Skvělé 7. místo pro naše ženy, muži až ve třetí desítce

31.10.2009 13:13 | XVII. Mistrovství Evropy družstev

Poslední kolo našim mužům bohužel nevyšlo. Tahoun družstva David Navara sice svého soupeře pěkně přehrál, ovšem dvojitá prohra černými figurami byla kritická, neboť Hráček již po 23 tazích dal svou partii za remízu. Tato porá

Poslední kolo našim mužům bohužel nevyšlo. Tahoun družstva David Navara sice svého soupeře pěkně přehrál, ovšem dvojitá prohra černými figurami byla kritická, neboť Hráček již po 23 tazích dal svou partii za remízu. Tato porážka nás nekompromisně "odpálkovala" na 23. místo, které těžko můžeme považovat za úspěch, spíše naopak. Zato naše ženy se vytáhly k fantastickému výkonu, když díky výhře Evy Kulované (viz foto) a remízám Jackové a Pertlové remizovaly se silnými Ukrajinkami, které v součtu měly o 624 bodů větší rating (což už je opravdu dost). Díky tomu udržely krásné 7. místo, ke kterému se rozhodně zaslouží našim reprezentantkám srdečně pogratulovat!

Hodnocení - muži

Přestože 23. místo našeho týmu budeme chtít rychle zapomenout, individuální výsledky našich hráčů hovoří jakž takž pozitivně. David Navara podal na první šachovnici velmi pěkný a bojovný výkon, sice dvakrát prohrál, ale dokázal to kompenzovat čtyřmi výhrami. Navíc si zahrál s takovými hráči, jako jsou Topalov, Širov, Bacrot nebo Eljanov. Po ME si opět něco málo přilepšil na ELO, čímž se aktuálně dostal už zhruba na 2715. Viktor Láznička se po kontumační prohře ve druhém kole nesložil a udělal 3,5/4, avšak v závěru turnaje mu už nejspíš došly síly, takže je z toho nakonec průměrný výsledek. Zbyněk Hráček poctivě udržel třetí šachovnici, ačkoliv je nasnadě, jestli to občas nechtělo trochu agresivnější hru. Každopádně Zbyněk odehrál svoje, kámen úrazu byla letos čtvrtá šachovnice, kde to příliš nešlo ani Vlastovi Babulovi, ani Robertu Cvekovi (pro kterého to ovšem byla premiéra). V součtu 3,5/10 opravdu není moc, je asi veliká škoda, že se nepodařilo k účasti přemluvit bojovníka Jirku Štočka, který by myslím si zadní šachovnice celkově velmi oživil. Každopádně závěrečné hodnocení náleží kapitánovi, proto se zde již odmlčím.

Výsledky - 9. kolo

Muži

Česká republika 1,5-2,5 Polsko
GM David Navara (2692) 1-0 GM Bartosz Socko (2637)
GM Viktor Láznička (2634) 0-1 GM Radoslaw Wojtaszek (2640)
GM Zbyněk Hráček (2606) 0,5-0,5 GM Bartolomiej Macieja (2618)
GM Vlastimil Babula (2569) 0-1 GM Grzegorz Gajewski (2572)

Ženy

Česká republika 2-2 Ukrajina
IM Jana Jacková (2393) 0,5-0,5 GM Kateryna Lahno (2483)
WGM Kateřina Němcová (2258) 0-1 WGM Natalia Zhukova (2457)
WGM Eva Kulovaná (2287) 1-0 IM Inna Gaponenko (2438)
WIM Soňa Pertlová (2226) 0,5-0,5 WGM Natalia Zdebskaja (2410)

Konečné pořadí

Muži

Pořadí Země Počet bodů Skóre
1. Ázerbajdžán 15 22
2. Rusko 14 22,5
3. Ukrajina 13 23
4. Arménie 13 21,5
5. Německo 12 21,5
23. Česká republika 9 16,5

Ženy

Pořadí Země Počet bodů Skóre
1. Rusko 16 26
2. Gruzie 16 24
3. Ukrajina 12 20
4. Ázerbajdžán 12 20
5. Arménie 11 21
6. Francie 11 21
7. Česká republika 11 19,5

Výsledky českých hráčů

Muži

Šachovnice Jméno a příjmení Počet bodů/partií ELO performance
1. GM David Navara 5,5/9 2752
2. GM Viktor Láznička 4/9 2617
3. GM Zbyněk Hráček 3,5/8 2567
4. GM Vlastimil Babula 2,5/6 2466
5. GM Robert Cvek 1/4 2333

