Igors Rausis

13.07.2019 11:51 | Turnaje

Na turnaji ve Francii, konkrétně ve Štrasburku, byl dopaden velmistr Igors Rausis při podvádění během partie. Na záchodě s mobilem v ruce byl odhalen rozhodčím turnaje, jak analyzuje svou probíhající partii.

Je konec. Dlouhé časy jsme museli bloudit v trapném bludišti nejasností, domněnek, skoro faktů až přišel mnohými vytoužený den, čtvrtek 11. července. Igors Rausis, osmapadesátiletý velmistr s lotyšsko-ukrajinskými kořeny, narozen v ukrajinském Komunarsku, hrající pod českou federací, byl dopaden na turnaji ve Francii při podvádění. „Bohužel, nemám žádnou zbraň na svou obranu. Ve čtvrtek večer jsem byl záběrem kamery přistižen, jak držím v ruce telefon během rozehrané hry. Nyní zaplatím nejvyšší cenu za porušení šachových pravidel,“ smutnil Rausis v rozhovoru pro Lidovky.cz

Světová šachová média přinesla ihned první informace pod titulky jako "údajně chycen při podvádění", "...pod vyšetřováním z podvádění" nebo "...obviněn z podvádění", které vesměs střídmě vyjadřují danou situaci. O poznání drsnější je již situace v našem domácím prostředí, kde článek na serveru Lidovky.cz hlásá národu "Obrovská ostuda pro Česko.." a čtenářům přináší zevrubný pohled na celou kauzu.

(zdroj: chessbase.com)

„Podezření na podvádění pana Rausise už jsme měli dlouho, to zlepšení bylo dost nevšední. Dosud byl kontrolován vždy negativně, takže jsme nemohli nic dělat. Teď jsme proto rádi a cítíme zadostiučinění, že se jeho podvod prokázal,“ uvedl pro Lidovky.czpředseda ŠSČR Viktor Novotný.


77x 17186x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (77) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
chess64geek

to Kim: Podle situace, kterou jste vyložil, by se kapitán v podstatě nemusel nijak dožadovat výhry svého spoluhráče, protože to měl udělat rozhodčí automaticky. V opačném případě (neprohlášení partie okamžitě za prohranou) se jedná o selhání rozhodčího. Hráč měl u sebe elektronické zařízení, které nejen že nevypnul (čímž porušil pravidla), ale ještě rušením narušil zápas. A zde nejde jen o protihráče - vyrušil jím všechny. Krom toho samozřejmě zpět k důvodu, proč ten mobil měl mít vypnutý - to pravidlo je preventivně proti podvodníkům - ano, když mu zazvonil mobil, mohl podvádět. A rozhodčí by neměl řešit morální integritu hráče, jestli by byl toho schopen a okamžitě partii zastavit. A to, že to je non-smart telefon je úplně jedno - můžeme se odkázat na případ Francie na olympiádě, kdy k cheatingu stačily smsky které umí i tlačítkáč. Jinak kapitánovu reakci považuji za naprosto v pořádku, měl právo na bod „zdarma“ tak proč toho nevyužít - je to soutěž.

+0 /-0 | 27.07.2019 16:18

Kim

To Druid:

Vcelku souhlasím, naše názory jsou blízké. Díky za Váš.

Ještě upřesnění: nenapsal jsem, že chování Igorse Rausise a Jindřicha Korsy je stejné, napsal jsem, že jejich morálka je pro mne podobná. Svůj názor jsem nezměnil. Osobně je pro mne pochopitelnější Rausisovo odsouzeníhodné chování než chování Korsovo.

Dovolte mi, prosím, opustit kauzy obou ubožáků a zeptat se na Váš názor:

Četl jsem, že vedení ŠSČR upozorňovalo vedení Beskydské šachová školy na svá podezření. Myslíte, že je možné, aby Beskydská šachová škola nevěděla, že hráč její základní extraligové sestavy podvádí?

+0 /-0 | 27.07.2019 16:14

Druid.Panoramix

To Kim: přečtete si, prosím, pozorně svůj první příspěvek v 09:52 a zejména jeho poslední větu:

Pro mne je nesportovní  morálka rozhodčího a trenéra FIDE Igorse Rausise a podbořanského Jindřicha Korsy velmi podobná: získat nezasloužený dobrý výsledek unfair způsobem.

Takže Vy nesrovnáváte, ale přesto srovnáváte.  A bohužel dva nesrovnatelné případy.... každý je z jiného soudku a každý má jiný základ. Rausis, apriori podvádět chtěl, podváděl, byl přistižen a ponese důsledky svého jednání - je dospělý a před zákony právně odpovědný. Pan Korsa nepodváděl -  jsem rád, že na tomto se shodneme. Jen prostě využil Pravidel šachu ve svůj prospěch, ale ve zcela jasné situaci. Mohl tu situaci řešit jinak, řeněme lidsky,  ale neřešil - anebo nechtěl řešit..

Z hlediska morálky ( jak zvláštně to slovo v dnešní době zní, že?) oba jednali amorálně, ale u Rausise nějaké odůvodnění nenajdeme ( i když ono by se našlo a pokud se k tomu dostaneme, tak Vám snadno dokáži jak a že Rausis je vlastně oběť systému, ale v konečném důsledku ho to neomlouvá), tak pro pana Korsu odůvodnění najdeme - jednal v rámci Pravidel, které takové jednání umožňují, i když jako hráči a lidé si o tom můžeme myslet svoje. :o)) Kime, já hraji podobné soutěže a vím, jak to v nich chodí, ale body 2.1. a 2.2 fungují u nás trošku jinak. 2.1 Mobily sice máme u sebe anebo někde v tašce či kabátu, ale vypnuté. 2.2. Kdo má nějaké povinnosti a potřebuje mít mobil zapnutý, tak ho má na vibrace a informuje o tom rozhodčího ( anebo toho člověka, kdo je rozhodčí) Tohle elementární minimum u nás dodržujeme. Přeci nechceme, aby nám to při mistráku vyhrávalo jak o pouti. :o))

+0 /-0 | 27.07.2019 15:29

Petan

To Kim: Už vím v čem je hlavní problém - ve vaši omezené schopnosti porozumět psanému textu.

Citace pravidel od DP poměrně polopaticky popisuje, jak se to dá zařídit, aby ten, kdo jde rovnou z práce, mohl mít v hrací místnosti mobil. A většina rozhodčích na krajských soutěžích před zápasy upozorňuje na nutnost vypnout telefon a povoluje uložit jej třeba do tašky.

V jedné větě píšete, že nesrovnáváte Rausise a Korsu a v další větě je opět dávate na morálně stejnou úroveň.

+0 /-0 | 27.07.2019 15:22

Kim

To Petan:

1. Nadávat umíte dobře. 2. Srovnávání rozhodčího s usvědčeným podvodníkem jste se dopustil pouze vy. Souhlasím, je to nehoráznost.

Pravda je ta, že Jindřich Korsa - narozdíl od Rausise - nepodváděl. Jeho cíl byl však stejný (získat bod nefair způsobem bez vedení figur vlůastním rozumem) a jeho chování je stejně nesportovní. Znechutil oba hráče dané partie i ostatní účastníky utkání. Hráč, který proti své vůli získal kontumační vítězství, již do konce soutěže za tým Bohemians nenastoupil.

To Druid:

1. O Pravidla primárně nejde. Vysvětlil jsem dříve.

2. Jste si jistý, že Vámi uváděné znění je ze sezóny 2017-2018, kdy se utkání konalo? (Nebudu to hledat, ale myslím, že znění se změnilo.)

