Otevřený dopis. K zamyšlení

23.05.2023 21:13 | Domácí zprávy

Dobrý večer, obracím se na vás jako na zástupce největších šachových médii (nss.cz, chess.cz a Československý šach) s žádostí o uveřejnění mého otevřeného dopisu.

Můj dopis jsem rozeslal v pátek  19.5. jako email široké šachové veřejnosti a dostal jsem různé reakce.
Jedna z nich opravuje mnou uvedené údaje a v rámci objektivity jsem ji chtěl připojit, ale autor byl proti. Dopis už jsem nechl tak, v originální podobě, protože ony drobné opravy nemění podstatu věci, o
které píši. Děkuji.

S pozdravem

Vlastimil Babula
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dobrý den, rozhodl jsem se napsat pár řádek k jedné věci z nedávno skončeného Mistrovství ČR mužů, která v průběhu turnaje napadla nejen mě a kterou jsem s některými kolegy hráči na místě diskutoval.

Na místě působil jako komentátor živého online přenosu velmistr Tomáš Polák a
věc se týká právě srovnání finančního ohodnocení práce hráčů MČR a práce
komentátora.

Začněme hráči. Proplacená cesta, hrazený pobyt a strava, žádné
startovné. Celkový cenový fond 260 tis. Kč, 1. cena 55 tis. Kč,
poslední 10. cena 10 tis. Kč. Odpracované hodiny vezmu odhadem podle
sebe. Příprava cca 3 hod., partie cca 5 hod., celkem 8 hod. za den. Při
9 kolech odpracováno 72 hod. A to samozřejmě nepočítám přípravu
před turnajem. Např. stříbrný Tomáš Kraus prozradil, že se na
přebor chystal 2 měsíce. Námitku, že některé partie trvaly méně, beru.
Ale na druhou stranu hráči byli nabádání chodit po partii na online
komentář podělit se o dojmy. Sám jsem chodil tak na 50%, když jsem
nehrál dlouhou partii. Vezmeme-li sazbu trenéra dle aktuální ekonomické
směrnice ŠSČR 500 Kč/hod., vychází to na 36 tis. Kč. Což odpovídá 3.
ceně 35 tis. Kč.

Pojďme ke komentátorovi. Neznám přesné částky ani podmínky, jen
odhaduji. Předpokládám, že rovněž proplacená cesta, hrazený pobyt a
strava. Denní sazba za velmistrovský živý komentář je dnes zhruba 2.500
Kč/den, tj. celkem za 9 dní 22.500 Kč, což odpovídá přesně 5. ceně.

Pro ocenění práce hráče MČR jsem vzal sazbu trenéra. Mám zkušenosti ze
všech tří pozic (hráč, komentátor i trenér) a mohu směle prohlásit, že
zatímco práce komentátora i trenéra je celkem v pohodě, práce hráče je
extrémně psychicky i fyzicky náročná a vyčerpávající. Kdo si tím
neprošel, neví. Tedy, už tímto odhadem jsem finanční ohodnocení práce
hráče ponížil. Ale aspoň na takovou částku dosáhnou jen první tři,
ostatní smůla. Myslím, že drtivá většina hráčů by raději v klidu
komentovala a měla své jisté, než se rvala o víc s nejistými vyhlídkami.

Malé odbočení, když už jsem v tom srovnávání. Na nedávném
Mistrovství ČR amatérů byl cenový fond cca 102 tis. Kč a vítěz bral 40
tis. Kč. A když už mám otevřenou ekonomickou směrnici ŠSČR, nahlédl
jsem i na rozhodčího. Na turnaji započítávaném na FIDE má
mezinárodní rozhodčí sazbu 1.600 Kč za den. Tj. za MČR 14.400
Kč, což odpovídá 8. ceně. S prací rozhodčího zkušenost nemám, nevím
přesně, co obnáší, ale na MČR nebylo třeba řešit žádný spor.

