Naprostá dominance Nového Boru. Vyhrát všechny zápasy v Evropském klubovém poháru je skutečně obdivuhodný výkon!
Nový Bor porazil v posledním kole nebezpečného soupeře a mohl slavit nejenom první místo, ale také naprostou dominanci, protože vyhrát všech sedm zápasů je něco mimořádného. Gratuluji týmu, gratuluji hráčům a kapitánovi Bolkovi!
Novy Bor Chess club
ELO
FED
-
Asnieres Le Grand Echiquier
ELO
FED
3½:2½
Harikrishna, Pentala
2717
IND
-
Vachier-Lagrave, Maxime
2747
FRA
1 - 0
Vidit, Santosh Gujrathi
2710
IND
-
Esipenko, Andrey
2668
FID
0 - 1
Wojtaszek, Radoslaw
2693
POL
-
Moussard, Jules
2686
FRA
½ - ½
Navara, David
2676
CZE
-
Alekseenko, Kirill
2691
FID
½ - ½
Grandelius, Nils
2651
SWE
-
Movsesian, Sergei
2619
ARM
½ - ½
Anton Guijarro, David
2655
ESP
-
Cornette, Matthieu
2572
FRA
1 - 0
Tým šlapal jako švýcarské hodinky. Hráči se vhodně doplňovali. Skvěle zahrál GM Vidit a také GM Harikrishna, GM Grandelius a GM Anton Guijarro. Velmi dobrý výsledek uhrál také David Navara. Viz zde:
1. Novy Bor Chess club (Rtg prům.:2684, Kapitán: Petr Boleslav / PH 1: 14 / PH 2: 244,5)
Šach.
Jméno
RtgFIDE
FED
Body
Partie
Rtg prům.
Rp
rtg+/-
1
GM
Harikrishna Pentala
2717
IND
4,5
7
2663
2765
5,4
2
GM
Vidit Santosh Gujrathi
2710
IND
6
7
2576
2885
13,7
3
GM
Wojtaszek Radoslaw
2693
POL
3
6
2599
2599
-7,2
4
GM
Navara David
2676
CZE
4
6
2561
2695
2,6
5
GM
Nguyen Thai Dai Van
2634
CZE
1,5
2
2309
0
-2,3
6
GM
Grandelius Nils
2651
SWE
4,5
6
2471
2670
2,9
7
GM
Anton Guijarro David
2655
ESP
4,5
5
2541
2907
13,2
8
GM
Ragger Markus
2632
AUT
2,5
3
2406
2691
2,5
Magnus Carlsen měl v poslední partii potíže s GM Maghsoodlooem. Střípek z partie ukazuji zde.
- . kolo -
A Magnus měl důvod po skončení partie k úsměvu, viz video zde:
Právě tým GM "Maga" skončil na druhém místě, když porazil tým mistra světa:
5
Clichy-Echecs-92
ELO
FED
-
7
Offerspill Chess Club
ELO
FED
4 : 2
GM
Maghsoodloo, Parham
2721
IRI
-
GM
Carlsen, Magnus
2856
NOR
½ - ½
GM
Van Foreest, Jorden
2694
NED
-
GM
Tari, Aryan
2656
NOR
½ - ½
GM
Amin, Bassem
2667
EGY
-
GM
Hansen, Eric
2613
CAN
1 - 0
GM
Vocaturo, Daniele
2615
ITA
-
GM
Christiansen, Johan-Sebastian
2576
NOR
1 - 0
GM
Van Wely, Loek
2629
NED
-
GM
Urkedal, Frode Olav Olsen
2523
NOR
½ - ½
GM
Tregubov, Pavel V.
2548
FID
-
IM
Haldorsen, Benjamin
2449
NOR
½ - ½
A na třetím místě skončil tým Viernheim, který porazil tým Vugar Gashimov:
6
Schachclub Viernheim 1934e.V.
ELO
FED
-
9
Vugar Gashimov
ELO
FED
4 : 2
GM
Kryvoruchko, Yuriy
2658
UKR
-
GM
Mamedov, Rauf
2646
AZE
½ - ½
GM
Kuzubov, Yuriy
2612
UKR
-
GM
Shevchenko, Kirill
2645
UKR
½ - ½
GM
Fedorchuk, Sergey A.
2619
UKR
-
GM
Iskandarov, Misratdin
2601
AZE
1 - 0
GM
Maze, Sebastien
2530
FRA
-
GM
Asadli, Vugar
2575
AZE
½ - ½
GM
Libiszewski, Fabien
2512
FRA
-
IM
Ahmadzada, Ahmad
2488
AZE
½ - ½
GM
Tarlev, Konstantin
2577
UKR
-
GM
Sadikhov, Ulvi
2473
AZE
1 - 0
Pořádný boj se rozhořel mezi těmito týmy:
1
CSU ASE Superbet
ELO
FED
-
4
TAJFUN - SK Ljubljana
ELO
FED
3 : 3
GM
Anand, Viswanathan
2756
IND
-
GM
Erigaisi, Arjun
2728
IND
1 - 0
GM
Rapport, Richard
2754
ROU
-
GM
Saric, Ivan
2668
CRO
½ - ½
GM
Deac, Bogdan-Daniel
2707
ROU
-
GM
Nihal, Sarin
2673
IND
½ - ½
GM
Gukesh, D
2732
IND
-
GM
Volokitin, Andrei
2645
UKR
0 - 1
GM
Nisipeanu, Liviu-Dieter
2615
GER
-
GM
Predojevic, Borki
2584
BIH
½ - ½
GM
Sargissian, Gabriel
2711
ARM
-
GM
Markus, Robert
2615
SRB
½ - ½
Byl jsem velmi zvědav na souboj na první šachovnici. Souboj staré a nové generace dopadl lépe pro tu starší, alespoň prozatím. Partii rozebírám zde a na YouTube.
