Klid

20.11.2013 09:27 | Zápas o mistra světa 2013

Jediné co fanoušky na nss asi „rozdýmalo“, byl můj minulý článek Rezignace. Protože jinak se nedělo vůbec nic. Mistr světa „udržel“ vyzyvatele, nicméně by potřeboval vyhrát. (foto: vlevo otec Henrik Carlsen)

Podívejme se na průběh zápasu. První partie remíza. Dobrá, byť měl Viši dobrou pozici, je to první partie a měl černé, tam bych ještě pochopil opakování tahů. Stejně tak u druhé partie, kde ho Magnus překvapil v zahájení. Klíčová podle mne byla třetí partie. Tam Viši zahrál dobře zahájení a ukázalo se, že dynamické pozice (nejenom ve střední hře) nejsou hobby mladého vyzyvatele. Viši ho přehrál a MOHL mít výhodnou pozici, prostě pěšce více a pěkně soupeře ještě potrápit. Navíc to bylo naprosto triviální. Viši měl ještě dost času a byl to naopak Magnus, kdo byl v časové tísni. Ale nestalo se tak, Viši zcela nepochopitelně partii „brutálně“ zavedl do jasné remízy (a byl to on, kdo ji musel najít). To byla – podle mne – těžká psychologická chyba! Protože to muselo dodat Magnusovi hodně psychických sil – hraje se soupeřem, co se ho evidentně bojí a směřuje všechno do remízy.

Klid (zdroj: oficiální fotogalerie)


Od třetí partie přichází logický nástup vyzyvatele. Čtvrtá partie je nejkrásnější v zápase. Magnus silně zatlačí, ale opět se ukazuje, že v taktických (chaotických) pozicích má problémy. Viši reaguje skvěle a dokonce získává o něco lepší šance, ale aby zase (proč?!) partii ztupil do horší, ale remízové koncovky. Partii sice remízuje, ale s vypětím všech sil. Na obranu spotřeboval dobrých 45 minut. Po této partii jsem si myslel, že si Viši konečně uvědomí, že na Magnuse musí jít dynamicky a takticky. Místo toho v páté partii Viši hned směřuje do koncovky (sám Garry Kasparov napsal, že měl neměnit dámy) a to ještě k tomu o něco horší. Logicky přichází dlouhé mučení, které mistr světa nevydržel. Vyzyvatel vede 1-0 (počítáno bez remíz). Další partie je úplně tragická. Mistr světa hraje celou partii neskutečně bojácně, mění všechno a dobrovolně leze opět do horší koncovky. Opět přichází trest. Prohrává 0-2 (počítáno bez remíz).

Myslel jsem si, že za dané situace, (den volna) Viši půjde na sedmou partii „buď anebo“. Zmobilizuje veškeré síly a vrhne se do mohutného náporu. Nic takového se nestalo. Pro mě to byl akt rezignace v tomto zápase. Nemyslím samozřejmě tak, že by už nehrál a zápas vzdal, ale rezignace ve smyslu – tento zápas už prohraji, nemám na to. Další, osmá partie tomu dala za pravdu. Když Viši zvolil Berlína a partie rychle skončila remízou. Magnus není rozhodně ten, kdo by měl lámat odpor soupeře. Přitom třeba Karpov v zápase s Kasparovem, když bylo třeba, riskoval v Zajcevovi atd.

Takže teď tedy přijde ten drtivý nápor, teď Viši najednou najde tolik energie, že se slavný Einsteinův vzorec zachvěje. Nevěřím tomu. Pokud v osmi partiích Viši netoužil po boji, pochybuji, že najde tu sílu něco vytvořit v posledních čtyřech. To mohl už v posledních dvou partiích a neučinil tak. Nicméně byl bych velmi rád, kdyby se ještě něco dělo a kdyby Viši ještě Magnuse potrápil. Zatím však vládne klid.

-
. kolo -
WCh Chennai
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan ½-½ 16 A07 Barcza System
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus ½-½ 25 B18 Caro Kann
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan ½-½ 51 A07 Barcza System
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus ½-½ 64 C67 Ruy Lopez Berlin
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan 1-0 58 D31 Semi-Slav Defence
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus 0-1 67 C65 Ruy Lopez Berlin
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus ½-½ 32 C65 Ruy Lopez Berlin
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan ½-½ 33 C67 Ruy Lopez Berlin



Odkazy:

Stránky zápasu

Online


text a komentář: GM Robert Cvek
240x 17964x
Fotogalerie
Komentáře (240) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
sisoj

wlk:yes

+0 /-0 | 22.11.2013 10:12

Pavel Capek

Mě je to jasné. Carlsen má voperovaný čip, kterým je napojen na ty nejlepší motory. Proto ta nelidská strojově přesná hra...smiley

+0 /-0 | 21.11.2013 22:05

ladik

A co takhle pokecat o tom,že pan Vokoun hraje taky v turnaji o mistra světa( jen seniorů sice) ,ale zato na svůj rating velmi pěkně.Navíc senioři hrajou taky pěkný šachy.  A neví něco někdo víc o tom,proč mladý muž ,náš "nejpespektivnější" hráč jen remízoval v Brně v 1.kole s 1800stovkou a v druhém kole prohrál kopntumačně?? Teď to dohání ,ale asi nedožene?

Vždyť nový mistr světa je v podstatě jasnej od začátku.Tak nezanedbávat to ostatní!!

 

+0 /-0 | 21.11.2013 22:01

wlk
Asi si to skoro nikto nevsimol, ale po 6.partii prevzal kontrolu nad zapasom Anand. Jednym z dovodov, preco v zapase prehral je, ze stratil sebadoveru este pred nim. Za stavu 2-4 pochopil, ze je definitivny koniec a prisiel s genialnym napadom, ktory by napr. Kasparova nikdy nemohol ani len vo sne napadnut. Ak by sa do Magnusa v 7. partii pustil ako dnes, pravdepodobne by dopadol rovnako a sposobil by si este vacsie dusevne utrapy, lebo by musel dohrat uplne beznadejny zapas, Magnus by ho uz nesteril a este pred vlastnym publikom absolvovat dalsie 2-3 nerijemne tlacovky. Tak radsej spravil k obojstrannej spokojnosti 2 bezkrvne remizky a dnes si navodil psychologicku situaciu, ze akykolvek vysledok bude jeho vyhrou. A s usmevom zahral All in. Ak by vyhral, bol by hrdinom dna a vykresal by iskierku nadeje na zvrat, ak by remizoval, tak by vsetci uznali, ze sa aspon snazil. A kedze prehral, zapas sa zajtra skonci, co je pre neho tiez istym sposobom vyhra, lebo uz sa nemusi dalej trapit (a este usetri dva dni za hotel a na sekundantoch :-)). Velky psychologicky tah velkeho hraca. Na tlacovke bolo vidno, ze mu spadol kamen zo srdca, vtipkoval, nebol to ten mrzut, ako po druhej prehre. Podobnost so zapasom Lasker-Capablanca je zrejma na prvy pohlad. Carlsen sa na J.R.C. v mnohom ponasa. Ale aj on moze narazit na svojho Alechina.
+0 /-0 | 21.11.2013 22:00

rytir

Carlsenův herní styl je velmi vhodný pro zápasy, proto se proti němu Anand moc nechytá. Prostě ho přehraje v poziční hře a kombinačně na tom hůř není. To má pak Anand těžké, musel by postavit nějaké pozice složité, ale zase ne dobře spočitatelné, aby se v nich Carlsen hůř vyznal, dnes se mu to skoro podařilo, ale jen ze začátku.

+0 /-0 | 21.11.2013 21:57

rytir

Logicky to bude vítěz turnaje kandidátů 2014 a tam pokud vím by měli hrát:

Anand, Topalov, Aronjan, Kramnik, Karjakin, Andrejkin, Svidler a Mamedjarov. Z nich by mohl proti Carlsenovi uspět Andrejkin, když by mu to sedlo. Kramnik by snad dokázal také sehrát vyrovnaný zápas, ale těžko by Carlsena porazil.

+0 /-0 | 21.11.2013 21:38

rytir

Špička je hodně vyrovnaná a herně nyní vyčnívá jen Magnus Carlsen.

+0 /-0 | 21.11.2013 21:12

Magiland

Kramnik. A v budoucnu třeba i Karjakin. To by stálo za to hrát i 24 partií

+0 /-0 | 21.11.2013 19:53

Bucefalos

Kdo bude hrát s Magnusem o titul? Nějaké předpovědi? Osobně davam velké šance Kramnikovi. Ale ani Caruana,Aronian,Karjakin, Radjabov, Grischuk, nejsou bez šance. Nevím kdy se hraje turnaj kandidatu, ale za poslední dobu se mi zdá, že Kramnik hraje nejlépe, na posledním turnaji kandidátu hrál dle mě lépe než Magnus, pote vyhral světový pohar. Oba dva turnaje absolvoval bez poražky. 

+0 /-0 | 21.11.2013 19:38

JiH

Anand psychologicky prohrál ještě před začátkem zápasu.

Sosonko psal, že si Botvinnik kladl otázku, jestli silný šachista není nějak omezen v počtu partií, které může na vysoké úrovni sehrát. Jestli se nějak neopotřebuje. Jako operní zpěvák může za svůj život zazpívat jen určitý počet vysokých C. Anand už si své odehrál a ví to. Ať už jsou důvody zdravotní, nebo souvisí se změnou životních cílů. To je nejpravděpodobnější důvod jeho málo ambiciózní hry v tomto zápase.

Anebo ví, že Magnus je nositelem takového tajemství, které mu zaručuje převahu nad všemi ostatními žijícími šachisty. Že s ním nemá cenu bojovat.

+0 /-0 | 21.11.2013 19:34

Kharty

@Zmestabileho: Nejvyšší liverating byl 2878,9 (Magnus 27.3.2013) . Na 2700chess.com je vpravo tabulka.

+0 /-0 | 21.11.2013 16:20

HonzaR

re V. Z. A co se prosím vás tak zásadního dneska ukázalo? Že Ánand pod takovým tlakem, jaký na něj vzhledem ke stavu záúasu byl, nedotáhnul partii do konce a udělal hrubku, kterou by normálně žádný velmistr být v klidu neudělal? Myslíte si snad, že být Carlsen pod podobným tlakem, taky by nechyboval? (viz. závěr turnaje kandidátů) Ukázalo se akorát to, že Ánand je stále schopen hrát aktivní šachy a kdyby takto hrál celý zápas, určitě by minimálně kladl Carlsenovi těžší odpor. Vzhledem k průběhu zápasu je zřejmé, že Ánand psychologicky prohrál ještě před jeho začátkem, protože uvěřil všem těm kecům tady, totiž že na to nemá, a hrál bojácně a nepokusil se třeba ani využít šance ve třetí partii. Carlsen vyhrál zaslouženě, na druhou stranu Ánand nehrál své nejlepší šachy, akorát ukázal, že má ještě na víc.

