Masakr Rusů

20.03.2014 11:33 | Turnaj kandidátů 2014

Před druhým volným dnem bylo na pořadu 6. kolo, ve kterém měli všichni domácí hráči černé figury. Nechybělo mnoho a málem odcházeli zcela s prázdnou. Ale popořadě…

Karjakin vyrukoval na Ananda černými alá Carlsen s Berlínskou obranou ve Španělce. Anand zvolil variantu s mírnou iniciativou, došel králem až na f5, jak si sám přál, ale pak zjistil, že dál to už nepůjde, a partii dal za remízu. Přeci jen má nahráno, nemusí se nikam tlačit. Každopádně analýza ukazuje, že po 25.Vh8+ Kd7 26.Vf8 Vg7 27.e6! není obrana černého vůbec jednoduchá.

Svidler vyrukoval na Mamedyarova překvapivě s Holandskou:

-
. kolo -
Radost neudělal domácím fanouškům ani místní guru Kramnik, když se nezvykle rychle nechal přehrát už v zahájení:

-
. kolo -

Jako poslední dohrával Aronian s Andreikinem. Zatáhl svého soupeře do pro něj neznámých vod, kde jej začal pomalu topit. Co se stalo potom, je pro mě záhadou a Levona to bude jistě ještě dlouho žrát. Nejdříve mohl partii okamžitě rozhodnout prostřednictvím 28.Sxe4! Jxe4 29.Vdxd7! Ve8 (29…Vf8 30.Vxf7!) 30.De7!, místo toho přešel do technicky vyhrané koncovky s pěšcem, kde z mého pohledu nesmyslně vyměnil silného střelce za soupeřova jezdce, a vzniklá věžovka se ukázala nevyhratelnou.

6. kolo
Anand, Viswanathan - Karjakin, Sergey ½-½ 33 C67 Ruy Lopez Berlin
Aronian, Levon - Andreikin, Dmitry ½-½ 48 A11 Reti Opening
Topalov, Veselin - Kramnik, Vladimir 1-0 41 D37 QGD 5.Bf4
Mamedyarov, Shakhriyar - Svidler, Peter 1-0 31 A81 Dutch Leningrad


Po 6 kolech tak dál vede Anand s plus dvěma, před vyrovnaným pelotonem. Myslím si, že vítěz bude potřebovat alespoň plus čtyři, takže je pořád vše otevřené.

Tabulka po 6. kole


1 2 3 4 5 6 7 8
1. Anand, Viswanathan g IND 2770 * * 1 . ½ . ½ . 1 . . . ½ . ½ . 4 2897
2. Aronian, Levon g ARM 2830 0 . * * ½ . ½ . 1 . 1 . . . ½ . 2818
3. Topalov, Veselin g BUL 2785 ½ . ½ . * * 1 . ½ . 0 . ½ . . . 3 2778
4. Kramnik, Vladimir g RUS 2787 ½ . ½ . 0 . * * . . ½ . 1 . ½ . 3 2769
5. Mamedyarov, S. g AZE 2757 0 . 0 . ½ . . . * * 1 . ½ . 1 . 3 2769
6. Svidler, Peter g RUS 2758 . . 0 . 1 . ½ . 0 . * * ½ . 1 . 3 2772
7. Karjakin, Sergey g RUS 2766 ½ . . . ½ . 0 . ½ . ½ . * * ½ . 2704
8. Andreikin, Dmitry g RUS 2709 ½ . ½ . . . ½ . 0 . 0 . ½ . * * 2 2653


ODKAZY

Oficiální stránky
On-line přenos
On-line přenos s analýzou Houdini
Živý přenos
Výsledky
Fotogalerie



autor článku a komentáře: IM Pavel Šimáček

274x 101671x
Fotogalerie
Komentáře (274) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
SKAcz
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-0 | 15.12.2023 10:48

SKAcz
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 18.12.2023 14:03

SKAcz
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 18.12.2023 15:20

patmat
Nehnevaj, lebo ťa zabanujú! Tu sa s nikým nababrú, ani s vulgárnym GM!
+0 /-0 | 15.12.2023 11:04

sarmatam
...paní Šeráková ...zatím ještě nejde vidět ....,,škoda :-( ...... ,, .......
+0 /-0 | 19.12.2022 16:48

ciki333

Jsi dezorientovaný, Alane...Toto je článek z roku 2014.

+0 /-0 | 19.12.2022 17:49

istr

Stejně to není vidět.

+0 /-0 | 19.12.2022 17:51

Táňa Šeráková
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 19.12.2022 14:47

nvmea
co si pamatuji tak ten cyklus 2012 byl nebetyčně natažený a zprasený... a pak nějak měnili celkově systém postupů
+0 /-0 | 24.03.2014 18:09

strelec

re nvmea: jo,jo - to mi přišlo jako logická návaznost. Ale poslední 3 zápasy 2012,2013,2014 - možná to má nějaký důvod - já ho neznámfrown 

+0 /-0 | 24.03.2014 17:32

nvmea
však kvalifikační Světový pohár se taky hraje jednou za 2 roky ;)
+0 /-0 | 24.03.2014 17:21

strelec

re Marphynist: to by bylo dobře, snad to jen není chybějící kolonka v kalendářiwink

+0 /-0 | 24.03.2014 15:04

Morphynista

Dalšíí mistrovství světa se bude hrát až v roce 2016 - aspoň v kalendáři FIDE jsem nenašel, že by se turnaj kandidátů a zápas o mistra světa plánoval na příští rok, zřejmě tedy FIDE opět přejde na dvouletý cyklus.

+0 /-0 | 24.03.2014 14:33

strelec

Šachy mají jediný vrcholný individální titul - mistra světa. Pokud se bude hrát (teda už se hraje...) každý rok - titul to bohužel devalvuje. Většina ostatních sportů má olympiádu jednou za 4 roky, popř. do toho obvykle v mezidobí vložen světový šampionát (např. atletika). Takže 1x za 2 roky máme mistra světa nebo olympijského vítěze. Šachům by tedy slušel 2 nebo 3-letý cyklus.

Až budeme během 15 let mít 8 mistrů světa - prestiž toho titulu prostě půjde dolů a nebude to ten "svátek šachu". Tak to prostě vidím. 

+1 /-0 | 24.03.2014 14:23

nvmea
tak na tohle téma by měli promluvit především sami hráči...
+0 /-0 | 24.03.2014 14:10

N. Očník

strelec: Na druhou stranu je otázka, jestli cyklus delší než dva roky není už příliš dlouhý. Aktivní šachisté pak za "život" stihnou jen několi cyklů ... je to dobře? Ale ano, cyklus 2 let by byl možná zajímavější a lepší.

Doba nicméně stabilitě příliš nepřeje :/

+0 /-0 | 24.03.2014 13:59

frankie
strelec: mam stejny pocit. Klidne by se mohlo hrat 1x za 2 nebo 4 roky ....
+0 /-0 | 24.03.2014 13:46

strelec

Je taky otázkou, zda hrát každý rok o mistra světa není nesmyslné. Pak se musí projevit i únava hráčů, málo času na přípravu - herní, fyzickou, psychickou. Asi není mnoho jiných sportů, kde se obdobným systémem hraje o MS každý rok. Bohužel se pak ze svátečního (vrcholného) turnaje kandidátů a následného zápasu o mistra světa stává všednost.....

+0 /-0 | 24.03.2014 13:34

pawel

ZMB Re: A začínám trénovat frázi - "Gratuluji...

Použijete určitě jinou, ať vyhraje nebo ne. Vzpomínáte na svá slova: "Nevyhraje jedinou partii, co tam dělá stařec, měl by raději přestat úplně hrát, tip na jasné 8.místo, atd". Tak trénujte: "Moje uctivá omluva velký mistře... Třeba vám to půjde lépe.

+0 /-0 | 24.03.2014 08:52

Morphynista

Pro mě je zatím průběh turnaje kandidátů zklamáním. Jako pozitivní vidím jedině bojovnost a velký počet rezultativních výsledků, ovšem jinak je to bída. Kvalita hry ve srovnání s předchozími turnaji znatelně poklesla, skoro to vypadá, jako kdyby s Carlsenem nikdo nechtěl hrát, poněvadž se ho všichni bojí. Pravděpodobnější je ale varianta, že favorité nezvládají turnaj psychicky. Myslím, že se v případě Rusů projevuje " nevýhoda domácího prostředí " , tedy přesně to, co se stalo Anandovi v zápase s Carlsenem, totiž že doma je tlak okolí na vítězství daleko větší a ne každý to zvládne. Topalov se zase v Rusku příliš dobře necítí , nemají ho tu moc rádi kvůli záležitosti s Kramnikem. Aronjan rovněž hraje pod svou úroveň , turnaje kandidátů jsou pro něj utrpením. Mamedjarov nezvládl začátek, ztráta se bude těžko dohánět. Rozhodující pro určení vítěze bude asi partie Kramnika s Anandem, stále existuje naděje, že Anand už jednou chybu udělat musí a závěr turnaje bude ještě dramatický...

+0 /-0 | 24.03.2014 07:48

JHK

re: nvmea: Na turnaji se bojuje od prvních kol, což je super.:) pro diváka je to letos mimořádně atraktivní a bojovné šachy. (a to tady ještě nejsou divočáci Caruana s Nakamurou) 

+0 /-0 | 24.03.2014 00:45

nvmea
*zakolísali
+0 /-0 | 23.03.2014 23:15

nvmea
přitom loni to probíhalo celkem logicky, favoriti sbírali plusy, občas někde zakolísaly, a až v poslednim kole se to zbláznilo. Zato letos všichni kromě Ananda, Andrejkina a Karjakina (ten začal až od partie s Aronianem) nějak blázní už od začátku, vůbec nechápu. Topalovovy partie, Šakovy hrubice, Kramnik nekorektně obětující ve 2 partiích 5 pěšců, Aronian v klíčové partii turnaje odblicá podivné zahájení a okamžitě vynutí remízu protože si vlastně myslí že stojí skoro na prohru? Co to sakra je?! Jako jo, je to sranda, ale jsem z toho turnaje čím dal víc rozpačitej...
+0 /-0 | 23.03.2014 23:14

HonzaR

Bohužel se opět potvrzuje, že Elo skutečně není všechno a nemusí vždy vypovídat o skutečném poměru sil. Obzvláště, pokud to Elo není nasbíráno na mistrovstvích světa, ale naopak na jiných nedůležitých turnajích, kde spousta lidí nehraje naplno, ale spíš víc riskuje a blbne kvůli divákům. Carlsen narozdíl od Aronjana mnoho let prokazoval stabilní výkonnost, prohrával minumum partií a vítězil skoro na všech turnajích, kde se ukázal. Aronjan, Kramnik i ostatní střídali triumfy s propadáky. Dojít na mistrovstvích světa na vrchol vyžaduje nevyhrávat čas od času velkolepě, ale vyhrávat pořád, pravidelně, mít stabilní výkonnost. A tohle teď bohužel nikdo kromě Ánanda neukázal, všichni střídají světlé chvilky se slabými, pokud Ánand sám v závěru nezkolabuje a nerupne, je rozhodnuto, pokud i Ánand ztratí jistotu, bude to už čistě loterie. Ale hlavně, s takovými nestabilními výkony nemá proti Carlsenovi nikdo nejmenší šanci, ani Aronjan.

