Vyrovnaný stav, Caruana v další šanci

20.11.2018 21:52 | World Championship Match Carlsen - Caruana

Osmá partie skončila po velkém boji remízou. Caruana získal rozhodující výhodu, ale nenašel nejlepší cestu k jejímu využití.

Caruana dokázal obhájce titulu dokonale zaskočit. Ve Svěšnikově variantě sicilské obrany získal nejprve výrazný časový náskok a záhy také velkou poziční převahu. Důležitý tah 21.c5 sice zahrál po více než půlhodinovém přemýšlení, ale pochybnosti, zda jej správně ocenil na tiskové konferenci rychle rozptýlil: „Vlastně jsem o jiném tahu než c5 ani neuvažoval… počítal jsem hlavně d6 (varianta 21.c5 dxc5 22.d6 - pozn. aut.).“ Sám však přiznal, že si svojí výhodou v partii nebyl jistý, obával se postupu g4 nebo f3 a proto o chvíli později zahrál 24.h3, což velkou část výhody vypustilo. „Možná jsem měl hrát 24.Dh5 Sg6 25.Dh6, tah 24...De8 jsem podcenil,“ dodal po partii.

Caruana byl blízko první zápasové výhře (autor: Maria Emelianova)

Osmé kolo okomentoval velmistr Petr Hába:


-
. kolo -

Průběžné pořadí po 8. kole

Jméno

Tit.

Nat

Rtg

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Body

Perfo

Caruana, Fabiano g USA 2832 ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ . . . . 4 .0
2835
Carlsen, Magnus g NOR 2835 ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ . . . . 4.0 2832

61x 9531x Milan Boháček
Fotogalerie
Komentáře (61) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Druid.Panoramix

Stálé zdraví vespolek, je moc hezké, jak se tady přemýšlí o tom, jak zatraktivnit šachové zápasy a turnaje pro obecenstvo, diváky, tedy pro lidi obecně. Položil si někdy někdo otázku, jestli o to ti lidé vlastně stojí? Protože zatraktivňovat obecně sport pro lidi znamenalo třeba ve fotbale - nové, rychlejší míče, úprava rozměrů branky, ale nikdo neuvažoval o tom, že by mužstvo, které vstřelilo více branek, dostalo více bodů ( třeba za 4 -6 vstřelených branek + bod navíc, za 7  - 9 vstřelených branek + 2 a více než 9 + 3 body navíc) - proč? Protože by to mnohé týmy nutilo spíše k posilování defenzívy než posilování ofenzívy a my starší dobře víme, jak důkladný byl "prešovský beton". V hokeji se v rámci zatraktivnění pak zmenšovala výstroj pro brankáře až se dostala na hranici, která přímo ohrožovala zdraví brankářů. Tedy v konečném důsledku více peněz do sportu,aby se tato opatření prosadila. A v šachu? Kdyby někdo (prezident FIDE a další vrcholové orgány) na tom měly zájem, tak se už dávno něco začalo řešit a nešlo by jen o zrychlování partií( tady se šlo jen tou jednou cestou)... a když ne v rámci FIDE, tak třeba i v rámci některých národních federací, ale zatím se mi zdá jde o ticho po pěšině a remízuje se vesele dál, a pochopitelně čím důležitější zápas či turnaj, tím větší podíl nerozhodných výsledků. Chápu jak Carl, tak Car - nikdo nechce prohrát a zvlášť ke konci ne. U podobných turnajů by evidentně prospěl turnajový mix na 24 partií, 12 vážných, 6 bleskových a 6 rapidů.... s tím, že před každým kolem by se losovalo co se vlastně bude hrát, pěkně jak králíci z klobouku, nejdříve typ hry a pak barva kamenů, ale tak aby to na konci zápasu bylo srovnáno co do barev i typů a možná by byl výsledek úplně jiný než těch současných 10 remíz.... možná taky ne. :o) Kdo ví? Takhle Carl čeká na armageddon, ale na co čeká Caru? Že se Carl v některé partii zblázní a ustřelí? Možná...... to ví jen on sám.

