Ondřej Neumann: Nový šéf Rady České televize Matocha porušuje zákon i novinářskou etiku a lže
22.12.2020 13:12 | Domácí zprávyJe to takový článek na přání čtenářů těchto stránek. Zaregistroval jsem jej, ale neřešil. Ale během dvou dní mi došel několikrát emailem a dokonce s pobídkou k jeho zveřejnění. Je to koneckonců zajímavé pro hodně lidí z šachové komunity. Tak proč ne.
Novopečený šéf Rady České televize Pavel Matocha dlouhodobě porušuje zákony České republiky. Ovládá zcela netransparentní neziskovku, která získává statisíce korun od státem ovládaných firem, od obcí a od obcemi ovládaných firem. Ve sponzorské smlouvě se podepsal pod lživé informace. Navíc jako novinář podvádí čtenáře, když porušuje elementární pravidla profese a propaguje výrobky, ze kterých má prospěch on sám, jeho neziskovka a jeho firma.
„Nominovaly mě (do Rady ČT) tři zcela nepolitické a na politicích nezávislé spolky – Šachový svaz ČR, spolek právníků Všehrd a Centrum ekonomických studií Vysoké školy ekonomie a managementu. Zřejmě dospěly k závěru, že vzhledem k mé téměř 30leté zkušenosti s prací v médiích, včetně té pro Českou televizi, a k prokázané schopnosti vést občanský spolek i soukromou firmu bych mohl být dobrým radním a dobře vykonávat roli dohlížitele na fungování veřejnoprávního média,“ ohodnotil sám sebe Matocha v červencovém článku na serveru Česká pozice.
Ve středu 16. prosince byl Pavel Matocha zvolen předsedou rady. Krátce před tím se vyslovil v tom smyslu, že chce důsledně kontrolovat hospodaření veřejnoprávní televize (Část lidí se bojí, že hospodaření ČT se teď bude kontrolovat důkladně) a některé nejznámější novinářské tváře Kavčích hor označil jako „kvazinovináře“. Konkrétně Noru Fridrichovou, Václava Moravce, Marka Wollnera a Jakuba Železného. Zároveň spolu se spojenci v radě prosadil, že radní budou nově projednávat všechny stížnosti, tedy včetně těch na zmiňovanou čtveřici.
„Matocha si (…) nabrousil svoji zbraň – projednávání stížností. Ad hoc šestičlenná pracovní skupina Rady (letos nově zvolení členové mínus Kysilka plus Váňa) se rozhodla, že rada je kompetentní k projednání všech stížností, nejen těch na generálního ředitele, jak určuje zákon. Kompromis reagující na nejasnost zákona vytvořený předsedou Rady Milanem Uhdem před devíti lety zřejmě přestane platit,“ okomentoval to mediální analytik Milan Šmíd.
Zatímco ředitel Petr Dvořák se bude podle názoru Šmída snažit bránit dlouhodobou praxi změnou ve statusu ČT a upřesněním vztahu mezi radou a vedením televize, reakce „kvazinovinářů“ přišla okamžitě. Na sociálních sítích se ozvala kupříkladu Nora Fridrichová. Jasně se vymezila vůči Matochově novinářské produkci.
Matochova volba do veřejné funkce předsedy Rady ČT je správnou příležitostí podívat na profesní minulost tohoto muže, již on sám líčí téměř jako bezchybnou.
Podívejme se tedy na to, co by zjistili lidé z Šachového svazu, spolku Všehrd, Centra ekonomických studií a poslanci, kteří pro Matochovu volbu zvedli ruce (především z ANO, KSČM, Trikolóry, ČSSD a Okamurovců), z veřejně dostupných zdrojů – kdyby si dali tu práci.
1) Novinář, který nectí elementární etická pravidla
Pavel Matocha se zaštiťuje „téměř 30letou zkušeností v médiích“. Při rešerši jeho výtvorů v databázi Newton media na zájemce vyskočí předlouhý výčet Matochou podepsaných článků, které bezostyšně propagují akce či produkty jím ovládané neziskovky – spolku Pražská šachová společnost. To vše bez jakéhokoliv upozornění, že autor článku je jako předseda spolku v těžkém střetu zájmů.
Naposledy toto profesně nepřijatelné jednání předvedl minulý pátek a v sobotu. Nejdříve tištěném bezplatném týdeníku 5plus2 vydávaným Agrofertem Andreje Babiše, v článku s titulkem „Šachová klasika může být skvělým dárkem“. Na téměř polovině plochy materiálu doporučuje knihy z produkce Pražské šachové společnosti; viz screenshost (pro zvětšení klikněte).
O víkendu pak obšťastnil v článku s titulkem Šachovou horečku rozpoutal půvabný ‚Fischer v sukni‘. Z boomu těží obchodníci, hráči i samotná hra obdobným doporučením i čtenáře tištěného i internetového vydání Lidových novin, též z mediální stáje Agrofert. Opět pochopitelně bez jakékoliv zmínky, že autor má z prodeje doporučovaných knih profit.
Oba články vyšly přesto, že obdobnou praxi zapovídá kodex Babišovy Mafry. Viz bod 9 kodexu: „Redaktoři nesmějí psát o podnicích, v nichž mají oni sami, jejich rodinní příslušníci nebo osoby blízké významný majetkový podíl či jiný osobní zájem.“ A bod 10 kodexu: „Pokud novináři, případně fotografovi hrozí při výkonu práce jakýkoliv konflikt zájmů, je povinen s tím seznámit svého nadřízeného a takové práci se vyhnout.“
2) Novinář, který čtenářům prodává své zboží (a sponzory)
Mafra není jediné vydavatelství, ve kterém Matocha propagoval byznysové počiny svého spolku Pražská šachová společnost, či své firmy Šach Mat s.r.o. Kompletní výčet značně přesahuje kapacitu tohoto článku, spokojme se alespoň s nejkřiklavějšími příklady.
Například v lednu 2015 pro IN magazín Hospodářských novin napsal článek „Šach, flek, kafe, mat!“ pojednávající o otevření kavárny Šachový Václavák – společného projektu jeho Pražské šachové společnosti a EuroAgentur Hotels.
