Olympiáda žebříčkem nezamíchala

02.09.2014 06:00 | FIDE ELO žebříček

Přes řadu započítaných partií zůstává pořadí ve světovém žebříčku bez výrazných změn. Vede Carlsen, před Aronianem a Caruanou.

Takřka celá světová špička se představila na Olympiádě v Tromso, přesto se žebříček příliš nezměnil. Stále vede Carlsen, bez ohledu na ztrátu sedmi bodů. Druhý zůstal Aronian a třetí Caruana. David Navara připsal šest bodů a posunul se na 30. místo světového žebříčku, Viktor Láznička o jeden bod přišel a spadl na 67. příčku.

Poř.JménoTit.StátRatingPart.Nar.
 1 Carlsen, Magnus g NOR 2870 9 1990
 2 Aronian, Levon g ARM 2804 10 1982
 3 Caruana, Fabiano g ITA 2801 9 1992
 4 Grischuk, Alexander g RUS 2789 9 1983
 5 Anand, Viswanathan g IND 2785 0 1969
 6 Topalov, Veselin g BUL 2784 9 1975
 7 Nakamura, Hikaru g USA 2782 9 1987
 8 Karjakin, Sergey g RUS 2777 10 1990
 9 Vachier-Lagrave, Maxime g FRA 2768 10 1990
 10 Kramnik, Vladimir g RUS 2760 8 1975

V ženském žebříčku je stále královnou Judit Polgárová, vzhledem k oficiálnímu ukončení kariéry ale její místo prakticky přebrala čínská velmistrině Hou Yifan. Zdá se, že nástupkyní bude velmi dobrou. Rozdíl ratingů mezi oběma hráčkami klesl na pouhých 12 bodů a obě jsou v současnosti jediné, které figurují v první stovce nejlepších šachistů světa. Nejlepší česká hráčka, Tereza Olšarová, figuruje v ženském žebříčku na 190. pozici. 

Poř.JménoTit.StátRatingPart.Nar.
 1 Polgar, Judit g HUN 2675 6 1976
 2 Hou, Yifan g CHN 2663 9 1994
 3 Koneru, Humpy g IND 2598 0 1987
 4 Dzagnidze, Nana g GEO 2566 9 1987
 5 Ju, Wenjun wg CHN 2561 11 1991
 6 Muzychuk, Anna g UKR 2551 10 1990
 7 Kosteniuk, Alexandra g RUS 2543 9 1984
 8 Gunina, Valentina g RUS 2540 10 1989
 9 Lagno, Kateryna g RUS 2540 10 1989
 10 Cmilyte, Viktorija g LTU 2525 0 1983

Český žebříček doznal jen kosmetických změn. Výrazněji odepsal jen Igors Rausis, kterému nevyšel open v Rize. 

Poř.JménoTit.FedRatingPart.Nar.
 1 Navara, David g CZE 2722 11 1985
 2 Laznicka, Viktor g CZE 2675 10 1988
 3 Hracek, Zbynek g CZE 2638 11 1970
 4 Rausis, Igors g CZE 2569 15 1961
 5 Stocek, Jiri g CZE 2551 0 1977
 6 Babula, Vlastimil g CZE 2548 9 1973
 7 Krejci, Jan g CZE 2533 18 1992
 7 Bernasek, Jan g CZE 2533 9 1986
 9 Petr, Martin g CZE 2527 2 1988
 9 Votava, Jan g CZE 2527 0 1974

Olga Sikorová musela pozici nejlepší české hráčky přepustit Tereze Olšarové, která za Olympiádu a Politiken Cup připsala rovných 25 bodů. Ještě lépe si vedla Kristýna Havlíková. V Tromso získala 34 bodů a poskočila na čtvrtou příčku českého žebříčku.  

Poř.JménoTit.FedRatingPart.Nar.
 1 Olsarova, Tereza wm CZE 2296 20 1991
 2 Sikorova, Olga wg CZE 2282 11 1975
 3 Kulovana, Eva wg CZE 2255 0 1987
 4 Havlikova, Kristyna wm CZE 2249 10 1992
 5 Richtrova, Eliska wg CZE 2239 0 1959
 6 Korenova, Martina wm CZE 2237 0 1975
 7 Olsarova, Karolina wm CZE 2224 10 1993
 8 Folkova, Martina wf CZE 2203 0 1973
 9 Marikova, Jana  CZE 2188 10 1996
 10 Sochorova, Petra wm CZE 2180 0 1978

Českým juniorům vládne trojice Plát, Kriebel a Kraus. 