 Praxe je taková, že: 2.1. V soutěžích, přinejmenším do úrovně krajských přeborů, mají všichni hráči mobilní telefony někde u sebe, např. v tašce. Tedy v hrací místnosti.  2.2. Běžně si hráči žádné speciální umístění s rozhodčím nedomlouvají. Vyjímky existují. 2.3. Podle Vámi uvedeného článku 11.3.2.2  by tedy všichni hráči do jednoho měli své partie prohrát, neboť "mají v průběhu partie v hracím prostoru u sebe nějaký elektronický přístroj, který není výslovně schválený rozhodčím.". 

4. Lidé Petanova profilu radili, aby rozhodčí (kapitán domácího týmu) prohlásil, že hráč domácích měl zapnutý telefon povolen. Asi běžný český náhled, trochu si zalhat a všechno je ok. Bravo Petan!

 

 

+0 /-0 | 27.07.2019 15:06

Druid.Panoramix

pawel: Pan Jindřich Korsa udělal ostudu jen sám sobě a je to jeho boj, jakým způsobem získává své body, ale hádám, že ho soupeři asi mají hodně rádi.... nicméně pořád platí to, co jsem napsal.... uplatnil výhru v rámci Pravidel, bohužel. Nemusíme s tím souhlasit, můžeme to kritizovat, ale bylo to tak.

Může to být Bohemák tělem i duší, ale v této partii se kontumací projevil jako hňup. 

Davide Bražino, souhlasím. V nižších soutěžích je to o něčem jiném.... ale na druhou stranu nemůže to být neorganizovaná džungle. Ti lidé si tam jsou doopravdy zahrát, po partii pokecat s kamarády a přáteli, nějaké to pivko a těšení se na další kolo. Navíc se v těch soutěžích známe, takže víme, kdo hraje o "zlaté trenky" a použije cokoliv, co bude moci, aby jeho tým vyhrál. A dáme si na něho pozor.

+0 /-0 | 27.07.2019 14:59

xdavx x
Petan. Uzkostlive lpeni na pravidlech je hlavne v nizsich soutezis trapne. ti lidi tam jsou ve svem volnem case a proto, ze je to jejich konicek. Nejlepsi je skutecne tepat do lidi, kteri tam jdou z prace. Budu se moc smat, pokud se dovim, ze se to stalo tobe. Jeden priklad z fotbalu, na hriste vbehl "fanousek" , ktery ostatni hrace ohrozoval. E. Cantona ho poslal k zemi a pro "fanouska" si dosla policie. E. Cantona dostal cervenou kartu... V evidentnich pripadech by mel rozhodovat zdravy rozum a ne otrocky vyklad pravidel.
+0 /-0 | 27.07.2019 14:39

pawel

Druid P. : Vy fanoušek Bohemky od mala? A pomluvíte Jindřicha Korsu jako podbořanského Korsu? Tělem a duší je Bohemák. Když jste ho míjel na chodbách klokanů, pomůže strejda googlewink

 

Třeba, google, to byl jiný zápas: Zápas byl velmi prestižní, neboť zástupce kapitána Podbořan Jindřich Korsa v oddíle Bohemians Praha hostuje, zastává funkci kapitána v jednom z jejích družstev a navíc několik let pracuje jako člen Výkonného výboru TJ Bohemians Praha!

Tak na toho "Vašeho Bohemáka" se zlobte, jak svou Bohemku setřelangry Případně si to vyřiďte "doma"enlightened.

(K samotnému pravidlu jsem se schválně nevyjadřoval, aby nevznikla další košatá diskuse).

+0 /-0 | 27.07.2019 14:32

Petan

To Kim: Srovnávat rozhodčího, který trvá na dodržování pravidel (ostatně od toho tam je) s usvědčeným podvodníkem je nehoráznost. A že nejste schopen si na stránkách ŠSČR najít aktuální znění pravidel je naprosto neuvěřitelné. A ještě se tím chlubit na netu je už spíše k smíchu. Budete si muset se spoluhráči najít takový sport, u kterého se mobily používat mohou (když už si bez mobilu sport nedokážete představit)

+0 /-0 | 27.07.2019 13:30

Druid.Panoramix

A co mi, Kime, povíte k těmto článkům Pravidel?? Ať se bavíme o přesných formulacích.

11.3.2.1 Hráčům je zakázáno mít v průběhu partie v hracím prostoru jakýkoli elektronický přístroj, který není výslovně schválený rozhodčím. Pravidla soutěže však mohou povolit uložení takového přístroje v hráčově zavazadle za podmínky, že přístroj je zcela vypnutý. Toto zavazadlo musí být umístěno podle dohody s rozhodčím. Hráči nesmí bez povolení rozhodčího toto zavazadlo používat.

11.3.2.2 Je-li zřejmé, že v hracím prostoru hráč takový přístroj u sebe má, partii prohrává. Soupeř partii vyhrává. Pravidla soutěže mohou určit jiný, méně přísný trest. 1

+0 /-0 | 27.07.2019 13:21

Druid.Panoramix

pawel: Jsem fanouškem fotbalových Bohemians Praha od 8 let a sdílel jsem s nimi dobré i zlé.

Ono, to není o tom, že je někdo pražák, Moravák, Ostravák či ze Slovenska, ono je to spíše o tom, jaký ten člověk je a jaké má úmysly...... pana Korsu neznám a nikdy jsem s ním nehrál a asi nikdy nebudu. To, co provedl z hlediska mravního není dvakrát exklusivní, v tom má Kim pravdu, ale v čem ji Kim nemá, je, že mu k takovému jednání dala Pravidla jakýsi právní základ a rámec, protože přeci nejde zkontumovat partii jen tak pro nic za nic.....ale zazvonil zvonec ( tedy v našem případě mobil) a partii byl konec.Pan Korsa nelhal, nepodváděl a nejednal unfair, jen prostě využil situace, která se mu nabídla.. Využil situace vědomě a s úmyslem získat bod a protože rozhodčí nebyl proti, tak se tak i stalo. Odkaz na Pravidla byl v této situaci pádný argument... podobně jako v partii Holík - Semenovová, kde pan Holík měl na ruce chytrý náramek, který se mohl spojit s chytrým mobilem, slečna Semenovová na tento fakt poukázala a vyhrála kontumací, podobný případ, nicht wahr? Pravidla jsou, Kime, od toho aby se:

a) dodržovala a byla respektována

b) ignorovala a obcházela kdykoliv to jen jde

c) vykládala podle toho, jak se to komu hodí.

+0 /-0 | 27.07.2019 13:20

pawel

Druid.P: 

Neřeším, co se podle pravidel, u JK.

Ale není to pražák, jak vyšitý? Ještě k tomu původem Bohemák?cheeky 

+0 /-0 | 27.07.2019 12:47

Kim

Druidovi:

Myslím, že jsem to nebyl já, kdo do věci zamíchal Pravidla. Pokud jde tedy o Pravidla, nalezl jsem pouze, že hráč nesmí užívat během partie elektronické zařízení.

Nelhat, nepodvádět a také nejednat unfair je kategorický imperativ - tedy bezpodmínečná nutnost. Odkaz na Pravidla je v tomto ohledu velmi nedostaečná výmluva. (Porobnosti viz práce věhlasného královeckého filosofa.)    

