Peter Michalík o mužské sestavě na ME

22.09.2023 15:15 | Domácí zprávy

Peťo Michalík napsal svůj pohled na mužskou sestavu na letošní ME. Jeho pohled je zde:

Zdravím všechny milovníky šachu. 

Začátkem měsíce byl zveřejněný článek o sestavě mužů na ME družstev 2023. Článek jsem zaznamenal pozdě a bohužel jsem nemohl reagovat včas. Článek je sám o sobě dost znepokojivý, rád bych k němu však napsal svůj názor a doplnil některé body. 

Já sám jsem měl vloni se svazem konflikt a naše názory se dost zásadně rozcházely. Dal jsem veřejně najevo, že se současným svazem nechci nic mít. Pan Boleslav však tou dobou ještě nebyl součástí svazu a věřil jsem, že s příchodem nového člověka se situace může zlepšit. Mám civilní zaměstnání a omezené časové možnosti, nicméně s trochou tréningu držím výkonnost, která by pro reprezentaci mohla být přínosem. Čekal bych tedy, že se kapitán alespoň ozve. To, že to vůbec neudělal, mě překvapilo. V minulosti kapitán vždy komunikoval i s lidmi, kteří nebyli nominováni. Navíc jsem zjistil, že nejsem zdaleka jediný, komu se neozval.  

Když to vezmu postupně (a nebudu počítat V. Lázničku kvůli neaktivitě), tak na nadcházející akci budou hráči 1,2,3,13,27 místa řebříčku (k 1.9.2023) . Věřím, že hlavním cílem reprezentačních akcí je snaha o co nejlepší výsledek, který je samozřejmě podmíněný tím, že nastoupí nejsilnější možná sestava. Nic lepšího než rating, podepřený dostatečnou herní aktivitou, nemáme. Jednotky bodů neznamenají nic, ale desítky příček v žebříčku snad ano. Nový kapitán sice bere v potaz rating, ale jenom do té míry, pokud se jedná o hráče NB. Není nejmenších pochyb o tom, že David, Van a Štěpán jsou aktuálně tři nejlepší hráči, ale proč už ho nezajímá nikdo další? Hráči, kteří v minulosti opustili NB, případně tam nechtěli, či měli konflikt se svazem, pana Boleslava nezajímají a to nemůže být náhoda. Automaticky se tedy nabízí otázka, zda je prioritou pana Boleslava reprezentace, nebo zájmy Nového Boru, případně osobní pomsta, nebo něco zcela jiného. Domnívám se, že v jeho pozici by to měly být zájmy reprezentace a ty by se opravdu neměly podrobovat zájmům jednoho klubu ani osobním sympatiím.

 "...výkonnost prezentovaná ratingem na našem žebříčku nebude jediným parametrem pro nominaci.napsal kapitán.  Co znamená tahle věta? Co jsou ty parametry? Věk? Životní elán? Příslušnost k extraligovému klubu? Loajalita k svazu? Existuje nějaký jiný sport, kde se do národního družstva nominuje na základě tajných a subjektivních parametrů a přeskakuje se pozice v žebříčku po desítkách? Co mají dělat lidi, kteří jsou na hraně reprezentace, když ani neví, jaké jsou parametry? Nominaci navíc určuje člověk, který je možná zkušený manažér, ale velice slabý šachista, a to ještě víc zpochybňuje jakýkoliv subjektivní výběr.

 Pan Boleslav je teď reprezentačním kapitánem, ale je hlavně dlouholetým manažerem NB. Nominoval tři hráče z vlastního klubu a zbytek družstva doplnil na základě parametrů, které jsou známe jenom jemu. Faktem zůstává, že přeskočil dvacet hráčů žebříčku. Mnozí z nich hrají na předních deskách konkurenčních družstev. Naprosto mlží pravidla postupu do reprezentace a tím tyto hráče z pozice síly vysloveně demotivuje a nepřímo tak posiluje pozici NB, vůči většině ostatních klubů. Fakt, že klub ztratí reprezentanta, navíc může mít další vliv na chování sponzorů. Když sponzoruji klub a vím, že můj nejlepší hráč je i součástí reprezentace, tak je to jistě přidaná hodnota. 

K nominaci na 4. a 5. šachovnici řeknu jenom to, že se jedná o definitivní konec pokusů o profesionalitu šachu v Česku. Vůbec nic proti klukům nemám a dokonce jim budu i fandit. Aby však kapitán přeskočil dvacet míst žebříčku a nikoho se ani nezeptal, tak to je opravdu síla. Profesionální přístup k reprezentaci  např. v USA je založený na maximální transparenci, kde hráči přesně vědí proč, kdy a jak budou nebo nebudou nominováni. Jede se tam striktně na rating, a jestli má jejich top hvězda o 1 bod míň než někdo jiný, tak má smůlu. Takhle se nedostal na poslední olympiádu Hikaru Nakamura, jelikož byl 5. na rating a odmítal dělat náhradníka. Některé země jedou systém 4x rating + přeborník. Možností je více, ale všechny spojuje jediný společný jmenovatel a tím je transparence. Jakýkoliv jiný systém, který tuhle podmínku nesplňuje, totiž z dlouhodobého hlediska vede k tomu, že top hráče frustruje a totálně znechutí. 

Reprezentace je navíc i odměna za roky práce a dřiny a ne nějaký prostor pro zmatené pokusy ambiciózních manažerů. Ty lze realizovat na Mitropě, případně na přeboru, třeba formou divoké karty, nebo na dalších silných turnajích. Můžeme dát kapitánovi absolutní kontrolu nad nominací, jestliže však cíleně nominuje družstvo, které není nejsilnější, ponese nějakou zodpovědnost za výsledek? 

Důležitým aspektem jsou určitě i finance. Já osobně nejsem šachový profesionál. Někteří hráči však ano a příjem z reprezentační akce je pro ně důležitý a to zejména pro starší hráče může znamenat jistý existenční diskomfort. Jednoznačně souhlasím, že by v šachu nikdo neměl být odměňován na základě zásluh z minulosti, neměl by ho však někdo ani trestat zato, kolik mu je, když mu hráči o polovinu mladší nesahají ani po kotníky. Opakuji však, že by prioritou mělo být objektivně určit nejsilnější možné družstvo. To však nejde poskládat bez komunikace. 

Připomenu ještě dobu, kdy na svazu panovalo jiné prostředí a pod tehdejším kapitánem byla snaha poslat na olympiádu aktuálně nejsilnější sestavu, bez ohledu na subjektivní preference a loajalitu k svazu. Skoro se mi zdá, že to bylo v minulém životě. V roce 2018 v Gruzii hrálo Česko v sestavě Navara, Láznička, Hráček, Štoček, Michalík. Podívejte se na jednotlivé zápasy, výsledky a jejich úroveň, jako třeba vítězství nad budoucím vítězem Čínou. Ve skutečnosti je to pouze 5 let. 

