S Dánskem, jak jsem čekal, to nebyl jednoduchý boj. Nakonec tedy - trochu nešťastná- remíza 2:2.
Česká reprezentace
Zápas s Dánskem vypadal velmi dobře, protože všude jsme stáli víceméně dobře a Van měl vyhranou pozici. Ale pak se zlomila partie Honzy Krejčího a všechno bylo jinak, zápas dopadl takto:
David Navara v klidu udržel Dánskou jedničkou a byla zasloužená remíza. Na partii se můžete podívat zde:
Van Nguyen měl bílé figury a velmi dobře mu vyšla příprava v zahájení. Jeho soupeř musel řešit těžké problémy v zahájení a nevyřešil je. Dostal se do nepříjemné koncovky, kde musel čelit nepříjemné vazbě po "a" sloupci a pak už to šlo jako po másle:
Zajímavou partii měl Štěpán Žilka. Obětoval kvalitu v zahájení, ale za dobrou kompenzaci. Pak musel ale hájit horší koncovku, kterou ale v klidu udržel:
Rozhodnutí tak přinesla poslední šachovnice. Honza Krejčí se bohužel hnal za bludičkou... vyvrcholení pádu do bahna přineslo 37.Vh4?? Honza evidentně přehlédl následující tah soupeře. Potom už byl bohužel konec a zápas skončil remízou.
Co se týče dalších zápasů, tak Indové skutečně neskutečně jdou pro prví místo:
Napadlo mě, jestli je potřeba mít kapitána. Jestli kapitán může jen napsat soupisku a tím to končí, pak soupiska může přijít že Strahova emailem a zástupce kapitána ji zanese organizátorům. Rozdíl by asi nešel vidět. To není útok na Bolka, to je polemika nad zbytečnosti funkce kapitána v takové době, kdy je skoro zbytečný.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-1|
18.09.2024 13:27
Praktickysach
Asi všichni berou kapitána jako trenéra, proto vysoké požadavky na výkonnost. Třeba tým USA měl požadavek 2550 ELO.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
18.09.2024 14:59
paulz
I když jsou pravomoci kapitánů ořezané, pořád určují sestavu. A přímý pohled z olympiády může být hodně jiný než nezůčastněného člověka. A nějak absolutní většina federací předpokládá čím silnější hráč na místě kapitána který toho navíc dost odehrál tím lepší. U nás taky byla mnoho let v konkurzu na kapitána podmínka šachové výkonnosti, až v posledním byla zrušená.
Jaký to má vliv na výsledek je samozřejmě otázka. Nejdůležitější je v jaké formě přijedou hráči a jestli je skutečně dobrý kolektiv.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-1|
18.09.2024 17:36
N. Očník
Na zdejší diskusi byl pěkně vidět stav dnešní společnosti. Lidé neznají pravidla, vadí o tom kulové ... ale jsou spravedlivě rozhořčeni, že někdo (koho nemají rádi), nedělá něco, co by přeci někdo lepší jasně dělal ... i když ve skutečnosti nesmí. A když jim tu pravdu někdo prozradí, jsou ještě naštvaní, že jsou to přeci blbá pravidla.
A přitom ta pravidla jsou právě proto, aby nebyly žádné snahy "silných hráčů" ovlivňovat zápasy reálných hráčů. Protože když budeš mít kapitána s výkonností 2700, který bude obcházet šachovnice svěřenců s výkonem 1900 (a těch na Olympiádě není málo) a bude jim říkat "Teď nabídni remízu", "Teď nabídku remízy nepřímej" na základě pozice na šachovnici, tak je to významný zásah do dané partie a výrazná nápověda o stavu, který sami hráči posoudit nejspíš tak dobře neumějí.
Ale holt místní kavárníci jsou na tuhle pomoc kapitánů celoživotně zvyklí, takže jim přijde vlastně "přirozená". Stejně, jako když jim na cigáru před hrací místností hráč z 1. šachovnice utrousí "no ten tvůj kůň nestojí moc dobře, co?". Takhle se přeci týmové šachy hrály vždycky, že jo.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
18.09.2024 12:19
Praktickysach
Vy jste taky tvrdil něco jiného. Proč jste rovnou nedal odkaz na aktuální pravidla?
A neposuzujte něco podle sebe. Většina lidí tady Boleslava obdivuje za to,co jinak dělá pro šachy.