Abych nebyl špatně pochopen, samozřejmě nejde o tento jeden
konkrétní případ. Není to nic proti rozhodčímu MČR mužů Petru
Zárubovi ani proti komentátorovi. Tomáš Polák je můj kamarád a já mu tu
práci přeji. Sám bych takovou práci taky s radostí vzal. Jde o celou
věc jako obecný problém. Není to dle mého tak, že by práce komentátora
či práce trenéra nebo rozhodčího byla nadhodnocena. Problém je ten, že
práce hráče je silně finančně podhodnocena! Neodpustím si malé rouhání.
Mám někdy dojem, že hráč je při dělení koláče ten poslední, že všichni
ti rozhodčí, trenéři, organizátoři a jiní funkcionáři jsou důležitější a
na něm vlastně až tak moc nezáleží.  A zdá se mi, že je to horší než
dřív. To, že úspěšného hráče vyfotíme v obleku s pohárem, dáme na web,
poplácáme po ramenou a pochválíme, to opravdu nestačí.

Podle mě, aby byla ohodnocena práce hráče adekvátně, tak konkrétně na
Mistrovství republiky by měla být i poslední cena minimálně na úrovni
práce komentátora. Čili zhruba 2,5 krát větší než byla. Tedy celkový
cenový fond 650 tis. Kč. Pak by se určitě nestalo, že by na šampionátech
chyběla česká špička.

Já určitě nechci měřit úspěšnost či štěstí penězi, to určitě ne. Jsou
mnohem důležitější věci, vím. Ale holt žijeme v takovém systému, kde se
bez nich nikdo neobjedeme.

Myslím, že je správné toto téma otevřít, klidně i veřejně, a bez emocí
se k němu postavit. Byl bych rád, kdyby se situace profesionálních
hráčů v ČR zlepšila a byli náležitě ohodnocováni. Myslím, že bychom se
na tím mohli všichni zamyslet a pokusit se v rámci svých možností to
zlepšit. Snášet argumenty a vysvětlovat, proč to nejde, nepovažuji za
dobrou cestu. Raději se zamysleme, jak to udělat, aby to šlo. Např. v
Polsku to jde.

Na závěr ještě drobnost. Máme u nás šikovné mladé hráče, s kterými se
pilně pracuje a vkládáme do nich naše naděje. Dobře, to je samozřejmě v
pořádku. Ale pokud se finanční ohodnocení našich nejsilnějších dospělých
reprezentantů nezlepší, mladí brzy zjistí, že investovat čas a
energii do šachu se nevyplatí.

Vlastimil Babula

86x 9206x
Fotogalerie
Komentáře (86) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
lubomir1959

Jsem proti tomu, aby se MR degradovalo na úroveň Openu, těch je za rok přehršle, ale MR by v daném roce mělo být pořádáno v dlouho dopředu známém termínu, aby bylo možné tento jedinečný turnaj našich špičkových hráčů zajistit tak, aby byl pro každého z nich atraktivní po všech stránkách, aby byla jasná motivace se ho zúčastnit. To ale znamená, že veškeré zabezpečení takovéto akce musí být domyšleno a dopracováno do detailu, že nic nesmí být ponecháno náhodě, od věcí šachových až po ty tzv. nešachové. Jakou kvalitu bude mít Open, kde bude hrát, dejme tomu, 50 hráčů a navíc tam budou hráči, kteří se nevešli ani do první padesátky na žebříčku??? Jistě, klidně by se dva tři talentovaní mladí hráči mohli zúčastnit, ale ne takoví, kteří se nevešli ani do té padesátky nejlepších. Na to je dost Openů, kde ty zkušenosti mohou získávat a ani zde ne vždy uspějí. Proto mám názor, že na této vrcholné akci, na MR, které by mimo jiné mělo kapitánovi reprezentace naznačit, jak by reprezentace měla být složena, by měli hrát ti nejlepší naši hráči. 