O rok dříve na iHNed.cz vyšel materiál Koně nejen pod kapotou. Ferrari či Bentley dodají k luxusním vozům i šachy. Text končí doporučením: „Chcete-li si koupit nádhernou šachovou soupravu od českého autora, která kombinuje sběratelský skvost (limitovaná edice patnácti kusů) s designérskou čistotou a precizní ruční prací, můžete si koupit kubistické šachy. Navrhl je oceňovaný moravský designér Jaroslav Juřica, figurky jsou vyřezané z javorového dřeva a stojí 63 tisíc korun.“ Matocha v článku cudně zcela zamlčel, že si výrobu zmiňovaného skvostu zadal právě on, což potvrdil Juřica v tomto rozhovoru, i to, že je osobně přes svoji firmu Šach Mat s.r.o. prodává.
V září 2014 na iHNed.cz zase vyzýval k účasti na akci Šachový vlak: „Přidáte se taky? Budete tak mít příležitost nejen si zahrát v hezkém šachovém turnaji během krásného výletu, ale také se třeba seznámit s legendárními šachovými velmistry. Šachovým vlakem pojedou i Vlastimil Hort a Ulf Andersson.“
Cena lístku? Přesně 4 490 korun za hrajícího cestujícího. Mezi sponzory figurovaly státní České dráhy, jejich dceřiná společnost Výzkumný ústav železniční (sic!) a státní agentura CzechTourism.
V červnu 2015 si zpropagoval na iHNed.cz vlastní akci ČEZ Chess Trophy sponzorovanou polostátní firmou ČEZ, Severočeskými doly ze skupiny ČEZ a státním Eurooilem (Čepro) a městskou částí Praha 1.
Výčet subjektů, které podpořily ať už Matochův spolek či eseróčko, je vůbec zajímavý. Vyskytují se mezi nimi mnozí, o nichž Matocha jako ekonomický novinář zabývající se energetikou, psal. Z těch státních či polostátních jmenujme: Čepro, MERO, ČEPS, Skupina ČEZ, Severočeské doly (ze skupiny ČEZ), České dráhy, jejich dceřinka Výzkumný ústav železniční, Správa železniční a dopravní cesty, ale i agentura CzechTourism či Česká národní banka.
Potřebu podpořit Pražskou šachovou společnost či Šach Mat s.r.o. mělo i Hlavní město Praha, Městská část Praha 1, Praha sportovní, Obecní dům (v majetku hl. m. Praha), Kolektory a.s. (v majetku hl. m. Praha).
Z nestátních nejvíce ční firmy Pavla Tykače či PORG, tehdy řízený Václavem Klausem mladším, též nadšeným šachistou. Najdeme mezi nimi i Penam z Babišova holdingu Agrofert, který si zadal „na míru šitou“ inzerci do internetového Šachového občasníku vydávaného Pražským šachovým spolkem, který jako šéfredaktor řídí – světě div se – Pavel Matocha:
A takto Matocha bilancoval při oslavách desátého výročí založení spolku Pražská šachová společnost v listopadu 2014: “ Stovka hostů slavila v sobotu 8. 11. desetileté výročí Pražské šachové společnosti v divadle Disk. Nádherně inscenované představení Kabaret a následný raut navštívili i reprezentanti hlavních sponzorů největších akcí Pražské šachové společnosti: Pavel Tykač (Sněženky a Machři – Czech Coal Chess Match 2014), Antonín Blažek (Šachový vlak – České dráhy a Výzkumný ústav železniční) a Jan Klaus, Libor Kičmer, Jiří Pačovský a Jan Hruška (ČEZ CHESS TROPHY).“
3) Šéf spolku, který porušuje zákony
Jak jsem již psal, Pavel Matocha ovládá dvě právnické osoby: spolek Pražská šachová společnost a společnost s ručením omezeným Šach Mat. Obě sídlí na stejné adrese a jejich aktivity se vzájemně prolínají. To jsem ostatně ukázal již na příkladu kubistických šachů designéra Juřici.
Čerstvým příkladem zmiňovaného „prolínání“ je Šachový festival 2020, který se uskutečnil letos v říjnu v pražském Obecním domě. Jako pořadatel je na propagačních materiálech uváděn spolek Pražská šachová společnost s předsedou Pavlem Matochou. Přesto (dle databáze HlídačStátu.cz) barterovou smlouvu s Obecním domem na bezplatné využití prostor v hodnotě 88 000 korun bez DPH podepsal tentýž Pavel Matocha, ovšem za své eseróčko ŠachMat.
S touto soukromou společností uzavřely smlouvy o propagaci i státní Čepro a hlavním městem vlastněná společnost Kolektory a.s. A to ve shodné výši 60 500 korun s DPH.
A proč vůbec Obecní dům dal své reprezentační prostory k dispozici zdarma, respektive za barterovou propagaci, soukromé společnosti šéfa Rady ČT? „Říkal nám, že je na tom šachový sport kvůli pandemii Covid 19 dost špatně. A za Obecní dům též vždy posuzujeme, jakou publicitu nám v této nelehké době ta která akce přinese,“ vysvětlil na dotaz HlídacíPes.org ředitel Obecního domu Vlastimil Ježek.
Dovolím si v této souvislosti připomenout obsah Matochova článku ze sobotních Lidových novin. Píše se v něm naopak o tom, že šachový byznys zažívá zlaté časy (viz printscreen).
Mezi „obchodníky s šachem“ přitom patří právě Pavel Matocha, který umně prolíná neziskovku, vlastní podnik a publikační činnost (zdráhám se označit ji za novinařinu.) Svým sponzorům se nestydí „prodat“ ani své výstupy ve vysílání České televize, na níž má jako radní a čerstvě i předseda Rady ČT dohlížet.
4) Šéf spolku, který lže donátorům
Nemíním zde rozebírat důvody onoho „prolínání“. Nemám pro to dostatek informací. A to především proto, že Pavel Matocha jako vlastník ŠachMat s.r.o. a předseda spolku Pražská šachová společnost nikdy nezveřejnil žádné informace o hospodaření.