Opravdu se toho tolik změnilo?  Nejsem nostalgický dědek, takže jestli se ptáte, proč je tohle připomenutí v současnosti důležité, tak rád odpovím. Největší český talent za posledních mnoho let, Van, kterému v té době bylo 17 a už byl snad GM (nebo velice blízko) s ratingem 2540, se do družstva nevešel, protože mj. nehrál moc dobře na nominačním turnaji a musel si všechno poctivě odpracovat a vybojovat pro další akci. Nechci ani pomyslet na to, jak se asi cítí dnes, když vidí co se děje a jak se přistupuje k mladým, když on sám nedostal nic zadarmo. Jeho tehdejší sílu nejde, při všem respektu, se současnou sílou Vykouka ani Stalmacha vůbec srovnávat. Navíc dát někomu něco zadarmo, je stejně tak demotivační jako někomu bez vysvětlení něco odepřít. Navíc jednoho dne tyhle kluci dosáhnou úrovně třeba 2550, k čemu jim v současnosti dost chybí a nepohodnou se s někým na svazu, nebo budou hrát za špatný klub a přijde další manažer-nešachista, kterému nebudou stát ani za řeč. Opravdu “motivační“ prostředí pro novou generaci. 

Názor, že „postup je jen otázkou času“ už svého času psal pan Šimáček, který viděl polovinu družstva z Mitropy za rok, maximálně dva v Áčku. Dnes můžeme vidět, jak tento postup dopadl a že to nemusí být tak jednoduché. Postup nahoru je tvrdá dřina a ne automatická otázka času, pane Boleslave. Jak už se psalo i v komentářích. Představa, že se tady dává nějaká šance mládí, je přinejmenším naivní. Mnohem pravděpodobnější vysvětlením je, že se jedná o alibistický plán nového kapitána, kdy v případě, že družstvo uspěje, tak bude za génia a když ne, tak se nabrali zkušenosti a jede se dál. Vzhledem na současné vztahy v reprezentaci totiž kapitán moc možností neměl, ani nechtěl mít. Mohl zkusit komunikovat a třeba něco zlepšit, ve snaze zajistit nejsilnější možné družstvo, ale to ho očividně nezajímalo.

 Znovu se nabízí otázka, zda je motivace pana Boleslava silná reprezentace, nebo propagování NB a jiných zájmů. Abych věci uvedl na správnou míru.  Nevím, jestli se jedná o nějaký ďábelský plán, nebo kapitán tímhle jasným způsobem protežuje NB nevědomě. Faktem však zůstává, že některé rozhodnutí mají následky, které nemusí být na první pohled viditelné a můžou mít dalekosáhlý efekt na celé šachové prostředí. Tyhle následky nemusí vnímat kapitán a už vůbec ne čtenář, který nemá s prostředím mužské reprezentace zkušenost. 

PS: Omluvte prosím můj nedokonalý projev. Slovensky už neumím a česky jsem se ještě nenaučil, ale zlepšuji se Poučil jsem se však z minulosti, že extrémní forma může přebít obsah a věřím, že tenhle komentář obsahuje řadu důležitých otázek a bodů a najde své čtenáře. Doufám, že další už nějakou dobu nebudu muset psát .

Podepíšu se já, ale určitě nepíšu sám za sebe. 

Šachu zdar P. Michalík

143x 14055x system
Fotogalerie
Komentáře (143) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Kodl

Vážení...níže mě kritizoval pan pawel a ke kritice se připojil i GM Navara,kterému jsme fandili i s fan klubem CM P. Chrze!!Njn...Franta KM,Kodl IM ICCF

+2 /-0 | 26.09.2023 10:22

Rubinus

Shazovat Nový Bor výroky typu "kdybychom my měli prachy, dokázali bychom taky" mě připadá zcela mimo mísu, takové dětinské. Možná právě proto ty prachy jinde nemají, protože nejsou dost věrohodní na to, aby jim je nějaký mecenáš svěřil.

Já bych si s hodnocením počkal po soutěži.

+3 /-5 | 23.09.2023 18:07

lykan

Výrok "kdybychom my měli prachy, dokázali bychom taky" je zavádějící. Kdybych měl prachy, které má Nový Bor, dokázal bych s nimi mnohem víc.

+5 /-0 | 24.09.2023 23:54

paulz

O peníze jde ve sportu v první řadě. A je velké umění pro dotyčný klub je získat. Jen pak psát, že kapitán takového družstva jako NB má díky úspěšnosti klubu kvalifikaci na kapitána reprezentace mužů je docela úlet. A pokud má navíc Elo 1927 se z toho stává tragikomedie....Která pokračuje tím, že kromě jasné první trojky repre další dva tam nemají co dělat.

 

+5 /-0 | 23.09.2023 18:51

xdavx x
Obavam se, ze pro lidi ze svazu tohle pochopit, je příliš velký rebus
+3 /-1 | 23.09.2023 19:21

Petr Koutný

Zítra pokračování....

