nebo varianta dobra. Pouze ohodnotila do urciteho horizontu existujici pozici. Pokud date vice casu nebo pozici posunete (nebo ji skutecne hloubkove zanalyzujete), pak se hodnoceni muze hodne rychle zmenit behem 3-4 tahu opacne nebo jeste hur.. Mmch, zadne +0.25 preci neexistuje . Existuje preci jen vyhra, prohra, remis ..

24.03.2010 13:40 | Autor neznámý

Jo Torre, uz si vzpominam - jako bych videla ty komentare v Cs. sachu  (porad se mi tam michal zapas Smyslor-Ribli, ted jsem to snad nespletla )

Smejkal-Benarski 1975 (CI 20)?! (nejak se Vam Marku rozjelo lehce cislovani tahu), ale i tam se stalo 17.exf8D. Pozice ve Vasi hlavni variante neni take nic moc a += je mozna az prilis shovivave pro cerneho 

24.03.2010 13:38 | Autor neznámý

Často se tu hovoří, že počítače jsou dobré leda tak na taktické prověření pozice, ale kdyby nerozuměly strategii, tak by přece neporážely nejsilnější hráče na světě. K tomu pouze taktika při nejlepší vůli nestačí. Čili když mi počítač (Rybka) hlásí +0.25, tak vím, že to nemůže být špatná varianta. K tomu, abych pochopil proč stojím dobře a co dále hrát je samozřejmě třeba si projít spoustu vedlejších variant, ze kterých se dozvím, co chce počítač hrát. Já v tom prostě nevidím problém.

24.03.2010 13:26 | Autor neznámý

Zdravíčko. Ještě vám to trochu zkomplikuji. V pozici diagramu 1 stačí hrát "slabšímu" hráči "normální" tahy - tím myslím takové podle obecných pouček, tedy typu rošáda co nejdřív, věž na volný sloupec, méně figur méně starostí (to už žertuji), a ke zhoršení své pozice by musel udělat hodně velkou hrubku.

V pozici diagramu 2 normální tahy vlastně neexistují!! Postavení obsahuje příliš mnoho konkrétních kombinačních prvků, které nedovolují hrát jen rukama podle obecných pouček, vyžadují konkrétní přístup podložený správným propočtem a fantazií. Tím nechci říci, že obecné poučky neplatí, to ani náhodou. Mohou však být jen základním vodítkem (inspirací) pro hledání vhodného konkrétního řešení. To je samozřejmě obrovský prostor pro chybu pro obě strany.

To 19...Jb6 bylo "vyvráceno"  v partii Polugajevskij - Torre (Ribli by asi takovou variantu ani nehrál), Moskva 1981. Vždy pečlivá domácí analýza bílého triumfovala, ale s Rybkou by to možná neměl tak jednoduché. Torre jistě na pokračování 20.dxe6! Dxd1 21.Vxd1 Sxh1 22.e7 a6 (Rybka 22...Sc6!? s komp.) 23.h4!! musel zírat (Plachetka - Bagirov 2 roky před tím pokračovala 23.exf8D?!, to je docela zajímavé, co říkáte?).  Moje dost hloupá Rybka sice jasně černého preferuje, ale v dalším průběhu u 20. tahu černého již při hloubce 19 začíná chápat, že to černý vůbec nemá jednoduché. A za další dva tahy už hned z výkopu nepochybuje o tom, že bílý má výhodu. Zájemce ještě upozorním na partii Iotov - Scerbakov, Rostov na Donu 1993, kde zatím snad průzkum varianty na velmistrovské úrovni skončil (pokračování 20...Sxh1 21.e7 Dd7 22.Dxd7 Jxd7 23.Jxb5 Sxe7 24.fxe7 f6 +/=)..  Vida, zase jsem se poučil.

24.03.2010 12:45 | Autor neznámý

HH - rikala jsem neco takoveho  o symetrii? Obavam se ze nikoliv.. Fischeorovy sachy jsou asi nad ramec markiho clanku

24.03.2010 12:05 | Autor neznámý

Alice: Ze symetrie pozice nevyplývá, že by byla remis. Výhoda prvního tahu může být rozhodující, odstraňme např. v základní pozici ph2 a ph7 Znalec Fischerových šachů David Navara kdesi psal, že některé výchozí pozice se mu zdají značně výhodné pro bílého.

Také jsem jednou na Chessbase četl, že výhoda bílých figur odpovídá přibližně rozdílu 50 bodů ELO.

