Zpřísnění kontrol proti elektronickému dopingu
22.07.2019 08:49 | Czech Open 2019Šachisté hodlají zpřísnit kontroly proti elektronickému dopingu. Podle právníků by ale měli více spolupracovat s policií.
Usvědčení velmistra Igora Rausise z podvádění při partii pomocí mobilního telefonu čeští
šachisté rozhodně za mezinárodní ostudu nepovažují a naopak ho vítají. Je to podle svazových
činovníků konečně pro šachové hnutí příležitost, jak si na takto vážném případu vyjasnit, jaká
mají být anti – cheatingová opatření. Právníci ale doporučují více spolupracovat s policií.
„Musíme se vážně zamyslet nad tím, co udělat pro to, aby šachy zůstaly hrou gentlemanů, aby
zůstaly královskou hrou, která je čistá, abychom si jako šachový svaz, ale i organizátoři jasně
řekli, co pro to máme dělat,“ uvedl pro czechopen.net účastník mezinárodního šachového
turnaje šachu a her Czech Open Martin Petr, místopředseda Šachového svazu ČR.
Velmistra Igora Rausise usvědčila na turnaji ve Štrasburku fotografie, na které si během partie
na toaletě analyzuje na mobilním telefonu svou aktuální pozici. Rausis se pořadatelům
přiznal, což stvrdil i písemně, a oznámil ukončení kariéry.
Podle renomovaného právníka a šachisty Jiřího Navrátila, specialisty na GDPR, se kterým
spolupracuje i Český šachový svaz, je ale instalace skrytých kamer do takových míst, jako je
toaleta, k prokazování podvádění v rozporu s právem (celé vyjádření viz níže). „V případě
vážného podezření na elektronický doping bych však doporučoval, místo podobné svépomoci
s kamerou, dohodnutí si spolupráce s policií. Vždyť i česká judikatura považuje podvody ve
sportu za jednání proti obecnému zájmu a policie by měla činit odpovídající kroky k jejich
odhalení,“ uvedl právník Navrátil. Navíc umístění kamery soukromou osobou do prostoru
toalety by podle něj mohlo být tolerováno snad jen v případě krajní nouze. „Pokud by však
do takových míst, po splnění všech formalit, umístila kameru policie, byl by to právně
přijatelný postup,“ doplnil právník.
Rozhodčí Palovský kontroluje přítomnost elektronických zařízení u velmistra Sergeje Movsesjana
Místopředseda šachového svazu Martin Petr dále zdůvodnil, proč Rausise z nekalých praktik
neusvědčili už pořadatelé v České republice. „On je velmi silný šachista i bez nápovědy. Na
turnajích, kde mohl cítit, že by mohl být podroben kontrole, u sebe pravděpodobně mobil
vůbec neměl a rozhodně nemusel podvádět u každé partie. Na druhou stranu ten výkonnostní
vzestup nám byl podezřelý, upozorňovali jsme na něj, ale v posledních letech nehrál vůbec
turnaje v České republice. Hrál jen extraligu a v ní bychom kontroly měli určitě zpřísnit.
Vybavení k tomu máme. Stejně jako jiné sporty bojují s dopingem, spíše toho chemického
charakteru, my musíme bojovat s dopingem elektronickým,“ dále řekl rovněž šachový
velmistr Martin Petr.
Vyjádření právníka (redakčně nekráceno):
Záznam ze skryté kamery jako důkaz digitálního dopingu
Případ v České republice registrovaného šachového velmistra Igora Rausise, který se před
několika lety v České republice usadil, vzbudil zaslouženou pozornost nejen v šachovém
světě. Usvědčen byl kamerovým záznamem, o jehož původu toho však na veřejnost proniklo
jen velmi málo. Hlavním důkazem tak bylo až jeho přiznání. Dlužno podotknout, že velmistr
Rausis byl svými soupeři i funkcionáři podezírán už velmi dlouho. Kdo se podobnou problematikou profesionálně zabývá, moc dobře ví, jak je složité a náročné dopadnout třeba pachatele krádeží na pracovišti. Dobrým příkladem zde může být např. loňský judikát Evropského soudu pro lidská práva, který řešil případ pokladních ze španělského supermarketu, které byly chyceny při krádežích až pomocí nezákonně nainstalované kamery. Jeho verdikt možná některé odborníky trochu překvapil, ale svoji logiku má – zaměstnavatel musel „zlodějkám“ zaplatit za nezákonné kamery nevelké odškodné, ale jejich propuštění shledal jako zákonné.
Velmistr Rausis také dlouho unikal dopadení. Šachový svaz České republiky mu proto
neumožnil účast v reprezentačním týmu a vynaložil dost úsilí k jeho dopadení. Věc je totiž
mnohem vážnější, než by se na první pohled zdálo. Nejde totiž jen o šachové výsledky. On i
mnoho jeho soupeřů jsou profesionálové a šachem se živí. Každý neúspěch je tak připravuje o
část jejich obživy. Ať již v podobě peněžitých cen za umístění v turnaji, výši startovného,
které nejlepší šachisté dostávají, až po peníze a další požitky od sponzorů. Samozřejmě, na
všechny tyto příjmy má vliv i mezinárodní šachový rating známý pod zkratkou ELO. Čím jej
má šachista vyšší, tím větších výhod požívá. K tomu si můžeme přidat i Rausisovy výsledky v
soutěžích družstev. Dnes již asi nikdo nedokáže, které výsledky byly takto nedovoleně
ovlivněny, které týmy kvůli tomu třeba sestoupily do nižší soutěže, které přišly o sponzory,
nebo část sponzorských darů, atd. V dnešní době jsou již totiž snadno dostupné počítače i na
takové úrovni, že porazí kohokoli.
Samostatnou kapitolou pak je samotné použití skryté kamery. S ohledem na výše vzpomenutý
judikát Evropského soudu by již jen samotný záznam skryté kamery k usvědčení onoho
velmistra stačil. Jeho přiznání tak je pro něho spíše polehčující okolností. V případě vážného
podezření na elektronický doping bych však doporučoval, místo podobné svépomoci s
kamerou, dohodnutí si spolupráce s policií. Vždyť i česká judikatura považuje podvody ve
sportu za jednání proti obecnému zájmu a policie by měla činit odpovídající kroky k jejich
odhalení. Navíc umístění kamery soukromou osobou do prostoru toalety by mohlo být
tolerováno snad jen v případě krajní nouze. Pokud by však do takových míst (po splnění
všech formalit) umístila kameru policie, byl by to právně přijatelný postup.
Nemyslím, že od tohoto měsíce se začnou na turnajových toaletách instalovat skryté kamery.
Spíše se budou častěji objevovat elektronické kontroly na přítomnost nedovolených zařízení u
hráčů a diváků. Organizátoři i rozhodčí však budou problematiku digitálního dopingu jistě
brát zase o něco vážněji a nejspíše na to budou doplácet hráči, kteří potřebují být dostupní
prostřednictvím mobilního telefonu i při partii, nebo nešťastníci, kteří něco opomenou, jako
jeden mezinárodní mistr, jehož jméno jsem už zapomněl, jemuž při partii v posledním kole
zazvonil ve vypnutém mobilu budík, a on přišel o téměř jisté vítězství v celém turnaji. Jenže
tak, jak se asi nikdy nepodaří zcela vymýtit doping v atletice, tak se nikdy zcela nepodaří
vymýtit ani elektronický doping v šachu.
