Šachový kvíz s odměnou

14.01.2013 06:43 | Trénink

I v novém roce se budeme setkávat u těchto článků sponzorovaných výukovým portálem Poker-Arena.cz, dohodli jsme se však na určité změně obsahu a sice přidáme více šachů a zavedeme různé soutěže, aby pro vás byly články zají...

I v novém roce se budeme setkávat u těchto článků sponzorovaných výukovým portálem Poker-Arena.cz, dohodli jsme se však na určité změně obsahu a sice přidáme více šachů a zavedeme různé soutěže, aby pro vás byly články zajímavější. Do toho prvního jsem pro vás připravil soutěž, kdo lépe dokáže popsat myšlenkový pochod pro jednotlivé pozice. Vítěz soutěže získá dvouhodinový online trénink se mnou na libovolné šachové téma. Kdo budete mít zájem, prosím přímo do odpovědi napište i téma, které by vás pro takový trénink zajímalo.

1. Černý na tahu, jaký byste zvolili v této obtížné koncovce bez figury plán hry? Naznačte hlavní variantu a slovy popište, proč se bránit tak nebo jinak. Myslíte, že je pozice objektivně prohraná a poslední pěšec soupeře bude stačit na uplatnění figury navíc, nebo spíše věříte na remízu?

2. Kdykoliv mi někdo ve Španělské vymění na c6, jdu si okamžitě pro celý bod. Okomentujte, jak si myslíte, že pozice na začátku stojí a popište, jak byste si představovali plán hry pro obě strany. Kde podle vás bílý v dalším průběhu chyboval?

12...f5 13.Vd2 fxe4 14.Jxe4 Jf5 15.Jg5 Jh6 16.Jc3 Se7 17.Sf4 Sc6 18.Vxd8+ Sxd8 19.Je6 Jf5 20.Jxc5 g5 21.Sd2 Ve8 22.Ve1 Vxe1+ 23.Sxe1 Jd4 24.Sd2 Se7 25.Jd3 Jxc2 26.Je5 Se8 27.Jd5 Sd8 28.Sc3 c6 29.Je3 Jxe3 30.fxe3 c5 =+

3. Když čtu staré materiály nebo poslouchám slabší trenéry mluvit na téma dvojpěšec, vstávají mi vlasy na hlavě. Je to podle mě jedno z nejhůře chápaných témat v šachu vůbec. V popartiové analýze se můj soupeř hodinu snažil něco vyvracet a to byl silný mezinárodní mistr. Jak byste okomentovali mé poslední dva tahy, co si myslíte o vzniklé pozici a jaký byste zvolili další plán hry?

10...Dxc5 11.Sxf6 gxf6

IM Štěpán Žilka

Štěpán Žilka se šachům věnuje již přes patnáct let a v současné době se pohybuje nad hranicí 2500 elobodů. Kromě toho působí také jako trenér talentované mládeže.

Štěpán je autorem výukové série článků a videí „Jak se stát Sit and Go poker profíkem“. Jedná se o sérii článků pro začátečníky a mírně pokročilé hráče, kteří se chtějí dozvědět více o populárních pokerových SNG turnajích.

S pokerem začal před více než třemi lety a asi rok na to se seznámil s výukovým portálem Poker-Arena.cz. Zde se začal pokeru více věnovat a stal se studentem špičkového hráče SNG turnajů Lukáše Horáka.

Mezi jeho další koníčky patří aplikovaná matematika a programování, což mu v šachu i v pokeru pomáhá nalézat mnohé skryté možnosti.

38x 5688x
Fotogalerie
Komentáře (38) Aktualizovat
19.01.2013 00:27 | Autor neznámý

Alice: 2700+ bych možná věřil. 2500+ měli problém v zápasech se slabší Rybkou s pěšcem méně. Takže 40% proti Houdinimu... Záleží na šířce knihy. Pokud by motor neměl turnajovou, ale širokou, pak by pár variant nestačilo. I na nějakém netbooku s atomem bych ten program odhadoval někam k 3000ELO.

17.01.2013 18:45 | Autor neznámý

Taky Werich - Jedna ženská vidí někdy dál než pět mužských s dalekohledem.

