The World Champion - film, který může být reklamou na šachy

01.01.2022 02:00 | Zahraniční zprávy

Mistr světa, film režiséra Alexeje Sidorova, který zachycuje dramatický zápas mistrovství světa mezi GM Anatolijem Karpovem a GM Viktorem Korčným v roce 1978, právě vstoupil do kin v Rusku.

Zatímco „Zápas století“ v Reykjavíku mezi GM Bobby Fischerem a GM Borisem Spasským v roce 1972 měl spoustu intrik, další zápas mistrovství světa, v roce 1978 v Baguio City (Filipíny), byl ještě napínavější a dramatičtější. Toto legendární zúčtování mezi oddaným  stoupencem SSSR Karpovem a sovětským emigrantem Korčným bylo soubojem osobností pod nesmírným psychickým tlakem a s nepochopitelně vysokými sázkami.



Po filmu Pawn Sacrifice z roku 2014 o zápase z roku 1972 a dokumentu o zápase z roku 1978 máme nyní také film zachycující první ze dvou střetů Karpov-Korchnoi. 

Chvíli to trvalo, než film dostal podobu. Sidorov (53), režisér i autor původního scénáře, si s myšlenkou filmu pohrával tři desetiletí.

"Zápas a příběh kolem něj mě zaujaly, když mi bylo 10 let," řekl. "Byl jsem svědkem vzrušení kolem této šachové bitvy. Byla tu neuvěřitelná atmosféra, když se informace o šachovém zápase dostaly z Filipín a rozšířily se po Sovětském svazu. Přirozeně, z politických důvodů, všichni o turnaji mluvili tiše, ale věděl jsem, že se děje něco důležitého. A pamatuji si, že jsem si myslel, že příjmení ‚Korchnoi‘ má v sobě něco nepřátelského. S otcem jsem trochu hrál šachy a mistrovský zápas mě přirozeně zaujal.

Při psaní scénáře studoval Sidorov šachovou literaturu, včetně autobiografií Karpova a Korčnoje, a sledoval dokumentární záběry.

Natáčení začalo v červenci 2020 a po pauze kvůli pandemii bylo dokončeno na jaře 2021. Film se natáčel na místech v Moskvě, Soči, Srbsku a Černé Hoře.


Zapojil se i samotný Karpov, který měl možnost vidět ranou verzi scénáře, setkal se s tvůrci filmu a pohovořil s hercem Ivanem Yankovským, který ve filmu hraje Karpova. Konstantin Khabensky hraje Korchnoje.

Tiskový materiál dále informuje, že pracovníci Ruského šachového muzea a knihovny Ústředního šachového klubu Botvinnik v Moskvě poskytli neocenitelnou podporu a poskytli produkčnímu týmu archivní materiály a rekvizity, jako jsou dobové knihy, časopisy, plakáty, šachy a hodiny. .

Mezi konzultanty byli generální ředitelé Daniil Dubov, který byl do týmu přiveden poté, co pomohl Yankovskému dostat se do postavy Karpova. Herec, který dokonce vstoupil do šachového klubu a hrál online, viděl Dubova na obálce šachového časopisu a napsal mu žádost o schůzku.

"Karpovova láska ke hře mě ohromila," řekl Jankovskij. "Dubov mi řekl, že Anatolij miluje nejen šachy, ale také hraje kulečník a dokonce hraje strategické deskové hry na tabletu. Láska ke hře a touha po vítězství jsou životně důležité vlastnosti, které dělají skutečného šampiona. To a schopnost nastavit priority a udržujte rovnováhu mezi herním a soukromým životem. Když s jistotou víte, jaké jsou vaše životní cíle a kde jsou limity hry, pak je snazší se rozhodovat a zvolit si správnou cestu.“

Zdá se, že se nešetřilo energií na vizualizaci zápasu z roku 1978 s těmi nejjemnějšími detaily. Scénografové pečlivě reprodukovali interiéry dějiště v Baguio City z filmových záběrů a fotografií. Šachový stolek, hráčské židle a dokonce i šachové hodiny jsou stejné jako ty, které se používají v zápase.

Po slavnostní premiéře 22. prosince jde ve čtvrtek do ruských kin Mistr světa.

Plány na mezinárodní vydání zatím nejsou známy, ale až se dozvíme více, zveřejníme o tom.