+0 /-0 | 27.07.2019 11:18

Druid.Panoramix

To Kim: Zdravím, tak se mi zdá, že mícháte dohromady jablka a hrušky. GM Rausis vědomě podváděl a využíval možností, které se mu velkoryse nabízely ( nenarušování osobního soukromí, presumpce neviny, nedokazatelnost některých skutečnost), ačkoliv byl dlouhý čas podezírán, ale tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu až se ucho utrhne...... Pan Korsa je prostě využil možnosti, která se mu naskytla, učinil tak naprosto vědomě a v souladu s Pravidly, protože v úvodu každého utkání se představí někdo jako rozhodčí, upřesní, že se hraje podle Pravidel FIDE a upozorní hráče, aby si vypnuli hlasité vyzvánění svých mobilů, případně pokud potřebují mít mobil zapnutý, aby si ho přepnuli na vibrace a nahlásili rozhodčímu, že potřebují mít mobil zapnutý ( dosažitelnost, pohovost atd....). Jen trval na uplatnění Pravidel... o morálce si můžeme povídat dlouho, ale  nic tím nezměníme. Mě by se to eklovalo takto vymáhat výhru, ale v této situaci to záleželo na panu Korsovi a ten se rozhodl tak, jak se rozhodl..... asi tu partii nechtěl hrát, chtěl jenom ten bod a toho dosáhl. 

+0 /-0 | 27.07.2019 10:20

Kim

Zmíním ohavný příklad: Jindřich Korsa, hostující kapitán týmu Bohemians, předloni trval na kontumaci partie po 1.e4 c5 2.Jf3 Jc6 3.d4 cd 4.Jxd4 ve prospěch hráče svého týmu. Soupeři hráče Bohemians zazvonil v odložené tašce 2 minuty po zahájení utkání družstev non-smart telefon (bez možnosti instalace software). Oba hráči si přáli v partii pokračovat, k utkání vážili dlouhou cestu. Korsa však trval na kontumaci. Pro mne je nesportovní  morálka rozhodčího a trenéra FIDE Igorse Rausise a podbořanského Jindřicha Korsy velmi podobná: získat nezasloužený dobrý výsledek unfair způsobem.

+1 /-0 | 27.07.2019 09:52

Petan

On i Navara upozorňoval na to, že v extralize jsou kontroly a prevence proti podvádění spíš k smíchu. Je s podivem, že s odhalením podvodníka Rausise si ve Francii na amatérském openu poradili, zatímco v čechách si s tím funkcionáři nevěděli rady i když je zcela evidentní, že podváděl i v extralize (viz třeba článek Cveka na jeho webovkách) A nižší soutěže družstev je již opravdová džungle. Mobily se tam řeší jen jako zadarmo bodík, když soupeři začne mobil zvonit. Ale to, že hráči nikdo nezakazuje mít v kapse vypnutý mobil, který si může na chodbě nebo na WC klidně zase na chvilku zapnout a pak opět vypnout, to šachové funkcionáře netrápí.

+1 /-0 | 15.07.2019 13:54

Viktor

Díky insiderům, LN mi zrovna volaly s nabídkou opravy článku, kterou jsem nevyužil, protože jak již jsem psal, nepovažuji ty nepřesnosti za tak zásadní a už vůbec bych byl nerad, aby kvůli nim byl popotahován novinář píšící o šachu. Pro internetová média dneška je podstatná rychlost, však právě LN citují všechny další zdroje, které o případu informují. Zadostiučenění je to jistě především pro Rausisovy soupeře, pro nás bafuňáře bych to nazval spíše úlevou, protože pro správné rozhodování jsou podstatné přesné informace. A že šachista hraje přesně jako počítač není nemožné, ale jen nepravděpodobné či v tomto případě podezřelé.

+0 /-0 | 15.07.2019 13:06

Bertuzzi R

~~ Podvody se dějí i v jiných sportech, konkrétně v šachu jsou mobily zakázány právě z těchto důvodů, ale teď jinak někdy se stává, že silnější hráč vytáhne během šachového zápasu družstev svého spoluhráče někam bokem když není na tahu, kde nejsou vidět a poradí mu vyhrávající tah tohle nikdo neřeší. Podle mého názoru tohle provádí tento přečin 3/4 přihlášených družstev v šachových soutěžích, že radí svým spoluhráčům během partie. To je stejné provinění, jako podvody s mobilem. Nezbývá než nějaké dlouhé šachové partie vůbec nehrát ztrácí to na významu, není to ošetřeno a navíc je to ztráta času. Ať se hrají krátké šachové partie, kde nikdo nebude mít čas podvádět kvůli tomu, že by mu spadl praporek či prohrál na čas. Čas je součástí hry pokud tomu tak není je to hra o ničem.

+1 /-0 | 15.07.2019 07:49

morboj
To je ohledů vůči jednomu podvodníkovi. Rausis přiznal, pod tíhou nezvratitelných důkazů, pouze JEDEN podvod. Případné další podvody v Česku nejsou dokázány. Není ani divu, když se vedení našeho Svazu staví tak laxně ("snad si u toho nezkazíme radost ze hry") ke kontrole. Takže si rok, dva odpočine a pak se znovu vrátí k dobývání bájné hranice 2700 Elo bodů. Možná dokonce i u nás. A my si budeme dávat na to, co píšeme, protože NENÍ DOKÁZÁNO, že je např. Rausis "závislý na mobilové nápovědě". Opravdu není a je to žalovatelné.
+0 /-0 | 14.07.2019 16:40

Zdeněk Janda

Ad Pavel Chrz – no vidíš, Pavle. A to jsi se strachoval , že se tu nic nepíše , nekomentuje. A přišel Rausis. Požehnání pro nšs , jako pro AHA byla třeba sebevražda Karla Svobody. Bulvár vítězí. Na okraj – podle mého je kolem tohoto případu zbytečně moc povyku. Vždyť podvody jsou všude kolem nás. Tu s dotacemi, tu s rozdílnou kvalitou jídel, podvody jsou nejen ve zdravotnictví atd. Podle MF je každý podnikatel podvodník, podle právníků je pomalu každý zločinec , podle psychiatrů jsme pomalu každý blázen. U šachistů bych s tím skoro souhlasil , když tu čteme stále opakující příspěvky vyšilovačů. Rausisovi bych nevyčítal, že se stal závislý na mobilové nápovědě. Na mobilu je současně závislých 95% mladé generace. Jako poctiví podnikatelé doplatí na ty nepoctivé , tak my, amatéři , doplatíme na nezodpovědné jednání pár exotů s mobily na WC  a budeme se potýkat s podivnými zákazy. Ale rozporuplný pocit mi z toho zůstává. Když majitel obchodu vyfotí chyceného zloděje a dá fotku na vchod, tak zaplatí mastnou pokutu a ještě se musí zloději omluvit. Rausis je něco úplně jiného? Rausis umí jenom šachy, teď  má utrum. Nevím, jak se bude živit a z čeho platit třeba nájem. Ale za blbost se vždycky platí.

+0 /-0 | 14.07.2019 14:26

pawel

To už na tom bude Vojta celkem dobře, když mu "profesor naska" přispěl už podesáté v krátkém sledu 15.000 Kč, jak tu píše.

+0 /-0 | 14.07.2019 13:03

...

alvar - a naska by mohl přispět sponzorským darem yes

+0 /-0 | 14.07.2019 13:02

Pražský kavárník

Stálo by za to všem velmistrům povinně před partií zavést katetr do močové trubice a zakázat jim chodit na toaletu. Ale to by asi zase nemohli splnit dress-code.

