Šachový svaz zareagoval

25.07.2013 06:44 | ostatní-články

O otevřeném dopise ze Vsetína jsme vás informovali v aktualitě ke kávě začátkem července. Nespokojenost vsetínských zavládla ohledně nadcházejícího MEU mládeže 2013 v Malenovicích.

V aktualitě Otevřený dopis ze Vsetína naleznete plné znění dopisu a i reakci hlavního organizátora Zdeňka Fialy za ŠK Světlá nad Sázavou. S reakcí přichází i předseda ŠSČR Viktor Novotný.


Odpověď na otevřený dopis ŠO Zbrojovka Vsetín z 9. 7. 2012

Vážení přátelé,

MEU mládeže je akcí Evropské šachové unie (ECU).  Před více jak 2 lety zažádal oddíl ŠK Světlá nad Sázavou prostřednictvím ŠSČR (jde to pouze prostřednictvím národních federací) ECU o pořádání tohoto turnaje v ČR. Po inspekci přímo v Malenovicích a mnoha dalších úkonech, jsme konkurz vyhráli a získali tuto akci pro ČR, do té doby byla pořádaná výhradně v rakouském Murecku.

Stejně jako u ME mládeže 2012 v Praze máme z tohoto pořadatelského úspěchu pochopitelně radost – budeme opět více vidět v šachové Evropě a hlavně bude turnaj dostupnější pro mnoho našich hráčů. Dostupnější ale vůbec nemusí znamenat levný ani uživatelsky přístupný individuálním potřebám každého hráče, jak bychom si všichni přáli. Na turnajích totiž nejde jen o hráče. Pokusím se vysvětlit, proč tomu tak je.   

Medailisté MČR mládeže příslušných věkových kategorií získávají oprávnění vybrat si v pořadí dle získané medaile jednu z 3 reprezentačních akcí, které ŠSČR pravidelně obsazuje – MS, ME nebo právě MEU. Máme to tak v ČR již dlouhá léta nastaveno, i když můžeme třeba vysílat jen zlaté medailisty či nejlepší podle Elo (způsob nominace je na nás) na všechny 3 tyto akce. Ačkoliv těmto oprávněným hráčům pořadatel poskytuje pobyt zdarma, je i tak účast poměrně nákladná – hráči si hradí cestu, poplatky FIDE či ECU, organizační poplatek pořadateli (startovné) atd. ŠSČR přispívá finančně tím, že platí na těchto akcích trenérský doprovod. Též organizuje celou výpravu. V letošním roce platí ŠSČR navíc i kompletní účast na MS a ME pro kategorie HD18, kde bojujeme o body pro hodnocení sportovních reprezentací ze strany MŠMT, tedy i o státní peníze. MEU mládeže sledovanou akcí není.  

Vedle tzv. oprávněných hráčů, kterým poskytují pořadatelé pobyt zdarma (na MS a ME vždy jeden v každé kategorii, na MEU vždy jeden v každém turnaji – v Murecku jsme to pak dělali tak, že chlapec a dívka platili každý půlku pobytu), umožňují pravidla soutěží i nominaci dalších hráčů jednoho státu. Tito hráči mají statut tzv. extra hráčů, platí dvojnásobné poplatky FIDE/ECU, a hradí si i pobytové náklady. Pouze díky platícím hráčům a rodičům mohou tyto akce dlouhodobě nabízet ubytování zdarma pro nominované, čehož dlouhá léta plně využíváme. Jinak by tyto akce nebyly financovatelné bez velkých sponzorských peněz či dotací. A přiznejme si, dětské šachové turnaje obvykle sponzory příliš netáhnou. Nejčastějšími přispěvateli do rozpočtů těchto akcí jsou veřejnoprávní subjekty (obce, kraje, ministerstvo sportu či školství atp.). V zásadě je ale ekonomika akce stejně jako u Open turnajů postavena hlavně na platbách od účastníků.

Jednotlivé šachové svazy obvykle neposílají reprezentovat kohokoliv, kdo si řekne, nýbrž vyžadují nějakou úroveň nominovaných hráčů. V ŠSČR potřebují hráči dobrozdání komise mládeže. U akcí mimo ČR si o statut extra hráče žádalo vždy jen pár jednotlivců. U akcí v ČR využila KM ŠSČR větší dostupnosti turnaje a dala bianko povolení širšímu okruhu hráčů – nejlepším 16 chlapcům a nejlepším 8 dívkám v každé kategorii MČR. To umožňuje těmto hráčům přihlásit se do turnaje jako extra hráči bez dalších formalit. Musíme si ale uvědomit, že oprávněný hráč (s pobytem zdarma) je v každém turnaji jediný, všichni ostatní mají pouze automatickou možnost hrát jako extra hráči.

Specifikem reprezentačních turnajů mládeže bývá, že účastníci musí povinně bydlet v oficiálním hotelu. Může jít o bezpečnost, o strach z kontumací při nulové toleranci, o předávání oficiálních informací účastníkům turnaje atd. FIDE, ECU a ani pořadatel nechtějí též obvykle dovolit, aby současně s šachovou akcí probíhala v hotelu paralelně jiná akce, která by turnaj rušila. Nicméně pochopitelně jde i o to, zaplnit hotel po střechu. Dohoda s hotelem je klíčovým prvkem pro každého pořadatele – spokojený musí být hotel i pořadatel. Jinak totiž žádná akce nevznikne – prodělávat nemůže ani hotel ani pořadatel. I proto mají FIDE i ECU pravidlo pobytu v oficiálním hotelu ve svých pravidlech. Bez něj by totiž jen stěží dokázaly tyto soutěže uspořádat každý rok. O které turnaje je mezi pořadateli zájem, jasně ukazuje např. poslední uzavírka konkurzů ECU – po 4 nabídkách pro ME mládeže či Evropský přebor škol, o 9 soutěží včetně např. patrně nejprestižnějšího ME jednotlivců neprojevil zájem nikdo.  

Pravidlo povinného pobytu v oficiálním hotelu naopak nevyhovuje platícím účastníkům, kteří by si dokázali pobyt zařídit levněji. Pochopitelně. Snad jsem ale dostatečně ozřejmil, proč si toto ECU vymínila a proč na tom i náš pořadatel trvá. Žijeme ve světě s jasnými ekonomickými pravidly a je-li pro někoho něco zadarmo (pro oprávněné hráče ubytování, pro vítěze cenový fond ve výši 6.000 Eur atd.), někdo to musí zaplatit. Z odpovědi Z. Fialy již víte, že tentokrát nepřispěl ani stát a ani kraj.

Tím ovšem vůbec nechci tvrdit, že akci musí zaplatit naši talenti a jejich rodiče, vůbec ne. K účasti není nikdo nucen. Když bude platících účastníků málo, riskuje nejvíce pořadatel, který na turnaji s přehledem může prodělat statisíce. To jen aby se pořád nehovořilo pouze o tom, že pořádání turnajů je zaručeně zisková věc – to by je pak pořádali všichni.

V diskuzích s rodiči zazněla i zmínka, že cena hotelu v Malenovicích je vyšší, než na jiných akcích zde pořádaných a přitom služba bude stejná. To ale není vůbec nic neobvyklého – třeba během Karlovarského filmového festivalu se bydlí mnohem dráž než v jiné dny v roce, mimo sezónu většinou seženete levněji ubytování, zájezd i třeba permanentku na vlek - platí prostě zákony poptávky a nabídky. Zde je přidanou hodnotou pořádané MEU.

Po tomto obšírnějším úvodu, mi dovolte, abych se konkrétněji vrátil k Vašemu dopisu. Snad jsem dostatečně srozumitelně vysvětlil, proč je v propozicích zakotvena povinnost pobytu v oficiálním hotelu. Propozice schválila ECU (na rozdíl od letošních propozic MEU v Murecku, které nás nemile překvapily, stejně jako postoj ECU, která do budoucna odmítla MEU zaštiťovat) a jsou tedy závazné pro všechny účastníky. V diskuzích s rodiči se mnozí ptali, zda budou mít všichni hráči ŠSČR stejné podmínky – patrně měli na mysli především hráče z nejbližšího okolí. Pořadatel mi i na základě těchto diskuzí potvrdil, že všichni účastníci budou muset mít objednaný a zaplacený pobyt v oficiálním hotelu.

V dopise několikrát zmiňujete sportovní aspekt turnaje. Mohu jen připomenout text shora – ze sportovního hlediska nominuje každá země jediného hráče v každé kategorii. Tak by asi vypadal ideální turnaj ze sportovního hlediska. Bez mecenášů by ho ale patrně nikdo nebyl schopen pořádat, proto se připouští i extra hráči.

Je tedy pořádání takového turnaje v ČR pro našince vůbec přínosem? Vezměme pro srovnání propozice loňského MEU mládeže v Murecku. Oprávněný hráč platil za Mureck 8.600 Kč včetně dopravy, u nás zaplatí 5.000 Kč. Extra hráč platil vloni v Murecku 14.000 Kč, doprovod 12.000 Kč. V Malenovicích zaplatí extra hráč 8.000 Kč a doprovod 6.200 Kč. V Malenovicích tedy zaplatí extra hráč plus doprovod stejnou částku jako jeden extra hráč v Murecku. Je to patrně více, než u běžného openu (důvody jsme si vysvětlili), na takovéto mistrovské akce se ale zase mnohem lépe shánějí peníze – od klubu, krajského šachového svazu, obce, kraje, nadací (např. jsme na webu ŠSČR několikrát vybízeli k podávání žádostí na Nadaci Českého Olympijského výboru) atd. Suma sumárum vyjelo vloni do Murecku 5 našich extra hráčů, věřím, že Malenovice budou dostupnější pro více našich talentů.

Účast na podobných akcích má z mého pohledu předsedy ŠSČR několik přínosů. Jednak jde o prestiž (ve škole, v klubu, v obci atp.), hlavně ale o konfrontaci s ještě silnějšími hráči, než potkáte na MČR. To nejcennější, co můžete získat, je motivace k další tvrdé práci a zlepšování se. Právě tvrdý trénink mnohým talentovaným chybí k dosažení nejvyšších cílů. Přál bych si, abyste k němu našli odhodlání – ať už v Malenovicích nebo kdekoliv jinde.

