Jak nehráti královskou hru, aneb Mistrovství ČR v šachu

26.05.2015 22:24 | Uživatelské zprávy

Právě skončené MČR mužů v šachu, přineslo bohužel pouze nudnou podívanou se spoustou krátkých a bezobsažných remíz. Co si o nedávno skončeném turnaji, za účasti téměř kompletní české špičky, můžu myslet?

Jako generální partner turnaje figurovalo COOP centrum, družstvo. To mě zaujalo, protože jsem z branže, a hlavní představitele této družstevní nákupny znám i osobně. O jejich motivaci a hodnocení turnaje jsem s nimi ale nemluvil, a mluvit zřejmě ani raději nebudu. Ovšem tyto řádky si mohou přečíst samozřejmě i oni – a mohou si tak přečíst, že byli generálním partnerem turnaje, který po sportovní stránce nestál za nic, a velmistrovské šachy u nás spíše jen zprofanoval, než by je podpořil. Mohou si to samozřejmě přečíst i ostatní sponzoři turnaje. Jako fanoušek šachu ale za sebe nemůžu napsat nic jiného, než co si o našem MČR skutečně myslím – a že kdybych byl v té pozici sponzora, nedal bych na takový turnaj ani korunu.

 

Ukazuje se, že MČR mužů v této podobě, je lepší nepořádat vůbec. Přinejmenším se ušetří náklady vynaložené na konání zbytečného turnaje – které v tomto případě nejsou zanedbatelné. Jako logické řešení se jeví pořádat přebory už jen jako otevřené turnaje. Ale i zde bude docházet k tomu, že jakmile po pár kolech na sebe narazí naši přední hráči a velmistři, budou nám ve svých partiích opět servírovat svou oblíbenou remízovou bramboračku.  Pokud naši přední hráči svůj přístup k soutěžní hře nezmění – tak nechť pro ně náš šachový svaz nepořádá žádný turnaj. Naši velmistři si účasti na přeboru ostatně zcela evidentně příliš neváží (možná by podle jejich přístupu ke hře bylo přesnější napsat, že si účasti neváží vůbec).

 

A tím se dostávám k samotným hráčům. Pokud naši velmistři sami nenajdou motivaci hrát šachy, tak se nic zásadně nezmění. Proto je také třeba především kritizovat hráče samotné – to oni jsou aktéři kritizované hry. Samozřejmě, všichni nejsou stejní. Martin Petr se během turnaje aspoň snažil vysvětlit v diskuzi na nss svou motivaci a přístup k turnaji – i když to vyznělo přesně tak, že jej výsledek v turnaji vlastně nezajímá. Reprezentační matadoři Hráček a Babula zase působili dojmem, že proplout takovým turnajem s vynaložením co nejmenšího úsilí, je pro ně ta nejpřirozenější věc na světě, a očekávat od nich usilování o něco jiného, je úplně mimo realitu. O útok na první místo a získání přebornického titulu se evidentně nikdo z našich prominentních velmistrů ani nesnažil, samozřejmě kromě Navary. Kdyby platila sofijská pravidla, nebo systém tři body za výhru, tak to podle mě, v kontextu výše uvedeného, na našem MČR nic zásadního nezmění.

 

Je smutné, že ani fenomén Navara nezapůsobí na naše ostatní velmistry - a sice jako motivace a inspirace k tomu, aby šachy začali opravdu zase hrát. A také si postesknu, že zrovna Navara nenajde vůli otevřeně pojmenovat třeba právě tu frašku, kterou na přeboru předváděli na vedlejších šachovnicích i jeho reprezentační kolegové, a kterou tak musel zblízka vidět. Náš nejlepší hráč má pro všechny tradičně jen slova pochopení, přitom naopak právě jeho kritické slovo, by tady mělo obrovskou váhu, a možná by se i někteří dotčení opravdu konečně chytili za nos.