JUDr. Jiří Navrátil, odborník na GDPR
advokát a zapsaný mediátor
Pan Matocha je zde Pawel ? :D To mě teda poser ten pan Matocha !! Předseda LGBT komunity v Praze a jedna z hlavních tváří prague pride :D. Nějvetší a nejúspěšnejší "kuřák" v šachovém vlaku :D
"Oráčku" ZMB, nadávej klidně mně, nenadávej kvůli mně PM.
Na dotaz jsem přispěvovateli "Zamenovi" dal odkaz na existující můj příspěvek, jehož smysl on špatně přečetl. Ten tam stále je a žádný jiný (v kontextu o kterém Zamen píše) v historii nss není ani nebyl.
Budete ho hledat dlouho, jak hledá jistá dvojka jistý článek v paláci nad Vltavou?
PS: Davide, stav se, probereme příštího možného soupeře v zápase.
Pan Pavel Matocha (který zde píše pod nickem pawel), se domáhá vymazání pisatele s nickem "engine" - kvůli jeho sprostému vyjadřování se zde - Současně ovšem pan Matocha seriózně a ve vší slušnosti prohlásí, že engine je "nebohým tupcem který nemůže za to že píše hlouposti"...
Tohle je zase další ukázka velmi zajímavých projevů pana Matochy na téma nejen šachy, ale obecně na téma komunikace na tomto místě - pan Matocha zde opakovaně a rád dává přednášky na témata "co je to kritika", "co je to troling", "proč nepsat nevhodně o Navarovi", a další...:-).
Žádám zodpovědného zástupce za tento web, aby promazal engineho.
A zamezil mu další přístup.
Navadí tolik, že píše hlouposti; Že je otupělý, za to bohužel nemůže.
Ale sprostě (vulgárně by bylo mírné slovo) se vyjadřuje k našim reprezentantům, z části tím členům 1. ŠK Novoborského.
Děkuji
Kdyby Rausis chtěl částěčně odčinit své hříchy, mohl by pro Štěpána Žilku udělat reklamu, že doporučuje aplikaci Alienchess.
Dnešní špička to má mnohem jednodušší jak psal níže ciki jste jen replikanti velmistři v paměti a opisování z pc, nic víc. Mít fotogenickou pamět tak s minimem námahy vodím ostatní na špagátku a když si náhodou něco pamatovat nebudu tak si odskočím na wc.
https://www.youtube.com/watch?v=seYT9uOMCEo
Igor v čase 0:06 :D
Několik let drží rozkuřovači huby a vytírá si s váma jeden děkěk prdel tam a zpátky a místo aby jste ho chytly pod krk už dávno tak teď pláčete a děláte ublížené, dobře vám tak víc rausisů na vás.. a na i/y vám taky sere pes :D , ale je tu s váma legrace to zase jako jo..
Samozřejmě, že současní replikanti (s titulem GM) starým mistrů, věnují přípravě daleko delší dobu, než-li kupříkladu José Raúl Capablanca. Soukat do palice desítky tisíc variant, vyprodukovaných šachovým softwarem, zabere spoustu času. Všichni dobře víme, jak brutální úlohu hraje brilantně zvládnutý prstoklad, ve fázi hry zvané zahájení. Můžeš být génius, co umí matit dvěma jezdci soupeřova krále s pěšcem, ale bez nabiflovaných úvodních tahů (berte s rezervou "úvodní," to se v některých případech rovná koncovce na šachovnici) si na vrcholové úrovni ani neškrtneš. Resumé, můžeš být blbý jak patník u silnice, ale s fenomenální, nejlépe fotografickou pamětí, to v profesionálním šachu dotáhneš hodně daleko...v některých případech do TOP 50. A mimochodem, kdyby hypotetický stroj času přepravil do roku 2018 všechny ty Laskery, Botviniky, Aljechiny...když stáli na šachovém vrcholu své doby...dal se jim k dispozici PC...Nakopou prdele 99% dnešních "rychlokvaškových" velmistrů.
PK: Dám Vám za pravdu, webmaster by měl zasáhnout (nanadávejte mu pak do cenzora).
Enginu v Blesku a Seznamu mazali příspěvky, pak ho vyrušili, tak přešel sem.
Příspěvky člověka, který si říká "engine", jsou vyloženě vulgární a nedůstojné. Navíc by mu měl někdo objasnit, že slovíčko "polykat" se nepíše s měkkým "i".
@ David na souvětí ti sere pes
"Není čemu se divit, jelikož dnes se profesionálové šachu věnují daleko delší dobu než dříve." To je určitě pravda kolik času padlo dnes na NSS místo lepší přípravy na partii delší než 15 tahů ?
Přesně kouří si čůráky navzajém (pod dohledem vedení SSČR) a kdo nepoliká nehraje.
To Pavel Chrz: Samozrejme, a nemel bych s tim vubec zadny problem. Otazkou je, zdali by se zachovali stejne mistni hrdinove Morphinysta s nickou Tri tecky. Stohl si za to může sám, nejprve všechny přesvědčoval, že NAvara Rausise na nss neobvinil, a teď tady ze sebe děla největšího znalce Rausisovych podvodů o kterých věděl snad dřiv než Rausis sám. David Navara dole piše dlouhy prispevek, ktery ani nebudu cist. Ono totiz uplne staci, ze zatimco do Rausise se hrdinne obouva, tak ho Laznicka nebo Hracek nechava uplne v pohode. Zatimco Rausisovi hrozi tri roky zakaz cinnosti, zdejsi samozvani moralisti by jej nejradeji popravili. A kecy o tom, jak Navara nemuze kritizovat svaz, ci kolegy z repre jen svedci o tom, jak spatne na tom sachy u nas jsou, kdyz se osobni nevrazivost projevuje na urovni pozvanky do repre (Rausis, Plat), zametani podvodu pod koberec (Laznicka, Hráček), nesmyslne drzeni lidi u neuspesne reprezentace (nebudu jmenovat, některých si vážím) a podobne.
Kvituji s povděkem 31. prosinec roku 1992, kdy zanikla Česká a Slovenská Federativní Republika... Budiž navěky veleben pragmatizmus Václava Klause st. a Vladimíra Mečiara...V současné éře multikulturalismu a kosmopolitismu, kdy vlastenecké cítění se považuje za nežádoucí, by byl podobný akt zhola nemožný. Neomarxisté, soustředěni v bruselské centrále, oživili upíra internacionalismu...Jednotlivým státům je odepíráno právo na národní sebeurčení. Separatistické tendence, dle hantýrky J.C.Junckera, musí být udušeny v zárodku...Pokus katálanských patriotů o vyhlášení samostatnosti byl utopen v krvi, v dešti gumových projektilů, vodními děly, slzným plynem...Čaputová pochází ze stejného vrhu jako akademik Drahoš, autor výzvy "Vědci proti strachu a lhostejnosti." Tito kolaboranti slouží globálním korporacím a mají jediný cíl-islamizovat starou dobrou Evropu, čímž by se nahradila stárnoucí a vymírající populace (rozuměj konzumenti spotřebního zboží). V rozbouřených vodách české politické scény existují jen dva lodivodi schopni doplout s bárkou do přístavu-Tomio Okamura a Václav Klaus junior. Všichni ostatní stojí za hovno, včetně Pirátů a stran tzv. demokratického bloku. ODS zlovolným činem prof. Fialy (aféra vyloučení V.K. ml.) ztratila kredit "euroskeptické" partaje a plivla tak do tváře tradičním konzervativním voličům.