17.01.2013 18:33 | Autor neznámý

Včera jsem viděl fotbalový sestřih Chelsea. Řekl bych (co neřekl ani komentátor), že hroubou chybou, naštěstí pro londýňany nepotrestanou, byla dlouhá malá domů Petru Čechovi. Kdyby útočník stojící za nahrávajícím obráncem byl co k čemu (třeba jako stroj typu Ferarri se zrychlením 0-100 3,67s), dostihl by dříve míč a brankář by moc šancí neměl.

17.01.2013 18:03 | Autor neznámý

 

 2ata

To co popisujes je vyvoj v case, kdy se rozsirily "znalosti" a nyni si staci "pamatovat" (Jan Werich+HH, velka predscena: No blbý vědí, ty maj čas si pamatovat. Chytrý musej vymejšlet.). My nyni vyuzivame toho, ze nam staci si hromadu veci "jen" pamatovat...

2Bond: Velmi zabavne. (Jan Werich+HH, velka predscena:No to je pravda, všichni blbí se mu smáli tenkrát.). Mozna kdyz se zamyslis tak zjistis, ze:

- jednoznacna definice Houdini neexistuje (CPU?, RAM?, cores?, hash?, book?, tablebase?, tempo? x86/x64?). Mohu se vsadit, ze pokud budou predem dane striktni podminky "Houdini only", neni problem pro jakehokoliv +2500 hrace se dostatecne predpripravit a ziskat v zapase alespon 40% (tech par variant se clovek proste nauci nazpamet, ze...)

- neni zadny vztah mezi FIDE ELO<-->ICCF ELO<-->engine ELO (SSDF? CCRL? IPON? PH? Bond?), tim padem vsude uvadenych 3000+ pro Houdiniho (bez ohledu na zdroj) je hodnota pouze pro onu uzavrenou listinu.

- to s KG je smutne, ale podminky jste meli oba stejne. Korespondencni partie jsou nastesti o necem jinem nez o fantasmagorickych variantach - v korespondenci se to necha proste a jednoduse spocitat.

 

17.01.2013 16:13 | Autor neznámý

Ještě mi dovolte zareagovat na poznámku, že Houdini může mít klidně ELO okolo 2500:

17.01.2013 16:12 | Autor neznámý

Můj názor je že Sxf6 a gxf6 jsou objektivně zhruba stejně silné tahy k čemuž se přiklonil i houdini když jsem se na to lehce podíval. Jako hráč upřednostňující iracionální hru a dvojku střelců v zádech pak v praktické partii okamžitě beru pěšcem, protože zatímco já se dostanu na svou půdu, soupeř bude nevěřícně ještě dvě hodiny vyvracet můj jedenáctej tah a pak ho sundám na čas

17.01.2013 16:05 | Autor neznámý

No dobře, domutili jste mě si natahat tu pozici na compu (zatím jsem se bavil čistě fioosoficky), můj Houdini vidí braní střelcem a pěšcem zhruba stejně, hodiny si to pouštět nebudu. Jinak pokud se bavíme o zesílení, tak to mělo ze strany černého asi přijít dřív, ale to není můj problém .

Co se týče toho KG, asi takhle - zajímalo mě to čistě z hlediska zahájení, myslel jsem si, že to Jc3 je marginální, no holt nebylo. Je fakt, že mi tam komp házel různé fantasmagorické varianty ale ty jsem neriskoval s vědomím, že soupeř má lepší železo a hlavně více zkušností, takže jsem to chtěl skoulet do remízy, ale tahalo se to dál a dál a mě to už potom přestalo bavit. Korespondenční hráč už ze mě nebude.

17.01.2013 15:42 | Autor neznámý

10.-gf6 upřednostňují útočné motory - Junior, Chessmaster a třeba Smarthink. Pravda, jedná se o programy výpočetně slabší, kdyby dostaly víc času na to, aby se dostaly do podobné hloubky, jako "Fruit a synové", možná by za braní střelcem zaměnily i ony. Z ostatních braní střelcem od začátku preferuje třeba Shredder - a ten byl svého času považován za motor, hrající zahájení zdaleka nejlépe, ale dnes to již asi neplatí.