A stále tedy zůstává nezodpovězene ,kdo hráče ČR připravuje na partie a rozebírá třeba další věci. Nebo má repre ČR tajného trenéra ?
A rady v soutěžích družstev by se měly tvrde trestat, když si někdo omylem nevypne mobil,tak kontumak hned,ale že na chodbě lítají varianty,to nikdo neřeší.
Něco jiného je vyhodnocování nabídek remis kapitána, což je podle mě pro týmové šachy důležité.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-2|
18.09.2024 14:51
paulz
Tak ono by stačilo kdyby pravidla co platí na olympiádě, svaz vyvěsil na svých stránkách pokud už teda platí docela slušně webmastera. Taková maličkost která by potěšila dost členů které tyto soutěže zajímají.. No a jaké pravidla platí nevěděl/a jelikož neopravil článek pořád neví/ ani webmaster jistého webu kam občas dává příspěvky sám PM tak je docela vidět že nějaké informování je našemu svazu asi trochu ukradené. No že nevěděl ani zasloužilý činovník Pavel Chrz tomu se nedivím, u něho jsou dvě možnosti buď neví nebo radši ani nechce vědět.
Jinak moc díky R.H. za informace, dosud se zde mohlo plácat o nesmyslech.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
18.09.2024 12:52
Praktickysach
Na mě vypadly při hledání stará pravidla viz. Níže text v angličtině,teď se mi na FIDE povedlo najít aktuální. Možná i jinde byly spory,tak FIDE udělala nějakou aktualizaci.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
18.09.2024 14:56
Pavel Ch
Pánové, vy co nadáváte Bolkovi, co by třeba rozhodl velký Garri na jeho místě v danou chvíli? Štěpán stál připrohraně nebo podezřele a Honza bílými nestojí hůř, spíš má mikroskopickou výhodu. Dej remis! (?) By měl "silný" kapitán říci? Ne, naopak "hraj!"
Není nic horšího pro (sebelepšího) kapitána, když řekne hráči, aby hrál dál a on se "zblázní" a ještě přehlédne zas obyč. taktiku. Za pěšce nemá kompenzaci, ale druhého méně.
Má hrát prostě trpělivě dál a třeba to remis v holých králích bude nebo se změní stav zápasu.
Pokyn ke hře dál neznamená "harrakiri". Ale to už kapitán nesmí dodat. To se dělá na okrese i ve vyšších soutěžích, ale tam se to také nesmí. "Hraj v klidu, hlavně neprohraj". Nebo "Udělej cokoliv, třeba prohraj, Tvá remis je naše prohra". To se prostě nesmí, to musí hráč vycítit sám.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+5/-2|
17.09.2024 12:26
Honza Hučín
Je zajímavé, že se nikdo další nepozastavil nad tím, že dánský hráč na 4. desce do opakování šel ochotně. To by znamenalo, že věřil ve výhru svého kolegy na 3. desce, anebo se sám bál, že stojí špatně. A Olsen není žádné ořezávátko, je to IM s ratingem 2441. Já bych na našeho kapitána tak přísný nebyl, pokud se k té nabídce opakování a tedy remízy vůbec vyjádřil, pak se jeho názor zřejmě dost shodoval s názorem IM Olsena.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-2|
17.09.2024 20:22
paulz
Tak dán byl slabší, měl černé a objektivně lépe nestál. Tak snaha o logickou remis s tím že snad další dán nějak porazí Žilku byla naprosto přirozená. Ale nám už půlka zajišťovala celkovou minimálně remis. Pokud by to Honzovi na olympiádě šlo chápu pokračování. Dosud tam hraje hodně divně, nebyl důvod pokračovat. Tak možná se Honza rozhodl sám, zřejmě taky měli málo času. Pokud to rozhodl kapitán, tak je to docela nepochopitelné. Nevěřím že by nějaký silný hráč na jeho místě udělal to samé.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
17.09.2024 20:59
paulz
Tak ono kapitán který o tomhle rozhoduje by neměl mít elo 1950. A věřím že za stavu který byl a navíc Honzovi to zatím vůbec nejde, bylo šílenství to nechat hrát. Ta jeho pozice byla docela komplikovaná, psát o mikroskopické výhodě kterou generuje pc je snad pokus o vtip. Navíc to zřejmě ještě bylo v pozici kdy Štěpán měl kvalitu mín za velkou kompenzaci. Zmršil to až po časové tísni, i tak měl hodně velké šance na remi.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Mýlíte se - kapitán nesmí nabídku remízy hodnotit podle stavu partie na dané šachovnici. Takže je jedno, jestli má ELO 1100 nebo 3100 - on prostě nesmí vůbec přihlédnout ke stavu dané šachovnice. Že to dělají podfukáři na okrese, to je bohužel zdejší nešvar.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-2|
17.09.2024 18:26
patmat
Sú aj pravidlá FIDE, špeciálne pre šachové olympiády, tie asi majú prednosť pred všeobecnými pravidlami FIDE.