Ženy

Šachovnice Jméno a příjmení Počet bodů/partií ELO performance
1. IM Jana Jacková 4,5/8 2503
2. WGM Kateřina Němcová 4/9 2337
3. WGM Eva Kulovaná 4,5/8 2382
4. WIM Soňa Pertlová 4,5/7 2437
5. WIM Kateřina Čedíková 2/4 2239

Komentované partie

Wojtaszek,R (2640) - Láznička,V (2634)
17th European Team Championship - Novi Sad/Serbia (9), 30.10.2009


po 33.Dd2

Viktor stál celou partii dobře, až v časové tísni se dopustil chyby, po které se převaha překulila na stranu bílého. 33...Vc8? Správné bylo 33...a6!, aby se bílá věž musela vyjádřit, např. 34.Vb6 (v této chvíli by oběť 34.Vxd5 exd5 35.Dxd5+ Kh8 už zdaleka nebyla tak nebezpečná, jako v partii) 34...Jc1 35.b4 Da1 36.Jf1 Sc4 a iniciativu nadále drží černý. 34.Vxd5! exd5 35.Dxd5+ Kh8 36.Jd6+/- Najednou černému hrozí mat, který se velmi špatně vykrývá (Vc8 byla vlastně ztráta dvou temp). 36...Vf8 I po 36...Vc1+ 37.Jf1 h6 38.De6+/- by černý jen těžko mohl ubránit svého krále. 37.Jf7+ Vxf7 38.Dxf7 a5?! Závěr časovky Viktor orpavdu nezvládl, tento tah je hodně zbytečný. Po 38...Jc3!? by se ještě mohl nějakou chvíli bránit, přeci jen jsou na šachovnici různobarevní střelci. A především by se do útoku nemohl zapojit bílý jezdec, jak se stane v partii. 39.Je4 Jc1 40.Jg5 Jxb3 41.Sd5+- Je konec, věčný šach se také nekoná. 41...Dc1+ 42.Kg2 Dd2+ 43.Kh3 Po braní na e3 bílý představí jezdce na f3 a pole g8 nelze pokrýt. 1-0

Gajewski,G. (2570) - Babula,V. (2569)
17th European Team Championship - Novi Sad/Serbia (9), 30.10.2009


po 30.Se3

Rovněž u Vlasty to dlouho vypadalo na vyrovnanou partii, ovšem dvojice střelců bílého, aktivní figury a volný a-pěšec jsou silnou devízou bílého. 30...Kg7?! Tento tah ovšem není dobrý, a to zvláště po taktické stránce. Není snadné určit nejlepší porkačování, logicky vypadá např. 30...Jhf6 31.Jxf6+ Sxf6 32.Vb1 Sc3, avšak bílý nejspíš drží určitou výhodu. 31.Jd6 Vbb8? A toto je již rozhodující chyba, mělo se stát 31...Sxd6 32.Vxd6 Kf6, ačkoliv chápu, že vlézt si do takovýchto vazeb se člověk prostě štítí. Nicméně tah v partii okamžitě ztrácí materiál. 32.Sxd7! Vxd7 33.Je8+ Vxe8 34.Vxd7 Jednoduchým trikem bílý získal kvalitu, což ve spolupráci s obsazenou sedmou řadou a volným a-pěšce činí bílou pozici jasně vyhranou. 34...Jf6 34...Sf6 35.Vcc7 b3 36.Vxf7+ Kg8 37.Vfd7 b2 38.Vb7+- 35.Sd4+- Kf8 36.Vb7 Jd5 37.a5 Va8 38.a6 1-0

Navara,D. (2692) - Socko,B. (2637)
17th European Team Championship - Novi Sad/Serbia (9), 30.10.2009

po 36.Sd1

Naopak na první šachovnici pomohla chyba našemu hráči k rychlému vítězství: 36...Jb7? Po 36...bxa4 37.Sxa4 c5 38.Va8+ Kf7 39.Vc8 Vxb2 40.Vxc5 Jb7 41.Vc7+ Kf8 by černá pozice byla celkem obranyschopná, přestože bílý drží určitou výhodu. 37.axb5 axb5 Po 37...Vxb5 by přišlo silné 38.b4! s paralýzou černého dámského křídla. 38.Va8+ Kf7 39.Vb8+- Jak jednoduché: z této vazby se černý nemá jak vymotat. 39...b4 40.c4 Ke6 41.c5 Vb5 42.Se2
1-0








Ze soutěže žen (Komentuje GM Marek Vokáč)