+0 /-0 | 23.03.2014 23:03

Matt
Vishy ide za vitazstvom ako Petrosian. Tiger - Tigran to nie je nahoda :)
+0 /-0 | 23.03.2014 21:45

matman

Aronjan to dnes značně přepísknul, místo 10...De8+ bylo zcela určitě lepší 10...Ve8+ 11.Kf2 Dxf6. V obtížné pozici hrál Levon násilně na výhru, to mu ale neprošlo a Tajfun ho posadil zpět na zem. Podobně Topalov a Tygr si ho dal k obědu. Někteří borci začínají ztrácet nervy a hrají vabank, což mi přijde nesmírně naivní, jejich soupeři nejsou tak slabí, aby jim to baštili.

+0 /-0 | 23.03.2014 21:33

JHK

re ZMB : Ještě to není zdaleka jistý...být bookmaker, tak bych dal Anandovi na vítězství 1,8..:) ale už se to pomalinku pro jistotu učsmiley

+0 /-0 | 23.03.2014 21:32

michal

a nebo může přijít nový rozkol a hrát se nebude...

;(

+0 /-0 | 23.03.2014 21:02

Bucefalos

Jestli Anand v tomto turaji vyhraje, přepíše šachovou historii. Ještě se nestalo, za 126let historie bojů o šachovou korunu, aby poražený mistr světa zvítězil v turnaji kandidátů a střetl se znovu v zápase o titul. Navíc od dob Kasparova s Karpovem je to poprvé co o titul budou hrát dvakrát tistejní. Naposledy se tak stalo před 24lety. 

Ještě je však pár kol do konce, ikdyž se zdá že Anand může vyhrát, tak to tak být nemusí:o) 

+0 /-0 | 23.03.2014 19:21

Zmestabileho

Začínám si zvykat na novou realitu. A začínám trénovat frázi - "Gratuluji vítězi turnaje kandidátů Vishymu Anandovi". Ještě mi to moc nejde, a uprostřed věty zadrhávám.

+0 /-0 | 23.03.2014 17:31

Matt
Viši to dá!
+0 /-0 | 23.03.2014 16:43

matman

Kramnik vzdal. Pokud budou hoši hrát podobným stylem i nadále, Tygra už doženou těžko. Asi by měli více ctít potřeby pozice a nehrát tak násilně.

+0 /-0 | 23.03.2014 15:09

matman

HonzaR: klid, Karja už brzy vyhraje :-) (má +9)

+0 /-0 | 23.03.2014 14:56

matman

Na začátku turnaje jsem si dovolil proroctví o vyrovnanosti, jsem potěšen, že zatím to celkem sedí.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:55

HonzaR

Co se vůbec děje v partii Karjakin-Kramnik? Asi je seklý online, pořád tam svítí jakýsi nesmysl, nebo Karjakin opravdu zahrál tak strašný blundr?

+0 /-0 | 23.03.2014 14:54

HonzaR

Tak ještě Karjakin se nám přidal do Ivančukova klubu neuvěřitelných kandidátů... Po dnešku už nerozumím v šachách ale vůbec ničemu.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:43

matman

Samozřejmě Carlsen bude v dalších zápasech dominovat jen pokud neusne na vavřínech, což je trochu otázka, ale zatím zřejmě jen hypotetického rozměru.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:25

N. Očník

Karjakin si nevšiml, že nemá pěšce na a7, ale jen na a6? Nebo co tím  Vc5 chtěl říci? :-o

+0 /-0 | 23.03.2014 14:24

HonzaR

Tak nevím, Ánand možná hraje nezáživné nezajímavé šachy, ale zatím neukázal žádné známky slabosti. Zato z Kramnikovy a Aronjanovovy hry v posledních kolech mám bohužel pocit, že přestávají nerovově zvládat tlak a tak moc se snaží vyhrát, až hrajou čím dál hůř. Snad se alespoň jeden z nich ještě vzpamatuje.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:18

JHK

re : Matman: Byl by to zápas jak posledně. V podstatě náhlá smrt, kdo vyhraje první bude mít titul..Posledně to Anand prohrál ve 3 partii, kdy dostal strach přitlačit..

+0 /-0 | 23.03.2014 14:12

rytir

Teoretickou šanci ale budou mít i Karjakin, který se rozjel, Kramnik a Mamedjarov, když by se rozjeli taky a vyhráli třeba 3x z pěti partií.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:10

matman

re JHK: Pokud by hrál s Carlsenem Anand, snad aspoň jednou vyhraje :-)

+0 /-0 | 23.03.2014 14:07

rytir

Což je stále možné, když nějaké partie vyhraje a Anand zaváhá. Ale do konce po tomto kole bude již jen 5 partií.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:07

JHK

re : Matman : No nevím..s Anandem to bude tak 60:40

+0 /-0 | 23.03.2014 14:04

matman

Ještě zdaleka není konec, ale Aronjan opakovaně propadá a druhou půlku turnaje začal špatně podobně jako první. Carlsen nebude mít asi velkou práci s obhájením titulu.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:03

PalinoSE

Lenže Aronjan musí urobiť o pol boda viac ako Anand , pretože v prípade rovnosti bodov postupuje Anand.

+0 /-0 | 23.03.2014 14:01

PalinoSE

Podľa ruských komentárov stál Kramnik na prehru už po 7. ... dxc4.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:58

rytir

Pokud by Anand vyhrál, tak bude ztrácet Aronjan jen jeden bod, to stále ještě není nic rozhodnutého a má i přes dnešní prohru dobré šance na vítězství turnaje.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:58

JHK

Tak zatím stále všechno jde jak se očekávalo..Anand vypadá, že turnaj vyhraje, a potvrzuje se že Aronian nikdy nemůžu hrát o titul...na to mu chybí jméno a kvalita..

+0 /-0 | 23.03.2014 13:54

rytir

A Aronjan to vzdal, usoudil, že je to beznadějné, což blo. Ještě mohl trochu soupeře potrápit když by zvolil Se2 místo Sf1.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:54

PalinoSE

Mamedjarov zahra d6 a s volnym pesiakom by mal vyhrat.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:53

rytir

Karjakin vyměnil dámy a má čisté dva pěšce více, je velmi blízko vítězství.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:49

matman

Tajfun ne a ne prohrát, zatím jen snížil svou převahu z +17 na cca +1.7 a dostal Levona z kisny.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:41

rytir

Karjakin má již 3 pěšce více. A Mamedjarov místo aby rozhodl, tak vyměnil dámy, a posléze i přešel do nestejných střelců, Aronjan vycítil šanci a bojuje o remízu.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:39

matman

Andrejkin vše vykryl, takže remis. Ostatní 3 partie zřejmě rezultativní.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:37

rytir

Nyní může Mamedjarov ihned rozhodnout když zahraje 34. De5! protože černý nemůže 34... c2 35. Jh5! c1D 36. Jf6 † což vede do matu.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:30

rytir

Mamedjarov to zahrál trošku jinak, ale i tak strhl převahu zcela na svou stranu a Aronjan je navíc i v časové tísni, nevypadá to s ním vůbec dobře.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:27

rytir

A Anand tah 36. c3! našel. Jeho kvalitní technická hra v turnaji kandidátů nejprve s Aronjanem a zatím i v této partii si zaslouží opravdu uznání.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:24

rytir

Jesli nyní uvidí Mamedjarov, že může zahrát Sd4, h6 a Jh5, tak to může Aronjan zabalit, opravdu podivný postup zvolil na dámském křídle, zamotal se do toho.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:23

matman

Tajfun má po 29...c3 převahu +5, takže nadešla chvíle, kdy to může shodit jako s Titánem :-) Věřím, že Tygr to nejméně zremizuje :-)

+0 /-0 | 23.03.2014 13:22

rytir

A nyní je otázkja, zda uvidí Anand tah 36. c3!

+0 /-0 | 23.03.2014 13:20

matman

Levon se může (po 29...Kg3) klidně vzdát. Andrejkin hraje výborně, ve 23 letech velmi nadějná kariéra, zdá se, že je na tom dobře i psychicky a umí hospodařit s časem.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:18

rytir

Topalov ustoupil 34.. Se4 A Anand zahrál správně 35. a5! a po 35... Sh7 může zvolit 36. c3! protože černý je v zugzwangu a po 36... Se4 zahraje bílý 37. c4!

+0 /-0 | 23.03.2014 13:17

rytir

Mamedjarov se dostal k d5 a Aronjan je opravdu v potížích. Přitom dnes začal slibně.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:11

rytir

Ale rozhodnuto ještě není. Nyní se Topalov rozmýšlí, kam ustoupit střelcem a lépe vypadá 34... Se4 protože na 34... Sh7 může bílý zahrát 35. a5! a černý je v divné pozici. Ovšem i na 34.. Se4 může bílý zahrát 35. a5 a v příhodnou chvíli zvolit c4. Černý si to hodně zkomplikoval.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:08

matman

Neuvěřitelné výkony Aronjana a Kramnika zatím.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:02

rytir

Topalov zaktivizoval střelce, ale pak již nevydržel čekat a zahrál zbrklé 31...h6? a Anand toho hned využil. Místo toho mohl Topalov zahrát  31... Se4 a držel by se.