Přátelé, i když můžeme mít na věci různé názory, to je naprosto přirozená věc, ale prosím, zůstaňme lidmi (i ti za nicky jsou snad lidé).
Jsem rád, že nám sem velmistři píší, i od "bratrů" ze Slovenska, nelíbí si mi navážení do Igora Štohla. Od anonymů speciálně, a Davide B., se sice podepíšeš, ale byl by jsi mu to schopen zopakovat při osobním setkání?
Pišme prosím, pokud možno, tak, co bychom dotyčnému dokázali říci mezi čtyřma očima.
Děkuji
"Keby 13.Jxf7 zahral Taľ, nepoviem ani slovo, ak to zahrá Rausis, myslím si svoje" typicky slovenské. Mimochodem co je Taľ ? Jakože PretaĽ :D nebo co ? Nemyslíš Igorku Tal ?
Igors :D náš pan premiér jenom potvrzuje pravidlo, že z východu k nám nikdy nic dobrého nepřišlo, včetně tebe :).
Co je ještěrka? Krokodýl, co přežil hospodářský zázrak na Slovensku.
Co viděl 97letý velmistr?
Ne, že bych chtěl vstupovat do odborné diskuse velmistrů + amatérů, co kdo může/nemůže vidět. Nebo jakou oběť si může dovolit odhadnout i bez dlouhého propočtu, který musí dělat engin.
Jen pro zajímavost uvedu, co jsem psal v roce 2007 (již tehdy měly enginy elo 2900plus).
K. Vary, živé sledování partií v salónku, mezi námi legenda světového šachu v 97 letech a zastaveníčko u právě probíhající partie Shirov,A-Korchnoi,V, 2007 (jistě si najdete v databassi a zkontrolujete dnešními enginy, za kolik tahů píše výhu v navržené variantě).
Můj text článku 2007: V salónku komentuje hrané partie Michal Konopka a vybízí přítomné k aktivní spolupráci. Herní program připojuje metodicky jen zcela výjimečně, aby nekazil radost z vlastní tvorby posluchačů. Mezi námi se nachází i 97 letý velmistr Andre Lilienthal z Maďarska. Co chvíli navrhne pokračování, které se následně v partiích i hraje. Když se bavíme o partii Širov - Korčnoj, tak v pozici je místo později hraného 18. Sf3 navrhován tak 18. Se3 a velmistr doplní variantu 18....Jxe3 19.Vxd3 Vxd3 a nyní bleskurychle tah 20. f5 s obětí kvality doplní slovy „jdeme matit“. Program samozřejmě 20.f5 neanalyzuje, až když mu tento tah „napovíme“, začne pomalou měnit hodnocení pozice ve prospěch nápadu velmistra.
Celý článek: http://www.nss.cz/ostatni/andre-lilienthal-a-tak-jsem-porazil-capablanku
Ale ten rozbor tahu Jc4 z partie Straka – Rausis byl v něčem zajímavý. Jc4 je přece zcela přirozená alternativa k naprvní pohled zcela nevzhlednému ústupu věže na e8. A bylo zajímavé zde sledovat, jak se velmistři Petr, Štohl a Navara snížili k absurdním tvrzením, že Jc4 je prý tak mimořádně neobvyklá oběť kvality, že by ani velmistra nemohla nikdy napadnout. Zvláště u Navary coby hráče 2700+ je tohle tvrzení pikantní a úsměvné.
Doplňující komentáře Štohla, že hrající praktik si prý netroufne nejistě obětovat materiál, a že takové oběti materiálu by uznal jen útočným hráčům jako byl Tal zatímco Rausis je bázlivý hráč - to jsou také pikantní perly.
Nepřidá se ještě nějaký velmistr s prohlášením, že Jc4 by jej nikdy v životě ani nenapadlo? Ať je tedy aspoň sranda...
Proč se dycinky debata o Rausisovi na nss zvrhne ve flame war? Už aby Igorse v Kobyliské střelnici popravili a zavládl opět klid a mír.
K partii Rausise s Arkellem ( Sunningdale 2011 ) . Pokud jsem z tohoto článku správně pochopil, tak Rausis hrál stejnou variantu ( ale černými ) pár měsíců předtím s maďarským velmistrem D.Borosem. Ten se však k oběti neodhodlal a ustoupil koněm na e4. Je tedy možné, že Rausis objevil možnost Jxf7 při popartiové analýze a když se mu naskytla příležitost, tak oběť zahrál. Ale pravdu ví jrn on sám...https://www.theguardian.com/sport/2019/jul/19/chess-igors-rausis-cheating-phone-toilet-strasbourg-open-sunningdale-2011
Vážení, vezmete-li na tento problém Occamovu břitvu, musíte dospět k jednoznačnému závěru, že oběť na f8 panu R. poradil mobil. Podle zjevných indicií (nepřirozený růst ELO, časté odchody na WC, po opuštění kabinky si nemyl ruce, v extralize mu téměř nehrozilo dopadení, neboť nebyla prováděna efektivní kontrola, posléze byl dopaden při analýze pomocí mobilu na WC) měl v té době již zaběhnutý systém elektronické nápovědy. Neměl tedy zapotřebí složitě propočítávat oběť s nejistou vyhlídkou. Jestliže mu ideu prozradil comp, bylo pro něho již snadné ji realizovat. Proto není relevantní diskutovat o tom, zda by na tuto oběť přišel bez nápovědy.
chess, Š.Ž. - nebudu ani předstírat, že té pozici rozumím, takže to brosím berte v úvahu. Omezím se na obecné konstatování - pokud znáte řešení nějakého problému, je obvykle mnohem snazší ho dodatečně zdůvodnit a svým způsobem se pak to řešení zdá samozřejmé a triviální. Ve vědě je mnoho případů, kdy se divíte, že lidem trvalo jejich řešení tak dlouhou, když je to přece "tak jednoduché". Pak lehce dojdete k závěru, že jste génius, ačkoli fakticky jenom nechápete složitost problému (teď mluvím pouze z vlastní zkušenosti a nechci se nikoho dotknout).
Kam takové úvahy mají vést? Rausis skončil, je zbytečné probírat jeho partie a tipovat, kdy užil nápovědy a kdy už to dohrál. Pro ostatní to má být výstraha, že David, co nenajde, tomu neuvěří? To aby se slabší hráči báli kombinací.
Komentáře GM Štohla jsou nejen nepřesvědčivé, ale už i vulgární.
Kauza Rausis ukazuje, jak pánové Štohl a Navara ztrácejí schopnost střízlivé úvahy a racionálního úsudku, a ztrácejí i schopnost elementární lidské slušnosti.
Ale o tohle tady nejde. Jde o to že problém nedovolené nápovědy šachové instituce léta neřeší, a tak se z šachu stala žumpa (ToiletChess).