17.01.2013 15:36 | Autor neznámý

Alice: ale o tom to přesně je, v rámci možností! Někdo sesmolil nějakej rádoby poziční manuál, v době, kdy vrcholem technologií byl psací stroj, a lidi dodnes věří, že se podle toho ještě dá řídit

17.01.2013 15:25 | Autor neznámý

 2Bond - pohybujes se na velmi tenkem lede. Doufam ze si ses vedom toho, ze nejake virtualni ELO 3000+ u enginu je vycucane a stejne by tam mohlo byt jakekoliv jine nahodne cislo >2500. Pozici v rane fazi je problem vsech enginu - proste horizont tu je porad a v zahajeni se material/pescova struktura/aktivita figur/king safety meni dost zasadne. Btw - proc jsi v kralovskem gambitu dopadl nakonec tak nedobre v partii s Frantiskem, kdyz jsi pouzival engine...?

ata135 - Botvinnik v ramci moznosti sve doby to zanalyzovane mel - on ve sve dobe nemel moznosti si nejak rozumne analyzy kontrolovat, ukladat, pokud nepocitame sesity s analyzami (byly otistene v knize o zapase MS, myslim ze se Smyslovem?!) a permanentni prepisovani... jen ta spotreba propisek by byla v SSSR urcite podezrela, co kdyby prepisoval samizdaty...?

Aronian-Anand - partie to byla hezka, ale jestli se budeme bavit o videu ktere je vyvesene na chessbase.com, tak na mne to pusobilo jako predvedeni/vysvetleni domaci pripravy, ktere vyslo na 100%. Jestli vzpominal nebo vymyslel tah f5 je vnimam uz pak jen jako technicky detail. Zanalyzovane to mel a casu bylo dost - vzdyt v partiich Topalov-Kasimdzanov a Wojtaszek-Negi na dane tema figurovali jeho sekundanti. Jinak bych spise chtela videt videaa partii, kde se v posledni dobe stretnul s variantou 1.e4 c5 2.Jf3 d6 3.Sb5 a jeho vysledek byl velmi skrovny (0.5/3? Tiviakov, Caruana, Carlsen) - tam by variantami na mikrofon rozhodne nesrsel.

17.01.2013 15:23 | Autor neznámý

Proč by neuměl... Pro lidi s herní silou kolem 1500  ELO už je nepochopitelná hra hráčů kolem 2000. Pro ně zase třeba top velmistři. A nešachista to může klidně tvrdit o někom, kdo zná jen pravidla. Takže co to je - umět hrát šachy? Pro každého něco jiného.

17.01.2013 15:21 | Autor neznámý

Bonde, Bonde. Jednoho Zemana v klubu máme a možná bys s ním i prohrál, když jsem si minulou sezónu během přidávání partií do národní databáze všiml tvé prohry s nějakou sedmnáctistovkou ... Houdini sice pozici nerozumí, ale on si to nahradí jinak. Mě připadá, že ty tahy gf6 a Sxf6 jsou zhruba rovnocenné, ale zatímco po Sxf6 vznikne nejspíš symetrická pozice, kterou černý těžkdo vyhraje, po dobrání pěšcem tu šance na výhru, za cenu nějakého rizika je.

On to není jen Houdini, ale když zkusím další motory, pak gf6 jako první nahodí třeba i "poziční" Hiarcs, i když ho za nějakou dobu změní. Když jsem mu nakonec dal dvouvariant, potom rozdíl mezi těmi tahy je minimální - s další hloubkou se ale zvyšuje, v případě H 0,12/0,25 v hl. 23. A Štěpán nehrál s compem, ale proti člověku a to je pak, má-li hráč sebedůvěru, určitě lepší gf6. Zkouším ještě Junior, rovnou dvouvariant a ten ke gf6 dokonce zatím dává lehké plus černému - a to v pozici, kdy by jeho odhad mohl možná i platit více, jak ten Houdiniho.

17.01.2013 14:23 | Autor neznámý

Tak jistě, tvrzení, že Houdini nerozumí pozici v rané fázi partie je asi stejně věrohodné jako tvrzení, že Zeman umí hrát šachy