+0 /-0 | 21.11.2013 16:05

ddf

Anand je bez sance v turnaji kandidatu. Po turnaji kandidatu, uz si muze hrat jen turnaje. Jedna era skoncila a druha zacina.

+0 /-0 | 21.11.2013 16:02

HonzaSvatoš

Tak koukám, že jsem se v odhadu zápasu hrubě spletl, čekal jsem boj až do poslední partie a zápas s největší pravděpodobností skončí už po zítřku 6,5:3,5 pro Carlsena, když tygr pořádně nesekl drápem ani jednou.

+0 /-0 | 21.11.2013 16:01

MartinH
Gratulácia pre Carlsena. Titul bude v správnych rukách. Dúfal som však, že Anand aspoň jednou výhrou zápas zdramatizuje, veril som dnes v jeho akúsi labutiu pieseň, ale nič takého sa nekonalo. Caissa ho dnes neodmenila za odvážny prístup a dlhodobé šachové gentlemanstvo, aj ona zrejme podľahla onomu "kouzlu mládí"... Aj keď Carlsen (a nielen on) je od Ananda už šachovo lepší, nečakal som až taký jednoznačný priebeh. Anand sa však k svojej najlepšej hre priblížil iba v 4. partii (aj to len od 19. ťahu...), v ostatných partiách mu chýbala "šťava" , odvaha i kreativita. Jedným slovom ENERGIA - keď ju máte, nechýba vám väčšinou ani odvaha ani kreativita... Treba však uznať aj to, že Carlsen Anandovi mnoho šancí neposkytol. Hral veľmi solídne a jeho sila v strednej hre a koncovkách sa plne prejavila. Aj keby hral Anand v najlepšej forme, zápas by asi nevyhral. Carlsen má zrejme výnimočný talent na veľmi rýchle a presné ocenenie pozície a dokáže fantasticky predvídať ako sa bude partia vyvíjať azda aj na 15-20 ťahov dopredu. V tomto sa podobá na Capablancu, Petrosiana alebo Karpova. Má však aj skvelý cit pre dynamiku a preto si myslím, že to môže dotiahnuť šachovo veľmi ďaleko ( 2900 pravdepodobne prekoná). Otázne skôr je, ako sa vysporiada s rolou majstra sveta. Či bude naozaj tým "mesiášom" , ktorý prispeje k zvýšeniu prestíže šachovej hry alebo pôjde skôr vlastnou, individuálnou cestou sebarealizácie, bez ohľadu na to, čo od neho bude šachový svet očakávať. A možno si vyberie tretiu cestu a stihne oboje :-) Čo sa týka Vishyho, som jeho fanúšik od roku 1995 a budem ním aj naďalej. Azda v ňom ostal kúsok vášne pre šachovú hru a nejaká tá kvapka energie. ( Aruna by mu teraz mala dať pokoj - žiadne domáce práce a ani ostatné manželské povinnosti :)) Dúfam, že to ešte nezabalí a v budúcnosti sa ešte blysne skvelou hrou, čím pripomenie, že bol raz kráľom...
+0 /-0 | 21.11.2013 15:56

rytir

Myslím si, že Carlsenův tah Jxc1 byl pochybný, že se nemusel bát dvojice střelců a ta dáma tam pak nebezpečně hrozila. A jeho jezdec na b3 by stál vodně při útoku na dámském křídle. Pak bylo sporné od Ananda to e5, ale i po něm prostě mohl být černý velmi ohrožen. Počítač to samozřejmě hodnotí kladněji pro černého, než jaká je skutečnost, začne to kolikrát počítat správně, až když je pozdě a černý je beznadějný tenhle typ pozic.

+0 /-0 | 21.11.2013 15:56

martinn

@rytir: nejsem si ovšem jist, zda s tím souhlasíš

+0 /-0 | 21.11.2013 15:45

rytir

Nakamura má za to, že 20. axb4 nebylo v duchu pozice a více se mu líbilo jak 20. f5 tak i zajímavé 20. a4

+0 /-0 | 21.11.2013 15:30

ladik

20.11.2013 12:26 | ladik

 

taktika taktika ..................hele a nejni to všechno prostší?? třeba je opravdu fakt ,že Carlsen je fakt o těch 95 elo lepší??........................už o 100

 

+0 /-0 | 21.11.2013 15:07

rytir

A také mohl hrát 19. Vb2 místo 19. f4 byl by to nevzhledný tah, ale účinný, bránil by tím postupu b4. A posléze by mohl rozjet útok.

+0 /-0 | 21.11.2013 15:04

V.Z,

Docela se mi líbí jak kluci jedou dle mého předpokladu. Magnus 3x vyhraje a zbytek remízky. smiley

Docela se udivuji nad tím co se tu objevuje v komentářích. Pro Ananda je každá remíza velkým úspěchem. Má možnost si hodněkrát zahrát se světovým hráčem č. 1, dokonce na své půdě a s obrovskou sledovaností, tak doufejme, že si to užívá je to totiž naposledy. A to, že by snad mohl nějakou partii vyhrát? No překvapení se může v 1 z 10 partii stát, ale to už je pro mne samotná remíza. A dneska se to ukázalo, dokonce ani ostrá pozice Anandovi nestačí, protože prostě není šachová disciplína, kde by byl lepší než Magnus. Teda jo lépe se na něj kouká nedělá furt nějaké grimasy a netváří se jako by se zhroutil svět. laugh

+0 /-0 | 21.11.2013 15:02

Zmestabileho

Na live ratingu má po dnešní partii Magnus 2873,3 - to je myslím nový světový rekord, nebo ne? Ale v live ratingu už asi zrovna tohle měl... a zřejmě i po šesté partii tohoto zápasu. Já vím, jsou to jen čísla... ale z těch čísel vyplývá, že po dnešku je mezi Anandem a Magnusem více než 100 ELO rozdíl - Vishy má totiž live rating 2771.

Potom všechny ty zdejší diskuze o taktice vedení zápasu, o strategii, o rezignaci či nerezignaci mistra světa...to vše je vlastně nadbytečné. Když mezi dvěma soupeři je prostě rozdíl třídy.

+0 /-0 | 21.11.2013 15:01

rytir

Také to mohl vzít cxb4 místo f5. 22. cxb4 Jxb4 23. De3 a potom teprve f5. Dnes měl Carlsen docela štěstí, že se ubránil.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:55

rytir

Za odvahu si dnes Anand určitě zaslouží sympatie. Asi 18. e5 bylo příliš optimistické, ikdyž útok tam měl, ale asi ne větší, než na udržení remízy. Těžko říci. Kdyby hrál 18. f4 tak by  pozice bílého vypadala dobře po vzetí na e4 by měl jezdec pěkné místo na c5 a když by to černý nebral, tak by postupoval f5 jako v partii a jeho útok by byl nebezpečnější než v partii.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:49

Inconnu

Amberjack:yes

+0 /-0 | 21.11.2013 14:42

draghard

Zmestabileho: Třeba Fischer-Spasskij, Rejkjavík 1972, 2. partie zápasu století smiley

+0 /-0 | 21.11.2013 14:42

Zmestabileho

No dobře - ale výhra s lehkou figurou v základním postavení, která trvala více jak 25 tahů? :-).

+0 /-0 | 21.11.2013 14:42

Playboy

Ou, dnešní partie musí Ananda hodně mrzet, jelikož s ní ztratil veškeré šance na obrat... Není jednoduché reagovat správně pod nátlakem, kor, když "má" soupeř o dámu více... Asi jedna z nejsmutnějších partií za posledních několik dekád v bojích o MS?sad

+0 /-0 | 21.11.2013 14:42

verbir

To Zmestabileho: Nemusíš chodit zas tak daleko do minulosti. Když Anand porazil minule Gelfanda, tak na základním poli zůstal střelec na f1.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:41

verbir

Ještě dodatek. Anand vyhrál v posledních dvou zápasech o titul mistra světa (nepočítám-li partii zkráceným tempem) jedinou partii. A to ještě hrubou chbou soupeře.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:39

HonzaR

re Bucefalos: Je třeba uznat, že ty první dvě partie sice Ánand taky prohrál hrubkama, ovšem Carlsen ho dlouhodobě tlačil v pro něj lepší koncovce a vyhrál zaslouženě.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:39

HonzaR

Co dodat, nebýt té nešťastné hrubky na konci, zápas ještě mohl být zajímavý, byť už byl zřejmě i tak rozhodnutý. Zbývá poslední otázka, pokusí se ještě Ánand vyhrát alespoň jednu partii? Má poslední šanci, Kramnikovi se to před pěti lety v úplně stejné situaci povedlo, pravda hrál bílými, kdežto Viši bude mít černé. Gratulace Carlsenovi, titul si zaslouží.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:36

Zmestabileho

 

Magnus vyhrál černými, se střelcem v základním postavení na c8, aniž by s ním za celou partii táhnul! :-)).... To je prostě Magnus. Skončila už nějaká partie v zápase o MS rezultativně, aniž by vítěz táhnul lehkou figurou ze základního postavení??? To mě tak zaujalo ještě...:-).

 

 

 

 

 

+0 /-0 | 21.11.2013 14:32

Bucefalos

Chudak Anand... Ta pozice před posledním tahem zdaleka není prohrana.. Všechny partie, ktere Anand prohral, prohral hrubou chybou. Opět nikdo nikoho nepřehral.. Trochu to připomíná zápas Lasker- Capablana. Tam se taky Lasker v několika partii porazil sám hrubou chybou a nevyhral ani jednu. 

+0 /-0 | 21.11.2013 14:29

Amberjack
verbir: Ale no tak! Carlsena stavět na úroveň homosexuální Sparty?:D
+0 /-0 | 21.11.2013 14:22

verbir

Nastává doba, kdy budu fandit v zápase o titul mistra světa komukoli, kdo nastoupí proti Carlsenovi. Něco jako fandím ve fotbalové lize komukoli, kdo má šanci porazit Spartu smiley

+0 /-0 | 21.11.2013 14:20

Kharty

Jsem opravdu zvědavý, jak se Anand postaví k zítřejší partii blush

+0 /-0 | 21.11.2013 14:20

rytir

Anand-Carlsen, 9. partie 1. d4 Jf6 2. c4 e6 3. Jc3 Sb4 4. f3 d5 5. a3 Sxc3† 6. bxc3 c5 7. cxd5 exd5 8. e3 c4 9. Je2 Jc6 10. g4 O-O 11. Sg2 Ja5 12. O-O Jb3 13. Ra2 b5 14. Jg3 a5 15. g5 Je8 16. e4 Jxc1 17. Dxc1 Ra6 18. e5 Jc7 19. f4 b4 20. axb4 axb4 21. Rxa6 Jxa6 22. f5 b3 23. Df4 Jc7 24. f6 g6 25. Dh4 Je8 26. Dh6 b2 27. Vf4 b1D† 28. Jf1 De1 0-1

Po 9. partii je stav zápasu 6:3 pro Carlsena, Anand by nyní musel 3x za sebou vyhrát, aby se šlo do prodloužení. M.Carlsena dělí od zisku titulu mistra světa nyní již jen jediná remíza.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:20

Magiland

jinak Anand dneska názorně předvedl, proč v minulých osmi partiích nevyhledával ostré pozice .. protože je prostě nespočítá

+0 /-0 | 21.11.2013 14:19

ELOminator

Jojo, kéž by tento server zvládal nápor i více než deseti diváků frown

Ale možná po tom dnešku do toho zítra Viši ještě půjde, už s čistou hlavou.