 Poř.JménoTit. Rating  Part.Nar.
 1Plát Vojtěch IM2432  01994
 2Kriebel Tadeáš IM2418  91995
 3Kraus Tomáš FM 2400 01995
 4Půlpán Jakub FM  2300 91998
 5Nguyen Thai Dai Van CM 2286 92001
 6Szotkowski Jakub 2262  91997
Macháň Jan  2248 191997
 8Rabatin Jakub  2226 101994
 9Kožúšek Daniel  2220 91999
 10Blahynka Martin  2218 101998


47x 6073x Milan Boháček
Fotogalerie
Komentáře (47) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
kedvis7

ad Johny the Scar: Díky za info smiley I tám jsem tam našel informace, ale jeden článek za 1/2 roku by byl lepší. Trochu více mediální podpory z činnosti KM ŠSČR by ničemu neuškodilo. Sledovat a procházet všechny zápisy není moc zábavné wink

+0 /-0 | 04.09.2014 22:00

Johny the Scar

ad Kedvis: Průběžné informace o činnosti ŠSČR jde získávat např. ze zápisů z jednání VV - http://www.chess.cz/www/informace/vv.html

+0 /-0 | 04.09.2014 21:15

kedvis7

ad Viktor: Ocenění za tituly by bylo určitě motivační. Četl jsem o tom ve vaší knize. Určitě by se mělo brzy objevit a věřím, že to bude mládež motivovat k velké pracovitosti.

Ano ELO je diskutabilní. O jeho výši totiž rozhoduje mnoho okolností, mezi něž patří i náklady za turnaje. Proto bych nesledoval jen celkový nárůst ELO bodů, ale zaměřil bych se na trvalý růst. Něco ve stylu min/max podle věku, pohlaví a požadované výkonnosti. Obdobně to vidím u ocenění za zisk titulů.

MČR mládeže je nejvyšší možná soutěž mládeže v kategorii jednotlivců u nás. Chápu, že ŠSČR nemá peníze na plnou úhradu nákladů na reprezentaci mládeže na MS a ME,  ale pak se ptám, proč se divíme, že na podobné akce jezdí až 2,3 nebo dokonce 4 hráč v pořadí. Pokud chceme vzornou reprezentaci, tak je nutné tuto věc řešit. Nevím, zda je toto pouze specialitou u mládežnického šachu, ale neumím si představit, že by se obdobně vrcholových soutěží (např. v atletice) účastnil 2, 3, nebo dokonce 4 závodník. To bychom opravdu moc medailí z vrcholových soutěží jednotlivců nepřivezli. Pokud se chceme srovnávat i ostatními sporty (třeba dotace), tak nejdříve musíme umět vytvořit dobré podmínky pro všechny děti. Pozn. Nedávejte na MČR dětem stále stejné ceny. Některé děti prý mají doma několik kusů stejných knih J

Na závěr jen to, že popularizace šachu je fajn, ale kromě ní prosím i dostatečně informujte o činnosti ŠSČR ve všech oblastech. Ani nevíte, co to dá práce dohledat všechny informace, které jste mi sdělil do diskuze J Ideálně na nss.cz

Hodně úspěchů. 

+0 /-0 | 04.09.2014 16:18

kedvis7

ad Viktor: Stipendia jsou dobrým nápadem, ale když se udělí, tak by se o tom měla objevit i nějaká veřejná zpráva (ne pouze oznámení z jednání, která je zastrčená kdo ví, kde) a také by se mělo napsat alespoň krátké konkrétní zdůvodnění, komu a proč bylo stipendium uděleno a na co bude využito. Prostě více transparentnosti, vždyť se není za co stydět a tento krok je určitě správným krokem vpřed.

Dále nevím, že by KM ŠSČR (v poslední době) pořádala nějaké soustředění talentované mládeže. Setkal jsem se soustředěním pořádaným oddíly (např. F-M) a nebo se soustředěním pořádanými zahraničí (SŠS), ale ani na http://www.dejf721.info jsem nenašel aktuální soustředění talentované mládeže. Chápu, že je určitě problém skloubit čas všech, ale že to jde, vidíme i jinde.

K reprezentačním trenérům nic nemám. Podle informací z nss.cz odvádějí dobrou práci. O ocenění trenéra roku nic nevím a rád se o tom něco dozvím.

Podpora individuálních tréninků je chvályhodná, ale 1/3 peněz není málo a tedy individuální tréninky, tak nemusí být dostupné všem talentovaným dětem. Děti pocházejí z různých rodin a rodinné rozpočty jsou (zvláště ve vícečetných rodin) hodně napjaté. Zkoumá vůbec někdo důvody odmítnutí individuálních tréninků? Postačil by e-mail rodičům a nebo anketa mezi rodiči šachistů.

+0 /-0 | 04.09.2014 16:17

Viktor

A pokud bych se vrátil k otázce, co konkrétního teď navrhuji, tak já nic, já muzikant:-). Krotím se, snažím se podněcovat k návrhům odborné komise, které na to máme, a moc jim do jejich práce nekecat. Zde jde o TMK, u mládeže repretrenéra D. Kaňovského, u dospělých jsem naposledy tento týden poňoukával M. Konopku s V. Jansou v souvislosti s hodnocením Olympiády, co můžeme udělat, aby nám naši mladí velmistři neusínali na vavřínech (cíl GM splněn) či (častěji) neprchali do práce a k jiným aktivitám, ale vydrželi ještě makat u šachů, přelézt 2600 a doplnit repre a útočit na medaile. Třeba 155 mediálních výstupů k šachové Olympiádě by mohlo též být motivací, to jsme zase u té popularizace...:-).