+6 /-1 | 23.05.2023 17:29

honzales77

Když zavřený tak,by bylo fajn časem přejít na KO systém(viz.ženy,samozřejmě to teprve zkoušejí) je divácky atraktivní a víc to přitáhne lidi k šachu!Moc mě to mistrovství jinak nebavilo a ty jejich dlouhé přenosy marnění času a peněz!!!Navara v úniku a v pelotonu sledovat Vojtu Pláta jak se propadá na konec pole.Takhle mohl být nasazený až v semifinále(sehrál by míň partiií s o to větší energií) a prospělo by mu to víc a nejen jemu!!!

+0 /-3 | 23.05.2023 18:08

lubomir1959

Pane honzalesi77, KO systém je nepochybně pro diváka atraktivní, ale žádná opravdu vrcholná šachová akce se takovým systémem nehraje. MR by mělo být, mimojiné, také přípravou např. na ME družstev, olympiádu, atd. KO systém ničemu nepomůže, jedna hloupá chyba může vyřadit hráče, který by jinak na uzavřeném turnaji třeba i uspěl. Navíc pouze partie s více hráči ukáží momentální výkonnost hráče, pokud několik dobrých hráčů vypadne v prvním kole, tak co ukáží? Takové to hnědé, co nevoní. A Open? Co ukáže partie např. Navara - Frank nebo jiné podobné duely? Při vší úctě k Adamovi, jemu ani Davidovi tato partie nejspíš nic nedá, protože David bude jasným favoritem a nejspíš by hladce vyhrál...

+1 /-3 | 23.05.2023 20:59

istr
KO systémem se hraje třeba Světový pohár.
+3 /-1 | 24.05.2023 01:20

vpr
Bože můj, to se zase vyrojilo hafo závistivých ubožáků resp. svazových poskoků..Horko těžko to trefí střelcem na c4, ale empatie či snaha pochopit o čem je řeč, žádná. Zato ironie, zesměšňování, cynizmus - to vám jde skvěle. Vážení, Vlasta akorát popsal status quo v české šachové kotlině a srovnal to s jinými zeměmi resp. s jinými profesemi. Proč vám tak vadí, že tuto otázku otevřel? Když volil šachy za zdroj obživy, věděl do čeho jde. Nechápete, že jde o zlepšení podmínek všech profesionálních hráčů, nejenom jeho? Vám zřejmě nevadí úpadek reprezentace, ztráta hráčů jako Láznička, Michalík, Žilka..Nic, vypisujte dál, lajkujte dál a užívejte si pocitu, "..jak jsem jim to zase nandal.."
+7 /-4 | 22.05.2023 15:12

N. Očník

Profesionální sport by si na sebe měl vydělat sám a je jedno, jestli jde o fotbal, curling, šachy nebo kuličky.

Stát nemá dotovat sportovní profesionály a rozhodovat, který sport bude podporovat a jak moc. A to nejde o to, že bych šachistům a bafuňářům jejich peníze od státu záviděl. Jde o princip. Co se úpadku reprezentace týče ... chápete, že tak budou křiček kajakáři, horolezci, házenkáři, rychlobruslaři atd atd atd? Úpadek reprezentace beru jako fakt, jsme poměrně malý stát a představa, že budeme ve všech sportovních odvětvích dotovat špičkové sportovce, abychom měli všude skvělou reprezentaci, se mi prostě nelíbí.

Každý sport a sportovní oddíl si má shánět sponzory, pracovat na své přitažlivosti pro diváky a členy. A ne natahovat ruce ke státu a daňovým poplatníkům.

+0 /-0 | 25.05.2023 22:20

kyssling

Ať někdo kompetentní provede srovnání s podobnými zeměmi (kolik se tam platí za umístění). Nemusí to imho trvat dlouho stačí oslovit cizince z klubu kde hrají. Jinak já tedy NEsouhlasím, aby se dávalo více peněz na vrcholový sport a potažmo dotace šachovému svazu a pak na MČR. Počítám, že bych raději aby se více dávalo zdravotně postiženým či hendikepovaným. Otázka je zda je možné sehnat sponzory, kteří by pro MČR zajistili větší odměny. Pro mě za mě ať hrají klidně o milion, když na to dají sponzoři (soukromí ne státní !) peníze. Jako podnět k diskuzi beru, ale hrát tam nemusel, klidně ať z toho udělají open.