   

20. 7. 2013 v Novém Boru   

Viktor Novotný
předseda ŠSČR

65x 11836x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (65) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
capjar

Koukám, tady je ale bohatá diskuse. Raději jsem už neměl ptát. smiley

to lykan: Tak nějak. 

+0 /-0 | 08.08.2013 19:19

lykan

Jen tak mimochodem, připadá mi absurdní diskutovat o výhodnosti ceny, když porovnáváte dva naprosto předražené turnaje smiley. Tyto turnaje se pořádají pro děti rodičů, kteří chtějí vyhazovat peníze oknem, pořadatelé jen reagují na tuto poptávku, těžko jim v tomto směru cokoliv vytýkat.

 

Malá návodná úvaha: Mládežníci jsou odkázáni na dotační politiku rodičů. Myslíte si, že by měli tyto předražené turnaje v takové oblibě, kdyby místo toho měli možnost sehrát stejně kvalitní turnaj dospělých a přitom si ušetřené peníze ponechat?

+0 /-0 | 08.08.2013 16:38

Pavel Ch

Ách, jó, omluva má, asi se nevyjadřuji dobře mluvnicky nebo mnou napsaná věta může mít i jiný význam. Uvádím na pravou míru závažnou okolnost, která by se mohla jevit podezřelá.

MS: I Vy sám osobně uznáváte, že podmínky pro české hráče by mohly být příznivější. Podívejte se, jaký protimluv jste vytvořil ve svém příspěvku na nss.cz dne 12.07.2013. Dokonce píšete, že pro Vaše tři žáky jednáte o levnějších podmínkách vaší účasti v Malenovicích. Pokud Vám nějakým „interním“ způsobem pořadatel výhodnější podmínky poskytne, tak se poruší tolik diskutovaný rovný přístup..

Napsal jsem přesně: "Samozřejmě bych si také přál levnější podmínky pro naše hráče, jen z mých žáků 3 mají možnost účasti, jednáme o tom".

"O tom" jsem měl na mysli, jako zde v Ústí, že jednáme s rodiči, o účasti. Ne o slevě u pořadatele. Netušil jem, že je možno takto vyložit větu, sorry za nedorumnění. Nakonec dva nejedou (oba byli na úplném konci extra-hráčů, až budou výše na MČR). A na jediného samozřejmě faktura ve výši jako všichni z ČR včetně dvou doprovodů.

Co bych si přál, mohu napsat, přál bych si i to, že všem medailistům z ČR za snahu uhrazeny náklady včetně letenek a poplatků na MS, ME, MEU, ano také "přál". Ano i tady levnější pobyt bych si "přál". Člověk však musí být realista a respektovat pořadatele. A být rád, že je to v ČR, že to někdo u nás vyhraje a udělá a že levněji pro naše jak Mureck.

----

MS: Jistě jste si všiml, že jsem otevřeně nikde nepsal, že turnaj v Malenovicích bude propadák.

PCh: Vždyť jsem nepsal že jste psal Vy, tento příspěvek byl obecně všem, začal jsem ho: "Přátelé,....". A mimo jiné se znímil i o tomto. Nevím, kdo píše na klubové stránky zprávy o Murecku (podpis jsem nenašel), ale 2.8. to "capjar" zkopčil (viz níže příspěvek): Vzhledem k pokusu o "konkurenční" a již předem nejenom z finančních důvodů bohužel neúspěšný podnik v ČR v Malenovicích. Sorry, to jako fakt vadí.

Plus stránek a admina či autora, že nyní již, asi po odpovědích pořadatele, odstavec na klubových stránkách je přeformulován.

+0 /-0 | 08.08.2013 13:07

Miloš Szücs

Reakce na Pavel CH

Dobrý den pane Chrz, nejprve začnu tím, s čím se spolu shodneme a v čem s Vámi plně souhlasím:

Bude dobré, když všichni jak tu diskutujeme, budeme hodnotit úspěšnost či neúspěšnost MEU v Malenovicích poté, co bude dohráno.

 

Jistě jste si všiml, že jsem otevřeně nikde nepsal, že turnaj v Malenovicích bude propadák. Spíše jsem se ozval kriticky na celkovou koncepci turnaje:

měl by být v lepším termínu (myslím, kdy všichni mají prázdniny) – vezměte v úvahu, že v některých západních zemích jdou děti do školy v půlce srpna měl by být v lepším místě – z hlediska lepší dostupnosti pro země EU i z hlediska možnosti poznat okolí turnaje (hotel stojí osaměle v lesích a v případě deštivého či mlhavého počasí jsou hráči odkázání zůstat po dobu turnaje v hotelu) možná by bylo dobré vymyslet mu originálnější a hlavně jedinečný název

Já sám bych si přál, aby v Česku byl o prázdninách velký a dobře obsazený mládežnický turnaj. Kdyby byly pro hráče dobré podmínky, určitě bychom s Matyášem rádi přijeli. Tak jak jsme byli např. v Enschede v NL  -  Otevřené mistrovství Nizozemí mládeže - (bydlelo se v univerzitním kampusu se vším sportovním, kulturním a společenským zázemím, z areálu kampusu se přímo městkou dopravou dá dojet do centra města atd.). Jak jsem již psal, tento turnaj je záměrně dělán jako termínová konkurence Murecku … ale Evropa je stále dosti veliká.

Nebo např. slovenský příklad (sice červnového) turnaje v Liptovském Mikuláši  (zde jsou možnosti mimošachového vyžití opět větší než v Malenovicích). A Slováci dali svému turnaji i originální název – Visegrádský šachový festival V4 Chess Liptov.

Pokud bychom chtěli kromě českého šachu udělat reklamu ČR jako turistickému cíli, v Malenovicích je na to potenciál opravdu malý. V Číně jsme bydleli na stejném hotelu se Švédy. Někteří z nich byli na ME v Praze. Když zjistili, že jsem z Česka, hned mi začali ME vychvalovat. Jaký to byl pěkný turnaj a že měli poprvé možnost poznat naše krásné hlavní město.

+0 /-0 | 08.08.2013 11:57

Miloš Szücs

  mně osobně (a jak vidíme z dalších reakcí i mnoho dalším rodičům mladých hráčů)

se zdají být náklady na účast v Malenovicích poměrně vysoké. Pořadatel může mít pravdu v tom, že jsou pro české účastníky náklady trochu nižší než při jakékoliv účasti na zahraničním turnaji, ale všichni Češi malenovické náklady budou poměřovat spíše vůči dalším českým turnajům, kterých se v průběhu roku účastní, než vůči ojedinělým mezinárodním vrcholovým soutěžím.

I Vy sám osobně uznáváte, že podmínky pro české hráče by mohly být příznivější. Podívejte se, jaký protimluv jste vytvořil ve svém příspěvku na nss.cz dne 12.07.2013. Dokonce píšete, že pro Vaše tři žáky jednáte o levnějších podmínkách vaší účasti v Malenovicích. Pokud Vám nějakým „interním“ způsobem pořadatel výhodnější podmínky poskytne, tak se poruší tolik diskutovaný rovný přístup a to už bude úplně vše špatně.

Mé názory prosím berte jako můj soukromý názor, nikoliv jako kritiku kohokoliv, Vás osobně, natož pořadatele. Navíc i já mám právo jako každý člověk se v mém hodnocení či výrocích mýlit.

 

Kritiku výkonu dětí je též vhodné si na veřejnosti odpustit.

Sám jistě uznáte, že to, co tu nedávno předvedl ve svém příspěvku pan JardaN, je trochu za hranou. Naše účast v Murecku je čistě naší soukromou záležitosti placenou z vlastních peněz. Ne každému se vždy daří. I dospělí často prohrávají se slabšími hráči.

 

+0 /-0 | 08.08.2013 11:56

Miloš Szücs

Nyní mi dovolte více Vám oponovat v tom, co jste ve svém příspěvku vyznačil tučně, tedy konkurzu na MEU. Já nepopírám, že konkurz na pořádání MEU v roce 2013 byl. Rovněž je ze stránek ECU možno zjistit, že pro rok 2014 podal nabídku pouze ŠSČR. Ale budu neustále tvrdit, že ECU nemá právní nárok (vyplývající ze stanov či turnajových pravidel) pořádat takovýto konkurz. Koneckonců stanovy a hlavně „Tournament Rules“ si můžete na stránkách ECU prohlédnout.

Rovněž tam najdete i zásady pro překládání nabídek na soutěže spadající do kompetence ECU, rovněž tam najdete předložené nabídky Rakouska na 2013 a ČR na roky 2013 a 2014, dále zde najdete principy bodového hodnocení nabídek a konečně i bodově zhodnocené nabídky Česka a Rakouska pro MEU 2013. Pokud víte, že rakouská strana každoročně dává stejnou nabídku, nebyl by ani pro Vás problém svoji nabídku uzpůsobit tak, abyste získal vítězných 161 bodů. Navíc, když rakouská strana má MINUS 10 BODŮ za tu skutečnost, že v posledních 3 letech stejný turnaj pořádala. Dokonce je známo, že Česká republika nejprve pro svoji nabídku ani nepoužila oficiální nabídkový formulář.

Rakouská strana si pro tento rok svůj turnaj dala do lichých kategorií. Hlavně, aby se odlišila od jiného turnaje. Nikoliv, že by měla uznávat nějakou porážku. Proto, že určitá zaběhlá praxe turnaje s názvem MEU mládeže byla bez právního opodstatnění a kompetence ECU konfrontována s více nabídkami. ECU sama uznala, že se do turnajů MEU a např. Mitropy již nebude více míchat. Z tohoto hlediska Vaše názory ohledně pirátského turnaje, nutnosti vyloučení států zúčastněných v Murecku, natož požadavek nějakého odškodnění ze strany rakouského pořadatele vůči ČR apod. jsou mylné. Stejně jako Váš názor, že turnaj v Murecku je dotován bruselskými penězi v některém Vašem jiném příspěvku.

Jak nyní vidíme, současná situace oběma turnajům nepřináší nic pozitivního. Vezměme si jednoduchý příklad. Budete mít trafiku na hlavní ulici s obratem 50 tisíc korun. Já si udělám svoji trafiku na druhé straně ulice. Výsledek bude asi takový, že další měsíc budeme mít oba obrat 25 tisíc.

