MS v šachu 6. partie aneb naprosto neuvěřitelné. Ding vyhrává. Celkově to je 3:3

17.04.2023 06:00 | Zahraniční zprávy

V páté partii vyhrál bílý rozhodujícím útokem dámy věže a jezdce, proti dámě, věži a střelci. V šesté partii přišlo totéž (!), jenom si hráči vyměnili místa. Další z mnoha perel tohoto zápasu!

 Zápas, který měl být nezajímavý a nudný, se stává naprostou šachovou lahůdkou. Tak trochu mi to připomíná dávné doby šachového romantismu, kdy se borci mydlili hlava nehlava a kdy remíza byla výjimkou. Kdybych někomu před tímto zápasem řekl, že po šesti odehraných partií budou jen dvě remízy, asi by mne s úsměvem poslal za Chocholouškem. V dnešní době naprosto vyloučeno a přitom je všechno jinak :-) Ding Liren se po nepříjemné porážce dokázal oklepat a zasadil mocný úder nejenom černému králi, ale také svému sokovi. Je to 3:3 a drama s napětím stále, ať se to zdálo nemožné, rostou. 



-
. kolo -

Průběh partie:

Další perlička z mnoha perel toho zápasu bylo zahájení šesté partie. Ding zvolil tzv. "londýnský systém". Kdy naposledy se hrálo toto zahájení o mistra světa, hrálo se vůbec někdy a pokud ano, tak kolikrát? Chce zvídavý čtenář projít touto těžkou otázkou?

Nepo zvolil solidní systém a za chvíli nám vznikla na šachovnici tzv. karlovarská pěšcová strukturu. Ne poprvé v tomto zápase a kdo ví, možná ne naposledy. Vzniklo nám zahájení, které je (také) velmi podobné Caro-Kannu.

Ding zvolil silný plán s postupem "a" pěšce. Jeho 16.a5! je silný tah, kterým získává prostor na dámském křídle. Sen bílého je pak posadit jezdce na c5 a zahrát b4. Sen černého je (vhodně!) prosadit postup ...b5. A právě Dingův tah 18.Va3! je profylaxe proti postupu ...b5.

Ding Liren začal získávat - postupně- více a více z pozice. Jako kdybyste mačkali citrón, kapka po kapce. Nepo už podobné "ždímání" nechtěl akceptovat a zahrál tedy 22...e5!? Což si myslím, bylo lidsky správné rozhodnutí. Přestože to trochu "smrdí", tak bílý musí hrát přesně a hlavně musí toho hodně spočítat. Také se Ding napočítal a čas mu rychle běžel.

Vznikla pozice, která byla extrémně náročná. Ani s počítačem (strojem) si nejsem některými závěry jistý. Nicméně (asi) rozhodující chyba přišla ve 32. tahu, kdy Nepo zahrál 32...Dc1+? zhruba po 9 minutách přemýšlení. Vsadil kartu na volného "a" pěšce a na první pohled to vypadlo, že dobře vsadil. Nicméně Ding to krásně vyvrátil. Nutné bylo hrát 32...Dxc3.



Ding Liren totiž předvedl úchvatnou souhru dámy, věže a jezdce. Nejdříve tahem 36.Je3! přerušil spojení "dáma - král" a pak se vrhnul do útoku, který korunoval - lidsky - geniálním tahem 41.d5!! Pokud nemáte stroj, pak asi nikdy neuhodnete myšlenku - tedy SKUTEČNOU myšlenku - tohoto tahu. Protože správná odpověď není, že pěšec jde do dámy, ale ta, že bílý uplétá matovou síť (!!) Ano, je to asi jako když Morfeus nabízel Neovi dvě pilulky, vždyť černý král je na h8, ale přesně tak to je a tak to i skončilo. Po 44.Df7! se Nepo - opět s úsměvem - vzdal. Protože není obrana proti oběti dámy na g8 a zmatování černého krále a právě pěšec na d5 plní důležitou roli - bere pole e6.



Po partii:

OMG. To je řežba. Nevím proč, ale na mysl mi skočil film Rocky. Takové ty "nemožné" mlátičky, kde si hrdinové dávají strašné rány, ale opět (zázračně) vstanou a řežou se dále. Kdo v tomto zápase "zůstane ležet" ? To opravdu nevím. Nehněval bych se, kdyby to nyní šlo tímto tempem až na 7:7 :-)


Robert Cvek
35x 7337x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (35) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
ciki333

Pokud se partie rozehraje následovně: 1.d4 Jf6 2.Sf4...Hra přechází do rozvětveného labyrintu Jobava London system:

1) Jobava London system (JLS) agains the Jf6, d5, g6 setup

2) JLS again Sf5 setups (the pawn storm)

3) JLS main line (d5, Jf6, c5 for black)

4) Black avoids the JLS

viz videa: 

https://www.youtube.com/watch?v=8o5UitW0bRM&list=PLssNbVBYrGcCsa6XDOR_Saig93_4_fkki&ab_channel=HangingPawns

PS. Vojtův kamarád Badur míval ELO 2700+ a zanechal nesmazatelný otisk v teorii zahájení...