+3 /-1 | 22.05.2023 17:35

lubomir1959

Pane kysslingu, k tomu, abyste udržel nebo případně získal nového sponzora, potřebujete mít výsledky. Tím myslím úspěšné výsledky. A mezi úspěšné výsledky rozhodně nepatří s velkým štěstím získané 25. místo na olympiádě nebo nějaké 60. místo v jednotlivcích, atd. Sponzora(y) nezajímá žádné kdyby, rozhodují pouze výsledky. Když po vás zaměstnavatel požaduje maximální výkonnost v práci, tak je povinen vám také zajistit maximální podmínky. V dnešní době, kdy konkurence ve všech sportech, šachy nevyjímaje, je obrovská, kdy hranice mezi úspěchem a nezdarem je uzounká, kdy o úspěchu či nezdaru rozhodují naprosté detaily, je třeba přípravu domýšlet do naprostých detailů. To ví každý, kdo se někdy na této úrovni pohyboval. A to mi v činnosti svazu chybí. Dalším problémem je to, že šachy a obecně sport, nelze postavit na roveň s prací jeřábníka, či průvodčího vlaku. Aby mohl někdo ve sportu vyhrát, musí ten druhý prohrát. 

+2 /-1 | 22.05.2023 19:49

Jirikovka@post.cz

Tento článek má již nyní 5073 přečtení,patří mezi články s nejvyšším počtem přečtení ,což znamená,že tento článek čtenáře velice zaujal!

+0 /-4 | 23.05.2023 08:11

istr
A z toho 1500 od Vás ;)
+8 /-1 | 23.05.2023 12:23

honzales77

Přesně tak reálné číslo je podstatně menší!To je taky jeden z handicapů či nedostatků  webového portálu!Článek jsem otevřel nejméně 6x.

+4 /-0 | 23.05.2023 12:34

Jirikovka@post.cz

Ale,nevytvořil jste tisíce přečtení!

+0 /-2 | 23.05.2023 14:56

ciki333

Prokletím královské hry je fakt, že se nikdy nestane masovou zábavou aka globální sporty (kopaná, tenis...). Fotbalu "rozumí" kdejaký blbec, šachu málokdo, neb proniknou do jeho tajů vyžaduje roky usilovné práce. A to se týká i fanouškovské základny. Kolik nadšenců sledovalo streamy pana Poláka z MČR? A kolik MS v Kataru? Zvolit si šachy jako zdroj obživy považuji, asi nejen já, za vysoce riskantní krok. Má smysl dřít do úmoru teorii zahájení? Uživím ve svých 30 letech rodinu? Není praktičtější věnovat tento čas studiu na VŠ? Dobrý právník, lékař, ekonom...strčí svými příjmy do kapsy tuzemské šachové profíky (vyjma Davida a snad i Vana). Kdyby mi Všemohoucí zapálil novou svíčku života, sudičky nadělily talet Vojty Pláta a píli Davida Navary, stějně bych se na dráhu šachového profesionála nevydal...Není o co stát, není Babulovi a spol., co závidět...

 

+5 /-2 | 22.05.2023 19:36

Jirikovka@post.cz

Naprosto souhlasím! Daleko důležitější pro zabezpečení rodiny je mít nějaké povolání! Pokud rodič prohlásí: napřed vystuduj a pak si hraj šachy,s tím plně souhlasím! V šachu je obrovskâ konkurence. Pokud GM vyhrává rapidové turnaje a bere 1. Cenu,tak za 10 let zjistí,že už nevyhrává,že ho mladší předstihli a místo 1. ceny bere almužnu! Jen hazardér si myslí,že šachem uživí rodinu! A na stáří je bez důchodu! Pokud chce být sâm a dokud je silný šachista GM,tak se nějak protluče! I bezdomovec, který nedělá a pije krabicové víno nějak existuje!

+1 /-1 | 22.05.2023 23:09

Antisvazák

TÍM BEZDOMOVCEM MYSLÍTE PANE KOVKA SEBE??? JE DOBŘE, ŽE SE TAK DRŽÍTE!!!