+0 /-0 | 04.09.2014 00:04

Viktor

Letos jsou porpvé stipendia pro 0-5 nej talentů (pro rok 2014 přiděleno Vanovi Nguyenovi a Nele Pýchové), to jsem prosazoval asi 3 roky a konečná podoba také není úplně podle mých představ, ale VV je demokratický kolektivní orgán, nikdo nejsme nejchytřejší a kompromisy jsou nutné. To je v zásadě Váš bod 5a. Fungují soustředění (bod 6), praktický problém bývá s termínem. U 5b můžeme zmínit, že repretrenéři bývají nominováni i v souvislosti s tím, kolik jejich svěřenců na tu akci jede, zavedli jsme ocenění trenéra roku, zatím nic výraznějšího. Ad 4 - přes 0,5 mil. Kč jde na individuální tréninky, podíl rodičů jsme snížili z 1/2 na 1/3, jak jsem zmiňoval, tím je dána i kontrola. Ad 3) nebylo zatím dotaženo, to by se mohlo brzy objevit. Ad 2) čistě Elo je trochu diskutabilní, je proto spojeno s ad 4, odborná subkomise vybírá talenty hlavně podle výsledků MČR a pohybu Elo, ale při odborném hodnocení (bez jasných pravidel a tabulek) se mohou brát do úvahy i další faktory. Odměnou je zařazení do dotovaného individ. tréninku. Ad1) Není optimální stav, když vítěz MČR mládeže dostane pohár, vyslouží si 2/3 pokrytí ind. tréninku (tedy 1/3 musí dát) a fakturku na desetitisíce za výjezd na repreakci. Zrovna tento týden jsme ale schvalovali proplacení 23.700 EUR na pobytové náklady ME a MS a 325 tis. jen za letenky na MS, to je cca 1 milion. Většinu tedy pokrýváme výběrem od účastníků, svaz dává ze svého cca. 100 tis. na zajištění trenérů, účastníky refunduje jen v případě úspěchu. Považuji tento model za menší zlo, než kdybychom všechny peníze na talenty utratili právě za reprevýjezdy. Nezapomínejme, že když hradíme místo pobytových  a cestovních nákladů indiv. tréninky, pomáháme tím i živit tu profi či poloprofi trenérskou vrstvu, která je pro rozvoj šachu u nás nesmírně důležitá. 

+0 /-0 | 03.09.2014 23:48

kedvis7

ad Viktor: Pěkně napsané :-) Nechci být neodbytný, ale stále nevím, co v této věci připravuje ŠSČR. Pane předsedo já vám fandím, ale rád bych slyšel vaše návrhy. Souhlasíte se mnou v oblasti motivace dětí, a pokud ano, tak mě zajímají vaše návrhy na zlepšení současného stavu. Své jsem už napsal do diskuze.

+0 /-0 | 03.09.2014 22:44

kedvis7

ad strelec: Ano, je to tak trochu idea. Nikomu nic nazaručuje, ale dává nám šanci na zvednutí úrovně budoucích reprezentantů. Stejně tak se může podchytit i zájem ostatních dětí a rodičů. Obdobné kroky budou mít i pozitvní vliv na výchovu mládeže a motivaci trenérů. Tato koncepce je pouze o motivaci a s ní mohou přijít i výsledky.

+0 /-0 | 03.09.2014 22:35

Viktor

Hraním se uživí dobře jen ti nejlepší, k slušnějšímu živobytí je obvykle nutné i trénovat (mládež i dospělé) - souhlasím s odhady Davida Navary, že u nás máme desítky šachových profesionálů, kolik z nich nedosáhne na průměrný výdělek říct nedovedu. Řada silných hráčů včetně velmistrů si šachy jen dobře přivydělává.

Nastolili jsme cestu k popularizaci šachu a rozšiřování členské základny, to je asi jediná cesta k lepším zítřkům i pro profesionály, kterým jsme přímo mnoho nepřidali (něco repre, o něco více peněz pro trenéry, ale třeba cenové fondy léta stagnují). Všimněme si, že zatímco trénováním se lze živit v ČR, hráči musí vydělávat i v cizině, v ČR by se jen hraním neuživili. Na to už je krátký i svaz, s rostoucí popularitou by se to mohlo zlepšovat. Je to běh na dlouhou trať. 

Jaké další kroky nabídne TMK a kolik peněz na to VV a Konference ŠSČR pro rok 2015 pustí, to se bude rozhodovat opět ke konci roku. Tématem je též ženský šach, který má k profesionalizaci ještě mnohem delší cestu, Na druhou stranu dostat se do Batumi 2018 na Olympiádu může každá z mladých šachistek, když tomu dá všechno. Však co hnalo Fischera, Kasparova či Carlsena k vrcholu? Myslím, že to byla hlavně touha po vítězství, duch sportovního zápolení, láska k šachu a nepřepočítávali to na peníze.