Pochval se na naše družstvo žen za poslední den snesla spousta, nechtěl bych se opakovat. Mám dojem, že jejich výsledek je dosud nejlepším, který kdy česká reprezentace na podobných soutěžích vybojovala, to se musí patřičně oslavovat. Potěšilo by mě, kdyby to bylo i větší přízní "mocných" pro naši ženskou reprezentaci. Bylo k tomu jistě potřeba i trochu štěstíčka, ale naše děvčata se utkala s nejsilnějšími týmy Evropy a snad kromě úvodního utkání s Gruzínkami obstála se ctí, jen dvě porážky s oběma suverénními vítězi jsou po takovém průběhu soutěže vynikající. Osobně si nejvíce cením dosažené perfo všech našich hráček, které ukazuje, že jejich potenciál leží mnohem výše, než naznačuje jejich aktuální rating. Důležité bylo, že zatáhla Jana Jacková, které se do cesty na jedničce postavilo šest ratingově výrazně lepších hráček, +1 je vynikající výsledek. A skvěle turnaj vyšel Soně Pertlové, která přispěla mnoha důležitými výhrami a vybojovala si zároveň normu WGM. Družstvo tentokrát nemělo slabinu a relativně úspěšně se vypořádalo i s mnoha obvyklými časovými tísněmi, které ovšem v této soutěži rozhodovaly mnoho zápasů všech družstev. Nyní se již podíváme na závěrečný souboj se třetí nasazenou Ukrajinou. Teoreticky to pro naše děvčata představovalo dokonce boj o bronzovou madaili, ale objektivně jsme až takovou šanci v průběhu zápasu nikdy neměli.

(1116) Jackova,Jana (2393) - Lahno,Kateryna (2483)
17.EWTCC 2009 Novi Sad (9.3), 30.10.2009

po 63.Ke2

Krátce před časovou kontrolou ztratila bílá pěšce, stihla však ještě partii převést do náročné čtyřstřelcové koncovky. Uplatnění převahy není vůbec jednoduché, zvláště v půlminutovém šachu. Pěšců je relativně málo a bílá má řadu motivů s obětí střelce a vytvořením falešného střelce. Černá dlouho manévrovala, projít obrannou hrází tvořenou střelci b6 a c4 se nedařilo. Nakonec se pokusila řešit koncovku kombinačně. V této chvíli si uz ale byla vědoma, ze i remíza stačí Ukrajině k bronzové medaili. 63...e3!? Nikam nevede 63...Kc6 64.Kf2 Sc7 65.Sd5+!= (65.Sxc7 Kxc7 66.Ke3 Kd6 67.Kd4 e3! 68.Kxe3 Sxg2 69.Sxa6 Sxh3-/+ , idea Sc7 by se snad dala zkusit s králem na d7.) 64.Sxe3 Zdá se mi, ze opatrnější 64.Kf1!?=/+ by mohlo drzet remízu. 64...Sxe3 65.Kxe3 Kc5? Rozhodně špatná volba. Mělo se zkusit 65...Sxg2! 66.Sxa6 Sxh3, spojení pěšci jsou nebezpeční, bílému králi asi nestačí stát na e3, měl by něco učinit dříve, nez se černý pěšec přemístí na g3, pak uz se černí pěšci asi budou tězko zastavovat. 66.Sf1 Kb4 Pěšce a5 sice černá sebere, ale bílá stihne protiútok. 67.Kd4! Kxa5 68.Ke5 Kb4 69.Sxa6! A remíza je doma. 69...Sxa6 70.Kf6 Sf1 71.Kxg5 Sxg2 72.Kxh4 1/2-1/2

Zhukova,Natalia (2457) - Nemcova,Katerina (2258)
17.EWTCC 2009 Novi Sad (9.3), 30.10.2009

po 29.Vc1

Dobře rozehraná partie se před časovou kontrolou černé vymkla z rukou. 29...Ve6 Opatrnější a asi i zdravější je 29...Sd6=. 30.Vc7 Vxb6 31.Jxe5 Se6? Vedle. Ztráta kontroly pole f6 bude černou mrzet. Správné bylo 31...Sa2! 32.Jd7 Vc6=. 32.Jd7 Sxd7 [32...Vc6? 33.Jf6+ Kh8 34.Vxh7#] 33.Vxd7 Sc5 Lépe by obranu budovalo 33...Sd6+/=. 34.h4 Vb2 35.e5 Vd2 36.Sc4++/- Bílá pěchota je nyní mnohem nebezpečnější. 36...Kh8 37.e6 Vd1+ 38.Kh2 Ve1 39.Vd5 b6 40.h5 gxh5 [40...Kg7!?] 41.f4 Se7?! Také 41...Ve3!? 42.Vd7!+/- se bude tězko bránit. Nutné bylo vylézt králem 41...Kg7!+/=, pak šance na obranu jsou. 42.Vd7 Sh4 43.g3 b5 44.Sb3 Sf6 45.Vf7 Pěšec e6 utíká. 1-0