+0 /-0 | 14.07.2019 12:59

Pražský kavárník

Samozřejmě, že je dobře, že ho chytili. To je dobrá zpráva pro šachy. A že pana předsedu novináři dezinterpretovali, tak to ukazuje na úroveň těch novinářů. Já být na jeho místě, tak bych poslal stížnost šéfredaktorovi. Ono asi bude něco na tom, že Klaus a Zeman si každý rozhovor s každým novinářem vždy nahrávají i na svoje vlastní zařízení.:-) 

+0 /-0 | 14.07.2019 12:29

Playboy

Takže si to shrneme: Viktor Novotný si samozřejmě nevzpomíná, že by řekl to, co Lidovky píší, Lidovky to překroutily, jak jinak a neuděláme rovnou z Rausise národního hrdinu? enlightened Přijde mi to jako velké zadostiučinění, že se přijde na podvodníka, který takto špiní český šach????!

+0 /-0 | 14.07.2019 12:25

HonzaSvatoš
Lumbus 11:59. V KLDR už na to přišli dávno. Vůdce si nechá vozit vlastní záchod, a tak nelze z jeho exkrementů odhalit důležitá státní tajemství. A vše se píše do notýsků, které nehackne ani NSA, CIA, KGB, Mossad a Mi6 dohromady. No a my si radostně pořizujeme hračky, které toho o nás napráší víc, než o nás vědí naší nejbližší. Krásný nový svět.
+0 /-0 | 14.07.2019 12:21

HonzaSvatoš
Děkuji Viktorovi za příspěvek k tématu. Nějak se mi ty formulace v Lidovkách nezdály, zvlášť při srovnání s případem Davida Vichnara. Celá kauza má i tento rozměr, a to úroveň tzv seriózních médií. Tu se něco lehce překroutí, tam se použije hloupá zkratka (francouzský šampionát místo otevřený turnaj ve Francii) a hned je vyznění úplně jiné, než skutečnost. A to se přitom jedná v podstatě o blbost. Jak moc asi prolhané jsou tzv zprávy, kde jde o velké penězovody nebo exekutivní moc. Bez ohledu na to, komu z miliardářů to které médium patří.
+0 /-0 | 14.07.2019 12:10

Lumbusbubulinus
Konečně byl ten zločinec dopaden pomocí záchodové kamery. Ovšem budoucnost záchodových kamer nezná hranic. Naše společnost se již chystá zbudovat obrovskou síť záchodových kamer po celém světě, abychom mohli odhalit ještě více těchto zločinců. Již v brzké budoucnosti instalujeme záchodové kamery a čidla přímo do pisoárů a záchodových mís a díky chemické a spektrální analýze vyloučených exkrementů a moči budeme nabízet seroucím naše potravinářské produkty, kterými si doplní chybějící látky přímo na míru.
+0 /-0 | 14.07.2019 11:59

naska

Vážení,i když se může zdát,že tento příspěvek tady nepatří,opak je pravdou. Co Vám říká jméno pan Padišach? Vynikající motocyklový závodník,který jel několik krát na Těrlickém okruhu,kde bydlím,myslím 250 sátky.Postupem let se jenom horšil a poslední léta jezdí na té své mašině vždy poslední,za obrovského povzbuzování diváků.Pokud někdo bydlí poblíž Havířova,přijdˇte se odpoledne podívat. Padišach je velmi populární jezdec,jezdí v kožené kombinéze,odstartovává na posledním místě,přesto vždy dojede! Věk se nedá opravdu zastavit.Oproti mnoha závodníkům,kteří u Živitické křižovatky dosahuji rychlosti až 300Km/hod pan Padišach jezdí na své staré 250 okolo 130Km/hod.A nyní bych poprosil třeba pana pawla,který tady napsal,že asi 90% šachistů,kteří tady píší,přispívá na šachy a taky charitu. Přispějte nějakou Tisicíkorunou na GM Vojtu Pláta a jeho tréninky. Může přispět i pan Viktor,či pán Morphynista,nebo vůbec kdokoliv. Zatím přispěli Naska 15000Kč a pan ciki 333...2000Kč.Myslím si,že velmi talentovaný GM Vojta Plát má více fandů,než mě a pana cikiho333.

+0 /-1 | 14.07.2019 11:47

Pavel Capek

Zajímavé. Takže pan Viktor Novotný neřekl, to co bylo v rozhovoru uvedeno ?! Mám dojem, že každý rozhovor by měl být autorizován ! Patří to k novinářské etice a ta platí i na internetu. A je jedno, jestli je interview vedeno přímo, telefonicky, nebo mailem.

Dokonce zveřejnění na internetu má tu výhodu, že může být požadována dodatečná změna článku, pokud se zpovídané osobě nelíbí některé části rozhovoru. Novináři této žádosti v drtivé většině vyhoví.

+1 /-0 | 14.07.2019 11:33

PeS

A) Jednou jsme podváděl, pokaždé jsem podváděl, nebo alespoň jsem podvádět mohl.

B) Pocit, že když půjde v partii do tuhého, tak si zajdu na záchod a tam variantu v zahájením, zápletku ve střední hře, typovou koncovku o málo kamenech prověřím, musí být uklidňující. I když to udělám jen jednou za čas. Každou partii sehraji s dobrým a ulehčený pocitem, i když "pomocníka" z obandážovaného levého lýtka nevytáhnu.

C) Jakmile si na "pomocníka" navyknu, tak se na něm stanu závislým. Až mne chytí, tak se mi uleví, protože jsem v zásadě čestný člověk, a to, že jsem podváděl, mne dlouhodobě vytáčelo.

D) Douška z budoucnosti: Jak budeme hrát šachy za 15 let, až si každý bude mít svůj "dnešní chytrý telefon"  o velikosti nenasátého klíštěte implantovaný pod kůži za ušním boltcem a komunikovat s ním přímo mozkem?

+1 /-0 | 14.07.2019 11:10

Ludo Balazec

Som prekvapeny, ze aj v diskusii sachistov sa objavuji diletantske uvahy typu, ze jedna navsteva na zachode s mobilom nevyhra partiu, tak ako sa tym da vyznamne zvysovat vykon. Za prve hodne partii ovplyvni jeden kriticky moment a dost casto viete, kedy to bolo a prave len vtedy by dobra rada stacila a za druhe predsa vuobec nejde o to vyhrat kazdu partiu. Priklad : hrac hra 10 partii a "len trochu" podvadza, 7 partii dopadne tak isto, ako keby nepodvadzal, "len" v 3 mu to pomoze: jednu ktoru by prehral remizuje, druhu ktoru by remizoval vyhra a tretiu dokonca otoci z prehry na vyhru. Plus 2 z 10 je malo ? Je to performance +150 !

+1 /-0 | 14.07.2019 10:09

mat-lal

Srovnávat šachy s během není dobrá analogie. To bychom museli zahrnout vliv anabolik a tvrdit, že dnešní šachisté používají prostředky na zvýšení duševní stimulace (mimochodem velice pravděpodobné). Biologicky je samozřejmě nesmyslné tvrdit, že se za poslední století člověk jakkoli (tělesně i duševně) změnil, takhle rychle evoluce nefunguje:)))

+0 /-0 | 14.07.2019 09:16

mh
Dobrý den. Sdílím postoj pana Havla. Držím panu Rausisovi palce při zvládání těžké situace. Je skvělé, že ke zlomu došlo, tvrdé dno může nabídnout dobrou oporu pro nový start. Kdo z nás nikdy v šachu či životě neporušil fair play? Diskutovaný případ je příležitost pro každého. Gens una sumus.
+0 /-0 | 14.07.2019 08:43

takychcineconapsat

Já taky, příspěvky jsem smazal.