A to přesto, že mu to nařizuje pod sankcí až 100 tisíc korun, případně hrozbou vymazání firmy či spolku, zákon. Viz následující printscreeny. Jinými slovy: Pavel Matocha zcela neprůhledně hospodaří a podniká s prostředky, které z velké části pocházejí z veřejných peněz (státní a polostátní firmy, municipality, obecní firmy…). A porušuje při tom zákon.
Přitom nad zákonností a řádným hospodařením s veřejnými prostředky má sám bdít jako předseda Rady České televize.
„Všechny účetní jednotky – tedy i spolky – musí zveřejnit účetní závěrku,“ potvrzuje právník Aleš Rozehnal se shodě s právníky FrankBold.
Fakt, že Matocha nikdy nezveřejnil v rejstříku žádnou účetní závěrku, je důležitý i proto, že se Matocha za spolek Pražská šachová společnost podepsal se státem vlastněnou firmou ČEPS a.s. letos v říjnu smlouvu o daru ve výši 80 000 korun na „na tréninkový a motivační šachový program pro děti a mládež“. A ve smlouvě je dle HlídačStátu.cz výslovně uvedeno, že „Obdarovaný dále prohlašuje, že řádně plní rejstříkové povinnosti, v rozsahu a podle podmínek, které pro jeho právní formu stanoví zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, v platném znění, a do sbírky listin veřejného rejstříku žadatel řádně a včas zakládá veškeré citovaným zákonem vyžadované dokumenty v aktuálním znění.“
Matocha tedy mimo jiné podpisem stvrdil prohlášení, o kterém věděl, že je lživé. Protože nikdy žádnou účetní závěrku svého spolku v rejstříku nezveřejnil. Stejně jako nikdy jeho spolek nezveřejnil počet ani jména členů (kromě čtyř, kteří jsou podepsáni pod stanovami), stejně jako nikdy neustanovil dozorčí radu, se kterou přitom počítají zmiňované stanovy.
Nestandardní postava pro nestandardní časy
Kdyby si lidé a organizace nominující Pavla Matochu dali tu práci, zjistili by o svém kandidátovi velmi závažné informace. Stejně jako poslanci, kteří pro něj zvedli ruku. Stejně jako kolegové z Rady ČT, kteří jej vybrali za předsedu.
Mimo jiné by přišli na to, že Pavel Matocha dlouhodobě porušuje zákony České republiky. Ovládá zcela netransparentní neziskovku, která získává statisíce korun od státem ovládaných firem, od obcí a od obcemi ovládaných firem. Ve sponzorské smlouvě se podepsal pod lživé informace. Navíc jako novinář podvádí čtenáře, když porušuje elementární pravidla profese a propaguje výrobky, ze kterých mají on, jeho neziskovka a jeho firma prospěch.
Obávám se však, že i kdyby toto všechno věděli, stejně by se rozhodli stejně. Pavel Matocha je totiž prototypem postavy, jejichž chvíle přichází v nestandardních časech, kdy mocní poptávají nestandardní služby. A svým výběrem si pojistí, že tyto postavy pro vlastní prospěch udělají přesně to, co se po nich žádá.
Článek v plném znění publikován a použit z těchto stránek:
A co můžu dodat já? Už dávno je Pavel Matocha blokován na mém Facebooku a z mnoha podobných důvodů, které se tady píšou nepíši a nepodporuji žádné šachové akce, které dělá tento člověk.
Petr Koutný
- tento článek nevyjadřuje názory tohoto serveru. Tento článek je celý převzat, bez jakýchkoliv úprav a změn. Každý má právo reagovat v komentáři a nebo napsat článek, kde vyjádří své postoje. Autorem tohoto článku není redakce tohoto serveru. Využíváme právo na svobodné šíření informací. Tento článek je veřejně dostupný na internetu, je sdílen na sociálních sítí a i tady je jenom sdílen.
- Právo na informace je právo občanů vůči státu, resp. vůči orgánům veřejné moci, které mají povinnost nejen odpovídat na jednotlivé žádosti o poskytnutí informací, ale i o své činnosti informovat samostatně. Je jedno z prvních politických práv obsažených v Listině základních práv a svobod. Jeho široká realizace přináší možnost a dostatek vstupních údajů k rozhodování, což umožňuje fyzické osobě se účinně orientovat v politickém životě a případně se i na něm podílet. Umožňuje svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na státní hranice. Cenzura (tzn. kontrola tisku, dalších medií a všech materiálů určených ke zveřejnění) je nepřípustná. Omezení svobody projevu a práva vyhledávat a šířit informace lze uskutečnit pouze zákonem (např. zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím) a to pouze v míře nezbytné pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. V Listině základních práv a svobod jsou vedle sebe zaručeny svoboda projevu a právo na informace, kdy svoboda projevu znamená, že každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem, nebo jiným způsobem
Jak je možné., že byl tento novinářský vlezdoprdelník nominovám Českým šachovým svazem??
Já bych řekl, že pokuty uděluje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, nikoliv Rada ČT.
Jen bych dodal, ze po mem komentovani kandidatu malem na svazu pristalo nekolik trestnich oznameni, ale kdyz se Matocha vyjadril o dost hure o cernosich, tak za to byl jeste od jistych lidi pochvalen. Kdyz se ozval napriklad Pontus Carlsson, tak mu Matocha tak nejak naznacil, ze je vlastne pro nej jeho nazor naprosto bezcenny, zhruba tak na urovni nejakeho cigose z Chanova. Obecne utlacovani cernochu je obecne problem a ze jim dosla trpelivost? Nedivim se. Ale zesmesnovani ze strany Matochy je naprosto mimo misu. Tomu cloveku kdyz date mega, tak je schopnej vam vylizat vase jidlo za posledni mesic. Hrdost nepatri mezi silne stranky tohoto slizu.
Zodpovědný jistě je. Rada ale má řešit pouze stížnosti na něj, nikoliv stížnosti na jednotlivé redaktory, natož takové stížnosti cíleně shromažďovat.
Takže generální ředitel není zodpovědný za práci svým podřízených? Pokud většina organizace nebude pracovat jak má, tak s tím generální ředitel nemá nic společného?