Tam také právo kapitána tuším je.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
17.09.2024 19:45
paulz
Tak postupně snad vidí všechny šachovnice. Ano na konkrétní šachovnici se nesmí při nabídce dívat. Ale boha jeho snad ví jak vypadá zápas celkově...Pokud neví tak je tam na houby. Jinak i průměrný silnější hráč si 4 pozice pamatuje.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
17.09.2024 18:54
Praktickysach
To co píšete je úplný nesmysl,to by se nesměl na partie ani dívat
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
17.09.2024 18:48
Praktickysach
Nesmysl, samozřejmě podle pozice, jen ji nesmí komentovat
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
17.09.2024 18:47
paulz
Ne při nabídce se skutečně nesmí dívat. Ale snad má nějakou paměť jak píši o kousek víš...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
17.09.2024 18:59
N. Očník
A k čemu mu to je, když se k nabídce nesmí ani vyjadřovat/schvalovat/neschvalovat? No, tak to mu sice rozumí, ale je jen na hráči, jestli ji nabídne či přijme.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
18.09.2024 12:14
Praktickysach
Samozřejmě tak to myslím:)
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
17.09.2024 19:02
paulz
Jj. u nás to zatím při soutěžích nedodržuje ačkoliv od loňska je to v soutěžním řádu. A kapitání se chodí koukat při nabídce a rozhodčím to nevadí...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
17.09.2024 19:08
Rubinus
Kapitán o tom zřejmě nerozhodl, jestli to chápu dobře, tak hrát dál bylo rozhodnutí Krejčího... Podle toho, jak sám viděl vedle Štěpánovu partii.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
17.09.2024 17:26
paulz
Tak možné to je. Ale stejně pokud kapitán skutečně může zasahovat do partie při nabídce remi, měl by být na tom místě silný hráč. Prostě hráč ela 1950 je úplně někde jinde v šachovém myšlení než hráč 2500. A šachový kapitán musí pozice nějak vyhodnotit samozřejmě bez enginu. To prostě relativně slabý hráč ve většině případů nedokáže.
Jinak proč asi slováci platí na olympiádu Sergeje Movsesjana ačkoliv není určitě levný. A většina družstev má hodně silného kapitána, stačí se podívat na soupisky.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-1|
17.09.2024 18:18
Praktickysach
ani PC nehodnotí mikrovyhodu, když se neopakují tahy. Spíše hned hůře a to by právě silný hráč vyhodnotil.
Kdyby to byla pozice ve které se dá vyčkávat,tak pokračování dávalo smysl.
Spíše by mě ale zajímalo. Máme v místě někoho silnějšího,kdo může i po šachové stránce hráčům poradit nebo jak to probíhá? Ze svazu čtu,že je skvělá atmosféra
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
17.09.2024 13:15
Semod
Zpíváš i tady falešně!
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-4|
17.09.2024 13:05
Praktickysach
Garri by vyhodnotil,že když nebude opakovat tahy,tak bude stát hůře a když přijme remis,tak je remisa v zápase jista a spíše bude výhra.
Kdyby nechal hrát,tak vyhodnotí,že to bude spíše boj o zápasovou remisu.
Tak by to vyhodnotil Garri a všichni kapitáni silnějších týmu na olympiádě.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
17.09.2024 12:55
N. Očník
To by byl Garri podvodník, protože kapitán nesmí hodnotit nabídku remízy podle stavu dané partie - protože by tím hráči napověděl, a to je nepřípustný zásah do partie.