Kulovana,Eva (2287) - Gaponenko,Inna (2438)
17.EWTCC 2009 Novi Sad (9.3), 30.10.2009

po 37.Dxc3

Nevím sice, kdo to z naší výpravy vymyslel, bílá si to zřejmě dopřála k narozeninám - tato partie začala mocným psychologickým útokem: 1.h3!? d5 2.c3 e5 3.d4 Jd7 4.dxe5 Jxe5 5.Sf4 Jg6 6.Sh2 Jf6 7.Jf3 A bílá má svůj oblíbený Caro-Kann, s tempem více. Pak uz se v partii mnoho příliš zajímavého nestalo, bílá trpělivě vyčkávala, co si soupeřka s pozicí počne. A dočkala se ve 37. tahu. Po 37.Dxc3 zápis partie končí, pozice je v rovnováze, zřejmě tedy černá překročila čas. To by se dalo označit jako triumf psychologické války. 1-0








Zdebskaja,Natalia (2410) - Pertlova,Sona (2226)
17.EWTCC 2009 Novi Sad (9.3), 30.10.2009

1.e4 c5 2.Jf3 e6 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jc6 5.Jc3 a6 6.Se2 Dc7 7.0-0 Jf6 8.Se3 Sb4 9.Ja4 Se7 10.Jxc6 bxc6 11.Jb6 Vb8 12.Jxc8 Dxc8 13.Sd4 [13.e5] 13...c5 14.Se5 Vb6 15.Dd3 d6 16.Sc3 0-0 17.b3 d5 18.exd5 Jxd5 19.Se5 Vodítkem bílé k této dlouhé teoretické varantě zřejmě byla partie Pirklova - Pertlova, CZE-chw 2008, ve které se hrálo 19.Sa5. Tah do centra je pouzívanější. 19...Sf6 20.Sxf6 Jxf6 21.Vad1 Jd5 Bězné je 21...Dc7, ale černá asi uz cítila, ze by dál neměla jít podle přípravy sooupeřky, tah v partii se dosud hrál jen jednou. Bílá má lepší pěšcovou strukturu, ale to je celkem všechno. 22.Dg3N Bílá si kryje pole f4, ale 22.Sf3 je skoro logičtější. Následující snaha bílé útočit na královském křídle mi rozhodně nepřipadá jako zdravý plán. 22...Db8 23.f4 a5 24.Sc4 Je7 25.De3 Dc7 26.g4?! Vd6= Černá hraje zdravě v centru a vyčkává, jak moc se bílá oslabí. 27.Vd3 Vxd3 28.Sxd3 Vd8 29.h3 Dd6 30.De4 Dd4+ 31.Kg2 Dxe4+ 32.Sxe4= Jd5 33.Vf3 Jb4 Trochu zbytečný výpad, třeba 33...g6= vypadá dobře. 34.Vc3 Vc8 35.a3 Jd5 36.Vf3 Do vězovky se ještě bílé nechce, velké šance na výhru nenabízí. 36...c4 37.Kf2 g6 38.Sxd5 exd5 39.Vc3 Kg7 40.Ke3

40...Ve8+! Aktivizace černé věze je nezbytností. 41.Kd4 cxb3 42.Vxb3 [42.cxb3 Ve4+ 43.Kxd5 Vxf4+/= by mohla být zajímavější koncovka.] 42...Ve2= 43.Vc3 Vd2+ 44.Kc5 d4 45.Vd3 Vxc2+ 46.Kxd4 Vf2 47.Ke4 Ve2+ 48.Kd5 Vf2 49.Ke4 Ve2+ 50.Kf3 Vh2 51.Ke4 1/2-1/2

Fotogalerie

Poslední kolo našim mužům nevyšlo, když nejtěsnějším poměrem prohráli se svými severními sousedy z Polska (zdroj: oficiální stránky).

Jako by Viktorův výraz ve tváři předznamenával nedobrý konec letošního šampionátu (zdroj: oficiální stránky).

Naopak české ženy nedaly svou kůži lacino a díky remíze s Ukrajinou obsadily v konečném součtu vynikající 7. místo (zdroj: oficiální stránky).

Partie k přehrání

Odkazy

XVII. Mistrovství Evropy družstev
Výsledky - MUŽI
Výsledky - ŽENY
27x 1035x
Fotogalerie
Komentáře (27) Aktualizovat
03.11.2009 19:44 | Autor neznámý

to exot : Připojuji se

03.11.2009 19:07 | Autor neznámý

A poblahopřát Sergejovi k dnešním narozkám aspoň můžu, :-)

03.11.2009 09:28 | Autor neznámý

  Ad pogous a další: Opravdu vím o této problematice trochu více než zde diskutující, ale nebudu zde starou věc rozebírat. Jen souhlasím, že část správně popsal Jindra Papay. Včera jsem jen musel reagovat na naprosto neopodstatněnou kritiku na adresu prezidenta ŠSČR, psanou navíc bez znalosti věci. Tímto diskusi k této záležitosti končím a vyzývám k ukončení diskuze k problematice občanství i ostatní.