+2 /-1 | 23.09.2023 20:41

Kodl

Vážení...souhlasím s panem paulzem.stručně a jasně napsáno!!Zdraví Kodl

+3 /-0 | 23.09.2023 19:06

PeterM
Jsem rád, že můj článek vyvolal alespoň nějakou odpověď od kapitána. V článku se dočteme skvělý vtip i to, že se kapitán dobře pobavil na reakcích nad jeho volbou sestavy. Nenajdeme tam však ani náznak sebereflexe. Moje pochybnosti o možném konfliktu zájmů rozhovor nerozptýlil, spíš naopak. Považuji za vrchol arogance a sebevědomí fakt, že kapitán hned v odpovědi na první otázku zásadním způsobem shazuje a dehonestuje pozici kapitána a tedy i práci svých předchůdců. Je to snad proto, že se snaží legitimizovat fakt, že je jeho rating nižší, než jeho rok narození a že je to tak v pozici kapitána reprezentace v pořádku? Není to v pořádku. Pravdou je, že pravomoci kapitána jsou během hry velice omezené. Dobře si však pamatuji, že každý kapitán se vždy poctivě zajímal o to, co každý hráč plánuje hrát. Hráči mužské reprezentace se připravuji sami, to je pravda, často se však stane, že kapitán hráčům, díky vlastním zkušenostem a herní síle, dokáže fundovaně poradit a v přípravě je nasměrovat. Byl jsem opakovaně svědkem toho, že podobná „drobnost“ klidně rozhodla o výsledku zápasu. Jestliže někdo ani tohle nechápe, tak to opravdu vyvolává otázky ohledně jeho kompetence vykonávat svoji funkci. Nevím, jakou odpověď kapitán očekával v návaznosti na svůj úvodní email. Mně se zdá normální, že když nastoupím na novou vedoucí pozici, tak sám zahájím komunikaci, ideálně osobní, protože příležitostí bylo dost, a nebudu čekat, kdo a kdy se mi ozve. Když napíšu zprávu, na kterou mi nikdo neodpoví, tak to vypovídá spíše o kvalitě mého sdělení, nežli o charakteru adresátů. Kapitán však měl velice rychle jasno ve volbě hráčů, takže mu nedostatek komunikace nepřekážel. Dále se dočteme o výsledkovém pohledu na hodnocení úspěchu reprezentace, který je založený na umístnění vs. místo nasazení. To je novinka. Kapitán však místo nasazení svojí nominaci výrazně posunul směrem dolů. Proč nekomentuje to, jestli za svoje rozhodnutí v případě neúspěchu družstva ponese nějakou zodpovědnost? Byl zvolen do funkce a dostal jistou důvěru. Opakuji, že volí totálně netransparentní, subjektivní formu nominace. Postaví se po turnaji k případnému neúspěchu čelem, anebo strčí hlavu do písku? Co se stane v případě úspěchu, to víme všichni. Dále vůbec nerozumím tomu, proč se kapitán neustále ohání věkem? Podívejte se třeba na právě probíhající exe Slovakia Open 2023, kde hráči, které náš kapitán považuje za staré a nestojí mu ani za řeč, drží aktuálně po 7. kole 1. a 5. příčku. Jak by si asi vedli naši mládežníci? Svaz nedokáže ani jednoho z nich přetlačit přes 2500, zato skvěle umí odstavit hráče, kteří tam už mnoho let jsou a budou, protože se to hodí. Pro zajímavost doplním, že třeba Jirka Štoček má letos skóre s Richardem Stalmachem 3.5-0.5 a s Janem Vykoukem 1-0 a jak ho znám, tak s tím určitě není spokojen. Před třemi lety v Pardubicích, v době covidu, tyhle veteráni dávali mládežníkům 3.5-0.5 v simultánkách. Mluvit v kontextu našich mládežníků o reprezentaci Indie a Uzbekistánu je velice úsměvné. Nejdůležitějším argumentačním faulem, který má vyvrátit možný konflikt zájmů mezi manažovaním NB a reprezentace je však porovnání s V. Jansou, P. Šimáčkem, a Z. Hráčkem ohledně množství nominovaných hráčů NB. Pan Boleslav nejspíš zapomněl, že všichni tyhle kapitáni, narozdíl od něj, dělali nominaci na základě výkonnosti. Někteří z nich ale v době, kdy za NB hrálo 9 z 10 nejlepších hráčů žebříčku. Teď jsou v NB tři hráči, kteří nominovaní byli, dále skoro nehrající T. Kriebel, následován J. Havelkou a dalšími hráči s ratingem pod 2400. Pane Boleslave, vaše skromnost opravdu není na místě! Vy jste naopak NEJLEPŠím lobbistou, protože jste do týmu dostal úplně VŠECHNY svoje hráče a nic dalšího vás nezajímalo. Vy jich tam totiž už víc nemáte, všichni vám odešli. Nechci si ani představit, jak vás muselo naštvat že J.Vykouk přestoupil do Lysé, a ne do NB. Chápu, že z toho, že v NB zůstali pouze tři top hráči, plyne určitá nervozita a potenciálně to ohrožuje vaší pozici v klubu. Jakmile ztratíte loajalitu jednoho z nich, tak se vám to celé rozsype. Potřebujete získat nové domácí hráče, ale není odkud brát. Opravdu se to ale řeší tím, že zaříznete víc jak celou jednu generaci reprezentantů? Družstvo má pět členů, ne tři. Nechám na čtenářích, ať si sami udělají názor o možném konfliktu vašich zájmů, o vašem netransparentním hazardování se sestavou i o tom, jaké pomáháte vytvářet prostředí pro příští generace perspektivních šachistů, kteří by mohli zvažovat profesionální cestu. Absence argumentů ohledně zamlžených kritérií nominace, navíc skrytá pod přátelským humorem v naprosto tendenčním rozhovoru, může možná obalamutit člověka neznalého svazových praktik. Názor, že umístnění mimo medailové pozice nikoho mimo šachové kruhy nezajímá je perfektní třešničkou na dortu. Podobným názorem se svého času netajil ani současný předseda a věřím, že tím kluky na nadcházející akci budete skvěle motivovat. Tak ať vám to cinkne!
+9 /-4 | 22.09.2023 20:47

Remcik z Banika

Moc pěkně napsané Peťo. Podle mě čas na generační výměnu rozhodně ještě nenastal a 4 a 5 desku by prostě měli hrát jiní hráči. 

+3 /-0 | 23.09.2023 04:13

paulz

Jenže Peťo nemohou. Proč je jednoduché, jak píše Boleslav odměny za repre jsou tvrdě odstupňované podle Ela. Takže pokud by čtvrtý byl třeba Peťa Michalík který má pouze o 24 bodů aktuální Elo nižší než Štěpán, odměna by nemohla být zásadně nižší. Což samozřejmě u Stalmacha a Vykouka logicky je. A rozpočet na repre je hodně omezený, každý chápe že třeba odměny vedení svazu jsou mnohem důležitější. 

Ale z mého pohledu se stala krásná věc, vždy jsem považoval svoje Elo za docela salátské a nyní vidím že mé historicky nejvyšší by letos s přehledem stačilo na repre. A to i bez započítání inflace Ela. 

+5 /-0 | 23.09.2023 08:34

lubomir1959

Neměla by odměna odstupňovaná především podle předvedených výkonů? ELO není přece vše, ne? 

+0 /-1 | 23.09.2023 18:32

lykan
Jestli jsem to pochopil správně, tak na ten mail kromě Štěpána nereagoval nikdo včetně Stalmacha s Vykoukem. Nebo se pletu? Jakože mladí se ozývat nemusí, ale zkušení velmistři se musí ozvat a doprošovat se? Skoro to tak totiž vypadá...
+3 /-1 | 23.09.2023 02:24

xdavx x
s hrobarem Petrem maji i společnou vizi, ze na umístění repre v podstatě nezáleží. Důležité je at nevyschne dotacni penezovod a ono se bude v hlášení dobre vyjimat , jak šanci dostali mladí :D Celoživotní vyzirka, profesionální hraboš cizích peněz, je snad jediný vedouci sachoveho klubu v této zemi, který nikdy nemusel do prace a jehož umění je na úrovni nakupovani v hračkářství se zlatou kartou tatínka . Jedinečná kvalifikace na trenéra výstavní sachoveho elity u nás, co ma přilákat další členy :D
+3 /-2 | 23.09.2023 09:08

Kodl

Vážení...samozřejmě souhlasím s PeterM a hlavně s tím,co napsal paulz.Když si přečtete můj příspěvek,napsal jsem vlastně totéž.To ,že s tím nesouhlasil pan pawel a pan Semod mě vůbec nepřekvapilo ,oni jsou zastánci toho,aby třeba kapitánem repre byl slaboučky šachista.Taková je doba a do popředí se dostavají úplní hlupáci!Pěkný den...Prof.Mgr. Kodl,DiS...IM ICCF

+3 /-3 | 23.09.2023 07:32

Sachysta

Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. https://www.chess.cz/rozhovor-s-predsedou-reprezentacniho-useku-petrem-boleslavem/

To co si mohli kluci domluvit soukromně probíhá online. Je vtipné, že si reprezentanti stěžují, že je nikdo neoslovil, přitom na kapitána vůbec neragují...