+0 /-0 | 23.03.2014 13:02

rytir

Ještě všichni hráči mají šanci na vítězství v turnaji, ale ti co mají 31/2b již dnes potřebují vyhrát. Svidler s Andrejkinem by se rád vrátil do hry a jeho pozice po výměně dam je lepší, ale bude to stačit k výhře? Kramnik je s Karjakinem odsouzený k obraně, ale za Karjakina to není snadné, ikdyž má dva pěšce, slabý pěšec c3 a izolovaný pěšec dávají Kramnikovi šanci klást tuhý odpor. Možná by Karjakin i rád pěšce c3 obětoval za zisk nějaké výhody, že by se rozehrál.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:52

matman

Lavina bílých pěšců na královském křídle = Levonova smrt.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:41

rytir

Mamedjarov měl šanci zahrál 26. d5! a zdá se, že pak černému taktika nevycházela. 26... Va3 27. Sc5! nebo 26... Sd3 27. Jf4 c3 28. Dxc3 Va2† 29. Kg3 Vxe3 30. Vd1 a bílý získá figuru zpět.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:37

matman

re ...: ? Na Levona dnes sedla depka, hraje děsně. Anand je pro mě čím dál větším favoritem na celkové prvenství.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:32

...

Kluci, zkuste to někdy bez motorů.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:26

matman

Aronjan je blázen, hraje to hodně divně, když neřeknu rovnou slabě. Tygr dnes spolehlivě další remíza :-)

+0 /-0 | 23.03.2014 12:25

rytir

Po 25... Dd6 26. Ve5 Vxe5 27. dxe5 Vxf1† 28. Sxf1 stojí bílý trošku lépe.Anand mohl hrát i 24. Sh3 e5 25. dxe5 Vxe5 26. Sg2 s lepší pozicí vzhledem k izolovanému pěšci.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:20

matman

Můj tip je, že Karjakin uhraje maximálně remízu. Tygrovi to moc nejde, jakoby neměl vůli se pořádně do pozice zahloubat a najít nejlepší tah.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:11

rytir

Topalov se snaží uvolnit a připravuje e5, radši chce hrát s izolákem, než  být stísněný. A mezitím se Aronjan rozjel pěšci na dámském křídle, jako když by se inspiroval Carlsenem, který se rozjel ve vítězné partii s Anandem, ale Mamedjarov nelení a situace je nejasná a vykročil vpřed s pěšcem h.

+0 /-0 | 23.03.2014 12:10

rytir

Když by Karjakin vyhrál, tak by bodově stáhnul Kramnika a zatím k tomu má nakročeno dobře.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:56

rytir

Aronjan to s tím Sf5 zahrál v poho, v podstatě je to jen přehození tahů jako kdyby hrál Jd5 o tah dřív.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:50

rytir

Topalov se připravil o dvojici střelců, Anand tudíž stojí lépe, že má lepšího střelce a lepší pěšcovou formaci.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:45

matman

Levon stojí mizerně, navíc hraje zoufale pomalu. Carlsen nebude mít v zápase o MS vážného protivníka, i když stát se může ledacos.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:41

matman

Levon 18...Sf5?!?, už to zase "zkouší". Asi počítá s tím, že Tajfun to zase zkazí. Andrejkin hraje dnes opravdu slabě, to snad není možné.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:34

matman

Favoriti mají zatím dost chabé pozice. Když Kramnik vyhraje, bude ho spousta diváků chválit a naopak. Aronjan je zajímavý člověk, má jediný tah, ale nehraje ho.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:29

rytir

Kramnik obětoval podivně pěšce a nyní se zdá, že neví, co s tím. Přeci jen, když nemůže černý Vb8, tak si nechat vzít na b7 je hodně riskantní.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:25

pavelp

Ano, po velmi nudném včerejšku to dnes vypadá velmi zajímavě. Jak psal Anish Giri na twiteru: "8 hráčů hraje na výhru"

 

+0 /-0 | 23.03.2014 11:16

matman

Dnes do toho jdou všichni po hlavě. Zejména Titán se do toho "položil". Tygr se tváří spokojeně, ačkoli ze zahájení nemá vůbec nic. Andrejkin Svidlerovi nic nenechává.

+0 /-0 | 23.03.2014 11:11

pavelp

Podle videopřenosu dneska všichni hráči hrají Aronianovu partii - začalo to Anandem, teď už kolem ní běhají vykulenýma očima všichni :)

Možná jsem Aroniana včera odepsal moc brzo - jestli se mu tah 3.Db3 opravdu zdál ve snu a proto ho zahrál, tak vše odpuštěno :)

+0 /-0 | 23.03.2014 10:54

JHK

Dneska to myslím Andreikin pustí kamarádovi Svidlerovi :)

+0 /-0 | 23.03.2014 10:30

rytir

Zdá se ale, že po 20. Sd4 c3 21. Dxc3 nebo 20. dxe6 Vxe6 21. Sd4 c3 22.  Dxc3 bílý figuru zase vrátí a výměna dam pozici dosti uklidní.

+0 /-0 | 22.03.2014 12:16

rytir

Topalov to zahrál opravdu odvážně velkou rošádu a díru na c4 vyřešil radikálně tahem b3, čímž jeho král nevypadal jistě a Mamedjarov se rozhodl pro odvážné řešení a obětoval jezdce.

+0 /-0 | 22.03.2014 12:13

Rdm

Z Aroniana teda sebevědomí moc nevyzařuje... na tiskovce to skoro vypadá, že je rád, že remizoval.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:44

exot

Aronjan si myslel, že po Db3 stojí "skoro na prohru". Co dodat...

+0 /-0 | 22.03.2014 11:43

rytir

Ale nakonec se ukazuje, že Karjakin se orientoval velmi dobře v obtížné pozici a tahem díky další obraně Jf8 se drží a v případě nouze i může převést ještě jezdce z c6 d8 na f7.. Takže to jasné vůbec není, jak se zdálo na první pohled.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:43

rytir

Možná hanba, ale lépe rozhodně nestál a stísněná pozice mu sotva vyhovovala. Asi je rád, že to skončilo remízou.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:26

exot

Bojovná remíza Ananda s Aronjanem dává tušit, že to s jejich ambicemi stanout proti Carlsenovi nebude až tak žhavé. :-)

+0 /-0 | 22.03.2014 11:26

JHK

Aronian : Anand rychlá snadná remíza...Anand se zdál spokojen, Aronian minimálně se tvářil rozhozen :)

+0 /-0 | 22.03.2014 11:26

pavelp

Hanba Aronianovi, takhle rychle to dát za remízu :(

Tak teď už fandím jenom Kramnikovi, ten hraje zatím nejzajímavější šachy.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:25

pawn

remíza, pro mě trochu zklamání a šance pro Kramnika

+0 /-0 | 22.03.2014 11:25

pawn

Třeba nevěřil, že se Aronian odhodlá za daného stavu turnaje k pochybnému manévru Db5-c5, co já vím. Každopádně má nyní jistotu, že ve většině koncovek na tom bude hůře.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:24

rytir

Karjakin mezitím dál oslabil krále a nyní je blízko prohry, pokud Svidler pak zahraje Jg5, tak jsou hrozby bílého s převodem dámy na h sloupec pro černého zničující.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:22

rytir

@pawn: Kdyby hrál Anand na remízu, tak by těžko zahrál d4. Je ale škoda, že dovolil Aronjanovi zablokovat pozici. Ale Aronjan je stístněný a černý si dobře umístil koníka na c5. Takže tam za pěšce kompenzaci má a jeho pozice se hraje příjemněji, samozřejmě výsledek je nejistý.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:13

exot

https://pbs.twimg.com/media/BjUVe1dCAAAK_uy.jpg

Situace po včerejšku. :-)

+0 /-0 | 22.03.2014 11:01

rytir

V partii Svidler-Karjakin přešla hra do francouzské s 2.d3 (1.e4 e6 2.d3) místo 8... Jd7 má velmi dobrou pověst 8... Je8! protože na případné 9. c4 černý odpoví 9... Jc7! To již černý tu nemohl a Karjakin se rozhodl pro blokádu 9...d4. Jeho tah 10... Kh8 !? není nový ale 11... f5 N již ano. V partii Psachis-Smirin, 1995 se hrálo 11...f6. Svidler získal lepší hru a nyní se rozmýšlí, zda na g5 dobere pěšcem nebo střelcem. Braní pěšcem vypadá lépe, protože by černý mohl mít problémy s pěšcem na h7, ale i po braní střelcem by na tom byl bílý lépe.

+0 /-0 | 22.03.2014 11:01

pawn

Samozřejmě, že se bude hodntit podle výsledku, ale já považuji Aronianův manévr s dámou za perfektní z psychologického hlediska. Nutí Ananda k aktivní hře a žádná lehká remíza se nebude konat. Teď má prostě Aronian pěšce navíc a Anand se musí snažit za to něco získat, do čehož se mu na tomto turnaji zatím moc nechtělo.

+0 /-0 | 22.03.2014 10:58

rytir

Aronjanův žravý výpad 5.Db5† ?! na ukořistění pěšce se zdá být pochybný. Místo 8... Sc5?! mohl Anand zahrát 8... Jf6! a když by bílý odpověděl 9. d3 (9.exd4? e4! 10. d5 exf3 11. dxc6 Sc5! s velkou převahou černého) tak po 9... Sb4† 10. Sd2 Sxd2† 11. Jbxd2 dxe3 11. fxe3 Jg4! si pozice černého zaslouží přednost. Nyní má Anand „pouze“ kompenzaci.

+0 /-0 | 22.03.2014 10:45

ELOminator

Doufám, že ho Aronjan donutí k výhře wink

+0 /-0 | 22.03.2014 10:23

pavelp

Tak Kramnik a Aronian si dneska vykasali rukávy a poteče krev.

A Anand bude moci konečně předvést, jestli je opravdu ve staré formě a jak velké ambice v turnaji má.

+0 /-0 | 22.03.2014 10:19

sisoj

to je šílený turnaj, v momentě kdy jsem odcházel byl Kramnik na položení krále, a hle on to ještě vyhraje.... Jako  fanouškovi VK je to trochu o nervy.

+0 /-0 | 21.03.2014 18:11

ELOminator

A závěrečná hláška Šaka taky dobrá: myslel jsem si, že soupeř udělá ještě pár tahů před vzdáním se. Akorát netušil, že tím vzdávajícím se bude on sám broken heart

+0 /-0 | 21.03.2014 16:09

Rdm

Mamedyarov zahrál 48...Kxf8 rychle, protože čekal, že se soupeř už brzo vzdá... njn, stane se...