- přeloženo z chess.com

79x 7566x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (79) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Jiří Kadlec

Karpov - Korčnoj MS zápas o titul, Baguio 1978:

https://youtu.be/dHH1Kg17HNw

+1 /-0 | 03.01.2022 07:51

Jiří Kadlec

Karpov - Korčnoj Finále zépasů kandidátů, Moskva 1974:

https://youtu.be/7TNJCabbXoA

+1 /-0 | 03.01.2022 07:39

Morphynista
Jsem to jen já, kdo si připadá při čtení diskuse jako ve zvláštní škole ? Ciki333 mě tu obviňuje z mínusování jeho příspěvků , ty jsou však tak slabé, že mi nestojí ani za ten mínus ( a to se týká i těch, ve kterých mě uráží ) .
+7 /-3 | 02.01.2022 20:27

HumphreyvanWeiden

Já ty mínusy beru kladně. Dodává mi to pocit, že jsem pro někoho tak důležitej, že na mě reaguje. Bohužel jenom reaguje, ale nepřemýšlí, to mi trochu kalí radost... :-))

+2 /-4 | 02.01.2022 20:27

Petan

I na historii mohou být různé názory. V IT oblasti se nevyznám, takže netuším, jestli se dá nějak omezit, aby nemohlo být více účtů, založených z jedné IP adresy.

+4 /-0 | 02.01.2022 20:23

rohlíkpuklej
Hmmmmmm ? :-)
+2 /-0 | 02.01.2022 20:18

xdavx x

02.01.2022 20:08 | Viktor Javořík | - Viktore naopak, kazda reakce je fajn. :) 

+2 /-4 | 02.01.2022 20:12

rohlíkpuklej
Hmmmmmmm ? :-)
+2 /-0 | 02.01.2022 20:11

xdavx x

02.01.2022 20:07 | Petan - uz jsem to jednou psal. nikdo neproziva minusy. ale uznej, ze pokud PavelCh napise jen historicky fakt, nebo pokud nekdo dostane minus jen za link, pak ten kdo minusuje to nedela proto ze s tebou nesouhlasi, ale proto ze ti da minus i pokud napises ze 1+1 je dve.... Nemluve o tom, ze udelat si nekolik uctu a z nich minusovat s nazorem taky moc nesouvisi. 

+3 /-4 | 02.01.2022 20:09

Viktor Javořík

To je asi pravda. Promiňte. Možná ode mě bylo zbytečné na to reagovat. Šachu zdar :)

+5 /-0 | 02.01.2022 20:08

xdavx x

Viktor Javorik, na druhe strane pokud by to nikoho nebavilo, nebyl by tady zadny prispevek. Zdejsi diskuze je vyborna minimalne pro nekolik veci: clovek si jednak overi mozne dotazy, kterym muze byt vystaven v diskuzi v realne zivote, zjisti jak je vhodne formulovat argumenty, a v neposledni rade se take presvedci, ze nekteri lide jsou schopni argumenty ignorovat jen proto, ze nejsou v souladu s jejich videnim sveta a ze s temito lidmi nema smysl jakakoli diskuze... v realnem svete tyto zkusenosti lze vyuzit.

+4 /-3 | 02.01.2022 20:07

Petan

Proč pořád někteří tak prožívají, že dostali k nějakému příspěvku mínusové znaménko? Vždyť to neznamená nic jiného než jen to, že s nimi minusovač nesouhlasí. A na tom snad není nic strašného. Oni různé diskuze jsou zajímavé právě díky tomu, že diskutují lidé s různými názory. Kdyby měli  všichni na všechno stejný názor, tak by to byla docela nuda.  

+6 /-1 | 02.01.2022 20:07

Viktor Javořík

Můj komentář pod tímto článek není vhodný, protože se v něm píše o filmu, kde východ a západ hraje roli... No, dobře. Jsem ochotný tento argument skousnout, nicméně už nechápu jak s filmem o šachu souvisí nějaké povídání o "jaderné fůzi, liberální demokracii západních států, Putinovi atd..." Nota benne u filmu, který nikdo ani neviděl. O tom jsem chtěl mluvit. Že se tady spustí vlny osočovaní, latentních urážek, slovních napadání a odbočování od ŠACHových témat. Ale jak říkám - je to váš boj, přátelé. Nechci si kazit náladu. Soupeřte ve svých žabomyších válkách zpoza klávesnic dál.

+9 /-2 | 02.01.2022 20:00

ciki333

Blázen Morphynista s pěnou u huby nestíhá...smiley

+5 /-5 | 02.01.2022 19:59

ciki333

Ještě se vzátím k meritu článku a (do)vysvětlím proč je dobré pro šachovou komunitu, že film natočili Rusové. Západní progresivisté v rámci "napravování" dávných křivd na barevném etniku překrucují dějiny. Chcete důkaz? Zde ho máte:

"V roli manželky Jindřicha VIII. Tudora a anglické královny Anny Boleynové se v připravovaném seriálu objeví 34letá britská herečka a modelka černé pleti Jodie Turner-Smithová. Třídílnou psychologickou minisérii napsala Eva Heddervicková, produkuje ji společnost Fable Pictures a vysílat se bude na televizní stanici Channel 5."