To že mělo kromě mailu proběhnout oslovení formou i jinou je taky jasné...

No prostě jak u blbečků....na druhou stranu, podmínky zlepšili, když hraje i Štěpán, který před tím za ty prachy hrát nechtěl.

+1 /-5 | 22.09.2023 07:56

paulz

V takové důležité věci jako nominování už jenom pěti hráčů do repre by měla být nějaké aspoň trochu jasná pravidla. Tady je prakticky jediné, jak vedoucí repre rozhodne tak bude. 

+4 /-0 | 22.09.2023 20:47

Petr Koutný

Četl jsem to, ale je to šílené, co tam píšou. 

 

To se mají kapitánovi hlásit hráči, že chtějí hrát?? Nebo je má kapitán sám oslovit?? 

Ten článek byl plný alibismu, omluv a výmluv. Ale ok, počkejme si na Evropu a doufám, že Bolek po Evropě bude takový bourák, že v případě neúspěchu nabídne svojí funkci. Bojím se, že sebereflexe v tomto svazu ale není možná. 

+5 /-1 | 22.09.2023 18:34

Rubinus

Také jsem to včera četl. Link na ten rozhovor

+2 /-2 | 22.09.2023 09:32

Sachysta
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 22.09.2023 07:54

Zmestabileho

Já to čtu tak, že v ČR se ani velmistrům úrovně 2550 - 2600 nevyplatí být šachovým profíkem - viz příklady Žilky a Michalíka. To je taky jasný vzkaz pro všechny naše talenty - že dělat tvrdě šachy a dostat se na tuto úroveň v ČR nezajistí hráči solidní existenci. Tenhle stav by se snad mohl nějak koncepčně řešit a měnit, a mohl by to být úkol pro vedení ŠSČR a měla by se přitom využívat nominace nejlepších hráčů v reprezentaci. Ale mám pocit, že se v tomhle nedělá vůbec nic, současný stav se jen rezignovaně přijímá jako realita, která vede i k nezájmu hráčů. 

 

V téhle realitě potom hrají za repre amatéři a už i hráči 2400. Působí to tak, "že  přece o nic nejde, s těmi nejlepšími na mezinárodní scéně - jak jinak než profíky - se přece měřit nebudeme, vždyť oni jsou někde jinde...".  Jestli tohle někomu stačí? Budiž. Mi se tohle vůbec nelíbí a sledovat hru takové repre ani příliš nebudu. A divil bych se tomu, kdo by do takto pojatého amatérského prostředí chtěl dávat peníze jako na profesionální sport.   

+5 /-1 | 19.09.2023 11:42

N. Očník

Můžete zkusit domluvit sponzorskou smlouvu se svazem, že budete platit reprezentanty, když budou mít výsledky :)

+0 /-3 | 21.09.2023 12:19

xdavx x

mam dotaz nejen na navaru...

bude kvetinka v armenskych barvach?

budou azersti sachiste vylouceni z turnaju FIDE?

budou azersti obcane mit zakaz vstupu do EU?

bude zde na NSS.CZ nejaky medailonek venovany Armenskych sachistum?

Ocekam dvojity kilometr ze strany FIDE... A samozrejme i EU a USA...  

 

Azerbaijan launches major new offensive in Nagorno-Karabakh – POLITICO

V Karabachu vypukly tvrdé boje, metropole je od rána pod těžkou palbou - iDNES.cz

+6 /-15 | 19.09.2023 13:29

David Navara
Ten komentář čtu jen náhodou a nejsem povinen na něj reagovat, ale budiž. Pochopitelně se mi vůbec nelíbí, že Ázerbájdžán bombarduje část území Náhorního Karabachu. Na druhé straně ode mne těžko můžete požadovat, abych se vyjadřoval ke všem špatným věcem, které se na světě dějí. Na to nemám přehled ani dostatek času. Kavkaz je daleko a tamní historii znám jen v dost omezené míře. Přátelím se s mnoha arménskými i ázerbájdžánskými hráči a hráčkami. Samozřejmě bych byl rád, kdyby vedle sebe obě země žily v míru, snad se to někdy podaří. Na vztahy mezi Arménií a Ázerbájdžánem nemám jednoznačný názor a s ohledem na to, že o tématu vím málo, se k nim (raději) nevyjadřuji. Pokud vím, v období první světové války proběhlo vyvražďování Arménů. Pokud vím, při rozpadu Sovětského svazu v bojích mezi Arménií a Ázerbájdžánem umírali civilisté na obou stranách. Pokud vím, Náhorní Karabach podle mezinárodního práva patří Ázerbájdžánu. (Nevím, zda jsem to zformuloval přesně, v mezinárodním právu se nevyznám.) Kdybych se o tématu chtěl dozvědět více a desítky hodin studoval dokumenty a argumenty obou stran, nemusel bych problému rozumět o mnoho lépe než teď. A moc se mi do toho nechce. Hrál jsem v obou zemích, v knížce o obou píši hezky. V Ázerbájdžánu jsem toho odehrál více, mimo jiné jsem se několikrát zúčastnil memoriálu Vugara Gašimova, předčasně zesnulého kamaráda. Nicméně když jsem dostal pozvánku na dobře placený, ale politicky citlivý turnaj (Shusha Chess 2022), odmítl jsem. Jsem smutný z toho, co se teď děje. Ale zatímco v případě Ukrajiny mám celkem jasnou představu, co by se mělo stát (ruští vojáci by měli opustit území Ukrajiny), v případě Karabachu mám jasno v tom, že nálety by měly přestat, ale nevím, co by se mělo se sporným územím dít dále. Máte plné právo kritizovat nálety, protestovat proti nim nebo třeba nosit květinu v arménských barvách. Byl bych blázen, kdybych Vás za to kritizoval. Mám svou práci, své koníčky a své problémy. Kdybych měl vystupovat na ochranu lidských práv, kdykoliv se někde děje něco špatného, zhroutil bych se z toho. Proto jsem rád, když proti špatným věcem protestují někdy jedni a podruhé jiní. (A témeř vždy některé silné osobnosti, které na to mají mají dostatečný přehled i energii. Ale takových je z povahy věci málo. A obvykle nemívají čas ani chuť sledovat sáhodlouhé internetové diskuse.) Chápu, že se někoho mohou dotknout mé názory na konflikt v Karabachu, ale zmiňuji je především proto, že jsem v předchozím komentáři byl zmíněn. Nechápu, proč by někdo měl být kritizován za to, že se v jednom případě vyjadřuje za lidská práva hlasitě, ve druhém tiše a ve třetím vůbec. Kdybych v jednom případě lidská práva hájil a ve druhém je popíral, byl by to problém, ale ničeho takového si nejsem vědom. (Ještě pro jistotu dodám, že dějiště oficiálních soutěží nevybírám já, ale FIDE, případně Evropský šachový svaz.)
+25 /-3 | 20.09.2023 08:31

pawel

Vážený pane velmistře Davide Navaro,

napsal jste to naprosto skvěle sad, ostatně, jako vždy.