17.01.2013 14:01 | Autor neznámý

Tak já nezpochybňuju autoritu těch lidí, ale nové varianty vychází převážně z chyb historie a třeba takové tvrzení Botvinika, že Botvinikův systém měl prefektně zanalyzovaný, dnes působí až směšně, a to je Botvinik jeden z mála šachistů historie, kterému (šachově) hodně fandím a který budoval mnoho mých názorů a kterého šachově velmi uznávám. Pořád ale srovnáváte hráče 2700+ s hráči 3500 což je odhaduji úroveň top corr. GMs, nechci v tomto zacházet do detailů, ale prostě tohle je úplně někde jinde. Když vám příjde gxf6 antipoziční a houdini mu nerozumí (dovolte mi se zasmát, , děkuji, pokračujem...), tak si to s ním bílejma zahrejte a až vám dá 100:0, tak možná pochopíte, že problém není v černé pozici, ale v tom, že ji černýma neumíte hrátTohle mám nejradši zpochybňovat názory "hráče", který vás smete 1000:0 a odkazovat se na to že to je stroj a že neumí myslet pozičně... Vy prostě nemáte ten mindset nad hrou strojově přemýšlet a žijete si ve starých dogmatech a to je přesně to co já nedělám, možná proto nemám problém zahrát gxf6 a kohokoliv z vás v tom porazit Podívejte se na video jak Anand analyzuje své myšlenkové pochody u partie s Aronjanem a uvidíte, že to co on tam předvádí je naprostý psycho s pozičním myšlením nemající nic společnýho. Ten člověk nad tím přemýšlí jako stroj, taktika, okamžité změny v charakteru pozice, konkrétní hrozby a ne zastaralé uvažování, á, rozbil jsem si krále, né, mám dvojpěšce... Jestli vám toto video neotevře oči, jak to chodí ve vrcholovém šachu, tak asi nic...

16.01.2013 23:29 | Autor neznámý

Jan: Začíná to být legrace. Vážně jste četl komplet článek i diskuzi?

16.01.2013 20:16 | Autor neznámý

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

16.01.2013 19:45 | Autor neznámý

Máme počítače, postavíme pozice a počítač předkládá varianty. Počítač nám z databáze ukáže, kdo jak pozici řešil. To je dobré. Co tam nepřečteme: komentář k dané pozici, z toho vyplývající plán hry pro obě strany. Přiznám se, že odpovědí na tyto otázky se v komentářích nedočkám. Je třeba psát jednoduše a ne "vědecky". Jedna poznámka: pozice č. 2 a 3 jsou charakteristické tím, že jde o partie, kde králové rošovali na opačné strany. Černý v obou pozicích zaostal ve vývinu. Je pravdou, že z tohoto hodnocení plány formulovat neumím. Byl bych rád, kdyby Alice, Jiří Kadlec, Pavel Háse se vyjádřili a co nejjednodušeji provedli hodnocení pozic a formulovali plány. Děkuji!

16.01.2013 18:12 | Autor neznámý

Už začínám mít z této debaty špatný pocit, nezabíjejme něco tvůrčího už v zárodku. Cílem je snad nabídnout široké veřejnosti něco navíc, já za to Štěpánovi děkuji. Zbytečně vypisujete patie XY a jména XY, ti všichni se mnou u partie nesedí.

Tato, snad, nová, pavidelná rubrika se mi líbí a chtěl bych poprosit ostatní, komu se to nelíbí - ignorujte, komu líbí - podpořte.

16.01.2013 17:57 | Autor neznámý

 Alice- Kopnout snad né. Ale dovolím si nesouhlasit s někým, kdo mně tvrdí, že braní na c6 ve Španělské je úplný nesmysl. Nesmíte mít hráče 2500 za poloboha.I ten se může mýlit.

16.01.2013 17:33 | Autor neznámý

2pawel: Dekuji, to vzdy potesi

2giocozo, Kadlec

Ponekud nechapu vasi motivaci krome snahy si najit duvod, proc si do Stepana kopnout. Stepanuv clanek je zde po dlouhe dobe jeden z mala, ktery nuti zapnout sedou kuru mozkovou a trochu popremyslet. K psani techto clanku samozrejme patri i trochu nadsazky a umisteni v casu a miste - nevim kolikrat mel Stepan sanci si zahrat vymenou spanelskou s Fischerem, Karpovem, Larsenem, Stejnem... zvlast kdyz v prispevku o chlup drive pise, ze to proti nemu hrali jen slabsi hraci.

Jen mate si vybavuji, jak Svesnikov - jako celozivotni propagator francouzske s 3.e5 - napsal, ze 3.Jc3 je lepsi - a presto zustava verny 3.e5 (krome toho zacal hrat i jiny prvni tah, nez slabsi 1.e4?!)

16.01.2013 17:23 | Autor neznámý

Tak to je o interpretaci pojmu lepší/horší pozice. Pokud nedělíte pozice pouze na vyhrané/remízové/prohrané, tak některé remízové pozice se holt hrajou líp a některé hůř a nesouvisí to s tím, jak silní hráči je hrajou.