+1 /-0 | 14.07.2019 08:23

xdavx x
Pokud jsi to Viktore neříkal, tak se ti omlouvám.
+0 /-0 | 14.07.2019 08:16

morboj
Pro ty, co stále obhajují Rausise: Rausis se přiznal pouze k jedinému podvádění, takže ti, co se cítí poškozeni se nedočkali ani morálního zadostiučinění. A nechápu počínání vedení BŠŠ. Že za ně hrál a oni ctili presumpci neviny, to je v pořádku. Ale pustit takového člověka k mládeži, to už je morální hazard!
+1 /-0 | 14.07.2019 07:19

Viktor

Rád bych upozornil, že článek LN obsahuje řadu nepřesností včetně citace mé přímé řeči. Však jste už určitě i od politiků slyšeli, jak média dokáží vše překroutit. Nemám to ale panu redaktorovi za zlé, níže uvedený odkaz na TV Nova dělá zase ze štrasburského openu šampionát Francie atd. Každopádně v několikaminutovém telefonním rozhovoru se mi nezdá, že bych mluvil o zadostiučinění v uvedeném smyslu, určitě jsme nenutili Rausise k přestupu do jiné federace (o tom mě informoval zhruba před měsícem sám) a rozhodně jsem neříkal, že má naše občanství, protože to nevím. Naopak na přímý dotaz o ostudě pro český šach jsem Rausisův případ porovnával s ruským dopingem a označil ho za selhání jednotlivce, nikoliv svazem podporovaný systém, ale to se asi úplně nehodilo k již vymyšlenému nadpisu. Teď se ty nepřesné citace šíří přes další zpravodajské kanály, tady už dostávám čočku, že se chlubím cizím peřím, takový normální folkór.... K "falešnému" diplomu z Mosky bych pawla doplnil informací, že právě Michal Konopka potvrdil Rausisovo studium, neb se tam i potkali. Nevím, kam zmizeli obhájci presumce neviny, ale v době rozhodování VV o trenérské třídě splňoval IR všechny podmínky. Pokud byl teď vyloučen z klubu, zanikne mu i členství v ŠSČR a s tím spojené výhody, tedy i trenérská třída. Bangladéšská reprezentace již též oznámila ukončení spolupráce. Rausis, tuším, přišel do ČR před mým předsednictvím, za mě přišel až Kyslinský. Splňovali tehdejší podmínky, ty se mezitím zpřísnily (upravuje je předpis FIDE). Nicméně Rausis by je splňoval i dnes, bydlí v ČR, hrál tu extraligu a neměl napsáno na čele, co bude za pár let.... Rausis přiznal podvod při jedné partii. Dle mého soudu mu nikdo neprokáže, že podváděl i před tím a měl by vracet výhry. Též si nemyslím, že by FIDE měnila jeho předchozí zápočty na Elo a vracela "postiženým" Elo body. A protože to není pro potenciálně poškozené právě uspokojivé řešení, bude patrně s kontrolami přituhovat. Snad si u toho ale nezkazíme všechnu radost ze hry.

+1 /-0 | 14.07.2019 01:05

Apač
Jinak na té fotce ze Štrasburku je zajímavé, že má vyhrnutou jednu nohavici a kolem lýtka je tam vidět asi nějaký elastický fáč. Ví se, jak přesně podváděl? Možná to je proti křečovým žilám, ale mohl mít mobil ten mobil připevněný právě k lýtku. Ale to by asi i tak byl vidět a někdo by na něj přišel. Nebo měl na noze připevněný nějaký wearable device s kterým byl ten mobil propojen a dával mu signály? Každopádně by bylo zajímavé tu techniku podvádění znát, jít si třikrát za partii zkontrolovat aktuální pozici by asi nemuselo být až tak přínosné, muselo to být sofistikovanější. I když na ty slabší soupeře by to tak možná stačilo.
+1 /-0 | 14.07.2019 00:52

Apač
Rausis se jednoznačně přiznal pouze k tomu činu, při němž byl přistižen a k žádnému jinému. A nikdo na něm nic nevysoudí, protože žádný jiný mu nikdo nedokáže, pokud se třeba on sám nerozhodne napsat knihu "How to cheat in chess". Byl by to trhák. Škoda, že mu to nevyšlo až k tomu Elu 2700 a nechytili ho až pak, to by pak byl už skoro hollywoodský příběh.
+1 /-0 | 14.07.2019 00:33

Vojta Plát
David Navara tu kdysi psal, že Rausis měl při partii v Ostravě telefon u sebe ( podle pravidel to bylo možné ). Byl to starý tlačítkový telefon, žádný smartphone. Do té doby hrál dobře, ale jak se dal telefon na stůl k šachovnici, tak partii postupně prohrál. Možná SMS s někým na dálku? Je to jen domněnka, tak mi hned nenadávajte. Možná Rausis nepodváděl vždy, to bude mít policie velmi obtížné dokázat a tudíž vymáhat peníze za první místa.
+1 /-0 | 13.07.2019 23:52

morboj
Opravdu nechci být zbytečně negativní, ale bohužel musím říct, že pokud je pravda, že Rausis podváděl, tak je to obrovský průšvih. Nevím, jestli si to někdo uvědomuje, ale teď jsou hlavně zkompromitováni lidé, které Rausis učil. Nechápu uvažování vedení Šachového svazu, které údajně má pochybnosti o Rausisově čestnosti, přesto mu udělí licenci šachového trenéra ?!? Ještě větší průšvih je to pro BŠŠ. To je bezesporu oddíl nejlépe pracující s mládeží. Ovšem s tou mládeží pracuje i Rausis. Co je asi učil? Já nechci zpochybňovat ničí práci, kromě Rausisovy. Ale uvědomuje si vůbec vedení Svazu, k jakým škodám došlo??? Asi ne, když je z celé aféry tak nadšené.
+0 /-0 | 13.07.2019 23:11

JD

re: adhoc64 je to jen diskuze , ale třeba přispěje k tomu, aby se to nezametlo pod koberec jako v jiném případě. Osobně si myslím , že můžeme díky tomu čekat přísnění kontrol hráčů = větší buzerace nás hobby hráčů, což třeba mi jedno není.

+0 /-0 | 13.07.2019 22:42

Pavel Ch

ciki333:

Fajn, vyčetl jste, že hlasoval pro 1. tren. tř. i Michal Konopka, asi se před hlasováním vyjádřil v diskusi komise i VV a zdůvodnil. 

Víte však Vy, že Michal Konopka studoval tutéž fakultu, co Igor Rausis (má stejný diplom), a na TŠ FTVS UK přednášel? Věděl moc dobře, že ta v Moskvě je náročnější. Něco o tom vím a to uznávám, i jako úspěšný abslovent té pražské.

+0 /-0 | 13.07.2019 22:40

adhoc64

JD, Pražský kavárník: Ale já to chápu. Jen to nehrotím tak jako někteří tady i v jiné diskuzi. Pan Rausis má z ostudy kabát i bez nss.cz a to (skoro) po celém světě. Jak by mi bylo? Stejně jako teď. V podnikaní jsem zažil obdobné věci a přišel o nemalé peníze. Byl jsem taky naštvaný, ale časem jsem přišel na to, že vztek mě nikam neposune. Jsem rád, že to bylo odhaleno, ale tyhle reakce mi přijdou ubohé. A je mi jedno zda je to jen reakce šachistů na nss.cz nebo ŠSČR.

+0 /-0 | 13.07.2019 22:33

Pražský kavárník

Nejde o žádný hon na čarodějnice. Jde o usvědčeného podvodníka.