Nebo si dovolím další příklad např. z oblasti zahraničního obchodu. Máte firmu a dodáváte někomu své produkty. Na „exkurzi“ do Vaší firmy přijede pan X, který Vašemu odběrateli po seznámení se s chodem Vaší výroby dodá lepší nabídku a odběratele Vám převezme. Výrobek navíc označí stejným názvem. Pak pan X zjistí, že s jeho nabídkou není vše OK a vedení firmy ho pověří, aby požádal původní firmu o zajištění výroby na další roky. Jistě víte, na co narážím. V tomto obchodním případě by z toho pan X zřejmě nevyvázl bez smluvní pokuty. V případě šachů však pokuta nehrozí – není kdo

by ji právně mohl vymáhat.

 

Závěrem si dovolím poznámku ohledně ubytování a jejich cen v Murecku. Navštívil jsem nedaleké místní turistické centrum. Byl jsem ujištěn, že turnajové vedení „nevyrábí“ jakékoliv rozdíly v cenách ubytování mezi ceny penzionů a vybíranou částkou. Podotýkám, že místní turistický svaz rovněž dotuje murecký turnaj. Rakouské úřady a následné kontroly jsou natolik přísné, že o tomto není možno ani uvažovat. Dodržování těchto pravidel je vázáno na dotace jak od turistického svazu, tak hlavně od štýrské zemské vlády.

Jinak cena 25 EUR za den a osobu včetně plné penze v penzionu v Murecku je holý nesmysl. Penzionů je v Murecku celkem šest, pouze jeden z nich je schopen kromě ubytování se snídaní nabízet i polopenzi. Tento penzion je zároveň i nejdražší -  jeho cena je za ubytování a snídani 40 – 48 eur za den na osobu, polopenze cena na vyžádání. Zde je možno počítat zhruba s 8 EUR za jedno jídlo.

+0 /-0 | 08.08.2013 11:52

Pavel Ch

Přátelé, pojďme se nechat překvapit, co pro naše hráče pořadatel připraví a jaké MEU bude. A pak můžeme srovnávat, opěvovat či kritizovat. Když se shodneme, že není vhodné kritizovat výkony dětí adresně na webech, tak i situace, když se děti těší, připravují na MEU, rodiče zaplatili, tak není vhodné stále číst, jak je divně připravené, že je to jen konkurenční projekt skutečného, že to nebude stát  za nic. Nikdo přeci nemusí před zahraničími účastníky velebit, předem chválit, o čem není přesvědčen že se bude líbit (před 1. ročníkem Pardubic také asi málokdo hlásal, jak to bude skvělý podnik). Ale také přeci nikdo z nás není věštec, abychom říkali a psali, že to bude propadák.

Byl jsem na MČech v Harrachově 2011, když jsme po večeři našli na webu nečekanou zprávu, že Světlá vers. Mureck 1:0, pamatuji, jak jsem říkal do mikrofonu při Českém Slavoji. Takže opravdu konkurz byl a ŠK Světlá vyhrála, Mureck se ucházel. Možná pak v Murecku říkali, že je to jejich "dítě", které nedají, že konkurz neměl být, že se do něj neměli hlásit, aby nemuseli uznat porážku, asi tak nějak býti mohlo, tak to dnes tlumočí. Mají na to nemalé dotace, tak udělali i tak a ECU proti tomu nejde, zvlášť když to tam zakládal vysoký funkcionář FIDE.  Porážku uznali alespoň tím, že posunuli kategorie (jinak by to přeci neposouvali, aby opět, jako vloni, byli mladší a starší ti samí v kategoriích).

Za to vše však náš pořadatel nemůže, reguelně konkurz vyhrál. Tak si přejme, aby u nás se povedlo. A i dle realizace, účasti a ohlasů, tipuji, že pořadatel pak bude/nebude pokračovat v jednání s ŠSČR a ECU o (ne)vzdání se 2014. 

+0 /-0 | 08.08.2013 05:42

Pavel Ch

Dobré ráno,

nejprve přeji úspěch všem v posledním kole. Na případnou medaili Matyáše to bude strašně těžké. Škoda, včera to tam pár tahů před konce bylo, stává se i mistrům. Stejně tak stát se dnes může dnes ještě lecos na 2. i 3. stole. Jinak děkuji, ale o omluvu mi nešlo (podstatnější viz příspěvek výše). Jen jsem se zasmál, že do Julských Alp ještě trefím. Navíc, ten hlavní důvod byl, že po cestě (sice úplně nejkratší, ale bez zpomalovacích a zpoplatněných tunelů) při prodlouženém víkendu jsem se na den a kus stavoval v Murecku, kde hrála Eliška K., kterou jsem trénoval a kterou tam dobře vedl společně s celou výpravou ČR Pavel Benčo.. A protože zároveň postoupil další můj žák, vicemistr ČR,  Vašek S. do Gruzie 2010, tak prostě nemohu být celý pobyt z pracovních i ekonomických důvodů všude.

 Když jste zmínil ME v Gruzii 2014, kolize sice s MEU není nejideálnější, ale tam povětšinou pojedou stříbrní či zlatí z nár. mistrovství a mnoho ostatních na MEU, stále věřím, že bude v ČR. Jinak do Gruzie ještě "trošku" složitější cestování než do Malenovic (jak jste tlumočil toho z Beneluxu), ani tam, stejně jak my, Francouzi, Italové..., neletěli přímo, ale 5 hod. autobusem z TUR Trabzonu. Jinak, když rád cestujete, tak to tam nebylo vůbec špatné, moje zprávy na nss, které jsem psal z Batumi 1 2 3 závěrečná

+0 /-0 | 08.08.2013 05:19

Miloš Szücs

Přeji hezký den všem.

to: Pavel Ch:  nejprve považuji za slušné omluvit se panu Chrzovi.

Pane Chrz, vím o Vás pouze to, že jste ze severních Čech. O tom, že děláte turistiku a orientační běh, jsem netušil a v tomto ohledu mohla být pro Vás moje poznámka o mapě a buzole hloupá. Chtěl jsem jen s lehkým humorem podotknout, že je zajímavé, když někdo při vysokohorské turistice dorazí zrovna do Murecku ležícího 237 metrů nad mořem.

Vaše matematická formulace je zajímavá. Já bych za nejdůležitější považoval to, aby na konci propočtů za rovnítkem nestálo tvrdé Y.

Jinak i já se synem rádi cestujeme. Když se naskytne účastnit se přitom mládežnického šachového turnaje, rádi spojíme příjemné s užitečným. Ač já šachy závodně nehraji a určitě budete lepší šachista než já, velký důraz kladu na společenský aspekt královské hry. Při šachách můžeme poznávat  nové země, nové hráče, eventuelně navazovat další šachová přátelství. Příjemně nás potěší, když někdo v zahraničí ví něco o České republice v souvislosti se šachem. Poměrně dobrou publicitu má pardubický šachový festival. Dokonce v Nizozemí při otevřením mistrovství NL mládeže několik cizích hráčů mělo trička s logem tohoto turnaje. To potěší. Mimochodem, tento turnaj (nyní po tradičním Enschede konaný již v městě Borne) je záměrně termínově dělán tak, aby konkuroval MEU v Murecku (toto mi sdělil pan Krabbenbos, sekretář šachové federace mládeže v Nizozemí). V Nizozemí však hrají hlavně hráči z NL, B a D. I já se snažím v zahraničí dělat dobrou reklamu českým šachovým turnajům. Minulý rok jsem slavil úspěch, když do Pardubic přijeli naší známí Indové z Eindhovenu a účastnili se spolu s Matyášem stejného turnaje v Pardubicích v rámci Czech Open. Rád bych takto zapropagoval i Malenovice, ale jsem v tomto spíše zdrženlivý, neboť si nejsem zcela jistý, zdali tam vše bude tak, jak by se na turnaj s takovým názvem slušelo.

+0 /-0 | 07.08.2013 12:20

Miloš Szücs

  to: zdenek65

Pane Fiala, moje starost o zahraniční účastníky v Malenovicích je dojemná stejně tak jako vaše bezištná starost o kvalitativní a kvantitativní zlepšení turnajů MEU a finančním způsobem vyjádřená větší dostupnost turnaje pro české hráče.

Máte pravdu v tom, že v případě dvoulůžkového pokoje za ca. 26OO Kč zaplatí extra účastníci o ca. 10 procent méně. Avšak ta představa, že v ČR mimo sezónu stojí ubytování v osamoceném hotelu někde v beskydských lesích ekvivalent 100 EUR, je dosti strašná. Naopak velice příznivá cena v Rakousku zde v Murecku 25 EUR za osobu a den včetně plné penze působí jako balzám. Kdo cestuje po německy mluvících zemích, dá mi za pravdu, že tato cena je téměř neskutečná. Jediným mým vysvětlením pro takto nízkou cenu za ubytování a plnou penzi je to, že bylo placeno bez dokladů načerno. Ale budiž, nemám Vám důvod nevěřit. V tomto případě by ale stálo za úvahu, zdali by pro snížení finančních nákladů pro české hráče nebylo lepší uspořádat české MEU 2014 také v Murecku. I s dopravou sem by byly celkové náklady účastníků nižší.

Matematický příklad určený pro pana Chrze uváděl trojlůžkový pokoj. A sice z následujícího důvodu. Do Malenovic se chystá šest lidí z Lucemburska – jeden trenér (chce dvoulůžkový pokoj), rodič hráč (chtějí dvoulůžkový pokoj), oba rodiče hráč (chtějí trojlůžkový pokoj). Nebo snad rozdělíte poslední rodinu do dvoulůžkových pokojů? Protože Lucemburčané bydlí ve stejném penzionu jako my, často spolu diskutujeme. Dotazy byly ohledně letecké dopravy do Ostravy (není možno, proto pojedou z Prahy do FM vlakem), ohledně kvality ubytování, lokality hotelu. Konkrétní dotaz padl např. ohledně možnosti zapůjčení kol. Doporučili jsme jim podívat se na internetové stránky hotelu – bohužel jsou pouze v češtině.