- . kolo -
Perfektní zápas sehrála Morenda:
16
Moravská Slavia Brno
ELO
FED
-
11
Sentimento Ajka BSK
ELO
FED
3 : 3
GM
Heberla, Bartlomiej
2562
POL
-
GM
Pechac, Jergus
2633
SVK
½ - ½
IM
Neugebauer, Martin
2517
SVK
-
GM
Banusz, Tamas
2622
HUN
½ - ½
GM
Polak, Tomas
2502
CZE
-
GM
Michalik, Peter
2558
CZE
½ - ½
FM
Kusa, Jakub
2360
CZE
-
GM
Prohaszka, Peter
2570
HUN
½ - ½
Roubalik, Jakub
2372
CZE
-
GM
Korpa, Bence
2496
HUN
½ - ½
FM
Nemec, Jachym
2345
CZE
-
IM
Kaczur, Florian
2483
HUN
½ - ½
A to stál na výhru Kuba Roubalík! Celkové 14. místo v tak silné konkurenci je výborné. Jak se hráčům dařilo, viz zde:
14. Moravská Slavia Brno (Rtg prům.:2443, Kapitán: Michal Vavra / PH 1: 9 / PH 2: 183)
Krakene, s tím Aronjanem jste měl svatou pravdu. Nevím, proč ho stále zvou na nejprestižnější turnaje. Je to zetlelá kopa hnoje, dávno za zenitem výkonnosti. Štěstí pro Levona, že se ho piňda Yoo bál. Takový Abdusatorov by nezaváhal. Z jiného ranku...Hans vypadá neškodně. Bez těch kuliček v zadku pokleslo jeho ELO na cca 2500. Splaskla jedna velká bublina o americkém prodigy...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
PS. U Hanse si říkám, že ho asi doběhla minulost. Bez "podpůrného software" hraje tužku. Dariusz by toho mohl využít...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
12.10.2022 16:58
sisma
A nebylo by lepší, místo této diskuze, poblahopřát Novému Boru k pěknému výsledku? Šachy jsou individuální sport, soutěže družstev jsou jakousi nadstavbou. Šachisté se domluvili, že tam jsou podmínky jiné než v kolektivních sportech a funguje to tak již roky.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
12.10.2022 13:56
Teofil Horáček
@ciki333 : souhlasím s tím, co napsal patmat, navíc slušně a bez urážek, přiznejte si, že jste společně s krakenem "strelili capa".
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
12.10.2022 07:35
ciki333
Obdivuji Vaši trpělivost, krakene...Slovák, co se míchá do českých slangových výrazů.
Být to u nich v opačném gardu, tak nejjemnější nadávka dopadnuvší na hlavu drzého Čecha by zněla "Švéde zapičený." ( během ZVS jsem pochytil od východních bratří mnohé).
Jen jednou jsem zkusil diskutovat na slovenské mutaci Aktuálně.cz a utekl po hoďce odtamtud jak malý kluk.
PS. Polkni čučoriedku, patmate, a vysmahni do ritě...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-4|
12.10.2022 01:24
patmat
Je dosť rozdiel, či niekto označí sám seba hanlivejším výrazom alebo ho tak označí niekto iný z nešportového prostredia.
Alebo keď si černosi môžu medzi sebou nadávať do negrov, no od iných sa to už nedá.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
12.10.2022 00:45
patmat
To, ako nejaký študent preloží anglické slovíčka zo zahraničnej literatúry, nijako nedokazuje, že sa to v tom význame v Česku "používa".
Aj keď si vyhľadám novinové články, tak to je používané ako nadávka pre futbalistov či iných športovcov, žiadny "odborný pojem".
V terminológii ktorej športovej organizácie sa "používa" "žoldák"?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
12.10.2022 00:20
patmat
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
12.10.2022 00:18
patmat
"Od wiki" či "z wiki" je silne zavádzajúce spojenie, ak sa "Wiki" myslí Wikipédia, tak nesprávne, lebo to z Wikipédie nie je.
Je to len očividne strojový preklad niektorých francúzskych článkov z Wikipédie do iných jazykov umiestnených na stránke frwiki.wiki.
Asi sa pôjdem spýtať do knižnice, či tam nemajú "Upstartovaného roľníka" - vyzerá to na zaujímavú knihu.
Asi ste sa museli veľmi snažiť, aby ste získali takýto dôkaz "regulárneho" športového pojmu "žoldák".
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-1|
11.10.2022 23:36
patmat
Skúste si znovu prečítať, čo ste napísali, či to je pravda.
"Ve sportu, zejména ve fotbale , se výrazem „žoldák“ označuje sportovec..." "podle defince" - ktorá je len hatlaninou zo strojového prekladu nesúvisiaceho francúzskeho textu.
Ktorá česká športová organizácia, "zejména" futbalová, tak vo svojich textoch označuje svojich športovcov?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
11.10.2022 23:09
patmat
Otázne je, či naozaj nerozumiete, alebo sa tak len tvárite.
Tvrdili ste, že slovo "žoldák" je vo futbale v češtine nejako pevne "definovaný" pojem, no z toho odkazu na "definíciu" to vôbec nevyplýva.
Aj vo francúzskom originále je "mercenaire" len v úvodzovkách ako len prenesený pojem, teda nie definícia, a teda potom sa to už vôbec nedá tvrdiť o zlom českom preklade slova.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
11.10.2022 22:55
patmat
kraken8 11.10.2022 21:06: "Vy věříte, že "žoldáci" (podle definice viz níže)"
To nie je žiadna "definícia", ale chybný preklad zo zväčša strojovo preloženého textu - nepresná či nesprávna hatlanina s gramatickými chybami.
