Akiba Rubinstein - legendy neumírají

09.09.2021 06:00 | Zprávy

Akiba Rubinstein je pochován na židovském hřbitově Etterbeek, který leží na okraji Bruselu. Tato reportáž je poctou této šachové legendě a uvidíte v ní rozbor od Roberta Cveka, ale i záběry z místa, kde odpočívá slavný Akiba Rubinstein.

Je to mimořádně zvláštni pocit, když vstupujete na hřbitov Etterbeek. Je krásný den. Kdybyste nevěděli, že jste na hřbitovu, pak by vás mohlo napadnout, že jste v parku. Všude krásné stromy, cestičky a ticho. Na konci cesty je židovský hřitov a tady někde mám najít hrob šachové legendy. Chci jej najít, abych se mu poklonil a vnitřně poděkoval za tu krásu, která tady s námi v jeho partiích stále je. 


I když mám s sebou svíčku a chtěl bych jí zapálit, pak neporuším tradici židovských hřbitovů. Židé dávají na hroby kamínky místo květin. Kámen, který je symbolem vzpomínky, zůstane na hrobě věčně. A tak i já položím pár kamínků na hrob Akiby Rubinsteina.

Když jsem je tam pokládal, věřil jsem, že to může být vzkaz. Vzkaz s poděkováním za tu krásu, kterou nám stále dávají jeho nesmrtelné partie. 

S Robertem jsme už dokonale sehraný tým. Já nahraji reportáž, Robert přidá komentovanou partii a střihem vzniká toto video. 

Přejeme si oba dva, aby se povedlo. Aby se partie lidem líbila. A hlavně, aby si i díky ní někdo z nás vzpomněl na Akibu Rubinsteina.

Byl to jeden z nejlepších hráčů své doby. Psal historii této krásné hry, kterou šachisté tak milují.

Určitě si zaslouží vzpomínku. 


24x 3339x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (24) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
kraken8

Pane Aljochine, ty Čechy, to myslíte jakože vy jste z Čech a tam to nemá konkurenci (a Nss je tam u vás něco jako zahraniční web), nebo jste to myslel tak, že v u nás v Česku nemají konkurenci? Pokud je za b/ správně, tak to moc uctivé není. A jéje, zase jsme zpátky o úctě smiley

+0 /-0 | 09.09.2021 13:18

Jarda Aljochin

Právě jsem si přehrál několik Rubinsteinových partií. Díky za tip, kluci!! Občas to chce přimomínat velikány a jen tak někdo to nedokáže tak dobře jako vy dva. U nás v Čechách nemáte konkurenci. shaking hands

+0 /-0 | 09.09.2021 12:53

Petr Koutný

Kraken - souhlasím, měl jsem si vzít pokrývku hlavy. To bez debat.( nevěděl jsem to a stále nevím, jestli jako nevěřící bych si měl dávat pokrývku hlavy, který je symbolem jednoho náboženství, ale to říkám že nevím, možná se mýlím) .  S tím souhlasem si opravdu nejsem jistý, jestli je potřeba, ale uznávám že se nic nepokazí, když jej člověk má. Psal jsem, že jsem se tam potkal s nějakým zaměstnancem a neměl s tím problém. Spíš jsme si pěkně popovídali. Já jsem chtěl udělat reportáž z památného místa, neviděl jsem nikde výslovný zákaz a nebyl tam nikdo, koho se zeptat. Kdyby tam někdo byl, tak se ho zeptám. Jediného koho jsem potkal a to píši znovu, tomu to nevadilo. Reportáž věřím, je důstojná a má v sobě veškerý respekt ke všemu, co člověk může na hřbitově natáčet. Tímto bych to ukončil. Děkuji Petr

+0 /-0 | 09.09.2021 12:47

kraken8

Takže dobře, diskuze není u konce. Snad (alespoň z mé strany) bude u konce po tomhle mém příspěvku, já totiž opravdu nemám rád lži, proto ještě jedna moje reakce. Takže: ne, tím opraveným (původní byl vámi smazán) komentářem jste mně neodpověděl. Ne, pane Koutný, s vámi se opravdu diskutovat nedá. Vy to vlastně ukončujete tím stylem, že nechme toho, posunulo nás to dál, averze, sem tam smažete komentář někoho, ... Ale jestli jste si vzal z této naší výměny názorů alespoň to, že jste si měl vzít pokrývku hlavy a že jste měl mít k natáčení povolení od vlastníka hřbitova, tak to všechno splnilo účel.