Takže vaše neznalost pravidel vede ke nesmyslné kritice kapitána ... a to je smutné.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-3|
17.09.2024 18:27
Praktickysach
Všimněte si, že nepíšu,že toto má říci hráči.
Garri by jen vyhodnotil,že je za dané situace lepší vzít remisu a to říci může. Není to žádné porušení pravidel
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
17.09.2024 18:46
paulz
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-1|
17.09.2024 12:44
giocozo
A já se ptám, proč odmítl Honza Krejčí opakování pozice ve zřejmě vyhraném zápase? Může vůbec kapitán zasáhnout v průběhu zápasu, nebo je tam jen pro zápis sestav?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-0|
17.09.2024 10:54
paulz
Mám takový dojem, že během zápasu nesmí vůbec zasahovat do partie. Asi jediná pravomoc je skutečně zápis sestav.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-2|
17.09.2024 11:04
dejf721
Co vím od Pavla Šimáčka, který byl krátce před Bolkem kapitánem, tak nyní skutečně kapitán nemůže během zápasu vůbec nic. Právě i mimo jiné proto v tom Pavel nepokračoval, protože v ten moment podle něj původní funkce kapitána družstva tak trochu ztrácí smysl (což si také myslím).
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
17.09.2024 12:28
Praktickysach
V pravidlech čtu toto " During the games the captain must refrain from interfering in any way. He is, however, entitled to advise his players on the offering or accepting of draws or resigning of games, provided that he makes no comment on the actual position on the chess board, and confines himself to giving brief information which can in no way be regarded as an opinion about the progress of the game. The exchange of information should be done in the presence of the Arbiter."
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-0|
17.09.2024 12:38
Praktickysach
To by mě taky zajímalo a myslím,že může něco říci. Ale chtělo by to přečíst pravidla.
Soudím podle toho ,že všechny týmy mají za kapitána velice silné hráče. A ne schopné manažery.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Rozhodování o tom kdo bude hrát a jaká bude případná taktika v zápasu by měl rozhodovat jako kapitán silný hráč. Což platí u absolutní většiny družstev na olympiádě. Ale zase šachově nejslabšího kapitána z relativně silných družstev-slovy hrdiny jednoho seriálu "Kdo to má..."
No Slovensku jsou daleko za náma, Sergej Movsesjan jako kapitán je určitě zbytečně silný.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-2|
17.09.2024 11:11
Praktickysach
Čtu pravidla a může ovlivňovat nabídky remis, vzdání. A myslím,že několik partií bylo celkem pozoruhodných v tomto smyslu. Včera Krejčí konzultoval? To by byla zajímava informace
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
17.09.2024 11:15
paulz
To teda nevím, ale pokud může je otázka jestli chápal jak se zápas vyvíji. Zápas nebyl zas tak jednoduchý....
Teď jsem koukl na tu včerejší partii Honzy, no jestli to třetí opakování odmítl na pokyn kapitána tak to je teda síla.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-1|
17.09.2024 11:21
giocozo
Vypadá to na prokoučovaný zápas.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
17.09.2024 11:33
Honza Hučín
Dost možná kapitán vyhodnotil, že v době opakování tahů stojí Žilka na prohru. Koncovka za něj vypadala dlouhou dobu hodně podezřele, což počítač potvrzuje. Pak by dávalo smysl nejen to, že Krejčí tahy opakovat odmítl, ale i to, že opakování jeho soupeř nabízel. Nejspíš Dánové vyhodnotili, že na 4. šachovnici remíza stačí. Že Žilka pozici nakonec udržel, je už jiná písnička.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
17.09.2024 11:40
Praktickysach
Co si pamatuju ze včerejška,tak v době opakování tahu byla pozice Štěpána celkem stabilní,mohl to nechat stát a nechat tvořit soupeře. Van stal na výhru, takže opakování a remis byla na místě.
U Štěpána Žilky se pozice zhoršovala později, možná i kvůli tomu,že chtěl hrát chvíli na výhru
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
17.09.2024 11:57
Praktickysach
Může a to bude hlavní důvod proč tam mají za kapitány všichni silné hráče .
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
17.09.2024 11:31
paulz
Tak jetli tohle fakt Boleslav Honzovi kterému to teda vůbec na olympiádě nejde, skutečně Boleslav přikázal za aktuálního stavu, tak už radši nic dalšího do tohoto komentáře nenapíši.....