+1 /-0 | 13.07.2019 22:18

JD

re: adhoc64 , Karel Havel Chápejte ,že jedna strana je podvádění.A druhá jsou lidí ,kteří jsou podvedeni. A určitě na této úrovni nejde o malé peníze. Jak by vám bylo ,kdyby jste např. prohrál takhle v extralize , kde jste hodnocený podle výsledku? Jako kdyby vám někdo vybral peněženku, to je přeci stejný případ. Ohledně repre se vždy říkalo ,že odmítal Rausis. Čiže to moc nekoresponduje s vyjádřením p.Novotného.

+1 /-0 | 13.07.2019 22:06

2sks
re adhoc64: máte pravdu.
+1 /-0 | 13.07.2019 22:05

adhoc64
Karel Havlíček: Dal bych palec nahoru pod váš příspěvek. Chápu, že pan Rausis hodně lidí zklamal i poškodil, ale tenhle hon na čarodějnice jen ukazuje, že šachy přitahují i hodně excentrické lidi. Je to očividně těší a baví. Diskuze pod článkem je samo o sobě dost trapná a možná, že tohle je to, co by mělo média zajímat. Pokud je tohle výkladní skříň šachu u nás, tak to je fakt síla. Je tu spousta lidí, kteří mají nějaké komplexy a schovávají se za to, že chtějí být prospěšní. Ne jen z této diskuze je patrné, že chtějí pouze škodit. Netvrdím, že nevidím problémy, ale vidím tu ta hlavně jen ta ega a neustále napadání někoho a něčeho. Začínám být rád, že šachy už moc nehraji a opouštím tuto vaší divnou skupinu lidí, která se požírá sama mezi sebou.
+0 /-0 | 13.07.2019 21:52

ELOminator

No hnus, velebnosti.

+1 /-0 | 13.07.2019 21:50

Karel Havel
Pana Rausise jsem nikdy v životě nepotkal, nicméně jeho zázračný výkonnostní růst po padesátce jsem zaregistroval. I na tomto serveru jsem viděl poznámky (třeba pana Pláta), že je to povodník, ale musím se přiznat, že jsem byl natolik naivní, že se mi nechtělo věřit, že by to vůbec bylo možné a jeho zlepšení jsem si vysvěloval jeho "geniální" taktikou, kdy hraje zásadně pouze proti Elově mnohem slabším hráčům, které ale s přehledem poráží. Vždyť i v české extralie hrál za BŠŠ vždy jen na nějaké 4. nebo 5. šachovnici. Tím sice jeho Elo rostlo relativně pomalu, ale zato jistě. Dnes již tedy celý svět (zprávu o jeho podvádění už přinesly snad všechny významné šachové servery) ví, že v jeho případě se o zázrak bohužel nejednalo.... Určitě je dobře, že bylo podvádění p. Rausise odhaleno. Jak z jeho vyjádření pro Lidovky vyplývá, toho, že jako šachista skončil, je si velmi dobře vědom. A osobně mi ho je až trochu líto. Vše nasvědčuje tomu, že to je výborný trenér, kterému za své výkony vděčí spousta hráčů. Trénoval kdysi i juniorského mistra světa a určitě se významně zasloužil o zlepšení řady českých hráčů, nejspíš zejména v jasně nejůspěšbějším mládežnickém odílu ČR - BŠS. Hezký článek o něm kdysi vyšel zde: http://www.chessfm.cz/content/igor-rausis-slavi-50-let Takže je určitě dobře, že nikdo jeho čin neschvaluje, ale přehnaná hysterie mi taky nepřijde správná. Např. příspěvek ciky 333, který zpochybňuje, že mu byla ŠS přiznána 1. trenérská třída. Proč by měl šachový svaz váhat, když se jedná o mnohonásobného reprezentanta a trenéra mistra světa? Podobně mi přijde trochu zbrklá reakce Rady jeho mateřského oddílu BŠŠ, která se rozhodla ho okamžitě vyloučit (rozhodnutí ješt podléhá souhlasu členské základny). Předpokládám, že vedení tohoto oddílu, miniálně kapitán extraligového mužstva, muselo vědět v čem spočívá "Rausisův šachový zázrak". Vždyť jsou to všechno šachité... Takže teď se od něj takto distancovat mi přijde krajně pokrytecké. Nevím, jestli p. Rausis čte tento server, ale pokud ano, tak mu přeji do pošachového života vše nejlepší. Podvádět se nemá, ale chápu, že pro člověka, který nic jiného než šachy neumí a po padesátce mu hlava přestává sloužit, je těžké přestat a naopak snadné podlehnout "dáblu" a začít podvádět. I když je současné odhalení pro něj určitě bolestivé (zejména ta fotka jak sedí s mobilem na záchodě určitě stojí a to), věřím, že nakonec je možná i rád, že pro něj život v přetvářce skončil. Přeji mu, ať další léta, která mu ještě zbývají, využije co nejlépe. Ani po dnešku pro něj život nekončí, jen jeho nová,snad lepší, etapa začíná.
+1 /-0 | 13.07.2019 21:03

Marhula

Co jsem slyšel - tak němci gm bindrich+fm natsidis se podobně provinili - a myslím že za pár let hráli vesele dál-po prvním provinění - jistě není doživotní zákaz-může takový člověk hrát turnaje- vážné rapid blesk mimo fide -nebo se čeká na rozhodnutí fide - co se týče občanství nevím proč to nevyšlo gm movsesjanovi ale gm vološin to má a řada jiných hráčů -né z české reubliky-děkuji.

+1 /-0 | 13.07.2019 20:55

xdavx x
No jo no. Jenže co s tím. Novotný se chlubí cizím peřím, navíc teď něco mele o nějakém trestu, a jak už dávno něco věděl a proto Igora do repre nevzal. Haha, tohle všichni žerou. Nechce někdo zkontaktovat ty lidovky? Ať se tahle komedie dohraje celá... Myslím že rozhovor s Viktorem Novotným ohledně Lazničky a Hračka by neměl chybu...viděl bych to asi tak :" Vždy jsem tvrdé postihoval jakékoli pokusy o podvod". A pak fotka jak přebírá cenu fair play a k tomu tleská další morální autorita, kapitán české repre, Hráček. To je neskutečné bahno.
+0 /-0 | 13.07.2019 20:46

ciki333

13.07.2019 16:35 | Pražský kavárník

https://www.chess.cz/wp-content/uploads/2018/01/Zapis_VV122_overeny.pdf

Děkuji Pražskému kavárníkovi za detektivní práci...Odkaz na "Zápis ze 122 schůze VV ŠSČR" v Praze dne 18.1.2019 odhaluje neskutečné diletanstí a amatérizmus šachových bafuňářů.

Str.6 ze zápisu ocituji v plném znění, aby si čtenář učinil představu, jak se "rozhoduje" na schůzích Svazu:

Bod 9. přidělení 1. trenérské třídy Igorsu Rausisovi

A. Ambrož předložil návrh na přidělení 1. trenérské třídy Igorsu Rausisovi.

"Igors Rausis, GM (Beskydská šachová škola z.s.), FIDE ELO 2643, zažádal o přidělení kvalifikace trenéra I. třídy. Žádost poslána mailem panem Ing. Petrem Zárubou, ředitelem Beskydské šachové školy současně se skenovaným diplomem ze Sportovní Akademie v Moskvě, kde studoval v letech 1986-88. TK ŠSČR se dvakrát zabývala žádostí. Poprvé, zda se má žádost řešit. Hlasováním v poměru 5:0 rozhodla se žádostí zabývat. Podruhé, po schůzce na FTVS UK (15. 12. 2017), kde byly zjištěny možnosti přidělení ze strany fakulty. Jsou dvě možnosti: a) pan Igor Rausis předloží další dokumenty o studiu v Moskvě (všeobecné předměty) a fakulta rozhodne, b) ŠSČR přidělí I. trenérskou třídu na základě diplomu z Moskvy. TK rozhodla hlasováním v poměru 5:0 pro přidělení I. trenérské třídy ŠSČR."