 A pan Petr Koutný vymyslel hodnocení. Máte-li plus 10 a pan David Bražina -10 netřeba na jeho odpověď reagovat.  Každý to vidí.

   To je jakoby hokejista, který má v hodnocení plus/mínus má plus10 na ledě, a slyšel by kritiku na svůj výkon od hokejisty co má -10 na ledě. By si o něj neopřel kolo, natož aby odpovídal.

+13 /-3 | 20.09.2023 20:50

xdavx x

ve zkratce, neni napadeni jako napadení - neuveritelne - a moc dekuji za tuto uprimnou ukazku pokrytectvi, to se jen tak nevidi. predpokladal bych, ze pokud nekdo vnima soucasnou silenou situaci na ukrajine, ze mu nebudou lhostejne podobne silene situace i jinde na svete.

predpokladam rovnez, ze ono pokrytectvi a zlutomodra jsou v kurzu zejmena u tech, kteri ani nevi, jakou barvu maji vlajky Srbska, Iraku, Iranu, Libye, Syrie, Afghanistanu, Konga, Nigeru, Eritrei, Salamounovych ostrovu, Venezuely, Panamy, Nikaragui nebo Jemenu.

+3 /-25 | 20.09.2023 13:49

honzales77

Jak tady již psal To_máš Marný před pár týdny panu Cvekovi v diskuzi,že pojedou jenom ti co mají repre smlouvu.Šlo vlastně jen o jedno místo v týmu! viz komuniké ze 171.schůze VV ŠSČR str.4 odkaz v článku Sledujte průběh...

Reprezentační smlouvy Souhrn: smlouvy podepsány s Davidem Navarou, Thai Dai Van Nguyenem, Štěpánem Žilkou a Richardem Stalmachem. Na poslední místo v reprezentačním týmu pro ME družstev 2023 bude nominován hráč do konce července. 

Na jak dlouho se podepisují smlouvy....jestli jenom na konkrétní akci nebo na určitý časový úsek....Už je to skoro 2 měsíce od 171.schůze...tak píši možná blbosti pan Boleslav je nejprve oslovil a poté podepsali až smlouvy..

+0 /-0 | 20.09.2023 22:54

ciki333

Vše uvedené od pana Michalíka má hlubší příčiny...Určitý díl viny za neutěšené poměry v reprezentaci nesou GM Navara a Van. Oba jmenovaní jsou finančně zajištěni (David pronajímá byty a Nguyen je syn multimilionáře), a tudíž jim až tak nezáleží na výši honorářů od ŠSČR. Markantně se to ukázalo před OH v Chennai...Za směšných 50 000,- Kč odmítla řada hráčů ČR reprezentovat. Vůbec se jim nedivím. Co bránilo české 1 a 2 žádat po svazových bafuňářích minimálně dvojnásobnou částku + prémie za odvedený výkon? Konformita? Strach? Nebo přesvědčení, že ti méně úspěšní kolegové za tu námahu nestojí? Pak šachové příznivce nemůže překvapit, že chyběli Žilka, Láznička...a místo nich letěli do Indie dřevák Zwardoň a kondiční trenérka Lenka Kůsová.

Pokud si někdo myslí, že s příchodem pana Boleslava se cokoliv změní, tak se šeredně plete. Bolek je součástí problému, nikoliv jeho řešením. Endemity ze Strahova považuji za zmenšený model vlády Petra Fialy...Nic se tedy nezmění a vše zůstane při starém.

+6 /-9 | 18.09.2023 15:05

David Navara
Rád bych alespoň něco uvedl na pravou míru. Vlastním jeden byt 2 kk, v němž nebydlím. Ten pronajímám za cenu, jež přibližně pokryje náklady. (Kdybych byt nechal prázdný, určitě by se také našel někdo, kdo by mi to vyčetl.) Přes 90 procent příjmů mám z hraní šachu, zbytek z občasného psaní, přednášení, komentování, besedování apod. Samozřejmě je možné, je kdybych si řekl o více, dostali bychom více všichni. Nebo také ne, kdoví. Osobně si myslím, že to především závisí na tom, kolik peněz na reprezentaci proudí z ministerstva i odjinud. Pro popularizaci šachu dělám celkem dost, alespoň podle počtu poskytnutých rozhovorů. Podobně bych se mohl zastat Vana, Petra Boleslava, Vojty Zwardoně i dalších, ale nechci se moc rozepisovat ani to nepovažuji za účelné.
+14 /-2 | 20.09.2023 07:53

ciki333

Děkuji Vám, Davide, za odpověď. Naše názory ohledně geopolitického dění se sice liší, ale to mi nebrání popřát Vám mnoho úspěchů na 64 polích a v osobním životě. Na rozdíl od patmata, Milana Smištíka, Rubinuse...vidím v každém člověku na 1. místě především bytost plnou emocí, nikoliv tedy politického odpůrce, kterého je nutno "zašlapat do země." Toho "protistrana" není schopna.

+5 /-7 | 20.09.2023 13:42

patmat
Ciki sa síce "sekol" v popise realitného boháča žijúceho z prenájmu bytov, no ale na jeho obranu treba uviesť, že nás vo vedľajšej téme zásobuje tajnými informáciami o židovských lóžach riadiacich celý svet.
+11 /-4 | 20.09.2023 10:07

Vojta Matras

Včera byl na naší konferenci KHŠS přítomný pan Mazuch. Ptal jsem se na parametry výběru mužské sestavy. Vpodstatě řekl, že rating nemůže být jediný parametr a že pokud chci znát další parametry, tak se mám obrátit přímo na pana Boleslava, že sám ani neví. To, že to místopředa neví mi přijde zvláštní.  Jinak volba delegátů i všechny další volby u nás proběhly naprosto korektně.