 

To ELOminator:

Vaše P.S. se mi líbí. Mám rád stejný humor a proto připojuji další intimní vysokohorský vtip: Některé horolezkyně dosahují vrcholu již v základním táboře.

+0 /-0 | 07.08.2013 12:20

Morphynista

Mám ještě dotaz na pořadatele. Minulý rok na ME v Praze diváci do hotelu nesměli, prý to tak vyžadují předpisy ECU. Dejme tomu, že bych se rozhodl na MEU přijet podívat. Pustí mě dovnitř nebo - v rámci propagace šachu mezi veřejností - zůstanou opět divákům (budou-li nějací ) dveře do hotelu zavřené ?

+0 /-0 | 07.08.2013 08:58

Pavel Ch

No právě, nějak se to napíše do grantu, raději horší varianta, jako, že vyjde nula, aby grant prošel. Odhad, intuice poměru platících/zdarma. A pak je skutečnost. Ano, buď zadotuje nebo vydělá. Ale za vydělání mu nikdo hlavu netrhá, přeci v dnešní době. Do vyúčtování průměrná účetní udělá ze zisku nulu nebo si pořídí materiál či odměny. Odměny na západ od nás logické a naprosto běžná složka grantových programů. řeci nikdo nebude dělat zadarmo.

Jasně, ELOminator, mohl jsem, si odpustit. Kdyby pan Szücz napsal, že blbě hraju šachy, tak mu odpovím, že má naprostou pravdu. Ale když se mi trefil do turistiky a orienťáku, což dělám jako naprosto ze záliby, tak to jsem musel reagovat (navíc jsem tím cítil zpochybnění, že bych v Murecku byl a platil). A když byla skloňována zde v diskusi p. Szücsem a p.Fialou doba před 24 lety a dříve, tak lépe čas od času napsat, jak se tehdá žilo (mnozí volají po staré době), že třeba namířit přímo někam jen tak nešlo. Tisíc žádostí a ještě jet obklikou. 

+0 /-0 | 07.08.2013 08:45

ELOminator

No to je sice hezká teorie, ale jak pořadatel dopředu zjistí, kolik se mu přihlásí platících a kolik neplatících účastníků? V každém případě to musí bud zadotovat nebo na tom vydělá.

P.S. Ty intimní detaily jste si mohl odpustit, koho zajímá, kde jste byl před 30ti lety na vrcholu cheeky

+0 /-0 | 07.08.2013 08:29

Pavel Ch

Dobré ráno, přeji pane Szücsi mnoho zdaru vašim dětem při finiši. I já všude píši, aby se na webech výkony mladých hráčů hloupě nekritizovali. Opravdový trenér by to nikdy neudělal. Vím, že si někteří si hrají na trenéry a dělají to.

M.S.:"Jinak obdivuji též Vaše cestovatelské schopnosti, když jste se při alpské turistice dostal až do Murecku. Příště si do ruksaku přibalte mapu a buzolu".

Jinak pane Szücsi, promiňte, ale děkuji, že chcete učit orla létat. Kde jsem, chci vylézt na nejvyšší metu a s tou buzolou běhám celkem pravidelně orienťáky. Takže, pokud vám něco říkají Julské Alpy a nejvyšší hora Sloviska Triglav 2864, můžete si při příštím Murecku prodloužit dovolenou, stojí to za to a je to kousek u sousedů (úvazky na ferraty lépe přibalit, 4 cesty obtížnosti). Proto jsem to propojil. Již jsem tam byl na vrcholu před 30 lety s rodiči, tehdy do Jugoslávie na "devizák" a s povinností objíždět přes Maďarsko, ikdyž bychom trefili rychleji.

K hádance. Nápověda (dokončení): .... a proto již víme, že nic není zadarmo.

Zaplatí to co vyberou vám řekli, ano mají pravdu.

X x A = (X - Y) x B

(pozn. slovně, nevím jak se zobrazí: X krát A se rovná (X mínus Y) krát B

X = celkový počet bydlících

Y = počet bydlících zdarma (1/kat/fed, příp. rozhodčí, organ., pomocníci, VIP, atd)

A = platba za osobu a pobyt ubytovacímu zařízení od pořadatele

B = platba, kterou pořadatel vybírá za pobyt od platících účastníků

V Murecku se jim to rovná jak řekli Vám, přesto 2010 bylo 42Euro od účastníka, jak píše Zdeněk Fiala, a přesto za dvojlůžák s plnou penzí 22 Euro/na osobu. To je ten poměr A ku B.  

Hezký a úpěšný den Pavel Chrz

+0 /-0 | 07.08.2013 07:46

chess123

Vážený pane Szücs,

Vaše starost o to, abychom neodrbali zahraniční účastníky, je až dojemná. Nechápu však, kde čerpáte informaci, že budou zahraniční účastníci bydlet ve třílůžkových pokojích v ceně 2.190 Kč/noc. To je pouze dílo Vaší fantazie. Zahraniční účastníci mají rezervované dvoulůžkové pokoje v ceně 1.950 až 2.090 Kč/noc. Když připočtete obědy a večeře, jste na ceně 2.520 až 2.660 Kč. Zahraniční účastníci tedy platí minimálně o 10% méně, než jsou pultové ceny hotelu. Navíc dostanou zdarma další služby, které ani v ceníku nenaleznete.

Smutné také je, že nás opakovaně podezíráte, ale Rakušanovi slepě věříte. Já i pan Chrz jsme psali o ceně 25 E za pobyt s plnou penzí. Nepsali jsme o noclehu se snídaní. Platil jsem 25 Euro přímo majitelce penzionu za lepší služby, než měli naši hráči, kteří platili pořadateli 42 E. Rozdíl je 17 E, tj. 40%. Proč platili naše děti o 40% více?

A závěrem bych chtěl zopakovat, že já nikoho nenutím jezdit do Malenovic a ani jsem nikomu nerozmlouval cestu do Murecku.

Zdeněk Fiala

+0 /-0 | 06.08.2013 23:18

Miloš Szücs

Vážený pane Pavle Ch, přestože máte rád logické problémy, musím Vám sdělit, že i po několikátém přečtení Vašeho příspěvku jsem nebyl schopen pochopit jeho obsah. Já jsem v předchozím příspěvku žádné ceny neuváděl, pouze to, že pořadatel nemá dodatečný zisk z ubytování a stravování. Jinak by turnaj nemohl být dotován žádnou rakouskou státní institucí.

Co se týče cen za ubytování uváděné někým jiným, mohu pouze potvrdit, že 25 EUR za osobu a den za ubytování se snídaní a 42 EUR za ubytování s plnou penzí mohlo v roce 2010 odpovídat zdejším podmínkám.

Rád máte i problémy matematické. Dovolil bych si Vám dát následující početní příklad týkající se ubytování v Hotelu Petr Bezruč.

Zjistěte, o kolik Kč denně odrbe pořadatel MEU v Malenovicích zahraniční účastníky při ubytování a stravování vůči oficiálnímu ceníku hotelu. Uvažujte následující podmínky:

Přijede 1 dospělý a 2 děti do 14 let. Tito účastníci budou bydlet ve standardním trojlůžkovém pokoji. Ke snídani, která je obsažena v ceně pokoje, si všechny tři osoby přikoupí obědy a večeře. Neuvažujte, že budou mít tito účastníci zájem si na trojlůžkový standardní pokoj v ceně 2190,- Kč/noc zapůjčit v rámci hotelových služeb televizor v ceně 50 Kč/den. Všechny potřebné údaje naleznete na www.hotelpetrbezruc.cz

Pokud se dopočítáte k nějakému výsledku, logicky mi vysvětlete, jak je takovýto rozdíl možný.

Jinak obdivuji též Vaše cestovatelské schopnosti, když jste se při alpské turistice dostal až do Murecku. Příště si do ruksaku přibalte mapu a buzolu.

+0 /-0 | 06.08.2013 22:30

Pavel Ch

Já mám rád logické a matematické problémy. Tak díky za něj, vyřešil jsem ho, jistě i čtenářům podaří problém vyřešit a vše hned bude o MEU (jakožto ME, MS atp.) všem jasnějšíenlightened

pan Miloš Szücs slovy pořadatele v Murecku tvrdí:

Poplatky za ubytování a stravování převádí pořadatel v celé výši jednotlivým ubytovacím kapacitám, žádné provize z ubytování a stravování si vedení turnaje neúčtuje

pan Zdeněk Fiala tvrdí:

Když jsem byl v Murecku na MEU 2010, platil jsem 25 Euro za pobyt/den v jednolůžkovém pokoji. Platil jsem přímo majitelce penzionu. Hráči a doprovody platili pořadateli 42 Euro Já doplním, že mohu potvrdit, byl jsem v Murecku také na výletě po cestě do Alp, 3 dny před Zdeňkem Fialou, a kolegovi turistovi a mně nabízela dvojlůžák s plnou penzí majitelka (což je lepší standart pro výpravu za těch 42Euro/1 osobu) logicky ještě laciněji než jednolůžák, tedy levněji než 2x25 Euro.

Přesto obě tvrzení (zprostředkované p. Szücsem od pořadatele v Murecku a p. Fialy) mohou býti pravdivá aniž by se za 3 roky mravy změnily, jak je to možné?enlightened

Nápověda: Nežijeme již před 24 lety, proto již víme, že..............

+0 /-0 | 06.08.2013 18:36

chess123

Ad Reprezentace: Každý hráč hrající turnaj se zápočtem na FRL má uvedenou svoji federaci. Zda tím reprezentuje ŠSČR nelze soudit. Pravidla pro přihlášky vždy stanoví pořadatel. Kdyby měl svaz posuzovat každý start člena ŠSČR v zahraničí, tak bychom se dostali 24 let zpět.

Ad Výprava v Murecku: Výprava se přihlásila, pořadatel jejich přihlášku akceptoval a hráči hrají. Co více je komu do toho? Kolik je platících a kolik je zdarma se sice dá přibližně dopočítat, ale proč? Nikomu do toho nic není. Já osobně jsem s jedním členem výpravy cca před třemi týdny komunikoval na téma Mureck a nevidím problém v jejich účasti v Murecku. Toto si můžete u pana RŠ ověřit. Každý má přece právo rozhodnout se, co bude a co nebude hrát. Mimo jiné ale hráči musí splnit věkový limit. Když je někomu 15 let, nemůže hrát v Malenovicích, ale může jet do Murecku. Jestli chtěl jet JardaN do Murecku, měl si to domluvit s pořadatelem.