DB: Pokud kontrolní orgán pravomoci nemá, nesmí si je usurpovat. paulz: Se slovem "pamflet" nesouhlasím, ale to je Vaše věc. Autoři toho textu ovšem pravomoci rady jistě znají. Můžete to překrucovat, chcete-li, ale stížnost na redaktory stížností na ředitele není.
Morphynista: kdyby si pánové co píšou tyhle pamflety přečetli pravomoci rady ČT kde stojí:právo rady rozhodovat o stížnostech týkajících se generálního ředitele...A stížnost třeba jak pracují redaktoři se týká přímo ředitele-jsou to přece jeho podřízení. A v každé organizaci je generální ředitel odpovědný za chod celé organizace. Nevidím důvod aby kvůli hodnocení ředitele rada ČT nesledovala a nehodnotila práci jeho podřízených. Proti těm samozřejmě zasáhnout nemůže, ale může třeba odvolat ředitele...
Pane Koutný, já proti Vám, až na to hanění konkurence, nic nemám. Až na tuto výjimku tady odvádíte skvělou práci, a já Vám za to děkuji. Přeji Vám taky hezké Vánoce a pěkně si je rodinou užijte.
Pane Koutný, děkuji vám za velmi pěknou vánoční nabídku! Fakt, udělal jste mně radost. Jenže, v mém věku už vím, že šachy jsou krásné a moudré jen v rukách lidí, kteří je umí hrát. Já jsem sice věčný "milenec" šachové hry, ale současně a bohužel i věčný šachový břídil. Už jenom s úcty k panu Cvekovi, bych nechtěl prznit tuto hru mez desítkou vyvolených. Jo, kdyby si třeba za mě mohl zahrát pan Chrz, který je mladší a lepší v této hře, pak bych též potěšen!
Petře,
pan Krolop to už tady psal. Skutečné má příjmení podle nicku.
Působil v našem kraji, pak úhlopříčně přesídlil do vašeho kraje
Děkuji...trochu mě mrzí, že nevím kdo jste...ale děkuji. Mimochodem připravujeme simultánku číslo dvě s Robertem Cvekem a bude pozváno deset lidí. Kdyby jste si chtěl zahrát, napište mi prosím na koutnyy@gmail.com a byl bych rád, kdyby jste si zahrál. Pěkné Vánoce, Petr.
Pane Koutný, buďte rád, že máte ještě malé děti. Protože, dle mého soudu Vánoce nejsou pro normálního smrtelníka o nějakém sporném duchovnu, ale především o dětských přáních, nadějích a tom dětském štěstí! Tímto dětským štěstím se totiž spolehlivě a hlavně upřímně, naplní každé srdce dospěláka, teda rodiče.
Pane Koutný, s vámi, jako jedním z mála lidmi, se kterými se zde virtuálně potkávám a setkávám, jsem měl tu čest potkat se i za šachovnicí. Víte, necítím žádnou potřebu vám nějak fandit a teď použiji údajný citát Roberta Fischera:,,Nemám ve zvyku opěvovat lidi, se kterými se v životě setkávám." Samozřejmě, v ledačems s vámi vůbec nesouhlasím, ale když porovnám svá veškerá pro a proti, pak mně vyjde, že děláte dobrou práci! A vo tom, to fakticky vopravdu v životě je!
Krolop a Moprhy - děkuji. Opravdu tot ak je, že někdy tlak komentářů může člověk odradit psát další články. A naprostý souhlas. Já taky nepíšu do televize, že dávají večer Ordinaci...prostě kouknu a vidím ordinaci a tak si to přepnu, vypnu a nebo dělám něco jiného. Nicméně, u nás je už Vánoční atmosféra. Děti to už nemůžou vydržet a nejradši by chtěli dárky už teď. Je to krásné to jejich nadšení, napětí a radost. Pojďme si užít Vánoce a pak se klidně do sebe pusťme, ale dnes a zítra by to mohlo jít i tak nějak svátečně...Duch Vánoc...:) Petr
Taky nechápu jak a nakolik může být zdejší čtenář, některým článkem obtěžován, či otravován. Praxe je taková, že některý článek se povede více a jiný méně. Ale to není nic nového pod sluncem, nýbrž úplně banální věc. Pan Chess se zmínil, že zde byl umlčen pan Mihálík, ale zato myslím pan Koutný vůbec nemůže. Pan Mihálík se stal terčem mnohých, nevybíravých až neúprosných kritiků a tak se myslím, logicky sám upozadil.
@ chess : Já se držím jednoduchého pravidla - články , které mě nezajímají, nečtu. Stížnosti, že autor " otravuje čtenáře " , pak vyznívají přinejmenším komicky. Když v nadpisu vidím, že jde o politiku a chci si číst jen o šachu, tak si článek ani nerozkliknu . Nemusím pak v diskusi naříkat, jak mě jeho čtení obtěžuje...
Chess - díky za moc pěkný komentář. A přeji pěkné Vánoce. Petr
@ Petr Koutný: Na tomto webu mám rád čistě šachové články. Nevadí mi ani články o politice a snesu i hrubší komentáře. Ale NEPOCHOPÍM proč si tady pane Koutný veřejně vyřizujete s účty se svými obchodními konkurenty??? Já, a předpokládám že ani ostatní čtenáři, nemám nejmenší tušení jak se vaše vztahy vyvíjely, kdo komu a jak ubližoval, jestli v něčem nelžete, neupravujete fakta apod. Navíc nemám nejmenší chuť prolézat Obchodní rejstíky a zjišťovat kdo je v právu. Nezajímá mě to. To si pane Koutný vyřiďte mezi sebou, a prosím Vás, NEOTRAVUJTE S TÍM ČTENÁŘE. Nezlobte se na mě, ale knihy budu kupovat převážně u pana Mokrého, a to ze dvou důvodů. Za prvé - je opravdu dobrý, za druhé - na jeho stránkách nenajdete jedinou stížnost na konkurenci.