+0 /-0 | 03.09.2014 22:29

strelec

ad kedvis7: já mám dojem, že vaše idea je spojená s tím, že se připraví nějaký "mládežnických program" a díky tomu nám vyroste základna - řekněme 10-12 hráčů nad 2600, z nichž 3-4 budou atakovat a překračovat hranici 2700. Jenže hlavní motivací v tomto případě by musela být možnost se solidně uživit (lépe než v civilním povolání). A tady prostě Svaz žádné možnosti nemá, vlastně to jde mimo něj. A zdroje na placení těchto hráčů taky nebudou (jakýsi "profireprehráč"). Takže koncepce ano, ale nelze od toho očekávat nějaký skokový nárůst dobrých hráčů (a zda vůbec tolik talentů tady máme....). 

+0 /-0 | 03.09.2014 21:32

kedvis7

ad Johny the Scar: Také jsem nepochopil poslední tři příspěvky, které už tu nejsou surprise

 

ad Viktor: V postatě souhlasím, ale vůle k tvrdé dřině musí mít důvod. Co v této věci ŠSČR připravuje a kdy se o tom bude rozhodovat? Děkuji.

+0 /-0 | 03.09.2014 20:28

Zdeněk Janda

I já,Viktore , si myslím , že peněz je v šachu dost. Trošku teď zjednoduším (alespoň , co jsem měl možnost vypozorovat) , největší pobídkou pro mladé by bylo , že by byla šance si šachem slušně vydělat na živobytí. A to u nás jde velmi obtížně . Však to vidím , kolik hráčů se "rve" o 1.cenu např. 3 tis.Kč. Pak se nedivme , že mladí pošilhávají po pokeru , s vidinou , že vydělají tolik , jako jeden náš exhráč s 1.VT smiley.

+0 /-0 | 03.09.2014 15:38

Viktor

Pěkná odbočka:-). ŠSČR zvýšil podstatně výdaje na tuto oblast, dnes jde o miliony. Pravda je, že výdaje rodičů jdou patrně do desítek milionů, takže podpora jim přijde nedostatečná. Jde hlavně o peníze pro trenéry a cestovní a pobytové náklady. Hlavní ale nejsou peníze (s PC může každý makat i sám), nýbrž tréninková píle, kde nám právě ve srovnání s nejlepšími na světě chybí motivace a vůle k tvrdé dřině. Svaz začal zavádět motivační prvky, postupnými krůčky se systém vylepšuje. Ad kvalita trenérů - hráči si trenéra vybírají sami a spolupodílí se na nákladech, takže si kvalitu vlastně hlídají sami, což je asi nejúčinnější. Nebráníme se žádným rozumným návrhům. Váš předseda:-).

+0 /-0 | 03.09.2014 15:14

kedvis7

adv rytir 13:53: Máte pravdu. Tak nějak to vidím i já. Negativní motivace = ztráta výhod i peněz na turnajích.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:57

kedvis7

ad Marek Vokáč: Ta metodika je dobrá ;-) Toto jsou hlavní výsledky? Kontrolní testy se mají dělat zvlášť. Děti na MČR to moc neřeší (jen jsem slyšel). Jakou mají motivaci řešit testy na tak důležitém turnaji?

ad rytir 13.10: Talenti nejsou podchyceni a při porovnání s konkurencí (výsledky i podmínky) postupně odcházejí.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:53

rytir

U toho trenéra a neschopnosti samozřejmě musíme vyjít z toho, jaké má vstupní podmínky. Když má hráčky 2200+, tak po něm nemůžeme chtít, aby měly příští rok všechny 2500+. Ale když by z nich jedna překročila 2400 a jiné 2300, tak by to byl slibný úspěch do začátku.

Trénovat by se měla mládež, to je důležité, ale i dospělí...

+0 /-0 | 03.09.2014 13:53

rytir

Z principu motivace by měla být dvojí, pozitivní, ale i  negativní - v množství přiměřeném povaze toho, koho motivujeme (svěřence). Někomu třeba prospěje palčivá kritika, jinému tu zcela sebere chuť do práce.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:37

kedvis7

Můj návrh:

1) Odměna dětí za výsledky v mistrovských soutěží. Reprezentace ČR by měla být zadarmo.

2) Odměna dětí za růst na listině LOK nebo FIDE (podle výsledků refundace nákladů)

3) Odměna dětí za zisk titulů (pěkná věcná cena a nebo finanční odměna).

4) Stipendium pro vybrané talenty (1 z každé kategorie). Plná úhrada za individuální trénink.

5) Stipendium pro 2 TOP talenty – chlapec a dívka (ošetřeno smluvně, omezeno částkou).

5) Odměna pro trenéry za výsledky svěřenců (jednotlivci i družstva).

6) Společné tréninkové akce a turnaje (např. tábor, soustředění se sportem apod.). To může být odměna za celoroční práci.