Môžete si francúzske slovíčko z originálu vložiť do nejakého lepšieho slovníka...
To sú podobné "dôkazy" ako od iného tunajšieho "experta" typu e-shop so suvenírmi či domáce detské video.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-3|
11.10.2022 22:28
Petan
Re kraken8: Existuje řada publikací o etiketě a slušném chování. David Navara vám tam dal tip na internetovou příručku českého jazyka. Tím byste mohl začít a pak si případně koupit nějakou sofistikovanější publikaci.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-1|
11.10.2022 22:09
ciki333
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
11.10.2022 21:55
Teofil Horáček
Diskusi uzavřeme tím, že nazývat profesionální sportovce "žoldáky" je hloupost, nicméně každé pravidlo má své výjimky. Například naši a slovenští hokejisté, kteří hrají ruskou KHL a uzavřeli smlouvy až v době, kdy Rusové napadli Ukrajinu, se dají s čistým svědomím za bezcharakterní žoldáky označit.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-3|
11.10.2022 21:51
ciki333
Tak na rovinu, kdybych měl ELO 2750+ a patagonský šachový klub mi nabídl 5 000 € /1partie, cestoval bych do Jižní Ameriky i na lodi (samozřejmě bych si palubní lístek nechal proplatit). V Pchjongjangu bych pro změnu od Kim Čong-una žádal za šachové dovednosti 4 000 € + společné foto s vůdcem jako svého času Rodmen. A za 3000 € bych si v Kremlu zahrál šachy i s Putinem...
PS. Je úsměvné, že NŠK sídlí na adrese Sklářská 705, 473 01 Nový Bor, ale "domácí" zápasy hraje v pražském hotelu Don Givanni...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-1|
11.10.2022 21:38
Teofil Horáček
@kraken8 : Uvádíte prokazatelně nesmyslné argumenty, podle Vaší definice by se za žoldáka dal označit každý, kdo chodí do práce a dostává mzdu, groteskní je i názor, že kdo do zaměstnání dojíždí případně tam i bydlí a domů se vrací jen na víkend, je nějakým způsobem méněcennější oproti někomu, kdo pracuje ve svém městě nebo vesnici, připadá mi to jako lehký trolling, ovšem plusy pro pana Navaru svědčí o tom, že většina zde jsou normální slušní lidé, kteří fantazírování o "žoldácích" berou jako názor výstřední a pomyslí si svoje...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-1|
11.10.2022 21:37
Petan
Re kraken8: Ve sportu, zejména ve fotbale se označení žoldák nepoužívá. Ale chápu, že pro některé účastníky zdejší diskuze, například pro vás, je nepřekonatelný problém vyjadřovat se tak, aby nikoho neuráželi.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
11.10.2022 21:28
David Navara
Tak ještě jednou a naposledy.
Kdo bude chtít, pochopí, co jsem měl na mysli. A ostatní ať si o tom myslí, co chtějí.
Zaprvé, mezi slovy "žoldnéř" a "žoldák" je rozdíl, to druhé je hanlivé: https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo= žoldák
Novináři se asi také nebude líbit, když ho označíte za pisálka nebo dokonce škrabala.
Zadruhé, nejsem voják a peníze u mne nehrají hlavní roli. Hari, Radek i já jsme v průběhu let odmítli několik finančně lákavějších nabídek, někteří další nejspíše také. A jinak samozřejmě jsem už přes 12 let živnostník. Ročně posílám na úřady 27 dokumentů (přiznání DPH, kontrolní hlášení, daň z příjmu, výkazy pro ČSSZ a VZP), bez pomoci daňového poradce bych to nezvládl.
Rozdíl mezi šachem a populárnějšími sporty je i v tom, že v jedné lize se člověk neuživí, pokud to není patnáct kol Bundesligy za nejbohatší klub. Osobně mi hraní v několika ligách vyhovuje.
Česká (a dříve československá) extraliga před pár desetiletími měla daleko skromnější zahraniční účast, ale nevidím v tom problém. Teď je daleko silnější extraliga i první ligy a pokud nějaký klub chce dát mládeži šanci, může ji nasadit na přední šachovnice proti silným zahraničním velmistrům, kteří tu dříve vůbec nehráli. Žádná pravidla tomu nebrání. Kdyby se při dnešních otevřených hranicích liga konala bez cizinců a bez velkých sponzorů, ani zájem mezi českou špičkou by asi nebyl kdovíjak velký. Tři cizince na osm šachovnic považuji za rozumnou volbu.
Jen na okraj ještě dodám, že v Rakousku podali výborné výkony také Peter Michalík, Martin Neugebauer/Nayhebauer a další hráči.
Nepovažuji za nutné se dále zdržovat touto diskusí, na to teď mám mnoho nedodělaných úkolů. Kdo chce, vybere si z mého textu fakta a argumenty. Kdo nechce, toho stejně nepřesvědčím. Děkuji za pozornost a přeji všem pěkný večer!