+1 /-2 | 23.05.2023 15:17

Jirikovka@post.cz

Sebe nemyslím ale mohl by jím být schach Grossmeister bez důchodu! Což se mi zdá reálné!

+1 /-1 | 23.05.2023 15:39

xdavx x

Proto je preci ale dost ulet, ze napriklad sachovi bafunari, aka zero, nula jako je nacek Fiala, ma plat srovnatelny ne-li vyssi, nez tito sachovi reprezentanti ne?

+6 /-6 | 22.05.2023 20:15

ciki333

S ohledem na to, že NSA nasype do šachů v blízké budoucnosti vyrázně menší finační částku, než tomu bývalo doposud (válka na Ukrajině má absolutní přednost), situace se imho nezlepší.

Prioritou No.1 Martina Petra je udržet na stávající výši mzdy svazových bafuňářů. Proto požadavky pana Babuly (byť legitimní) nenajdou slyšení (=kde skoro nic není, ani smrt nebere). Doporučuji profesionálům s ELO +-2500 hrát co nejvíce zahraničních soutěží družstev, klidně i podřadných. Toto míním naprosto vážně bez ironie. Na druhou stranu si za současný stav můžete tak trochu sami...Proč jste hráli na OH v Chenai za mizerných 50 000,- Kč? Někdy mi připadá, že si necháte od Martínka dobrovolně srát na hlavu a pak pláčete...

+5 /-1 | 22.05.2023 17:04

Rubinus

a) Snad proto, že kdyby tam hrálo nějaké céčko na zkušenou, výsledek by byl asi slabší a svaz by mohl dostat peněz od NSA výrazně méně - tedy by si nepomohli. 

b) Je to i možnost se na takové soutěži předvést. Hádám, že pokud by někomu olympiáda vyšla, mohl by získat angažmá třeba v bundeslize, pokud prokázal, že zvládne udržet i silní hráče, nebo porážet ty srovnatelné.

+2 /-0 | 22.05.2023 20:35

istr
Nevím. Mně přijde, že šs není zaměstnavatel profi šachistů, jen domluvil nějaký pořadatele, aby se postarali. Klidně souhlasím s tím, že by měly být vyšší ceny, tam souhlasím třeba s PK, že by spolek měl i shánět sponzory. Jen nevím, proč bych měl financovat z členských příspěvků GM Babulu. Alternativa týmu ER bylo přispívat mu na důchod.
+2 /-0 | 22.05.2023 16:38

Petr Koutný

Ta myšlenka může být snaha o změnu. Můžeme to dělat stokrát stejně a nebo jendou jinak a třeba lépe. Ono, když se o tom bude mlčet, pak příště to nebude lepší. přinejlepším to bude stejné. A to je třeba škoda. Protože lépe je možné dělat vše a vždy. 

+1 /-3 | 22.05.2023 17:00

Jirikovka@post.cz

Osobně si myslím,že tito GM již věděli že Eliška Richterovâ volby prohraje ,proto byli neviditelní protože proti sobě nechtěli poštvat vítěze voleb,tedy ŠSČR v čele s M.Petrem!

+2 /-2 | 22.05.2023 19:26

Semod
Je velká škoda, že nebyl GM Babula, jako jeden z lídrů týmu Elišky Richterové tak aktivní i před volbami (na nss byl stejně jako GM Hráček zcela neviditelný), jinak ano pane Koutný, lépe je možné dělat vše a vždy, ale napřed se musí vyhrát volby ...
+5 /-1 | 22.05.2023 19:00

lubomir1959

Pro mě má reprezentace naší země ABSOLUTNÍ PRIORITU! I špičkový šachista má zpravidla rodinu, kterou musí živit. A aby se mohl maximálně soustředit na šachy, musí mít vytvořeny maximální podmínky. Z některých zdejších příspěvků přímo čiší závist, že účast na vrcholné akci je označována za charitu a volá někdo po openu. Já se ptám, když svaz neumí zajistit přiměřené podmínky pro 10 hráčů, jak je chce zajistit např. pro 60 hráčů? Nesmrdí ryba náhodou od hlavy? Ptám se těch, jejichž ELO je vyšší než 2550, jste schopní uživit šachem sebe a svoje rodiny? Podle mého názoru ne. Tudíž se nikdo nemůže divit, že nemáme světové hráče, snad s výjimkou Davida Navary a a snad i Nguyen Vana.