A kritéria mohou být klidně přísnější.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:32

rytir

„kdo nevypracuje domácí úkoly, je ihned nahrazen někým dalším, na koho se dosud místo ve škoe nedostalo. To se u nás aplikovat nedá“

Proč? Nikdo by nezbyl?

„Na MČR mládeže jsem v roce 2013 začal dělat kontrolní testy znalostí naší mládeže.“

To vypadá jako dobrý nápad.

 

+0 /-0 | 03.09.2014 13:18

Marek Vokáč

My dear Keddy, see http://www.chess.cz/www/mladez/metodika/metodika-vyuky-sachu-mladeze.html. Já vím, že tam leccos chybí, ale doplníme. Systém soutěží mládeže nemám v popisu práce. A jak jsem již psal, nechci dělat všechno.

Na MČR mládeže jsem v roce 2013 začal dělat kontrolní testy znalostí naší mládeže. Leckomu se to moc nelíbí, a rozhodně nikdo nechce ani slyšet, že by z toho mohlo být jednou kritérium pro diferencované rozdělování dotací.

Ruský systém u nás ani nemám odvahu zavádět. Jednak trenéra většinou platí rodiče se vším všudy, pokud si nenajdou sponzora. A jejich "školy" fungují tak, že kdo nevypracuje domácí úkoly, je ihned nahrazen někým dalším, na koho se dosud místo ve škoe nedostalo. To se u nás aplikovat nedá.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:14

rytir

@kedvis7: Asi protože se nepodchytili mladí talentovaní hráči a nepracovalo se s nima dostatečně.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:10

rytir

V Rusku to měli vymyšlené lépe a neschopný trenér byl nějak za to ještě potrestán, ale tak to hrotit zase nemusíme.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:08

kedvis7

ad rytir: Jako cíl to není špatné. Obávám se však, že za současných podmínek nebudeme mít žádného nového hráče nad 2750 a budeme rádi za dva stavající hráče kolem 2700

 

+0 /-0 | 03.09.2014 13:04

rytir

Ale samozřejmě tréneři mohou mít volnost v tom, jak budou své svěřence trénovat, takže to je jen doporučení. Ale určitě by se mělo více posvítit na trenéry. Když opravdu se svěřenec nezlepšuje, tak si trenér velkou odměnu prostě nezaslouží.

Třeba trenér žen by neměl dostat nic, protože žádné kloudné hráčky, který by obstály v konkurenci nejlepších, nemáme.

+0 /-0 | 03.09.2014 13:03

kedvis7

ad Marek Vokáč: Je dobře, že se na uceleném sytému pracuje. Jaké jsou výsledky? Celou dobu píšu o motivaci a ne o nařizování wink Také jsem psal o refundaci nákladů klubu vynaložených na talenty (při přestupu). Máme hledat děti, které se chtějí zlepšovat a probuďit v nich zájem o šachy? Tak prosím dopracujte ucelený systém práce s mládeží a navrhněte nějaké změny. Vaše návrhy pak prezentujte třeba v nějakém článku na nss.cz

+0 /-0 | 03.09.2014 12:51

rytir

strelec: A měl by se vytýčit cíl - ten by měl být, aby měla naše země 1 super hráče - nad 2750 nyní a alespoň 5 top hráčů nad 2700.

+0 /-0 | 03.09.2014 12:47

rytir

@strelec: A stejně bych to udělal s trenéry. Mají tví svěrenci výsledky, dostaneš za to odměnu, mají malé, dostaneš menší. Bylo by to drsné, ale zvítězit může jen jeden.

+0 /-0 | 03.09.2014 12:46

rytir

@strelec: Trenér by dal svěřenci úkoly a vyzkoušel ho jak pokročil a když by pokročil dostal by peníze na turnaje, když ne, nedostal by je a musel by se financovat sám. Jak prosté Watsone.

+0 /-0 | 03.09.2014 12:42

rytir

strelec: Jde hlavně o  styl práce, hledání a podchycení talentů a práce s nimi. Šachy na trénování nejsou až tak drahý koníček. Ježdění po turnajích už do peněz ale jde.

Ale samotná příprava  - například si hráč může koupit program Fritz nějaký zlevněný ve slevě, kde se prodávají hry za pár stovek, k tomu si může stáhnout databáze co jsou zdarma a stahovat si aktuální z Twic. Asi by se to mělo více dát do té samostatné práce svěřenců také. To může celkově vyjít dost levně.