16.01.2013 16:24 | Autor neznámý

Mýlili se větší kapacity, než je náš ,,Arménec,,. Takový Svěšnikov prohlásil o tahu 4.Sxc6 v systému Rossolimo v sicilské hře, kde se bílý také dobrovolně vzdává dvojice střelců, že ho může zahrát jenom šílenec. Čebaněnko, poté Rublevskij, Adams či Bologan dokázali, že systém je životaschopný. Souhlas s Jirkou Kadlecem. Myslím si, že není ani tak důležité co hraješ, ale jak to hraješ.

16.01.2013 16:04 | Autor neznámý

Štěpáne, docela jste mě rozesmál, to, co jsou podle vás nesmysly,  to hrál  Fischer, Larsen, Bronštejn, Karpov, Kasparov, Štejn, Timman, Smyslov, Smejkal, Hort, Adams, Širov, Ivančuk, asi byli  tito pánové trochu mimo...

To, že tah 10...gxf6 doporučuje Houdini přece nevylučuje, že je to strategicky v té pozici hodně na hraně, že je to při přesné hře téměř prohrávající tah. Tak si to s tím vaším Houdinim pořádně rozeberte dál, když se bez něj neobejdete a uvidíte sám. Jde o strategii, ne o počítač. Co budete hrát dál po 11. Sd3? Po 11...f5 vás rozškubnu jak hada a to ostatní (11...h6; 11...Kg7 ) vám také způsobí vrásky. Nesnažil jsem se zúčastnit vaší soutěže, takže zbytečně hodnotíte, že bych nevyhrál. Nabízená cena mne prostě neoslovila, pozice trochu ano.  

16.01.2013 14:49 | Autor neznámý

Jirka Kadlec: No, mimo soutěž to ani nemuselo bejt, tenhle post by stejně nevyhrál Tak kolik silnějších hráčů na našich turnajích asi za rok potkám? A kolik z nich bere ve Španělce na c6? To není o tom, že já jsem lepší a proto je porazím ve výměnné variantě, ale o tom, že oni jsou horší a proto hrajou takový nesmysly...Jinak gxf6 je podle houdiniho (na nízké hloubce, ok, nemám 32 kamenáč) nejlepší tah, takže nevím, proč by měl být nehratelnej v praktické partii...

16.01.2013 14:21 | Autor neznámý

Dovolím si pár řádků mimo soutěž.. Štěpáne, s tou výměnnou španělkou - pro celý bod si můžete jít jen se slabšími hráči, než jste sám. Už jste v ní ve vážné partii porazil někoho silnějšího? Domnívám se, že o něco lepší, než 8.Je2 je 8.Jb3 Dxd1 9.Vxd1 a pokud 9...Se6, tak myslím, že slušně s vámi hrál Jurčík (10.Jc3 Sd6 11.Se3 b6 12.a4 a5 13.Jb5 0-0-0 14.Jxd6 cxd6 15.Jc1 Je7 16.Je2 d5 17.Jf4 ), i když se mi líbí spíše 10.Sf4 c4 11.Jd4 0-0-0 12.Jc3 Sf7 13.Jf5 Ve8 14.Vd2. V této pozici hrál Spasskij se Spiridonovem v Soči 1973 14...Je7 a po 15.Jxe7 Sxe7 16.Vad1 pokračoval 16...Vad8. Partie skončila remízou (17.Jd5 Sxd5 18.Vxd5 b5 19.Vxd8 Vxd8 20.Vxd8 Kxd8 21.Se3 a5 22.f4 a4 23.Kf2 Kd7 24.g4 g5 atd.).