+1 /-2 | 22.05.2023 16:28

Jirikovka@post.cz

Pana Lubomíre! Co to je udělat open pro 60 hrâčů ,když pan Koutný je schopen udělat Open pro 250 hráčů! V tom to nebude! Sehnat sál není problém ! Sehnat rozhodčího není problém! Zajistit bufet není problém! Stanovit 20 finančních cen pro 60 hráčů není problém! Ubytování, určitý počet zajistíme jinak si hrâči najděte ubytování sami ,není problém neboť se turnaj hraje v Praze!

+0 /-3 | 22.05.2023 16:38

Jirikovka@post.cz

V Praze se přece hraje více velkých Openu ať je to Golden Prague, Open Prague, Prague  chess festival a pořadatelé všechno dobře zvládají! Takže uspořádat v Praze Open MČR žádný problém!

+0 /-3 | 22.05.2023 16:51

lubomir1959

Pane Fialo, opakovaně vám musím napsat, že význam a důležitost MR by měl být daleko vyšší než význam nějakého běžného Openu. Také zabezpečení MR by mělo vypadat podle toho a mělo by být domyšleno do nejmenšího detailu a termín by měl být stanoven tak, aby nekolidoval s žádnou významnou zahraniční akcí a všechny domácí akce by musely MR ustoupit. MR by mělo být vrcholnou domácí akcí a předcházet následným vrcholným světovým akcím, např. ME jednotlivců, družstev, olympiádě, atd. Nepochybuju vůbec o schopnostech Petra Koutného a jeho týmu, a pokud by on dostal podobnou akci na starost, jsem přesvědčený, že by ji zvládl perfektně. Samozřejmě tato vrcholová akce musí být precizně zabezpečena po všech stránkách, hlavně po stránce finanční (nejen od ŠSČR, ale i od státu, sponzorů, atd.), aby to naše špičkové hráče  motivovalo k účasti. Takovou akci je také třeba připravovat ve velikém časovém předstihu, aby se na nic nezapomnělo a vše domyslelo do důsledků.

+0 /-1 | 22.05.2023 18:22

lykan

Celá ta ústřední myšlenka článku, placení profesionálního sportovce dle odpracovaných hodin, je od základu nesmyslná.

+2 /-0 | 22.05.2023 19:02

lykan

Babula má pravdu. Taky mám pocit, že moje práce hráče není finančně adekvátně ohodnocena. smiley

 

+1 /-2 | 22.05.2023 12:54

lykan

Koukám, že příspěvek smazaný cenzorem si mohu oeditovat jak chci. Třeba ho tam vložit znova.

+0 /-0 | 22.05.2023 13:03

xdavx x

on nekdo neco mazal?

+0 /-0 | 22.05.2023 13:38

lykan

xdavx x: Jo. Můj předchozí příspěvek z 13:03 byl takovej hezkej, s hezkým vulgarismem, bez kterého ale bohužel nemá smysl. Tak jsem jen zkoušel, jestli se to dá editovat.

+0 /-0 | 22.05.2023 13:40

kraken8

Tyhle nářky nechápu. Pane Babulo, jestli jsem to správně pochopil, jste šachový profesionál. Pravděpodobně jste si tedy vybral nabídku, která pro Vás byla v daný čas tou nejvýhodnější. S tou jste souhlasil, asi podepsal i nějakou smlouvu atd. Buďte rád, že tuhle odpočinkovou kratochvíli, jakou šachy bezesporu jsou, stát ještě pořád dotuje ...