+0 /-0 | 03.09.2014 12:40

strelec

ad rytir 11:38: to je úsměvné, vzhledem k tomu, že to bylo pod "státní garancí". To do ČR, a ještě vylepšené, asi nepřevedemecheeky.

ad M.Vokáč: byť to bylo spíše pro Kedvise7 - díky za info a názor

+0 /-0 | 03.09.2014 12:34

Marek Vokáč

Aha, někdo zase omezil délku příspěvku. Tak ještě dodatek:

Ucelený systém práce s mládeží by mohl pomoci, i se na něm pracuje, ale to se nedá nařizovat, podmínky nejsou všude stejné. A co by mohlo ještě pomoci? Hledejme co nejefektivnější systém soutěží a tréninku mládeže, který by minimalizoval náklady rodičů. Více a intenzivnější tréninková soustředění a přednášky, nesuplujme nákladným individuálním tréninkem všeobecný základní výcvik. Soutěže v rapidu a blickách jsou náborové a popularizační, pokud se má pokročilejší mládež dále zlepšovat, musí hrát především šachy řádným turnajovým tempem a s kvalitními soupeři (tj. nehrát turnaje, kde uhraje 100%, ale turnaje, kde skončí tak -3), a partie nejlépe s někým rozebírat, aby rozeznal své chyby a věděl, co se má dál učit. Mělo by to být nejméně 60, spíše aspoň 90 partií za rok. Necestovat každý víkend po všech čertech, většinu těchto partií odehrát do 100 km od svého bydliště. Nebát se hrát turnaje s dospělými, tam se naučí nejvíc. Přesvědčit a naučit mládež pracovat a studovat samostatně doma, 2 hodiny týdně na kroužku dobrého šachistu nevyprodukují, i kdyby ho vedl supertrenér. Nebudu tu psát příručku, to nemá smysl, chci, abyste přemýšleli sami. Hledejte děti, které se chtějí zlepšovat, probuďte v nich takový zájem o šachy. Talent, který se zlepšovat netouží, je k ničemu. Když dokážeme průměrný rating naší mládeže zlepšit alespoň o 100 bodů ELO, uděláme velký krok kupředu.

+0 /-0 | 03.09.2014 12:00

Marek Vokáč

Měl jsem pár hodin problém s vkládáním komentáře, musím se trochu zaktualizovat (jeden příspěvek mezitím zmizel).

Milý Keddy, kde jste sebral, že prosazuji, aby náklady na rozvoj talentů financovali především rodiče? Vyjmenoval jste pár dalších skutečností, které v šachu mládeže působí negativně, ale hlavně mluvíte jen o tom, že peníze nejsou. Neřešme tu Carlseny, Bacroty a podobné hvězdy. Hledejme efektivní využití toho, co máme! A pokud máte někde v klubu člověka, který umí sehnat peníze z místních zdrojů, nenaštvěte ho. Natahujete ruku o peníze tradičně k ŠSČR. Ale šachová organizace má určitou strukturu a také dělbu práce, na to prosím nezapomínejte. Směrem k mládeži adresuje ŠSČR poměrně velké částky, to můžete vysledovat z rozpočtu ŠSČR. Zafinancovat všechno to samozřejmě nikdy nemůže.

Milá Ofinko, své představy prezentuji většinou na místech, kde se o práci s mládeží rozhoduje, a nenacházím leckdy nejen porozumnění, ale ani přiznání, že by se vůbec něco mělo měnit. Budiž, specializuji se na individuální trénink dětí dvanáctiletých a spíše starších, které něco málo už dovedou a hlavně mají zájem se dále zlepšovat, nejsem zvláštní znalec chodu středisek mládeže a klubových či jiných kroužků, nemusím mít ve všem pravdu. Školím trenéry 2. třídy a snažím se jim vštípit, jak by podle mého názoru měl trénink mládeže vypadat. Jsem garantem projektu krajských tréninkových center mládeže a snažím se touto cestou rozšířit, zlepšit a zdostupnit kvalitnější trénink co nejširší skupině mládeže. Mám i dost jiných aktivit, a rozhodně netoužím dělat všechno.

+0 /-0 | 03.09.2014 11:58

rytir

Takže bych si zjistil, jak to fungovalo v Rusku, trochu to vylepšil pro naše podmínky a je to.

+0 /-0 | 03.09.2014 11:38

rytir

Ono by neškodilo něco jako bylo v Rusku. Tam byla Botvinnikova šachová škola a mezi její děti patří Karpov, Kasparov, Kramnik. U nás je problém, že my nemáme žádného Botvinnika. Dnes je ale zase výhoda, že jsou počítače, takže se menší šachové schopnosti u trenéra dají částečně kompenzovat jimi.

+0 /-0 | 03.09.2014 11:36

kedvis7

ad Ofelia: Vojta zrovna nebyl dobrý příklad. Uvedl jsem ho jen proto, že je na žebříčku na prvním místě. Berme to tak, že píšu o větší skupině dětí než je současných prvních 10 hráčů v ČR.

ad strelec: Já prostě postrádám ucelený způsob vedení dětí a to od nejmladší kategorie až po juniory. Něco, jako je systém škol, kde se postupně rozvíjejí schopnosti dětí a ty nadanější se připravují na vyšší školy. Nemluvím tu o nějaké školní docházce, ale o systematické a efektivní podpoře dětí i trenérů. Samozřejmě vím, že se dělají dílčí věci, ale nějak nevidím ucelenou komplexnost a postrádám i motivaci. My se divíme, že nemáme mládež s vysokými ratingy, ale jakmile dojde na peníze, tak jen slyšíme, že peníze nebyly, nejsou a nebudou. Co chceme, když neumíme do mládeže investovat? Z mého pohledu je „úspěch“, že při současné podpoře se vůbec naši mládežníci účastní MS a ME. Vždyť právě kvůli nákladům se i odříká účast na podobných akcích. Z mého pohledu je každý výraznější posun oproti ratingu úspěchem a na cenné kovy můžeme (zatím) zapomenout. To se totiž musí skloubit talent s dostatečnou i dlouhodobou podporou (a to nejen rodičů).