 

+1 /-0 | 20.09.2023 12:31

David Navara
V mnohém s Peterem souhlasím, na druhé straně něco také vidím jinak. Zmíním alespoň jednu věc. Nemyslím si, že by volba reprezentace byla protežováním Nového Boru. V první pětce jsou tři novoborští, na současné soupisce také. A myslím si, že Bolkovi je jedno, zda další dva hráči reprezentují Lysou, Frýdek-Místek, Turnov, nebo Unichess.
+9 /-1 | 20.09.2023 08:35

Nestor Machno

Mám stejný názor, ještě k tématu mimořádné konference uvedu její důvod, zvýšení členských příspěvků na 200 Kč i pro ty mladé a nejmladší, kteří doposud platili částku menší, popřípadě symbolickou desetikorunu. Svaz to ovšem nedělá dobrovolně, ale¨protože musí...  https://www.chess.cz/wp-content/uploads/2023/09/Priloha_6_VV172_Analyza_tematu_clenskych_prispevku.pdf

+3 /-1 | 20.09.2023 08:49

Messer56
Začátkem září proběhla online krajská konference JmŠS. Jediný bod programu: volba delegátů na celostátní konferenci. Před konferenci jsem psal na web JmŠS, že konference je zbytečná, protože znám na 90% následně zvolené delegáty na celostátní konferenci. A já to uhodl na 100%. Moudrost, kterou jsem trochu upravil,: Psy štěkají a Petrova karavana jde dál. Nic se zkrátka nemění a zavání to Berbrem.
+5 /-5 | 18.09.2023 19:18

pravda_vitezi

Pane Messerchmidte, k vámi zmiňované schůzi JmŠS a volbě delegátů jste vznesl dotaz na stránkách JmŠS (odkaz zde: https://jmsschess.cz/2023/08/konference-jmss-4-9-2023/). Zúčastnit schůze jste se mohl za OŠS Brno - venkov (jak bylo nabídnuto panem Dumkem). Já se ptám, učinil jste tak? Nebo jste nabídku "přehlédl" a zde jen prskáta, aniž byste proti tomu něco udělal?

+7 /-2 | 19.09.2023 21:25

Messer56
Dobrý den . Nebylo by od věci, když reagujete, představit se. Ptal jsem se pana Kubáta, jestli jej někdo ohledně delegace na konferenci oslovil. Neoslovil. Konference se konala on-line a ještě jste si to pochvalovali, že trvala jenom cca 20 min. Proč on-line? Jak vznikl návrh delegátů na celostátní konferenci, když pánové Pisk a Buchníček se konference JmŠS nezúčastnili? Neprskám, no chci mít jasno s mechanizmem voleb, které vedou vždy k jednomu výsledku . Toď, anonyme, vše.
+1 /-1 | 20.09.2023 08:19

Petr Koutný
Celý systém delegátů, pak sjezdu a případně volební konference je podle mě nastavený úmyslně, tak jak je. Zbytek je fraška a komedie. Že to zavání Berbrem, tak s tímto názorem naprosto souhlasím. Díky za komentář. PK
+4 /-4 | 19.09.2023 01:08

HumphreyvanWeiden

Široké spektrum názorů, ale chybí to hlavní - názor kritizovaného. Ten se ovšem nikdy nedovíme, protože zde panuje naprostá nevraživost mezi NSS a Šachovýn svazem.

Pro mě debata o ničem.

+4 /-1 | 19.09.2023 11:46

Worker
Zajímavý pohled GM Michalíka. V mnoha věcech s ním souhlasím. Ovšem nevím co vlastně očekával. Podle mě důvod jeho nenominace sám vystihl hned ve druhém odstavci, kde píše, že dal veřejně najevo (vloni, což je celkem nedávno), že se současným svazem nechce nic mít a reprezentace přece spadá pod svaz. Pokud se na tom něco změnilo, mohl to dát opět třeba veřejně najevo. Stejně tak se ovšem mohl nový kapitán reprezentace GM Michalíkovi ozvat a ujistit se jestli se na jeho postoji ke svazu a případné reprezentaci něco změnilo... Celé je to o vzájemné komunikaci a chyba je na obou stranách. Ale možná se pletu a stojí za tím úplně něco jiného. Všichni tady kritizují nominaci na ME, zvláště pak 4. a 5. šachovnici. Ano, mohla by (a taky měla) být daleko silnější, to je bez debat. Ale při pohledu na žebříček, kapitána docela chápu, moc na výběr tam opravdu není. Po většině méně povedených repre akcích se vždycky nějaký hráč nebo kapitán či jiný organizační pracovník kritizuje, ať už za výkon, morálku apod. Spousta pisálků by pak rádo vidělo v repre nějakého mladíka, který bude získávat alespoň zkušenosti. Teď tam takoví jsou a zase je to podle vás špatně... Celkem by mě zajímalo, kým by jste reálně obsadili 4. a 5. šachovnici?
+8 /-0 | 18.09.2023 21:55

lubomir1959

Správný názor, naprostý souhlas!

+1 /-1 | 19.09.2023 10:42

Jiří Kadlec

Jan Vykouk (17. 3. 2000) měl v říjnu 2015 Elo 2445, v srpnu 2019 2477 a září 2023  Elo 2483. Za osm let se tedy zlepšil o 38 bodů... 

Richard Štalmach (12. 3.2006) měl v červnu 2019 Elo 2381 a v září 2023 2427, za více jak čtyři roky se tedy zlepšil o 46 Elo bodů...                                                                                                                                                  

+4 /-2 | 18.09.2023 21:43

ciki333

Off topic:

Pane Kadleci mám na Vás prosbu. Nezaslal byste mi na email telefonní číslo?

Jinak poznámka k "progresu" hráčů Stalmacha a Vykouka...Honza "tempem" 5 ELO bodů/1rok překmitne magickou hodnotu 2600 někdy kolem roku 2045. Ríša šplhá na vrchol "Čo Oju" rychleji...2600 stihne dva roky před oslavou svých 30 narozenin.

+2 /-1 | 18.09.2023 22:10

Nestor Machno

Rád se s Vámi vsadím, že aspoň jeden z nich tuto hranici překoná... 

+1 /-1 | 18.09.2023 22:18

ciki333

Však já s Vámi, Milane, nejsem ve sporu...Když Bůh dát, tak se překonání hranice 2600 dožiji u Ríši. U Honzy už ne. I u Vám mám pochybnosti. Starobním důchodcům po roce 2040 budou na úřadech OSSZ podávány kalíšky s cyankáli.

+2 /-1 | 18.09.2023 22:33

lykan

Petr Kadlec: A proto je potřeba Vykouka stavět. Protože má jednu z posledních příležitostí. Za pár let už nebude vnímán jako mladý. Boleslav ho bez ohledu na výkonnost kopne do prdele, jako ty před ním, a nahradí ho mladšími.

 

Vykouk ovšem není blbej a v rozhodování, zda bude profíkem, to našemu zájmu nepomůže.