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-3|
17.09.2024 11:38
N. Očník
Tyhle hloupé fabulace nijak nesouvisí s realitou. Ale to vám asi nevadí.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
18.09.2024 12:12
Praktickysach
Přesné. Snad tento experiment skončí po olympiádě.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
17.09.2024 13:10
Praktickysach
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
17.09.2024 11:54
chemikroro
Vidím, že se tu objevila debata ohledně funkce kapitána na olympiádě. Jako rozhodčí na olympiádě bych to tedy rád vysvětlil: kapitán nemůže dělat (během hry) víceméně nic. V žádném případě nesmí nikdy zasahovat do nabídek remíz (ani se vyjadřovat, ani pobízet, ani zakazovat) - pokud to udělá, bude vyloučen z olympiády. Je to tak už od Chennai 2022. Myslím, že časem kapitáni nebudou mít během hry vůbec do sálu přístup, protože je otázka, co tam vůbec mají dělat. V praxi si čtou knihu, dívají se na Magnuse nebo ruší hráče povídáním (to poslední se českých kapitánů netýká). Co se týče požadavků na kapitána, tak tedy bych řekl, že by měl být spíš dobrý manager jak poskládat nasazení hráčů atd., ale šachově týmu nepomůže. RH
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-0|
17.09.2024 21:13
HumphreyvanWeiden
Manažer shání peníze, dobrý kapitán nominuje kvalitní hráče, připraví analýzy pro další utkání, apod. Ne náhodou mají ostatní týmy za kapitány kvalitní hráče. Náš tým je v tomto případě hodně znevýhodněn.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
17.09.2024 23:12
Petr Koutný
Kapitán by ale mohl pomocí a přípravou, měl by poznat, který hráč má formu a který potřebuje střídat. Může mít informace o síle a formě soupeřů, znát jejich slabiny. Proto je většina úspěšných kapitánů i silným hráčem.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
18.09.2024 00:35
paulz
Tak ideál by byl takový Sergej Movsesjan který žije u nás, náš svaz ho zve na různé akce, ale bohužel dělá kapitána slovenské repre....Super velmistr, pohodový člověk a mimo jiné se domluví snad deseti jazyky. Zbývá jen závidět slovákům.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-1|
18.09.2024 09:53
Praktickysach
Děkujeme, tohle mohl někdo napsat hned. Mne vypadlo z pravidel neco jiného...
Pokud je to jak píšete, pak už postrádá smysl vůbec pořádat soutěže družstev . Přece jen soutěže družstev by měli být o spolupráci týmu a ne sólo hraní.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Ano, v soutěži družstev by kapitán neměl zasahovat do zápasu. Ale ještě se to tiše toleruje.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
18.09.2024 00:37
paulz
Moc dík za vysvětlení. To samozřejmě mění situaci. Boleslav je v tom nevinně a i když si pořád myslím že by byl lepší jako kapitán silnější hráč i varianta dobrého managera který se o všechno postará což Bolek umí, má něco určitě do sebe.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-1|
17.09.2024 21:38
Praktickysach
Taky si stále myslím, že by měl být silnější hráč, jelikož i nominaci zvládne lépe silnější hráč. Vyhodnotí formu atd. Posledně kdy byl skvělý výsledek,tak kvůli slabší nominaci musel vše je odřít David Navara.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
17.09.2024 21:45
lubomir1959
I GM Žilka měl na Evropě vynikající formu...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
17.09.2024 22:08
lubomir1959
No a hráč, pokud není na tahu, přece může vstát od šachovnice a nahlédnout na partie spoluhráčů, nebo ani to ne??? Přece nemusí 4 nebo kolik hodin sedět na zadku u šachovnice...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
17.09.2024 21:18
chemikroro
Dívat se (vždy zády svému týmu) může, gestikulovat či komunikovat nemůže.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
17.09.2024 21:35
lubomir1959
Neboli i když na pozici jen mrkne, tak vidí, jak kdo stojí, lepší hráč dokáže odhadnout, jak to vypadá...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
17.09.2024 22:11
N. Očník
Jo, ale nesmí to nijak ani naznačit, jinak riskuje postih.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
18.09.2024 12:11
verbir
Zajímalo by mě, jak v týmu probiha příprava na dalšího soupeře. Možná jsem naivní a nevidím do vrcholového šachu, ale právě proto by měl být kapitán sám silným hráčem, aby dokázal poradit a tým připravit. Přijde mi, že David s Vanem to dokáží sami a zbytek týmu to nedává.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
17.09.2024 16:46
Jakubse
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
17.09.2024 11:30
mosq
V tabulkách se vám některá jména automaticky přeložila:
Nguyen, thajský Dai Van
Vztah, Richarde
Tari, Árijec
Takže, Wesley
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
17.09.2024 09:08
patmat
Nejaký počítačový prekladač "vylepšil" aj ďalšie mená.