24.03.2010 11:06 | Autor neznámý

re Alice - Alice,klobouk dolů před Vašimi znalostmi .

re marki - něco podobného tu dosud  chybělo,díky za články,Janko. Já se kolikrát zamýšlím nad "pomocí" šach.motorů, mám problém se domluvit s mládežníkem při rozboru jeho partie. On mi tvrdí   :  "Ale já stál lépe,Rybka  mi hlásí +0,25" . Když se ho zeptám,proč si myslí,že stojí lépe,a jaký má další plán hry - už se toho moc nedovím. Jo,dobré jsou motory na taktiku ( to jsem překvapen, co jsem přehlédl)  , ale jinak - moc jim nevěřím (zvláště v koncovkách) . Asi jsem konzervativnější,měl jsem rád komentáře Mir.Filipa - stručné , jasné nastínění plánu za sebe nebo soupeře, žádné dlouhé varianty..A pravda , já ruskou v 2.lize zahrát ještě  neviděl (teď se mi nechce to prohledávat v databázi)   , asi je to modní zahájení  na vyšší úrovni....

24.03.2010 11:02 | Autor neznámý

Zatímco já bych se zmohl jenom na jakési blekotání o tom, že rovná pozice může být složitá a tupá, JM o tom napíše tenhle parádní článek, po kterém mi je hned všechno jasné. :-)

Mně se líbí termín "koncovka nestejných hráčů". To, myslím, vystihuje problém subjektivní a objektivní převahy v pozici.

Fajn, takže ruskou jsme rozlouskli, já za problém třeba považuju Marshalla a Svě(e)šnikova. :-)

A myslím, že v partii hráčů na té druhé fotce nezáleží na pěšcích, ale ani na střelcích, koních, věžích a často i na dámách. :-)

24.03.2010 10:56 | Autor neznámý

Jako milovníka Ruské mě tento článek potěšil, už se těším na to, jak se mě soupeři budou pokoušet zlomit zleva, zprava

P.S. Výchozí pozice je sice objektivně remis, ale jinak je to jedna z nejobtížnějších "rovných" pozic (příliš mnoho materiálu).

24.03.2010 10:37 | Autor neznámý

Zajimave marki.
Pokud muzu lehce okomentovat :-)
- enginy a Rybka - hodnoceni Rybky bylo vzdy obdivovano, kritizovano, ale zjednodusene lze rici, ze kazdych 0.15 na skore je cca +5% vetsi sance vyhrat (+0.9 = cca 80%, ale se zvetsujicim se skore bude tento "krok" trosku mensi). Je dost problematicke zminovat hodnoceni enginu (velmi casto to slouzi jen k vysmechu-podivej jak ten tydyt hodnoti prave tuhle pozici...)
- fotky se libi, ale nevim spravnou odpoved :-) Mozna ze vic nez na pesci zalezi na pozici, kterou by hraci meli resit (a kde bychom pocitali chyby) :-)
- diagram 1+2 jsou... jsou. Chybi tam diagram c.0 - pocatecni postaveni, ktere je absolutne symetricke a objektivne remis. "Vyhodu" (asi subjektivni, jesti to chapu dobre) muzeme vyjadrit celkem presne - z rozdilu ELA-> pravdepodobnost vyhry. V zakladni pozici odpadaji veskere dalsi faktory (oba hraci meli pozici na sachovnici jiz doma, cas maji oba hraci stejny :-) ). Mmch, jestli si vybavuji dobre, uspesnost bilych je prumerne asi 52%.
V diagramu c. 2 mi Ryba chce hrat 13..Jb6 (hloubka 19), ktere vicemene vyvratil Polugajevski pred nejakymi 25-30 lety (s Riblim?, vazne se mi to nechce hledat...) - tj v teto pozici je vyznam horizontu enginu mnohem zasadnejsi nez v diagr. c.1 (pozice je komplikovanejsi)
- komentare k diagr. c3-c5 jsou pekne a zcela vystihuji co se na sachovnici deje
- jasne, Ruska problem neni, neresitelny problem je Najdorf a Merano:-)
 

24.03.2010 08:53 | Autor neznámý

pardon, šotek :)

24.03.2010 08:50 | Autor neznámý

ďakujem za upozornenie. druhá biela vež spadla pod stôl, mala by stáť na f1. bolek ju tam isto doplní

24.03.2010 08:06 | Autor neznámý

Diagram jedna je, souhlasím, absolutně rovná pozice. Jen bílému chybí věž :))