+0 /-0 | 21.03.2014 16:05

Rdm

"Strange game" hodnocení Kramnika z tiskovky. Ještě říkal, že po 50.Db7 si myslel, že se už zachrání. A jak se díval víc a víc do hloubky, zjistil, že je vyhraný. Takové momenty mám taky rád. :D

+0 /-0 | 21.03.2014 16:00

Rdm

Turnaj se určitě nedá označit jako nudný, může se stát úplně cokoliv. Už se těším na zítřek.

+0 /-0 | 21.03.2014 15:37

pawel

Přestává se v tom orientovat i Houdini. Po c8D radí Kg7 s hratelným 0,5 a když to zahraje, tak se mu vysměje "máš to za 7,21"hats off

Nebo že by nová fce proti nápovědě?

+0 /-0 | 21.03.2014 15:26

ddf

Kramnik je jasne vyhranej. To vyhraje i se zavrenyma ocima

+0 /-0 | 21.03.2014 15:25

Rdm

Jestli Kramnik vyhraje bude půl bodu za Anandem (a asi i Aronianem), kteří zítra hrají spolu.

+0 /-0 | 21.03.2014 15:20

ddf

Sice pocitacova analyza, ale to by mel top velmistr videt.

48  Kg6 49. Rg8+ Kh6 50. Rxg5 Rh2+ 51. Kg3 Bxd7 52. Rg8 Ra2 53. Rd8 Ra3+ 54. Kf4 Bh3 55. a5 Rxa5 56. c8Q Bxc8 57. Rxc8 Ra4

+0 /-0 | 21.03.2014 15:20

matman

Tajfun se položil. Rozdávání upomínkových dárků může mít velký vliv na konečné pořadí.

+0 /-0 | 21.03.2014 15:19

nvmea
ten Kramnik už je mimo hru si myslim
+0 /-0 | 21.03.2014 15:18

ddf

Typickej Mamedyarov. Bez premysleni vezme vez. Ted je totalne na prohru. To dal pekny darek Kramnikovi.

.

+0 /-0 | 21.03.2014 15:16

Rdm

Vládík snad ještě vyhraje, partie otočená během dvou tahů...

+0 /-0 | 21.03.2014 15:15

sodik

Ty vole, to je partie! Kramnik to ještě vyhraje :D Anand by se měl dívat.

+0 /-0 | 21.03.2014 15:15

JanV

giocozo: budu si muset dát pozor na rychlé odsudky :-) Jestli počítač říká, že po oběti matiálu je pozice rovnocená, tak to znamená, že stačí jediný chybný krok materiálově silnější strany a už ryje držkou zemi :-) (podobný názor jsem tu četl včera, ale už nevím od koho).

Vishy je Vishy...

+0 /-0 | 21.03.2014 15:13

matman

Mamedjarov to možná prožívá podobně jako Svidler, zdá se mi silně nervózní. Uvidíme, k čemu se protrpí. Sice má ještě 30 minut času, ale na tak složitou koncovku to možná stačit nebude.

+0 /-0 | 21.03.2014 15:08

Matt
Mamedyarov aj tak nemoze hrat nic ine ako tie sachy a ak Kramnik nenajde najlepsiu obranu tak prehra.
+0 /-0 | 21.03.2014 15:00

matman

Pozice po 43.Vd8 (partie Kramnik-Mamedj.) je pěkná. A může být ještě mnohem hezčí. Vyhrát ji bude možná nad síly Tajfuna. Není divu, že dlouho přemýšlí. Aronjan má teď jediný tah k výhře (47...Dc4) a taky dlouho počítá.

+0 /-0 | 21.03.2014 14:56

Matt
Vishy ale nemusel brat na d4 hned. 23...Sd7 je este silnejsie.
+0 /-0 | 21.03.2014 14:54

giocozo

JanV - No, asi Anandovi křivdíme. Na tiskovce uvedl, že to 20.- Vxf2 viděl, ale nelíbila se mu možnost 21.Ve8 Vf8 22. Vxf8 Kxf8 23. De2 Sxd4 24.Kh1 De5 ?, kde viděl tah 25. Df1 ! s ideou Vf1 a černý je prohraný. Dal jsem to do stroje a i po lepším 24. - Sd7 25.Vf1 Kg8 26. De7 ukazuje stroj jen 0.36 pro černého a to má dva piky navíc ! Takže, kdo viděl vlastně víc ?

+0 /-0 | 21.03.2014 14:42

Matt
Vraj ide dopingovy test :O
+0 /-0 | 21.03.2014 14:38

Zmestabileho

Levon to má vyhrané, a má i dost času, aby se o tom přesvědčil. Držím mu palce i na nohou, aby to dneska konečně dotáhnul do výhry.

+0 /-0 | 21.03.2014 14:31

sisoj

nvmea: ale asi neztratil total 2 partie za sebou

+0 /-0 | 21.03.2014 14:19

Matt
Ok Vd8 udrzi remizu v sialenej variante, ale to je dost tazky tah aj na Kramnika. A ze presiel z jasne lepsej pozicie do takej co moze prehrat jednym tahom ho asi tiez netesi.
+0 /-0 | 21.03.2014 14:13

ddf

Tak dneska tu parti Topalov dost zmastil sad. Uplna katastrofa.

+0 /-0 | 21.03.2014 14:06

lmouse

navíc dneska ještě neprohrál po Vd8 to je pořád zajímavý

+0 /-0 | 21.03.2014 14:00

nvmea
Kramnik mimo? Loni ve stejné situaci ztrácel dokonce 1,5 bodu
+0 /-0 | 21.03.2014 13:59

Matt
Inak Kramnik pekne, tiez som si nedavno nechal takto chytit strelca :)
+0 /-0 | 21.03.2014 13:55

JanV

Anand ma problém s vyhodnocením pozice, vidí jí horší, než je. Asi tam bude nějaký hlubší problém se sebevědomím, když je pod tlakem, začne se bát. Vxf2 by nebylo zas tak těžké na propočet pro bývalého mistra světa. Ale do konce turnaje ještě nějaká ta kola chybí, kdoví, co se stane.

+0 /-0 | 21.03.2014 13:55

Matt
Anand hra zajtra s Aronianom a staci mu remiza, cize spekulovat teraz nema zmysel.
+0 /-0 | 21.03.2014 13:54

sisoj

Tak Kramnik definitvně je mimo.

Takže zůstali ve hře tak max. Aronjan a Anánd.

+0 /-0 | 21.03.2014 13:53

JHK

Dneska si Anand prohrál turnaj kandidátů, stejně jako s Carlsenem ve 3 partii, kdy mohl zatlačit a neudělal, dneska se to opakovalo, možná ho to zlomí podobně jak proti Carlsenovi..

+0 /-0 | 21.03.2014 13:46

ELOminator

No, a pak si na to sázejte indecision

+0 /-0 | 21.03.2014 13:42

Matt
Tak to nakoniec drzi aj tu, zaujimave ze Houdini nevidi Vd8 :D
+0 /-0 | 21.03.2014 13:40

nvmea
Aronian musí ještě spočítat svůj pochod krále, počítač ho ve všech variantách tahá až na g5... :D
+0 /-0 | 21.03.2014 13:37

Matt
Tak Karjakin to prehra, po Ve1 by to asi udrzal.
+0 /-0 | 21.03.2014 13:25

sisoj

Karjakin zase blíže k "titulu". Ale se 3 minutama se blbě hraje proti Arjonanovi.

+0 /-0 | 21.03.2014 13:23

Matt
Vishy zahodil vyhru, ale remiza mu prve miesto asi drzi aj nadalej.
+0 /-0 | 21.03.2014 13:19

lmouse

f3 pokryl a jak pokryje h3?

+0 /-0 | 21.03.2014 13:14

Honza Hučín

pawn: A přesto je to tam, Aroňan není člověk :-)

+0 /-0 | 21.03.2014 13:11

pawn

Aronianovi by se ale prý podle počítače muselo chtít nyní do tahu Jb2, což není pro člověka vůbec jednoduché. My lidé se většinou o své zatoulané koně hodně bojíme. :-)

+0 /-0 | 21.03.2014 13:05

Honza Hučín

Levon začíná Karjakina pomalu přehrávat, k tomu bílý v časovce, možná bude na špici po dnešku naopak srovnáno.

+0 /-0 | 21.03.2014 13:03

pawn

Topalov od takového 15. tahu snad nezahrál tah, kterým by nezhoršil pozici. To, co bylo předtím nemůžu hodnotit, protože tomu nerozumím.

+0 /-0 | 21.03.2014 13:01

Zmestabileho

Anand to nemá jak vyhrávat, a Švidler také ne. Asi bude za pár tahů podepsaná remíza.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:58

sodik

Anand to docela pohnojil. prostě další remíza.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:58

sisoj

No zdá se , že ani Anánd ani Kramnik letošní kandidáty za každou cenu nechtějí vyhrát....:)

Andreikin zase vrací Topalova k černému moři slz.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:57

pawn

Necháme se překvapit, zda Svidler najde uplatnění pro svou dámu. Najít převod věže na 3. řadu  a pokrytí pěšce f3 asi pro něho nebude nejmenší problém.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:55

Pavel Vohnout

Teeeeeda, indickou džunglí se rozléhá Tygrův řev dravé šelmy a tisíce Indů u obrazovek šílí nadšením a možná také napětím :-)

+0 /-0 | 21.03.2014 12:54

Zmestabileho

Anand to tedy pořádně vypustil... z technicky vyhrané pozice se dobral k oběti dámy, kde je to v rovnováze.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:54

Bucefalos

Počítač sice tvrdí že v Anandově partii je to nyní rovina. Avšak pozici za bíleho bych hrát nechtěl. 

+0 /-0 | 21.03.2014 12:53

pawn

Oběť dámy vede zřejmě k remíze. Tak ji Anand opět našel. Bohužel si zřejmě nezačal od partie slibovat víc.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:52

lmouse

teda mě vůbec nepřijde že by to Tygr hrál krotce - to je oběť dámy jak od Navary!!!

+0 /-0 | 21.03.2014 12:52

pawn

Švidler může vlastně hrát v klidu, když se může spoléhat na to, že tah g5 ani nemusí zařadit do svého propočtu. Musím uznat, že "zlé pověsti" ZMB o tygrovi mají určitý reálný základ a já fandím Levonovi.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:49

Zmestabileho

Vishy se něčeho polekal, že nevzal 20...Vxf2. Čeho, to nikdo nevíme. Každopádně dál Švídu griluje, a má to pořád přivyhrané.  

+0 /-0 | 21.03.2014 12:48

lmouse

g5 - S×g5 ?