Okrem toho sú zmršené odkazy na turnajové profily hráčov - smerujú na úplne iných hráčov.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
17.09.2024 11:25
Praktickysach
Zajímalo by mě jak český svaz přišel na to,že hráč s výkonnosti 1900 může dělat kapitána ? Procházím kapitány ostatních týmů a všude velice silní hráči. Proč někde nemají za kapitána velice schopného manažera?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-2|
17.09.2024 11:04
lubomir1959
V dalším kole budeme mít za soupeře celek Kolumbie, to by měl být porazitelný soupeř, já bych nechal stát Krejčího. Jsem zvědavý, jak se rozhodne Bolek. V každém případě by se už konečně měla zlepšit hra zadních dvou šachovnic, tam je příčina, proč se našemu týmu tolik nedaří. Je ale zajímavé, že první čtyři místa okupují asijské týmy! Zatím Evropa dostává na frak!!!
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-2|
17.09.2024 09:10
Carlos
Naši podobně jako Azeři mají překvapivě slabší výsledky. Z našich podávají dobré výkony David a Van. Ostatním se nedaří.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-2|
17.09.2024 09:01
capjar
Ta bludička u Krejčího byla fatální.
A škoda i partie Martiny, která měla lepší pozici.
Jinak dnes je - podle propozic - volný den. Sedmé kolo se hraje až zítra.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
17.09.2024 08:47
Nemo6
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
17.09.2024 07:59
Jan Foltys
13.10.190811.03.1952
Československý mezinárodní šachový mistr. V roce 1936 hrál na olympiádě v Mnichově za ČSR na první šachovnici. Postoupil z pásmového turnaje v Mariánských Lázních 1951 na mezipásmový turnaj ve Stockholmu 1952, kam však vzhledem k nemoci již nejel.
Nana Alexandria
13.10.1949
Gruzínská velmistryně a mezinárodní rozhodčí. Byla vyzývatelkou ve dvou zápasech Mistrovství světa žen. Je matka gruzínského politika Giga Bokeria.
František Dedrle
13.10.187828.05.1957
Brněnský úlohář a skladatel studií, šachový publicista a autor řady odborných šachových knih.
Asi všichni berou kapitána jako trenéra, proto vysoké požadavky na výkonnost. Třeba tým USA měl požadavek 2550 ELO.
I když jsou pravomoci kapitánů ořezané, pořád určují sestavu. A přímý pohled z olympiády může být hodně jiný než nezůčastněného člověka. A nějak absolutní většina federací předpokládá čím silnější hráč na místě kapitána který toho navíc dost odehrál tím lepší. U nás taky byla mnoho let v konkurzu na kapitána podmínka šachové výkonnosti, až v posledním byla zrušená.
Jaký to má vliv na výsledek je samozřejmě otázka. Nejdůležitější je v jaké formě přijedou hráči a jestli je skutečně dobrý kolektiv.
Na zdejší diskusi byl pěkně vidět stav dnešní společnosti. Lidé neznají pravidla, vadí o tom kulové ... ale jsou spravedlivě rozhořčeni, že někdo (koho nemají rádi), nedělá něco, co by přeci někdo lepší jasně dělal ... i když ve skutečnosti nesmí. A když jim tu pravdu někdo prozradí, jsou ještě naštvaní, že jsou to přeci blbá pravidla.