Asi rád trošku provokujete, v dámském gambitu s Löfllerem jste si dovolil po 4.Sg5 Se7 5.e3 0-0 6.Dc2?! c5 7.dxc5 Da5 8.0-0-0?! dxc4 9.Sxc4 Dxc5 10.Sxf6 gxf6!? Mám dojem, že bílý z toho byl trochu v šoku a chtěl vás potrestat, ale moc mu to nešlo, nehrál to moc dobře. Asi platí to, co vlastně i v té španělce, je otázkou s kým hrajete, jak by s bílou pozicí naložil od 11. tahu třeba Kramnik. V tomto případě je to trochu iluzorní, 6.Dc2 a 8.0-0-0 by nepochybně nehrál. Už úvodní reakce bílého po 10...gxf6, totiž 11.Je4 se mi moc nelíbí, nezbytné bylo neztrácet čas a hrát hned 11.Sd3! a dále např. 11...f5 12.Jf3 Jc6 13.a3 nebo 12...Sd7 13.Vhg1, resp. 11...h6 12.Jf3 Sd7 13.De2! vždy s perspektivou útoku na černého krále a výhodou bílého. Bílý v dalším průběhu nesladil své figury a po nešťastném 16.Jxf5? stál na prohru (11...Dc7 12.Jf3 Sd7 13.Kb1 f5 14.Jg3 Vc8 15.Vc1 b5). Dostal ještě šanci, po 16...Sf6 17.De4 bxc4 18.Dg4+ Kf8 19.Jh6 Ke7? (vyhrávalo 19...Sg7!), ale místo 20.Dh5! Vf8 21.Jg4 Sh8 s pravděpodobnou remízou, zahrál 21.b3? a už mu nebylo pomoci. Chápu, že tikající hodiny spolu s momentem překvapení jsou velkým problémem, ale domnívám se, že v korespondenční partii by tah 10...gxf6 příliš úspěšný nebyl.

15.01.2013 11:04 | Autor neznámý

 Bond(James): To jsem nevěděl, že Alice má ambici se nechat poučit od mistra Žilky

Alice poučí mistra. Vše nejlepší k svátku, Alice.

15.01.2013 09:28 | Autor neznámý

Jo, ten patový motiv s králem na h3 se mi mohl objevit v praktické partii konkrétně proti Žákovi, kde jsem neúspěšně realizoval převahu S+2p x 3p. Přitom motor mi tam do poslední chvíle házel optimistická čísla a ne a ne spadnout na 0.00

15.01.2013 00:44 | Autor neznámý

Bond: 2 hodiny tréninku s velmistrem zdarma by měly stát za námahu každému :).

1.Alice měla pravdu komplet, při těch svých odhadech jsem přehlédl ten patový motiv na h3 (1.-Sxc7 2.Sxc7 Jf4 3.Sd5 Jxd5 4.Kxd5 f5 5.Kd4 (5.Sd8 Kh3) f4 6.Kd3 h5 7.Ke2 f3+ 8.Kf2 h4 a není možné krále vyhnat z g4-h3, jen zpatovat. Naopak ten první nápad 1.-Je7 vázne na 2.Ke4.

2.Pozice je rovná, dvojpěšce černého zde dvojice střelců určitě kompenzuje. Plán hry bílých = pěšcovka je ideál (ze předpokladu, že nezmizí ten dvojpěšec), nebo pokud možno vyměnit jednoho z černých střelců. Pro nejbližší chvíli komplikovat sehrání černých figur.
Plán hry černých je také typový - pomocí dvojice střelců získat protihru a pokud nějakého vyměnit, pak jen při současném zbavení se dvojpěšce. A pro nejbližší chvíle samozřejmě rozehrát své zbylé figury. Podstatné zde je, že bílé figury nestojí dost dobře na to, aby šlo po 12.-f5 13.e5 - g5 14.f4 h6 15.Sf2 b6 16.g3 Vg8 a pozice bílého krále je zde příliš vratká, takže ten krásný krytý volný pěšec je zřejmě na nic.

Nijak zvlášť se mi nelíbí hned 13.Vd2, zvažoval bych 13.f3. Dále 16.Jc3 mi připadá takové "sofťácké", spíše 16.Sf4, nebo snad dokonce 16.Se5. Výměna druhé věže po 22.Ve1 je také asi předčasná, 22.Jd3 působí lépe. A ještě bych snad zvažoval 25.J5e4 místo 25.Jd3.

Třeba si tu výměnnou španělskou někdy v nějakém 1.kole openu zahrajeme, i když v současnosti toho hraji ve Španělské víc, než jen C68-9. Chodíte si sice pro celý bod, ale pro ten byste si šel se mnou, ať bych hrál cokoliv ...

3.Pozice je i zde rovná. Plán bílého je sehrát své figury, sem tam něco vyměnit a pokusit se získat lepší koncovku. Na pěšcový nástup zde asi nemá čas, protože jeho figury stojí na c sloupci tak nešťastně, že bílý musí ztratit tah jejich úklidem. Plán černého je opět rozehrát své figury a případně nastoupit pěšci na dámském křídle.
10.-Dxc5 11.Sxf6 gf6!? (po Sxf6 by asi černý sotva mohl hrát na výhru) takto si ponechává volbu krýt podle potřeb různá středová pole a okno se může také hodit. Pro nejbližší chvíli není možné dvojpěšce nějak využít, jen je třeba dávat pozor na případné přechody do koncovky.