Usnesení 122/8: VV ŠSČR schvaluje přidělení I. trenérské třídy GM Igorsu Rausisovi.

PS. Výrok-pan I.R. předloží dokumenty o studiu v Moskvě a fakulta rozhodno-doporučuji vysekat do zdi v panteonu sídla ŠSČR. A pokud vás zajímá, kdo takto rozhodl, zde je seznam mudrců: Přítomni: Viktor Novotný, Rostislav Svoboda, Jan Malec, Martin Petr, Michal Konopka.

Hosté: František Štross (generální sekretář), Antonín Ambrož (předseda TK), Vlastimil Jansa (kapitán reprezentace mužů), Josef Novák (předseda RK), Marek Vokáč (předseda KPT), Jiřina Prokopová (KR), Radim Borůvka (webmaster a sekretář ŠSČR)

 

+0 /-0 | 13.07.2019 19:59

Poutnik

Se zájmem sleduji, kde se v lidech bere tolik zášti. Často se zde kritizuje úroveň diskutujích, ale kdo nastaví zrcadlo Novotnému, Navarovi a dalším? Vynášejí soudy a nejraději by Rausise křižovali. Výčet sportovců, kteří byli přistiženi při podvádění je dlouhý. A ještě delší by byl výčet těch, na které se nikdy nepřišlo. Včetně sportovců východního bloku typu Kratochvílová apod. Kolik sportovních výsledků ovlivnili podplacení rozhodčí? ruku na srdce, kdo z vás, kteří hrají soutěže družstev nikdy během diskusí se spoluhráči na chodbách nepřekročil rámec pravidel... Poznámky typu:"tahej to dál, na královském křídle máš převahu a tvůj kůn je o dost silnější než jeho střelec. Jen si ohlídej slabinu na f7".... Rausis podváděl a trest bude následovat, ale lynčování, které se nyní nese éterem je dost nevybíravé a nekorektní. A to zde nemluvím o domluvených výsledcích v soutěžích družstev. Nejednou jsme jako tým dostali nabídku na výsledek, který představoval pro některý tým postup, nebo záchranu. Závěrečná kola turnajů jsou plná podvodů. Prodávají se remízy i celé body, domluvají se výsledky k oboustranné spokojenosti. Dělal jsem to sám i všichni kolem mne. Takže se podívejte nejdříve každý sám na sebe, na svá družstva ....

 

+1 /-0 | 13.07.2019 19:57

Pražský kavárník

Na druhou stranu je třeba uznat, že GM Rausis zpopularizoval český šach víc, než celá komise pro marketing a komunikaci za celou svou existenci. Mělo by se toho využít. Kajínek svou temnou minulost taktéž využívá k marketingu a rýžuje na tom peníze.

+1 /-0 | 13.07.2019 19:39

xdavx x
Jenže ty nejsi úplně normální. Takže tím spíš.
+1 /-0 | 13.07.2019 19:35

Morphynista

Mně vyjádření předsedy svazu přijde zcela normální a přiměřené dané situaci.

+1 /-0 | 13.07.2019 19:29

xdavx x
Jsem rád, že nejsem sám, komu se vyjádření předsedy svazu zda hodně mimo. Byla by sranda, kdyby se naše média začala věnovat Lazničkovi domácímu zápasu. Teď po Rausidovi je na to vhodná doba. A pak by mohla přijít třešnička v podobe super zápasu Krejčí hraček. Úplně vidím hrdinneho Viktora Novotneho jak stejně a se stejným zaujatim bude vykládat podobné kokotiny.
+1 /-0 | 13.07.2019 19:21

naska

Vážení.....zkusme podpořit finančně GM V. Pláta. Zatím jsem dal 15000Kč a pan ciki 333...2000Kč. Pan pawel psal,že asi 90% šachistů,kteří tady píši na NSS přispívají na třeba šachy,či charitu,ovšem nedávají to ve známost,jako já.Panu pawlovi to připada snobské,že jsem uveřejnil částku 280000Kč,kterou jsem přispěl Slávii.On sám jistě přispívá,ale nepíše o tom....proto se ptá,přispěje i tentokrát GM Plátovi na tréninky,nějakou tou tisicíkorunou? Může následovat třeba i pan TŘI TEČKY ,pan Morphynista a jiní. Bylo by to jen pro dobrou věc.Jinak dost souhlasím s panem ZMB,v šachovém hnutí ČR je to humus a hnojiště.Dodám,asi dost nepřehledný!!

+1 /-0 | 13.07.2019 18:33

pawel
+1 /-0 | 13.07.2019 18:12

pawel

ZMB a PK, jasně, ti šachisti jsou k ničemu přece.....

co takhle přepnout třeba na fotbalovou ligu a diskuse, diskuse tam také jeenlightened.

+1 /-0 | 13.07.2019 17:53

Zmestabileho

Navara dnes dle očekávání nevymyslel bílými zhola nic. Na MVL Navara nemá a se svým přístupem nikdy mít ani nebude.

 

Naše jednička má momentálně jiné starosti než hrát šachy - Navara nyní intenzivně monitoruje kauzu Rausis a také vyhlíží, kdy se mu začnou někteří čtenáři nss konečně omlouvat. 

+1 /-0 | 13.07.2019 17:44

Pražský kavárník

Tristní je pohled na českou šachovou scénu. David Navara dnes bílými proti Vachier Lagraevovi zatím předvádí vyloženě čučkařský výkon. Nechat si takto uzavřít koně na h2, to se nepovedlo. GM Rausis je podvodník, kdoví jak je to s tím jeho vysokoškolským diplomem z Moskvy a s tou jeho možná zfixlovanou trenérskou 1. třídou. GM Láznička si zase kdesi ve svých soukromých bytech pořádá nějaké prazvláštní účelové zápasy. GM Movsesjan byl prokaučován českými úředníky a činovníky. GM Hráček a GM Babula postupně herně upadají. GM Plát a GM Krejčí, kteří se naopak herně zlepšili, tak ti zase naopak pro jistotu vůbec nejsou nominováni a stavěni do reprezentace. To je prostě zoufalství. 

+1 /-0 | 13.07.2019 17:09

Tom Rösner

Kdyby mezi námi nevegetovala podobná hovádka jako pan R., nebyla by současná pravidla zasviněná paragrafy, které tak otravují život i nám rekreačním hráčům, co nemáme nejmenší potřebu podvádět a jsme šikanováni za každé malé pípnutí, když mobil náhodou zapomeneme vypnout.

Neumím si představit jiný trest než doživotní distanc, a to hned po prvním prokázaném podvodu. Vlastně... Ještě se nabízí i jiný trest, ponechal bych ho na uvážení každého pořadatele, zda jej bude aplikovat v praxi.