A přitom ta pravidla jsou právě proto, aby nebyly žádné snahy "silných hráčů" ovlivňovat zápasy reálných hráčů. Protože když budeš mít kapitána s výkonností 2700, který bude obcházet šachovnice svěřenců s výkonem 1900 (a těch na Olympiádě není málo) a bude jim říkat "Teď nabídni remízu", "Teď nabídku remízy nepřímej" na základě pozice na šachovnici, tak je to významný zásah do dané partie a výrazná nápověda o stavu, který sami hráči posoudit nejspíš tak dobře neumějí. Ale holt místní kavárníci jsou na tuhle pomoc kapitánů celoživotně zvyklí, takže jim přijde vlastně "přirozená". Stejně, jako když jim na cigáru před hrací místností hráč z 1. šachovnice utrousí "no ten tvůj kůň nestojí moc dobře, co?". Takhle se přeci týmové šachy hrály vždycky, že jo.
Vy jste taky tvrdil něco jiného. Proč jste rovnou nedal odkaz na aktuální pravidla?
A neposuzujte něco podle sebe. Většina lidí tady Boleslava obdivuje za to,co jinak dělá pro šachy.
A stále tedy zůstává nezodpovězene ,kdo hráče ČR připravuje na partie a rozebírá třeba další věci. Nebo má repre ČR tajného trenéra ?
A rady v soutěžích družstev by se měly tvrde trestat, když si někdo omylem nevypne mobil,tak kontumak hned,ale že na chodbě lítají varianty,to nikdo neřeší.
Něco jiného je vyhodnocování nabídek remis kapitána, což je podle mě pro týmové šachy důležité.
Tak ono by stačilo kdyby pravidla co platí na olympiádě, svaz vyvěsil na svých stránkách pokud už teda platí docela slušně webmastera. Taková maličkost která by potěšila dost členů které tyto soutěže zajímají.. No a jaké pravidla platí nevěděl/a jelikož neopravil článek pořád neví/ ani webmaster jistého webu kam občas dává příspěvky sám PM tak je docela vidět že nějaké informování je našemu svazu asi trochu ukradené. No že nevěděl ani zasloužilý činovník Pavel Chrz tomu se nedivím, u něho jsou dvě možnosti buď neví nebo radši ani nechce vědět.
Jinak moc díky R.H. za informace, dosud se zde mohlo plácat o nesmyslech.
Na mě vypadly při hledání stará pravidla viz. Níže text v angličtině,teď se mi na FIDE povedlo najít aktuální. Možná i jinde byly spory,tak FIDE udělala nějakou aktualizaci.
Pánové, vy co nadáváte Bolkovi, co by třeba rozhodl velký Garri na jeho místě v danou chvíli? Štěpán stál připrohraně nebo podezřele a Honza bílými nestojí hůř, spíš má mikroskopickou výhodu. Dej remis! (?) By měl "silný" kapitán říci? Ne, naopak "hraj!"
Není nic horšího pro (sebelepšího) kapitána, když řekne hráči, aby hrál dál a on se "zblázní" a ještě přehlédne zas obyč. taktiku. Za pěšce nemá kompenzaci, ale druhého méně.
Má hrát prostě trpělivě dál a třeba to remis v holých králích bude nebo se změní stav zápasu.
Pokyn ke hře dál neznamená "harrakiri". Ale to už kapitán nesmí dodat. To se dělá na okrese i ve vyšších soutěžích, ale tam se to také nesmí. "Hraj v klidu, hlavně neprohraj". Nebo "Udělej cokoliv, třeba prohraj, Tvá remis je naše prohra". To se prostě nesmí, to musí hráč vycítit sám.
Je zajímavé, že se nikdo další nepozastavil nad tím, že dánský hráč na 4. desce do opakování šel ochotně. To by znamenalo, že věřil ve výhru svého kolegy na 3. desce, anebo se sám bál, že stojí špatně. A Olsen není žádné ořezávátko, je to IM s ratingem 2441. Já bych na našeho kapitána tak přísný nebyl, pokud se k té nabídce opakování a tedy remízy vůbec vyjádřil, pak se jeho názor zřejmě dost shodoval s názorem IM Olsena.
Tak dán byl slabší, měl černé a objektivně lépe nestál. Tak snaha o logickou remis s tím že snad další dán nějak porazí Žilku byla naprosto přirozená. Ale nám už půlka zajišťovala celkovou minimálně remis. Pokud by to Honzovi na olympiádě šlo chápu pokračování. Dosud tam hraje hodně divně, nebyl důvod pokračovat. Tak možná se Honza rozhodl sám, zřejmě taky měli málo času. Pokud to rozhodl kapitán, tak je to docela nepochopitelné. Nevěřím že by nějaký silný hráč na jeho místě udělal to samé.