 

+0 /-0 | 21.11.2013 14:19

Amberjack
Nemáte někdo silný motor? Co hrát za černého po 26.Je2?
+0 /-0 | 21.11.2013 14:19

martinn

Prostě - Anandovy ambice musely v tomto zápase jít mnohem výše než jsou jeho současné schopnosti....nebo lépe - současná forma.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:19

Magiland

re dff - taky souhlasím .. když do toho půl hodiny koukal a pak se vydal dámou vpřed (na f4), tak snad počítal varianty s obranou krále po postavení druhé dámy, ne ?? a snad bylo jasné, že v nich jezdec musí zůstat ta kde je .. aby černá dáma nedosáhla na h4 ...

+0 /-0 | 21.11.2013 14:19

martinn

Obávám se, že i Topa neuhraje proti Carlsenovi ani bod

+0 /-0 | 21.11.2013 14:17

martinn

S Exotem a GM Rob Cvekem souhlasím!!

+0 /-0 | 21.11.2013 14:16

ddf

Nechapu nad cim Anand premyslel 40 minut, kdyz zahraje tohle.  Je videt, ze Anand na tohle nema. V turnaji kandidatu fandim Topalovovi. Carlsen - Topalov bude aspon zapas.

+0 /-0 | 21.11.2013 14:16

magnuscarlsen
Server spadl pod náporem diváků,sem rád že carlsen ananda který už dávno na výsluní nemá co pohledávat smetl do propadliště dejin
+0 /-0 | 21.11.2013 14:15

verbir

Škoda, po Sf1 to mohla být ještě pěkná divočina...

+0 /-0 | 21.11.2013 14:15

Robert Cvek

Přesně tak, Viši nevydržel napětí boje a rychle to projel...ale zkusil to.

Jsem zvědav jestli se dá do pořádku (doufám že ano) a bude znovu bojovat o korunu.

Magnus to ale zahrál dost drsně na výhru :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 14:15

exot

Zítra už jen krátká formální remíza. Anand to dnes zkusil, ale nevydržel napětí boje, kterému se v podstatě celý zápas vyhýbal. Král je mrtev, ať žije král. 

+0 /-0 | 21.11.2013 14:12

Zmestabileho

Game over.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:56

ELOminator

Ale za dnešek dávám vyjímečně Višimu yes broken heart

Magnus yesyesyes

+0 /-0 | 21.11.2013 13:55

exot

Magnus XVI. přichází! Poklekněte vy všichni, pro které je 64 černobílých polí osudem. :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:53

rytir

Anand se vzdal. Dnes začal velmij aktivně, ale nevyšlo mu to. M.Carlsen odrazil jeho útok.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:52

ddf

Gratuluju Magnusovi. Anand takovej bludr.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:52

Rdm

... a šmitec ... fooook :/

+0 /-0 | 21.11.2013 13:52

Magiland

koukám jako blázen :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:52

Zmestabileho

28.Sf1 měl Vishy hrát... tož s computerem je každý chytrý...

+0 /-0 | 21.11.2013 13:51

rytir

Tedy 28. Vf4? ještě mohl představit střelce na f1 místo koníka, což by přešlo do varianty dřív zmiňované. jak představoval dámu na h5 černý a ubránil se.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:51

Robert Cvek

tak je...kruci, blbne mi přenos...

+0 /-0 | 21.11.2013 13:50

rytir

A Magnus tak také zahrál.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:49

Robert Cvek

hmm není tak tam potahují :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:49

Zmestabileho

Kruciš... tohle Vishy pukne. Dnes jsem výjimečně fandil :-(

+0 /-0 | 21.11.2013 13:49

rubinstein

omg

+0 /-0 | 21.11.2013 13:49

honzour

Vo dámu míň, že to vůbec ještě tahá :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:49

rytir

Nyní musí Anand asi zahrát 28. Je2 ale zahrál 28. Vf4?? ale po 28... b1D 29. Jf1 může černý zahrát De1

+0 /-0 | 21.11.2013 13:49

martinn

Anand blundruje Jf1

+0 /-0 | 21.11.2013 13:48

ddf

A je konec sad.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:48

Robert Cvek

uz je to tam

-

+0 /-0 | 21.11.2013 13:48

Magiland

sleduji nějaké rozbory a fascinuje mne, jak hledají varianty zahrnující pohyb bílé věže vpřed (aby podpořila dámu na sloupci H) a možnosti černého, který si v těchto variantách postaví druhou dámu a její hlavní úkol by byl hlídat pole H4   :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:48

Robert Cvek

Vtip je ten že po Vf4 si postavím dámu a pak je maévr dd1-Dh5 když představí střelce, h7 pak kryju z f5

+0 /-0 | 21.11.2013 13:47

Robert Cvek

Myslím si, že tuto partii Magnus vyhraje...

+0 /-0 | 21.11.2013 13:47

Petr Boleslav

b2, tak to je hustý

+0 /-0 | 21.11.2013 13:46

Robert Cvek

už to konečně ukázali :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:46

rytir

Anand zahrál přímočařeji 27. Dh6 a Carlsen se nebojí 27... b2

+0 /-0 | 21.11.2013 13:46

Robert Cvek

tu pozici co mají na onlinu s Db1 je za černého vyhraná, dámu dám na h5 a pak tam je Sf5

+0 /-0 | 21.11.2013 13:44

rytir

černý by ale měl protihru po 27... Da5

+0 /-0 | 21.11.2013 13:43

ELOminator

Tak ted si ten zápas teprve užívám. Netuším jak to dopadne indecision

+0 /-0 | 21.11.2013 13:42

rytir

25. Dh4 Je8 nyní může hrát V.Anand 26. Je2 ale po 26... Se6 27. Jf4 není jasné, jak to má bílý zesílit, nicméně černý tu je v obraně.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:41

Magiland

držím palce Magnusovi .. ale neříkejte mi, že tam za bílého nic není, vážně se baterií ani případně CTYR pěšců podporovanou figurami stojícími všemi na královském křídle nedá někde postavní černého krále prorazit ??

+0 /-0 | 21.11.2013 13:39

rytir

23. Df4 Jc7 24. f6 g6

+0 /-0 | 21.11.2013 13:38

magnuscarlsen
Konečně ten staspytel známé zahral
+0 /-0 | 21.11.2013 13:37

ELOminator

Obecně - bílý má příliš mnoho dobrých tahů, černý příliš málo. smiley

+0 /-0 | 21.11.2013 13:37

ELOminator

No já bych se za černého bál matu na g7 jako čert kříže ale je fakt, že b-pěšec je taky pěkné strašidlo.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:34

magnuscarlsen
Jak je to s časem ananda?
+0 /-0 | 21.11.2013 13:33

Amberjack
Wow! 23. Df4. To bych taky zahrál, takže to asi bude hrubka:-)
+0 /-0 | 21.11.2013 13:33

exot

Anand ví, že následujících několik tahů rozhodne o tom, jestli definitivně ztratí titul, a nechce se mu do nich. :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:32

Amberjack
Anand to nemá jednoduchý. Tohle je kritické rozhodování. Popravdě bych radši tahal černou pozici...
+0 /-0 | 21.11.2013 13:31

Robert Cvek

Není to pro bílého snadné, protože černý nemá špatné figurky - Ja6 po Jc7 se rychle dostane do hry, Sc8 je výborná figura, dáma je taky OK a věž zatím v záloze. Bílý nemá o moc víc lepší figurky.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:31

rytir

Anand se nemůže rozhodnout, nevidí jak dát mat a je to těžké rozhodnutí, pozice se zdá být klíčová.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:31

ELOminator

Tak teď se Anand určitě myšlenkově zacyklil tak jako se to často stává mně. Už by měl prostě zavřít oči a táhnout.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:29

strelec

re magnusCZ: vypni si opravu pravopisu v mobilu, takhle to vypadalo, že seš zhulenejsmiley

+0 /-0 | 21.11.2013 13:25

rytir

Nyní by měl přemýšlet Anand po 22. f5 b3 je tu na rozcestí, jak stupňovat svůj útok.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:23

magnuscarlsen
Anand skáče mi tam známe nevím proc
+0 /-0 | 21.11.2013 13:22

magnuscarlsen
Známe přemýšlí skočil mi tak dotek já to sleduju na mobilu,a ani čas se mi nehejbe známé má furt hodný a 7 minut
+0 /-0 | 21.11.2013 13:21

rytir

i 23. Df4 vypadá zajímavě černý by mohl hrát 23... Jc7 nebo i 23... Kh8 s cílem přejít do varianty23. f6 g6 24. Df4 Kh8 ale na na to Kh8 by nástup h pěšce h4 taky vypadal nebezpečně.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:19

Amberjack
magnuscarlsen: Přemýšlí. A má nad čím...
+0 /-0 | 21.11.2013 13:19

magnuscarlsen
Zasekl se online nebo známé přemýšlí?
+0 /-0 | 21.11.2013 13:18

Robert Cvek

Z výběru zahájení (..exd5 a dost strategicky riskantní varianta za černého) jde vidět, že Magnus by rád zápas rozhodl již dnes, dneska se mu asi chce přemýšlet :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 13:14

Robert Cvek

giocozo: přesně tak...

+0 /-0 | 21.11.2013 13:12

giocozo

Ať už bude výsledek této partie jakýkoliv, je jasné i ze spotřeby času, že tudy vedla cesta. Takhle měl hrát Vishi s bílými od samého začátku zápasu a nespoléhat na bezbrankovou remízu. Vždy je lepší nějaký ten gol vstřelit ! Přál bych si, aby dnes Anand vyhrál. Zápas by dostal nový náboj. Zatím to měl mladík hodně jednoduché.wink

+0 /-0 | 21.11.2013 13:10

rytir

Není jasné, co má na 23.h4  s dalším h5 černý hrát.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:09

rytir

Bílý vedle 23. f6 má i řadu dalších možností, může hrát Df4, Jh5, nebo i nastoupit  h pěšcem 23.h4, později dát f6 a pak dát h5 a ještě otevřít h sloupec. Je to trochu pomalejší, ale pro černého to není vůbec jednoduch

+0 /-0 | 21.11.2013 13:06

Robert Cvek

Konečně jsem na netu... a konečně Viši něco tvoří :-)

Nicméně faktem je, že je velmi těžké někde něco udělat a bílý musí, jinak se černý rozehraje.