+8 /-4 | 22.05.2023 08:07

HumphreyvanWeiden
Tak já to zase chápu. Pan Babula sám napsal, že mu nejde jen o toto Mistrovství, ale že dlouhodobě jsou hráči na MR finančně podhodnoceni. Tedy že Svaz by měl na MR dávat víc peněz. A my se máme zamyslet, komu to vzít. To je podle mě legitimní názor.
+7 /-1 | 22.05.2023 10:41

honzales77
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-1 | 22.05.2023 09:33

Jirikovka@post.cz

Jenže tento článek má již nyní 1011 přečtení a toto nebude číslo konečné! Tvrdím ,že některé články na NSS čtenáře velmi zajímají ikdyž se nezůčastňují diskuse!

+2 /-2 | 22.05.2023 09:45

lykan
+0 /-0 | 22.05.2023 13:07

MaX

Já to chápu jako první vlaštovku a na první vlaštovku to je dobrý počit. Nějak se začít musí.  

+1 /-0 | 22.05.2023 13:07

Poutnik

Článek je čistá demagogie, kde autor ohýbá čísla, podle vlastní potřeby. Příklad: mluví o 500 Kč/hod u trenéra. ALE neřeší, že ten trenér se také musí připravovat, přehrávat si partie svěřenců atd.... nejde tedy o čistý čas. Jenže to by pak nevycházely propočty, tak jak se autorovi hodí do krámu...

+3 /-1 | 22.05.2023 11:19

xdavx x

Dobrý no, V. Babula se podepsal...

To je jak v korporatu, milion manazeru a maka jen Dezo a ten ma nejmin... 

+7 /-2 | 22.05.2023 11:41

Jirikovka@post.cz

GM Babula pojal tento člânek čistě komerčně! Sám byl na MČR úspěšný,neboť získal za 3. místo bronzovou medaili ke které mu gratuluji! Toto MČR a všechny uzavřené turnaje MČR jsou charitativní turnaje proti kterým vystupuji! Jinde na uzavřených turnajích na úrovních IM i GM není charita,ale finanční cenu obdrží první 3 hráči jako na Olomouckém šachovém létě! Charitativní turnaj znamená ikdyž hráč bude hrát sebeblběji,tak i za poslední místo bere v tomto případě 10 000 kč! GM Babula navrhuje zvýšení financí za poslední místo 2,5 x! S tím nesouhlasím! Ano zvyšte finance na MČR třeba 3x ,ale pouze za prvních 5 míst! A tak hráči bojujte o finanční ceny. Vy co budete na místě 6-10 tak bohužel na finanční cenu jste nedosáhli! To donutí hráče,aby ze sebe vydali maximum,co je pak potřebné pro reprezentaci! Já osobně jsem proto,aby MČR se hrálo jako open a příležitost dostalo více talentovaných mládežníků s elem 2300 a vyšším! V tomto MČR dostal příležitost hrát pouze 1 mládežník FM Finěk a to je velice málo!

+1 /-6 | 22.05.2023 07:53

Jirikovka@post.cz

Mládežníky nelze podceňovat neboť GM Finěk dokázal na tomto MČR porazit zkušeného GM Pláta! Bohužel toto MČR úplně odstavilo uzavřeným turnajem talentované a silné mládežníky jako je např IM Stalmach! Doufám,že ŠSČR umožní mládežníkům příštím MČR takovým turnajem,aby se MČR mohlo zůčastnit více mlâdežníků s elem 2300 a vyšším! Vždyť mládežníci jsou budoucností Českèho šachu! Současní GM budou stárnout a časem s výkonem půjdou dolu! Otázka zní: Kdo na jejich místo? Odpověď :Mládežníci! Kteří naopak za další léta půjdou se svým výkonem nahoru!

+1 /-2 | 22.05.2023 08:09

Jirikovka@post.cz

Oprava! Má být! Místo GM Finěk ,tak FM Finěk!