14.01.2013 21:18 | Autor neznámý

To jsem nevěděl, že Alice má ambici se nechat poučit od mistra Žilky

14.01.2013 20:24 | Autor neznámý

 2ata

Pokud se shodneme na tom, ze v te spanelske nema bily vyhodu a mel by hledat vyrovnani/remizu, pak neni podle mne namitek proti 20.Vd1 s dalsi generalni vymenou na d8, napr 20..Ve8 21.Vd8 Vd8 22.Jd8 Kd8 23.f3 - jen tezko si mohu predstavit, ze by bilemu neco vazneho v teto pozici hrozilo. Nebo hledame neco jeste drive? (treba 11.Se3!? )

Jinak se omlouvam za preklepy a chybky v puvodnim prispevku (zapricinene mmj tim, ze po 10tem pokusu se mi podarilo text nakonec preci jen odeslat): napr: zakladni je vymenit vsechny figury a vyhrat vezovku je samozrejme mysleno pescovku

14.01.2013 19:50 | Autor neznámý

Odpovědi pište normálně do diskuze a moc neopisujte, já to poznám

14.01.2013 19:46 | Autor neznámý

Skvělý nápad s těmito úlohami, ale nevěděl jsem, jestli to poslat sem nebo někam na mail.

1. Pozice je remizová 1-Sxc7 2.Sxc7 Jf4 3.Sd5 Jxd5 4.Kxd5 f5 a popolezu pěšcem na f3, h pikem na h4 a pak chodím Kg4, Kh3.

2. Když můžu zahrát výměnnou španělskou, tak věřím v celý bod. Mám pěšce na KD navíc. Nepřehrál jsem ani celou variantu, zdá se mi špatné uvolňovat černé figury a proto se mi nelíbí už 13.Vd2, hrál bych 13.f3 a jestli 13.-fxe4 14. fxe4 s volným pěšcem, zdá se mi, že černý musí řešit daleko více problémů.

3. Taky to ve mě bublalo, co si ten černý myslí. V práci jsem přemýšlel, jak tě potrestat, jestli hned h4, Vh3, Vg3, pak jsem nevěděl jak rozbít pěšce na f5 - tak nejdřív g4, ale i tak to nebylo na "pár" tahů. Tak asi to zkusíme na tebe jinak, máš dvojpěšce ( jsem ze staré školy), tak i pod dojmem jednoduchosti bych to hrál 12. Je4 Da5 13. Dc3 Dxc3 14. Jxc3, mám více prostoru, lepší vývin, asi se mi bude hrát pohodlněji.

 

14.01.2013 19:37 | Autor neznámý

Nečekal jsem, že bychom to řešení měli psát do diskuze. Právě pískám na PORGu, takže jsem si to jen zběžně prohlédl.

U první partie souhlas s Alicí. Remíza. Černý by měl především myslet na koncovku s falešným střelcem a dále si představit pozici bez jezdců, kdy černý král drží roh a černý střelec kryje pěšce, raději po delší diagonále. Od toho se pak nutně musí odvíjet plán. Okamžité 1.-Jf4 s myšlenkou 2-.Sxc7 a 3.-Je6 vázne asi na 2.Sd5, takže bych se v propočtu asi zabýval tahem 1.-Je7 a možnostmi po 2.Se4. 

Kam případně poslat to řešení  do soutěže? Napsat přímo sem, nebo e-mail? 

14.01.2013 19:25 | Autor neznámý

Alice: Pěknej rozbor, ta Španělka, řeknu to takhle, začíná to teoretickou pozicí a končí připrohranou koncovkou, takže by tam mělo bejt něco hodně špatně