Ad Cena pobytu: Pakliže člověk nezná obsah konkrétní objednávky, nemůže objektivně komentovat cenu. Jen tak na okraj. Když jsem byl v Murecku na MEU 2010, platil jsem 25 Euro za pobyt/den v jednolůžkovém pokoji. Platil jsem přímo majitelce penzionu. Hráči a doprovody platili pořadateli 42 E/den. Bydleli jsme ve stejném penzionu na stejném patře. Rozdíl si může každý spočítat.

Ad Oficiální MEU: Rakouský pořadatel Vám samozřejmě nebude říkat celou pravdu. Fakta jsou však publikována ve zpravodajích ECU. ECU pravidelně vyhlašuje konkurzy na oficiální soutěže ECU. Do konkurzu na MEU 2013 zaslali přihlášku i Rakušané. ECU poslala do Malenovic a do Murecku svého arbitra, který se seznámil s podmínkami pro pořádání MEU. ECU pak hlasováním rozhodla o pořádání MEU 2013 v ČR. Toto jsou fakta, která najdete v oficiálních dokumentech ECU. Současné výroky některých lidí jsou jen lži a produkty zákulisní politiky. Pakliže někdo tvrdí, že se MEU v Murecko nekonalo pod patronací ECU, tak neříká pravdu. V předchozích propozicích bylo vždy uvedeno: under the patronage of the European Chess Union. A když jsme chtěli pořádat MEU 2012, ECU nám sdělila, že již schválila rakouského pořadatele. Tehdy byla rakouskému pořadateli ECU dobrá a s verdiktem ECU rád souhlasil.

Ad Startovní listiny: V současné době máme přihlášeno více EU hráčů než Mureck. Počet federací máme stejný. Přestože se jedná o rok mladší ročníky, ratingy jsou vyšší než v Murecku. Startovní listiny však budeme zveřejňovat až po závazném potvrzení všech přihlášek. Jednak se stále přihlašují další hráči a některé federace ještě mění složení výprav.

Ad Kritka hráčů: Již mnohokrát jsem apeloval na pisatele, že není vhodné pomlouvat děti na webu. Bohužel ne všichni to pochopili. Stále se najdou lidé, kteří si anonymně užívají svoji svobodu slova.

Ad MEU 2014: Věřte či nevěřte, ale tady Vám opravdu nikdo nebude psát, co budou či nebudou pořadatelé řešit v září. Možná budou řešit i kvalitní obsazení turnajů.

Ad Diskuze: Vytrhávání vět z kontextu již nebudu komentovat. Každý zájemce má možnost přečíst si originální texty. Zkreslené citáty jsou pouze vizitkou autorů.

Zdeněk Fiala

+0 /-0 | 06.08.2013 14:16

Miloš Szücs

3) Rovněž jako na soukromou iniciativu, avšak podnikatelského subjektu, je nutno nahlížet na turnaj v Malenovicích. To, že se uvádí jako patron ECU, neznamená v souvislosti s ECU nic. Oba turnaje jsou tedy z hlediska ECU neoficiální. Jednak pro to, že ECU se sama od MEU distancuje – neboť ECU je Evropská šachová unie, nikoli Šachová unie států Evropské unie. Dalším a snad pádným argumentem je to, že na MEU se vybírá pouze startovné a nikoli poplatek ECU, tak jak je tomu v případě pořádání ME. Turnaj v Murecku má v propozicích to, že se jeho turnaje může zúčastnit pouze stát Evropské unie a Schengenského prostoru (což počet 28 současných států navyšuje např. o CH a N, přičemž víme, že Spojené království má své národní federace).

Doposud se turnaje v Murecku vždy účastnila početná výprava českých hráčů, kteří zde zaznamenali i významné úspěchy. Tento rok rovněž nikdo ze strany pořadatelů českou účast neodmítal a i přes další MEU v Malenovicích se české účasti nebránil. Také jsem v minulosti od žádného českého účastníka na murecký turnaj neslyšel kritiku. Pouze od jistého návštěvníka zde před třemi lety, který na vlastní náklady a ve svém volném čase přijel do Murecku zjišťovat nedostatky (zjistil hlavně omezený přístup do hracího sálu, nedokonalé on-line přenosy a nutnost dojíždění z penzionů do hrací haly), a v rámci zvýšení kvality turnaje MEU se ze vznešených pohnutek rozhodl uspořádat obdobný turnaj sám. Přivlastnil si stejný název a dále ho „vylepšil“ tím, že jeho pořádání dal do termínu školního roku a umístil ho na česko-polské pomezí, tedy na pomyslný okraj Evropské unie. Mnoho zdejších účastníků ani o tom neví, že se obdobný turnaj bude v Malenovicích konat. Jeden účastník z Beneluxu mi však sdělil, že do Malenovic asi pojede, ale že z Prahy bude muset jet vlakem, protože letecky dostat se do Ostravy je pro něho velký problém. Proti samotnému konání turnaje v Malenovicích nic nemám a byl bych rád, kdyby se zde konal turnaj jak v roce letošním, tak i příštím. Nekonání by zřejmě znamenalo dosti velkou ostudu. Navíc víme, že převedení turnaje do Malenovic trvalo tři roky úsilí a pořadatelské diplomacie. To, že jako argument zamýšleného neuskutečnění turnaje v roce 2014 je uváděná negativní kampaň ze strany rodičů, beru jako chabou výmluvu. Jako lepší argument bych viděl například to, že pro ME 2014 v Gruzii stanovila ECU termín takový, který koliduje s MEU v Malenovicích. Jaké ceny si pořadatel stavoví za ubytování, startovné apod., náleží do jeho pravomoci. Nelíbí se mi však fakt, že v probíhající negativní kampani se pořadatelé vymlouvají a zdůrazňují nutnost dodržet propozice turnaje, které si stanovili oni sami, nikoliv že by si je ECU takto nárokovala. ECU nabídky pořadatelů včetně propozic a dalšího pro rok 2013 a 2014 pravděpodobně jen podepsala a více už se o nic nestará. Rovněž úvaha o tom, že český pořadatel bude jednat o znovupřevedení turnaje 2014 na pořadatele rakouského, je zcela irelevantní. Rakouský pořadatel se „konkurzu“ na další rok vůbec neúčastnil a pro uspořádání turnaje nepotřebuje ani požehnání ECU a ani nemá důvod o svém turnaji s českou stranou jednat.

Nepředpokládám, že organizátoři MEU v ČR jsou takoví diletanti a že výše uvedené informace jim nejsou známy. Pouze nám to neříkají, neboť se jim to moc nehodí do krámu. Po napadení naší účasti v Rakousku panem Jardou (doufám, že z nedostatku informací neúmyslném) jsem považoval zajímající se širokou šachovou veřejnost s těmito fakty seznámit.

Psaní již bylo dost, tak to stručně shrnu. Jako svéprávný člověk jsem posuzoval u obou MEU poměr „cena / výkon“ a rozhodl jsem se pro turnaj v Murecku. Nic víc, nic míň. Doufám, že Vám to, milý neznámý pane JardoN, pro pochopení mojí účasti v Rakousku stačí.

Pokud jste všichni dočetli můj příspěvek do konce, děkuji Vám za pozornost a přeji Vám všem příjemný zbytek prázdnin.

+0 /-0 | 06.08.2013 10:43

Miloš Szücs

2) Co  se týče „trenérského“ zajištění mládežnických turnajů, jsem toho názoru, že děti bez trenéra hrát šachový turnaj mohou, kdežto samotný trenér bez hráčů je na turnaji kůlem v plotě. Doufám, že v českém šachu již skončila praxe, kdy doprovázející rodiče mladých hráčů platících si náklady ze svého se ještě musí třetinově skládat na pobyt hráčům neznámého trenéra, nota bene navíc dosazeného či delegovaného z vyšších míst.

Rád bych nyní sdělil několik informací o turnaji v Murecku tak jak jsem je získal od ředitele zdejšího turnaje. Tento turnaj zde vznikl před jedenácti lety, dostal název Mistrovství Evropské unie mládeže. Turnaj je privátní iniciativou zdejších pořadatelů a zpočátku neměl nic společného s organizací ECU. V průběhu dalších let se konal turnaj v součinnosti s ECU (ne však s jeho podporou či patronací !!!), avšak logo ECU nepřineslo turnaji ani zvýšený počet hráčů či zastoupených zemí na turnaji. V současné době ECU s mureckým turnajem nic společného již zase nemá. ECU nemá totiž ani legislativu (stanovy či turnajová pravidla) na to, aby mohl turnaj s takovým názvem řídit, organizovat či spravovat. Toto ostatně ECU samo uznalo a od roku 2015 turnaj nebude raději ani uvádět ve svém oficiálním turnajovém kalendáři.

Turnaj jako soukromá iniciativa se nekoná na podnikatelské bázi. Pořadateli náleží pouze startovné. Poplatky za ubytování a stravování převádí pořadatel v celé výši jednotlivým ubytovacím kapacitám, žádné provize z ubytování a stravování si vedení turnaje neúčtuje a ani účtovat nemůže. Jednak z toho důvodu, že na takto koncipovaný turnaj s úmyslem tvorby hospodářského výsledku by nikdo z rakouských účastníků nepřijel a navíc by žádná rakouská autorita nedala ani cent finanční podpory.

Aby se turnaj mohl konat a byl finančně vyrovnaný, je zdejší turnaj dotován zemskou vládou a místním turistickým svazem. Za celou historii turnaje nebyl nikdy turnaj v Murecku podporován penězi z Bruselu, tak jak se v diskuzích naši další šachoví experti domnívají !!!

+0 /-0 | 06.08.2013 10:42

Miloš Szücs

Dobrý den všem příznivcům šachu a zdejším přispěvovatelům do diskuse. Jmenuji se Miloš Szucs a jsem účastníkem letošního šachového turnaje v Murecku – společně se svým synem a dalšími mými hradeckými přáteli. K mému příspěvku mě přiměl komentář jistého JardyN, neboť takový blábol se jen tak nevidí. Dovolte mi také, abych věci související s turnajem v rakouském Murecku uvedl na pravou míru.