+0 /-0 | 23.11.2018 10:50

alvar
Vlastně turnaje bez prodlužování po každé partii by mělo hodnocení 0,1,3 body, jak už se někde hrálo. Zajímavější by bylo kdyby se hrál tiebreak vždy po každé remíze.
+0 /-0 | 23.11.2018 08:56

alvar
Už to tu někdo psal. V zápasech hrát po každé nerozhodné partii nějaký tiebreak jako v hokeji. Buď by to byla plnohodnotná výhra a nebo pouze výhra za 2 body a výhra ve vážné partii za 3 body. V turnajích jednotlivců by stačilo zavést bodovací systém 0,1,2,3 body bez tiebreaků, bez prodlužování.
+0 /-0 | 23.11.2018 08:51

pawel

Byste se divil Tadeáši, nebude fungovat...

Zkoušeli v zápase o MS, že za remízu nebylo dokonce nic a když nedosáhli do pokročilé doby určitého počtu bodů, "za trest" zápas jim anulovali wink.

+0 /-0 | 23.11.2018 07:05

strelec

ad Štěpán Žilka: smiley bylo by tam pěkné skóre 10:10

+0 /-0 | 23.11.2018 07:03

Poutnik

V případě remízy by aktéři vybrali dva z komentátorů webu NSS a ti by sehráli partii mezi sebou. A to mi věřte, by ani jeden opravdu nechtěl smiley

+0 /-0 | 23.11.2018 06:15

Tadeáš Kriebel

Tak zrovna pro zapas tribodovy system moc dobre fungovat nebude :))

+0 /-0 | 22.11.2018 23:08

Štěpán Žilka
Já bych to taky vyřešil pomocí tříbodového systému, mohlo by to nudný zápas o mistra světa oživit.
+0 /-0 | 22.11.2018 22:52

Krvlad
Proč se místní nespokojená individua věnují šachu upřímně nechápu, očividně je to pro ně příliš nudný příliš remízový sport, že vymýšlejí čím dál šílenější změny pravidel. Mi větší část dosavadního zápasu nudná nepřišla, jen dement může očekávat divočinu či zajímavé zápletky v každé partii nebo množství rezultátů. Mnozí asi žijou někde sto let zpátky a hledají na dnešním vrcholovém šachu něco, co existuje jen na amatérské úrovni.
+0 /-0 | 22.11.2018 21:45

lv

Slovy klasika: Are you not entertained?! https://youtu.be/Of_jyeDZ3Sg?t=7

+0 /-0 | 22.11.2018 18:44

Pavel Capek

Už jsem na to přišel ! enlightened Ti kluci mají v mozku voperovaný čip - proto to hrají tak neuvěřitelně přesně !!

+0 /-0 | 22.11.2018 18:22

Johannes

Spíš než změny pravidel pro dosažení výhry by stačilo právě přebodovat hodnotu výhry/prohry/remízy nebo zavést něco, jak uvádí HonzaSvatoš. Ale možná spíš než smlouvání by stačilo zavést 3 body za výhru, 1 za remízu a 0 za prohru (jako starý dobrý fotbal), hned by se podle mě hrálo víc na rezultáty a šachy by to oživilo. My two cents...

+0 /-0 | 22.11.2018 17:16

Pavel Capek

Já vidím, že Magnus stojí po Dg6 jasně lépe  ( s plánem e4 a f3 ). Stockfish to pochopitelně vše vidí a hlásí nulu ! laughlaugh

 

+0 /-0 | 22.11.2018 17:15

igors
Holých hráčov by som riešil podľa aktuálneho dress-kódu, výnimku by mohli mať aktraktívne šachistky :) :) A vážnejšie - súhlas s Bolkom, základné pravidlá šachu by som fakt nemenil...
+0 /-0 | 22.11.2018 16:54

HonzaSvatoš

Tak nějaká změna pravidel by možná byla, ale spíš experimentálně.