Nebo:

"Slavná detektivka Agathy Christie, kterou znají čtenáři pod názvem Deset malých černoušků, ve Francii změní název. Informoval o tom list Le Figaro. Z titulu zmizí označení černoušci a kniha ponese nadále název Bylo jich deset."

Film "The World Champion" od režiséra Alexeje Sidorova skýtá 100% záruku, že divák bude ušetřen nonsensům aka "černá" Anna Boleynová. Nebo si někdo ze čtenářů umí představit v roli Viktora "Hrozného" Samuela L Jakcsona?    

+5 /-5 | 02.01.2022 19:54

Krolop

Tady je prostě někdo, kdo si vytvořil něco jako "Schindlerův" seznam, tam jsou zapsáni ti,  kdo musí být nikoliv zachráněni, ale minusováni. Např. Ciki, HW a další.

+4 /-4 | 02.01.2022 19:45

xdavx x

02.01.2022 19:18 | kraken8 | -  skvele napsano, a pravdive.

+3 /-4 | 02.01.2022 19:37

xdavx x

patmat, ano nechapes a to ani to, ze jednou mluvis o koze a reagujes o voze :D stejne tak nechapes v cem je prulom ruskeho pristupu k jaderne fuzi, ze ho otiskli i v impaktovanem casopise jehoz link jsem zde postl. Snad to nebude znit prilis nabubrele, ale me fakt nebavi diskuze s idioty.

+2 /-6 | 02.01.2022 19:37

patmat
Nechápem, prečo porovnávaš dve odlišné veci "Saldo státního rozpočtu" Ruska a "Veřejný dluh" USA. Keď už tak porovnávať to isté s tým istým. Skoro dve percentá majú k "vyrovnanému rozpočtu" stále dosť ďaleko aj keď to je z čisto percentuálneho hľadiska lepšie než veľa iných krajín vrátane USA (-10% podľa businessinfo.cz). V iných ekonomických porovnaniach to môže byť odlišné.
+5 /-3 | 02.01.2022 19:23

kraken8
Je (nejen) tady krasne videt, jak (temer) kazdemu zalezi na tom, co si o nich druzi mysli. Je hezky videt i to, jak jsou v dnesni dobe algoritmu lide zalezli ve svych stadech, ve svych bublinach s cernobilym videnim sveta a jak se tam navzajem drbaji za usima. Ale like, ten je stejne nejdulezitejsi. Neco napsat a pak se vzrusenim cekat na reakce, na like a dislike. Ubohy existence, nicotny, instantni zivoty ...
+11 /-2 | 02.01.2022 19:18

xdavx x

Pavel, tak ono tady chodi i par individui co minusuji uplne vsechno :D to bych vubec neresil. S Petrem se to tento mesic poresi. 

+1 /-7 | 02.01.2022 19:06

Pavel Ch

Já se tu snažil psát po pravdě jen o historických okolnostech zápasu. Pokud by někoho zajímalo a co na to náš tehdejší rozhodčí. A co jsem ještě za totality četl. 

 

Dislajky jsou mi jedno, spíš mě pobavily, asi od lidí, kteří tomu historicky nerozumí a nechtějí info, které jsem jim zdarma z té doby psal.

 

 Ale může mi prosím někdo jen prosím pro zasmání laughříci, za co "-2", že napíšu,, že na první pohled se v čase 0:27 podobá herec v roli AK z mládí herci Oldřichu Kaiserovi? 

+4 /-5 | 02.01.2022 19:02

xdavx x

ciki nejen morfn :D v lednu si petr necha vyjet statitistiky, to bude sranda :D

+3 /-5 | 02.01.2022 18:56

ciki333

Blázen Morphynista si mákne, ani pět účtů nestačí na dislaiky...smiley

+5 /-5 | 02.01.2022 18:53

xdavx x

02.01.2022 18:46 | patmat |  takze minus jedno procento a minus sto procent je to same, protoze je to zaporne cislo :D uz toho radeji nech

+1 /-5 | 02.01.2022 18:50

xdavx x

ciki no hlavne bych ty co proti rusku neustale vyskakuji postavil do prvni linie, tam by meli moznost sve internetove hrdinstvi prokazat v praxi. 