+0 /-0 | 21.03.2014 12:45

pawn

Nemůžu si pomoci, ale Se6 místo g5 jasně potvrzuje Anandovu strategii - hlavně bez rizika. Jsem zvědavý, zda mu to dnes vyjde, v každém případě je otrocké uplatňování této strategie někdy i Anandovou slabinou. Myslím, že by si měl víc věřit hlavně s ohledem na to, že proti Carlsenovi by musel stejně hrát jinak.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:41

sodik

Anand místo aby bral pěšce, tak se vyvíjí, bože... :D

+0 /-0 | 21.03.2014 12:38

sodik

No po 22...g5 23.Sg3 Sc7 je tam asi kvalita nebo pěšec na d4, ale uvidíme.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:35

pawn

Tak to jo, já jsem o tah pozdě.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:35

giocozo

pawn - My tu ale mluvíme o braní na f2 ve 20. tahu !!!, kdy Ve7 vůbec nejde !

+0 /-0 | 21.03.2014 12:33

giocozo

Imouse - Přesně tak. Sem s velmistrem !

+0 /-0 | 21.03.2014 12:29

pawn

Můžu se samozřejmě bez motorů velmi dobře mýlit, ale mně by se po Vxf2 nelíbila varianta 1. Ve7 Df4 2. Ve8+ Kh7 (Kf7 3. Dh5+) 3. Dd3+ g6 (Sf5 4. Jxf5 Dxf5 5. Dxf5+ Vxf5 6. Vxa8) 4. Ve7+ Kh8 5. Dxg6

+0 /-0 | 21.03.2014 12:29

giocozo

A pawn už to uviděl také, protože svůj příspěvek smazal.smiley

+0 /-0 | 21.03.2014 12:28

giocozo

pawn - Na to se černý vrátí s věží na f8. Možná se Anand bál nějakého mezikmitu bílé věže na e7, ale to nešlo, protože visel bílý kůň na g3. Proto braní na f2 po vložce h6 a Sh4 už železo tak nedoporučuje, poněvač je kobyla na g3 krytá.smileyJsem zvědav Anandovo vysvětlení na pozápasové konferenci, protože tah Vxf2 jistě viděl.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:27

lmouse

co je to za soukromničení - velmistrovi šoupnout klávesnici a at komentuje on-line!!

+0 /-0 | 21.03.2014 12:26

HonzaR

To ale jen potvrzuje, že pokud nehrajou počítače, partie skutečně není rozhodnutá, dokud není podepsaný partiář, i sebeleopší člověk není neomylný. Jsem zvědav, co má teď Viši v plánu.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:22

Petr Boleslav

Mám tu velmistrovskou pomoc. Vxf2 je sice pěšec, ale bílý pak postaví střelce na e5 a není to zas tak jasné.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:21

sodik

Asi tam vidí Anand něco více.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:20

sodik

20...Vxf2 nebyl zas až tak složitý tah, prakticky pěšec zadarmo.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:19

sodik

Vypadá to, že 20...Vxf2 byl jediný vyhrávající tah. Bohužel nezahrál. :(

+0 /-0 | 21.03.2014 12:18

HonzaR

Nevím, co říká počítač a moc tomu nerozumím, ale nejde za Ánanda 20... Vxf2?

+0 /-0 | 21.03.2014 12:14

draghard

Co říkáte na Topalova?

+0 /-0 | 21.03.2014 12:12

Honza Hučín

Pokud dnes Anand dotáhne partie do výhry, bude s ním muset zítra hrát Aroňan tvrdě na výhru.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:09

HonzaR

re sisoj: O mistrovství světa jsem toho pročetl hodně. Jinak vložit titul mistra světa do rukou FIDE chtěl Euwe a ne Aljechin, bylo to v dohodě o odvetném zápasu s Aljechinem, kde se Euwe zavázal dát titul FIDE k dispozici, pokud by ho proti Aljechinovi obhájil. Aljechin titul do rukou FIDE neodevzdal, umřel a FIDE se až potom ujala řízení mistrovství světa. Aljechin s FIDE pouze příležitostně spolupracoval a dvakrát přijal výzvu od vyzyvatelů určených FIDE - 1929 od Bogoljubova a 1938 od Flohra. Zápas s Flohrem se neuskutečnil kvůli okupaci Československa.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:09

draghard

@giocozo: Mně zase železo radí hned vyměnit jezdce za střelce: 15.Sxf4 Jxf4 16. Dd2.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:05

sisoj

HonzaR: nechci se nějak hádat, vycházím z literatury, která popisovala historii MS a nebo z pamětí mistra Opočenského, když vzpomínal na Aljechina a Euwa.

To že i Aljechin svůj titul vložil/plánoval po válce do rukou FIDE to odpovídá.

Možná máte ale lepší zdroje.

+0 /-0 | 21.03.2014 12:02

HonzaR

re sisoj: Bogoljubovův titul FIDE z roku 1928 nebyl zamýšlen jako skutečný titul mistra světa, psalo se to i v materiálech FIDE, měla to být nižší soutěž, která měla mimo jiné napomoci k určení vyzyvatele (což se také stalo, Bogoljubov se díky podpoře FIDE stal Aljechinovým vyzyvatelem r. 1929). Euwe se stal AMATÉRSKÝM mistrem světa r. 1928 podobně jako dříve Mattisons r.1924, opět to byla úplně jiná nižší soutěž. Podobně dneska jsou odlišná mistrovství světa v rapidu a bleskovkách, nebo ty taky považujete za skutečná mistrovství světa srovnatelná s Carlsenovým titulem? S tituly FIDE 1993 - 2006 je to jiné, ty byly organizovány jako skutečná alternativa ke klasickému mistrovství, měly to být srovnatelné tituly - samozřejmě realita byla asi až na r. 2005 jiná. Osobně mám také raději klasické tituly, ovšem tituly FIDE během schizmatu stejně tak uznávám a Topalovův titul byl rozhodně srovnatelný s klasickým.

+0 /-0 | 21.03.2014 11:54

giocozo

Jak je vidět, Anand je skvěle připraven.

 

+0 /-0 | 21.03.2014 11:54

giocozo

ZMB - No jo, no, ale kde vlastně udělali soudruzi chybu ? Po 13.-Jh5 doporučuje železo plán 14.Dc2...15.Vd1 a 16.Jb3 s rovinou, ale zahrál by to někdo ?wink

+0 /-0 | 21.03.2014 11:53

sodik

Teď už se odvetný zápas Carlsen - Anand bezná tak úplně sci-fi. Anand stojí opravdu dobře.

+0 /-0 | 21.03.2014 11:52

draghard

@pulky: Už ne prosím. Vzpomínám si na podobnou zdejší debatu (nick Alice) o kr. gambitu, i na další, proč černí vlastně hrají španělskou, když musím 40 tahů vyrovnávat, aby to nakonec byl remis. No a potom se na špičce začal hrát berlín...

@ZMB: Zařekl jsem se, že nebudu reagovat, ale tohle mě dostalo smiley

+0 /-0 | 21.03.2014 11:49

sisoj

HonzaR: Bogoljubov tak jako Euwe byli mistry světa FIDE, protože tato tehdy nová organizace chtěla mít "svůj podíl na slunci". Proto i vítězstvím Botvinika v turnajovém MS1948 se uzavřela jedna kapitola MS. Pokud by vyhrál američan Reshewsky, asi cesta k FIDE MS by byla delší.

2.kapitola je MS 1948-1990

Po schizmatu v 90-letech mají tyto tituly stejnou jako Karpova, Anánda, Topalova atd., protože obecně uznávaný nejsilnější šachista byl mimo organizaci MS. = Kasparov. (3.kapitola)

4. kapitola je zahájena prakticky slučovacím zápasem Kramnik- Topalov, kde oba nakonec dostali právo usilovat o titul proti vítězi turnaje MS2008 Anándovi. Kramnik v Bonnu vyhořel, Topalov v Sofii prohrál v poslední partii.

+0 /-0 | 21.03.2014 11:45

ELOminator

Že jsem se nedržel svého pravidla sázet proti Svidlerovi crying

+0 /-0 | 21.03.2014 11:41

Zmestabileho

Nechci malovat čerta na zeď, ale Anand už stojí téměř na výhru...:-(.

+0 /-0 | 21.03.2014 11:40

rytir

Určitě ne otazníkem, dalo by se uvažovat nad ?!. Ale ve skutečnosti žádným znaménkem, protože rozdíl není tak velký, aby vychýlil hodnocení. Vyvrácení královského gambitu, které by vedlo k lepší hře černého není známé. Fakt, že je pro bílého spojen s nemalým rizikem vůdce bílých přirozeně odrazuje.

+0 /-0 | 21.03.2014 11:39

Poplácejmipůlky

ještě to rytir: Pro zajímavost, jak byste hodnotil 2.f4 v královském gambitu? Objektivně by tam patřil otazník, nicméně viděl jsem jak Carlsen takto zahájil a porazil Číňana Wang Yue. Také Nakamura to myslím občas zkusí. Neříkejte, že se oba dopustili chyby, neviděli lepší tah. Tvrdím, že 2.f4 zahráli zcela úmyslně s cílem překvapit soupeře. smiley

+0 /-0 | 21.03.2014 11:28

ELOminator

Zdá se, že už i komentátorům došlo, že 1.e4 se dneska hraje už jen jako pokus o bezpečnou remízu wink

+0 /-0 | 21.03.2014 11:28

HonzaR

re sisoj: Bogoljubov nebyl skutečný mistr světa, tehdejší pokus o tzv. titul šampiona FIDE znamenal něco jiného než titul mistra světa, něco na nižší úrovni spíš tam šlo o to určit vyzyvatele. Topalovův titul měl přecejenom větší cenu než Kasimdžanovův, Chalifmanův nebo Ponomarjovův (a jejich tituly byly zase rozhodně víc než tzv. titul Bogoljubova) a v danou chvíli patrně i větší prestiž než Kramnikův, to ovšem nic nemění na tom, že Kramnikův titul měl rovněž vysokou hodnotu a Kramnik měl plné právo trvat na sjednocovacím zápasu, který FIDE několikrát podepsala a pak se ho snažila svévolně zrušit.

+0 /-0 | 21.03.2014 11:12

sisoj

Marhula: Nechápu termín "samozvaný". Kramnik porazil Kasparova zcela jasně, v jasně daném zápase a uvolnil tak možnost zrušit šachové schizma od GK. Vyhrál spojovací zápas s Topalovem proti unfair praktikám i za cenu jedné kontumované partie (jako BF).