1) Malá výhra/prohra za 3/4 a 1/4 bodu. Malá výhra: Hráč dostane soupeře do patu nebo jako první posbírá veškerý materiál, samozřejmě kromě krále (alternativa: Posbírá veškerý materiál a zároveň soupeř svým nejbližším tahem neučiní totéž). Tím by byla odměněna výhoda, která dnes k výhře nestačí (KP proti K bez kritických polí, KVP proti KP při nemožnosti výhry).

2) Šachy se smlouváním, kdy je možno získat po desetinách bodu, součet bod. Příklad: bílý má lepší pozici a víc času, nabídne výsledek 0,7-0,3. Černý zváží, jaké šance na úspěšnou obranu má, a přijme, odmítne, nebo nabídne 0,6-0,4.

+0 /-0 | 22.11.2018 16:51

mat-lal

Druid: Díky, že jste ochoten o tom alespoň uvažovat:))) Jednotlivosti se jistě domyslí, pokud by byl zájem. Mimochodem, v armagenonu je také presumce viny a může dokonce rozhodnout o mistru světa. Víte co? Já zkusím takový turnaj uspořádat a potom se uvidí (nejprve raději asi v klubovém rapidu). Praxe ukáže:))) Holé hráče bych vyřešil pravidlem, že kdo jako první ztratil potenciální matový materiál - prohrál.

+0 /-0 | 22.11.2018 16:43

Pavel Capek

jarousek touché !!! hats off

+0 /-0 | 22.11.2018 16:26

Druid.Panoramix

Jestě jednou ke kolegovi mat-lal: takový ultimátní turnaj by mohl být zajímavý jen pokud by se ho účastnili hráči přibližně stejné úrovně. Dále aby u něho seděli alespoň 3 rozhodčí a 3 právníci, aby posoudili, jakým způsobem jeden hráč druhého hráče donutil k trojímu opakování pozice ( tady vidím ten největší kámen úrazu). To o těch 50 tazích a prohře bílého bych zrušil, nemá to logiku, byla by to presumce viny hráčů hrajících bílými kameny - bílý má sice výhodu prvního tahu, ale to je tak všechno - tohle pravidlo by bylo asi často zneužito černými....50 tahů za každou cenu.Pat jako takový je přeci součástí pravidel a je remízou a je oceněn spravedlivě půlbodem - kolik patů se na takovém turnaji či zápase přihodí?? A jak budou dohrávat hráči, kteří budou mít holé krále v 45.tahu?  Prostě holt bychom se měli smířit s tím, co už předpověděl legendární Capablanka, a to"remízové smrti šachu" - tedy alespoň na úrovni těch TOP 30.

+0 /-0 | 22.11.2018 16:10

Druid.Panoramix

Vidím, že se tady vybuřily vášně a emoce a vůbec není proč. Tady je analogie naprosto jasná, vzpomeňte si na korespondeční šach kdysi ( do doby bez počítačů), normální klasické partie, přišly počítače a koresponďák jako takový šel do kytiček.....každý má nějakou tu Chessbasi, nějaký ten analytický motor a databázi zahájení, monografie zahájení. Tam je taky spousta remíz a o vítězích se rozhoduje přehlédnutím anebo výběrem slabší varianty anebo lepší počítač přetlačí ten horší. V praktickém šachu se pomalu dostáváme do stejných kolejí - naučená ( či navrčená, chcete-li) zahájení, vedení partie podobné tomu počítačovému a navíc hrají spolu dva nejlepší hráči podle žebříčku a oba chtějí vyhrát a stát se mistrem světa, ale ani jeden z nich nechce udělat chybu a proto to remízové martýrium. Pravdu má Petr Boleslav - šachy jsou stoletá a geniální hra a jako takové bych je neměnil. A jak dostat diváky k sledování hry..... zajímavé komentáře, doplňkový program, zajímavosti, klípky a střípky ze života obou aktérů.... btw, viděli jste někde na netu nějakou masivní reklamní kampaň? Samotné partie nezatraktivníte, takže musíte zkusit zatraktivnit to okolo.....

mat-lal: vážený kolego dovolím si polemizovat s Vaším názorem.Cituji:Poutník ~~Myslím, že obecně platí: čím méně člověk šachu rozumí, tím větší procento partií bude vnímat jako nudné. A přesně tak to je - prostě spousta lidí neocení tahy, jejichž smysl se projeví až za 10 - 12 tahů. Ale tam přeci o žádném zákazu není není ani slovo. Já třeba výtvarnému umění vůbec nerozumím, pro mě jsou to jen barvy na plátně a buď se mi líbí anebo se nelíbí a neocením to vznosné kladení barev, ty jemné přechody a už vůbec tu jemnou valeru. Ale nikdo mi nezakazuje říci:"Mě se to nelíbí, je to takové temné."