Morphynisto, pleteš si zřejmě pojmy s dojmy. Pokud někdo v ODS nemluvil jako šašek, tak to byl právě Václav Klaus. Vůbec sem nechápal, jak takový inteligentní člověk a slušný rétor může být v ODS. ODS má přece "kvalitní" pilíře ve Fialovi, Němcové a hlavně v udatném bijci Rusů Pavkovi Novotném! Novotný, co slovo, to perla ODS!
Vážený pane Klausi, o tom, že podobný denunciační článek dokážete z fleku vytvořit nepochybuji. Věřím, že pokud byste ho psal vlastní rukou, tak ho podepíšte legendárním rodinným skvostem.
Panu Klausovi jaksi uniká rozdíl mezi kritickým článkem a denunciací. Před pár lety jsem jeho blogy rád četl, byla v nich spousta pravdy, jenže bohužel poté začal " rudnout ", jeho názory byly čím dál zmatenější, mnohdy používal zcela absurdní přirovnání . Například Jakuba Čecha, který upozornil na různé podivné a nemorální věci na prostějovské radnici, označil na Pavlíka Morozova. Vše pak dovršil poškozováním ODS a nedůstojným šaškováním, kdy dělal vše pro to, aby ho nakonec po mnoha napomenutích vyloučili...
Především by bylo dobré, kdyby do boudy vlezl Hlídací Pes. Já jsem od jisté doby na čokly už docela alergický.
No já Ti teda Vojto nevím, ale na focení SPZ aby člověk musel vytahovat velký foťák, když to samé může udělat bez problémů mobilem a navíc si toho nikdo 100% nevšimne.To je možné tak v nějaké parodii na špionážní filmy. Nebo totálně hloupý člověk a ať je teda pan Matocha jaký chce, do hloupého má hodně daleko.
Pane Klausi, je dobre, ze nemate rad udavacstvi, ale to ve stylu pana Matochy Vam nevadi? Mozna to maji novinari jinak a je jim to automaticky promijeno. Mne jen neprijde normalni si misto prace fotit SPZku nekoho, kdo je nazorove proti Matochovi.
Rád se dívám na videa Roberta Cveka. Mám rád šachy. Proto sleduju tento server. Politiky si užiju (a asi i Vy) dost jinde. Podobně denunciační článek dokážu z fleku vytvořit i na firmu RP šachy, jen zaměním jména a pár reálií (názvy vydávaných a propagovaných knih) a otiskne to Hlidaci kočka. To bude radosti a "dobra" na světě. Nemám rád udavačskou mentalitu. Hezké Vánoce všem.
22.12.2020 22:21 | Morphynista
A všiml jste si jména, které se v článku neustále opakuje? Ano, je to (použiji Vaše slova z 22.12.2020 13:36 ) "Babišova loutka a poslušný vykonavatel jeho rozkazů" Pavel Matocha...viz.
1) "...Oba měli za sebou část politické moci SSSR,“ upřesňuje MATOCHA.
2) "Oba hráči jsou velcí kamarádi. Milí a fajn,“ říká MATOCHA.
3) "Prohrát šachovou partii je mnohem horší než prohrát v tenise, fotbale," vypráví MATOCHA.
PS. Jste malý popleta, Morphynisto. Jak můžete věřit výroku o prohnilém Karjakinovi, když autora, "Babišovu loutku" - pana Matochu, na druhou stranu neustále haníte? Tomu dost dobře nerozumím.
Morphynisto...ten článek je evidentně psanej na objednávku, navíc tam jsou vyjádření Novotného a Matochy, to se ptali těch pravých...
Místo citace z knihy, kterou všichni známe, doporučuji přečíst tento článek - a studenou sprchu si dejte sám... https://www.idnes.cz/sport/ostatni/sachovy-titul-mistra-sveta-carlsen-karjakin.A161201_230109_sporty_par
Morphynista, nebo Brazina, my jsme jedna rodina....
22.12.2020 21:56 | Morphynista
Výron "vzpomeňme jen na okupaci Krymu, kterou tak horlivě podporoval morálně prohnilý Sergej Karjakin a jehož možné vítězství v zápase s Carlsenem chtěla využít putinovská propaganda,"
vysvětluje a zároveň omlouvá mé občasné vulgarity dopadající na Morphynistu.
Švejk v blázinci.
"A doopravdy, již samo uvítání, které očekávalo Švejka v blázinci, když ho odvezli na pozorování od zemského trestního soudu, předčilo jeho očekávání. Napřed ho svlékli do naha, pak mu dali nějaký chalát a vedli ho vykoupat, vzavše ho důvěrně pod paždí, přičemž jeden z ošetřovatelů bavil ho vypravováním nějaké anekdoty o židech. V koupelně ho potopili do vany s teplou vodou a pak ho vytáhli a postavili pod studenou sprchu. To s ním opakovali třikrát a pak se ho optali, jak se mu to líbí. Švejk řekl, že je to lepší než v těch lázních u Karlova mostu a že se velmi rád koupe. „Jestli mně ještě ostříháte nehty a vlasy, tak nebude nic scházet k mému ouplnému štěstí,“ dodal usmívaje se příjemně.
I tomu přání bylo vyhověno, a když ho ještě důkladně vydřeli houbou, zabalili ho do prostěradla a odnesli do prvého oddělení na postel, kde ho uložili, přikryli pokrývkou a poprosili ho, aby usnul."
Hlavně že ty nikomu Bražino neradíš...Potrefená husa se vždycky ozve.
david brazina.Jen jsem napsal svůj názor, nikdo Tě nenutil ho číst...Koneckonců se Tě vlastně ani netýkal, protože se týkak admina. Ty sem články nedáváš.
david brazina. Pokud někdo chodí na šachový server jenom kvůli tomu se pohádat, já mu to přece neberu, jen mě to připadá hloupé.
Jenže polická témata jsou k nesmyslným hádkám přímo výzva....
Kdo se chce hádat, ten se bude hádat všude, vždycky i u každého tématu. Takový je život a lidi se holt hádají.