+0 /-0 | 21.11.2013 13:02

slars

Díky,

taky mi totiž připadá, že tam nic konkrétního nevidím. Ale přeji Višimu, aby útokem vyhrál a zdramatizoval zápas, v kterém při případné dnešní výhře se může stát ještě cokoliv.

 

+0 /-0 | 21.11.2013 13:00

rytir

Počítače takové pozice hodnotí jako lepší pro černého, ty se útoku nebojí.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:59

martinn

po 22. -b3  -0.33

+0 /-0 | 21.11.2013 12:58

Ota Válek

Konečně bitva, jak se patří. Držím palce slabšímu, což mi není nijak zatěžko, vzhledem k tomu, že se dnes prezentuje atraktivním útočným stylem.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:57

slars

Jestli máte někdo přístup na hodnocení dobrého programu, docela by mě zajímalo, jestli počítače hodnotí tuto pozici dobře z abílého, nebo jestli podporují myšlenku černého, který se evidentně útoku nebojí.

 

 

+0 /-0 | 21.11.2013 12:57

rytir

Hodně divoká varianta by byla 23. f6 g6 24. Df4 Kh8 (24... b2? 25. Dd2) 25. Dh4 b2 26. Dh6 Vg8 27. f4 b1D† a zde se při postavení druhé dámy černý ubrání, protože ji může představit 28. Sf1 Dd1 29. Vh4 Dh5 30. Jxh5 gxh5 31. Dxh5 Sf5 32. Dxf7 Jc7. Bílý ale může pokračovat jinak a ne přímo tak přímočaře a i Magnus může zvolit jinou obranu a místo Kh8 přemístit k obraně g7 jezdce.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:55

Amberjack
Kdepak, to nejsou žádný problémy. Když mám 18 tahů před kontrolou na hodinách ještě 35 minut, tak jsem nadšenej:-)
+0 /-0 | 21.11.2013 12:52

exot

A Magnus chce rozhodnout zápas už dnes. Viši, nedej se, zmať ho! :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 12:51

Zmestabileho

Problémy Magnuse jsou vidět zřetelně i na spotřebě času. Počítač si tady může hodnotit pozici jak chce - ale bílý má zřetelný tlak, a černému nehraje ani jedna figura.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:49

rytir

22.. b3 A Magnus Carlsen se nebojí, je přesvědčen, že se soupeřově útoku ubrání.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:48

Zmestabileho

Klobouk dolů před přístupem Vishyho v této partii. Objektivně je to asi rovná pozice, ale bílý má jasný plán útoku, a další možnosti, jak ten útok stupňovat. Dnes je to konečně střet - a magnus se zatím jen brání.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:45

Petr Boleslav

No b3 pěch bude později hodně rychlej. Anand musí dát mat nebo je konec.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:40

rytir

22. f5 Anand postupuje v útoku. Za úvahu nyní stojí za černého 22... bxc3 a posléze raději obranné Jc7, aby jezdec nechyběl v obraně.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:32

rytir

A Anand pokračoval. 20. axb4 axb4 21. Vxa6 Jxa6 ohledně času je na tom trochu lépe Anand, který má něco málo přes hodinu, zatímco Carlsen má kolem 50 minut.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:29

martinn
Jak jsou s časem na tom?
+0 /-0 | 21.11.2013 12:24

Rdm

20.f5 prosíííím :D

Docela by mě zajímalo co si o takové pozici myslí počítač a jestli v takové pozici vůbec počítači věřit. Ale budu se držet svého předsevzetí, že na hodnocení počítače se během partie dívat nebudu. :)

+0 /-0 | 21.11.2013 12:23

rytir

Výměna věží znamená pro bílého zjednodušení,  na druhou stranu by se tak zbavil věže a6 která může fungovat jako obrana proti různým výpadům.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:22

rytir

19. f4 b4 hra se přiostřila. Vymění nyní bílý věže nebo bude ihned pokračovat v útoku?

+0 /-0 | 21.11.2013 12:19

Rdm

ELOminator: Podle Krasenkova, který dnes komentuje na chesspro.ru by mohlo přijít Vb2, Db1 a černý má slabiny b5, d5 a pořád musí hlídat průlom na f5.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:18

ELOminator

Ale teď se mi to fakt líbí za bílého.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:17

rytir

Možná to šlo, ale je to nehezký tah, který se Magnusovi nechtělo hrát, velmi by si oslabil pole f6 nebo by se mohl obávat útoku po h sloupci. A Magnus pokračoval nebojácně 18... Jc7

+0 /-0 | 21.11.2013 12:15

ELOminator

No mi se spíš líbilo to Trentem navržené g6, Jg7-f5, je na tom něco špatného?

+0 /-0 | 21.11.2013 12:11

rytir

Útok bílého se může rozvinout opravdu výrazně. Například 18... Jc7 19. f4 b4 20. axb4 axb4 21. Vxa6 Jxa6 22. f5 Da5? 23. f6 g6 24. Df4! b3 25. Dh4 Jc7 26. Dh6 Je8 27. Vf4! b2 28. Vh4 b1D† a přestože by tu černý postavil dámu nezabránil by matu. Magnus tudíž musí být opatrný, aby se útok bílého nestal takto nebezpečným.

+0 /-0 | 21.11.2013 12:07

rytir

Magnus hrající černými nyní přemýšlí, jak reagovat, jeho reakce nemůže být příliš pomalá, aby se nedostal pod nebezpečný útok. Pravděpodobně se bude snažit o prosazení postupu b4.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:59

rytir

Anand se zamyslel, jak dál zaútočit. A rozhodl se pro přímočaré a odvážné pokračování a zahrál 18. e5 nechtěl aby došlo ke zjednodušení při výměně pěšců e z d. Ale i tam by měl šance být aktivní. Nyní je možné, že Vishi Anand dále plánuje postupovat f pěšcem.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:52

rytir

16. e4

+0 /-0 | 21.11.2013 11:45

martinn
16.tah bílého byl co ?
+0 /-0 | 21.11.2013 11:45

rytir

16... Jxc1 17. Dxc1 Va6 Magnus zjednodušuje pozici a jeho věž na 6 řadě brání.  Nechtěl nechat bílému dvojici střelců, ale zbavil se pro bílého nepříjemného jezdce s b3. Tudíž M.Carlsen zvolik taktiku méně rískovat a více se bránit.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:41

rytir

Ikdyž se nedá říci, že by Anand měl výhodu a pozice je nejasná, může být Anand spokojen. Podařilo se mu získat ostrou a složitou dynamickou pozici, ve které může hrát na výhru.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:38

Rdm

Já bych spíš řekl, že se Anand s týmem rozhodli zaútočit v posledních čtyřech partiích. V těch už navíc může pracovat i určitý psychologický tlak na Magnuse ohledně blížícího se vítězství. Na konci turnaje kandidátů MC ukázal, že taky dokáže být nervózní a prohrávat.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:36

rytir

15. g5 Je8!? velmi zajímavá odpověď Magnuse Carlsena. Dalo se očekávat 15..Jd7 16. e4 Jb6, kde by později mohl jít Ja4, ale Magnus chce mít raději jezdce v obraně a pravděpodobně plánuje na 16. e4 zahrát 16... Jc7

+0 /-0 | 21.11.2013 11:34

honzour

Anand si asi přečetl diskusi na NSS, naštval se a šel do toho.  Každý s elo víc než 1400 musí vidět, že se dnes nehraje na nudnou remízu.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:30

rytir

Ale ani Anandův tah ještě není nový, 14. Jg3 Ve8 15. g5 Jd7 16. e4 Jb6 s nejasnou hrou se hrálo v partii neznámých hráčů tohoto roku.

14... a5 technicky vztato bude asi tento tah novinkou. Magnus nastupuje na dámském křídle a útoku bílého se neobává.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:22

rytir

13.. b5 zajímavá odpověď Magnuse. Pokračuje dle partie Gardner (2202) - Shabalov (2534), Kanada 2012, kde dále následovalo 14. g5 Jd7 15. e4 Jb6 s nejasnou hrou, bílý pak reagoval chybně 15. e5? a po 15... Sf5 získal Shabalov převahu.

Anand ale pokračuje přirozeně 14. Jg3

+0 /-0 | 21.11.2013 11:17

exot

Dneska fandím Anandovi. :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 11:14

rytir

13. Va2 Anand chce tudíž v budoucnosti případně věž přesunout na královské křídlo, což je dá se říci odvážnější postup.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:11

rytir

Magnus pokračuje 11... Ja5 chce umístit jezdce na b3. 12. 0-0 Jb3 a nyní uvidíme, kam Anand ujede věží zda zahraje 13. Va2 nebo 13. Vb1 oba dva tahy stojí za úvahu.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:09

rytir

Magnus se po přemýšlení rozhodl pro 10...0-0  věří, že případnému útoku bílého na královském křídle ubrání. 11. Sg2 Anand se přirozeně vyvíjí, než se, jak jeho fanoušci doufají, pustí do úspěšného útoku.