Nevím, kde přišel Jarda na to, že hradecká výprava reprezentuje ŠSČR. Navíc na tu myšlenku, že bych měl snad naši účast někde hlásit a někdo by mi ji měl schvalovat, ať už PS, TMK, KM nebo sekretář. Zde se JardaN spletl řádově o 24 roků.  S mým synem jsem v posledních letech o prázdninách absolvoval zhruba deset šachových větších či menších zahraničních turnajů. Bez toho, abych naši účast předem hlásil svazovým funkcionářům. Turnaj v Murecku je dalším takovým turnajem v pořadí. Rovněž si dovoluji se ohradit vůči jeho tvrzení, že se jedná o bandu českých vyžírků. Dále mu může být zcela jedno, kdo je vedoucím reprezentace a už vůbec mu nepřísluší hodnotit veřejně výkony hráčů. Vůbec neví, za jakých zdravotních obtíží zde „jeho“ favorit Tomáš Ptáček hraje. Rovněž se nemusí starat JardaN o to, jakého pořadatele budu přímo či nepřímo podporovat. Z obou letošních turnajů stejného formátu (tedy MEU) jsem si jednoznačně vybral ten murecký. V dalším textu příspěvku vyplyne proč a rovněž vysvětlím dohady o tom, co je oficiální a co ne vzhledem k pořadatelství MEU.

Doufám, že JardaN vystoupí z anonymity a sdělí své skutečné jméno, ať všichni víme, jakého šachového experta v našich českých luzích a hájích máme. Pokud umí být ještě fér, nebylo by od věci se za formulaci o bandě českých vyžírků omluvit. To však již nechávám pouze na něm samotném. Co se týče hradecké výpravy, tak ta má vyšší poměr platících účastníků vzhledem k celé výpravě než je letošní murecký průměr. Tento celkový poměr platících vůči všem účastníkům turnaje mi zdejší ředitel sdělil a dovolil bych si s úspěchem pochybovat o tom, že tento poměr bude v Malenovicích z pohledu pořadatele lepší.

+0 /-0 | 06.08.2013 10:40

ibmcz
Zdravim, Hledám startovní listiny registrovaných hráčů na MEU Malenovice !!!
+0 /-0 | 06.08.2013 10:35

JardaN
"Hradečáci" reprezentují ŠS ČR v Murecku. Nepřímo tak podporují rakouské neoficiálního MEu. Chci vidět, kolik pojede Rakušanů k nám. Každou nominaci reprezentace musí schválit ŠS ČR. Kdo schválil reprezentační výpravu "Hradečáků"? Předseda svazu? TMK? KM? Sekretář? Mám dojem, že se nejedná o reprezentaci ČR, ale o bandu českých vyžírků, kteří se tváří jako reprezentace. Kdo je vedoucím oné reprezentace? Tatínek? Maminka? Trenér šachu? Trenér kuželek? Rádoby reprezentace námdělá jen ostudu. Výsledky prvních pěti kol jsou hanebné. "Náš" favorit U15 s ELO 2100 prohrál i s nejslabší holčičkou, hraje na perfo 1590 a odevzdává již 43 elobodů.
+0 /-0 | 05.08.2013 15:33

zdenka
Myslím, že by bylo načase zveřejnit startovní listiny na Chess Results.
+0 /-0 | 04.08.2013 18:58

64

No, kdysi se hrávalo hlavně v kavárnách a hráči hráli tzv. kavárenské šachy. Vzhledem k času, který "sežere" vážná partie,je tedy třeba budoucnost šachu vidět zejména v "hotelových" šachách.

A praktická rada pro mladé adepty a rodiče: pokud něco stojí 14 000  doprovod, ale nejste talentem zrovna Kasparov, tak se na to vy... a hrajte hlavně oddílové přebory a tak, ty bývají často i zdarma. Jinak máte již v útlém věku poměrně náročného koníčka a stojí za zvážení, jestli by nebylo lepší se věnovat raději golfu, tenisu či jiným ne tak nákladným sportům.

+0 /-0 | 04.08.2013 17:48

Zdeněk Janda

re marhula: Viktor spravedliví ?  (surprise). Možná , nehádám se . A co má Sejkora společného s faktem, že p.Fiala předal pořatelství MEU v r.2014 ,díky nekompetentním lidem , kteří nečtou ani propozice, zpět Rakušanům?

Jo,Pavle,s šachistama je vždy legrace , zvláště se zdejšími nounejmáky enlightened

+0 /-0 | 04.08.2013 16:05

Marhula

Myslím že Viktor Novotný je ještě o něco kvalitnější ,než byl Dr. Vlastimil Sejkora. Řada lidí-funkcionářů- se zmiňovala,zda bude více pro šachový svaz nebo Nový Bor-myslím že je objektivní a spravedliví.

+0 /-0 | 04.08.2013 10:15

Pavel Ch

Samozřejmě, jak jsem carjar-ovi včera psal, nemá smysl řešit, co se píše na soukromých webech (Hradec).

Ale mne ta věta z Hradce přesto zaujala, Malenovicím se může paradoxně jen a pouze líbit. Je totiž nádherně komicky protichůdná a vyplývá z ní ve výsledku pochvala Malenovicím, což si autor nejspíš nepřál, ale nešlo mu jinak, než pravdivě popsat.

Vzhledem k pokusu o "konkurenční" a již předem nejenom z finančních důvodů bohužel neúspěšný podnik v ČR v Malenovicích ........zde (pozn. v Murecku) letos Českou republiku reprezentují pouze 4 hráči, všichni Hradečáci.

Když se na ní zamyslíme, logické vyústění první části souvětí by bylo, že v Murecku právě proto reprezentuje drtivá většina žáků z ČR. To se však nestalo. A tedy, nebo, že do Murecku jedou všichni ti z ČR, kteří věří, že MEU jako "konkurenční neúspěšný podnik" bude právě v Malenovicích; A tedy proto "všichni" z ČR, když se spočítáme, v počtu celých čtyř.smiley Pohodu přeji, krásný den a trošku legrace.

+0 /-0 | 04.08.2013 10:09

Morphynista

Tak já úplně dole vidím jméno Heinz Herzog, pravděpodobně Rakušan, tím se to zřejmě vysvětluje...

+0 /-0 | 03.08.2013 21:43

noELO

Těmhle sporům vůbec nerozumím, ale zarazilo mě, když jsem při otevření stránky Chess Results našel upoutávku právě na ten Mureck. Co je tedy oficiální? Zdůrazňuji, že nevím, kdo provozuje stránky Chess Results.

+0 /-0 | 03.08.2013 21:14

chess123

Bohužel někteří lidé hodně píší, ale málo čtou. Jinak by moje oficiální stanovisko četli v originále a nečetli by někým přepisované věty, které jsou vytržené z kontextu a nejsou pravdivé.

Některé oddílové weby je marné komentovat.

Oficiální Mistrovství EU je uvedeno v oficiálním kalendáři ECU:

http://www.ecuonline.net/com/calendar/ecu/

V propozicích našeho MEU je hned v úvodu uvedeno, že je pořádáno pod patronací ECU. Rakouský pořadatel toto v propozicích nemá, přestože to v předchozích letech v propozicích měl.

Každý turnaj i každé mistrovství má svůj smysl a má své účastníky. Každý účastník chápe smysl své účasti. Každý turnaj i každé mistrovství má svoji úroveň a také svoji cenu.

Zdeněk Fiala

+0 /-0 | 03.08.2013 19:46

chess123

Vážení čtenáři,

považuji za smutné, když někdo kritizuje MEU 2013 a po 22 dnech se nepřímo přizná, že propozice MEU ani nečetl či nepochopil.  

V propozicích je jasně uvedeno, že pořadatel zajistí zdarma pobyt pro 4 hráče a jednoho trenéra každé šachové federace. Všichni víme, že EU má 28 členských zemí. Všichni také víme, že ve většině sportů nemá Velká Británie jednu federaci, ale má více federací. V šachu má 3 federace: ENG, SCO a WLS. A obdobně jako v letech minulých zval nečleny EU rakouský pořadatel, může i letos pořadatel pozvat některé další evropské země. Počet účastníků s pobytem zdarma tak může být přes 150.  

Oficiální MEU 2013 bude v ČR. Pořadatelský servis bude na vyšší úrovni, než bývalo zvykem v Murecku. Cenový fond bude zcela jiný než v Murecku. MEU 2013 bude pro hráče ŠSČR přístupnější a i levnější. MEU 2013 je pořádáno na stejných principech, dle kterých jsou pořádány všechny MS, ME a MEU všude v zahraničí. Všude to funguje a účastníci daná pravidla chápou a respektují. Nejlepší hráči si vybojují účast na MS, ME či MEU v roli pozvaných hráčů a extra hráči si za účast mezi nejlepšími hráči zaplatí.  

Účast na našem oficiálním MEU bude kvalitativně i kvantitativně lepší než na neoficiálním MEU. Patnáctiletí hráči by měli mít teoreticky ELO o cca 100 bodů vyšší než hráči čtrnáctiletí. Přesto je rating prvních deseti čtrnáctiletých v Malenovicích o 90 bodů vyšší než rating prvních deseti patnáctiletých v Murecku.  A v kategorii U10 mají dvě naše desetileté hráčky o 100 bodů lepší ELO než patnáctiletá medailistka z Murecku. Kdo si chce zahrát kvalitní turnaj a porovnat svoji úroveň se zahraničními soupeři, dostal od nás možnost. 

Zdeněk Fiala, předseda ŠK Světlá n.Sáz.

+0 /-0 | 03.08.2013 19:44

Zdeněk Janda

Pavle,mnoho povyku pro nic. Nejlepší kritika je taková, že to udělám kvalitněji, než ten kritizovaný. Nikdo nebrání přece Vsetínu to ukázat , třeba příště , p.Fialovi, jak se to má správně dělat, nejlépe po valašsku wink...

