Tréninkové úlohy z Mitropy
13.06.2013 06:26 | TréninkVelké procento šachových partií končí chybami v propočtu. Ne vždy se jedná o chyby v desátém tahu čtvrté větve. Často vybíráme špatně tahy kandidáty už pro svůj nebo soupeřův první tah.
Asi sami znáte ten pocit, kdy přemýšlíte čtvrt hodiny nad jedním tahem a do hloubky prozkoumáte podle vás nejlogičtější možnost soupeře a on zahraje tah, který jste vůbec nečekali a vaše pozice se začne sypat jak domeček z karet. Nejlépe odstranit tento problém pomáhá správná technika propočtu a trénink diagramů, které odráží skutečný souboj v šachové partii a není tak jen elementární úlohou se zadáním, které vám v partii nikdo neřekne. Takže i dnes budeme řešit diagramy ve stylu „find a move“, které jednotliví členové našeho týmu museli na nedávno skončené mitropě v Německu řešit.
1. Bílý na tahu: Sedíte u partie, víte, že počítačový engine tuto pozici ohodnotí velmi rychle a přesně a že jeho hodnocení bude někde mezi 3 až -3. Musíte udělat tah, který už vám nikdo nedovolí vrátit, v partii rozhodující o medaili, takže nemáte prostor pro opravu případné chyby. Jak budete uvažovat a co zahrajete? Odvážili byste se kromě nalezení vašeho tahu tuto pozici také ohodnotit?
2. Černý na tahu:Po šíleném průběhu se vám podařilo soupeře v časovce připravit o dva pěšce a dostali jste se tak bez zvláštního přičinění z prohrané pozice do pozice na hranici výhry. Není čas na to myslet na to co je a co není spravedlivé a musíte soupeře dorazit, aby měl tým aspoň nějakou šanci zápas udržet. Posledních 15 tahů probíhalo tak, že se bílý ze všech sil snažil postavit neprostupnou barikádu a černý mu to tah co tah kazil. Máte pět minut a jinak než přes pěšce b3 to nejspíš nepůjde. Jak se k němu dostat?
3. Bílý na tahu:Ambiciózní mladý soupeř obětoval v zahájení figuru za dva centrální pěšce a rád by si s nimi došel pro celý bod. Zápas se nevyvíjí zrovna nejlépe a je potřeba družstvu pomoct co nejvíce to půjde. Trochu oslabený může být v budoucnu černý král, ale jestli černí centrální pěšci vyřadí síly bílého z boje, může být pozdě. Jak zahrajete v této pozici?
4. Bílý na tahu:Černý ze setrvačnosti popotahuje koncovku s figurou méně a jde posledními volnými pěšci zoufale do dámy. Věžová koncovka tří proti jednomu bude nejspíše vyhraná, takže máme celkem dobrý odrazový bod pro závěrečnou exekuci. Jak co nejlépe pochytat černé pěšce?
Štěpán Žilka se šachům věnuje již přes patnáct let a v současné době se pohybuje nad hranicí 2500 elobodů. Kromě toho působí také jako trenér talentované mládeže.
Štěpán je autorem výukové série článků a videí „Jak se stát Sit and Go poker profíkem“. Jedná se o sérii článků pro začátečníky a mírně pokročilé hráče, kteří se chtějí dozvědět více o populárních pokerových SNG turnajích.
S pokerem začal před více než třemi lety a asi rok na to se seznámil s výukovým portálem Poker-Arena.cz. Zde se začal pokeru více věnovat a stal se studentem špičkového hráče SNG turnajů Lukáše Horáka.
Mezi
jeho další koníčky patří aplikovaná matematika a programování, což mu v šachu i
v pokeru pomáhá nalézat mnohé skryté možnosti.
Super, možná bych se přimlouval za uvedení posledního tahu soupeře.
Zkusím zatím první diagram: vzetí na e3 mi nevadí, problém je spíš v tom, aby mi nevzal nějak na e6 ... Sd2 tah kandidát, Ve7 nestíhá, plán je Sc3 s přivyhranou pozicí. Pokud vím, že tu je někde problém, sprosťárnu h5 uvidím. Jestli v reálu za deskou, netuším. Kéž by ano. Takže h5 vlastně hrozí, počítám gh7 a zdá se mi,že to jde do pozice, kterou můžu zkoušet vyhrávat, ale jestli to půjde, nevím. Koukám po alternarivách, nenalézám. Beru na h7. Hodnocení ? Zkusím ho trápit, uvidíme.