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+7/-1|
11.10.2022 20:18
Remcik z Banika
Uz jsem asi taky stary chuj nebo nacionalista, kazdopadne tento uspech ceskeho druzstva, kde byli 2 Cesi z 8 a navic Van odehral jen 2 partie, me nechava chladnym. I presto, ze za tim stoji asi hlavne Cesky management. Trosku mi to pripomnelo Slavii ve fotbale, kde jednou na zapas nejakeho Evropskeho poharu, co si matne vzpominam, nastoupili 4 Cesi z 11 hracu. Tak to proste je a proto me zajima uz jen reprezentacni fotbal i sachy. Zoldaci, to je myslim zbytecne pejorativni, chlapi jsou proste v praci, takove jsou podminky a pravidla a moznosti, proc by se meli chovat jinak.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-1|
11.10.2022 19:10
xdavx x
Nemo6 - trosku sis s temi umelci nabehl... koluje hodne historek, kdyz herec zmenil divadlo, ze se s nim pak nikdo z toho puvodniho divadla nebavil, a ze ostatni se na nej divali skrz prsty... viz vypraveni mensika nebo donutila, kdyz odesli z brna, nebo pameti Karla Effy, nebo docela znama historie mezi Burianem a Marvanem...
Ale samozrejme mas kus pravdy...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-2|
11.10.2022 17:11
Semod
Gratulace Novému Boru ... je to famózní úspěch českého šachového klubu ... a to, že za NB hrají profesionální "žoldáci", kteří klubu na mezinárodní scéně nedělají ostudu (ba naopak), jako například někteří reprezentanti na ME ve Slovinsku ... musí ocenit i pan Koutný.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-1|
11.10.2022 17:01
Nemo6
Možná v následné diskuzi nebylo jasně rozlišeno, že je podle mého názoru velký rozdíl mezi reprezentací klubu a reprezentací státu. Toto ve svém příspěvku zmiňuje i David Navara.
Je jasné, že stát by měl být reprezentován na mezinárodnich akcích typu olympiád apod. družstvem s reálnými občany daného státu a to pokud možno bez všelijakých rychlých udělování občanství a jiných podvodů, jak lze vidět hlavně v jiných komerčně úspěšných sportech.
Ale co se týče klubových soutěží, tam je situace podle mého názoru zcela jiná. Klub je do určité míry komerční subjekt, který, pokud hraje na vysoké úrovni, se z velké části musí o své financování postarat sám, a to zejména sponzoringem nebo reklamou, což je vlastně totéž. A tam už platí jasná pravidla, za sponzoring nebo reklama musí klub odevzdat protihodnotu = výsledek. Tam jsou silní zahraniční hráči podle mého názoru v pořádku a jinak to být ani nemůže.
A k těm žoldákům - no, mě to připadá zbytečně pejorativní označení. Vždyť špičkoví šachisté nejsou jen vrcholoví sportovci, ale také do určité míry velcí umělci. A teď srovnání - řekli byste o vynikajícím herci nebo hudebníkovi, který hostuje ve více sborech (samozřejmě za peníze), že je žoldák? Vím, že jsem asi naivní, ale mě to respekt k špičkovým hráčům prostě nedovolí.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-0|
11.10.2022 16:54
lykan
Celý příměr o žoldácích má význam zejména v tom, že je tu sice malá, ale nenulová pravděpodobnost, že se v tom někdo uvidí. O svobodě a o otroctví peněz. Ale chápu, že pro někoho, kdo si už dávno nechal místo srdce namontovat kalkulačku, to může být složité na pochopení.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-1|
11.10.2022 15:37
Petan
Nejsem si jist, zda by snížení kvoty 3 cizinců naše šachy někam posunulo. Pokud se podíváme na ligy v jiných zemích, myslím že je to s kvotami na cizince všude dost podobné.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
11.10.2022 13:55
xdavx x
...a pritom by stacilo jednoduse napsat, ze je pravdou, ze je urcitě velke mnozstvi ceskych hracu, kteri si kvuli preplaceni cizincu, nezahraji extraligu, a tím trpí jejich výkonnost... az tak jednoduche to bylo...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-4|
11.10.2022 13:08
Dagobert
xdavx x nevím, za co přesně děkujete. A také nevím, jaký smysl má odpověď na dotaz, který jste původně adresoval někomu jinému, bude mít. Cítím z vaší strany velkou zaujatost a přesvědčenost o své pravdě. A zřejmě na ní budete trvat, což naznačuje vaše poměrně agresivní argumentace, užitá velká písmena či zvýrazňování textu a také vynucování si odpovědi.
Takže David Navara se tu pokoušel vysvětlit (tedy tak jsem jeho příspěvek pochopil) rozdíl mezi turnaji, kde je kladen důraz na státní příslušnost a mezi turnaji, kde není. Tam pak nezáleží na místě, kde se člověk narodil, což je mimochodem věc, kterou ovlivnit nelze, a že oni v Novém Boru jsou sehraní a mají dobrý kolektiv.
Jak již bylo zmíněno, v extralize je více družstev, která mají na svých soupiskách cizince. Jen NB za to dostává čočku. Co se týká hráčů Češi vs cizinci. Pořád platí poměr maximálně 3 cizinců v zápase, takže většinu družstva musí tvořit Češi. A je na osobní odpovědnosti každého hráče, jak hodně se věnuje studiu šachů. Máme diskriminovat zahraniční hráče, kteří jsou lepší než ti tuzemští, protože nemají českou státní příslušnost? Má odpověď na tuto otázku je ne.