+1 /-5 | 02.01.2022 18:48

patmat
Píšeš že "Rusko nejvíce pokročilo v oblasti jaderné fúze" (minulý čas) a ako doloženie toho dáš ruské plány výskumu do 2024 (budúci čas). Co jsi tim chtel rict, krom toho ze timhle potvrzujes vyrovnany rozpocet? Nie som ekonóm, no všetky štáty, čo som skúšal majú to číslo záporné, vrátane Ruska, teda nie je pravda, že by jediné Rusko na svete malo číslo s opačným znamienkom či nulové ako si tvrdil. Takže ak to je inak, rád si to nechám vysvetliť.
+5 /-3 | 02.01.2022 18:46

ciki333

"Liberální" demokraty, zejména z USA a Velké Británie, považuji za agresory, kteří stojí za exodem muslimů do Evropy. Blair, který bombardováním destabilizoval Lybie, dále Bush ml., Krvavá Madla... jsou sprostí masoví vrazi (Srbsko, Irák, Áfghánistán, Sýrie). A jediné, čemu tato hovada rozumí a čeho se bojí, je odstrašující vojenská síla. Putin velice spravně investuje nemalé finanční prostředky do modernizace armády. Pro notorické pitomce, kteří blouzní o převaze Západu nad "zaostalým" Ruskem poukáži na "Deset ruských zbraní, kterých se "demokraté" bojí. Oprávněně!"

https://zoommagazin.iprima.cz/zaostreno-na-valky/deset-ruskych-zbrani-kterych-se-zapad-boji-opravnene

Můžete snít dál sny o rozsekání Ruska na cucky. Ale realita ja taková, že válečný konflikt by odsrala především Evropa. Pak by senilní Bidden (možná) podepsal s Putinem separátní mír a na starý kontinent posílal humanitární pomoc.

+3 /-6 | 02.01.2022 18:45

xdavx x

jeste jedna vec  pises, . Vyrovnaný rozpočet? Čo som hľadal niečo dôveryhodnejšie, tak v https://www.businessinfo.cz/navody/rusko-souhrnna-teritorialni-informace/2/ je: "Saldo státního rozpočtu (% HDP) -1,9"  (A co tim chces rict, krom toho ze tohle potvrzuje vyrovnany rozpocet?) **** ,

 

Pro srovnání, momentální zadlužení americké vlády vůči HDP činí 107,6 % a devět let se drží nad 100 %, -  To jeste tem idiotum srovnanim k tobe krivdim. Ti za to nemuzou.

+2 /-6 | 02.01.2022 18:42

xdavx x

https://link.springer.com/article/10.1134/S1063780X21110179

zbytek nema smysl komentovat, nepotrebuji presvedcovat idiota. - vsimni si, ze prvni jsi urazil ty me, az budes za toho idiota kvicet.

 

 

 

 

 

 

+5 /-4 | 02.01.2022 18:13

patmat
No tie úspechy Ruska za minulý rok... Pokrok v jadrovej fúzii? Čo je tým myslené? Trochu to sledujem na osel.cz a za minulý rok v článkoch odborníka V. Wagnera nič ohľadom Ruská a fúzie https://www.osel.cz/autor/78/vladimir-wagner/ Jediné čo som našiel inde https://www.3pol.cz/cz/rubriky/jaderna-fyzika-a-energetika/2736-novy-tokamak-v-rusku-po-dvaceti-letech no tvrdiť, že je Rusko na čele výskumu je slušne povedané prehnané. Politicky propagandistické weby som ignoroval. Vyrovnaný rozpočet? Čo som hľadal niečo dôveryhodnejšie, tak v https://www.businessinfo.cz/navody/rusko-souhrnna-teritorialni-informace/2/ je: "Saldo státního rozpočtu (% HDP) -1,9" To, že má Rusko vo výzbroji nadzvukové strely považuje za pozitívnu informáciu asi len D. Bražina a Putin. "Ruska orbitální stanice je stále jedina svého druhu" To je aký "druh"? Jediná neexistujúca, možno existujúca od 2025? Či je tým myslený ruský modul ISS? Keď je ten Sputnik taký dobrý, prečo je na tom Rusko s Covidom-19 tak zle?
+6 /-3 | 02.01.2022 18:05

HonzaSvatoš

Vypadá to, že tady mínusovala elfí letka, nebo přímo elfí farma. Jak kdysi pravil významný italský sociální demokrat a nositel Řádu bíleho lva Benito M., "je čest mít takové nepřátele".

+2 /-5 | 02.01.2022 17:25

HumphreyvanWeiden
No typičtí elfové. Diskutovat neumí nebo nemají protiargument a proto jenom mínusují. Počet mínusů neberu vůbec vážně, mě zajímají jenom argumenty.
+2 /-6 | 02.01.2022 17:25

xdavx x
Krolop. Souhlasím. Nejmarkantnejis to je v okamžiku, kdy diskuze naprosto neodpovídá hodnocení samotných příspěvků. Slavné jsou v tomto novinky a idnes a jejich falešné ucty
+2 /-6 | 02.01.2022 16:39

Krolop

Co se toho mínusování týče, tak si myslím, že na všech diskuzích fungují takoví, možná profesionální hlídači diskuzí, kteří korigují a určují, které názory jsou vhodné, správné a ty nevhodné. Výsledek musí být dobře a výrazně viditelný. Tudíž je jasné, že nejde o nestranné hodnocení příspěvku a už v§bec ne o posouzení jeho kvality.