+1 /-0 | 18.09.2023 21:54

Kodl

Vážený pan GM P. Michalík má ve všem pravdu. K moci ,jako vždy v minulostí se dostávají lidé všeho schopní. Napsal jsem do NSS ,které vlastnil Petr Bolek kritický článek a byl jsem Bolkem zabanován na doživotí!!!Taky si vzpomente,jak mi GM M. Vokáč vyhrožoval smrtí!! Prý mi posílá provaz a větev si už mám najít sám!!Jak dopadl,zemřel dříve ,než to mohl realizovat!!Když vidím Bolka a jeho hranatý ksicht,je mi špatně,že se dostal až jako kapitán do repre!!Slaboučký šachista,ale ctižádostivý ,až běda,to ano.Nějakým samospadem repre běží dál a hlavně,že stát na to vynakládá výsoké částky....Humus a hnojiště je to!!!A parazité se přiživují!!Pěkný den ,všem slušným šachistům Prof.Mgr. Kodl,DiS...IM ICCF ELO 2514

+6 /-6 | 18.09.2023 09:01

Semod
Prof.Mgr. Kodl,DiS...IM ICCF ELO 2514... není nad to si pořádně ulevit, tedy pokud se naskytne správná chvíle, no co už.
+3 /-2 | 18.09.2023 19:32

pawel

Kodl: Máte to rozlité u Bolka, tak mezi řádky čtu od Vás, že Vám vadí, že neoslovil třeba Vás. Hráč z korespondence s elem 2514 a IM přeci musí něco umět nebo snad ne?

 

PS: Nemohou Vás tu brát vážně, stejně jako s prezentací ela, když se navážíte do velmistra, který toho tolik udělal pro český šach a který se bohužel nemůže bránit.  

+6 /-5 | 18.09.2023 14:15

xdavx x

tak to jsi asi jediny, ktery mezi radky cte, ze panu adamusovi vadi, ze bolek neoslovil jeho... rekl bych, ze tohle je asi nejaka fialova nemoc... 

+4 /-6 | 18.09.2023 14:30

istr

Tak kdo je za nominaci odpovědný je jasný. Byl bych rád za silnou sestavu, ale i tady jsme obvykle všichni rádi za první tři desky. Pak tady máme toxické prostředí mezi svazem a balíkem dobrých hráčů. Realisticky máme poslední desku slabou. Myslím, že při troše dobrý vůle by se našla lepší sestava.

+6 /-0 | 18.09.2023 14:29

Petr Koutný

Kde není vůle a jsou státní dotace ( k tomu špetka pomstichtivosti) , lepší sestava být nemusí, protože o to tady ani moc nejde. 

+4 /-2 | 18.09.2023 14:43

xdavx x

souhlas

+3 /-4 | 18.09.2023 14:32

istr

Asi prvně ;)

+1 /-0 | 18.09.2023 19:10

Karel Havel
Osobně bych byl pro to, aby výběr do repre měl objektivní kritéria. Nejlépe kvalifikační turnaj, kterým by mohlo být MČR, alternativně Elo. Ale pokud šachový svaz žádná kritéria nestanovil, tak celkem chápu, že kapitán zohledňuje nejen objektivní šachovou výkonnost, ale i jiné kvality potenciálních členů reprezentace. Asi nechce dopadnout jako p. Hráček po aféře ve Slovinsku. Z tohoto pohledu dává smysl zařadit Honzu a Ríšu na poslední desky, ale souhlasím s tím, že vůči hráčům jako je Peter je to hodně nespravedlivé.
+5 /-0 | 18.09.2023 18:16

ciki333

Nakonec můžeme být rádi, že pan Boleslav nevybíral reprezentanty podle jejich sexuální orientace, barvy pleti, politických preferencí...I když za pár let toto bude hlavním kriteriem selekce.

+6 /-3 | 18.09.2023 18:34

Semod
"Mám civilní zaměstnání a omezené časové možnosti, nicméně s trochou tréningu držím výkonnost, která by pro reprezentaci mohla být přínosem"... tak to nemá chybu, nicméně věřím, že kdyby pan Michalík v tom tréninku jen trochu přidal... tak má ČR ideální sestavu.
+6 /-6 | 18.09.2023 17:20

lykan

Tak pročítám na webu soupisky extraligy. Michalík sám se ve svém shluku písmen "ŠŠ Vávra a Černoušek Unichess" ocitl na druhém místě za mládívpředem jménem Haring, slabším o 135 bodů. 

 

Michalíkův argument o Boleslavově protežování zájmů jeho klubu moc nefunguje, když na nás kdosi vykukuje ze soupisky všivé konkurence z Lysé.

+4 /-5 | 18.09.2023 13:13

xdavx x

marne hledam spojitost s reprezentancnim vyberem... a to se fakt snazim... 

+5 /-4 | 18.09.2023 14:35

lykan

Michalík v článku tvrdí, že Boleslav protežuje NB. Boleslav ale nominoval hráče největšího konkurenta z Lysé.

 

Ta první věta je uvedení zdroje. Ne každý chodí každý den netrpělivě kontrolovat na web, jestli už tam jsou soupisky lig.

+1 /-1 | 18.09.2023 15:11

Petr Koutný
Koukal jsem jestli na nss vše funguje a odpověď je, že ano. V horní liště je záložka soutěže družstev a soupisky extraligy nám roboti načetli dokonale. Koukněte...
+3 /-1 | 18.09.2023 15:17

Petan

Má to ten Michalík těžké, nejdřív mu nechtějí proplatit náklady spojené s tím, že díky vlastní nezodpovědnosti zašantročil těsně před repre akcí roku pas a teď ho nenominovali na ME. Pokud by z vyjádření Boleslava necitoval jen druhou polovinu věty, tak by si mohl sám odpovědět na rečnickou otázku "co jsou to ty parametry". Odpověď by totiž nalezl v první polovině citované věty.

+3 /-4 | 18.09.2023 13:35

Ústečák
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-0 | 18.09.2023 13:02

Misorfan

Děkuji P. Michalíkovi  za jeho názor na mužskou reprezentaci na ME. Jeho pohled je objektivní, důležitý a správný. Zásadní se mi jeví zejména jeho požadavek na maximální transparentnost pro nominaci na vrcholná šachová klání. USA nemusí být pro nás vždy příkladem k následování, nicméně jejich nominační kritéria bych přijal neprodleně.

+4 /-3 | 18.09.2023 12:44

lubomir1959

Přesně tak, 100% souhlas!

+3 /-3 | 18.09.2023 12:54

Zmestabileho

Michalík píše: "nominace na 4. a 5. hráče je definitivní konec pokusů o profesionalizaci šachu v ČR". Přesně tak jsem to vnímal, když jsem se o téhle nominaci dočetl. Tohle je skutečně úplná rezignace na profesionalizaci fungování reprezentace, vztahu svazu k reprezentantům a obecně k našim nejlepším hráčům. 