Poslední dodatek, opravdu už nebudu odpovídat, tak pěkný den
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+7/-0|
11.10.2022 12:10
xdavx x
Dagobert - Dekuji, to ticho je ohlusujici...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-7|
11.10.2022 10:49
xdavx x
Petan - protoze v Turnove nebydli cesti kluci, kteri se nemaji moznost zdokonalovat tim, ze si zahraji extraligu? To je pak otazka na ten ceskej zaklad, ze za takovej klub chteji hrat a vedet, ze nez by si zahrali dobre placenou extraligu, ze sponzor ty penize radeji nalije do cizincu... pak se ovsem nemuzeme divit, ze nam nerostou kvalitni hraci a nadejni mladi kluci prichazeji o svou silu v neodpovidajicich soutezich...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-6|
11.10.2022 10:30
Petan
Re xdavx x: Já bych z Nového boru nedělal zase až takovou exotickou vyjímku mezi šachovými kluby. Pokud například kouknu na soupisku extraligového Turnova, tak na prvních osmi šachovnicích vidím 5 cizinců. A první hráč, který žije v Turnově nebo okolí je na soupisce na 16. místě. Zásadní rozdíl tam mezi tímto klubem a nenáviděným novým borem nevidím.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+8/-0|
11.10.2022 10:26
xdavx x
Dagobert dekuji, alespon mi neberete pravo na muj nazor - kecy o tom, ze neci argumentace je zalostna, maji zejmena ti, kterym argument dojde...
A abych to dokazal - zareagujete na me tvrzeni, ze CESKYM hracum muze vadit, ze se nedostanou na soupisky extraligy, protoze jejich klub radeji preplati cizince? A mluvim o cizincich, tak laskave neuhybejte kecy o tom, jak tady nekdo bydli.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-8|
11.10.2022 10:26
Dagobert
xdavx x argumentace z vaší strany je žalostná. Reagujete na věci, které z mé strany nikdy nebyly vyřčeny. Naopak reakci na to, že ti hráči v ČR dlouhodobě hrají popřípadě i žijí, jste opomenul. Nebudu již dále odpovídat, protože vy už svůj názor máte, já mám svůj a tím bych to ukončil
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+6/-3|
11.10.2022 10:21
xdavx x
Dagobert - gratuluji k vestecke kouli a k presvedceni, ze svet je presne v souladu s vasi predstavou - ona ale ta diskuze je, kraken postoval priklady z fotbalu.
Petan - Dost pochybuji ze CESKYM hracum nevadi, ze se nedostanou na soupisku extraligy, protoze jejich klub preplaci radeji cizince...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-8|
11.10.2022 10:15
Teofil Horáček
Souhlasím s tím, co píše Dagobert. Přirovnání šachisty-profesionála k živnostníkovi má ke skutečnosti daleko blíž než hanlivé slovo "žoldák", zde užívané šachovým lumpenproletariátem.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+5/-1|
11.10.2022 10:15
Petan
Re xdavx x: Je zásadní rozdíl mezi většinou ve zdejší diskuzi a většinou mezi všemi šachisty. Tu mezi všemi šachisty změříme těžko. Já když se bavím se šachisty ve svém okolí nebo při zápasech družstev, tak ti většinově nový bor nevnímají jako nějaký cizácký klub, kterému by neměli přát úspěch. Ale je to o tom, v jaké bublině se člověk pohybuje.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+5/-0|
11.10.2022 10:14
xdavx x
mimochodem - Carlsen nema problem hrat v tymu, kdy druhy nejsilnejsi spoluhrac ma o 200 bodu nizsi Elo nez on. Novy Bor neni Ceskej tym, navic je sponzorovanej firmou, ktera celi obvineni z danovych podvodu (tedy podvodu na obyvatelich CR). Tak co? Mam se tesit jak tenhle zoldackej klub je uspesnej?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-8|
11.10.2022 10:13
Dagobert
xdavx x - ano to je ten plot vaší zahrádky, pokud by to vadilo globálně, objevily se názory té údajné většiny na více místech než je diskuze na NSS
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+5/-1|
11.10.2022 10:12
xdavx x
Dagobert - proboha, nechcete uz nechat tech kecu kdy si osobujete pravo mluvit za vetsinu lidi? Jak to vite, ze s tim vetsina lidi problem nema? Naopak, ja tady vidim, ze vetsina lidi ma stejny nazor jako ja. Tak se laskave podobnych soudruzskych vetsinovych nazoru zdrzte.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-7|
11.10.2022 10:08
Petan
Re kraken8: Na reprezentační úrovni se mi přestupy mezi zeměmi v situaci, kdy tam sportovec nemá žádné předky také nelíbí. Ve vámi zmíněném basketbalu je to fakt až moc benevolentní.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
11.10.2022 10:04
Dagobert
kraken8 šachista, který hraje za peníze na plný úvazek je přece živnostníkem nebo co vás vede k tomu, že to tak není?
Jinak chápu, že myslíte označení žoldáka pouze obrazně, nikoliv tak, že by pan Navara měl vzít do ruky pušku a jít střílet do lidí. Pak je to ale pouze váš subjektivní názor, se kterým holt nemusí každý souhlasit
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+5/-1|
11.10.2022 09:52
Dagobert
xdavx x - možná jste chtěl říct, že se dělá pro fanouška a to konkrétního. V šiřším měřítku za hranicí plotu vaší zahrádky se složením týmu NB problém tolik lidí už nemá. Jedná se o dlouhodobě spolu hrajicí hráče, kteří možná neabsolvovali příchod na svět v české porodnici, ale kteří v ČR dlouhodobě žijí případně hrají. To ale zmiňuji pouze pro Vás, protože z mého pohledu na tom nezáleží. V extralize se Čechů najde dost a že na tuto konkrétní soutěž bohužel nikdo jiný kromě Davida a Vana výkonnostně nemá není problém Nového Boru, ale hráčů samotných.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-2|
11.10.2022 09:46
srdce
DAVID NAVARA-Předem vám i vaším kolegům gratuluji k super kolektivnímu výkonu. Děkuji za váš příspěvek=mám stejný názor. S velkou úctou Petr Kraus.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+6/-0|
11.10.2022 09:35
xdavx x
dagobert - na urovni soutezi podobneho zamereni, v jakem slozeni tymu hraje napriklad mistr sveta?