03.11.2009 07:28 | Autor neznámý

dobré ráno.

Sergeje bych sem netahal. Problém byl jeden jediný - Sergej je velice slušný člověk a tak to chtěl taky udělat slušně bez zásahu další strany. V tom byl celý problém - propadal mu pas, do své vlasti nemohl (nevím zda kvůli nástupu na voj.službu) a úřednice mu dala nějakou lhůtu, která končila po propadnutí pasu (a tím i  pobytu u nás). Proto aby nebyl " deportován", sháněl někoho, kdo mu umožní státní občanství. A Slováci byli aktivnější a rychle mu nabídli občanství (kdyby to nebyli oni, byl by to někdo jiný).

A stále se nemohu pomoci - pořád se tu mluví o shánění sponzorů pro svaz - proč ho neshánějí všichni? Každým rokem svazem projde nejméně okolo čtvrt milionů a více sponzorských darů. Stále říkám jednu  věc - bližší košile než kabát.... Vždy na svazu byla nabídka pro  "shanatěle" sponzorských darů ve výši 30%. Většinou ti, kteří je sehnali, nic nechtěli ( a mezi ně patří i president ŠSČR ). Je zajímavé, že jsem se setkal i s názorem, že to je nemorální. Pak ale kdo by něco sháněl? Kdo chodí do práce a sponzoruje svého zaměstnavatel, že nechce peníze . A stejně se diskutovat o všem začne tak měsíc před konferencí a semele se v debatě o členských příspěvcích a svazu a jeho budoucnosti všechno možné aniž by z toho vyšel nějaký rozumný názor. Když jsem jako bývalý hospodář tlačil  před třemi lety o postupném navýšování členských příspěvků, byl jsem zamítnut, že máme rezervy. Připadá mi to jako zelení - ti stále tlačí, aby se nic nedělalo v přírodě - třeba na řekách aby se nestavěly přehrady. Jenže dnes jsou z naší republiky betonověasfaltové povrchy z nichž voda rychle steče pryč a my se divíme, že nám klesá zásoba vody. Každé pro má proti a naopak. Proto se musí  souvislosti spojovat a řešit. Takže peníze se spojí s akcí a bude to... Na co nebude, zaplťte. Neplatíte - nebude. Zúčastnil jsem se schůze komise mládeže - chceme navýšit platby na trénování. Chceme peníze na střediska mládeže .. A od nikoho jsem neslyšel - kde na to vzít . A Matocha? Ten shání peníze na akce pro sponzora viditelné... Nebo si snad někdo myslí, že by pořádal soutěže mládeže???

02.11.2009 22:32 | Autor neznámý

to Pawn : ten příklad s tím hazenkářem Radčenkem je velice trefný, narozdíl od něho náš Sergej ovládal český jazyk jako málokdo ...

02.11.2009 22:22 | Autor neznámý

re Zdeněk Janda : ad Sergej : no něco jsem taky "v kuloárech" zaslechl ... ale už to nemá cenu rozebírat a nechme to na těch zúčastněných ...  ad příspěvky a sponzoři : tu zmíněnou pětistovku jako příspěvek klidně zaplatím, to není problém, ovšem jak psal p. Svatoš, není to systémové řešení a potřeba sehnat sponzora je nabílední a to by měla být zejména priorita svazu (myslím, že p. Sejkora se snaží, ale tahle snaha mohla přijít už mnohem dříve od jeho předchůdců) ... 

02.11.2009 22:04 | Autor neznámý

Sergeje jsem poprvé zmínil já, ale byl to jen povzdech. Hráč nad 2700 by tento tým posunul do úplné špice a ten hráč tu byl (navíc hrál za ČR, což je odlišnost třeba od případu Lendla. Navíc to, že udělování občanství není v naší republice zase tak křišťálově čisté se ukázalo např. u Radčenka v házené či Whilfrieda v basketbalu). Ale nechtěl jsem tím znovu vyvolat žádnou ubrečenou diskuzi a opět hodnotit udělování občanství v ČR. Jen Sergej byl tak blízko a David s Viktorem jsou v současné době sekáči, kteří by s TOP hráčem v týmu mohli myslet na nejvyšší příčky.

02.11.2009 21:58 | Autor neznámý

to Pavel Ch.: nejdřív si o tématu přečtěte, co bylo publikováno, nebo se Sergeje zeptejte; Movsesjan splňoval všechna kriteria pro přidělení občanství. Jenže přidělení občanství není nároková věc a MV může zamítnout žádost bez udání důvodu. Spíše tedy přesně naopak: úředníci na cizinecké policii či na MV mohli čekat, že jim Movsejan přinese úplatek.