+4 /-6 | 02.01.2022 16:27

Krolop
Politika je bohužel ve všem a ovlivňuje veškerá lidská dění, tedy i sport, šachy nevyjímaje. Zápas Karpov - Korčnoj byl hodně o politice. Nijak lepší to nebylo v tzv. zápase století: Spasskij - Fischer, ačkoliv to ve skutečnosti žádný zápas století nebyl. Nechápu, proč se někteří jedinci, tak pohoršují.
+2 /-4 | 02.01.2022 16:19

xdavx x
Viktore, mě se zase nelíbí podobné proklamace v okamžiku.kdy se ukazuje, ze ne každý souhlasi s utoky na názory třeba cikiho. Je tady vždy ticho, pak se objeví komsomolci a začnou utocit na každého s kritickým názorem, viz jarousek slávista istr. A kdyz na jejich bláboly začne kdokoli reagovat hned se tito pokrytci ozývají zase s tím ze by se o tom tady mluvit nemělo. Zejména clovicek istr mě obzvlášť baví. Morphyna mám za blázna toho neřeším. Ale pokud tedy dostanu dotaz typu jaký položil patmat tak odpovím. Ovšem po té nastane argumentační vakuum výše zmiňovaných individuí, které začnou vyplňovat právě tím co teď zrovna předvádějí. Buď tedy reaguj hned v začátku takových diskuzi, nebo se smír s faktem, ze ne každý mávne rukou nad zjevným pokrytectvim a hlouposti.
+1 /-5 | 02.01.2022 16:09

pawel

Viktore, zbytečný? 15:09

Váš komentář není minimálně vhodný pro tento článek pojednávající o filmu, kde východ - západ hraje nejdůležitější roli.

+6 /-2 | 02.01.2022 15:47

Morphynista

Jsem pro to, aby se každý mohl podívat, kdo u kterého příspěvku dává plusy a kdo mínusy. Zabránilo by se šíření konspiračních nesmyslů o jakémsi " bratrstvu " nebo o mínusování ze tří účtů... Ještě poznámku k Honzovi Svatošovi 23:48 - já si o Rusku vytvářím obraz na základě nezávislých a důvěryhodných zdrojů, jako je třeba kasparov.ru  

+9 /-3 | 02.01.2022 15:46

Viktor Javořík

To je vaše svaté právo. Klidně nesouhlaste, ozývejte se. Je dobře, že je skupina lidí, která zdravě pochybuje. Klidně tak čiňte. Já se jen domníval, že vzhledem k šachu je to škoda a zbytečné. Šach byl velkou časovou etapu politikou sužován a je to škoda. To je celé. Nelibí se mi, že se cokoliv kolem šachu okamžitě stočí k politice a "prachobyčejným" půtkám typu: "EU je zlá - Putin skvělý", nebo naopak. Vidím ve světě podstatnější témata k řešení, než 30 let zastydlý spor světa s Ruskem (a naopak).

+5 /-2 | 02.01.2022 15:43

istr
Viktore, nebyl.
+4 /-0 | 02.01.2022 15:42

xdavx x
Viktore, odpovědět na přímý dotaz považuji za slušnost. Jinak souhlasim. Až na to máslo na hlave. EU sama ho má také více než dost. A tak se pak nemůžeš divit, ze existuje skupina lidí která není slepá a uvědomuje si, ze jednostranna adorace a stejně tak jednostranna negace.je známkou manipulace a ozývá se.
+2 /-6 | 02.01.2022 15:37

Viktor Javořík

Vidím, že byl můj komentář úplně zbytečný. Škoda, hodně štěstí...

+8 /-2 | 02.01.2022 15:09

xdavx x
PavelCh, oni to ještě povýšil tak, ze třeba Morphynista minusuje ze tří uctu... :D
+5 /-5 | 02.01.2022 14:57

xdavx x
Patmat tak třeba Rusko nejvíce pokročilo v oblasti jaderné fúze což je cisty zdroj energie budoucnosti, Rusko jako jediná země světa dosáhla vyrovnaného rozpočtu, Rusko jako první země světa má ve výzbroji hypersonicke střely, Ruska orbitální stanice je stále jedina svého druhu, Rusky Sputnik si stále uchovává vysokou ucinnost na všechny typy kovidu... A teď bych prosil srovnat s publikaci amerických uspechu, za který se v médiích vydává i prepluti usa nákladních lodi s kapalný plynem přes Atlantik, nebo utek z Afghánistánu, kde se *bojovalo i o Prahu *...
+3 /-6 | 02.01.2022 14:55

Pavel Ch

giocozo:

 

Možná by šel vygooglit dopis Korčného Brežněvovi. Ale z dnešního pohledu to není až tak důležitý, jako za totality.