Topalov je sice FIDE mistr světa, ale ten má cenu jako ten Bogoljubův, Chalifmanův nebo Kasidžamův.

+0 /-0 | 21.03.2014 10:56

rytir

Svidler by s tím měl začít něco dělat, pokud by se Anandovi podařilo zahrát f6 a po výměně tam dobrat dámou, tak by si mohl pískat a pozice bílého by byla hodně podezřelá.

+0 /-0 | 21.03.2014 10:41

draghard

Jen to ne! Kdo potom má číst ty komentáře, že Anandův soupeř se opět porazil sám smiley

+0 /-0 | 21.03.2014 10:40

ELOminator

Nospíš to vypadá, že Anand potrápí Svidlera cheeky

+0 /-0 | 21.03.2014 10:34

rytir

Anandův postup spojený s výpadem Jh5 vypadá opravdu zajímavě a může být pro bílého velmi nepříjemný.

+0 /-0 | 21.03.2014 10:34

draghard

Jsem zvědavý, co vymyslí Topalov na Andrejkina a Svidler by mohl potrápit Ananda.

+0 /-0 | 21.03.2014 10:27

Tobi

Já ve 4 úchvatné resultáty po napínavých partiích! Uznávám ale, že Váš tip má zřejmě realističtější charakter.

+0 /-0 | 21.03.2014 10:06

ELOminator

Tak dneska doufám ve 4 nudné remízy wink

+0 /-0 | 21.03.2014 10:00

giocozo

Poutnik - Ano, přibližně úrovně 2700.wink

+0 /-0 | 21.03.2014 09:53

Poutnik

HonzaR: přestě tak. Také, když si člověk projde mistry světa, tak drtivá většina měla mistrovskou techniku. Samozřejmě se ukazují partie kde lítají figury vzduchem, ale oni uměli skvěle koncovky, uměli lavírovat, transformovat výhodu....  Chápu, že divákům se líbí víc partie Jobavy např., ale s takovou kavárnou se dá dosáhnout jen určité úrovně.

+0 /-0 | 21.03.2014 09:40

HonzaR

Mimochodem, když tady tak kolují řeči o tom, že Ánandovo vedení v turnaji je nezasloužené a že ty výhry měl zadarmo - četl jsem teď kdesi rozhovor s Carlsenem a on sám o partii Ánand-Aronjan z prvního kola řekl, že Ánand vyhrál precizní technikou, nikoliv že by vyhrál díky Aronjanovým vážným chybám. Je jasné, že Ánandova na pohled bezzubá hra není pro diváky příliš atraktivní, jenže tady se hraje na výsledek a ne na atraktivitu, a Ánand asi hraje sakramentsky dobře, když to uzná i Carlsen.

+0 /-0 | 21.03.2014 09:01

Petr Boleslav

ZMB: nss.cz děkuje a nss.cz to potěšilo

+0 /-0 | 21.03.2014 08:59

HonzaR

re Marhula: Vzhledem k praktikám FIDE byl ten samozvaný mistr světa docela v právu, koneckonců jen pokračoval v něčem, co narozdíl od experimentů FIDE fungovalo 120 let, a Topalovovy praktiky během jejich zápasu taky nebyly úplně v rámci fair-play a slušnosti, i když herním projevem je Topalov neskonale sympatičtější, to zase jo.

+0 /-0 | 21.03.2014 08:35

Marhula

Mají se hrát zápasy jako za Fischera.

Konečně prohrál ten "samozvaný" exmistr světa Kramnik-děkuji Topalove.

+0 /-0 | 21.03.2014 07:16

Morphynista

Několik komentovaných partií R.J.Fischera od Roberta Cveka je na stránkách strmilovského šachového klubu http://www.strmilov.cz/trenink/zahajeni/cvek.php

+0 /-0 | 21.03.2014 06:32

Morphynista

Kursy na dnešní kolo :

Andreikin - Topalov  4.25 - 1.60 - 4.25

Karjakin - Aronjan   4.25 - 1.60 - 4.25

Kramnik - Mamedjarov 2.65 - 1.70 - 8.00

Svidler - Anand       4.20 - 1.52 - 4.50

+0 /-0 | 21.03.2014 06:25

Zmestabileho

Takže ty zmiňované články od Roberta jsem tedy asi četl jinde, akorát nevím kde, a nevím, kde je možné přečíst si je dnes znovu. Pokud je tomu tak, nechť tedy nss.cz přijme mou omluvu za včerejší neoprávněné nařčení, že články byly zde a že je zde není možné najít. Evidentně žiju v domnění, že vše co jsem kdy četl na internetu o šachu, muselo být na nss.cz, a že nss.cz tady byl odjakživa...:-)...to by Vás pane Boleslave mohlo svým způsobem i těšit :-).

+0 /-0 | 21.03.2014 06:08

Petr Boleslav

a ty zmiňované články během 7 let taky. Nss.cz předem děkuje za omluvu.

+0 /-0 | 20.03.2014 23:28

Petr Boleslav

ZMB: před deseti lety nss nebylo

+0 /-0 | 20.03.2014 23:21

rytir

V podstatě se dá souhlasit s tím, že Fischer prohrál řadu partií kvůli tomu, že to přepálil, ale to nic nevypovídá o tom, že by zahrál záměrně špatný tah. On také kvůli tomu že bojoval jich daleko více vyhrál. Prostě v touze po vítězství se mohl dopustit i chyby a přecenit svou pozici a i to se stává. Ale nedokazuje to, že zahrál tah, o kterém by před jeho zahráním byl přesvědčený, že to byl tah špatný.

+0 /-0 | 20.03.2014 23:16

rytir

@Morphynista: Ten článek jsem zrovna taky našel, ale tam chybí jakýkoli důkaz, že by Fischer zahrál tahy záměrně špatné. Je to jen interpretace bez důkazů.

@PIF: Z toho co řekl Topalov o tahu Se5 není jasné, zda zahrál záměrně špatný tah "h4" o kterém by věděl, že je nekorektní , ale i pokud by tak učinil, tak to nic nemní na tom, že takový tah měl být ohodnocen negativně, protože byl chybou

+0 /-0 | 20.03.2014 23:08

PIF

to Rytíř: Takže Topalov zahrál 10.h4, protože věděl, že je to horší tah a bude tedy stát hůře, což byl jeho úmysl. Jenže Kramnik Topalova prohlédl, nechtěl stát černými lépe ... Raději toho necháme.

+0 /-0 | 20.03.2014 22:59

Morphynista
+0 /-0 | 20.03.2014 22:57

Homunkulus

Mám pocit, že Adams a Korčnoj byli ještě na chessslady.

+0 /-0 | 20.03.2014 22:41

Zmestabileho

Ad rytíř: Ony Fischerovy partie, kde šel vědomě do prohrané pozice, a které zde byly komentovány Robertem Cvekem, jsem tady na nss už bohužel teď nedokázal najít. Stejně jako Cvekovy podobné několikadílné články o jiných hráčích - pamatuji se na Adamse a Korčného. Všechny ty články budou už staré asi cca deset let, ale je velká škoda, že si je tady nikdo nemůže znovu snadno nalézt, a nevím a nechápu, proč se tak nss ke svých čtenářům chová.

+0 /-0 | 20.03.2014 22:35

rytir

Jestliže Aronjan hraje Marshallův útok, tak ne proto, že by byl přesvědčen, že byl nekorektní. Pokud v něm prohrál, tak mohl najít zlepšení a poučit se z toho.

+0 /-0 | 20.03.2014 22:31

rytir

@PIF: Podstatné je ale to, že Kasparov nenašel vyvrácení svého gambitu dokud ho hrál. Kdyby ho našel tak ho nezahrál. Ještě v Informátoru, kde partii komentoval, tak ho nehodnotil jako nekorektní.

Pokud je o braní Dxb2, tak tento postup je dodnes za černého považován za jednu z nejlepších možností v Najdorfově variantě a sotva se dá označit jako pochybný.

+0 /-0 | 20.03.2014 22:29

PIF

Všechny prvotní komentáře Kasparovův gambit hodnotily vykřičníkem právě kvůli momentu překvapení. Zopakovat variantu Kasparov mohl právě proto, že nebylo v silách Karpovova týmu najít v tak krátké době nejlepší cestu za bílé. Nehledě na to, že Karpovovi zmatek na šachovnici vyloženě nevyhovuje.

Fischer také opakoval pochybnou pikožroutskou variantu sicilky s Db6xb2....

Aronian také hraje stále dokola Marshalovské struktury, i když už nesčetněkrát dostal po papuli (viz. první kolo s Anandem)....

Jsou prostě agresivně hrající hráči, kterým složité pozice vyhovují a vyhledávají je i za cenu možného vyvrácení. A v jejich partiích je podobný tah označen spíše vykřičníkem, zatímco u pozičního hráče by byl hodnocen spíš otazníkem.

+0 /-0 | 20.03.2014 22:25

rytir

Uznávám, že knihy jako Psychologický průvodce šachovou partií a jiné na toto téma mohou být velmi čtivé. Dokonce uznávám, že je možné volit zahájení podle soupeře z psychologických důvodů, což třeba Fischer nedělal. Ale hrát záměrně špatné tahy je hazard, který se většinou nevyplácí. Nakonec to může poznat každý, kdo tohle zkouší.

+0 /-0 | 20.03.2014 22:24

nvmea
tedy tak neobsažných 50 komentářů jsem tu ještě neviděl. Rád přidám svou trošku do mlýna :P
+0 /-0 | 20.03.2014 22:23

JanV

Panove, asi zadny sachista, pokud neni uplne zoufaly nebo uplne genialni, nezahraje umyslne slaby tah, jen aby rozhodil soupere. V kazde ucebnici pro zacatecniky se pise zhruba na treti az ctvrte strance: jestlize na vas tah muze souper odpovedet deseti zpusoby a devet z nich mu partii prohrava a jen jediny vyhrava, nehrajte jej! Kdo z vas vedome zahraje nekorektni tah? A kdo z vas je na nej pak hrdy?

+0 /-0 | 20.03.2014 22:10

Morphynista

Ty dva otazníky pro Svidlera jsou zasloužené, stejně  je tento tah hodnocen i v komentáři na http://www.chessvibes.com/candidates%E2%80%99-r6-topalov-beats-kramnik-svidler-self-destructs-vs-mamedyarov . Sám Svidler by si těch otazníků dal možná i víc...