Také nevím, zda je možné udělat v rozpočtu zásadní přesuny směrem k mládeži. A souhlasím s vámi, že bez toho to asi nepůjde….

+0 /-0 | 03.09.2014 09:54

Ofelia
Skutečně máte pravdu. V. Plát v současne době opravdu nema podporu, která je nutná pro růst v ELO žebříčku.
+0 /-0 | 03.09.2014 00:29

strelec

ad kedvis7: s tím co píšete (21:41) OK. Ale ta motivace je pořád hlavně o penězích. A já nevím, zda je možné udělat v rozpočtu zásadní přesuny směrem k mládeži. A bez toho to asi nepůjde....

+0 /-0 | 03.09.2014 00:19

kedvis7

Zdravíčko pane Vokáči. Pokud je ELO jen statistika, tak proč vás bolí kategorie juniorů? Vojta Plát hraje přece lépe než je jeho ELO a i u jiných našich mladežníků je to podobně. Postačí se podívat na MS a nebo ME. Kde je tedy problém? Není to v tom, že naše mládež nemá podporu, která je nutná pro růst v ELO žebříčku?

+0 /-0 | 02.09.2014 23:59

kedvis7

ad strelec: Otázka peněz pro mládež je otázkou pro ŠSČR. Pokud nedokážeme adekvátně podporovat mládež, pak se nedivme, že vybíráme talenty jen z malého počtu dětí a že bez dostatečné podpory se  budeme i nadále spoléhat pouze na pár desítek zapálených rodičů. Dle mého názoru chybí rodičům, dětem i trenérům motivace. K čemu nám jsou potencionální talenti, když je neumíme dostatečně podpořit? Možná právě proto nemáme náhradu a směřujeme do průměru. Tak to prostě je a bude. Nebo ne? Chceme získat nové talentované hráče a podporovat stávající? Pak je potřeba motivovat rodiče, děti i trenéry. Peníze se mají rozdělovat podle úspěchu, pracovitosti a měl by být brán i zřetel na možnosti dětí, které výrazně ovlivňuje i peněženka rodičů. Osobně bych navrhoval něco jako tréninkové a růstové plány pro talentované děti, které by se hodnotily podle splněných kritérií. Např. úspěch na mistrovských soutěžích, růst LOK, FIDE nebo zisk titulu. Já vím, že něco podobného už z části existuje, ale podle mě to není ještě dotáhnuto tak jak by mělo. Současný systém je nevyhovující, protože  odměňuje mládežníky nejen podle talentu, ale i podle možnosti rodičů.

Nemohu konkrétně popsat systém těchto kritérií, protože jde o širokou skupinu dětí, ale umím si představit, že by podobný plán mohl motivovat mnohem více dětí, rodičů i trenérů. Prostě, nechme děti soutěžit a odměňujme nejen je, ale  i ty co se na jejich úspěchu podílí. Trochu „kacířsky“ bych navrhoval i uzavření smluv s vybranými talentovanými dětmi, které se do podpory zapojí, tak, aby i ŠSČR netratil. Současně bych i navrhoval, že pokud se najde klub, který by byl ochoten podobné prostředky investovat do svých talentů, tak by měl mít tento klub nárok nejen na odstupné, ale i na další doložené náklady, které vedly k růstu talenta a které by nebyly přemrštěné. Za tímto účelem být měly být vytvořeny i nějaké další směrnice s nákladovými položkami.

Obdobné systémy fungují, nejsou absolutně spravedlivé, ale podle mě jsou krokem vpřed.

+0 /-0 | 02.09.2014 21:41

nvmea
tak to vám neřeknu :) určitě se na tohle téma najdou povolanější najde a snad odpoví. Jen jsem si právě vzpomněl, že jím bylo oháněno a Polsko nabízí celkem dobré srovnání možností (i když samozřejmě větší populace)
+0 /-0 | 02.09.2014 20:15

strelec

re nvmea: a ten funguje jak?

+0 /-0 | 02.09.2014 19:48

nvmea
pamatuji si že při skoro všech dřívějších, a to už i celkem dávných, debatách se víceméně došlo k závěru - napodobme polský systém, který má na mládežnickém poli úspěchy.
+0 /-0 | 02.09.2014 19:12

strelec

ad kedvis7: ...peníze od rodičů... Ale kde chcete ty peníze sehnat jinde? Buď musíte zvýšit příspěvky celé členské základně (proč na to mají doplácet ostatní?). Nebo překopat stávající rozpočet (ale komu ubrat?). O nějakého "generálního sponzora mládeže" asi nezavadíte. Tedy na peníze zbývají rodiče, ostatně jako v jiných sportech. Sympaticky na férovku to řekl v jakémsi rozhovoru Janek Ledecký - zpěvák,skladatel, jehož dcera Ester jezdí (a dobře) na snowboardu. "Vím, že může dosahovat dobrých výsledků, protože ji jako rodina můžeme přípravu finančně zajistit.". Tj. je určitě spousta jinech holek, který na to prkno maj taky talent, ale holt na olympiádu se nedostanou.... Tak to prostě bylo, je a bude.