+0 /-0 | 09.09.2021 12:40

Petr Koutný

Zatím stránky neumí opravu komentářů a jediná možnost jak opravit komentář je, jej smazat a napsat znovu. Takže nesmazal, jen upravil a to tak, abych Vám co nejlépe odpověděl. 

+0 /-0 | 09.09.2021 12:31

kraken8

Pane Koutný, vy jste teď opět smazal příspěvek (tentokrát váš), na který já jsem pak reagoval (12:23). Začínám se v tom ztrácet, takže z mé strany je tato diskuze u konce, už ani nemusíte odpovídat na mou otázku ...

+0 /-0 | 09.09.2021 12:25

Petr Koutný

Děkuji za komentář k té pokrývce. O tom jsem opravdu nevěděl, příště bych to udělal jinak. Ale dneska jsem se o tom taky dočetl. Člověk se učí každý den. Rád bych uzavřel toto technické téma, někam nás to posunulo. Pokud by to šlo, vynechal bych pro dnešek osobní averze. Tento článek opravdu není o mě, ale je to článek se vzpomínkou na šachovou legendu. V tomto duchu Vám poděkuji za komentáře, které pomohly zlepšit tento článek a tím bych to uzavřel. 

+0 /-0 | 09.09.2021 12:23

kraken8

Ne, není. Prosím ještě o odpověď na otázku, jestli můj smazaný příspěvek dával smysl nebo ne. Píšete, že nedával, já s tím nesouhlasím, viz moje reakce. takže, když se nad tím zamyslíte ještě jednou: dával smysl nebo nedával? Apropó, mazat neurážlivé, věcné příspěvky, to je tady nějaký nový standard?

+0 /-0 | 09.09.2021 12:23

kraken8

No a ještě jednu poznámku si neodpustím, když už tady zaznívají slova o úctě. Na židovském hřbitově, případně v židovské části hřbitova, by měli mužští návštěvníci nosit pokrývku hlavy.

+0 /-0 | 09.09.2021 12:17

kraken8

Pane Koutný - vy jste to opravil, ale opět špatně, z původního Ettenbeerg jste to opravil na opět špatný Ettenbeerk. A až po mém smazaném příspěvku jste to, tzn. napotřetí, napsal správně. Asi tak no.

+0 /-0 | 09.09.2021 12:13

Petr Koutný

Kraken - smazal jsem to, protože jsem to opravil a Váš příspěvek nedával smysl. Samozřejmě jste se ve mě nespletl, to opravdu nejde. Tak snad jsme si dneska všechno řekli, nechme si něco na zítřek. Zítra je taky den. 

+0 /-0 | 09.09.2021 12:06

kraken8

Pane Koutný, ani nevíte, jakou jste mně tím smazaným příspěvkem udělal radost - ano, nespletl jsem se ve vás.

+0 /-0 | 09.09.2021 11:52

kraken8

Pane Koutný, proč mám smazaný příspěvek, kde jsem psal, že jste to i po mém upozornění opravil špatně?

+0 /-0 | 09.09.2021 11:51

Petr Koutný

Kraken8 -  a stalo se. Díky, konečně mám pocit, že diskuse s Vámi měla smysl. 

+0 /-0 | 09.09.2021 11:30

kraken8

Chucpe!

+0 /-0 | 09.09.2021 11:27

kraken8

No a jestli je hnidopich ten, komu vadí, že hned v první větě jsou dvě chyby, z toho jedna ne že pravopisná, ale faktická, tak ano, jsem hnidopich.

1/ Ettenbeerg neexistuje,

2/ ne na hřbitovu, ale na hřbitově.

Aspoň přečíst po sobě by si to autor mohl. Neboli, trochu úcty k legendě, autore!

+0 /-0 | 09.09.2021 11:26

PanPohoda

„Přistihli ho při činu. Nic nedělal.“

+0 /-0 | 09.09.2021 11:17

kraken8

Pane Aljochine, natáčet pro komerční účely na hřbitově, když k tomu nemám souhlas ... no, budiž. Co ale není správné - to je to, když ten, kdo veřejně poukazuje na ohýbání pravidel u druhých, tak si je sám ohýbá ku svýmu prospěchu. Tomu se prostě říká pokrytectví.