Rausis blicá na areně, tam má ELO kolem 2600. Tam těžko bude za sebe nechat hrát engine, to by ho zablokovali
Tak naschvál kouknu na partii Straka-Rausis a Jc4 mi jako z jiného světa nepříjde :)
Jinak bylo by zajímavé, kdyby partie Rausise rozebral odborník na počítačový šach Jiří Dufek.
Slovák .. Mozek.. to moc dohromady nejde no
@Stěpán - ale GM je dneska kde kdo na druhou stranu. Přidal bych ještě vyšší titul PCGM. Nebo ToiletGM :D
A nebo ještě lepší napád stačí mít kolegu na telefonu který tu partii přehraje a bude mi jen signalizovat tahy na dálku. Co vy na to ? Než dopadnout jak ten hajzldědek :D. :D
Takže stačí lepší mobil schovat na záchodě třeba den před turnajem a pak si v klidu dojít pro peněžní odměnu :). Už se těším na přístí sezónu. Fajn přívydělek při zaměstnaní a když mě chytí tak se mi nic nemůže stát :D. Paráda kde jinde je to tak jednoduché
chess64:
Morzeovku umíte? Pro pána krále, pro tři tečky píše David Bražina....
Obvykle na místní pomatence nereaguju, ale výjímka potvrzuje pravidlo, byť myšlenka postu je jiná. Můj 1,5 roku starý mobil umí v 7. tahu hloubku 28 po 47 vteřinách. Pánové Novotný a Petr, uniká mi důvod, proč se opakovaně snažíte vysvětlit svůj postoj a postup. Myslící tvorové si ho již přečetli, udělali si názor, případně ho vyjádřili. I zde. Vyjádření velmistrů Cveka, Jurčíka, Navary a dalších jsou známá. Jediné co tedy děláte je to, že krmíte místní zdegenererované osoby. Ta cca čtyři jména není nutné opakovat. Místní je znají.
@ David Navara: Děkuji za názor špičkového šachisty a pohledu na tu partii a oběť.
@David Bražina: Na celkem normálním mobilu střední až lehne nadprůměrné střední třídy (v ceně do 10kKč) Stockfish 10 jde v té pozici na d=28 asi tak za 1-2 minuty. Prořezávání stromů propočtu a alfa-beta algoritmus dokáží velké věci. Na to nejsou potřeba qubity. Samozřejmě nelze vyloučit, že obeť kvality byla z domácí přípravy, bylo to někde kolem 15. tahu.
@ZMB: David Navara popsal, jak tu kritickou pozici (kde ústup věže vede po tahu bílého Je5 k malé výhodě bílého a oběť kvály tahem Jc4 tuto možnost vylučuje a černý získá, dost senzačně, víc než dobrou kompenzaci za celou kvalitu díky motivu Jxb2) vidí on, jako hráč 2700+. Normální vyjádření pohledu na tu pozici, žádná posedlost Rausisem v tom není.
A nebylo by lepší zjistit, zda před onou obětí kvality - tj. před tahem který podle Martina Petra nikdy nemůže najít hráč 2500 za šachovnicí - nebyl Rausis na toaletě? Za 11 minut se mohl stihnout vyčurat i vykakat, a na hloubce 28 nalézt v mobilu onu oběť kvality. Akorát si v tom kvaltu při odchodu z hajzlíku už nestihl umít ruce - což by mohli také potvrdit svědci.
Předseda Viktor Novotný složitě popisuje, že je nekompetentní řešit zásadní problémy šachu. To už víme. A místopředseda Martin Petr se snaží zklidnit situaci - prý Rausis je výjimka. Ovšem i přes tuto výjimečnost podvodů v šachu se bude pan Petr problémem zabývat, aby uklidnil nebohého Davida Navaru a případně další zneklidněné šachisty. A tohle si tady klidně napíše v situaci, kdy si i v našich soutěžích Rausis dlouhá léta šponoval rating až téměř na 2700, byl dvojkou na našem žebříčku, a každý vrabec na střeše si štěbetal o tom, co za tím vězí.
Pan místopředseda:"Hráč mé (a tedy i Rausisovy) síly". Rausis má sílu 2500, Vy máte sílu jenom 2450. Jste slabší.
Už u minulého článku jsem se snažil vyjasnit, jakou roli má v případě podvádění svaz, pochopitelně marně. 1. FIDE určuje pravidla a šachu má řešit i podvádění pro celý svět. Flastr od ŠSČR by pro hráče hrajícího téměř výlučně v zahraničí byl k ničemu. 2. Teprve od 2014 platí poněkud zvláštní anti-cheatingová směrnice. Problematiku nyní řeší Komise Fair Play, tresty uděluje Etická komise FIDE, za první přestupek hrozí Rausisovi 3 roky zákazu hraní. Jen pár dní před jeho dopadením vyhlásilo vedení FIDE potřebu přísnějších trestů a nových předpisů, ale ty zatím nejsou. 3. Směrnice FIDE popisuje postup, jak na podvodníky. Předpokládá, že to budou především hráči, kteří budou hlásit podezřelé soupeře. To u Rausise nikdy nikdo neudělal. Důvodem může být, že potrestáno bylo víc těch, kteří podezření hlásili, než těch, kteří podváděli. Neoprávněné nařčení z podvádění je citlivé téma, ale doufám, že kauza IR postačuje jako důkaz nevhodnosti platné směrnice. 4. Kdo je kdo: FIDE vydává předpisy, ŠSČR je přeloží, padouchy honí především rozhodčí, upozornit na podezřelosti je mohou hráči. Rozhodčí platí pořadatelé (mimochodem v soutěžích družstev včetně extraligy tedy domácí družstvo, ale píšu teď hlavně o openech), ti mohou mít pochopitelně jiné zájmy než tuhou kontrolu platících oveček. Každopádně ŠSČR připravuje vedle předpisů i metodiku a osvětu, abychom fair-play zlepšili a zároveň šachy nezabili. 5. Informace o podezření Rausise nemá ŠSČR od začátku jeho vzestupu, ale teprve cca 2 roky (viz článek M. Konopky na webu ŠSČR). 6. Konečně k článku: Washington Post psal po vypuknutí kauzy, že mluvili s pořadateli a ti sdělili, že snímek nebyl pořízen na pokyn jakékoliv šachové autority, lokální, národní ani mezinárodní. Každopádně v případě podezření na šachový podvod neexistuje oznamovací povinnost, tedy nemusíte hned běžet na PČR, jak někdo psal.
Navarovu posedlost Rausisem lze opravdu pochopit - ale tohle divení se nad tím jak mohl nějaký velmistr zahrát "ukrutně silný tah", a že je to podezřelé ve smyslu nedovolené nápovědy - tak to už Navara přestřeluje.
Ale i tohle ukazuje na to, jak ten problém podvádění není řešen odpovědnými orgány, a jak jsou i top velmistři potom bezmocní a uchylují se k takovým komentářům jako Navara.
David je už příliš pohlcen Rausisem. Silné tahy taky často pramení ze zkušeností, sám David ve své památné partii přiznal, že čerpal z domácí přípravy (útěk s králem), taky ho nikdo nekontumoval, že hrál příliš odvážně a že by to asi nespočítal.