 

Je jedině dobře, že se fanoušci k průběhu našeho přeboru vyjadřují. Z diskuse na nss pro mě vyplývá hodně pozitivní zjištění, že kritizovat hráče za přístup k takovému turnaji, už není automaticky většinově odsuzováno, jako diskuzní trolling.  Pišme o tom, co si myslíme, pokud nás šachy zajímají, i kdyby tím zájmem o šachy mělo být třeba „jen“ sledování partií na on-linu. Právě tohle je způsob, jak vytvořit z pozice zdánlivě „pouhého“ fanouška šachu, prostředí, pro změnu současného stavu. Naši velmistři nežijí ve vzduchoprázdnu, a měli by kritiku alespoň nějak vnímat. Stejně jako ji v diskuzi na nss vnímá i předseda svazu. Nenechejme tady vytvořit klima, že průběh skončeného MČR byl zcela O.K., a za rok za dva si to úplně stejně zopakujeme.
24x 9643x Zmestabileho
Fotogalerie
Komentáře (24) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Viktor

kedvis7 - přestože internetové diskuze obvykle nejsou místem, kde se věci dají vyřešit, zde jistě pár funkcionářů či hráčů naslouchá. Ne, že bychom se dozvěděli něco převratně nového, ale v zásadě souhlasím s popsáním problému. Jsme v takovém divném kolotoči, kdy hráči by rádi lepší (profesionální) podmínky, někteří pak pragmaticky předvedou jen to, co musí, diváci a sponzoři nejsou nadšení, podmínky se nezlepšují. Potřebujeme zlepšit přístup hráčů (potřebujeme sportovní hvězdy, fankluby, zájem diváků, médií, sponzorů), otázkou je, jak tomu lze nastavením podmínek, zde konkrétně MČR, pomoct.

+0 /-0 | 01.06.2015 13:48

MaX
" Nenechejme tady vytvořit klima, že průběh skončeného MČR byl zcela O.K." přesně tak! Přál bych si ať to ti nahoře nevidí jako kritiku, ale jako určitou snahu.
+0 /-0 | 30.05.2015 15:12

kedvis7

To je dobý nápad smiley

Pro admina: V případě uživatelských zpráv nefunguje zobrazení "nick" u posledních příspěvků (titulní strana - tabs - dole) a "nick" u nových komentářů (titulní strana - nahoře).

Je to velký problém opravit? Děkuji za odpověď.

+0 /-0 | 27.05.2015 22:59

Jablko-malum

Ne že by autor kolikrát neměl pravdu, ale plně chápu pana Boleslava, tohle není článek na hlavní stránku, podle mne nic nového nepřinesl. Ale líbila se mi v něm vyvážená dávka kritiky a korektnosti.

+Tip, možná by bylo fajn, kdyby byla zpráva o tom, že někdo vydal uživatelskou zprávu, automaticky v rubrice Ke kávě, aby si člověk nemusel ověřovat, jestli se neobjevilo něco nového.

+0 /-0 | 27.05.2015 22:12

kedvis7

A co teď? Další komentáře do prázdnoty. Koho zajímá názor diváků v diskuzi?

+0 /-0 | 27.05.2015 22:09

Morphynista

Já taky. Oproti minulému článku o Davidu Navarovi výrazné zlepšení. I s komentářem pod článkem souhlasím - už dlouho se bohužel neobjevil žádný nový kandidát reprezentace, který by dokázal konkurovat našim nejlepším hráčům a přinesl trochu vzruchu do nominace na olympiádu a ME...

+0 /-0 | 27.05.2015 21:27

jaroslavsysel
Za me palec nahoru a davam "like"! Tenhle clanek mohl urcite byt na hlavni strane...
+0 /-0 | 27.05.2015 21:11

Zmestabileho

U nás velice chybí konkurenční prostředí. Naši reprezentanti se ostýchají proti sobě nastoupit k partii - přece se nebudou snažit porazit kamaráda. Není tady více hráčů s patřičnou úrovní hry - Hráčka nebo Babulu svou výkonností nikdo nový už dlouho neohrožuje. Chybí ambice, a když už se objeví někdo nový úrovně 2500, tak se spokojí se smířlivým přijetím do klubu spřátelených remizovačů. Takové prostředí bez konkurence pak vede u hráčů k udržování pohodlných stereotypů, jak nám teď názorně na MČR předvedli. Tohle kdyby se změnilo, tak šachy u nás vypadají jinak! Jenže, jak takovou změnu nastartovat? Hraní openů, tříbodové systémy, sofijská pravidla, nevyplácení startovného, ceny jen za výkon, atd... tohle samo může působit jen velmi omezeně, pokud tady nebude ono prostředí sportovní konkurence - s novými ambiciózními mladými hráči, nutícími i ty zkušenější obhajovat pozice.    