Nic ve zlém, ale osobně mě připadá že zařazení podobných nešachových témat bude mít v konečném důsledku ten výsledek, že se tady přestane diskutovat o šachu a začne nebo už začlo hádat o nesmyslné politické témata. Lidé co se pohádají v jednom tématu o politické otázky, nebudou spolu ve vedlejším tématu v klidu a míru diskutovat o šachových otázkách, což by měla být priorita tohoto webu.
jojo Zdenku...bude naplánováno na 24.12 přesně na 00.00...vyjde tady i na Youtube RP šachy a bude to poděkování za tento rok s Vámi...Petr
22.12.2020 20:55 | Petr Koutný
Naděl nám, Petře, video s panem Jansou pod stromeček, tj. 24.12.
Sedám si na terasu, dávám si bundu a jdu se bavit diskuzí. Život nejsou jen analýzy a nejlepší tahy. Život je i diskuze a zábava. Bavím se nad kritikou, že člověk XX chce číst šachový článek, kterých tady je docela dost a nekomentuje jej tam a nakonec osobně komentuje tento článek a vlastně komentuje článek, který jej nějak zaujal a přinutil psát komentář...Jo dám si svařáček a jdu si to celé pročíst. Vzpomínám na školní docházku a povinné učení se básniček a vlastně si říkám, že se bavím čtením diskuze. Mám pro vás i překvapení, mám nahrané video, které trvá dvě hodiny od pana Jansy. Včera jej nahrál a bude povídat o Davidovi Navarovi. Jen nevím jestli to mám sem pustit zítra, nebo o den či dva později...NIcméně snad vzpomíná české legendy na českou legendu potěší. Petr
Krolop a HHP, Pankratevna Pankrovna, Sysoj Psojič Rispoloženskij, Lazar Jelizarič Podchaljuzin, tam bych chapal ze se clovek splete, ale Wolker napsat s V, Hujere v tvym veku :D ale HHP tak aspon, ze jsi sel do diskuze zrovna pod tento clanek s ocekavanim sachovych analyz :D to se neda obcas tady :D
22.12.2020 20:18 | Krolop
Máte pravdu...Jiří Wolker - Balada o očích topičových
„Soudruzi, dělníci elektrárenští, divnou ženu vám mám. Když se jí do očí podívám, pláče a říká, že člověk jsem prokletý, že oči mám jiné, než jsem měl před lety. Když prý šla se mnou k oltáři, jako dva pecny velké a krásné byly, teď prý jak v talířku prázdném mi na tváři po nich jen drobinky dvě zbyly.“
Smějí se soudruzi, Antonín s nimi a uprostřed noci s hvězdami elektrickými na svoje ženy si vzpomenou na chvíli, které tak často si dětinsky myslily, že muž na svět přišel, aby jim patřil.
PS. Z češtiny bych už neodmaturoval...Nějak jsem si obě básně (a autory) popletl. Ale je fakt, že kapitalisté na úsvitu průmyslové revoluce byli svině, dřeli proletariát z kůže a pak se, blbci, divili, kde se vzal Kódl Marx...Nu, asi spadl z měsíce. Souhlasíte, Morphynisto, s mým povzdechnutím?
Džony Wolker není špatny, ale zde jde Džordže Wolkera.
Ciki, sis spletl Wolkera alias básničky jeho maminky s Vladimírem Vaškem...
Jinak Matocha se omluvil z Rady několikrát. Jednou fotil SPZ Šarapatky a poté posílal Andrejovi a nebo v Brně šel hrát minigolf s Vlastíkem Chládkem, o kterém se pak psalo ve spojitosti s Matochou negativně, což mě jediný na tom všem štvalo.
A co teprve Johny Wolker :-)
22.12.2020 20:12 | Horník z hnědouhelný pánve
Teď jste mne dostal...
Pane Ciki, je to sice (rádoby) vtipná analogie, ale nesedí :-)
Volker psal o horníkovi hlubinném (sto roků v šachtě žil) a já mám nick povrchový (pánev). Tak příště být pomalejší.
P.S.: Vaše záliba v politické grafománii je bizardní :-)
22.12.2020 20:03 | chess
Doporučuji Vám tedy přehodit vyhýbku na,
http://www.nss.cz/sunway-sitges---8.kolo
kde se o šachu píše v dostatečné míře...
Autorem videa na youtube je Xaver, víc ani není třeba dodávat ...
22.12.2020 19:58 | Horník z hnědouhelný pánve
Nevím proč, ale Váš nick ve mně evokuje vzpomínku Na Jiřího Wolkera...
Sto roků v šachtě žil, mlčel jsem sto roků kopal jsem uhlí, za sto let v rameni bezmasém svaly mi v železo ztuhly. Uhelný prach sed mi do očí, rubíny ze rtů mi uhly, ze vlasů, z vousů a z obočí visí mi rampouchy uhlí. Chléb s uhlím beru si do práce, z roboty jdu na robotu, při Dunaji strmí paláce, z krve mé a z mého potu. Sto roků v kopalně mlčel jsem, kdo mi těch sto roků vrátí? Když jsem jim pohrozil kladivem, kdekdo se začal mi smáti. Abych měl rozum, šel v kopalnu zas, pro pány dřel se jak prve - máchl jsem kladivem - teklo to v ráz na Polské Ostravě krve! Všichni vy na Slezské, všichni vy, dím, nech je vám Petr neb Pavel, mějž prs kryt krunýřem ocelovým, tisícům k útoku zavel, Všichni vy na Slezské, všichni vy, dím, hlubokých páni vy dolů, přijde den, z dolů jde plamen a dým, přijde den, zúčtujem spolu!
Špína jménem Šarapatka, aneb portrét gangstera z České televize...
https://www.youtube.com/watch?v=-J2WOn54nM8&list=PL8G0256zv5Curvbgq2vuKewLx3W9uwTsn&index=1
Nemáte zač, pane Bražino. Rád Vám to občas připomenu, že toto je (tedy byl) šachový web. Ty vaše politický snůšky nečtu a pochybuju, že někdo na to má žaludek.Tohle by se za Bolka nikdy nestalo.
Tak můžete zase v klidu s panem Cikim a Morphynistou politicky exhibovat. Go ahead (pro Morphynistu) a v perjod tovaryšči (pro vás)!