 

Úkol z Okresního domu pionýrů a mládeže  pro vedoucí pionýrského šachového tábora, l.p. 1985: "Po skončení napište zprávu o táboře a v ní prosím potřebujeme alespoň jednu větu, jak byli svazáci, pionýři a pionýrky šachového pionýrského tábora ideologicky proškoleni. Děkuje ředitelka DPaM.

 

Ve zprávě se objevilo: "Byl vedoucími tábora šachovým pionýrům a pionýrkám čten a překládán dopis soudruhu Brežněvovi".sad

+2 /-3 | 02.01.2022 14:50

Pavel Ch

istr 13:45

Už jsem to psal při stejné ukázce filmu minule, mně zas v čas 0:27 ukázky okamžitě připoměl závěr na herce Tolji herce Oldu Kaisera za mladalaugh​ 

+3 /-3 | 02.01.2022 14:41

Pavel Ch

Bratrstvo Morhynisty tady mínusuje odborné komenty a plusuje ideologicky zabarvené. 

Domnívaje se, že tím komenty získají na (ne)pravdě. To jsi dal tedy Petře hračku takovým.

Ale je to jedno, rozumný člověk se jen usměje a udělá si názor svůj.  

+5 /-6 | 02.01.2022 14:41

istr
Já jsem na film zvědavej a podívám se na něj, nejlépe v ruštině.
+4 /-0 | 02.01.2022 14:14

Pavel Ch

Ještě jsme to nikdo neviděli a už takové soudy.

Pokud bylo více scén z Toljova tábora při zápase, tak tam to probíhalo. Naproti Tobě Toljo jenepřítel státu. Ale to je dle historických událostí, že to tak u Tolji bylo.

 

Mně zajímá, zda celkově pravdivě film vypadá. Že při poradách, analýzách a volných chvílích vychvalovali před Toljou SSSR, důležitost boje za stát a že na druhé straně je zrádce, gauner, vyslanec imperialismu, to prostě tak se chovali. Ať z přesvědčení nebo k motivaci Tolji.

To ten film nekazí, ale hází do tehdejší reality. 

 

 Slyšel jsem něco i krátce po vydání knížky 100 dní v Baugiu od autora a rozhodčího, jak bylo a co Karpovova výprava také prováděla.    

 

Zajímavé bylo číst za totality dopis Korčného Brežněvovi. 

+3 /-3 | 02.01.2022 14:07

patmat
Síce už od Silvestra ubehol nejaký čas, no mohol by tu moderátor dať nejaký vzorový príklad pozitívnej informácie o Rusku za minulý rok, ktorú mali podľa neho publikovať "majnstrímové" médiá a nespravili tak.
+8 /-2 | 02.01.2022 14:02

Viktor Javořík

Chápu, že jsou šachy už z podstaty totálně spjaté s "nevraživou" historií západu a východu. Byla to velká a významná kapitola, kdy politická situace obě strany nutila k tomu zdokonalovat své výsledky. Co jiného taky sport je - než touha po tom být lepší? Ale sakra je nutné se v tom pořád utápět? Do nekonečna řešit EU nebo Rusko? Jak se říká - mám svých starostí dost sám se sebou... Rusko, ať si hledí svého - má másla na hlavě až až. EU by měla konečně otevřít oči a realisticky začít řešit problémy, kterých má taky víc než dost. Ale je na každém z nás, aby všechny propasti a spálené mosty začal opět obnovovat. Nechme toho, podejme si ruce a bavme se o sportu. Naše generace a naše doba má tu možnost fakt tyhle věci hodit za hlavu a začít "od znovu" - prosím, nezkažme to, neutopme se dokola a dokola a dokola v malých a dnes už zbytečných sporech. Pojďme raději řešit samotné šachy - co hrajeme za pozice, co se nám libí, koho obdivujeme... Promiňte, ale musel jsem to říct. EU ani RUSKO nemůže za naše "po...." životy :)

+12 /-0 | 02.01.2022 13:59

xdavx x
Honza Svatos, já nevím ze s nim ztracis cas. Tihle svazaci dnes tvoří hybnou sílu EU. Před pár lety by stejně tak tvořili hybnou sílu SSSR.
+2 /-6 | 02.01.2022 13:49

xdavx x
Krolope, přesně tak. Korcnoj zrovna nebyl clovek se kterým by někdo chtěl hrát v jednom družstvu.
+3 /-4 | 02.01.2022 13:47

istr
Tolja Karpov mi trošku připomíná Káju Gotta. Ale jo, je mi sympatickej, jak se nakonec smířil s Kasparovem nebo u nás na sněženkách.
+5 /-3 | 02.01.2022 13:45

Krolop

Ať to bylo, jak to bylo, faktem zůstává, že Tolja Karpov byl skvělým šachistou a sympatickým člověkem.  A tím i zůstal. Zatímco, Viktor Korčnoj byl jednom skvělým šachistou.