+0 /-0 | 27.05.2015 19:43

pesec

Open nad 2200 elo, Slušné ceny pro první 3 + pro nejlepšího juniora a ještě přizvat pár bijců z Polska a bylo by po remízách.

+0 /-0 | 27.05.2015 18:39

strelec

ad ofca 13:19: zrovna v Rusku a Cine  podpora je.

+0 /-0 | 27.05.2015 15:12

JD

re:viktor1111 Dovolím si s vámi nesouhlasit ohledně startovného pro GM.Že musí být je zavedené dogma.Nemusí.Pokud bude 1.cena např. 100t. Tak se i David a Viktor rozmyslí jestli přijet bez startovného.Nebo to nechají ostatním Zbyňkovi,Vlastovi atd.?Co myslíte?

+0 /-0 | 27.05.2015 14:02

ofca
Dobři jsou, ale jen proti hračum pod 2500, což je repre k ničemu a na akcich typu mčr znamena remizovou bramboračku :). S Babulou bych remizovala taky, kdyby se mu namluvilo, že mam 2550. Petr už zklamal dost a Hraček se hrozně zhoršil.
+0 /-0 | 27.05.2015 13:45

kedvis7

ofca: Co to píšete? Babula, Hráček i Petr jsou dobří hráči. Problém je jinde a i když jsem pro radikálnější řešení, tak s tím vaším nemohu souhlasit.

+0 /-0 | 27.05.2015 13:33

ofca
Je řešenim podpora mladeže, vyšši startovny, nasypat do šachu vic? Maji snad v Rusku, Čině takovou podporu? Dříve nej byli chudi, zato s láskou k šachu. Tedy ne, v tomto statě si zvykame všecko šidit, akorat krmime nenasytny kukačky. Předseda doufa, radi, ale je třeba na to tvrdě. I kdybychom měli mit dočasně špičku o 100 elo bodu nižši, zato s chuti hrat. Ja bych se nemazlila, je potřeba radikalnich změn. Např. konec repre pro Babulu, Hračka, Petra...nepozvat je ani na žádne mčr, předpisy změnit, nebo ignorovat.
+0 /-0 | 27.05.2015 13:19

kedvis7

Pro admina: V případě uživatelských zpráv nefunguje zobrazení "nick" u posledních příspěvků (titulní strana - tabs - dole) a "nick" u nových komentářů (titulní strana - nahoře).

+0 /-0 | 27.05.2015 12:16

kedvis7

I když se mi současné MČR nelíbilo, tak rozumím tomu (neschvaluji), proč bylo v takovém turnaji velké množství remíz. Jak už jsem psal, za kompromis považuji open s FIDE nad 2300 a účast krajských přeborníků a třeba i vítězů HD 14 -16 -18 (junioři mají přes 2300). Určitě to oživí hru a je to i motivační pro vítěze KP (nemají kam postoupit) a mladé hráče (vítězové z mládeže nedostanou na MČR žádnou rozumnou odměnu – většinou kniha, pohár, medaile).

 

Bob von Ostrauburg: Bylo by zajímavé vědět, kolik úsilí stálo každého hráče, než získal GM a jakou podporu (smysluplnou pomoc) měli od ŠSČR. Myslím, že starý systém výchovy mladých šachistů se neosvědčil a dnes se projevuje to, co se zanedbalo. Tím neříkám, že někdo na tom není ještě není hůře, ale to snad nelze považovat za obhajobu. Světová špička (TOP 50) naší špičce utekla (čest výjimkám) a šachy se u nás nedá pořádně uživit (většina našich hráčů - ze šičky - nejsou profesionálové). Pokud by nebylo pár obětavých trenérů a rodičů, tak tu nemáme ani takové hráče, kteří tu teď jsou. Není se pak čemu divit, že současná česká špička v uzavřeném turnaji hraje tak jak hraje. Navíc i z jejich vyjádření (útržků) je cítit určitá skepse a pragmatizmus. Co nemohu pochopit je to, proč se neumíme poučit z minulých chyb a nezačneme znovu a pořádně. Pokaždé když tu (podle mě už nesmyslně) diskutuji na téma budoucnost, tak mám z odpovědí pocit, že hlavní vina je jen v našich mladých hráčích. Osobně by mě zajímal názor dnešních GM, IM na to, co jim v minulosti nejvíce chybělo a co by navrhovali změnit. Možná, že se pak dostaneme k podstatě problému a budeme mít alespoň nějakou šanci na změnu. Stále si myslím, že nick Viktor (předseda) má snahu a i když je hodně věcí v kompetenci jiných, tak může nastartovat velké změny, které vyžadují i určitou dávku odvahy. Co mě však nejvíc zaráží je to, že se (snad) o to ještě nikdo nepokusil, že se nikdo neptá těch, kteří si prošli celou tou šachovou cestou od talentovaných mládežníků až po hráče s GM a IM tituly.