+0 /-0 | 03.08.2013 19:12

Pavel Ch

Primární finanční profit či ztráta nevzniká českému šachu, ale pořadateli. Českému šachu ovšem vznikne seknudární profit, jako možnost větší účasti za nižší peníze než v cizině, propagace šachu, mládeže, motivace účastníků na MČR o výkonnosti, kteří nikdy nevybojují medaili, ukázat Evropě, jak umí pořadatelé u nás dělat a šance, že se budou cizinci k nám do ČR vracet, atp. Samozřejmě může vzniknout i problém, ostuda, mínus pro český šach. Ale takového pořadatele neznám u nás, který dělá větší akce, kde bych se toho bál.

--

capjar: Ale vždyť víte, víme. Co si však někdo píše na svých soukromých stránkách, sledovaných jen klubem (kdyby někdo nedal odkaz), budiž, jeho problém, z ní spíše ironicky. Možná někdo se může cítit dotčeně, ale neřešil bych.

Oficiálně se ví, jak to je. Navíc v Murecku účast o dost slabší kvantitativně i kvalitativně než v Malenovicích. Ale stejně je to od nich piráctví za co by v jiných sportech mez. federace pohrozila jejich vyloučení, včetně států, který tam chtěly jet.

--

MEU 2014, zatím ofico info, že ředitel turnaje pověřen pořádající složkou má jednat s ŠSČR a ECU o možném předání 2014. Nic dalšího nebylo zveřejněno ani nejpíš ještě neuzrálo.

+0 /-0 | 03.08.2013 16:19

ELOminator

Takže závěrem - při pořádání MEU mládeže nevzniká dle mého názoru českému šachu žádný mimořádný profit a tudíž při jeho nepořádání v příštím roce nevznikne žádná zásadní ztráta pro český šach. Někdo má možná názor přesně opačný.

+0 /-0 | 03.08.2013 07:59

ELOminator

Tak v podstatě jde o to, jestli měl svaz žádat o výjimku pro ubytování stejně jako při ME v Praze. A jestli to neudělal z diplomatických důvodů nebo prostě proto, že si to pořadatel nepřál a chtěl zkasírovat všechny. A pokud ano, jestli na to měl morální právo. Odpověd asi zní - ano, má na to právo, ale svědčí to o nedostatečném finančním zajištění celé akce a pak si fakt říkám, jaký má celé to pořádání smysl. Tedy koho zajímá nějaké MEU? Mě ne.

+0 /-0 | 03.08.2013 07:52

mash.4077

Stanovisko k diskusi (která se vede paralelně na novoborském a vsetínském webu) o otevřeném dopisu od spoluautora Ing. Straděje. http://www.sachy-vsetin.cz/303-stanovisko-k-diskusi.html

 

+0 /-0 | 03.08.2013 01:58

capjar

Omlouvám, že znovu vstupuji do této debaty. Ale, podíval jsem se na webové stránky oddílu, z něhož nyní hrají jeho zástupci v Murecku, viz http://ortex-sachy.webnode.com/news/a11-mistrovstvi-eu-v-murecku-za-ucasti-hracu-ortexu-zahajeno/ . Zaujala mně jedna věta z komentáře, cituji:

Vzhledem k pokusu o "konkurenční" a již předem nejenom z finančních důvodů bohužel neúspěšný podnik v ČR v Malenovicích (jeho pořadatel se ještě před zahájením turnaje na konci prázdnin vzdal pořadatelství dalšího ročníku - viz oficiální stránky ŠSČR) zde letos Českou republiku reprezentují pouze 4 hráči, všichni Hradečáci.

Nějak ji nechápu. Tak který z těch turnajů je vlastně oficiální a který ten konkurenční ?  

+0 /-0 | 02.08.2013 23:05

capjar

Nějak už tu diskusi nechápu. Pořadatel, ŠK Světlá - Zdeněk Fiala, se zavázal pořádat akci podle smluvních podmínek EU. Ty přece musí dodržet. Chápu, že pro některé účastníky je finančně nevýhodné a neefektivní být ubytován v určeném hotelu, ale zato přece nemůže technický pořadatel p. Fiala. Takže, pokud se mi taková akce z tohoto důvodu nelíbí, tak ji prostě nehraju. Není co řešit. 

+0 /-0 | 02.08.2013 22:00

pawel

Re Katniss.... nesolidární vůči Malenovicím

Já už tam po Vašem příspěvku viděl autobus Čechů demostrujících, diskutujících a Malenovic bojkotujících - a von je tam našich celý autobus bez buslaugh

+0 /-0 | 01.08.2013 16:56

Katniss
Tak už tu máme startovní listinu neoficiálního "MEU" v Murecku http://chess-results.com/tnr105436.aspx?art=25&fedb=CZE&lan=5&flag=30&wi=821 českou účast si netroufnu komentovat, zdá se to vůči Malenovicím nesolidární, ale účastníci toto rozhodnutí jistě nebrali na lehkou váhu.
+0 /-0 | 01.08.2013 14:34

vdudek

To PeS:

No tedy zrovna s tou limonádou to vůbec není nemožné. Proč musíme třeba na hokeji "jednotně" konzumovat předražené sponzorské pivo? wink 

+0 /-0 | 01.08.2013 10:36

martinzjihu

To Pawel,

já mám mozek provětranej dost, ale mě vadí jedna věc, že pokud pořádám takový turnaj a nedokážu si na to sehnat dotace a sponzori tak je to špatně, a když vidím jaké v letošním roce byly dotace i ze svazu na některé věci, a na tuto akci si je nedokáže pořadatel zajistit tak nevím co si o tom mám myslet, a určitě by se na to i nějaký grant nechal napasovat.Tady se píše že v Rakousku tečou prachy z Bruselu, tak proč netečou tady??????

Určitě  proti pořadatelům nic nemám, že takový turnaj zajistí, ale finančně tahat prachy z rodičů děcek není moc košer.

+0 /-0 | 01.08.2013 01:06

PeS

Rozumím problému dobře, když ho zjednoduším do tohoto tvrzení: "Turnaj může hrát jen takový hráč, který se ubytuje v nařízeném hotelu. A to i když by bydlel jednu minutu chůze od hrací místnosti..." ?

Pokud ano, pak je to zajímavý precedens a nezbývá se ptát, kde se to zastaví... Příklady další "vývoje":

V hrací místnosti nesmíš pít tuto limonádu, povolena je jen značka...

Budeš se muset převléknou, účastníci turnaje musí respektovat, že se hraje v kalhotách značky...

Copak to hraješ za zahájení? Vždyť povoleno je jen 1.e2-e4!

... další, podobně vypečená "pravidla" jistě budou následovat!

 

 

 

+0 /-0 | 31.07.2013 15:05

deVillante

Ve všem můžete mít pravdu, ale tohle je trochu síla: "My ale žijeme v zemi, kde si někteří lidé usurpují právo radit druhým, jak to mají dělat, ale sami neudělají nic."

Naopak velice špatné je, že všude na světě existují lidé, kteří si usurpují právo zakazovat kritiku vůči své osobě. Nejhorší je, že ale stále na světě existují natolik hloupí lidé, kteří s takovouto demagogií souhlasí.

+0 /-0 | 30.07.2013 12:26

chess123

Vážení čtenáři,

10. července jsem zde popsal problematiku MEU a očekával jsem, že šachisté mé vyjádření pochopí. Stejně tak jsem očekával, že šachisté pochopí rozsáhlou odpověď předsedy ŠSČR. Bohužel je mezi námi určité procento lidí, kteří nejsou ochotní pochopit realitu a neustále předkládají různá pseudořešení. Tito lidé úpěnlivě volají po důsledném dodržování svých demokratických práv, přičemž sami kategoricky odmítají respektovat jakákoliv práva druhých. Pokusím se tedy o vysvětlení ještě jednou.

V roce 2010 jsem se byl podívat na MEU v Murecku. Byl jsem zde soukromě a za svoje peníze. Společně s českými hráči a rodiči jsme se shodli, že pořádání MČR a MČech je na daleko vyšší úrovni než MEU. Tehdy jsem se rozhodl, že zkusím uspořádat MEU v České republice. Jednalo se ryze o moje osobní rozhodnutí. Nikdo mne k tomu nenutil. Pořádání MEU nebyla a není moje povinnost. Nemusel jsem vůbec nic dělat. Klidně jsem mohl nechat plavat MEU stejně jako ho do roku 2012 nechávali plavat všichni dnes aktivní diskutéři. Já jsem chtěl dostat MEU na vyšší úroveň a také jsem chtěl MEU více přiblížit našim hráčům.

Získání MEU stálo pořadatele nemalé úsilí i nemalé náklady. MEU 2013 bude v ČR. Pořadatelský servis bude na vyšší úrovni, než byl v Murecku 2010. Cenový fond bude zcela jiný než na MEU 2010. MEU 2013 bude pro hráče ŠSČR přístupnější a i levnější. Nic víc jsem nikdy nikomu nesliboval.

Pořadatelem  MEU 2013 je ŠK Světlá. ŠK Světlá musí dodržovat daná pravidla a také smlouvy se všemi partnery akce. Pořadatel jako jediný nese plnou zodpovědnost za uspořádání MEU a také za úhradu všech nákladů. Každý rádce snadno poradí, ale odpovědnost nepřevezme.

MEU 2013 je pořádáno na stejných principech, dle kterých jsou pořádány všechny MS, ME a MEU všude v zahraničí. Všude to funguje a účastníci daná pravidla chápou a respektují. My ale žijeme v zemi, kde si někteří lidé usurpují právo radit druhým, jak to mají dělat, ale sami neudělají nic. Někteří jedinci si dokonce usurpují právo diktovat druhým své ultimativní požadavky. Diskuze k MEU je zcela typická. Autoři návrhů pomíjí daná pravidla, platné smlouvy, ekonomické souvislosti a i zkušenosti prověřené praxí. Takhle se MEU opravdu dělat nedá. Když chceme pořádat MEU, musíme dodržovat pravidla MEU a také dát podmínky pro MEU.

Omlouvám se, ale opravdu nemůžeme vyhovět všem přáním a požadavkům.

 

Zdeněk Fiala

+0 /-0 | 28.07.2013 18:02

chess123

To Mohphynista

Vážený pane Morphynisto, jednání ŠSČR s ECU se musí řídit určitými diplomatickými pravidly. Žádosti předkládané ECU musí být podložené reálnými argumenty. Nesmysly a lži není vhodné zasílat . Já osobně vím, že v Malenovicích nebydlí žádný účastník MEU. A i ECU si může prověřit, že jsou Malenovice výrazně menší než Praha.