+0 /-0 | 21.11.2013 11:02

HonzaR

re Magiland: Kramnik - Topalov, 2006. Jinak pro zajímkavost ke třetí kontumaci málem došlo mezi Steinitzem a Gunsbergem 1891, kdy Steinitzův omluvný telegram k 18. partii dorazil se zpožděním a Gunsberg, který prohrával o bod, mohl reklamovat výhru. Gunsberg se zachoval čestně, kontumaci nepřijal a opakovanou partii prohrál, Steinitz si navíc touto partií zajistil remízu v zápase a obhájení titulu.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:57

rytir

Pozice za bílého by se nejspíš líbila G.Kasparovovi, který ji měl na šachovnici v zápase s J. Polgárovou, v Tilburgu 1997, kde Judita odpověděla 10... h6 a Kasparov zvítězil. Jinak černý tu může zkusit pokračovat jak rošádou, tak i zahrát 10... Ja5 a pokoušet se o aktivitu na dámském křídle.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:55

Rdm

Viši v předchozích partiích pošetřil síly a jde do toho. Ono když dnes zase prohraje (osobně doufám v opačný výsledek), tak zítra už zápas může skončit. Lepší než se zbytečně trápit a poslouchat ty stupidní otázky na tiskovkách. :D

+0 /-0 | 21.11.2013 10:54

ddf

Kramnik - Topalov je druha.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:52

romison
nejspis kramnik - topalov ne?
+0 /-0 | 21.11.2013 10:52

Magiland

re HonzaR - mohu se zeptat, která byla ta druhá zkontumovaná ?? (1972 - Fi-Sp vim) děkuji

+0 /-0 | 21.11.2013 10:51

ddf

Ze by se konecne Anand probral. Aspon to dneska nebude nuda.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:47

ELOminator

Tak dneska fakt nevím komu budu fandit, hlavně ať je to maso devil

+0 /-0 | 21.11.2013 10:47

rytir

10. g4 Anand pokračuje tudíž správně a neponechal nic náhodě. Partie zatím je na pohled odlišná od těch předchozích a zdá se, že se Anand dnes nebude bát riskovat.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:47

romison
ha konecne neco zajimavyho od Ananda :)
+0 /-0 | 21.11.2013 10:46

rytir

Anand pokračuje 9. Je2 ale i tam je další tah vhodný g4, takže se pak jedná jen o přehození tahů. 9... Jc6 magnus je zdá se připraven... uvidíme, zda zahraje nyní Anand 10. g4

+0 /-0 | 21.11.2013 10:45

rytir

místo 8... c4 je možné 8... 0-0 9. Sd3 b6 se snahou nabídnout výměnu střelců po Sa6. Nyní na 8... c4 může Anand zvolit i ostrý tah 9. g4

+0 /-0 | 21.11.2013 10:42

rytir

8. e3 c4 Magnus nechce hrát s izolovaným pěšcem v budoucnosti a blokuje situaci na dámském křídle. To je do určité míry pro Ananda příležitost, pokud odvážně začne být aktivní na královském křídle a zdaří-li se mu tam rozvinout útok.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:40

ELOminator

Akorát mě udivuje, jak je Anand po těch letech bojů o titul pořád vyklepaný div že nemůže zapsat tah surprise

+0 /-0 | 21.11.2013 10:39

rytir

A Magnus odpověděl pozičnějším tahem 7... exd5 takový tah více odpovídá stylu jeho hry, nejedná se ale o tah, který by byl neznámý, nyní po 8. e3 pozice přejde do známých pozic.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:38

Inconnu

Kdyby ta partie byla zpolovina takvtipná, jako diskuse pod tímhle článkem, tak se Anderssen s Keiseretzkim můžou jít zahrabat. ale vzhledem k dosavadnímu průběhu zápasu je toasi  jen zbožné přání.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:36

rytir

6... c5 7. cxd5 nyní se Magnus rozmýšlí, hlavní odpovědí je 7... Jxd5

+0 /-0 | 21.11.2013 10:36

Vojtech Mlynsky
.. Berlin vyvracen! - (tahem 1.d4) ;-)
+0 /-0 | 21.11.2013 10:35

HonzaR

Jen pro zajímavost, počítaje zápasy a turnaje, které rozhodovaly o klasickém titulu mistra světa, včetně dvou zkontumovaných partií, tohle je v pořadí 1000. partie, která byla od roku 1886 na mistrovstvích světa sehrána.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:35

rytir

1. d4 Jf6 2. c4 e6 3. Jc3 Anand 1. d4 moc nehrává, ale spíš by pro něj bylo typické 3. Jf3 což je mrínější, je vidět že je rozhodnutý hrát na výhru. 3... Sb4 Nimcovičova indická obrana 4. f3 ostrá odpověď, ano již není pochyb, že Anand hraje dnes na výhru. 4... d5 klidná reakce 5. a3 Sxc3 6. bxc3 vznikla tudíž na šachovnici Sämischova varianta.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:34

Magiland

no tak dneska žádný Berlín nebude, koukám :-)

+0 /-0 | 21.11.2013 10:32

rytir

A Anand zahrál 1. d4 to je tedy překvapení a změny oproti jeho dosavadní hře. Znamená to, že ještě nerezignoval a pokusí se hrát na výhru. Protože s tahem 1. e4 se mu v zápase nedařilo získat výhodu.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:31

rytir

A už přišel i vyzyvatel Magnus Carlsen, který je blízko celkového vítězství, zdá se být nedočkavý, kdy už partie začne.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:30

rytir

Každou chvílí začne 9. partie. Anand má bílý, Carlsen černý. Je to jedna z posledních možností Ananda pokusit se zvrátit nepříznivý stav a dosáhnout svého prvního vítězství, neboť prohrává o dva body a potřebuje 2x vyhrát, aby si vynutil prodloužení. Anand sedí za šachovnicí a zdá se být zamyšlený.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:29

ELOminator

No jestli dneska zahájí 1.e4 tak mu není pomoci...

+0 /-0 | 21.11.2013 10:28

rhinoceros

2pawel  -  moc pěkné :)

2ostatní - Nechte toho flamování jestli vodní pólo (jablka) nebo šachy (hrušky), každej má svůj názor a svojí pravdu a někdy holt nejde každého přesvědčit argumenty, každý má svoje hodnoty. Přínosné může být bavit se o tom že šachy/vodní pólo je důležité a přínosné a jak zlepšit situaci atd. Pokud s názory někoho nesouhlasím, a nenajdeme shodu, je dobré respektovat názory druhých a nesnažit se je přesvědčit o té své superpravdě.

2rytíř - díky moc za online komentáře, moc to sleduji a už se těším na dnešek, tak pojdme! :)

 

+0 /-0 | 21.11.2013 10:28

ELOminator

Tak jestli dneska Anand nevyhraje tak si balí kufry a jede zpátky domů do Čenaje wink

+0 /-0 | 21.11.2013 10:25

HonzaR

Tak pojďme Ánand, skoncujme to rychlým bojem než pomalým umíráním.

+0 /-0 | 21.11.2013 10:24

Zmestabileho

Za pět minut začíná 9.partie! Oba borci už jsou připraveni v hrací místnosti. Mistr světa je jako obvykle dekorován šerpou se zlatými nápisy  “I love chess!“ a “Vishy forever!“... Vyzyvatel má oproti tomu dnes na košili nápis “I am sleeping with you!“ ... Není ovšem zřejmé, komu je toto Magnusovo sdělení určeno – zda mistru světa, nebo snad Magnusově nové přítelkyni?

+0 /-0 | 21.11.2013 10:24

Drahil

re: Pavel Čapek: Přepisy z odposlechů Ivánka jsou legendární :-) Na to co jsi napsal reagoval Horníkovi Milan Brabec (Šéf komise rozhodčích): "Ať jdou do prdele, vole, v životě nebyli v krizi, ty vole." :-D  

+0 /-0 | 21.11.2013 09:43

Pavel Capek

Mě napadla parafráze na kultovní " Ivánku,kamaráde,můžeš mluvit ?"

"Ty vole přesně tak Milane, tohle voni nikdy nepochopěj, rozumíš? Na to voni nemaj vole, to sou mrdky. A ještě se ti potom směje do ksichtu - prej: 'Dobrý den pane Anand, Vám se, pane Anand, ten zápas jako líbil?' ..to by člověk blil Milane" .

+0 /-0 | 21.11.2013 09:24

pawel

Před chvílí skončila trošku utajená tiskovka před dalším kolem. Mírně podrážděný Ánand nesouhlasí s Robertem Cvekem a znuděný Magnus odpověděl na žádost o stručnou odpověď opravdu stručně.

Redaktor Pleskamatu se zeptal Ánanda: Na stránkách novoborského - ehm to je ten server, jak Vás jejich webmaster porazil - píše jeden velmistr, že chcete v druhé polovině zápasu rezignovat.

Ánand (mírně podrážděně): No to je nesmysl. Přeřek, překlep, nedorozumění. Je pravdou, že jsem v určité fázi partie s velmi silným webmastrem nss rezignoval, ale s Magnusem? Asi špatný překlad. Jistě…., bych řekl, kdyby napsal – že chci druhou polovinu zápasu doremizovat.

Moderátorka: Tak již poslední otázka, prosím, ale stručná. Magnus se tváří velmi znuděně. Aby nám tady nedopadl, jak král místních seniorů v parlamentu jedné rozvojové středoevropské republiky. Tak prosím….

Děkuji, Nastěnka Ivankova – Černobělije skázky. Tedy požádám pana Magnuse o stručnou odpověď. Chtěla bych se ho zeptat, na webech jsou různá hodnocení, jak se zápas divákům líbí. Co se na zápase, pane Magnusi, líbí Vám a jak se Vám zápas líbí? Prosím tedy stručně.

Magnus (po chvilce znuděného přemýšlení):  Lehce.

Tak ať vám to dnes jde v práci, studiu s partnerkou/em, jak alespoň doposavad Magnusovi. Úměvný den.laugh

+0 /-0 | 21.11.2013 05:43

pawel

To Romison, martinn:

Děkuji, komu se líbilo - 20:11.

S Pleskamatem nemám nic společného. Jen martinn-e vím, že chtějí být aktuálnější. Prý jsou pryč doby, kdy Pleskamat vycházel vždy, když vykvetl kaktus Podfukáře z Rychlých šípů. Teď už opravdu je čtvrtletník, jen elektronicky, bude možno stáhnout čísla vždy v den 31.11. 2013 a 29.2.2014. Na častějším se prý pracuje,  má snad vyjít i magazín kolem Silvestra. Dám vědět.

Za pár minut 2 slíbené anekdoty.

+0 /-0 | 21.11.2013 05:23

bohouš z buše

Marné Tvé volání ..

(nezbývá než dočíst do dna, aneb dny volna škodí duševnímu zdraví)

smiley ale (pro mne) nejvtipnější příspěvek, pane Tomáši

+0 /-0 | 21.11.2013 02:53

Tomáš
Velmi prosím Ánanda, aby se včas vzpamatoval a obhájil titul mistra světa, neboť jeho nudná hra má devastující účinky na zdejší diskusi. Když se nudí Robert Cvek, čtenáři to moc nevadí, neboť i tak píše pěkné články. Lze jen doufat, že nedůstojná odevzdanost mistra světa Roberta vyburcuje k intenzivnímu samostudiu a probudí jej z letargie, do které upadl dávno před ziskem titulu evropského klubového šampiona. Energii ušetřenou při komentování partií pro nss.cz by mohl využít k návratu do reprezentace. Když se nudí pawel, jeho mysl bloumá zajímavými zákoutími a jestli mu Ánand neposkytne dost podnětů, dočkáme se pozoruhodných mimošachových přesahů. Staromódně si natahuju mechanického budíka v očekávání dvou kameňáků. Když se nudí rytir, píše hlouposti, na jejichž obhajobu věnuje spoustu energie. Marně. Ale jestli bude pokračovat, pokusím se o důkladné rozvinutí těch několika málo myšlenek. Zmb samou nudou opustil důsledně zastávanou menšinovou pozici, což mne zdržuje od práce, neboť už nepřeskakuju jeho příspěvky. Nikoli bez obav očekávám nudícího se doktora.
+0 /-0 | 21.11.2013 01:24

Johny the Scar

Liberalismus vede ke zlu? Ach jeje, to bych cekal v diskuzi na novinky.cz a ne na nss... No aspon me to trochu pobavilo takhle na noc. Kdyby za dobro bojovali pohadkovi rytiri a ne stat, alespon me osobne by bylo mnohem lepe.