+0 /-0 | 22.11.2018 15:58

mat-lal

Vážení kolegové, šachy nepotřebují změnu pravidel, ale nutně potřebují alternativní variantu. Je prostě moc remíz a Fischerovy (Bronštejnovy) šachy nic neřeší. Ultimátní šach )Za stávajících pravidel, ale bez remíz) řeší vše a šmahem tuto myšlenku zamítnout je hloupé. Raději bych sehnal sponzora, který by zafinancoval turnaj, na kterém by byli šachisté ochotni podle těchto pravidel odehrát několik kol a potom by se vyhodnotilo (podle skutečné praxe), jestli je tento návrh životaschopný.

Co se týče úsměvného názoru, že čím méně šachista šachům rozumí, tím více partií se mu zdá nudných, bych jen autora této skvostné myšlenky požádal, aby se pokusil tuto analogii najít v hudbě, výtvarném umění, kinematografii a následně zakázat všem divákům mít vlastní názor na své oblíbené písně, filmy a obrazy, jelikož přece nejsou uznávaní kritici.

+0 /-0 | 22.11.2018 15:27

jarousek

david brazina: Uklidněte se, sprostý a arogantní jste v této diskusi pouze Vy. A když žádáte ocituj, tak ocituji...

Petr Boleslav (11:29) "...Příčí se mi, aby se šachová hra upravovala (třeba měnila nějaká svá pravidla) kvůli vidině přílivu diváků...."

odpověď david brazina (11:02) "Petr Boleslav: To te asi zklamu, ale sachy (tempo) se upravuje a upravovalo hodne casto...."

Tj. PB mluvil o pravidlech obecně, nikoliv pouze o tempu. To, že se mění tempo neznamená, že se mění šachy. Možná jste jenom nedokončil načatou myšlenku, ale Vaše věta nedává (jazykový) smysl.

Navíc tempo je v pravidlech limitované, nikoliv fixní. Tedy různé turnaje mívají různá tempa (i počet kol/partií). A to vlivem mnoha faktorů. Ano, mimo jiné i Vámi vyzdvihovaných sponzorů. Ale šachy samotné (tedy jejich pravidla ve striktním smyslu slova) to nijak nemění.

+0 /-0 | 22.11.2018 15:27

xdavx x
Ocituj kde jsem někdy něco psal o změně pravidel jako takových?. Psalo se o tom, ze se na nátlak diváků měníl čas (tempo), a to se měnilo hodně často a měnit se nekdy urcite zase bude ... ze šachy nepotřebují diváky je kokotina a klidně se můžete dal plácat po ramenou a utvrzovat se v tom jak kdo co myslel.
+0 /-0 | 22.11.2018 14:30

strelec

ad david brazina: to bych tedy chtel vedet, ve kterých případech se měnila v šachu pravidla "na nátlak sponzorů a diváků"? Díky.

+0 /-0 | 22.11.2018 13:55

Morphynista

Souhlasím s panem Boleslavem. Prostě někdo nechápe text a navíc mu ještě přisuzuje to, co vůbec nenapsal, což je typický argumentační faul. 