+0 /-0 | 20.03.2014 22:07

rytir

„Stačí si vzpomenout na Kasparovův gambit v zápase o titul MS mezi Karpovem a Kasparovem“

Tam byl ale Kasparov když ho zahrál přesvědčený, že je korektní, proto ho také v tom zápase i zopakoval.

+0 /-0 | 20.03.2014 21:58

JanV

@jira: carlsen mi strasne pripomina gesty i ksichtem mladeho Schwarzeneggera, kdyz  vyhraval v rade nekolikrat mr. olympia a o tridu prevysoval vsechny soupere. stejne sebevedomi, vedomi nadvlady, totalni sebejistota. tenhle chlapik tady bude dele, nez jednu sezonu :-)

+0 /-0 | 20.03.2014 21:57

PIF

Po bitvě je každý generál (zejména s motorem v zádech). Jestliže Topalov prohlásil, že se jedná o variantu na jedno použití, asi ví proč to říká a hlavně ví, proč to hraje, i když to objektivně není nejlepší tah. Nehraje korespondenční partii, ale partii proti reálnému člověku z masa a kostí s omezeným časem, tudíž hodnocení toho samého tahu bude v různých partiích různé. Moment překvapení a lepší domácí příprava hraje ve vážné partii na jakékoliv úrovni velkou roli. Stačí si vzpomenout na Kasparovův gambit v zápase o titul MS mezi Karpovem a Kasparovem - dneska to nikdo nehraje.

Ale označit tah (Svidlera), po kterém ztratí pěšce, dvěma otazníky, je trochu drsárna. Kolik otazníků by muselo být, kdyby nastavil figuru či, nedej Bože, dámu? O přehlédnutí matu nemluvě.

+0 /-0 | 20.03.2014 21:54

rytir

Ale mohla vzniknout pozice v rovnováze, kde by třeba hrozilo opakování tahů a on uviděl jinou možnost, která nevychylovala dle něj hodnocení pozice v jeho neprospěch a tu zvolil, protože chtěl vyhrát. Při tom se ale mohl i zmýlit. A to zmýlení pak může někdo chybně interpretovat tak, že se zmýlil úmyslně.

Podobně hraje i Carlsen, akorát tam je rozdíl, že většinou méně riskuje z hlediska volby zahájení apod.

+0 /-0 | 20.03.2014 21:47

rytir

Nevím kde to tu je, také se mi to nechce hledat, to by měl odkázat ten, kdo se tím ohání. Ale z principu, ze samotného přehrávání partií se těžko dá dokázat, že Fischer hrál záměrně slabší tahy, aby se pokračovalo ve hře. To je již jen interpretace toho, proč nějaký tah zahrál. Důkazem by bylo, kdyby to řekl v nějakém rozhovoru například.

+0 /-0 | 20.03.2014 21:40

Zmestabileho

Ke slavnému Fischerovu Sxh2 - taky myslím, že tam Fischer prostě udělal chybu v propočtu, a dopustil se přehlédnutí. Ale i tento tah, ve vypjatém zápase o všechno, názorně  ukazuje, že to Fischer hrotil na absolutní hranu - děj se co děj. Ovšem ty jiné příklady jeho partií, které tady navíc komentoval Cvek - tam už to žádné přehlédnutí jistě nebylo, tam šel Fischer zcela vědově do horších pozic, dokonce do objektivně prohraných pozicí!!, jen aby se ještě hrálo, nechtěl se smířit s remízou. Já ty partie teď nechci hledat - ale najít je nebude zejména pro vás problém, pane rytíři :-).

+0 /-0 | 20.03.2014 21:34

rytir

Je prostě rozdíl, když Fischer udělal chybu, protože něco přehlédl nebo přecenil třeba své možnosti, což se mohlo stát i tak vynikajícímu hráči. A něco jiného je zahrát úmyslně tah, o kterém by věděl, že je to tah špatný a zahrál by úmyslně špatný tah.

+0 /-0 | 20.03.2014 21:33

rytir

Partie se Spasským nijak nedokazuje, že Fischer zahrál úmyslně slabší tah, o tahu Sxh2 byl přesvědčený, že je dobrý.

+0 /-0 | 20.03.2014 21:14

xdavx x

To Rytir: Viz dole. A uz by to mohlo stacit.

+0 /-0 | 20.03.2014 21:11

Morphynista

Známá partie ze zápasu se Spasským a tah 29..Sxh2 http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1044722

+0 /-0 | 20.03.2014 21:10

Zmestabileho

Ty partie, kde Fischer úmyslně šel do špatné pozice - jen proto, aby vytvořil komplikace a vyhnul se remíze - přímo tady na nss komentoval Robert Cvek. A ukazoval na těch příkladech, jaký byl Fischer šachový bojovník, který byl až jako maniak posedlý touhou vyhrát.

+0 /-0 | 20.03.2014 20:53

rytir

@david brazina: Můžeš uvést konkrétnější informace, o jaké partie se dle Tvého mínění jedná?

http://sachy-eman.blogspot.com/2010/09/nejfantastictejsi-tahy-v-sachove.html - tady je uvedeno: Robert J. Fischer v jednom interview řekl, že nevěří v šachu na žádnou psychologii, ale pouze na dobrý tah.

A to opravdu odpovídá tomu, jak se mi jeví, že hrál.

+0 /-0 | 20.03.2014 20:28

xdavx x

To Rytir: prosim te, kdyz vis o tom houby tak o tom nemluv. Znam minimalne dve partie kdy Fisher, UMYSLNE zahral slaby tah aby pozici zamotal, napriklad legendarni partie, kdy si nechal udelat dvojpesce na kralovskem kridle, a jeste mel pika mene. Lidi jako ty jsou ok, jen proste maji pocit, ze vsechno znaji, vsude byli a od vseho maji klice... Neexistuje na svete clovek, ktery by mel ve vsem co rekne pravdu, tak se prosim zkus nekdy zamyslet.

+0 /-0 | 20.03.2014 20:05

jira

Carlsen uveřejnil na Youtobe krátké video, kde hodnotí dosavdaní průběh turnaje kandidátů.

Zde je odkaz pro zájemce.

+0 /-0 | 20.03.2014 20:01

Playboy

Pěkně namíchaná sestavička, nádherné partie, které mi přijdou daleko dynamičtější, než minulý turnaj kandidátů...smiley

+0 /-0 | 20.03.2014 18:52

Vojta

Nevím, možná na to opravdu není těžké přijít, já bych na to samozřejmě nepřišel a netroufám si odhadovat, co ostatní hráči, připadá mi to jako dost kategorické tvrzení. Že to počítač přesvědčivě vyvrátí, tomu bych věřil, stejně jako kibic s motorem. Já bych to taky nechal na komentátorovi, jak to cítí.

+0 /-0 | 20.03.2014 18:18

rytir

@Poplácejmipůlky:

Nesouhlasím vůbec s tím, že Fischer dělal záměrně slabé tahy. Lasker ano, ale dnes by mu to na špičku nestačilo takový přístup.

Ale ve vyrovnaných pozicích Fischer někdy volil pokračování, která mu dávala větší šanci na výhru, ale ne záměrně špatná pokračování.

Dle přesnosti hry měl Fischer nejpřesnější hru spolu s Capablancou, nejméně chyb. No nyní  i Carlsen by tam patřil.

+0 /-0 | 20.03.2014 17:23

rytir

Ta obrana ani těžká není. Spíš je těžké postřehnout, že na 12.Sxg6?! jde zahrát 12...Jg7!. A po 12. Jxg6?! hxg6 13. Dg4 (13. Sxg6 Jg7 14. h5 e5!) je to dál vynucené, takže na to není těžké přijít.13... f5 (nebo 13... Jg7 14. Dxg6 f5) 14. Dxg6† Jg7 15. h5 je zřejmé, bílý tahá za kratší konec. On by to i Kramnik normálně zahrál, ale podlehl iluzi, že soupeř tam má nějaký nečekaný obrat z domácí přípravy. Tedy hrálo roli psychologické rozpoložení Kramnika a jak jsem uvedl, stačilo by, aby se třeba lépe vyspal a mohlo to být jinak.

+0 /-0 | 20.03.2014 17:19

Poplácejmipůlky

To rytir: Znaménka bych nechal na autorovi rozboru. Podle Vašeho názoru byste musel přidat dodatečně řadu otazníků například k partiím Bobbyho Fischera, který v rovných pozicích občas schválně dělal slabší tahy, aby pozici rozkolísal, rozhodil soupeře, přinutil ho k složité akci, při které soupeř následně chyboval. Nebo co Lasker, který schválně prováděl slabší tahy, které ovšem neseděly stylům hry jeho soupeřů a tito chybovali v pozicích, ve kterých se necítili dobře. Ti říkali o Laskerovi také, že měl štěstí. Šachy jsou i psychologie.

+0 /-0 | 20.03.2014 17:15

rhinoceros

Zdravím. Partii jsem chvilkama sledoval online a viděl jsem tah h4, nedokázal jsem posoudit zda je to tah dobrý nebo špatný ale kdybych hrál za černého tak bych střelce na e5 vzal. Kramnik zahrál slabší f5 což mi přišlo divné a těšil jsem se až to někdo okomentuje. Koukal jsem pak později večer na tiskovku s Kramnikem, který se mezi strašlivým množstvím slziček o tom jak naběhl proti počítačové přípravě soupeře, že hrál proti počítači a to že nejde takhle hrát, zmínil že se snažil odbočit z velmi ostrých taktických zápletek které měl soupeř určitě dobře naučené z počítače (+ další slzičky). Když vidím analýzu oběti po braní střelce na e5 a komentář Analýza ukazuje, že útok nejspíš není zcela korektní, ale obrana je v praktické partii dost těžká

tak je to možná jeden z momentů který měl Kramnik na mysli a slabší f5 zahrál zcela záměrně.

Mě tedy po tahu h4 (!? nebo ?!) chybí spíš stručně říct co by mohl Topa dělat jiného a jak by to bylo nadějné. Podle toho bych pak dal !? nebo ?! tahu h4.

Každopádně děkuji za analýzy.