 

02.11.2009 21:16 | Autor neznámý

re capjar - pokud neznáte souvislosti a fakta ,tak si všichni můžeme myslet co chceme, a je to k  ...

re Honza Svatoš - ad 3) to srovnání drobátko kulhá - ta soutěž ME se obsazuje proto,že z něj "kouká" dotace na reprezentaci od MŠMT,což se o jiných akcí říci nedá..

ad 2) typicky české je,že se hledá nejprve důvod ,proč něco  nejde.Ve vyspělých zemích hledají možnosti,proč by to nešlo. Pro typické "čecháčky a šachisty " je myšlení , proč by měli platit nějakých mizerných tu 500 -1000 Kč ročně, od toho jste tu přece "VY ev.bafuňáři ,ev. nějaká komise na shánění dotací ",vaší povinností je sehnat sponzora,aby mě to nic nestálo a na ničem jsem se nemusel podílet apod. No,co čekat od lidí po 40 letech totality,že ? .A tito lidé tvoří cca 75 % svazové Konference ... Otřes,to říkám úpřimně ..

02.11.2009 20:27 | Autor neznámý

to Pavel Ch :  musím oponovat, pokud vím, tak státní občanství ČR může cizinec dostat po pěti letech trvalého pobytu, což Sergej lehce splňoval ...
to Honza Svatoš : souhlas 

02.11.2009 20:05 | Autor neznámý

  Tak to fakt nechápu, když již jste se k tomu vrátili, taky bych Sergeje rád viděl v repre ČR. Ale každý Čech nadává na korupci a že je vše přes jen přes známé a najednou si to sami přejeme jak obejít zákony proč to někdo nějak pod pultem nezařídil. Lendl, světová tenisová jednička, čekal v USA na občanství řadu let jako každý jiný. Věřím, že by v banánové republice na ostrově obdržel Lendl či Segej občanství za 5 minut. Otázka je co si přejeme, aby bylo u nás. Já vím, většina si přeje aby platili zákony, ale když by to výhodné, tak také nemusejí , někdo něco zařídí,.... typicky české...   

02.11.2009 15:36 | Autor neznámý

Zdeněk Janda

Zdeňku, díky za reakci, byl bych rád, kdyby se věci pohnuly směrem k lepšímu, na to jsme ale tady na kecacím fóru malí páni, psal jsem svůj lehce konfrontační příspěvek s tím, že se rozproudí debata, jak "z toho ven".

k bodu 1) mám jasný názor. Tím člověkem měl být Igor Němec, prezident ŠS ČR od roku 2002, (co to je za funkci? je veřejně volená? k čemu vůbec tato funkce je? co vlastně dělá a komu se zodpovídá?), bývalý ministr a povodňový primátor Prahy. Přeci jen coby politicky činná a známá osoba mohl právě on zatlačit ve vhodný moment na vhodném místě. Vypadá to, že v hodnocení prezidenta ŠS ČR se shodneme.

ad 2) Ano, je snažší se složit, ale prostě to považuji za nesystémové řešení. A těch 500 Kč za rok bych nebagatelizoval, pro některé lidi to nejsou zanedbatelné peníze a navíc tu se něco zdraží, tam se vybere nějaký poplatek navíc a máme tu materializaci přísloví "stokrát nic umořilo osla". Souhlasím s tím, že šachisté nejsou schopni moc nabídnout, přinejmenším ne masovost, která je silou sama o sobě. Ale pokud Pavel Matocha dokáže uspořádat silné turnaje a sehnat na ně sponzory, myslím si, že by stálo přinejmenším za zvážení vytvořit na Svazu funkci, jejíž náplní by bylo sponzory shánět a takový člověk by mohl za odměnu dostat určité procento ze získaných peněz. Je ne tak úplně málo šachistů na vlivných místech, kteří by (teď trochu spekuluji) byli ochotni nějakou tu káčé dát, přičemž jsou si dobře vědomi, že komerční protihodnotu jim málo početná obec šachistů nabídnout nemůže.

ad 3) Zde nevím, proč Slováci neobsadili ME družstev, takže nemohu polemizovat, nejspíše máte pravdu, že neměli peníze. Ovšem stejně tak můžete říci "chcete dopadnout jako Češi, kteří na MS juniorů vyslali jen reprezentantku v kategorii dívek, zatímco Slováci poslali reprezentanty do obou soutěží"?