+0 /-0 | 22.11.2018 13:32

xdavx x
O přílivu diváků za cenu degradace řeč nebyla... řeč byla o tom, že mají málo diváků a ze to nevadí ... tak si na to vzpomeňte až budete knucet, ze nejsou sponzoři a peníze... jarousek myslím, ze ho vnímám o dost lépe než vy, nevkladam jiným do úst to co neřekli. Taky plati to, ze se cas dost casto menil prave na natlak sponzoru a divaku., tak si laskave kecy o chapani textu nechte na koledu. Pro mě za mě at se šachy klidně hraji za plentou. Co mě sere je tahle arogance vůči těm co to ve finále plat
+0 /-0 | 22.11.2018 12:45

kraken8

Petr Boleslav: Tak to souhlas. O tom - z mýho pohledu - není pochyb. Souhlas.

+0 /-0 | 22.11.2018 12:02

ELOminator

Tak já jsem svůj názor už dříve zveřejnil - ať se hraje napřed tie-break a pak až vážný zápas, ať je jasné, kdo má hrát na výhru.

+0 /-0 | 22.11.2018 11:36

Petr Boleslav

jarousek: Děkuji, tak si to myslím

+0 /-0 | 22.11.2018 11:29

jarousek

david brazina: Musím s Vámi nesouhlasit. Neumíte vnímat čtený text. Petr Boleslav neřekl, že šachy nepotřebují diváky, ale že nepotřebují příliv diváků za cenu své vlastní degradace.

 A propos - změna tempa není změna pravidel, v užším smyslu slova. Nejsem specialista na pravidla FIDE, ale jedinou podstatnou změnou bylo zrušení přerušování partií z celkem pochopitelných důvodů (i když pamětníci s nostalgií vzpomínají na týmové analýzy přerušených partií).

A komu se nelíbí drcení dlouhých variant a považuje je za nudu, má možnost hrát šachové klony (Fischerovy šachy, aj.).

+0 /-0 | 22.11.2018 11:24

xdavx x
Petr Boleslav: To te asi zklamu, ale sachy (tempo) se upravuje a upravovalo hodne casto.. Ta druha veta je pekny nesmysl... To si muzes myslet ty z pozice cloveka, ktery nevytvari hodnoty (bez urazky, krome delnickych/rolnickych profesi, a par dalsich tyto hodnoty nevytvari nikdo), coz nutne muze vest k tomu, ze si myslis, ze to bez divaku je v pohode. Nejak zapomnels ze nebyt divaku/sponzoru, nebyl by pred valkou zadny zapas o mistra sveta... to tve tvrzeni je proste strasny blabol... Uz i to, ze se sachy hraji v totalitnich zemich typu SA bylo prezentovano jako zlepseni divackeho povedomi o sachovych soutezich = at se FIDE dostane k tamnim financnim zdrojum... tak bych prosil, trochu soudnosti
+0 /-0 | 22.11.2018 11:02

Petr Boleslav

Kraken8: Myslím to z jiného pohledu. Příčí se mi, aby se šachová hra upravovala (třeba měnila nějaká svá pravidla) kvůli vidině přílivu diváků. Proč? Tahle staletá geniální hra nemá zapotřebí se ohýbat před pofidérním kritériem úspěšnosti současného světa. 

+0 /-0 | 22.11.2018 10:49

pawel

Ještě jednou zopakuji dotaz, nesledoval jsem včera, třeba to Robert Cvek říkal. Proč změna proti rozpisu. Dnes měl komentovat zase Vojta Plát.

15:45: Se stalo? Snad ne ala Bobby? 

Tři tečky nerozuměly, ala Bobby znamenalo ala Fischerenlightened

Původní rozpis

+0 /-0 | 22.11.2018 10:37

deVillante
Poutnik: No, ono tam krom nestejných střelců byly dámy, věže a ten černý král nevypadal úplně bezpečně, takže asi chápu, že se někomu moc nezdálo, že se tyhle nestejní střelci snadno udrží. V koncovce by to byla jiná. Tahy f5 a h5, h4 pak byly geniální a asi dávno propočtený.
+0 /-0 | 22.11.2018 10:00

lmouse

Kdo včera sledoval partii s Cvekem, nenudil se ani minutu! Kluci předtím byli taky dobrý, ale Bobby to zvednul o level výš :)

+0 /-0 | 22.11.2018 09:51

Poutnik

roman2 - však to tvrzení je evidentní. Slabší šachista tomu nerozumí vůbec, silnější s motorem a až od jisté úrovně si hráč užívá nejen to co se odehrálo na šachovnici, ale i tahy "za oponou". Včera bylo dobře vidět, jaké trubky ten zápas sledují. Po Sxf3 hned všichni křičeli "BLUNDER" protože jim to ukázal motor. Jenže, to chce trošku tomu rozumět, aby si divák řekl něco jako:"hm, pustil pěšce za přechod do nestejných střelců, kterou snadno udrží. Dobrý způsob, jak totálně bílého zbavit všech šancí na zisk bodu". 