14.01.2013 18:21 | Autor neznámý

- Hezka remis. Pointa bude 1..Sxc7 2.Sxc7 Jf4, pricemz 3.Sxf4 Kxf4 je spatny strelec a po 3.Sd5 Jxd5 4.Kxd5 hezke a jedine f5! prave staci na remizu
- Opet zajimava teoreticka pozice, kde cerny muze hodne tahu – g5, Jc6, h5, Jg6, Ve8 – jako cetnejsi nez hrane 12..f5. 
Jen mi troche unika, co mela byt ta chyba bileho, protoze jedina asi zasadnejsi chybka vypada 22.Ve1, kdyz 22.Jd3 Jh4 23.Ve1 Ve1 24.Je1 Sg2 25.Sg5 Sg5 26.Jg2 Jf3 27.Kh1odevzda bezpecne pesce a remizuje?!. Osobne jsem povazovala za pointu otazky 20.Jxd8 nebo 18.Ve2
Plan bileho (odmysleme si, ze cerny hral okamzite f5) – zakladni je vymenit vsechny figury a vyhrat vezovku. Ten je vetsinou jen teoreticky. Prakticky by bylo nejlepe vymenit jednoho z cernych strelcu a I jednu vez. Vymenit vsechny veze apo jezdci (jest eve spojeni s vymenou pescu e4 a f6) by se mel bily spise vyhnout, protoze pak by na vyznamu nabyla cerna dvojice strelcu. Postup pescu e4+f2 musi byt velmi opatrny, spise jen nechat f3+e4. Koncovky V+J:V+S je z principu lepsi pro bile (typove Kamsky-Onischuk USA 2010)
Cerny – vymenit po jezdci, alespon jeden par vezi. Typicke nastaveni pescu c5/c7/b6/a5. Pokusit se vynutit oslabeni bileho damskeho kridla taahy a3+c3, diky cemuz by mohl cerny kral po bilych polich dojit az na b3.
- Inspirace alespon vzdalena bude nekde od variant 1.e4 e6 2.d4 d5 3.Jc3 Jf6 4.Sg5 de4 5.Je4 Se7 6.Sf6 gf6 7.Jf3 a6 (typove myslim Lutz-Morozevich Biel 2003) – myslim tim, ze dvojpesec f7/f6 je celkem bezpecny pro cerneho krale a pokud se cernopolny strelec dostane na diagonalu a1-h8 (zvlaste ve spojitosti s bilou 0-0-0) tak je z nej smrtici bestie. Nemene dulezite je to, ze pripadna vymena dam casto pomaha cernemu, ktery ma dvojici strelcu a z dluhodobeho hlediska tak velmi dobre vyhlidky. Bily v pozici diagramu ma problem s utokem na cerneho krale, protoze otevrit g-sloupec je casto skoro nemozne a navic cerny kral muze stihnout utect do centra (na cernych polich mu nic nechybi).
Plan cerneho bych po uvedenych tazich 10..Dc5 11.Sf6 gf6 videla ve spojitosti  kombinace tahu f5, Sf6, Sd7, Vc8, b5 (ono se tak v partii vicemene i stalo, bily se vyhnul vymene dam na c-sloupci  a nekorektne obetoval )
 
 

14.01.2013 12:27 | Autor neznámý

Tobi: Nevím, jak to s tréninkem online dopadne, ale standardně to řešíme přes programy na sdílení obrazovky + zvuku jako je joinme, skype, teamviewer. Nejsem si jistej, jak na online aréně jede zvuk ale na tom se pak domluvím s vítězem, pokud někdo vůbec bude soutěžit Popravdě jsem vybral otázky na úrovni elo ... radši nebudu říkat, abych neodradil soutěžící

giocozo: Díky, výhru jsem přidal dnes s druhým nasazeným černýma a ve skorominiatuře Jistě že 3/8 (5x černé) je pořád hodně špatnej výsledek, ale tak mám aspoň dobrej pocit, že můžu hrát s kýmkoliv jakkoliv protože s dvěma výše nasazenýma mám jeden a půl bodu. Je to tu strašně silný, ale za ten výsledek si můžu víc sám než mí soupeř, v některých kolech jsem ty partie úplně neskutečně zazdil

14.01.2013 11:06 | Autor neznámý

Gratulace k remíze s vedoucím hráčem Memoriálu Andranika Margaryana.Skvělé téma i nápad. Chtělo by to ještě alespoň jednu výhru.

14.01.2013 10:32 | Autor neznámý

I jako zavilý nepřítel pokeru a odpůrce článků s touto tématikou na nšs říkám, dobrý! Fakt dobrý nápad.  Mít šachové znalosti na takové úrovni, abych se zapojila do soutěže, neváhám to udělat. Vždyť co může být lepší výhrou než dvouhodinový trénink se šachistou s výkonností 2500+ ! Bude tento online trénink probíhat v prostředí Online arény ŠSČR, formou „lekcí“?