 

+0 /-0 | 20.03.2014 17:08

rytir

Jinak bych ani nešrotoval do toho kdyby byl tah 10. h4 se znaménkem ?! nebo ? protože i předchozí tahy bílého počínaje tahem 8. Se5 byly problematické. Jde o to, že v rozmezí od 8. do 10. tahu zahrál bílý tahy v jejichž důsledku by při přesné hře měl černý převahu. A jelikož je to černý, kdo bojuje o vyrovnání, tak bych očekával, že ty tahy alespoň jeden z nich, budou mít nějaké záporné hodnocení. Jak říkám proti slovnímu komentáři nemám vážnějších námitek, jelikož nějaké chyby v analýze se mohou stát každému a tady je vidět, že se komentátor snažil.

+0 /-0 | 20.03.2014 16:59

rytir

@Zmestabileho: To je Váš subjektivní názor. Pokud se subjektivní názor liší s objektivní realitou, tak je mylný. Anand zatím hraje velmi dobře, předpokládal jsem, že bude hrát dobře, protože kvalita jeho hry byla i v pro něj nepovedeném zápase s Carlsenem na špičkové úrovni, ale hraje tu zatím dokonce ještě lépe než jsem čekal a zatím zaslouženě vede.

+0 /-0 | 20.03.2014 16:53

rytir

@chess: V šachu existují znaky,  které určují malou výhodu, velkou výhodu, když hráč stojí na výhru. Pokud dojde dochází k vychýlení z jedné kategorie do druhé a to se děje zahráním chyb, tak by takový tah měl být označován zápornými znaménky, ?! pochybný tah, ? chybný tah, ?? velmi hrubá chyba.

+0 /-0 | 20.03.2014 16:49

Zmestabileho

Také si myslím, že používání znaků by nemělo mít striktní pravidla, a mělo by zapadnout do kontextu celého komentáře partie. Uvedu jednoduchý příklad - partie od Ananda. Strikně vzato, většina jeho tahů je neutrálních, takže žádný znak nepotřebují. Přesto by si přinejmenším každý pátý tah Vishyho zasloužil aspoň jeden otazník.

+0 /-0 | 20.03.2014 16:49

Pavel Vohnout

Z pohledu komentátora (novináře) to ani tak rozdílné být nemusí, ale teď už to nerozsekneme a uvidíme, jak si to komentátoři přeberou :-) Vzpomínám si jak nám IM Hausner v zákulisí turnaje vyprávěl o svém dilema při korektuře rozhovoru nebo analýzy partie slepého hráče. Jak mu přišlo divné přepisovat poznámky slepce "tento soupeřův tah jsem neviděl", "tuto kombinaci jsem přehlédl" apod. :-)

+0 /-0 | 20.03.2014 16:15

rytir

Aby tah byl označen chybou, tak to nemusí vést k matu. Ty analýzy máte dokonce i v komentáři, akorát se tam dává černému malá výhoda, ačkoli nekorektní oběti na g6 by ve skutečnosti vedly k rozhodující výhodě černého. A ustoupení po 10. h4?! Jxe5 11. Jxe5 f6 12. Jf3 by vedlo po 12.... e5 13. Se2 Jg7! k převaze černého.

+0 /-0 | 20.03.2014 16:12

rytir

Fotbal bych do toho vůbec nepletl, je to odlišné.

Když by třeba hráč stál na prohru a zahrál nějaký riskantní tah, který mu dával šanci při přehlédnutí soupeře to zvrátit, tak takový tah bych otazníkem neoznačoval. Ale tady se hovoří o tazích, které vedou k horší pozici a místo správného negativního hodnocení se hodnotí kladně.

+0 /-0 | 20.03.2014 16:03

Vojta

@rytir 15:53: Prosím analyticky dokázat, že tah b4 vede k prohře, nejlépe až do matu.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:59

Pavel Vohnout

Asi se nedohodneme, ale zkusím ještě jiný příklad: fotbalista za útočící stranu běží na branku soupeře a má možnost přihrát spoluhráči, udělat kličku obránci a nebo vystřelit. Rozhodne se, že vystřelí, míč je obráncem tečovaný do protipohybu brankáře a zapadne do branky. Tento gól je v zápase nakonec rozdílový. Z opakovaného záběru se ukáže, že kdyby obránce míč netečoval, tak by střela šla vedle. Pochybuju ale, že by za rozhodnutí vystřelit útočníka po zápase někdo káral.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:58

rytir

Pokud si komentátor všimne, že chybný tah byl zahrán úmyslně, tak by mu měl dát správné objektivní znaménko a tu psychologickou úvahu napsat do slovního komentáře. Takový je můj názor.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:58

strelec

ad vykřičníky, otazníky: je to hlavně věc komentátora. Pokud do hodnocení zahrne i jiné faktory (třeba časovou tíseň) s příslušným komentářem, pak je to OK. 

+0 /-0 | 20.03.2014 15:57

Vojta

Pokud to berete úplně objektivně, jsou jen tři druhy tahů - ty co vedou k výhře, remíze nebo prohře (při nejlepší odpovědi soupeře) a je možné používat jenom otazníky, když hráč vypustí výhru nebo remízu, jindy to vždycky bude subjektivní.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:56

JanV

Souhlasim s rytirem. Kdybych treba obetoval figuru za jinak vitezny utok, ale dal tim souperi moznost me zmatit, a on misto toho aby mi dal mat, by moji obet prijal, tak si zaslouzim dva vykricniky? To je nesmysl, spravne by muj i souperuv tah mel byt oznacen "??" 

Ale je dulezite, ze v textu je vse uvedeno na pravou miru...

+0 /-0 | 20.03.2014 15:55

rytir

Totéž je příklad partie Mamedjarov-Svidler, tah 8. b4?! je slabší než 8. d5 a jestliže bílý vyhrál, tak ne díky takovému tahu, ale kvůli chybám, které Svidler udělal a které vůbec udělat nemusel.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:53

HonzaH.

a neříkal už Lasker, že síla tahu záleží i na tom, na koho je tah zahraný? myslím, že se jednalo o nějakou oběť pěšce, která by na Steinitze (tuším) byla pochybná, ale na soupeře, který má rád iniciativu a nerad se brání se jedná o nejlepší pokračování...

+0 /-0 | 20.03.2014 15:51

rytir

Není správný, protože pak se to hodnotí podle výsledku a ne podle toho, jestli je to objektivně dobrý nebo špatný tah.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:36

Pavel Vohnout

Ale to je kdyby... To je jasný, pak by 10.h4 dostal třeba otazník. Ale v rozboru dané partie, tak jak byla sehrána, je podle mě znak správný. Stačí, že je v komentáři napsáno, že to objektivně není nejlepší tah, ale v tuto chvíli zafungoval výtečně!

+0 /-0 | 20.03.2014 15:33

rytir

Když by se třeba Kramnik lépe vyspal nebo déle nad tím zamyslel, tak by třeba vzal Jxe5 a získal by převahu. Pak by se tu k tahu 10. h4 dávaly otazníky a psalo o tom, že Topalov zvolil slabý nekorektní postup.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:24

rytir

Když někomu vyjde hazard se záměrně zahraným chybným tahem (a často to ani záměr není, ale je to prostě přehlédnutí) tak to neopravňuje dávat takovému tahu vykřičník. Protože ten, co díky takovému tahu uspěl, tak měl štěstí, jelikož nemohl s jistotou vědět, zda soupeř nezareaguje správně.

+0 /-0 | 20.03.2014 15:21

Pavel Vohnout

Mě osobně více vyhovuje zvolená metoda používání znamének. Důležitý je výsledek partie a pokud třeba bílý zahraje v časovce černého tah, který je sice objektivně (počítačem) vyvratitelný, ale soupeř nezareaguje správně a pak prohraje, tak může být na místě možná i vykřičník, ikdyž by počítač ukazoval otazník. Podobně si dovedu představit vykřičník i u tahu "jen" překvapivého, kterým třeba v zápase o mistra světa jeden ze soupeřů uhne druhému z přípravy nebo jinak soupeře zaskočí. Samozřejmě by použitý znak měl být doprovázen vysvětlujícím komentářem.

+0 /-0 | 20.03.2014 14:57

rytir

Jaký plán má jako bílý zvolit místo 38.Sxe6, aby rozpohyboval pěšce "a"? Jeho král je vázán k pěšcům královského křídla kvůli aktivní věži černého. Jako možný vypadá plán jít střelcem někam na b5 a věž dát pod pěšce, ale na 38. Sc6 může černý reagovat 38... Ke7 39. Sb5 Kd6 40. Vc4 Jc7  a není vidět, co má bílý hrát dál.

+0 /-0 | 20.03.2014 14:21

rytir

@Zmestabileho: Ta výměna jistě byla nesprávná, protože ta věžovka byla remíza, ale zdejší komentář o technicky vyhrané koncovce bez této výměny považuji za vellice odvážný, jelikož černý měl dobře postavenou aktivní věž.

+0 /-0 | 20.03.2014 14:05

giocozo

rytir - Jak bych to tak řekl slušně. Jdi se bodnout.

+0 /-0 | 20.03.2014 13:50

rytir
Díky za zajímavý a i kvalitní slovní komentář. Zamyslel bych se ale nad používáním vykřičníků a otazníků, je to už všeobecný problém. Mám za to, že se mají dávat znaky dle objektivního hodnocení a ne dle výsledku partie nebo psychologie. Tak například v partii Topalov-Kramnik je zajisté správně označen chybou 10... f5? ale Topalovův tah 10.h4 ? je označen !?. Z psychologického hlediska si možná zaslouží takový znak, ale objektivně si zaslouží otazník, protože by vedl po 10... Jxe5! k převaze černého. Dále 12... f4?! je přísné odsoudit otazníkem, ikdyž tady je asi chyba v analýze. Správné by bylo dát otazník vykričník, když varianta po 13. 0-0 ! není až tak jasná. Naopak si ale určitě zaslouží otazník 13... a5? protože situace jak po odpovědi 13... Sb7 tak i v uváděné variantě 13... Sxh4 14. b5 Sb7 15. Da4 není po 15... Jb8! vůbec jasná. Jinak za úvahu také stálo 11... f4!? místo 11...b6.
+0 /-0 | 20.03.2014 13:39

Zmestabileho

Levonův přechod do věžové koncovky výměnou Sxe6 tak zůstává záhadou i pro Šimáčka, včera nad tím nechápavě kroutil hlavou v komentáři Žilka. Koncovka se silným bělopolným fischerovským střelcem a s pěšcem navíc - a levon ji takto zkazí. To by se asi Magnusovi ani Fischerovi nestalo :-).  

+0 /-0 | 20.03.2014 12:48