 

+0 /-0 | 09.09.2021 11:12

Jarda Aljochin

Pěkné a originální spojení pietní návštěvy Rubinsteinova hrobu s jednou jeho vynikající partií. Díky! Btw, já žádné ohýbání pravidel v Petrově vlastním zájmu neviděl. Mám pocit, že normální lidi svou minireportáží obohatil a potěšil. Jen hnidopichové mu ten šot mohou vyčítat.  hats off

+0 /-0 | 09.09.2021 10:56

Petr Koutný

A co to má společného s  tímto hřbitovem? Trochu mi uniká pointa. Klikněte na tento odkaz prosím a podívejte se, co vše koluje internetem odkaz  a podotýkám, že toto není jen židovský hřbitov, ale je to hřbitov jiných náboženství. Například hned vedle byla hodně vělká část křesťanská. Josu tady pochování váleční hrdinové a myslím si, že i vojáci z bitvy od Waterloo.  Co jste chtěl říct jste asi řekl, co jsem chtěl já říct, jsem asi řekl. Rozumím tomu, že Vám vadí, že ve svém volném čase pro naše fanoušky natáčím reportáž  a vzdáváme hold legendám, jakým byl určitě i Akiba. Rozumím, že Vám vadí vzpomínka na něj. Já Vás opravdu nenutím se dívat na toto video, jen Vás prosím pod tímto článkem zachovat respekt k tématu o čem tento článek je. Tento článek není určen k zákopům a útokům. Tento článek má být vzpomínkou na legendu. A jestli jste četl můj komentář celý, tak jsem potkal jednoho ze zaměstnanců hřbitova a nevadilo mu natáčení, popovídali jsme si a neměl s tím nějaký problém. Že s tím máte problém vy, není můj problém. 

+0 /-0 | 09.09.2021 10:27

kraken8

Tady máte něco o židovském hřbitově a natáčení na něm. Ano, není to ten inkriminovaný hřbitov v Belgii, vsadil bych ale docela dost na to, že to tam bude plus mínus podobný ...

https://www.jewishmuseum.cz/pro-media/fotografie-a-film/fotografovani-a-nataceni/

+0 /-0 | 09.09.2021 10:04

Petr Koutný

Kraken - Zákaz jsem neporušil, zatímco o tom o čem píšete, je jiný příběh. Příběh, který bych nechtěl zatahovat do této diskuze. Tento článek není o mě a nebo o Vás a nebo o smutnách věcech kolem nás. 

+0 /-0 | 09.09.2021 09:48

kraken8

No vidíte pane Koutný, to mě ještě nenapadlo. Už jsem na pár místech, kde je zakázaný fotit, byl. No a místo focení točit video - ne, to mě fakt nenapadlo. Ale vidíte, přesně o tomhle to je. O té vyčůranosti, o tom ohýbání pravidel, o tom, aby to pro mě bylo výhodnější - o tom to prostě je. To je krásná paralela, když si tak uvědomím, jak bojujete za to, že pravidla by se neměla ohýbat (viz třeba ty nešťastný zápasy). Já už viděl i ceduli, že se tam nesmí čůrat, ale vysrat se tam mě opravdu nenapadlo ...

+0 /-0 | 09.09.2021 09:24

Petr Koutný

Přidám perličku z natáčení. Tento hřbitov je opravdu obrovský a to neuvěřitelné ticho kouskoval zvuk dělníků, kteří uklízeli hroby, vypalovali trávu. Hned na vstupní bráně je symbol se zákazem focení, no nebyl tam zákaz natáčení a tak trochu nesměle jsem spustil kameru. Přijelo auto a já si říkal, že mě jdou vyhodit. Jen vystoupil pán ( asi mistr úklídové party) a zeptal se mě, jestli mi nebude v záběru zavazet. Bylo to kouzelné, jak jsme si nechtěli ublížit. Co mě zaujalo, tak na stejném břbitovu, ale poměrně daleko od Akiby je pochován i jeho syn a to byl taky silný šachista. Protože neexistuje nikde žádný seznam, tak jsem procházel místo po místě a možná tři hodiny jsem hledal to, co jsem chtěl najít. Během toho hledání jsem si hodně uvědomoval naší dočastnost, naší smrtelnost a konečnost. Četl jsem každýnáhrobek, díval se na jména. Jedna holčička měla jméno Diamant a já si říkal, že jí táta musel mít moc rád, když jí dával takové jméno. Vidíte fotky lidí, vidíte jejich oči a představujete si jaké mohli mít životy.  Chodím na hřbitovy opravdu málo, ale toto byla to mimořádná energie, která mi šla do těla. Určitě mě ten den hodně ovlinila a inspirovala. Byl to mimořádný zážitek. 

+0 /-0 | 09.09.2021 08:49