+0 /-0 | 17.04.2023 20:09

OldřichKuželka

Kasparov předvedl, že takové zahájení nemá proti mistru světa šanci... https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1070460

+0 /-0 | 18.04.2023 10:38

PanPohoda

Dobrá analýza!

+0 /-0 | 18.04.2023 10:23

ciki333

Závěrečná poznámka: Po 1.d4 c5 lze přelstit černého (=vyhnout se Benoni) tahem 2.e4 a vylákat ho např. do divokých vod Morra gambitu...

+1 /-0 | 17.04.2023 20:26

Rubinus

Tak to zrovna nemyslím, že by vám dávalo proti Plátovi lepší naděje.

+0 /-0 | 18.04.2023 01:04

Pavel Capek

Nezbývá než poděkovat Magnusovi ( že nenastoupil ) a o titul se opět hrají šachy a ne ty jeho šudlárny !

Jiná věc je, že ten nový " mistr světa "  bude mít přece jen asi takový kredit jako Chalifman, nebo Ponomarjov. Při vší úctě k těmto opravdu dobrým hráčům...[pra] 

+0 /-1 | 17.04.2023 22:35

Rubinus

Spíš jako Karpov v roce 75. Ale ten si respekt vybojoval, když Fischer zůstal neaktivní i v turnajích.

+0 /-0 | 18.04.2023 01:03

Tomáš Klimecký

no .... zítra to bude velmi zajímavé.... Nepo je myslím trošku psychicky dole po 6hře.Řekl bych že bude trošku tlačit více na pilu....až to přežene takže výhra DING v koncovce ,62.tah,španělka , černá věž

+0 /-0 | 17.04.2023 20:06

OldřichKuželka

Přes úspěch bílého v této partii trvám na svém přesvědčení, že londýnský systém je méněcenné zahájení, lze jej použít jednou s cílem překvapit soupeře a občas slavit úspěch, trvalé hraní je však cesta, vedoucí pouze k poklesu koeficientu a stagnaci...

+1 /-1 | 17.04.2023 18:34

honzales77

Mimochodem zdráháte se utkat v partiích s panem Čekalem nebo již jste zahájil úvodní tah?Jaké preferujete zahájení či hry?

+1 /-0 | 17.04.2023 18:49

OldřichKuželka

Jsem šachový důchodce a tak se s panem Čekalem již neutkám, bílými jsem hrával e4 a černými na e4 sicilskou v různých variacích, na d4 královskou indickou nebo budapešťský gambit. 

+1 /-1 | 17.04.2023 19:46

ciki333

Jinak, pane Cveku, osobně hraji "Londýn" s větší razancí než Ding Liren...Často k udolání soupeře nespotřebuji ani 10 tahů:

https://www.chess.com/analysis/game/live/75445789389?tab=review

Je suis London system.

+1 /-0 | 17.04.2023 07:30

Rubinus

Protože Plát má ban a tak jím npasaný příspěvek není vidět, kopíruji nabídku:

V(I)P

Ciki, zvanis nesmysly. Na d4 ti dám c5 a na Sf4 Db6 a za pár tahů se vzdas. Jinak je Londyn dobrý v té verzi, jak to hrál včera Ding. Správne je reagovat ještě s plánem prosadit e5, to tam má bílý taky kulový. O 5000 korun, že ti dám Zdeňku 20-0 černými po d4 c5, bereš? 1 /-0 Odpovědět | Ohodnotit:   / - | 17.04.2023 08:03
+0 /-0 | 17.04.2023 18:19