Mně je tym, ve kterem hraje jeden Čech a zbytek jsou zahranicni hoste cimkoli, jen ne ceskym tymem. Navara si muze myslet co chce, ale jakykoli sport se dela zejmena pro fanousky ze? Nebo by alespon mel. A ja skutecne nevidim duvod fandit tymu (nebo ho vubec brat za cesky), ktery ma s ceskymi sachisty spolecny jen nazev a jednoho (kvalitniho) posunovace...
Vsetin sveho casu vykoupil vsechny dobre hrace v hokejove extralize - to se da jeste pochopit. Ale pokud by Vsetin mel na stridacce jen jednoho Cecha a zbytek mel kvalitni Kanadany, pak by mi jeho uspechy na kdejakych akcich, byly celkem jedno. Me zajimaji Cesti hraci...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-4|
11.10.2022 09:25
Teofil Horáček
Diskuse o "žoldácích" jen ukazuje, jak závist, hloupost a omezenost prostupuje i šachové prostředí. Trpaslíci, okopávající kotníky obrovi...Takže David Navara a další členové vítězného týmu nechť zisk evropského titulu oslaví a užijí si radost z úspěchu...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+5/-3|
11.10.2022 09:20
Dagobert
Přirovnávat sportovní výkon k výkonu vojenské služby je fakt mimo. A proč se zdejší diskutéři zaměřují na hráče z Nového Boru? Třeba proto, že pravidelně vyhrávají extraligu a jsou nejvíce na očích? Souvislost s články na tomto webu nevidím
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-3|
11.10.2022 09:13
Dagobert
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
11.10.2022 09:11
Petan
Re kraken8: Žoldnéř je označení pro vojáka, který zabíjí za peníze nepřátele toho, kdo si ho zaplatil. Použití stejného výrazu pro sportovce má trochu pejorativní nádech. Drtivá většina profesionálních sportovců se sportem živí tam, kde jim nejlépe platí, což málokdy bývá ve vesnici, kde se narodili. Nevšiml jsem si, že by třeba pro profesionální fotbalisty někdo používal označení žoldáci. Zajímavé je, že v diskuzích na NSS je výraz žoldáci používán výhradně pro šachisty Nového Boru. Když se podívám na extraligové soupisky, tak tam vidím mraky šachistů, kteří hrají za kluby z měst, kde nežijí a ke kterým nemají žádné vazby. Pročpak jsou trnem v oku jen ti Novoborští? Odpověď není těžké najít, stačí si přečíst pár článků na NSS.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-2|
11.10.2022 09:04
David Navara
Ještě jsem chtěl ve svém komentáři rozdělit úvodní souvětí na dvě, ale nedaří se mi text upravit.
Do místní diskuse se zapojovat nehodlám. Jen chci, aby lidé měli možnost přečíst si mé vyjádření a zamyslet se nad ním. Sám hraji za mnoho klubů a za žoldáka se rozhodně nepovažuji. V jednom z těchto klubů dokonce hraji výrazně déle než všichni místní hráči.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+4/-3|
11.10.2022 07:59
David Navara
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
11.10.2022 07:54
David Navara
Šachisté hrají ve více klubech, podobně jako mnozí živnostníci pracují pro více zadavatelů, mnozí lidé mají více než jeden úvazek. A nikdo je kvůli tomu nenazývá žoldáky.
Je dobře, že máme soutěže pro národní týmy, jako je Olympiáda nebo ME družstev, ale je v naprostém pořádku, že vedle nich existují i klubové soutěže. Nový Bor je skutečný klub s výbornou týmovou atmosférou. Hrajeme společně už mnoho let a přestože někteří z nás měli i finančně lákavější nabídky, zůstali v Boru. Máme lepší kolektiv než mnohé kluby složené z hráčů jedné země. Konkrétní lidé jsou v tomto ohledu důležitější než jejich národnost nebo státní příslušnost a to je důležitá zpráva, která by v dnešní době rozhodně neměla zapadnout.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+10/-2|
11.10.2022 07:52
ddf
Budou rozbory partii z mistrovstvi USA?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
10.10.2022 22:46
Igi2
2ts6 Keby tam mali aspoň tých dvoch silných občanov SR maďarskej národnosti - Petényi a Rigó, nepoviem. Takto to bolo trochu zarážajúce. Inak podiel maďarských hráčov v slovenskej extralige poriadne narástol, že by sa OrbánOrszágu až tak ekonomicky nedarilo?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
10.10.2022 19:00
tsonga6
Dunajska streda má podla scitania 75% ludi s madarskou narodnostou, takze je vcelku logicke ze tam budu hrat aj Madari.
Porovnanie s novym borom je dost od veci
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
10.10.2022 14:44
Paul
Výsledek je super, ale to poslední kolo bylo docela drama, Vidit stál naprohru a nakonec prohrál, David Navara stál hodně špatně,ale nakonec remis a u Hariho na jedničce jsem trnul, aby tam nebyla nějaká pevnost (V+P:D).
Ale konec dobrý, všechno dobré. Souhlasím, s kolegy, že je škoda, že tam nehrálo víc našich. Nevíte někdo proč hrál Van jenom 2 kola ?
