Úvod do řešení šachových problémů – V.

06.03.2008 08:00 | Turnaje

Mám trochu pocit, že přechod od dvojtažek k trojtažkám s sebou přinesl i menší zájem, takže se kajícně vracím ke dvojtažkám – aspoň zčásti. Pokud jde o řešení, to už bude bez nápovědy, tedy kromě následujícího obecného...

Mám trochu pocit, že přechod od dvojtažek k trojtažkám s sebou přinesl i menší zájem, takže se kajícně vracím ke dvojtažkám – aspoň zčásti.
Pokud jde o řešení, to už bude bez nápovědy, tedy kromě následujícího obecného odstavce. Jednotlivé směry ve skladbě úloh akcentují různé prvky předváděného šachového děje a po získání určitých zkušeností řešitel z postavení diagramu tento směr obvykle dokáže odhadnout.
Problém na diagramu představuje jednu z nejznámějších dvojtažek české školy. Ta klade důraz na ekonomické ztvárnění závěrečných matových obrazců, které mají být čisté a ekonomické, což znamená, že se na alespoň třech různých matech musejí podílet všechny bílé figury (s možnou výjimkou krále a pěšců) a zároveň je každé pole černému králi nepřístupné jen z jednoho důvodu – buď je napadeno právě jedním bílým kamenem (netýká se pole, na kterém král stojí, takže dvojšach se použít dá) nebo blokováno černým (existuje výjimka, kterou je vazba). Schválně si to po vyřešení můžete ověřit... Největším obdobím rozkvětu české školy byla první polovina 20. století, kdy byly její zásady používány hlavně ve trojtažkách a mnohotažkách.



B: Ka2, Dc6, Vc5, Sd2, Jd8, Jh5, Pe5
Č: Kf5, Dh4, Vg8, Sc3, Sg6, Pa5, c4, e7, g3, g4
mat druhým tahem

A druhým problémem bude poprvé čtyřtažka. Jak jsem psal, neplatí, že čím více tahů, tím obtížnější problém. Naopak u delších skladeb jde leckdy o to, vytvořením a řetězením krátkých (jednotahových) hrozeb vynutit oslabení černé pozice – u trojtažek se krátká hrozba (matem v druhém tahu) považuje za estetický defekt, u delších skladeb to bývá nutnou součástí děje nebo je to aspoň tolerováno.



B: Ka5, Ve2, Vh3, Sa1, Pa2, b5
Č: Ka3, Dg3, Vh7, Jg7, Jh5, Pa6, c4, f5, h4, h6
mat čtvrtým tahem

A tady je navíc celkem jasné, že bílý musí něco vymyslet rychle, protože jinak by to s ním po 1.- Dxh3 nedopadlo dobře, a navíc k něčemu rozumnému má k dispozici jen střelce. Takže třeba 1.Sc3 s hrozbou 2.Sb4 mat? Ale na to může černý hrát 1.- Dc7+ – nicméně myšlenka jako taková není špatná, jen je třeba ji připravit.

14x 1091x
Fotogalerie
Komentáře (14) Aktualizovat
07.03.2008 12:36 | Autor neznámý

aha - tak to jsem prekombinoval :-)

07.03.2008 10:19 | Autor neznámý

to fick: Obrana 1.- c3 není plnohodnotná, protože vychází mat třetím tahem 2.Sd6+ Dxd6 3.Vxc3X (nebo i 2.Vxg3 s hrozbami 3.Vxc3X a 3.Sd6X).

07.03.2008 09:05 | Autor neznámý

u 4tazky je jeste obrana 1. - c3 2.Vxg2 ab5 3.Sd6+ b4 4.Sxb4 ++

07.03.2008 07:35 | Autor neznámý

Tak jsem zabodoval naplno, to mám radost!:-)

07.03.2008 00:45 | Autor neznámý

Řešení čtyřtažky: nestačí ani 1.Sd4? pro 1.- Je6!, bílý musí ještě dál: 1.Se5 (hr. 2.Sd6X) Je8 2.Sd4 a teď po nové obraně černého 2.- Vc7 už černý nemá šach dámou a jde 3.Sc3 hr. 4.Sb4X, příp. 3.- Dxc3 4.Vxc3X. Řetězení jednotlivých přípravných plánů je typické pro úlohy logické školy, o které něco víc časem.

07.03.2008 00:37 | Autor neznámý

Řešení dvojtažky: 1.Dh1 hrozí 2.Db1X (i tenhle mat je modelový po tahu černého 1.- Sxh5, v české škole je považovaný za součást cenného obsahu úlohy a označuje se jako modelový mat z milosti) a tři obrany, taky zakončené modelovými maty: 1.- Dxh1 2.Jxg3X, 1.- Sxd2 2.e6X a 1.- Vxd8 2.Jg7X.

06.03.2008 17:20 | Autor neznámý

To já si počkám, až to bude tady. Na MČR pojedu když tak až příště, až uvidím, jak dopadne praktik Dejf:-).

06.03.2008 17:09 | Autor neznámý

to dejf: To dostanem na M ČR pěkně nařezáno :-) Pro zájemce z řad praktických šachistů - nevím, jak jste na tom s pomocným imaty a samomaty, které se na M ČR taky řeší. Případně můžu poskytnout pracovní verze kapitol o těchhle typech úloh z připravované knihy o řešení šachových problémů. Pokud chcete, ozvěte se mi na m.dragoun@centrum.cz

06.03.2008 14:01 | Autor neznámý

To já kdybych si šel hypoteticky zaběhat, pak dal sprchu, tak pak sednu, lehnu....:-).

06.03.2008 13:57 | Autor neznámý

ty jo dobrý, sem si šel zaběhat, dal si sprchu, sednul k tomu a oba příklady dal asi za půl minuty...:-) takže recept pro mčr mám jasý...:-):-):-)

06.03.2008 12:59 | Autor neznámý

Venoval jsem tomu 10min. Snad to mam ,ale jeste si do vecera nejdu chvilku pro kontrolu a pak se tesim na reseni :-)

06.03.2008 01:43 | Autor neznámý

Teda myslel jsem dneska večer...

06.03.2008 01:42 | Autor neznámý

Dvojtažky české školy bývají lehké, trojtažky různé a čtyřtažky nadprůměrně těžké (ve srovnání s ostatními směry ve skladbě). Aspoň pro mne, ale shodl jsem se na tom i s dalšími (silnými :-)) řešiteli. Pro řešení dám ještě šanci ostatním, napíšu ho sem zítra večer :-)

06.03.2008 01:38 | Autor neznámý

Tak česká škola mi vyhovuje - tak 3 minuty:-). 4tažka byla horší, ale po cca. 12 minutách mám tak hezké řešení, že musí určitě být i správně:-).