Co má tenhle článek společného se šachama?
Jediné, co zde zase můžeme vidět, je exhibice starých známých a jejich politické názory, které už dávno známe. Toto byl kdysi krásný šachový web. Nyní je to politické handrkování 3-4 lidí vehementně podporované panem Koutným. To je fakt děs :-((
Matocha, Lipovská a Xaver potápí ČT do úplných sraček a kdo to nevidí, tak je debil...
Jeden by řekl, že komentovat v diskusi boj o "šampiona" Evropy nebo světa v podání Davida Navary a Vaška Fiňka nemaj lidi v předvánoční shonu čas. Je vidět, že by mnozí měli, ale na šachovém webu se řeší něco asi důležitějšího. A když už se v předvánoční slavnostnější době něco komentuje, tak jak to voře velmistr a budiž mu snad i přáno, mi to od některých připadá.
Ano, divná doba, divné umístění článku na tento web, divná diskuse.
Ještě jednou, stejně se národ dělí na příznivce Sparťanů a Slávistů, Mažňáků či Losnů.
Stejně tak, ikdyby jste snášeli pravdivé argumenty, tak do Vánoc příštího roku nevyřešíte zda horší věci se děly za vlády pravicových demokratických stran nebo současné vlády.
A z toho všeho plynou zbytečné rozmýšky v diskusi. Jak jsem psal politika dělá z přátel nepřátele. Diskuse tu má být především k šachu. Hádat se o politice nechtě těm, co mají za to zaplaceno.
22.12.2020 15:44 | Tomáš80
Teď mne to bacilo do očí...
"Pane Ing. Bražino PH.D to už je skoro na trestní oznámení, co tady píšete. Jen v tom pokračujte v bance z vás jistě budou mít radost. "
Jste normální, Tomáši? Co je zaměstnavaleli po tom, jaké zaměstnanec zastává politického názory? Nebo se šmějdění a slídění personalistů na sociálních sítích stalo normou, srovnatelnou s praktikami StB? Hnusná doba a názorná ukázka toho, jak jsou si bolševici s bruselskými neomarxisty podobní...
22.12.2020 15:40 | Petan
Nemohu za to, že nechápete obsah textu...
"Lidé, jako Vy, byli v minulosti zapálenými komunisty, psali dopisy žádající trest smrti pro Miladu Horákovou...Dnes horují pro EU, podporují migranty, demonstrují na Letenské pláni..."
PS. Nikde nepíši, že Homunkulus (*1972) žádal trest smrti pro Miladu H. Sděluji pouze, že aktivní blbci z jeho vrhu, podporovali v minulosti komunistické zločince...Po čtyř, pěti dekádách přichází nová, stejně nebezpečná generace neomarxistů...Zblblá multikulturalismem a vírou v mírovou koexistenci s muslimy. A díky lidem na vrcholových postech se smýšlením Homunkula je většina Západní evropy v prdeli pod nánosem islámského sajrajtu. Homunkula a spol. považuje za větší hrozbu pro současnou euroatlantickou civilizaci než starobolševiky, kteří představují exotický druh před vymřením.
Re David: Nenadávej mi do sluníčkářů. Slušné chování považuji za důležité a pokud by Ciki použil nějaké normálnější srovnání, tak ani neceknu. V pohledu na smysluplnost EU se s Cikim shoduju. V tomhle případě to ale dost přehnal s formou projevu.
Tomas80, skutecne? :D :D :D tak do toho. Co si to vubec dovolujes ty anonymni blbe? :D
Re Ciki: A při tréninku GM Cveka jste zjistil, že Holásek patří do skupiny lidí, kteří žádali trest smrti pro Miladu Horákovou? Já jen, že jsem vedle něj na přednákách GM Cveka seděl několikrát také a nic podobného jsem nepozoroval. Navíc v době kdy se narodil byla Horáková už čtvrt století po smrti. Konečně má v něčem pravdu také Morphynista - trochu se vám to v hlavě popletlo.
To co tam Matocha předvádí je naprosto nepředstavitelný, je to útok na veřejnoprávní média, doufal jsem, že zachová aspoň trochu rozumu a nezávislosti, ale je to stejný psychopat jako Lipovská a Xaver. Pevně věřím, že tahle jejich mise nebude mít dlouhého trvání, protože jinak skončíme jako Maďarsko s Orbánem. Stydím se, že někdo takový je tam jako tvář zrovna šachové obce... Hnus.
Morfin, opet se predvadis jako hlupak, jimz ostatne jsi.
@ ciki333 : Sám máte hlavu vypláchnutou nenávistnou propagandou ...
22.12.2020 15:18 | Tomáš80
Vím dobře, kdo je Homunkulus - dobroser non plus ultra. Měl jsem tu čest vedle něho sedět při tréninku s GM Cvekem. Omlouvat se mu nehodlám. Pravdoláskaři, jako on, jsou příčinou současného marasmu v Evropě. Kdo vítá migranty a vyplachuje děckám na ZDŠ hlavy, nezaslouží slitování...Jakoby školství podobné exoty přitahovalo.
A souhlasím s tím, že byste se měl za své urážky omluvit.
Bohužel , musím říct na plná ústa : Máte to v hlavě popletené . Jakou má souvislost volba radnich ČT s Miladou Horákovou ?
22.12.2020 14:51 | Homunkulus
Mrazí mě, že demagog Vašeho kalibru z pozice kantora ZDŠ indoktrinuje děti od útlého věku podobnými nesmysly. To, že nesouhlasíte s většinou diskutérů, mne nikterak nepřekvapuje. Lidé, jako Vy, byli v minulosti zapálenými komunisty, psali dopisy žádající trest smrti pro Miladu Horákovou...Dnes horují pro EU, podporují migranty, demonstrují na Letenské pláni...Řeknu to na plná ústa: "Běžte už konečně, dobroserové, do prdele..."
Tomáši, nemít toho Baldu, tak nemáte žádný argument a už vůbec ne rozumný. Balda je jenom jeden z mnohých magorům kteří se vyskytují všude, nejen u nás, ale i ve světě a napříč politickým spektrem. Navíc není žádným politikem a jeho náklonnost k SPD je spíše náhodná. Z mého pohledu je to magor, který léta (tuším) pobírá nějaký invalidní důchod, evidentně se nudí a vzhledem k tomu, že má dost fyzických sil a energie tak se poušít do takvých stupidit, které předvedl.