K těm žoldákům, nevíte jestli je Dunajská Streda ještě furt na Slovensku ? V posledním kole tam za ně hrálo 6 Maďarů...(aspoň podle vlaječek)
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2/-0|
10.10.2022 14:10
Rubinus
Petan: Protože oni to jsou v podstatě žoldáci. A v šachách je to tím výraznější, že mohou hrát teoreticky neomezený počet ligových soutěží, jde jen o termíny. To by ve fotbale naštěstí nešlo, aby si Ronaldo, pokud ho v MU zase nepostaví, zajel zahrát třeba na Letnou... Celý profesionální sport je čím dál větší cirkus, protože pro většinu velkoklubů je důležitější prodej, než výsledky. Ideální sestava pro anglickou ligu je nejspíš (pořadí není podle důležitosti) Američan, Afričan domácí, Afričan dovezený, Arab, dva další Asiati, z toho jeden Číňan, zatímco místo druhého může být jihoameričan, Australan, nebo Zélanďan (může být případně nahrazen Němcem, Španělem, Italem, Francouzem), Ir, Skot, někdo z východní Evropy a jeden domácí hráč. Pokud je minimálně jeden z nich ještě LGBT, bonus navíc...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-1|
10.10.2022 14:00
Petan
Re xdavx x: Ve všech sportech, šachy nevyjímaje, finančně silné kluby hledají posily tam, kde jsou v tom konkrétním sportu silní hráči. A pokud je někdo ochoten nacpat prachy do šachového klubu se záměrem být úspěšný i na mezinárodní scéně, tak to asi těžko půjde jen s českými šachisty. Ve fotbale prakticky všechny kluby, hrající úspěšně Ligu mistrů, mají ve své kádru fotbalisty z celého světa a domácí často bývají v menšině. A nechápu proč profesionální sportovce nazýváš pejorativním označením žoldáci. To mají chodit hákovat do fabriky a šachy hrát po práci?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+5/-2|
10.10.2022 13:25
xdavx x
novy bor to je neco jako MU v dobe, kdy tam hraval jen jeden anglican... best "anglicky" klub ever... vubec nechapu, co by me na tom zoldackem druzstvu melo tesit... jina situace by byla, kdyby tam hrali cesti sachiste a uspeli.. tohle je spis trapne.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3/-3|
10.10.2022 12:59
slavista
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0/-0|
10.10.2022 11:51
MMM
Za zmínku stojí, že na tomto turnaji opěvovaní mladí Indové (Gukesh, Erigaisi, Nihal) za staršími Indy (Anand, Vidit, Harikrishna) celkem výrazně zaostali.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1/-0|
10.10.2022 09:23
Levon Aronian
06.10.1982
Jednička Arménie od počátku roku 2000. Ve své zemi je považován za celebritu a hrdinu. V roce 2005 byl vyhlášen nejlepšín arménským sportovcem a byl mu udělen titul Čestného mistra sportu Arménské republiky.
kraken8
Krakene, s tím Aronjanem jste měl svatou pravdu. Nevím, proč ho stále zvou na nejprestižnější turnaje. Je to zetlelá kopa hnoje, dávno za zenitem výkonnosti. Štěstí pro Levona, že se ho piňda Yoo bál. Takový Abdusatorov by nezaváhal. Z jiného ranku...Hans vypadá neškodně. Bez těch kuliček v zadku pokleslo jeho ELO na cca 2500. Splaskla jedna velká bublina o americkém prodigy...
Prosím o názor pana krakena:
1) https://www.tipsport.cz/tiket?idu=-78040531283&idb=-1&hash=bed0fa81&affid=-3WGrq1N6cRH2r0-j9cp8g
2) https://www.tipsport.cz/tiket?idu=-78040530287&idb=-1&hash=16bab9bc&affid=-3WGrq1N6cRH2r0-j9cp8g
3) https://www.tipsport.cz/tiket?idu=-78040530241&idb=-1&hash=3ecca263&affid=-3WGrq1N6cRH2r0-j9cp8g
PS. U Hanse si říkám, že ho asi doběhla minulost. Bez "podpůrného software" hraje tužku. Dariusz by toho mohl využít...
A nebylo by lepší, místo této diskuze, poblahopřát Novému Boru k pěknému výsledku? Šachy jsou individuální sport, soutěže družstev jsou jakousi nadstavbou. Šachisté se domluvili, že tam jsou podmínky jiné než v kolektivních sportech a funguje to tak již roky.
@ciki333 : souhlasím s tím, co napsal patmat, navíc slušně a bez urážek, přiznejte si, že jste společně s krakenem "strelili capa".
Obdivuji Vaši trpělivost, krakene...Slovák, co se míchá do českých slangových výrazů.
Být to u nich v opačném gardu, tak nejjemnější nadávka dopadnuvší na hlavu drzého Čecha by zněla "Švéde zapičený." ( během ZVS jsem pochytil od východních bratří mnohé).
Jen jednou jsem zkusil diskutovat na slovenské mutaci Aktuálně.cz a utekl po hoďce odtamtud jak malý kluk.
PS. Polkni čučoriedku, patmate, a vysmahni do ritě...
Alebo keď si černosi môžu medzi sebou nadávať do negrov, no od iných sa to už nedá.
Aj keď si vyhľadám novinové články, tak to je používané ako nadávka pre futbalistov či iných športovcov, žiadny "odborný pojem".
V terminológii ktorej športovej organizácie sa "používa" "žoldák"?
Je to len očividne strojový preklad niektorých francúzskych článkov z Wikipédie do iných jazykov umiestnených na stránke frwiki.wiki.
Už úvodná strána českej mutácie je veľmi zábavná https://cs.frwiki.wiki, keďže ani neexistuje, tak to presmeruje na asi najzaujímavejší obsah https://cs.frwiki.wiki/wiki/Le_Paysan_parvenu
Asi sa pôjdem spýtať do knižnice, či tam nemajú "Upstartovaného roľníka" - vyzerá to na zaujímavú knihu.