+0 /-0 | 27.05.2015 12:04

honzour

Jste na ně moc zlej. Ale naše velmistrovské celebrity by potřebovaly místo uzavřeného turnaje prohnat v nějakém openu 2300+. Taky by to chtělo ubrat na startovném a přidat na cenách. Hráči bez titulu pod 2400 by si museli turnaj a všechno kolem platit. Když pak nějaký náš velmistr remízy porazí 5 hráčů 2300-2500 elo, pak se štěstím ustojí Navaru a nakonec dá 3 desetitahové remízy s 2520-2620, tak mu druhé nebo třetí místo, hokej v telce, pivko s kámoši a pěknou finanční cenu od srdce přeju, zasloužil si ji. Když porazí Biolka s Krausem a zbytek dá za půl, tak mu to nepřeju.

+0 /-0 | 27.05.2015 09:49

Bob von Ostrauburg

Kritizovat hráče o tolik silnější, než jsme my sami, je dost těžké, tady bych ovšem souhlasil. A jenom bych připomněl, že tak jako se v poslední době množí kritika naší domácí špičky za malou bojovnost a rychlé remízy, ve stejné době jsme opakovaně zklamaní z výsledků na olympiádách a dalších mezinárodních soutěžích (David Navara je v podstatě světlou výjimkou, za družstvo Nového Boru hrají zahraniční posily). Velmistr Cvek nedávno prohlásil cosi o tom, že s každou rychlou remízou (obzvláště s nejsilnějšími soupeři) se člověk připravuje o cenné zkušenosti, které mu pak v důležitých rozhodujících chvílích chybí. Robert tenkrát mluvil o mládeži, ale nevím, proč by to nemělo platit i pro dospělé zkušené velmistry. A když si člověk dá dohromady množství rychlých remíz a výsledky na mezinárodních soutěžích, je to náhoda, nebo spolu tyhle dvě věci souvisí?

+0 /-0 | 27.05.2015 09:31

ofca
Pěkny članek, s nimž nelze nesouhlasit. Škoda, že je tu zakopany, měl byt na titulni straně zlatym písmem. Jinak mi připada ještě mirny, čekala jsem masaž jednotlivě každeho remizovače včetně mistnich zoufale branicich otloukanku Biolka a Krause. K Navarovi bych připojila ještě Štěpana Žilku, ktery měl snahu, podle partii asi dobrovolně na rozdil od poslednich dvou, kteři marně doufali, že je ostatni vezmou do party.
+0 /-0 | 27.05.2015 09:29

doktor

ač  je tento pán občas mimo ,tak s tímto lze jen souhlasit.Dodám jen, že přezíravé chování Pánů Velmistrů na tomto turnaji bylo trapné. Zejména proto , že ve vedlejším turnaji hrálo nemálo dětí.

+0 /-0 | 27.05.2015 05:34

giocozo
Ne, že bych se vším souhlasil, ale rozhodne je mne tento nazor sympatičtější, než nějaký jednodnoslovny výlev.
+0 /-0 | 27.05.2015 01:44

Jakub

Souhlas s autorem. Zejména s posledním odstavcem. Přesto bych rád dodal, ne vše je o lidech, někdy se lidé přizpůsobují systému. Proto mě nejvíc zaujala myšlenka uspořádat turnaj (otevřený s elo nad 2300 nebo uzavřený), ve kterém bude hrazeno málo a ušetřené prostředky se přesunou do cen. Pokud by nepomohlo ani to, je, myslím, lepší nepořádat nic. 

+0 /-0 | 27.05.2015 00:25

Tadeáš Kriebel

Brr.

+0 /-0 | 26.05.2015 23:19