ZMB - teď jste to definitivně přepískl ! Od Davida to pochopitelně žádné kopání do mrtvoly není. To jen GM 2700 + vyjádřil svůj názor na konkrétní pozici a já si toho naopak velmi cením !
ZMB - dřív jsem si myslel, že jste troll, který se baví vyvoláváním konfliktů. Po tomhle komentáři si myslím, že máte nějakou poruchu osobnosti.
Tohle je právě cesta do pekel - že jeden velmistr bude veřejně rozebírat "podezřele" silné tahy svého soupeře a vyjadřovat pochybnosti. Navara si to už může v případě Rausise dovolit - když to bere tak že kopnout si do mrtvoly nemůže uškodit. Navara nám tady hezky odhaluje odvrácenou stranu své osobnosti a vypořádává se tímto způsobem se svými frustracemi.
Léta chození za Rausisem na záchod a naslouchání u jeho kabinky se na člověku podepíší negativně - tohle lze chápat. Ale tohle podvádění v šachu nezabrání.
Hozna Svatoš: Zajímavé téma. Taková analýza ještě naráží na jeden faktor. Domácí příprava. Jak stanovit, od kterého tahu se podezřele silnými tahy vůbec zaobírat? Některé varianty končí pomalu až v koncovce.
Pane Svatoši, odborníci sice mohou vědecky zkoumat, zda hráč úrovně 2500 je schopen vidět oběť kvality na f8 , ale tohle je poněkud komplikovaná a neprůkazná cesta jak problém řešit.
Nebylo by účinnější přijmout opatření, aby hráč na extralize a na MČR nemohl odcházet během partie x krát na záchod s mobilem v kapse?
Zásadní otázka, pokud jde o ŠSČR a Rausisovo podvádění, stojí takto: Podváděl pan Rausis i na extralize a/nebo na MČR? A dá se statistickými metodami odhalit podvádění u hráče, který má bez podvodů sílu cca 2500? Co si třeba myslíte o oběti kvality na f8 v letošní extraligové partii Straka - Rausis? Komp na hloubce 28 říká, že byla korektní, což samozřejmě ještě není žádný důkaz o podvodu. Ale je fakt, že když jsem si tu partii přehrával (ještě před tím, než byl Rausis přistižen), přišla mi ta oběť trochu jako z jiného světa. Ale mám taky elo jen nějakých 2250, takže se ptám, kdyby to byl nějaký kvalifikovanější hráč ochoten okomentovat.
Názory které tady dnes zaznívají: - vedení svazu prý za nic nemůže, prý nemá nástroje proti podvodníkům. Že byl Rausis chycen až po pěti letech - to není nakonec tak zlé, třeba sbormistr Kulínský unikal spravedlnosti mnohem déle. Podvodníky eliminujeme, když nebudeme přijímat do českých řad šachisty z východu. A pan Záruba se pořád nechce omluvit a nasypat si popel na hlavu, což by bylo velmi žádoucí.
... škoda, že v těchto třescích plescích zaniká to zásadní - a sice ta totální neschopnost šachového svazu problém adekvátně řešit natož vyřešit.
Obdivuji schopnost zdejších diskutérů vlézt komukoliv do hlavy na dálku a rozpoznat jejich "skutečné" myšlenky na základě toho co napsali či vyslovili. Pak nemá smysl přispívat do diskuze, protože Vy víte nejlépe, kde a jaká je skutečná pravda bez ohledu co je napsáno a nic jiného Vás nezajímá.
24.07.2019 08:56 | chess64geek
"Přestupní řízení ve FIDE není úplně jednoduché, a hlavně - je drahé. Např. za Joannu Worek (2300) se platilo 5000 Eur."
Proboha! Pak se nelze divit tomu, že Svaz trpí nedostatkem finančních prostředků...Peníze vyhozené z okna. Joanna nestojí ani za 500,-€...
24.07.2019 04:31 | Zmestabileho "Kauza Rausis je především selháním vedení našeho šachu."
Dovolím si s Vaším tvrzením částečně nesouhlasit. Šachový svaz ČR disponuje velmi omezenými možnostmi, jak podvodná jednání typu "elektronický doping" věrohodně a nezvratně prokázat. Nemá monitorovací zařízení a ani právo instalovat je (případně) na WC. Taková to drakonická opatření by bylo možno uskutečnit pouze v součinnosti s policií ČR. Uvedu jiný, nesouvisející případ. Sbormistr Kulínský šéf Bambini di Praga mezi lety 1984-2004 pohlavně zneužil 49 nezletilých dívek (sic!). Ptám se, jak je to možné? Proč páchal celých dvacet let, nikým nerušen, byť podezírán "okolím," trestnou činnost? Společenská nebezpečnost Rausisových činů je neskonale menší. Finanční ztráty poškozených hráčů na jednotlivých, podřadných turnajích činily maximálně stovky €...Čili v součtu za čtyři roky se jedná o (můj odhad) 20 000 až 30 000 €. "Spálené" peníze však oběti GM Rausise nikdy neuvidí...Technicky je to věc zcela neproveditelná, retroaktivita zde nebude fungovat. Na co jsem chtěl tedy poukázat? Kulínského doběhla spravedlnost za dvacet let...Igorse za pět...Buďme spokojeni a neviňme Svaz, "že to trvalo tak dlouho." V tomto případě nenese vinu za "prodlení."
Pánové, já bych nepletl FIDE federation a občanství. Je jedno jaký máte pas a občanství, to FIDE vůbec nezajímá, důležité je to co máte na FIDE kartě. Pokud tedy vietnamec nemá český pas, zaregistruje se do Novoborského klubu jako začátečník a pak odehraje turnaj na fide elo, dostane od naší federace fide id s CZE federací, ač má pas nebo ne. Pak ale přestoupit na VIE by pro něj mohl být problém. Přestupní řízení ve FIDE není úplně jednoduché, a hlavně - je drahé. Např. za Joannu Worek (2300) se platilo 5000 Eur. Teď záleží, zda to zaplatí svaz, ta osoba a jestli se třeba svazu chce investovat tak moc.
Morphynista:
V podstatě máte se Sergejem pravdu, jen trošku Vás poopravím: Aby občanství v té chvíli mohli udělit, museli by být zkorumpovaní (Že jsem si také přál, aby ho Sergej měl, je k mému příspěvku irelevantní).
Vojto, zase pleteš a píšeš výmysly. Rausis se stal členem naší šachové federace v roce 2007 a jeho Elo začalo růst až v roce 2012. A co se týká neudělení občanství S.Movsesjanovi, tam daleko největší část viny nesou neschopní a zkorumpování úředníci, kteří o tom rozhodovali...
Vážený pane Neznámý, po bitvě je každý generál a ano nyní mé vyjádření vypadají v úplně jiníém světle než před 11. 7. 2019. Nicméně nemyslím si, že jsem někomu vyhrožoval. Jen jsem chtěl, aby pro svá silná tvrzení měli aspoň nějaký důkaz. Pokud někdo takový pocit měl, tak se mu omlouvám.