+0 /-1 | 22.05.2023 08:18

Petr Koutný

Pane Fialo. Souhlasím jenom s jedním slovem a to je CHARITA. Jediný, kdo to neměl jako charitu byl organizátor. Dostane od svazu cca  800 tis Kč, nemusí se bát o finanční výsledek, o sledovanost a nemá žádné riziko. Organizátoři jiných turnajů se musí snažit získat sponzory, nalákat hráče a do zahájení turnaje neví, jak dopadnou finančně. To tento pořadatel to měl jisté už od doby, kdy si sám sobě vypsal konkurz a pohlídal si dotace pro svůj turnaj. Ostatní tam dělali jen komparz, protože souhlasím s Vlastou, že o hráče tady vůbec nešlo. Už jenom to, že tady nehrála česká šachová abosulutní špička dokazuje, že to pro něj dopadlo dobře. A o to jediné šlo, věřte mi. Tak znovu za rok, přátelé...tentokrát to tipuji, že to bude ve Zlíně...:) 

+9 /-2 | 22.05.2023 08:06

Petr Koutný

V pátek jsem se vložil do té komunikace i já tímto emailem. 

 

Dobrý den, i tento email se ke mě dostal a počkáme do neděle s případným zveřejněním.

Můj názor.... Největší problém je systém výběrového řízení. Když chcete uspořádat Velkou cenu F1, nebo MOTO GP, nebo zápas v Boxu, musíte ukázat, že na to máte peníze. Tedy, udělat turnaj s tím, že jediné peníze jsou peníze od ŠSCR je od začátku špatně. Pořadatel by měl ukázat, že sehnal i jiné peníze na turnaj a že má i další financování, než peníze od ŠSCR. Tedy, postavit výběrové řízení na podmínce splnit podmínky a druhá podmínka ukázat, kolik externích peněz je pořadatel shopný do tohoto turnaje získat z jiných zdrojů. Splnění podmínek ŠSCR se bere jako samozřejmost, pak při souběhu více nabídek, by měl rozhodovat tento faktor.

Druhý problém podobných turnajů jsou termíny. Kdyby se vyhlasoval konkurz na turnaje 2 roky dopředu, pak organizátor má víc času oslovit sponzory. Dává logiku, že když máte jistotu pořadatelství s dostatečným předstihem, můžete získat víc financí. Všechny velké turnaje se plánují několik let dopředu. Zkušenost, kdy získáte pořadatelství na MČR mládeže do 16. let a podepíšete smlouvu s ŠSCR v lednu a turnaj se hraje v březnu je dostatečným důkazem. Mít rok navíc, uděláme po všech stránkách lepší turnaj a to nejen my, ale každý.

Třetí problém je snaha něco změnit. Tady bude asi největší kámen úrazu. Ale to už není můj business. Problém může být i to, že ŠSČR už otrávil tolik organizátorů, že je otázka kdo se nechá otravit příště a zdali si tuto trpkou zkušenost chce někdo znovu prožít. Když už se psalo o MČR Amatérů, tak příští rok ( i v případě, že nám to ŠSCR nepřidělí, pak se to bude jmenovat Mistrovství České a Slovenské republiky Amatérů, kde souhlas ŠSCR není důležitý) bude první cena 60 000Kč ( a není vyloučená ani první cena 80 000Kč) .

A víte proč? Protože už teď pracujeme na dalším ročníků a už dnes máme externí financování v takové výši, že takovou první cenu můžeme slíbit.  A celý turnaj s rozpočtem cca 300 000 Kč skončil v zajímavém plusu a nepotřebovali jsme ani korunu od svazu.

Někdy profesionálové jsou amatéři a někdy amatéři jsou profesionálové. Petr Koutný

 

Jinak doplním co je důležité, že to byl pan Fiala, který odmítl zveřejnit svůj email a možná protože tam psal, že Tomáš Polák dostal za komentování 13,5 tis Kč. Jenomže hřebíček na hlavičku uhodí ten, kdo si vzpomene, že přenos který měl mizernou sledovanost stál 40 000Kč! Pak tedy kde se toulají zbylé peníze z toho přenosu? No jasně, když máme na takové přenosy, pak je jansé, že na hrače už nezbude moc. Protože souhlasím s Vlastou Babulou, o hráče tady nejde v žádném případě. 

+7 /-3 | 22.05.2023 06:44