Vidím za tím  ale nejen rezignaci ze strany svazu - ale na profesionalitu u nás jaksi rezignovali už i téměř všichni hráči. Kapitán si potom může snadněji zdůvodnit proč nominoval takového 4. a 5. hráče - může říct, že u nás stejně nikdo šachy z hráčů 2 500+ s ambicemi nedělá, tak už je potom jedno koho tam dá. 

No a šachoví fanoušci - o ty se už asi nezajímá v téhle souvislosti nikdo. Takže se s klidem postaví tým, kde hráči na 4. a 5. pozici jsou výsměchem jakékoliv ambici hrát o špičkový výsledek.

Toť smutný obrázek našeho repre šachu.

    

+9 /-2 | 18.09.2023 11:54

lubomir1959

Už je to jak ve fotbale, ze sta diváků je 101 hráč, 102 trenéři a 103 rozhodčí, kteří by to zaručeně udělali líp než ti, co jsou na hrací ploše. Nezastávám se kapitána, ale dovolím si jen napsat, že zajíci se počítají až po honu. Jednou to dostal na povel, můžu si o něm myslet cokoliv, ale za výsledek týmu ponese on osobní zodpovědnost. On a ti, kteří ho do této funkce schválili. Na druhou stranu mám také obavy, jak to naši na 4. a 5. šachovnici budou zvládat...

+5 /-1 | 18.09.2023 12:31

dolezal

Zcela trefný článek o nesmyslné nominaci hráčů č. 4 a 5. To bylo keců kvůli nominaci Zwardoně na olympiádu. Došlo na Šimáčkova slova a někteří talentovaní mladíci už v repre jsou. Jen ne za současnou výkonnost, ale tu doufejme boudoucí, což je samozřejmě špatně.

 

PS: Michalík má lepší češtinu než Koutný.

+8 /-2 | 18.09.2023 09:31

lykan
A já si myslel, že to Koutný přeložil :-)
+1 /-1 | 18.09.2023 10:23

tchen

Nastavení jasných parametrů by to jedině pročistilo. Proč ne třeba přeborník ČR + 2 další nejsilnější podle ela + 2 další z nominačního turnaje o 10 hráčích, na který budou pozvání ti další nejlepší aktivní dle ela?

Na experimenty je ok Mitropa, tady asi veřejnost čeká a chce něco víc.

+5 /-1 | 18.09.2023 10:19

kiklos

kdyby šlo o víc než jen o šachy, asi by mi i slzy tekly

je to hodně smutné

mám pocit, že se vztahy mezi lidmi stále zhoršují

 

Nevím, co k tomu psát, pan Michalík (stejně jako před ním třeba pan Plát) není ideální člověk. To já nejsem taky. Každý děláme chyby. Proto by mělo být jasné, že nominační kritéria mají být předem daná a mají souviset s výkonem v šachu. Chápu, že v některých krajních případech má smysl někoho z repre vyloučit ... Ale tady dostala červenou kartu slabší polovina šachové veřejnosti včetně špičkových hráčů. Tohle není dobře.

+6 /-1 | 18.09.2023 08:48

lubomir1959

To není jen pocit, to je téměř jistota. Ideální není nikdo. Ale není mnoho takových, kteří dokáží uznat právo na názor toho, s nímž nesouhlasí a věcně diskutovat. Ti, kteří řídí šachy v naší zemi, nesou plnou zodpovědnost za reprezentaci v šachu  za všechno, co s tím souvisí. Rovněž ti, kteří lidem na vedoucích funkcích dali hlasy. 

+2 /-2 | 18.09.2023 09:00

MaX

P. Michalík: výborně napsáno. (myšlenkově i stylisticky) 
ad svaz: zkuste se nad tím opravdu zamyslet, ta nálada není opravdu dobrá. V podstatě to drží jen Navara a jeho oddanost reprezentaci. Bez něj by to došlo asi už všem.
ad Bolek: jestliže někdo napíše u turnaje 2700-, že mu tam přijede absolutní světová špička je mimo realitu. Ukazuje se, že rozdíl vést "partu" kamarádu v klubu a jiné vrcholné akce. To není výtka, je dobré si to umět připustit.

+5 /-2 | 18.09.2023 08:41

xdavx x
V první řadě za tuto situaci mohou vemena, která ten současný svrab volila. To jest delegati, kteří jako každý rok se přijeli nazrat chlebíčků a jako ovce jen zvedli ruku a pak s pocitem vlastni dulezitosti se sami poplacali po ramenou. Veškerou nespokojenost si v klubech vyridte s nimi.
+5 /-2 | 18.09.2023 08:01

Petr Koutný
Důkazem je fraška, kdy si sami zamítli návrh, aby si rozdělili pro kraje víc peněz. To se ani nebavím o kritice zveřejňování hospodaření, ale to už je jiný příběh, který bude řešit NSA. Zpět k reprezentaci. Věřil jsem, že s Bolkem můžou přijít změny a aspoň v reprezentaci se bude hrát fér. Asi jsem se opět mýlil, když jsem věřil někomu že svazu.
+5 /-2 | 18.09.2023 08:05

Petr Koutný
Neříkal Bolek, že oslovil TOP dvacet ( nebo deset) hráčů? Nakonec to bude zase trošku jinak a že mě to už ani nepřekvapuje.
+6 /-3 | 18.09.2023 07:49

lubomir1959

Pro mě vždycky měla, má a bude mít reprezentace naší země absolutní prioritu. Mým přáním je, aby dosahovala co nejlepší výsledky na vrcholných akcích. Jsou sporty, kde jde jednoznačně říct, že ten nebo onen je lepší, např. pokud někdo hodí oštěpem max 90m a jiný o 5m méně, volba je jasná. V šachu to zas tak jasné není, ale elový rozdíl o 100  více bodů, byť Elo asi není vším, je přece jen velký. Minimálně měli být ti hráči s vyšším elem aspoň osloveni, pokud nebyli, jak tvrdí GM Michalík, je něco špatně. Kritéria pro zařazení do reprezentace by měla být jasná, jednoznačná a dopředu známá. Nemám z nominace dobrý pocit, zase asi nebylo uděláno vše pro úspěch reprezentace. Fandím mladým hráčům, ne že ne, je pravdou, že kapitán, který nese zodpovědnost za výsledky, musí mít právo vybrat si ty hráče, kterým věří, ale pokud tým neuspěje, pak musí také přijmout zodpovědnost nejen on, ale i ti, kteří ho do funkce ustanovili. Jeví se mi, že ono známé „padni komu padni“ se zas neuplatnilo, i když u týmové soutěže je to vždycky obtížnější než u jednotlivců.

+3 /-2 | 18.09.2023 07:20