+0 /-0 | 20.11.2013 23:09

Zmestabileho
K pawel: - super, zasmál jsem se:-)... diky! Těším se ráno na dva slíbené kamenaky! K rytíř: - to je tak upocene a stále něco vysvetlujici, že už se to nedá ani strávit. Tím myslím Vaše příspěvky. Aspoň prosím nezahlcujte tuto diskuzi pokaždé desítkami příspěvků k jednomu tématu. Děkuji za Vaše pochopení.
+0 /-0 | 20.11.2013 22:12

martinn

Rytir 20:27:  Rytíři, jsou všichni zajedno co je to dobro?

+0 /-0 | 20.11.2013 20:55

martinn

Pawel: Tak jedno abonmá na Pleskamat! Doufám, že to není čtvrtletník? 

+0 /-0 | 20.11.2013 20:48

romison

to pawel: pis sem prosim casteji, pac ty hemzy od ritire se uz nedaj cist ;) s tebou se clovek aspon pobavi, u ritire mam chut brecet

+0 /-0 | 20.11.2013 20:31

Amberjack
bohouš z buše: Přesně. To rytířovo uvažování je děsivé...
+0 /-0 | 20.11.2013 20:22

pawel

  Slíbené zpestření nudy nad zápasem…laugh

V současnosti nezaměstnaný trenér fotbalu Bílek má zájem o šachy, možná v nich bude i působit.

Zápas o titul pečlivě sleduje, fandí Ánandovi. Tak ho náš redaktor novin "Pleskamat" vyzpovídal.

Redaktor Pleskamatu: Co říkáte Ánandově hře?

Trenér Bílek: Myslím, že vidíme velmi zajímavý zápas a hodnotný výkon V.Ánanda. Vychází ze zabezpečené obrany, hraje velmi zodpovědně, skoro není chyb na jeho hře, po taktické stránce na vysoké úrovni. K ničemu skoro Carlsena nepouští. Samozřejmě chyby se staly, ale nezapomínejme na sílu soupeře.

Redaktor Pleskamatu: A má ještě šanci obhájit?

Trenér Bílek: Víte že vždy říkám, dokud je matematická naděje, tak z toho nedělejme tragedii. Jako v kvalifikaci fotbalu, hráli jsme do konce. Sice jsme nepostoupili, ale poslední dvě utkání jsme vyhráli. Proč ne Ánand? Redaktor Pleskamatu: Mňo, sice bez Vás, ale vyhráli. Připomíná Vám tento souboj trošku fotbalový zápas?

Trenér Bílek: Jistě. Třeba ten náš doma se Španěly minulé kvalifikace. Prohráli jsme 0:2, pravda, ale zodpovědná, téměř bezchybná hra, plnění taktických úkolů. Španělům jsme nepůjčovali skoro vůbec míč na jejich půlce. Hráli jsme u své branky svojí hru. U Ánanda podobné.

Redaktor Pleskamatu: Proslýchá se, že se jako trenér budete angažovat v šachu.

Trenér Bílek: Je to jedna z variant. Budu mít teď ale asi i fotbalovou nabídku ze západu……

Redaktor Pleskamatu: Třeba z Francie?

Trenér Bílek: Nedělejte si ze mne srandu pane redaktore, stačí k mému jménu ty zkopírované vtipy  z minulosti (pozn. redakce: Měl asi na mysli ten totalitní o Biľakovi) a neskákejte mi do řeči. Chtěl jsem říci ze západu…Čech ze z Plzně……. Když padlo mé jméno, tak tam jeden z představenstva ihned řekl: „Ten by nám tu chyběl!“.

Redaktor Pleskamatu: Jó, tak to jsem také zaslechl. A pokud to nevyjde?

Trenér Bílek: Tak půjdu do šachu trénovat. Prý s obranou má hodně šachistů problémy, rád jim pomohu, v tom se vyznám.

Redaktor Pleskamatu: A opravdu si myslíte pane Bílku, že obrana pod Vaším vedením byla za Vašeho působení v reprezentaci tak neprostupná?

Trenér Bílek: To samozřejmě také. Ale chci jim dát i kus svého já. Vždy po pozápasovém rozhovoru řekl reportér, již mimo záběr kamer a mikrofonů: „Vaše obrana, pane Bílku, byla vskutku obdivuhodná!“  

  -------------------------------------------

Hezký večer a zítra ráno 2 krátké kameňáky. Pokud nevstáváte před půl šestou a máte propojen budík s domovskou stránku nss, tak je k rychlejšímu probuzení dostanete…..tedy na obrazovku.

+0 /-0 | 20.11.2013 20:11

pawel

Slíbenou anekdotu do 5 minut.

+0 /-0 | 20.11.2013 20:04

bohouš z buše

Ó pane rytíři,..

Vaše komentování partií je skvělé, z Vašeho sociálního inženýrství ("..přihlédnout k objektivní užitečnosti daného odvětví při jeho podpoře..") mi běhá mráz po zádech.

+0 /-0 | 20.11.2013 19:44

- MV -
To "Anand, W." v přehrávacím okně vypadá fakt hodně divně. Objevilo se to už v předchozím článku "Rezignace".
+0 /-0 | 20.11.2013 19:00

Amberjack
Nepodporovat nic, přerozdělovat co nejméně, ale snížit daně, aby si lidi mohli dovolit do svých zájmů a koníčků investovat - čisté, spravedlivé, šetrné. Stát každého oškube a pak lidem milostivě něco (to, co zbyde, až si Rath a spol. namastí kapsičku) vrátí, tím se vytrácí jakákoliv efektivita. Hraju fotbal a to neskutečné protěžování (z hlediska rozdělování veřejných financí) tohoto sportu mi leze krkem. Radši bych si každý týden odpustil v knajpě jedno pivo a přispěl do kasičky, protože jinak fotbálek samozřejmě miluju:-)
+0 /-0 | 20.11.2013 18:21

strelec

no jasně, že to jídlo je nelze počítat ve 100%. Já myslím, že u jiných sportů je to horší. Ale víš jak to je - myslet je h.... vědět. Takže pravděpodobně to bude někde lepší, někde horší. Jinak je tu jedno velké nepochopení. Pokud budou mít šachy daleko větší podporu a tím i příjmy hráčů, pak se tam sejde více hráčů a všechny tyto výdaje na turnajích, trenink, atp. půjdou též nahoru. Takže kdo nebude mít ambice na TOP hráče, stejně zaplatí daleko více než dosud. A pak to může být jako u tenisu, hokeje,.... znám pár kluků, který to hrajou, nikdy si tím vydělávat nebudou, ale rodiče ta rekreační hra stojí balík peněz.

+0 /-0 | 20.11.2013 17:40

Pavel Ch

Drahil:

a) Je to polofinále, není to finále a nejsou to profíci.

b) O kolik přes svého zástupce navrhnete, aby konference projednala navýšení příspěvků, aby se v polofinále jun dávaly vyšší ceny? Nebo, co navrhnete pokrátit?

+0 /-0 | 20.11.2013 17:39

Drahil

strelec: já věděl, že tam tu stravu nemám psát, že hned někdo bude bystře poukazovat na tohle :-)) Ale když se v tom chceš pitvat, tak proč ne: 1) U jiných sportů si myslím, že je to lepší. 2) Doma opravdu nesnídám krajíc chleba s taveným sýrem za 50 kč...;-) 

+0 /-0 | 20.11.2013 17:08

strelec

re Drahil: jak myslíte, že je to u jiných sportů??  a strava 1.500,-,  doma nejíte? 

+0 /-0 | 20.11.2013 16:55

Drahil

re:rytir, poutnik na tema chess&cash. Souhlasim, že na peníze to přepočítávat nelze. Protože když se člověk podívá třeba na probíhající polofinále mistrovství republiky juniorů (H18 H20) v Havlíčkově Brodě, tak ať člověk počítá jak počítá, na nulu se nemá šanci dostat ani vítěz v kategorii H20. 

Munice pro rytíře: Startovné 550,-, ubytování 6x 250 = 1500,- a to ještě když tam pojedeš brzy ráno, abys ušetřil maximum, strava cca 1500,- doprava případný doprovod u mladých talentů...to by byly tak nějak nezbytné výdaje a teď tedy ty příjmy: vítěz v kategorii H20 si přijde na astronomických 1500 kč stejně jako vítěz kategorie H18.

Tím to nechci kritizovat, pouze chci říct jak to je. Že jsem si tyhle čísla nevymyslel se můžete přesvědčit na http://www.sachy-hb.tym.cz/mcrj13/propozice-juniori.pdf

+0 /-0 | 20.11.2013 16:50

strelec

re honzour 16.17: i na vrcholé úrovni je podpora (sportu, kultury,...) dobrá - má to další společenské efekty (zafandíme v barusmiley), reprezentace státu třeba na OH, atp. Jinak souhlas.

+0 /-0 | 20.11.2013 16:33

kksffn

Rytir: Je zarážející, že šachům přisuzujete tak velkou důležitost a nevidíte tak očividné skutečnosti, že šachové myšlení je sice analyticko-syntetické, vyžaduje poznat to podstatné a rozeznat od nepodstatného, je přesné,... ale pořád je z povahy šachů omezené. To samé lze mnohem lépe rozvíjet například matematikou...

+0 /-0 | 20.11.2013 16:26

kksffn

honzour: souhlasím. Proto nesouhlasím s tím, když se šachy vyvyšují nad jiné sporty nebo jiné lidské činnosti.

Já mám IQ kolísavé, když zasednu za šachovnici, tak vysoké, když si jdu začutat, tak mně hrozně klesne:) A nejvíc moje IQ a další schopnosti kultivuje diskuze na NSS, proto jsem se do ní už několikrát zapojil i aktivně.