Možná byste se divil, kolik Čechů letos v dubnu zjistilo, že mají v Malenovicích rodinnou chatu. Ti to jistě mysleli upřímně.

Řeči o diskriminaci jste nemohl myslet vážně.

Zdeněk Fiala

+0 /-0 | 28.07.2013 17:49

Morphynista

Myslím, že kritika na adresu autorů otevřeného dopisu je neopodstatněná a já jejich nespokojenost chápu. Minulý rok, když se hrálo ME v Praze, požádal svaz o výjimku z povinného ubytování pro naše hráče a dostal ji. Je možné, že vsetínští celkem logicky čekali, že letos to bude stejné. Tentokrát však o ni svaz vůbec nežádal, takže otázka, zda by ji dostal znovu nebo ne, zůstala nevyřešená. Potom se to dá snadno vyložit jako diskriminace moravských a slezských hráčů na úkor Prahy. Pořadatelé a svaz by měli vysvětlit, proč o výjimku nežádali, ale chtěl bych slyšet pravdu a žádnou vyhýbavou odpověď typu - " Většina našich hráčů bydlí v Praze " . Pane Fialo, jste na tahu...

+0 /-0 | 28.07.2013 09:02

Zdeněk Janda

Ano,pod pawla bych se podepsal i já. Pak se pokrytecky divíme, že ubývá pořadatelů, ochotných něco dělat pro šachisty. Nepochybuji , že ve Vsetíně, po té , co p.Fiala vrátil pořadatelství v r. 2014 zpět do Rakouska, zavládlo nadšení a spokojenost . Nikdo přece na "mém" dítěti nebude vydělávat, že? Bylo mi líto , výše uvedené práce , Viktora Novotného. To sesumírovat , byla jistě mnohohodinová práce. Viktore,naprosto zbytečná . V otevřeném dopisu Vsetína čtu : ... "Absolutně (p.Fiala) ve dvacetiminutovém telefonickém hovoru odmítal argumenty"....atd. Jsem si jist, že vsetínští absolutně odmítli argumenty v odpovědích p.Fialy , i zde Viktora. Viktore, já jsem dávno poznal , že je těžká debata s těmi,co si nevidí dál , jak na špičku svého nosu.

No,měl jsem možnost poznat v Pardubicích "péči" některých přepečlivých rodičů o své "ratolesti" . Když jsem to tak pozoroval,tak jsem si říkal,že z toho dítka nic rozumného nemůže vyrůst. Budu rád,když se budu mýlit...

+0 /-0 | 28.07.2013 07:10

paulz

To Honza Hučín:to jsou zbytečné komplikace a stejně by bylo křiku co si to pořadatel dovoluje takové startovné...Bohužel pawel má asi pravdu...

 

+0 /-0 | 27.07.2013 17:42

Honza Hučín

Aby bylo jasno, já souhlasím s tím, že účast nebude pro hráče levná nebo dokonce zadarmo. Ať si pořadatel stanoví startovné, jak chce, klidně vysoké, a pokud přitáhne dostatečnou účast, ať vydělá. Ale ať se platí přímo pořadateli a ubytování ať si vybere každý, jaké chce.

+0 /-0 | 26.07.2013 10:29

pawel

Opravdu žasnu co náš slavný švejkovský národ dokáže. Udavačctví v našich zeměpisných šířkách nikdy nevymizí, je hluboce zakořeněno. Věta, kdy navíc popíchnu pro své čisté ruce, aby udal jiný (viz "já být rodičem..."), bývá psaná v nejtemnějších statích naší historie.

Co si to ten Fiala dovoluje, tady pořádat tady pro děti MEU, on snad na tom vydělá, to já když dělám odpolední blicáček, tak žádné vklady nechci a ještě přinesu pro přátele ze svého dárky jako ceny.

Dát Fialovi co proto a všem možným následovníkům jako varování, raději aby již žádná akce nebyla. To raději budeme jezdit do Rakous, tam to dělají stejně jak Fiala, tečou navíc k tomu prachy z Bruselu, jen nám nedají slevu. Ale tam nevíme, kdo si na tom přivydělá, ani jeho jméno pořádně neumíme vyslovit natož opsat na nss bez CtrlC, tak je nám to šuma fuk a raději zaplatíme víc neb do toho nevidíme. Jen zabránit, abychom "sousedovi", kterého dobře známe, nezáviděli. Závist, další národní vlastnost. A kdo myslí, že v Rakousích cena taková, že obecně dražší bydlo, tak udělá lépe, když zvedne zadnici od compu a vyrazí na výlet. Podle nicku to nemá speciálně Martin daleko.  Provětrá si mozek a bude více v obraze. A poté se na nss raději přátelsky pobavímelaugh, proto sem přece chodíme, né?

+0 /-0 | 26.07.2013 09:21

paulz

Přesně tak. Být ještě napadaný u tak výdělečně problematické akce....

+0 /-0 | 26.07.2013 08:48

Zdeněk Janda

Ani se nedivím reakci p.Fialy, že  r.2014 předal zpět Rakušanům. Holt u našich šachistů bude platit heslo : Kdo nic nedělá, ten nic nezkazí wink...

+0 /-0 | 26.07.2013 08:37

paulz

Zbytečná diskuze, pořadatel prostě na nečem musí vydělat a ubytování je jedna s možností. Nebo si někdo myslí, že pořadatel musí být ještě sponzor? Bez dotací to prostě jinak nejde.

 

 

+0 /-0 | 26.07.2013 08:37

strelec

HonzaHucin: to porovnání s Windows je snad ještě více úsměvné, než to porovnání ubytování s Karlov.festivalem.wink

K Úřadu pro HS to myslím vůbec nepatří - nevím co by na tom mohl šetřit.

+0 /-0 | 26.07.2013 07:04

martinzjihu

Dobrý večer, mě se opravdu toto nelíbí, na děcka a peněženky jejich rodičů je to docela masakr,

proč se to takhle natahuje,a na jiné akce jdou dotace ze svazu o 106????????????????

A opravdu bych to podal na Úřad na ochranu hospodářské soutěže, ať si to pan Fiala obhájí,

pokud to neobhájí jeho smůla, já být rodičem dotšených děcek tak to určitě udělám.

+0 /-0 | 25.07.2013 23:40

Honza Hučín

Ekonomicky je model s povinným ubytováním logický, hotel má poměrně jistou tržbu z ubytování a pořadateli tím pádem může dát např. pronájem sálu levně. Ale jako účastníku by se mi rozhodně nelíbilo, že si musím platit službu, o kterou nemám zájem. Čistší by bylo platit pořadateli nějaké startovné, klidně vyšší, a o ubytování se rozhodnout svobodně.

A zcela nefér je to vůči jiným ubytovatelům v místě akce. Možná by se někdo z nich mohl přeptat Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, co o tom soudí. Poněkud mi to připomíná kauzu s Windows, kde se zákazníkům nelíbilo, že musí platit i za prohlížeč Media Player, když ho nechtějí - a vida, MS musel Media Player od Windows oddělit.

+0 /-0 | 25.07.2013 19:02

strelec

re ELOminator: no takto to fungovat nemusí. Když vím, že v okolí není dostatek ubytovacích kapacit,  tak nemám důvod dávat slevu. Stejně se v mém hotelu či penzionu nakonec ubytuje dostatek lidí. 

+0 /-0 | 25.07.2013 18:06

ELOminator

No to porovnání mi taky přijde šejdrem, zdražení by připadalo v úvahu, pokud by účastníci zabírali místo běžným návštěvníkům. Pokud jim tam ale tímto způsobem hosty přihrnuli, měli by logicky dostat slevu a ne přirážku (čili otázka je - je tam tou dobou narváno nebo poloprázdno?).

+0 /-0 | 25.07.2013 16:33

strelec

re Inconnu,Poutnik: u tohoto srovnání jsem se také pousmál. Jinak - řekněme objektivněji - muselo by se porovnávat více faktorů. Pokud bude šachové ME třeba v Brně - pak je srovnání s Karl.festivalem totální blbost, neboť to hotely v Brně nepřeplní. Ale když to bude na malém městě s malou kapacitou ubytování, pak to (ekonomické chování hotelierů) porovnávat lze.

+0 /-0 | 25.07.2013 15:09

Inconnu

re Poutník: Proč? Mě ten princip shodný přijde, liší se to jen cílovou skupinou a druhem hobby...

+0 /-0 | 25.07.2013 14:44

Poutnik

Srovnávat tuto akci s Karlovarským filmovým festivalem vnímám jako humornou vsuvku. Vážně to nemohlo být myšleno.

+0 /-0 | 25.07.2013 11:22

ELOminator

@Morphy: To je předpokládáím zákon nabídky a poptávky, co jsou ochotni zadotovat mediálně vděčným ženám, to budou těžko cpát mládeži.

BTW nemuselo se to tak obšírně popisovat, mi stačila k pochopení problému jediná věta - akce není sledovaná z hlediska dotací wink

+0 /-0 | 25.07.2013 09:42

Morphynista

K těm oficiálním hotelům - zajímavé je, že na právě probíhajícím ME žen tato povinnost není. Organizátoři a předeseda ECU Danailov na tiskové konferenci uvedli, že šachistky mohou bydlet v oficiálním hoteku Metropol Palace, kde ale platí menší cenu než běžný turista, tedy nikoliv předražené ubytování, jak často bývalo v minulosti. Tuto možnost využilo 125 ze 169 účastnic. Šachistky, které se rozhodly bydlet jinde, nemusí platit žádnou pokutu a nikdo je za to nepostihuje. " Mohli bychom se z účastnic snažit dostat co nejvíc peněz a zvýšit cenový fond, ale ME není jen o penězích, ale také o tom, že si děvčat vážíme a děláme vše proto, aby tu byly spokojené ", řekl Danailov. Na tomto příkladu je vidět, že když se chce, tak to jde. Co kdyby si páni organizátoři vzali ze svých kolegů příklad - hlavně, co se týká cen za ubytování ? V tom případě by kritických hlasů mohlo být podstatně méně...

+0 /-0 | 25.07.2013 08:31