+2 /-10 | 02.01.2022 13:07

Morphynista

Hlavní problém filmu bude asi to, že události v Baguiu prezentuje z hlediska tehdejší sovětské propagandy. Jak píše kritika - domácí " hrdina " proti " emigrantu a zrádci " . Není asi náhoda, že na uzavřenou premiéru filmu přišli i zástupci Putinova ministerstva kultury a byli velice spokojeni...

+9 /-4 | 02.01.2022 12:43

Pavel Ch

Vzhledem k tomu, že jsem ve věku režisera, tudíž jsem sledoval podobně jako režisér, u nás v dětství z Rudého práva, četl jsem 100 dní Baugiu a slyšel na přednášce od autora knihy ještě za komančů "sorry bylo to dost jinak než ve 100 dnech" a něco povyprávěl, na šach. tábor 1985 přitáhl kámoš knihu v angličtině koupenou od Jugoslávce o zápasu, po revoluci jsem četl o tom více, tak mne film bude velmi zajímat.  

 

 Už méně důležité ...

 Nechápu některé komentáře o ideologické agitaci. Prostě historický film, kde politika východ - západ s miláčkem Brežněva a zavrženým emigrantem (po emigraci soudruzi, že stejně stár a už ničeho nedosáhne, si naběhli) hrála významnou roli. Ať se nám to (ne)líbí, tak to prostě bylo. Věřím režiserovi, který 30 let o filmu přemýšlel (tedy ještě z dob Gorbačova, Jelcina), že vykreslil, tak jak bylo. Nejsem filmový kritik, mohu pak uvést jak se mi líbilo po odborné stránce a jak na mě působilo jen jako na diváka po té filmové.

+4 /-4 | 02.01.2022 06:33

HonzaSvatoš

@morphynista 21:26: To, co píšeš, je klasická ukázka reakce indoktrinovaného jedince bez vlastního kritického myšlení. Úplně přesně, jak reaguješ, by reagoval nadějný pionýr v půlce 80. let, vždyť tehdy přeci se taky dalo doslechnout nebo dočíst o USA jen a pouze to, že tam jsou drogy, násilí, že se tam unášejí děti a tak. Místo brežněvismu by tam byl imperialismus, místo vyrožování Ukrajině by tam bylo vměšování do vnitřních záležitostí Afghánistánu, atd. Zkus si toto vzít jako laskavou a přátelskou radu.

+5 /-8 | 01.01.2022 23:47

xdavx x

01.01.2022 22:25 | istr | Copak se ti nelibi Ivoši? Můžeš mluvit přimo na mě. 

+6 /-3 | 01.01.2022 22:44

istr
RP: Můžete si tady uklidnit svého tzv. moderátora?
+9 /-5 | 01.01.2022 22:25

xdavx x

patmat, nedavej reload. tim se ti to odesle znovu. Radeji nacti celou stranku kdyz budes myslet, ze se neodeslal komentar.

+2 /-2 | 01.01.2022 21:52

patmat
Pardon, blbne mi odosielanie komentárov, chcel som to práve vymazať.
+4 /-0 | 01.01.2022 21:48

xdavx x

patmat, proc to tady davas petkrat?

+3 /-3 | 01.01.2022 21:46

xdavx x

to je pozitivni clanek? skutecne?

+4 /-3 | 01.01.2022 21:38

patmat
Ako právny odborník na štátne protipandemické opatrenia určite oceníte pozitívny článok o Rusku: https://www.novinky.cz/zahranicni/clanek/moskva-sahla-k-povinne-vakcinaci-40363567
+4 /-3 | 01.01.2022 21:37

xdavx x

01.01.2022 21:26 | Morphynista, tebe jsem se na nic neptal blazne.

+4 /-8 | 01.01.2022 21:31

Morphynista

Takových informací nebude mnoho, ale nikoliv proto, že by je média zamlčovala, důvod je ten, že o vývoji v Rusku se nic pozitivního napsat nedá. Návrat k brežněvismu, studené válce,  vyhrožování Ukrajině i obnovující se kult Stalina , to jsou hlavní rysy současného putinovského režimu a do budnoucnosti nevěští nic dobrého...  