02.11.2009 15:23 | Autor neznámý

Dobrý den všem. Nedá mi to, abych alespoň krátce nereagoval na hypotetické spekulace ohledně obsazení šachovnic. Z hlediska "vyššího principu" je snad všem nakonec jasné, že převážit v podobných úvahách musí ta skutečnost, že i v soutěžích družstev by neměla převážit "zápasová taktika" na úkor principiálním zásadám. Mladí a perspektivní velmistři(potažmo též třeba juniorští talenti v soutěžích dospělých, či mládežnických ligách) prostě musí být "zocelováni" v duelech s nejlepšími z jiných týmů. Dosti alibistický "ohled na výsledky družstva" bych z hlediska perpektivy opravdu nebral zcela vážně v potaz. Takže jen tak dále, držím palce v dalších konfrontacích a dalším zlepšování všem!

02.11.2009 14:54 | Autor neznámý

Já moc gratuluju holkám ke krásné hře a skvělému umístění! Nevidí se moc často, aby naši v nějakém sportu poráželi papírové favority.

U mužů to umístění není sice nic moc, ale jejich vystoupení bych hodnotil pozitivně. Už jen ta výhra s Bulharskem hovoří za vše! Škoda té poslední desky a krutého losu. K Movsesjanovi bych se taky už nevracel. Když to tenkrát nevyšlo ani s Hingisovou v tenise, tak je vidět, že u nás byrokracie prostě zvítězila S tím nic nenaděláme.

Přeju další úspěchy a děkuju Davidovi za skvělou propagaci šachu a to nejen díky svým divácky atraktivním partiím, ale celkovým přístupem k šachu a k naší reprezentaci.

02.11.2009 14:50 | Autor neznámý

vzpominam si po olympiade jak se kazdy navazel do treneru jak muzu a zen. a co ted? ticho po pesine...nikdo ani nepipnul...ze by treba nekdo ze svazu rekl dobra prace? nic, tu se furt nadava a nadava...

02.11.2009 13:40 | Autor neznámý

Re Honza Svatoš -

1) Sergej - je zbytečné vracet se do minulosti,co by bylo kdyby ...Samozřejmě,leccos jsem zaslechl, ale nechal bych to na samotných aktérech,těžko rozlišit po tolika letech,co byla pravda a co lidová tvořivost. Stačlilo mít  ve správnou dobu na správných místech svého člověka.Samozřejmě mám své mínění o práci některých úředníků. A já věřím,že kdyby tehdy byl jiný preziden ,mohlo to dopadnout jinak,ale holt,dopadlo to tak,že Slováci byli rychlejší.

2) Honzo,co myslíš, je snazší se na 2 milion složit (např. 4 tis. šachistů dá "likvidačních" 500 Kč za rok) nebo sehnat  sponzora,který nám "dá" 2 miliony Kč . A Honzo , už jsem to tu jednou psal ,a řeknu to na tvrdo ještě jednou : co tomuto sponzorovi jsou šachisté schopni  "nabídnout" , kromě svého holého pozadí ? A zapomínáš,jak kdysi KB (pak třeba Kooperativa) rychle ztratila zájem o šachisty?

3) A chcete dopadnout jako Slováci, kteří pravděpodobně ME družstev neobsadili  z finančních důvodů ?

02.11.2009 12:07 | Autor neznámý

Jamesi Bondovi:

Taky si nemyslím, že toto byl propadák jako na olympiádě, myslel jsem, že to byl spíše neúspěch, na rozdíl od Drážďan nikoli blamáž, asi jsem se vyjádřil nepřesně.

Viktor Láznička hrál pěkně, bojovně, ale ta kontumace je fakt hloupá a na profi úrovni se stát prostě nesmí.

02.11.2009 12:06 | Autor neznámý

Psal jsem o posunutí Hráčka. Babula by ve formě, kterou měl asi na 2. desce hodně nuloval. I on ale může snad zahrát lépe. Poslední dobou toho ale moc nevyhrál, takže co s takovým hráčem? Nějakou změnu to chce. Je pravda, že David měl na posledních dvou akcích na 1. desce skvělé skóre, takže možná by Hráček mohl hájit 2. desku (i když podle mě by i první zvládnul, kdyby nebylo zbytí). Prohození Lázničky a Hráčka se tu ale již navrhovalo, tekže to není nic nového.  Reprezentace potřebuje nutně ještě jednoho kvalitního hráče kolem 2600. Obrovská škoda Movsesjana. S ním bychom byli úplně někde jinde.

02.11.2009 11:31 | Autor neznámý

Nesouhlasím s tím, že tohle byl stejný propadák jako na Olympiádě, tam jsme hráli podprůměrně, tentokrát spíše průměrně (samozřejmě vyčuhuje výborný výkon Davida a slušný výkon Viktora - i když ten má u mě kaňku za tu zbytečnou kontumaci).