S článkem souhlasím, činnost nových radních ČT považuju za nepatřičnou a mrzí mě, že jsou šachisté ve společnosti zviditelňováni zrovna v téhle souvislosti.. Na HP jsem ho viděl, ale díky nss, že mu dává prostor. Tím pádem nesouhlasím s většinou diskutujících.
Čtěte pořádně, citoval jsem z blogu Jiřího Karáska . Ten před pár dny také napsal článek o panu Matochovi...https://karasek.blog.respekt.cz/jak-se-ze-sachisty-stala-figurka-na-cizi-sachovnici/
22.12.2020 14:10 | Morphynista
Koho nazýváte náckem, darebáku? Hnutí SPD je zcela legálním subjektem na české politické mapě. Naopak nelegitimní jsou aktivity - destabilizace systému, zpochybňování výsledků voleb, podrývání principů zastupitelské demokracie - náboženské sekty MCHPD. Ujasněte si pojmy, troubo.
Problém je v tom, že zástupci SPD zváni jsou, ale dost často odmitnou přijít.
Jak Veřejnoprávní televize nepozvala již 6 let do žádného diskuzního pořadu Tomia Okamuru...Hovoří šéf SPD:
"Můžu potvrdit, že například s Wollnerem, Fridrichovou či Moravcem mám jen ty nejhorší zkušenosti - "zprivatizovali" si svoje pořady a neustále manipulují veřejné mínění. Například do pořadu Otázky Václava Moravce mě již Česká televize šest let (!!) nepozvala, aby nebyly slyšet názory předsedy SPD. Je to jasné porušování zákona o ČT, který ji přikazuje vyváženost. Je nutné provést v ČT zásadní změny, aby byl dodržován zákon o ČT a etický kodex ČT."
PS. Tomu říkám "vyvážené" zpravodajství...Naopak TOP09 si z veřejnoprávní televize udělala hlásnou troubu. Xichty Kalouska, Pekarové-Adamové, Feriho, Niedermayera...na mne čumí z monitoru obden...Věřím tomu, že Veselý, Matocha a Lipavská nastolí pořádek a zpravodajství bude za nějakou dobu skutečně objektivní. Aby se tak stalo, je třeba se rozloučit s demagogy jako jsou 4% Moravec, alkoholik Železný, Trarůžková s dredama...Jako vzor nezávislé a objektivní žurnalistiky nechť poslouží TV Barrandov...Tam Jaromír Soukup za 1/100 nákladů státního mastodonta stačí na vše sám a dostatečný prostor přitom dává i Klausovi ml., Okamurovi, Foldynovi...
Morphynisto, žádná přímá konfrontace se v ČT léta nekoná, pokud ovšem nechceš mluvit o nechutné manipulaci.
"Objektivita" České televize:
https://www.facebook.com/tomio.cz/photos/a.185333081477515/3974249312585854/
Nešťastný článek...Pana Matochy si za jeho politické názory nesmírně vážím. To, že čistí bezkonkurenčně nejsmrdutější mediální žumpu v ČR - veřejnoprávní televizi - je naprosto v pořádku. Nora Fridrichová, Václav Moravec, Jakub Železný a já doplním další jména, Takáč, Tvarůžková, Borek jsou ta hovna na dně, která je potřeba urychleně odsát. Zprofanovaná, probruselsky orientovaná hlásná trouba dobroserů (TOP09) - ČT - představuje vřed, který trio Matocha, Veselý, a Lipavská léčí...Jako volič SPD očistu a zeštíhlování státního molocha kvituji s povděkem. Přeji výše uvedené trojici při jejich nelehké úloze mnoho zdaru a at´se dílo podaří.
Morphynisto, gratuluji! Pro mě jsi králem černého humoru! Tato tvá poslední věta, by se hodila do nejdnoho análu: ,, Stal se však pravý opak a nyní je z něj Babišova loutka a poslušný vykonavatel jeho rozkazů, konečným cílem je pak likvidace kritické žurnalistiky a vyštvání novinářských ospbností."
Koukl jsem na pár dalších věcí na "hlídacím" ratlíkovi, a helemese:
https://hlidacipes.org/kdo-podporuje-generala-pavla-pavucinu-vazeb-mozneho-prezidentskeho-kandidata-rozsirila-jmena-ceskych-miliardaru/
Naprosto otevřeně tam píší, že toho dříve komunistického, poté NATO, lampasáka pase ta samá partička, co pásla Drahoše. Tak uvidíme, jestli jim to vydrží, nebo si nakonec najdou jinou prodejnou (a nejspíš i vydíratelnou) loutku.
Když se pan Matocha stal radním ČT, choval jsem jisté naděje, že by mohl patřit k těm, co budou hájit její nezávislost. Stal se však pravý opak a nyní je z něj Babišova loutka a poslušný vykonavatel jeho rozkazů, konečným cílem je pak likvidace kritické žurnalistiky a vyštvání novinářských ospbností.
Pokud Bakalův presstitut Neumann z Hlídacího psa kritizuje Matochu, tak je asi Matocha člověkem na svém místě.
Taky by bylo dobré vědět, co je ten "hlídací čoklík" a tzv. Ústav nezávislé žurnalistiky: V případě tohoto tzv "ústavu" jiný televizní radní Luboš Xaver Veselý zjistil, že tento "ústav" má sídlo v zahradním domku a jediným jeho reprezentantem je právě bakalonovinář Neumann.
Pana Matochu osobně neznám, ale už dlouhá léta pozoruji to tzv. novinářské, moderátorské a zpravodajské bahno, které úspěšně tvoří a představují tyto známé "kapacity": Nora Fridrichová, Václav Moravec, Jakub Železný a další. Pokud by se panu Matochovi podařilo toto televizní bláto vysušit, eventuélně odstranit z veřejnoprávní televize, pak bych tento počin kvitoval s povděkem.