Co však budu neustále rozporovat a musím dát za pravdu Zmestabileho je přístup svazu do 11. 7. 2019. Za poslední rok řešil tři kauzy. Hráč s prokázaným mobilem v hracím prostoru - hraje dál jako by se nic nestalo. Reprezentant, který se prokazatelně pokusil obrat svaz o finance - hraje dál jako by se nic nestalo. Hráč, který chtěl jet na ME na vlastní náklady dostal zákaz, protože by ho tam mohli chytit při podvádění. Kdyby tam byl puštěn, tak mohl být chycen o to dříve a ani by žádná kauza Rausis nevypukla.
Pan Záruba a ligový oddíl za který hrál Rausis mají skutečně máslo na hlavě - ale i přesto, oni nejsou primárně těmi, kteří si mají sypat popel na hlavu.
Kauza Rausis je především selháním vedení našeho šachu. Právě šachový svaz je tady i od toho aby zajistil, že se v soutěžním šachu v ČR budou dodržovat pravidla hry, a aby se nepodvádělo. Aspoň tedy v ligových soutěžích a zvláště v extralize, a v národním přeboru - v mistrovství ČR. Tuto svou roli šachový svaz nezvládá, bohužel stejně jako řadu dalších věcí, které náleží do jeho kompetence - nejviditelnějším vrcholem této neschopnosti byly dosud kauzy našich reprezentantů - skandální zápasy velmistrů Lázničky, Krejčího, Hráčka, ...a teď je to případ Rausis.
Morboji, vítejte v ČR, zemi neomezených možností, kde včera jiz znamená pozítří. :o)) Jasně, každý, ať si vybere podle svých možností, nálady a příležitostí.... a pokud možno i způsob, jakým se na dotyčném turnaji bude dát podvádět. :o) A co to otočit, žádné kontroly, cheating povolen a kdo si myslí, že má slabý engine, bude mu zapůjčen od rozhodčího pořádný kanón.... podle úrovně protivníka, aby se Ti IM a GM proti těm slabším protivníkům taky trošku zapotili. :o))
Katetr do močového měchýře je příliš drastické opatření. A kvalifikovaná a proškolená hajzl bába by zase zvyšovala náklady na pořádání šachových soutěží - a šachy nejsou bohatým sportem, který by si mohl dovolit to finančně utáhnout.
Nabízí se proto jiné řešení - přímo v hrací místnosti bude před stolíkem rozhodčího kyblík, kde budou hráči vykonávat svou potřebu. Bude to transparentní, a kdo si bude na kyblíku prohlížet v mobilu svou pozici ze své partie, bude odhalen i bez skyté kamery, jejíž použití je z právního hlediska problematické.
Pražský kavárníku, připadáte mi těmi katetry skoro až posedlý. Že Vy si chcete na tomto poli, zatím neoraném, zařídit nějakou živnost? :o) Koneckonců telefon na GM Petra je tady k dispozici, snad se dohodnete, když dáte nějakou množstevní slevu pro Extraligu, 1. a 2.ligu. Ovšem opatrně, aby jim náhodou nepraskl ve švu, kdybyste to nějak nestíhal? :o))
Nejlépe by bylo toaletu zavřít a hráčům nařídit povinně nechat si zavést katetr do močového měchýře.
ad chips: Toilettes Arbiter
cz + Morphynista:
....avšak jen do první domněnky podezření po prohrané partii. Věřte, že mám desítky let zkušeností, proti čemu naši šachisté v amaterských soutěžích protestují. I u soudu se projednávala ztráta 25 elobodů národního ela, že byl zápočet do propozic dopsán údajně dodatečně.
Bohužel slýchávají organizátoři mládežnických soutěží od rodičů, trenérů, že si ten či ten proti jejich Pepíčkovi pomáhá. Já to tak tragicky nevidím, já zatím nepojal podezření ani proti klubovým žákům se nikdo neozval, ale optejte se, na co jsou rozhodčí, organizátoři, upozorňováni.
Naopak vidím šanci, nová generace (sic stále je na mobilech) je natolik srozumněna, že drtivá většina dává trenérům, rodičům, před partií mobil. Jednak, aby někdo nepojal podezření a jednak, byť jsou chytří a umějí s ním, přesto se obávají, aby nebyl chytrý mobil ještě "chytřejší", aby jim třeba vypnutý nezakukal upozornění, že si mají odskočit. Jak říkal kdysi pan Gonsior žákům, že budou mít jednou elektronické zařízení, bez kterého si ani neodskočí, ale toho se naštěstí nedožiju, říkal. Fajn, dožil jste se ve zdraví, jinak jste měl pravdu, říkám slavnému trenérovi před pár lety, po Evropě jsou už budky a bez sms ani neotevřete dveře.
Závěrem: Jinak s tvrzením "zbytečně přísné" souhlasím, samozřejmě pod tím si může představit každý jinou míru. Vše musí být úměrné danné problematice a danné soutěži a situaci (ve všem! Nejen v testu ele. dopingu).
Re: 22.07.2019 22:14 | Morphynista - Já takový optimista nejsem a řekl bych, že zbytečně přísné kontroly v amatérských soutěžích mohou dost lidí odradit.
Naprostý souhlas, Někdo čeká, že rozhodčí v pralesní lize bude šacovat všechny hráče, jestli ty digitály od vietnamců nejsou náhodou "chytré hodinky"? Vždyť plno těch rozhodčích ani neví, co to je a jak by je měli poznat.
Na to se každý vykašle a pokud začne někdo z přítomných prudit, otráví jen všechny ostatní.
Re: Jméno a příjmení
To jsem trpěl s jídlem stejně. Vloni při akci otevřeného stadionu jsem si za dozoru našeho reprezentanta vyzkoušel hod oštěpem. 20,11 m. A ptal se ho na jídelníček, že hází kolem 80 m. Tak trpím jídelníčkem rok a přijdu, že hodím také 80m, když jím jak on. A vono jen 20,92. K tomu ještě prej foukal příznivý vítr, který vloni ne.
Vážený pane Neznámý, doby kdy stačilo něco tvrdit k tomu, abyste byl odsouzen jsou již dávno pryč a věřím, že se nikdy nevrátí. Nestačí jen něco tvrdit, ale je třeba to nezvratitelně dokázat. A proto, jak jsme v minulosti ctili a prosazovali presumpci neviny, tak po předložení prvního důkazu jsme toto ukončili a přišlo maximální potrestání hráče.
Takto se měl chovat i svaz ve všech kauzách s fair play, co za poslední dobu řešil. Jestli to tak bylo, to si musí sáhnout do svědomí ti co o nich rozhodovali.
Chápu, že si teď spousta lidí ze mně rádo udělá naivního blbce, který naletěl. Ale princip, že vinu je třeba nejdříve dokázat mi nevezmete.
..Morphynisto, pardon, opravoval jsem větu, a vložil znovu. Poctivé neznechutí, odradí amatery o čem píši. A ještě pardon za překlep (nemyslím tím Falka).
Morhynista, ale koho odradí..... ty, kteří jsi jdou zahrát, zrelaxovat a nechtějí nic jiného než si v klidu zahrát své milované šachy, tak ty rozhodně ne.... spíše naopak, mě osobně by to naopak potěšilo, protože bych viděl, že se něco začíná dít. Možná by to odradilo ty, kteří třeba nejsou herně na výši a potřebují "křemíkovou" výpomoc..... takto by se jim zúžil manévrovací prostor.