kraken8
Rubinus, Vojta: To je ale krásná výzva. Ta chce odvahu. A že rovnou Vojta nenapsal, že na d4 by hrál e5 a na Sf4 by pak odpověděl exf4. Mimochodem, pan Ciki napsal něco v tom smyslu, že Sf4 pokrývá téměř všechny repliky, takže téměř všechny, ne všechny. Ostatně, i kdyby se jednalo o sázku, o spor, kterej vychází z rovných podmínek, takže např. jestli je po d4 d5 c4 lepší e6 nebo c6, tak těžko takovejhle spor rozřeší sázka Ciki vs Vojta. To je asi na stejné úrovni, jako by na jedné straně stálo fotbalový mužstvo složený z Vojty, Žilky, Navary, Nguyena a spol. a na druhé straně prvoligovej tým Zbrojovky. A hádali by se o to, jestli je lepší rozestavení 4-4-2 a nebo 4-3-3 s tím, že to rozhodne 20 jejich zápasů, přičemž Zbrojovka musí vyhrát všech 20.
+3 /-0 | 17.04.2023 19:41

ciki333

Neberu, tak vysoké sebevědomí nemám, ale máš pravdu... Po 1.d4 c5 je bílý více méně nucen přejít do Benoni či Volžského gambitu. Pokud je posloupnost tahů 1.d4 Jf6 2.Sf4 c5 hra se nazývá London "system against the early c5 (Benoni setups)" viz. kupříkladu následující video: 

https://www.youtube.com/watch?v=N9CczxstD2g&ab_channel=HangingPawns

Jinak, jsem si, Vojto, dobře vědom tvé šachové síly a nechci se s tebou pouštět do disputací v oblasti teorie zahájení. V tomto oboru ti nesahám ani pod koleno levé nohy (ta je údajně u většiny populace o 1 cm delší, než její pravá souputnice). Dodatečně ti gratuluji k výhře v turnaji, kterou jsem já lajdák nezaznamenal včas.

Ilustrativní ukázka "jak jsem dostal za vyučenou" v London Benoni setups:

https://lichess.org/QZPebirK/white#15

+2 /-0 | 17.04.2023 19:35

riddler64
Další drsná partie. Zápas směřuje opravdu zajímavým směrem. Bude zajímavé kolik takových rezultativních partií ještě bude. Když se Dinga ptali proč si myslí, že je tolik rezultátů, tak s úsměvem odpověděl: "Možná nejsme tak profesionální jako Magnus". Nepa na druhou stranu včerejší prohra dost ranila (jak bylo vidět na tiskové konferenci) a bude zajímavé jestli se z toho otřepe. Co se týče Londýnu, tak to byla na Nepa velice dobrá solidní volba jelikož vznikla struktura Karlovaru, kterou jsme mohli vidět již ve 3. partii se kterou Nepo nemá velké zkušenosti a včera se to projevilo (h6?!, a6?!, Jd7?!). Londýn má tedy 1/1 ze zápasů o titul mistra světa. Na závěr ještě musím říci, že s panem Cvekem sdílím podobné myšlenky, protože po partii mi také do hlavy skočila série filmů Rocky a konkrétně zápas Rocky-Drago.
+0 /-0 | 17.04.2023 07:32

Robert Cvek
Jj, přesně tak, na to jsem také pomyslel, jen jsem zapomněl jak se jmenoval. Jinak jj, Nepo nevypadal dobře...
+1 /-0 | 17.04.2023 17:28

tsonga6
zapas je to skvely a ten záver 6. partie je neuveritelny, priam az studiove zakoncenie (nevideli to ani Anish Giri a Howel v štúdiu). Chcel by som ale podakovat za vyborne videa k partiam, trvajú sice 20 minut ale po nich ma clovek stale pocit, akoby este vela ostalo pod hladinou. Navyse palec hore ze si aj RC vie priznat, ak niekedy nejakemu tahu super GM nerozumie, podobna pokora pri inych komentatoroch casto chyba
+0 /-0 | 17.04.2023 08:44

Robert Cvek
Děkuji :-) Jinak u těch videí, udělal bych i delší, ale zase...těžko najít nějaký rozumný střed.
+2 /-0 | 17.04.2023 17:27

Poutnik

Parádní podívaná, počty výher a minimum remíz... připadám si jak v období Laskera aspol. Sluší se poděkovat za pěkné zpravodajství. 

+1 /-0 | 17.04.2023 16:46

Robert Cvek

Děkuji :-)

+1 /-0 | 17.04.2023 17:26

ciki333

Pane Cveku, Londýnský systém pokrývá téměř všechny repliky černého po tahu 1.d4...2.Sf4! je nejsilnější možný tah. Magnus Carlsen ho hraje rovněž. Proti schematu pěšci na c3,d4 a e3, střelci na f4 a d3 (případně b5) a jezdci na d2 a f3 neexistuje za černé rozumná obrana. Po cca 20 tazích bývá o osudu partie rozhodnuto. Pokud Ding Liren neuhne a bude důsledně hrát toto zahájení, zbytek duelu o titul MS se stane formalitou a Nebo odejde s pláčem, resp. s pouhými 800 000 $.