+0 /-0 | 20.11.2013 16:22

Pavel Vohnout

to lmouse: to snad ne crying

+0 /-0 | 20.11.2013 16:18

honzour

Chlapi, šachy nebo pólo, to je jedno. Ale každopádně pokud podporovat, tak ne na vrcholové úrovni. Tam je sport jen o huntování těla (u šachů teda spíš ducha) extrémním tréninkem, v horším případě pak i "bobulemi". Čili je fajn, když si hloupější kluci jdou po škole začutat a chytřejší třeba zaběhat orienťák nebo zahrát šachy a stát (kraj, obec, škola, ...) jim v tom trochu pomůžou. Je to lepší, než kdyby hráli počítačové hry, seděli na facebooku nebo brali drogy. Ale pokud tady někdo s 2400 ( -200) elo brečí, že je strašně nespravedlivé, že se tím neuživí, tak to fakt neberu. Mám lehce přes 2000 elo a na trénink šachů úplně totálně dlabu a úspěšně se živím programováním. Kdyby se každej jouda s 2400 uživil šachama líp než já programováním, tak bych zkusil něco natrénovat a třeba by mi to vyšlo (a třeba taky ne, já vím :-) ). Ale čemu bych tím prospěl? Vůbec ničemu, jen bych prostě se svým hobby parazitoval na ostatních.

+0 /-0 | 20.11.2013 16:17

kksffn

Navíc: Vy víte, jaké je průměrné IQ hráčů póla a hráčů šachů?

+0 /-0 | 20.11.2013 16:10

kksffn

Snad nemyslíte vážně, že šachy rozvíjí více inteligenci než vodní pólo? Možná máte na mysli jen kognitivní inteligenci. To jsem ochotný uznat, ale pólo nabízí navíc rozvoj fyzické stránky člověka a další inteligence (prostorová, emoční, ...). Kladete tu kognitivní inteligenci výš?

+0 /-0 | 20.11.2013 16:09

lmouse

to small: http://pribramsky.denik.cz/zpravy_region/nebezpecny-prejezd-u-voracic-bude-chranen-zavorami-20130418.html

+0 /-0 | 20.11.2013 16:04

kksffn

Já právě nerozumím tomu, proč si šachy zaslouží větší podporu než vodní pólo, které rozvíjí morálně-volní vlastnosti, kritické myšlení, schopnost spolupráce a kooperace, zdravou soutěživost,smysl pro fair play, trpělivost, cílevědomost, strategické a kombinační myšlení, kritické myšlení,hovořit by se dalo i o pozitivním vlivu na ingeligenci atd. Máme tu tudíž pozitivní vliv sportovní, umělecký, i rozumový najednou. Navíc i na fyzickou stránku člověka... Mně z toho vychází pólo lepe. Navíc oproti šachům nabízí více kombinačních možností...wink

+0 /-0 | 20.11.2013 15:57

Pavel Vohnout

Pamatuju si, že v mé kategorii (r. 1982) byl nadějný šachista Pepa Strejc a jeho táta založil školu s rozšířenou výukou šachu v Příbrami. Nevím už jak to dopadlo a zda ještě funguje - víte někdo? Obecně si myslím, že pokud stát podpuruje nějaké odvětví, vždy je to zásluhou nějaké osobnosti, která to prosadí. Druhou možností je, že to ta osobnost dělá na vlastní pěst (založí soukromou "akademii"). Druhou podmínkou je určitá životní úroveň a ekonomická stabilita (nebo růst) v té zemi, aby to šlo uskutečnit a aby tam někdo chodil. Norsko na této úrovni je (a pár dalších zemí jako USA, Rusko, Čína, Indie, specifická je Arménie), my jsme asi těsně pod hranicí obou podmínek (stabilní životní úrovně i generování silné osobnosti). Těsně pod hranicích jsme (v pozitivním slova smyslu) snad i díky tomu, že se u nás o nějaké koncepici Šachy do škol alespoň trochu mluví, což může silné osobnosti (mecenáše) navnadit. Odhaduji, že 80% států na světě o něčem takovém ani nepřemýšlí.

+0 /-0 | 20.11.2013 15:41

kksffn

V čem jsou šachy užitečné? Nebo jinak. Co rozvíjí šachy užitečného, a nelze to rozvíjet jiným způsobem?

+0 /-0 | 20.11.2013 15:36

Pavel Vohnout

Obávám se, že se WA v těch daných partiích opravdu bál a hrál to nejlepší, co v tu chvíli byl schopen. Musím to uznat, i když mu fandím. Kdo hraje šachy pravidelně, tak určitě zná ten pocit, že mu partie nesedne a  myslí víc na jiné věci a není jednoduché se přinutit koncentrovat. Bohužel v tomto případě se to zdá dít celou dobu zápasu. Možná je WA přetrénovaný, víc by mu sedlo odjet před zápasem na čtrnáct dnů na Seychelly a relaxovat. Kdo ví...? Možná se časem něco dozvíme z tiskovky nebo v knížce nebo až napíše svou autobiografii.

+0 /-0 | 20.11.2013 15:33

strelec

re rytir 15.02: já bych dal více peněz do vodního póla - děti se naučtí plavat, méně se jich utopí, mohou zachraňovat zvířata při povodníchwink  Tak nějak se dá argumentovat u každého sportu - proč více peněz. 

+0 /-0 | 20.11.2013 15:06

strelec

re rytir: docela jste to trefil, i když možná nechtěně. Hokej má určitou podporu od státu, která je úměrná rozsahu, výsledkům, společenské poptávce. Většina ostatních sportů má podporu nižší, protože je nelogické dávat stejné množství peněz třeba svazu vodního póla. Nebo právě šachům.

Tady se nejedná o neviditelnou ruku trhu. A když jsem u hokeje - znáte náklady na 1 mladého kluka v "neprestižním klubu"? 

+0 /-0 | 20.11.2013 14:59

honzour

rytir: Když se někdo něčemu zbytečnému (piškvorky, šachy, fotbal, hokej, populární hudba, skákání přes švihadlo, chození po rukou, psaní nohou, ...) opravdu vážně věnuje, a tudíž také dosahuje adekvátních výsledků, tak je to furt jen a jen hobby bez morálního nároku na jakoukoli odměnu. Ovšem pokud ho za to chce někdo ze svých dobrovolně platit, tak to také není nic špatného. A samozřejmě si plátce může sám zvolit, že šachistovi dá 100 Kč, fotbalistovi milion a mistru světa v piškvorkách nic. Nic nemorálního v tom nevidím.

+0 /-0 | 20.11.2013 14:46

Morphynista

Trochu mimo téma, ale poněvadž se to týká i I.Novoborského ŠK, nebude to snad vadit. Na zasedání ECU ve Varšavě se diskutovalo i o změně systému evropského klubového poháru. Silvio Danailov navrhl, aby osm nejlepších týmů hrálo tzv. Top ligu systémem každý s každým a zbytek jako dosud sedmikolový švýcar. Konečná verze by měla být přijata na dalším zasedání v Tromso. Musí se určitě dořešit, jak se týmy budou kvalifikovat, členské svazy se k tomu budou moci vyjádřit. Zároveň ECU odmítla požadavek FIDE, aby na mistrovství Evropy jednotlivců zrušila sofijská pravidla a také odmítla jako nepřijatelnou snahu FIDE jmenovat na tyto akce " své " rozhodčí a stanovit minimální cenový fond. K řešení těchto sporů má být zřízena komise, která se sejde s vedením FIDE a bude se snažit najít kompromisní řešení v duchu hesla " Gens una sumus " ...

+0 /-0 | 20.11.2013 14:34

strelec

re rytir: odměna je spravedlivá, úměrná tomu jaký je o daný "sport" zájem. Pokud budou odměny narůstat, bude se do daného sportu hlásit více lidí a odměny se pravděpodobně rozdělí mezi ty další. Nebo se statne natolik populární, že odměny budu růst více než počet hráčů a budou se mít lépe. Nic složitéhowink

+0 /-0 | 20.11.2013 14:33

pavelp

V symbolickém komentáři k partii by se myslím slušelo uvést aspoň ten jediný zajímavý taktický moment, který oba hráči také uvedli na tiskové konferenci. A sice možnou chybu černého 23...Dg5?, kterou vyvrací jak 24.h4! (což Anand viděl), tak ještě lépe 24.f4!, což už viděl jenom Magnus.

 

Jinak Magnus rychlost svojí hru okomentoval: "Nebylo moc o čem přemýšlet, a na přemýšlení jsem ani neměl náladu." To také hezky vypovídá o tom, jak malé nároky na jeho hru teď Anand klade.

+0 /-0 | 20.11.2013 14:32

Poutnik

rytir : proč pořád všechno přepočítávat na prachy? Proč za vším hledat zištnost. Kdo hraje šachy, hraje je proto že ho to nějakým způsobem naplňuje. Pokud to dělá pro prachy stávají se šachy pro něj profesí a stejně jako u jiných profesí je to na něm, zda je s platem za výkon spokojen. Nic mu nebrání živit se jinak. Hráči, ale i třeba slavní malíři, umělci často končili chudí, ale oni nemalovali, nekomponovali, nehráli šachy proto, aby byli v balíku, ale proto, že je to pohltilo. Je to volba. Dělat co mě baví, dělat co přináší hmotné statky... Jen zlomek lidí dělá to co ho plně uspokojuje a současně mu to přináší balík peněz. Stejně by mohl fňukar kde kdo, třeba operní pěvkyně, která zpívá 100x líp než hvězdy Superstar, ale vydělá zlomek jejich zisků. Tak to prostě je.

+0 /-0 | 20.11.2013 14:17

honzour

rytir: (vrcholoví) tenisté, hokejisté, fotbalisté nebo třeba zpěváci populární hudby jsou samozřejmě také na houby. Že je národ zbožňuje hodně (a tím pádem i sponzoři), šachisty málo a třeba hráče piškvorek vůbec, je prostě taková malá nespravedlnost, kterých je na světě plno. Nic rozumného se s tím dělat nedá, maximálně hlídat, aby ty šoumeny stát z veřejných peněz nedotoval. Co si dělají soukromí sponzoři se svými penězi, to je jejich věc. Pokud vám to takhle vadí, tak můžete zkusit zpívat nebo čutat do mičudy.

+0 /-0 | 20.11.2013 14:15

rytir

Také se přikláním k tomu, že se Anand ještě může pokusit o zvrat a že to ještě možná nevzdal. Stále je možné, že v 7. partii zahrál 5. Sxc6, protože prostě nechtěl mít tři prohry za sebou a neměl chuť příliš riskovat, také nemusel nic proti berlínské najít a tahle pozice se mu mohla líbit. A poslední partie, možná chtěl zjistit, co má Magnus sám proti berlínské, aby se tím pak proti němu pevněji pak cítil bílými. Jenže pokud to hrál s tímto úmyslem, tak mu to nevyšlo a M.Carlsen zvolil pokračování, které vedlo do remízy. Není tudíž ještě jisté, že Anand to vzdal, je to jen možnost.

+0 /-0 | 20.11.2013 14:08

Zmestabileho

I já si myslím, že Vishy ještě tvrdě zabojuje! Na zítřejší partii si vezme vyprané spodky a novou čistou košili! (...a proti takovému bojovníkovi bych nechtěl sedět, snad magnus z toho napětí boje neusne).

To pawel: Těším se na anekdoty! :-).