I když víme, jak to v této zemičce uprostřed Evropy chodí.... lumpové a gauneři jsou tu jak ve vatě a slušný člověk, aby se bál... minimálně jaké kontroly, o šikaně ze strany kohokoliv ani mluvit nechci... případů z poslední doby je dost. Bohužel....
22.07.2019 20:55 | Bluefrogfromvillage
"..že tyhle soutěže hrají hráčí pro zábavu a nikoliv pro finanční prospěch".
O to hůře, o to hůře. Nevím jakou soutěž hrajete Vy.
Právě v nižších, ale také třeba kontrolovat neb "zábava" se může změnit v konec. V extralize přijde s podvodníkem sice hráč o peníze, v nižší může znamenat: "Víš co kápo, kašlu Ti na další zápas, zase někdo na mně s enginem, jak ten včera chycený podvodník, co mne vloni porazil a kvůli tomu jsme možná spadli. A možná přestanu hrát šachy úplně, znám lepší vyžití nedělí". "A já taky, řekne další". Kapitán se šesti hráči, platí pokutu, všichni akorát naštvaní a kápo se už také příště nebude o tým starat. Také jsme bojovali o zácranu v "blbé amaterské" 2.lize s týmem, který měl úspěšného hráče, který byl pak za pár měsíců chycen na německém šapionátu a dištěncován (nemyslím tím Fakla). Nezkoušel si to na nás? To by naštvalo případný sestup.
Amatéry neznechutí kontroly. I když třeba budou reptat. Ale jakmile jim dojde, že chycený podvodník je porazil, nota bene v důležitém zápase, může to znamenat, že jazýček vah se převáží na stranu se nedělí další sezony věnovat něčemu jinému.
Nebo příklad, který jsem popisoval akterý se stal. Hráč 1800 porážel u moře v Itálii hráče 2000-2200 a v osmém kole ho chytli. Co si na něm ti předešlí vemou? Jn příště pojedou zase k moři, jen bez šachů. Přitom amaterský open do 2200 to byl.
Já takový optimista nejsem a řekl bych, že zbytečně přísné kontroly v amatérských soutěžích mohou dost lidí odradit.
Mno a jen doufám, že GM Petr nemá "nick" (z angličtiny přezdívka) za "nicky" ( rozuměno"nuly"), protože za každým nickem je člověk se svými herními i životními zkušenostmi a nedoufá, že si spory budou hráči vyřizovat sami mezi sebou, hráči jsou především od toho, aby hráli.... a ten řídící orgán je tady od toho, aby řídil. Víte, pane Petře, kdybyste tenkrát Viktorovi Lázničkovi odpověděl na SMS o změně herní místnosti, že s tím nesouhlasíte a za takto změněných podmínek nebudou žádné výsledky započteny, mohlo se předejít celé té nedůstojné šaškárně Láznička - Cífka. Sorry jako, ale mě by hanba fackovala se ještě někam hlásit do voleb jako předseda ŠS ČR, jak chcete dělat velké věci, kterou boj proti cheatingu je, když nezvládáte ty málé?? To jste se bál něco udělat? A stačilo tak málo....
No, a druhou stranou je přístup samotných hráčů, nebýt nevšímavý k podezřelým jevům... ono takové to špitání, kdy tři hráči soupeře odejdou z herní místnosti, i když jsou dva z nich na tahu a po návratu hrají jak Alechin, já si sednu na ruce a počkám, ono jim to dlouho nevydrží a časem se porazí sami. Jinou kapitolou je časté odbíhání na WC.... a opět premisa:"V herní místnosti a herním protru nemá žádné elektrické médium co dělat." Mno a sankce "black list ŠS ČR a opět 5 let v prvním případě a doživotně v tom druhém.
Ale pak se v kruhu vracíme k nominovaným rozhodčím celostátně či na krajské úrovni.... ano, já vím, i to už jsme tady řešili, finanční vyrovnání... cestovné, stravné, ošatné... atd... atd. NIkdo je nechce, já vím, ale půjde to "čistě" bez nich? Tady je prostor pro polemiku.... od kterého levelu je soutěž náborová, kde se doopravdy hraje jen pro radost ze hry a podobné problémy se řeší domluvou anebo vůbec - 3.divize?? 2.divize??
Stálé zdraví vespolek, myslím, že pokud má být boj proti cheatingu úspěšný, pak musí jít o proces z obou stran. Síť opatření ze strany VV ŠSČR, myslím, že tím 58 stránkovým elaborátem předsedkyně komise rozhodčím by to mohlo začít, ale bude potřeba ho konkretizovat na různé úrovně soutěží, protože jiná specifika budou platit pro Extraligu a 1.ligy, kde hrají ti, kteří se šachem živí a které by odhalení mohlo zlikvidovat profesně..... takže základní premisa:"Žádné elektrické medium nemá v herní místnosti a herním prostoru co dělat." A postih? První přestupek - zákaz výkonu činnosti na 5 let globálně, nahlášení na nějaký světový black list FIDE, pokud něco takového existuje.. Druhý přestupek - to samé, ale doživotně. A padni, komu padni a bez výjimek, protože začneme-li dělat výjimky, tak se to všechno úsilí rozmělní na drobné a budeme se pořád motat v kruhu.
Martin Petr prohlásil: "Musíme se vážně zamyslet nad tím, co udělat pro to, aby šachy zůstaly hrou gentlemanů, aby zůstaly královskou hrou, která je čistá, abychom si jako šachový svaz, ale i organizátoři jasně řekli, co pro to máme udělat".
Cvičení v prázdných frázích bez řešení problému - to panu Petrovi jde dobře.
A ještě nás ten nadepsaný článek poučil od tzv. renomovaného šachového právníka JUDr. Navrátila, že dát kameru na záchod nemusí být bez povolení policie zcela v pořádku a bez rizika. No to je tedy objev.
A tohle je celé řešení kauzy Rausis z pozice VV ŠSČR.
Pro mě jsou šachy pouze zábava a úžasný relax. Šachy spíše beru, jako společenskou událost, kde o výsledek zase tak nejde. Samozřejmě chápu ty, kteří se tím žíví, že je podvádění existenčně ohrožuje, ale dává mi spíše smysl zavádět účinná opatření proti podvádění, tam kde o něco jde, například velké odměny. Zápasy v první šachové lize a extralize, kde jsou hráči za svoji hru honorování. Dost dobře si neumím představit situaci, kdy by se zaváděl nějaký boj proti elektronickému podvádění např. v KP, případně ve 2. lize, kde se domnívám, že tyhle soutěže hrají hráčí pro zábavu a nikoliv pro finanční prospěch.
Martin Petr má užitečnější věci na práci?! To mám radost, že budeme mít tak užitečného a pracovitého předsedu, sympaťáka, pro tu práci jako stvořeného. Tomu dávám další like
Pan Martin Petr to s těmi nicky nemyslel zle - vždyť on sám zde uvedl kontakt na sebe, a tam jej tedy každý může kontaktovat :-). Takže, pokud chcete jít si postěžovat ke kandelábru na pátou kolej, pan Martin Petr Vás tam vlídně a vnímavě vyslechne.