+0 /-0 | 22.11.2018 09:37

kraken8

Petr Boleslav: Že mají šachy málo diváků a že to nevadí? Já vím, on profesionální šachista je prostě takový skromný, že? Tohle říkejte třeba Vojtovi Plátovi,  to je taky takový - podle mého povrchního názoru - velice skromný kluk, který si šachy rád zahraje i za párek v rohlíku. Vždyť to nevadí. To takový fotbalista ve 2. německé lize, ten by taky na diváky měl kálet.

Tohle je právě ten největší problém šachu, že "hodně" jeho hráčů je tak nějak zahleděných do sebe a myslí si, že když umí tahat figurkama, tak jsou chytřejší než ti ostatní. Viděl jsem ve svým životě hodně šachistů - i těch dobrých - s několika z nich jsem přišel do bližšího osobního styku a bylo to ... k pláči. Jsem z Brna, tak si nějaký to jméno můžete dosadit sami. V osobním životě, včetně finančního, to byla většinou naprostá katastrofa. Ne, šachy diváka nepotřebují. 

+0 /-0 | 22.11.2018 08:31

kraken8

šachista se píše s měkkým "i". šach -ista   kdybys to bral podle slova šachy a ne šach, tak bys byl šachyista ... už jsem tě na to, Romane, upozorňoval. Normálně jako pravopisná policie nefunguju, navíc taky dělám chyby, ale nevědět, jak se píše to, čím se cítím být, je prostě tristní.

+0 /-0 | 22.11.2018 08:18

Roman2
Ty se nebojís že Poutniku že ten velký šachysta který reprezentuje bílé město si Tě za ten názor vychutna???
+0 /-0 | 22.11.2018 08:05

Roman2
Však počkej Poutniku
+0 /-0 | 22.11.2018 08:02

Poutnik

Myslím, že obecně platí: čím méně člověk šachu rozumí, tím větší procento partií bude vnímat jako nudné. hats off

+0 /-0 | 22.11.2018 07:03

Pavel Capek

Jsou příliš dobří... Tady rezultativní výsledek asi nebude...

+0 /-0 | 21.11.2018 22:15

SchwartzBlack

Už mi to konečně došlo, to není banda kverulantských mimoňů, ale Spolek zachránců šachu cheekycheekycheeky

+0 /-0 | 21.11.2018 21:58

Krvlad
Giri ze sebe hlavně chrlí moudra tempem, kdy i rychlejší jedinci místy nestíhají chápat.
+0 /-0 | 21.11.2018 21:08

romison
hehe Giri je dobrej sportovni mimon, kdyz ho posloucham jak se divi Carlsenovu monu pri fotbale :) o tenise taky nic nevi :)
+0 /-0 | 21.11.2018 19:17

Morphynista

@matlal : Vidím ty návrhy už podruhé, tak přece jen budu reagovat, i když si nejsem jistý, zda jsou myšleny vážně. Přijaty do praxe by zlikvidovaly nejen remízy, ale i šach jako takový... 

+0 /-0 | 21.11.2018 19:13

Petr Boleslav

Za mě souhlas s Doktorem.

Stále nechápu, proč někdo chce stále zachraňovat šachy. Před čím? Že mají málo diváků? To ničemu neškodí.