 

+0 /-0 | 20.11.2013 14:06

HonzaR

Ánandova hra v posledních dvou partiích dává vzhledem k stavu 0:2 snad pouze jediný smysl. A to že jeho plánem od začátku zápasu bylo prvních 8 partií hrát bezzubě, předstírat slabost, udržovat co nejlepší výsledek, a ostře zaútočit až v samotném závěru, vsadit úplně všechno na několik posledních partií. Dostat Carlsena psychologicky, vyvolat v něm pocit naprostého bezpečí a udeřit ve chvíli, kdy to bude nejméně čekat. Jistá logika by v tom i byla, pokud by se mu v závěru skutečně podařilo několik partií vyhrát, Carlsenovi před tie-breakem prakticky nezbyde možnost mu to oplatit, a v tie-breaku je možné všechno.

 

Pokud takto skutečně Ánand uvažuje, balancuje na hóódně tenkém ledě. Nechce se mi věřit, že by Carlsen, i když ho poslední partie evidentně nudila a skoro ji blical, polevil v závěru zápasu v pozornosti a nechal se hloupě nachytat. Stejně tak se mi ovšem nechce věřit, že by se Ánand opravdu vzdal titulu úplně bez boje, svou šanci sice už podle mě propásnul a teď už to nedožene, ale stále čekám alespoň v jedné či dvou partiích ostrý boj. Takové zápasy už tu byly, kdy jeden ze soupeřů na toho druhého neměl, ale přesto všichni alespoň bojovali, třeba i Short proti Kasparovovi bojoval, byť byl od začátku ztracen.

+0 /-0 | 20.11.2013 13:57

honzour

rytir: Šachy jsou pro zábavu a trénink mozku na užitečnější věci, ne? Kdo se chce u nás živit šachama, tak musí být geniální hráč nebo geniální lovec sponzorů. A nebo se holt neživit jen hraním, ale především věcmi okolo. (Což také není pro každého s 2400 elo.) Je to tak dobře. Kdyby se šachama uživil kdejaký mistr nebo slabší velmistr, tak kdo by pak přednášel matematiku, programoval a nebo dělal jiné podobné a na rozdíl od šachů užitečné věci?

+0 /-0 | 20.11.2013 13:30

pawel

Na přání martinn(a) jsem teď po cestě 2-3 anekdoty dalenlightened, K nudě zápasu (koukám, že se diškutuje o různých tématech pro nudu), nějaké obveselenídevil večer před 20.hodinou u tohoto článku a k snídani ráno pokračování.

+0 /-0 | 20.11.2013 13:24

Playboy

Ptá se Messiho, Ronalda, Djokoviče a dalších sportovních, hudebních či filmových hvězd na jejich vzdělání?cheeky To samé platí u Carlsena...smiley Jsou to profíci a ti nejlepší ve svém oboru, vydělávají dostatek financí, aby se vzděláním nemuseli zabývat...Měl jistě štěstí, že pochází ze zámožnější rodiny, jinak by si veškerý tréninkový plán nemohl dovolit... Někomu se to může zdát nespravedlivé a závidí, ale tak to už chodí!wink Krom toho, MC rozhodně žádný hlupák nebude, když již od mladých let předvádí fantastické výkony a výsledky! yes

+0 /-0 | 20.11.2013 13:05

martinn
Ještě k bázlivému ánandovi : mnozí to jistě cítí podobně jako já: zítra to bude boj. Oj!
+0 /-0 | 20.11.2013 13:02

aldaalfa
Myslim ze Magnus chodil normalne do skoly...nejake zakladni a pak snad nejake gymnazium...tusim ze s podporou sachu?! Tim se odlisuje treba od Karjakina ktery nechal skoly uz od 12 let..Mozna i proto neni Magnus nejmladsi gm, ale je az tusim treti....
+0 /-0 | 20.11.2013 12:58

martinn
@morphynista : ten rozhovor znám a z něj pramenila moje otázka . Na link mrknu až budu u počítače . Dík
+0 /-0 | 20.11.2013 12:54

rytir

Pravděpodobně nejslabší místo Carlsena by bylo po 1.e4 c5 2. Jf3 e6 Carlsen tu totiž nehrává mírné 3. c3.

+0 /-0 | 20.11.2013 12:48

Morphynista

Zajímavý je určitě rozhovor s MC z 30.4.2004 , to mu bylo 13 let a splnil svou poslední velmistrovskou normu. Na otázku, týkající se školy odpověděl : " Moje matka a otec vždy kladli velký důraz na to, abych se vedle hraní šachu i vzdělával. Zatím nevím, co chci v budoucnosti studovat. ale mám ještě pár let na to, abych se rozhodl ". Takže jeho rodiče v tomto ohledu určitě nic nezanedbali, možná mu zaplatili i domácího učitele, jako otec Polgár svým třem dcerám, poněvadž - přiznejme si to - chodit do obyčejné školy je pro takové supertalenty ztráta času. Ale v současné době asi Magnus příliš času na studium nemá... http://en.chessbase.com/post/magnificent-magnus-the-world-s-youngest-grandmaster

+0 /-0 | 20.11.2013 12:47

rytir

Těžké to má, co má hrát černými na 1.e4  když to bude Carlsen hrát na remízu. Ani sicilská by mu černými proti Carlsenovi žádné na výhru hratelné pozice  nepřinesla, když na 1. e4 c5 2. Jf3 d6 Carlsen někdy hrává mírné 3. Sb5†. A ikdyž by zkusil francouzskou, tak po 1. e4 e6 2. d4 d5 3. Jc3 Sb4 by mu mohl zahrát 4. exd5 exd5 5. Sd3.

+0 /-0 | 20.11.2013 12:43

rytir

Bude zajímavé, zda  Anand někdy zkusí 1. d4.

+0 /-0 | 20.11.2013 12:36

pawel

martinn 11:54.

To je milé, děkuji za poptávku.

Zmbí "obveseluje" asi jinou sortu lidí, možná by se více uplatnil na jiných webech. Ten náročnější humor není lehké sypat z rukávu. Máte pravdu, naposledy jsem něco napsal z Corridy 26.9. 06:13  , to musí napadnout a napadnou třeba 4 během deseti minut. A pak měsíce nic. Také třeba tím, že nikdo neudělal nějakej velkej prů..r .

O tomto boji neboji něco ale určitě podám.

+0 /-0 | 20.11.2013 12:30

martinn
@rubinstein: to je taková plachá otázka jakoby na generála vojenské junty ...dovedu si představit ty ťafky zapadnich novinářů k jejich sportovcům. To je něco jiného! Žádný máslíčko !
+0 /-0 | 20.11.2013 12:30

ladik

taktika taktika ..................hele a nejni to všechno prostší?? třeba je opravdu fakt ,že Carlsen je fakt o těch 95 elo lepší??

+0 /-0 | 20.11.2013 12:26

rubinstein

re: martinn Ananda se po dvou prohrách samozřejmě ptali co s tím bude dělat, řekl "I will do my best" Podívejte se na další dvě partie. To je Anandovo "best"

+0 /-0 | 20.11.2013 12:12

martinn
Chlapci a chlapi kdo víte jaké (krom šachového samozřejmě ) má vzdělání Magnus?
+0 /-0 | 20.11.2013 11:58

martinn
Už jsem se obával že pawel ztratil humor podobně rychle jako ho nabyl Zmestabileho
+0 /-0 | 20.11.2013 11:54

pawel

Ánand odpověděl na tiskovce, že čeká na 10.partii, kdy soupeře překvapí touto variantou, kde zvolí tuto novinku. A pak ještě sdělil, že vrah byl zahradník.laugh

+0 /-0 | 20.11.2013 11:49

martinn
Otázky které si tu stále dokola pokládáme přece už musel někdo položit na tiskovce . No a co odpověděl ánand ?
+0 /-0 | 20.11.2013 11:46

rytir

Může tu hrát faktor i to, že Anand nechce nyní hrát riskantně, že se bojí  zápas prohrát velkým bodovým rozdílem, aby se neřeklo, že na to neměl. Nyní je to jen o 2 prohry a to není nic zvláštního - takovým výsledkem by si velkou ostudu neudělal. Je možné, že bude Anand bojovat od 9. partie nebo i to, že už nebude bojovat vůbec. Ale jako možný scénář se mi zdá, že může hrát na remízy a teprve asi až v 11. partii, za stavu 6:4 pro Carlsena se může více pokusit hrát na výhru, protože touto partií by zápas skončil i v případě remízy. A když by se mu to náhodou povedlo, tak samozřejmě by bojoval na výhru i v poslední partii a v případě velkého štěstí by si tak vynutil prodloužení.

+0 /-0 | 20.11.2013 11:37

rubinstein

Varianta s 5.Ve1 se hrála v zápase o MS poprvé od vůbec prvního zápasu Steinitz-Zukertort, jsem si vzpomněl jak tady Homunkulus psal, že se šachy vrací ke kořenům... Včera byla zajímavá i tiskovka, byly na ní dobře vidět pocity hráčů. Bezmocný a podrážděný Anand, který ztrácí každým dnem nejen svůj šachový status, ale i pověst gentlemana a respekt širokého publika a indických fanoušků. Online sledovala taky asi půlka lidí co dřív, není se co divit. Vedle něj flegmatický a znuděný Carlsen, kterému je jasné, že s tímhle člověkem už neprohraje. Říkal, že se mu "nechtělo přemýšlet", smutné je, že ani nemusí a pořád to v pohodě stačí. Na celou partii spotřeboval 20 min! Smutný konec Ananda, ale tak je to ve všech sportech, jsi jen tak dobrý jako tvůj poslední zápas.

+0 /-0 | 20.11.2013 10:47

Zmestabileho

Také mě už napadlo, zda to není rafinovaná taktika od Ananda - ta osmá partie, byla hrána stylem, aby u ní Magnus usnul. Ten záměr byl opravdu už evidentní - čekání až Magnus usne, a vzbudí se až po té, co s ním zatřepe rozhodčí, že zrovna překročil čas.

+0 /-0 | 20.11.2013 10:26

Štěpán Žilka

Playboy: To bude určitě jeho taktika indecision

+0 /-0 | 20.11.2013 10:26

Playboy

Nabízí se otázka, zda toto nemůže být Anandova taktika?...enlightened Buď má skutečně z Carlsena respekt a nestačí mu nebo je jeho záměr vnutit představu, že se o nic nesnaží a poté překvapí... Nezbývá, než si počkat wink

+0 /-0 | 20.11.2013 10:22

Zmestabileho

Anand si prý nechal od sedmé partie vyvěsit u hracího stolku bílou vlajku. Po stranách má zlatým písmem vyšité dva nápisy - "Čest mojí památce" a "Odpočívám v pokoji".

+0 /-0 | 20.11.2013 09:36