Že jsou šachy u nás už žumpa horší než fotbal v krajském přeboru, tak to Martina Petra moc netrápí. Raději tento pán nezapomene připomenout, že v únoru jsou volby předsedy, a že se těší na protikandidáta.
Není divu, že český šach má v tomto prostředí své Lázničky a Rausise.
@ david brazina - Lži, polopravdy a překroucené citáty
Z kontextu konverzace mi přijde jednoznačné, že GM Petr měl termínem "nicky" na mysli anonymní přezdívky, nikoliv nadávání, že je někdo "nicka".
no, já se obecné neochotě kohokoli z oficiálních míst mluvit s místníma nickama nedivím. styl komunikace místních nicků je převážně arogantní, útočný, osočující a urážlivý. to pak ani není diskuse, ale od počátku "obrana" proti výpadům asociálních lidí, bez schopnosti běžné mezilidské komunikace.
Když si čtu myšlenky Martina Petra, tak se jen utvrzuji v tom, že nic zásadního ve smyslu zabránění podvodům se v šachu u nás dít nebude. Prostě se jen pojede dál jako doteď. Ale pane Oto Válku - tohle musí řešit právě svazové vedení. Od toho tam ti pánové jsou, tohle je jejich kompetence.
Je jasné, že bojovat proti podvodníkům je opravdu obtížné, a můj názor je, že se tomu ve vážných partiích ani nedá úplně zabránit. Ale když vedení našeho šachu hrdě hlásá do světa - "tak už nám Rausise chytili, sláva, pět let jsme ho marně sledovali" - tak tohle je neschopnost tento fatální problém aspoň dostat pod kontrolu a ten prostor pro podvádění aspoň omezit.
Dovolím si parafrázovat citát JFK: Neptejme se, co pro nás může udělat svazové vedení. Ptejme se, co my můžeme udělat pro potírání resp. předcházení podvodů. Očista se může podařit pouze tehdy, nebude-li šachová veřejnost tolerantní k podvůdkům, nebudou-li přijatá opatření obcházena a porušování pravidel bagatelizováno.
Martin Petr níže předvedl opět svou aroganci a povýšenost. On se s nickama vybavovat nebude.
Přitom ten skandál s Rausisem je vizitkou právě i Martina Petra - totální neschopnost řešit elitního podvodníka s ratingem 2600+, o kterém všichni léta věděli že podvádí, je prostě vizitkou práce vedení našeho šachu. Je příznačné, jak se pánové z vedení našeho šachu, Novotný, Petr, Hába... suverénně vyjadřují v médiích, že pět let věděli jak Rausis podvádí, nic proti tomu neudělali, a dokonce ani teď nemají žádný reálný recept jak bránit těmto podvodům do budoucna. Nebýt toho turnaje ve Francii, tak by dál pan Martin Petr jen přihlížel, jak si Rausis v naší extralize uhraje rating 2750.
david brazina: Máte to vysvětleno v článku přímo svazovým advokátem. "Vždyť i česká judikatura považuje podvody ve sportu za jednání proti obecnému zájmu a policie by měla činit odpovídající kroky k jejich odhalení."
Prakticky jsme se dozvěděli, že vedení ŠSČR dlouhodobě porušovalo zákony. Každý občan této země je povinen kontaktovat státní zastupitelství nebo Policii ČR, když má podezření na něco protizákonného. Stejně tak má PČR i státní zástupce povinnost zabývat se každým podnětem od kohokoliv. Z vyjádření Martina Petra a jiných činovníků ŠSČR jasně vyplývá, že podezření na protizákonné chování GM Rausise měli přinejmenším 5 let, ale nesplnili svoji zákonnou povinnost kontaktovat orgány činné v trestním řízení. GM Rausis nebyl usvědčen pouze a jedině proto, že naši pracovníci svazu zanedbali svoje zákonné a pracovní povinnosti. Co taky čekat, když panem předsedou je Viktor Novotný, který bůhví jestli vůbec dokončil právnická studia.
Vážení kolegové, problém je mnohem hlubší, než jste ochotni si přiznat. Tím nemyslím jen šachy, celá společnost fejkuje. Testy na VŠ postrádají významu, výsledky jsou na síti běhen několika minut. Klonování lidí je zakázáno? Doktorka z JAR veřejně přiíznává, že jen ona kolonovala cca 150 embryí. Soudobá světová desítka hraje jako stroje, tak přesně nehrál ani RJF a ten si na přesnosti zakládal. Jak to chcete odhalit? Chytli jste SW dinosaura s mobilem na WC, zkuste chytit mladého IT borce s přenosem dat na úrovni Revolution 4.0:)))
Jistě, Carlos, že 100% nikdy nic nebude.
Nicméně pro ty co se tím živí a pro nejvyšší turnaje: Mobil zůstává na hotelu nebo mimo hrací prostor. Na vše "kovové" se dá přijít. Tak už to nějak funguje.
Pro opny: Případný on-line zpožďovat (prý také má být všude zpožďován). I když některým zde se to nelíbilo. Je-li podežení i tak, pak si jde také s podezřelý pohrát, tak nenápadně zamrzne přenos jeho šachovnice třeba u 20.tahu nebo rozhodčí s obsluhou se domluví, že opraví tah na jiný, rozhodčí pak sleduje z povzdálí grimasy hráče, který nechápe co mu je za blbost razeno (nedejbůh pro něj, aby jí zahrál). To vše nikoho neobtěžuje a je-li podezřelý čistý nemůže si všimnout. A snad se diváci kvůli chybě přenosu nezblázní. Důkaz to není, ale vyhodnotí-li rozhodčí po tomto zásahu na on-line předpokládané divné chování hráče, může jít na podrobnou kontrolu téměř najisto.
V Pardubicích řešeno (a má být všude), že mobil od těla, nedotýkat se ho. Ideální, kdyby ho bylo kam odložit, spousta šachistů by uvítala. Jako amateři, když jdeme na plovárnu či na jiný sport, také ho nemáme na těle, ale míváme ho kam dát. To asi logistický problém v šachových sálech.
Děkuji redakci (Bolkovi) NSS za "vysvětlující" článek, který mnohým z nás pomohl pochopit složitost boje proti dopingu.
Bohužel to znamená řadu nepříjemných omezení a komplikací pro ty slušné...
To Pavel Chrz: osobně nevěřím, že se podaří "elektronický doping" rychle vyřešit. Spíše si myslím, že rizika jeho používání budou stoupat s dalšími novými formami (čipy, "teleport", atd.).
ad Poslední odstavec článku:
Psal jsem už dávno, že to bude cesta složitá, jak v dopingu jiných sportů (třeba té atletice). Přesto při složitosti "chemického" dopingu, by měla být cesta u našeho "elektronického" přes veškeré nesnáze jednodušší. Proto jsem přirovnával náš spíše k "mechanickému" u cyklistů, který se vymýtit podařilo, ale stálo to spoustu energie a peněz, ale celkem rychle v řádu roku. I když stále bojují s tím "chemický", věděli, že mechanický znamená likvidaci jejich sportu. Je to ovlivnění takového rozsahu, jak elektronický u nás. Takže bychom se neměli bát pustit stejnou cestou jak cyklisté u mechanického. Ostatně, nic jiného nezbývá...bohužel .