Představte si, Roberte, že na webu nss se vyskytuje jistý Oldřich Kuželka, a tento neumětel považuje Londýnský systém za méněcenné zahájení. 

https://www.youtube.com/watch?v=IPXBGvEqWXA&list=PL9plvGjsxRk9uoghKdlmSNns0jzzanTA7&ab_channel=RemoteChessAcademy

Vše, co chcete vědět o "Londýnu," ale báli jste se zeptat:

https://www.google.com/search?q=Book+London+system&oq=Book+London+system&aqs=chrome..69i57j0i22i30l5.9166j1j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jenom úvod do problematiky čítá 300 stran...Obsáhnout celou teorii by vyžadovalo deseti svazkovou publikaci à 500 stran. 

 

+2 /-0 | 17.04.2023 07:17

Robert Cvek

Pane Ciki, Londýnský systém je bezesporu zajímavý. Ale o MS se tedy, do 6. partie tohoto zápasu, ještě nehrál. Magnus to jednu dobu hrával, nyní velmi zřídka. Jj, Londýn je hratelný, ale přece jen, pověsti "nejlepšího zahájení" to rozhodně nemá :-)

+1 /-0 | 17.04.2023 17:26

patmat
Ak by bolo také jasné, že je to "najsilnejší" ťah, tak by sa hral oveľa častejšie a aj štatistika výsledkov zápasov s týmto zahájením by bola lepšia.
+0 /-1 | 17.04.2023 16:13

Remcik z Banika

Ty mu taky všecko zbaštíš  :smich:

+0 /-0 | 17.04.2023 16:47

pse
Zápas divácky opravdu baví. Rozhodně mnohem zajímavější, než dlouhé carlsenovské popotahovací koncovky. 41. d5 bylo hezké, stroj nabízí i 41. Vb7 (s hrozbou Vb8), to bylo ale asi ještě víc 'nelidské', zvlášť, když táhl bílý před dvěma tahy Va7.
+1 /-0 | 17.04.2023 08:58

Dubnica n/V
Súhlasím čiastočne. Nelidské je ťahať vežou hore dole a ešte aj odchádzať od A pešiaka. Ale zas si myslím, že špičkoví hráči vedia nájsť aj takéto neľudské ťahy. A hlavne je to o dosť kratšie, resp. jednoduchšie už potom, lebo je len mat na ôsmej rade. To, čo hral Ding, je neskutočne ťažké a nedivím sa, že ani komentátori to nenašli a čudovali sa, aký je rozdiel, pretože Dc7 sa dalo hrať aj o ťah skôr bez d5. Keby som hral ja a NÁHODOU našiel jedno z týchto dvoch pokračovaní, tak by to bolo to prvé s Vb7. V časovke s piatimi minutami by som isto nenašiel ani jedno, a to ani náhodou. To druhé pokračovanie je to, čím sa odlišujú svetoví hráči od zvyšku sveta. Toto berte ako postreh hráča sily FM.
+1 /-0 | 17.04.2023 09:49

pse
Asi máte pravdu, Vb8 je 'jednodušší' :-). Závěr partie jsem koukal na on-linu, v té kritické pozici jsem počítal 41. Dc7 nebo d5 (nicméně idea byl postup pěšce). Proto jsem se divil, že stroj nabízí 41. Vb7 (táhnout věží, která hlídá a pěšce a ještě vytváří matové hrozby na 7 řadě, to moje hlava vyřadila okamžitě), ale varianta 41. .. a2 42. Vb8 a1D 43. Vxf8 Kh7 44. Vh8 (ještě hezčí je Dg6 ) je už pak vidět hned. Že je d5 spojené s matovou hrozbou jsem si uvědomil až po Dc7.
+1 /-0 | 17.04.2023 11:19

Misorfan

Neobvyklé a hlavně neočekávané výsledky v zápase o MS. Převažují výhry a prohry, málo se remizuje. Je to doslova jako na houpačce. Dingovi bych přál, aby v úterní partii konečně vyhrál s černými a dostal se tak do vedení. Pokud bude Nepo z 6. partie stále otřesen, není to nemožný scénář.

+1 /-1 | 17.04.2023 11:16

MaX

... Ta chyba nepřišla, až v 32. tahu, ale 27 .. Sc2 místo Rxe5. Na omluvu je potřeba říct, že i Giri nechápe proč už tady to počítače hodnotí tak přísně. (zdechle)

+0 /-0 | 17.04.2023 08:26