02.11.2009 11:04 | Autor neznámý

Ahoj,

samozřejmě gratulace ženské reprezentaci, předvedené výkony i výsledky byly skutečně skvělé.

U mužů po blamáži v Drážďanech další neúspěch, bohužel. Zajímavý je pawnův nápad postavit Vlastu Babulu i Zbyňka Hráčka výše, s tím, že by to udrželi, zatímco na zadních deskách se trápili. Jenže David Navara udělal na první plus dva po výborném výkonu, tam těžko kdokoli může chtít víc. Byl z mužů jediný, kdo udělal dobrý individuální výsledek. A laicky se domnívám, že by na prvních dvou deskách prostě dopadli podstatně hůře, než na 3. a 4. A spoléhat se na to, že by David Navara vzadu udělal řekněme plus 6, je dost riskantní.

V této věci mi to nedá a musím si "rýpnout" do svazu. Má reprezentace generálního sponzora? Předpokládám, že ne, žádnou zmínku o sponzorovi jsem neviděl. Proč tomu tak je, když se šachy dají marketingově "prodat" jako chytrá hra chytrých lidí? Proč se místo toho mluví o nutnosti zvýšit příspěvky, když je (doufám) zřejmé, že příspěvky mají obecně jít na provoz, zatímco reprezentace má mít generálního sponzora? Proč svaz nepomohl získat občanství Movsesjanovi, který Česko několikrát reprezentoval a mluví plynně česky? A místo toho přicházely dětinské výmluvy, že "to nejde"? Zatímco pro Slováky to nebyl problém? Bohužel výsledkem toho všeho jsou běžně k vidění partie, ze kterých je přímo cítit, jak moc to hráči, kteří mají na víc, hrají jen a jen na jistotu. Zdá se mi, že problém není v šachové síle hráčů (kteří bohužel jako celek zahráli podruhé po sobě velmi slabě), ale jinde, snad ve vůli, jakoby spíš chtěli mít partii za sebou s remízkou bez rizika.

02.11.2009 10:41 | Autor neznámý

Re pawn: Zajímavá idea, doporučuji ke zvážení (alternativou je pouze naklonovaní Davida, zatím technicky neproveditelné )

02.11.2009 08:25 | Autor neznámý

Z posledních akcí mám takový dojem, že Hráček ani Babula na zadních šachovnicích nic nevyhrají. Přinejmenším Hráček je ale docela držák. Měl by hrát na první desce,  (výsledky by byly podle mě srovnatelné) a Navara s Lázničkou by zavěšovali. Hráček má mnohem blíže k remíze s lepšími hráči než k výhře s horšími.

01.11.2009 16:17 | Autor neznámý

Zdravíčko. Zatím jsem od Evičky zjistil, že v zápisu partie je chyba, černá nehrála 32...Sf7, ale 32...Sb7, takže v pozici na uvedeném diagrmu černý střelec stojí na b7, nikoliv na f7. A to vysvětluje další děj, černá totiž nyní zahrála 37...Vf8?? a po 38.Vd7 o toho střelce na b7 přišla, protože hrozí také mat na g7. Dalších pár tahů už zajímavých není. Není to překročení času, ale s časovkou to významně souvisí, takže to s psycholgickou válkou platí. Snad se mi to povede dát do kupy celé, předpokládáme ještě jeden materiál s hodnocením kapitánů, tam bych chtěl přiložit kompletní bulletin ME i s našimi drobnými komentáři. Mimochodem, odpověď černé na tah 1.h3 prý trvala 15 minut!

01.11.2009 15:10 | Autor neznámý

Pěkný a čtivý článek! Samozřejmě se připojuji ke gratulaci ženám, jen bych něco upřesnil.

Robert Cvek na ME ještě nehrál, ale olympiády se před třemi roky zúčastnil. Také tehdejší výsledek žen (tuším, že 10. místo) byl podle umístění srovnatelný se současným, ovšem tentokrát byly soupeřky asi silnější.

Do třetice bych dodal, že Eva Kulovaná v posledním kole nevyhrála na čas, ale na pozici. Nějak tam získala figuru, ale neviděl jsem, kdy a jak se to stalo. Uvedený zápis partie každopádně je nekompletní.

01.11.2009 02:37 | Autor neznámý

Gratuluji k pěknému výsledku žen.

31.10.2009 14:30 | Autor neznámý

 Pěkný článek. Děkuji za zajímavě komentované partie, velmi jsem se bavil.

31.10.2009 13:28 | Autor neznámý

Z prvních pěti týmů v obou kategoriích pouze Německo (5. v mužích) není z bývalého Sovětského Svazu. Dost nářez...