+0 /-0 | 21.11.2018 19:02

mat-lal

Jediná záchrana současného šachu (zdeformovaná působením PC):

1. Zrušit remízy (hraje se do rozhodnutí, stejně jako je tomu v tenise).

2. Kdo přivede soupeře do patové situace, vyhrál.

3. Kdo jako první donutí soupeře 3x opakovat tahy, vyhrál.

4. Pravidlo 50 tahů - bílý prohrál.

Čas - Hodina na partii - minuta na tah.

 

+0 /-0 | 21.11.2018 17:58

...

Těm ale rozumíš asi jenom tysmiley

+0 /-0 | 21.11.2018 16:32

pawel

15:45, poslední dvě věty tázací.enlightened

+0 /-0 | 21.11.2018 16:27

...

Ten dotaz nevidím.sad

+0 /-0 | 21.11.2018 16:14

pawel

Já jen kopíruju, co portál napsal a tázal jsem se, k jaké nedohodě došlo, že nakonec sám Robert Cvek vzal.

.."deváté a desáté kolo Vojta Plát a opět jsem velmi zvědavý na jeho komentování, které začíná již tradičně od 16:00". Zdroj u mého prvního příspěvku.

+0 /-0 | 21.11.2018 16:06

...

Tak schválně kdo má pravdu, za chvíli začne přenossad

+0 /-0 | 21.11.2018 15:49

pawel

V rozpise komentů, hodil jsem odkaz, byla 9. a 10. partie Vojty.

Se stalo? Snad ne ala Bobby?

+0 /-0 | 21.11.2018 15:45

...

Pawel. Těšit na Vojtu se můžeš, ale komentovat bude Robert Cvek.

+0 /-0 | 21.11.2018 15:42

pawel

Doktore, nevíme, jestli to bude komentátor no1, třeba jo1,

Koho zápas nudí, komentátoři nudní nebyli, přesto dnes a zítra se budem těšiti se na Vojtu Pláta. 

+0 /-0 | 21.11.2018 15:09

doktor

.tohle tady uz bylo x krat, tyhlety zmb uz kritizovali zapas v r.1927 a i v dalsich letech. nuda,nuda, remiza.vzdy slo o prechodnou fázi nez se hra diky temto tzv.nudnym partiim posunula dal.to ze jejich hre nerozumi 99% hracu neni znamkou nudy.vsak nam to dnes komentator no.1 predvede.

+0 /-0 | 21.11.2018 14:30

Pavel Capek

A přitom řešení už dávno existuje - Fisherovi šachy. Konec teorie a nutnost tvořit už od prvního tahu.

+0 /-0 | 21.11.2018 14:04

sikvel22
Před každou vážnou partií hrát armagedon a při remíze ve vážné partii se bere výsledek armagedonu.
+0 /-0 | 21.11.2018 14:02

marek

Achjo: souhlas, hodnota figur si myslím že není řešením. A to neotvírám téma, že by vyšla stejná, typicky samotní králové. Jako když připustím debatu, že řešením by bylo nemít remízu, tak to už tu máme. To je povinnost bílého vyhrát při lepším čase - armagedon. Osobně bych pravidla nechal tak, jak jsou. 

+0 /-0 | 21.11.2018 14:01

Achjo

Rio: tím by se hodně šachy změnily  a nemyslím si, že k lepšímu. Pak by se kdokoliv bál i obětovat pika za nějákou aktivitu,  a oběti figur...a někdy jsou třeba pěkné aspon na zachránění remísy. to vše by zmizelo...

Podle mě by to začala být větší nuda...

+0 /-0 | 21.11.2018 12:25

Rio
Veľkou diváckou výhodou iných hier (Japonský šach, Go, Poker) je to, že partia nemôže skončiť remízou. Japonský šach má takú sledovanosť, že má dokonca vlastný televízny kanál. V Kórejskom šachu zaviedli pre profesionálov zákaz remíz - ak skončí parita remízou tak rozhoduje hodnota figúr v konečnej pozícii (v našom šachu by to bolo asi trochu problematické). Zápas síce nie je nudný, ale celkový výsledok bude asi trochu náhodný, pretože Caruana nedokázal v posledných dvoch partiách premeniť svoju výhodu na celý bod.
+0 /-0 | 21.11.2018 11:54