+0 /-0 | 02.09.2014 18:44

kedvis7

Já se ničemu nedivím. Pamatuji dobu, kdy peníze neznamenaly tolik jako dnes a čas nám nebyl až tak drahý. V takové době se ještě "snadno" pracovalo, studovalo i trénovalo a na sport se vždycky nějaké peníze našly. Dokonce i na šachy :-) V té době "jsme vychovali" několik talentů a 1 - 2 z nich velmi vynikli. Dnes je situace o dost jiná. Spousta trenérů nemá čas a nebo není za tento čas adekvátně zaplacena. Také vzrůstá počet dalších volnočasových aktivit, se kterými soupeříme o čas mladých. Určitě nemalou roli hraje narůstající konkurence a i to, že šachy se čím dál tím více profesionalizovaly a tím se více než kdy jindy opět projevil nedostatek peněz na výchovu talentované mládeže. Dle mého názoru jsou dnešní šachy o nemalých penězích, ale přitom v nich peníze nejsou. Tedy alespoň ne u nás. Vím pane Vokáči, že váš názor je, že náklady na rozvoj talentovaného dítěte by měly jít především na rodiče, ale pak se prosím nedivme, že vybíráme jen z malého počtu dětí a že bez dostatečné podpory se  budeme i nadále spoléhat pouze na pár desítek zapálených rodičů, kteří jsou ochotni do tohoto velmi nejistého a obzvláště značně ztrátového „vrcholového sportu“ investovat nemálo vlastních prostředků a času. Kam to povede, víme všichni. Na internetu nalezneme mnoho informací o tom jakou podporu měli různí talentovaní hráči, kteří dnes paří mezi TOP hráče na světě. Samozřejmě, že jsou i výjimky, ale  na ty my při tak nízké členské základně a minimální podpoře mládeže příliš spoléhat nemůžeme.

+0 /-0 | 02.09.2014 17:23

Marek Vokáč

Možná si trochu nerozumíme. Peníze nebyly nikdy, trenérů bylo vždycky málo. V tom to ale myslím tak úplně není. Peněz je víc než bývalo, trenéři také zvolna přibývají. Problém vidím v tom, co děláme s tím, co máme. Cestování bych do této problematiky vůbec nezatahoval, turnaje v zahraníčí jsou až to poslední, co do této pyramidy patří. Nechci tu ale předvádět samomluvu, spíš jsem zkusil nadhodit téma a upozornit i na souvislost s otázkou doplňování seniorské reprezentace mladou generací.

+0 /-0 | 02.09.2014 15:51

sodik

Nemyslím si, že by hodně lidí (nebo alespoň několik jedinců) se domnívalo, že: "práce s mládeží je u nás skvělá a bezchybná". Osobně sám nikoho takového neznám. Nejsou hráči, nejsou trenéři, nejsou peníze na trenéry, na cestování, na turnaje v zahraničí... je toho hodně.

+0 /-0 | 02.09.2014 15:35

Marek Vokáč

Zdravíčko. Elo je sice jen statistika, a po poslední "novelizaci" koeficientů rozvoje, kterou zavedla FIDE od letošního července, je jeho vypovídající hodnota na nižších ratingových hladinách ještě problematičtější než dříve, ale nějaký obrázek z něho udělat lze.

Hlavně je dost vidět, kde nás nejvíc tlačí bota. 190 místo na světě pro naši nejlepší hrající šachistku moc důstojné není, ale kategorie žen je speciální problematika, a týmové výsledky našich šachistek dost často ukazují, že Elo jejich schopnosti příliš přesně nevystihuje.

Více mě bolí kategorie juniorů, zvláště když si prohlédnu TOP 100 světa do 20 let na http://ratings.fide.com/top.phtml?list=juniors, postavení našich juniorů je v tomto srovnání žalostné. Přesnou pozici Vojty Pláta v H20 se mi hledat nechce, v absolutním žebříčku mu patří 1520. příčka na světě. Ratingově nejlepší hráč kategorie H18 Jakub Szotkowski drží 123. pozici v Evropě a 185. místo na světě v této kategorii, to myslím hovoří za vše. 

Jsme sice malá země, opravdové talenty nepotkáváme na každém rohu, a není to v každé kategorii tak děsivé jako v současné H18, nicméně bych uvítal, kdyby o budoucnosti našeho šachu začali odpovědně přemýšlet i mnozí z těch, kteří se domnívají, že práce s mládeží je u nás skvělá a bezchybná. Hezký den.

+0 /-0 | 02.09.2014 15:14