Tak ono kapitán který o tomhle rozhoduje by neměl mít elo 1950. A věřím že za stavu který byl a navíc Honzovi to zatím vůbec nejde, bylo šílenství to nechat hrát. Ta jeho pozice byla docela komplikovaná, psát o mikroskopické výhodě kterou generuje pc je snad pokus o vtip. Navíc to zřejmě ještě bylo v pozici kdy Štěpán měl kvalitu mín za velkou kompenzaci. Zmršil to až po časové tísni, i tak měl hodně velké šance na remi.
Mám takový dojem, že během zápasu nesmí vůbec zasahovat do partie. Asi jediná pravomoc je skutečně zápis sestav.
V pravidlech čtu toto " During the games the captain must refrain from interfering in any way. He is, however, entitled to advise his players on the offering or accepting of draws or resigning of games, provided that he makes no comment on the actual position on the chess board, and confines himself to giving brief information which can in no way be regarded as an opinion about the progress of the game. The exchange of information should be done in the presence of the Arbiter."
To by mě taky zajímalo a myslím,že může něco říci. Ale chtělo by to přečíst pravidla.
Soudím podle toho ,že všechny týmy mají za kapitána velice silné hráče. A ne schopné manažery.
Vidím, že se tu objevila debata ohledně funkce kapitána na olympiádě. Jako rozhodčí na olympiádě bych to tedy rád vysvětlil: kapitán nemůže dělat (během hry) víceméně nic. V žádném případě nesmí nikdy zasahovat do nabídek remíz (ani se vyjadřovat, ani pobízet, ani zakazovat) - pokud to udělá, bude vyloučen z olympiády. Je to tak už od Chennai 2022. Myslím, že časem kapitáni nebudou mít během hry vůbec do sálu přístup, protože je otázka, co tam vůbec mají dělat. V praxi si čtou knihu, dívají se na Magnuse nebo ruší hráče povídáním (to poslední se českých kapitánů netýká). Co se týče požadavků na kapitána, tak tedy bych řekl, že by měl být spíš dobrý manager jak poskládat nasazení hráčů atd., ale šachově týmu nepomůže. RH
Manažer shání peníze, dobrý kapitán nominuje kvalitní hráče, připraví analýzy pro další utkání, apod. Ne náhodou mají ostatní týmy za kapitány kvalitní hráče. Náš tým je v tomto případě hodně znevýhodněn.
Tak ideál by byl takový Sergej Movsesjan který žije u nás, náš svaz ho zve na různé akce, ale bohužel dělá kapitána slovenské repre....Super velmistr, pohodový člověk a mimo jiné se domluví snad deseti jazyky. Zbývá jen závidět slovákům.
Děkujeme, tohle mohl někdo napsat hned. Mne vypadlo z pravidel neco jiného...
Pokud je to jak píšete, pak už postrádá smysl vůbec pořádat soutěže družstev . Přece jen soutěže družstev by měli být o spolupráci týmu a ne sólo hraní.
V tabulkách se vám některá jména automaticky přeložila:
Nguyen, thajský Dai Van
Vztah, Richarde
Tari, Árijec
Takže, Wesley
Okrem toho sú zmršené odkazy na turnajové profily hráčov - smerujú na úplne iných hráčov.
Zajímalo by mě jak český svaz přišel na to,že hráč s výkonnosti 1900 může dělat kapitána ? Procházím kapitány ostatních týmů a všude velice silní hráči. Proč někde nemají za kapitána velice schopného manažera?
V dalším kole budeme mít za soupeře celek Kolumbie, to by měl být porazitelný soupeř, já bych nechal stát Krejčího. Jsem zvědavý, jak se rozhodne Bolek. V každém případě by se už konečně měla zlepšit hra zadních dvou šachovnic, tam je příčina, proč se našemu týmu tolik nedaří. Je ale zajímavé, že první čtyři místa okupují asijské týmy! Zatím Evropa dostává na frak!!!
Ta bludička u Krejčího byla fatální.
A škoda i partie Martiny, která měla lepší pozici.
Jinak dnes je - podle propozic - volný den. Sedmé kolo se hraje až zítra.