+1 /-0 | 13.07.2019 16:52

64

Může mi někdo vysvětlit, jak může takový mobil na záchodě pomáhat? Tedy kolikrát by si asi tak měl hráč úrovně GM odskočit, aby mu to výrazněji pomohlo? A v kterých fázích partie? V zahájení, v okamžik když přestane znát variantu? Při taktických zápletkách po každém nevynuceném tahu? A co v koncovkách? Zažil jsem dost hráčú, co řeší v závěru partie opačný problém - bojí se odskočit si (i když už se jim chce), aby neprohráli na čas. No a když si hráč odskočí během partie dejme tomu 10x, tak to bude soupeři/soupeřům dosti nápadné a to i když podvádějící hráč bude vyhlášený prostatik. Navíc, kabinky nemusí být stále volné, taky, hráč by měl na záchod odcházet po svém tahu (ne po soupeřově, jak tedy na záchodě pozná, co bude soupeř hrát? Odhadne to? Připraví se na více variant). Je třeba komplic? Konečně, jak dostanu šachový program do mobilu?? wink Zkrátka, cesta k 2700 se mi zdá i přes dnešní možnosti elektronického boje stále poněkud trnitá...  

+1 /-0 | 13.07.2019 16:39

Pražský kavárník

Spíš by mělo být objasněno, proč vlastně byl schválen jeho přestup na českou listinu. Čím byl užitečný? Hrál na republikových šampionátech? Trénoval mládež? Psal články do šachových časopisů? Psal knížky? Hrál turnaje v ČR? A jaká byla tehdy vůbec pravidla pro přestup na českou listinu? Kdo ze svazových funkcionářů a činovníků hlasoval ANO pro jeho přestup? Dohledal jsem si, že na základě jakéhosi vysokoškolského diplomu z Moskvy mu český šachový svaz přidělil trenérskou 1. třídu. https://www.chess.cz/wp-content/uploads/2018/01/Zapis_VV122_overeny.pdf  viz strana 6. Hlasování bylo poměrem 5:0 pro udělení. Je vidět, že čeští manažeři ze svazu si nic neověřují a věří kdejakému podvodníkovi. Možná by se měl přezkoumat i ten Rausisův vysokoškolský diplom.

+1 /-0 | 13.07.2019 16:35

JD

Nikde nečtu co dál? Budou anulovány výsledky ? Trestní oznámení? Být pořadatelem turnaje chtěl bych vrácení statovného x let dozadu. Apropo všichni co jste hráli v turnaji , kde hrál Rausis a bral cenu , případně jste sním prohráli můžete podat žalobu a né ,že né. K tomu by se svaz měl postavit čelem a tvrdě hájit šachisty. Hodně z vás tímto počínáním okradl uvědomte si to.

+1 /-0 | 13.07.2019 16:34

Zmestabileho

To jsou věci, když tady čtu,že  "11. července přišel mnohými vytoužený den - Rausis dopaden", nebo že "jsme rádi a cítíme zadostiučinění"...

 

Za co je předseda ŠSČR tak moc rád? Za to, že x let tady řádil podvodník ale nemohlo se dělat nic jiného než jej nepustit do reprezentace?... Za to, že Rausis zprostředkovaně ukázal, že jsou šachy hrou podvodníků a že i pískání fotbalových rozhodčích v našem krajském přeboru působí důvěryhodněji? Svatá prostoto!

+1 /-0 | 13.07.2019 16:06

Pavel Ch

Pavel Čapek: Nerad bych zde rozvířil stokrát omýlanou diskusi o Sergejovi M. Viktor měl nelehkou úlohu se kvalifikovaně v rychlosti vyjádřit, co bude číst celý svět. A tak důvod občanství trošku zjednodušil.  Platilo při žádosti Seregeje M. i při žádosti I.Rausise.  Krom jiného "Trvalý pobyt" pět let. Trvalý pobyt je terminus-technikus, o něj třeba nejprve žádat, není to kde přebýváš, v odkaze proklikem. Občanství  Sergej M. není zde od malička a neměl zde v té chvíli 5 let "trvalý pobyt".

 

Mat-lal: Ale no tak ... úplná špička nemá tu možnost při uzavřených sálech, kontrolách, hlavně i nelajsne své živobytí. Proč se často shodují tahy už nechám na Vašem přemýšlení.

+1 /-0 | 13.07.2019 15:41

Pavel Capek
Měl už delší dobu české občanství kvůli bydlišti ve Varnsdorfu, takže proto získal naše občanství a hrál za Česko,“ zmínil Novotný.

Toto mne velmi zaujalo ! Tak jednoduché je získat české občanství ?? Pokud si dobře vzpomínám, tak Sergej Movsesjan se o to marně snažil, ačkoli žil v ČR prakticky od malička...

+1 /-0 | 13.07.2019 15:11

mat-lal

Dobrý den všem. Osobně se domnívám, že se jedná jen o špičku ledovce. Pan Rausis si velmi amatérsky a prostince pomáhal na WC jednou za x (kdo ví, možná jednou za 10) tahů strojovou analýzou. Tím ho nebráním, uznávám, že zkušený GM potřebuje pomoc stroje a náhled na strom variant vážně jen při krizových záklatkách, ale podle mě to jde mnohem sofistikovaněji a taky se to jistě děje! S mobilem za záchodě? Děláte si srandu? To je pravěk už teď!

Zkušené SW borce nikdy nikdo nechytí a pokud mají komplice, tak je to hotovka. Jestliže jsem jen trochu dobrý hráč, stačí mi, pokud mi někdo dá signál, že v pozici hlásí stroj narušení rovnováhy. Okamžitě mám výhodu jako prase. Kdo hledá v pravý čas a ví co, že tam něco je, ten zpravidla i najde. Vůbec nepotřebuji analýzu, stačí, aby se jednou za čas kolem stolu prošel kámoš a domluveným signálem mi naznačil, že tam stroj něco vidí.

A to vůbec nemluvím o tom, že již delší dobu upozorňuji na to, jak ohromná je shoda světové špičky s nejlepšími tahy motorů (častokrát celé linie), při on-line sledování (sleduji chessbomb i chess24). Čili, nedělám si iluze, že Rausis je jediný, spíše jakožto jeden z nejméně obratných byl chycen, tož asi tak!!!

+1 /-0 | 13.07.2019 15:07

martinn
No jo no. Podvádí se i na ChessBase. I v některých domácích soutěžích. Tam zase jinak. Ale k Rausisovi. To, že se jednou, dvakrát, na záchodě během partie podívá do mobilu vyhrává celou partii? Lidovky píší, že hrál jako šachový robot. Mám zato, že to bylo ještě jinak.
+1 /-0 | 13.07.2019 14:19

igors
Kavarnik: Rausis žije vo Varnsdorfe, údajne má aj české občianstvo. Tj. pokiaľ sám chcel, nebol dôvod nedať ho na českú ELO listinu. Toto som tu už tiež písal - Rausis okrem iného aj pokazil vzťahy v českom šachu, Frýdek v tom, že mu veril, je skôr jeho obeťou...
+1 /-0 | 13.07.2019 14:01

giocozo
Jak už jsem jinde psal. Podle mě už byl Rausis na elektronické nápovědě závislý a nedokázal přestat, i když věděl, že je podezříván a dokonce sledován. Je nemocný, ale to samozřejmě není omluva.Nakonec to pro něho možná bylo vysvobození.
+1 /-0 | 13.07.2019 13:28

Pražský kavárník

Ona je to ostuda zejména i pro frýdecký oddíl BŠŠ. Toho pána si prosadili na českou listinu, a pak tímto podvodníkem de facto obcházeli pravidlo o třech písmenkových hráčích v zápasech družstev. Podobně to kdysi udělali v Orlové s panem Kislinským, který měl v jednu dobu skoro 2600, ale pak z neznámých důvodů spadl na rating 2430. 

+1 /-0 | 13.07.2019 12:00