+12 /-5 | 01.01.2022 21:26

xdavx x
slávista a jarousek. Pánové. Prosím o jednu jedinou pozitivní informací.kterou naše mainstreamova média uveřejnila o rusku během celého roku 2021. Pokud to nedokážete jsou vaše rádoby moralisticke příspěvky trapné.
+3 /-8 | 01.01.2022 20:59

patmat
Pre Ciki333 bude asi problémom, že Netflix natáča dokonca aj v Rusku, napríklad https://www.csfd.cz/film/655142-lepsi-nez-my/prehled/ Dokonca tam ani nehrajú homosexuálni černosi.
+4 /-2 | 01.01.2022 20:26

Jarda Aljochin

V tom zase bude propagandy... dobře si na ten zápas pamatuju. Korčnoj byl pro sovětskou vládu zrádce a agent, stejně jako svého času Aljechin. Jen ty dvě fotky v článku: Karpov mladíček, oblíbený v kolektivu, Kočnoj hnusnej dědek, padouch jako z bondovky.

+6 /-1 | 01.01.2022 20:05

Poutnik

K autorům. Poprosil bych vždy uvádět formát turnaje, abychom se společně s informací o turnaji, který Plát vyhrál dověděli, kolik měl turnaj kol a jakým tempem se hrálo. Případně průměrné ELO = abychom si udělali představu, zda to byl bezvýznamný blicák, nebo něco lepšího.

+4 /-1 | 01.01.2022 18:20

jarousek

Ciki333, opakovaně dokazujete, že máte problém s chápáním psaného textu. Morphynista píše, že film jako politickou agitku označuje filmový kritik Dolin a přikládá výňatek textu v azbuce. Copak už jste už zapomněl bukvy? Snažte se v novém roce občas sundat ideologiocké brýle a osobní nevraživost...

+15 /-2 | 01.01.2022 16:06

istr
Hlavně přebrat anglickej název.
+4 /-0 | 01.01.2022 15:49

slavista
Přemýšlím, jestli někteří jedinci tady v diskuzích mají z toho, jak Rusku celý svět ubližuje a všichni se proti němu spikli, tak velké trauma, že je to budí i ze spaní. Protože jsme na šachových stránkách (!) a přitom není pomalu jediné diskuze pod jakýmkoliv článkem, kde by člověk nemusel číst politickou propagandu o tom, jak se proti Rusku celý svět spikl a jak mu všichni ubližují a o zvráceném Západu, který může za všechno zlo na světě. Jenže svět není tak jednoduchý, abyste si hned mohli každého, kdo s vámi nesdílí "ty jediné správné názory" nějak drsňácky onálepkovat jako "havloidy, pravdoláskaře nebo sluníčkáře" a automaticky jim přiřadit, že podporují pozitivní diskriminaci menšin, x různých pohlaví, genderové kvóty a další podobné nesmysly.
+11 /-4 | 01.01.2022 15:36

ciki333

Děkuji redakci nss za recenzi filmu The World Champion. V době vybičovaných protiruských nálad u části české veřejnosti se jedná o malé hrdinství. Jsem velice rád, že režie monumentálního díl a se zhostil Alexej Sidorov. Tato jemná nuance zajistila autentičnost filmu. Též zamezila zvyku aka Netflix obsadit do jedné z hlavních rolí homosexuálního černocha, případně genderqueer entitu. V ruských studiích bohudík nepůsobí Svatá inkvizice (tzv. manageři diverzity), která dbá na dodržování kvót v podobě % přidělení rolí mouřenínům. O vysoké kvalitě filmu z éry studené války svědčí fakt, že rusofob No. 1 - soudruh Morphynista - hovoří o "ideologické agitaci." Pro mne další dobrý důvod, proč movie legálně po zaplacení poplatku stáhnout...

+5 /-12 | 01.01.2022 14:32

ThePot
“... Mezi konzultanty byli generální ředitelé Daniil Dubov...” Už jsem to pochopil. Daniil je asi ředitelem Google Translate a vydavatele Česko-ruského slovníku najednou ))
+11 /-1 | 01.01.2022 10:54

Morphynista
Komentáře a recenze, které jsem zatím četl, vyznívají spíše negativně. Například známý filmový kritik Anton Dolin píše. že se jedná o nejslabší Sidorovův film a charakterizuje jej jako ideologickou agitku. " Как минимум, по части художественных достоинств «Чемпион мира» — самый слабый из фильмов студии «ТриТэ» и худшая из режиссерских работ мастеровитого Сидорова. Это и двойное фиаско для звезд: Иван Янковский старательно играет икону (никогда еще он не был так хорош собой), Константин Хабенский — карикатуру (на его героя буквально противно смотреть), и оба меньше всего похожи на живых людей, которым было бы интересно сопереживать. Да, перед нами — идеологическая агитка о поединке уральского самородка-патриота с гнусным предателем родины, но хуже всего — то, насколько тягостно для зрителя тянутся два с половиной часа этой предположительно увлекательной схватки. " https://meduza.io/feature/2021/12/31/chempion-mira-alekseya-sidorova-myagko-govorya-neudachnyy-shahmatnyy-boevik-o-poedinke-patriota-s-predatelem-smotrim-smeemsya-plachem
+9 /-4 | 01.01.2022 10:24