Asi ste sa museli veľmi snažiť, aby ste získali takýto dôkaz "regulárneho" športového pojmu "žoldák".
"Ve sportu, zejména ve fotbale , se výrazem „žoldák“ označuje sportovec..." "podle defince" - ktorá je len hatlaninou zo strojového prekladu nesúvisiaceho francúzskeho textu.
Ktorá česká športová organizácia, "zejména" futbalová, tak vo svojich textoch označuje svojich športovcov?
Tvrdili ste, že slovo "žoldák" je vo futbale v češtine nejako pevne "definovaný" pojem, no z toho odkazu na "definíciu" to vôbec nevyplýva.
Aj vo francúzskom originále je "mercenaire" len v úvodzovkách ako len prenesený pojem, teda nie definícia, a teda potom sa to už vôbec nedá tvrdiť o zlom českom preklade slova.
To nie je žiadna "definícia", ale chybný preklad zo zväčša strojovo preloženého textu - nepresná či nesprávna hatlanina s gramatickými chybami.
Môžete si francúzske slovíčko z originálu vložiť do nejakého lepšieho slovníka...
To sú podobné "dôkazy" ako od iného tunajšieho "experta" typu e-shop so suvenírmi či domáce detské video.
Re kraken8: Existuje řada publikací o etiketě a slušném chování. David Navara vám tam dal tip na internetovou příručku českého jazyka. Tím byste mohl začít a pak si případně koupit nějakou sofistikovanější publikaci.
Diskusi uzavřeme tím, že nazývat profesionální sportovce "žoldáky" je hloupost, nicméně každé pravidlo má své výjimky. Například naši a slovenští hokejisté, kteří hrají ruskou KHL a uzavřeli smlouvy až v době, kdy Rusové napadli Ukrajinu, se dají s čistým svědomím za bezcharakterní žoldáky označit.
Tak na rovinu, kdybych měl ELO 2750+ a patagonský šachový klub mi nabídl 5 000 € /1partie, cestoval bych do Jižní Ameriky i na lodi (samozřejmě bych si palubní lístek nechal proplatit). V Pchjongjangu bych pro změnu od Kim Čong-una žádal za šachové dovednosti 4 000 € + společné foto s vůdcem jako svého času Rodmen. A za 3000 € bych si v Kremlu zahrál šachy i s Putinem...
PS. Je úsměvné, že NŠK sídlí na adrese Sklářská 705, 473 01 Nový Bor, ale "domácí" zápasy hraje v pražském hotelu Don Givanni...
@kraken8 : Uvádíte prokazatelně nesmyslné argumenty, podle Vaší definice by se za žoldáka dal označit každý, kdo chodí do práce a dostává mzdu, groteskní je i názor, že kdo do zaměstnání dojíždí případně tam i bydlí a domů se vrací jen na víkend, je nějakým způsobem méněcennější oproti někomu, kdo pracuje ve svém městě nebo vesnici, připadá mi to jako lehký trolling, ovšem plusy pro pana Navaru svědčí o tom, že většina zde jsou normální slušní lidé, kteří fantazírování o "žoldácích" berou jako názor výstřední a pomyslí si svoje...
Re kraken8: Ve sportu, zejména ve fotbale se označení žoldák nepoužívá. Ale chápu, že pro některé účastníky zdejší diskuze, například pro vás, je nepřekonatelný problém vyjadřovat se tak, aby nikoho neuráželi.
Uz jsem asi taky stary chuj nebo nacionalista, kazdopadne tento uspech ceskeho druzstva, kde byli 2 Cesi z 8 a navic Van odehral jen 2 partie, me nechava chladnym. I presto, ze za tim stoji asi hlavne Cesky management. Trosku mi to pripomnelo Slavii ve fotbale, kde jednou na zapas nejakeho Evropskeho poharu, co si matne vzpominam, nastoupili 4 Cesi z 11 hracu. Tak to proste je a proto me zajima uz jen reprezentacni fotbal i sachy. Zoldaci, to je myslim zbytecne pejorativni, chlapi jsou proste v praci, takove jsou podminky a pravidla a moznosti, proc by se meli chovat jinak.
Nemo6 - trosku sis s temi umelci nabehl... koluje hodne historek, kdyz herec zmenil divadlo, ze se s nim pak nikdo z toho puvodniho divadla nebavil, a ze ostatni se na nej divali skrz prsty... viz vypraveni mensika nebo donutila, kdyz odesli z brna, nebo pameti Karla Effy, nebo docela znama historie mezi Burianem a Marvanem...
Ale samozrejme mas kus pravdy...
Možná v následné diskuzi nebylo jasně rozlišeno, že je podle mého názoru velký rozdíl mezi reprezentací klubu a reprezentací státu. Toto ve svém příspěvku zmiňuje i David Navara.
Je jasné, že stát by měl být reprezentován na mezinárodnich akcích typu olympiád apod. družstvem s reálnými občany daného státu a to pokud možno bez všelijakých rychlých udělování občanství a jiných podvodů, jak lze vidět hlavně v jiných komerčně úspěšných sportech.
Ale co se týče klubových soutěží, tam je situace podle mého názoru zcela jiná. Klub je do určité míry komerční subjekt, který, pokud hraje na vysoké úrovni, se z velké části musí o své financování postarat sám, a to zejména sponzoringem nebo reklamou, což je vlastně totéž. A tam už platí jasná pravidla, za sponzoring nebo reklama musí klub odevzdat protihodnotu = výsledek. Tam jsou silní zahraniční hráči podle mého názoru v pořádku a jinak to být ani nemůže.
A k těm žoldákům - no, mě to připadá zbytečně pejorativní označení. Vždyť špičkoví šachisté nejsou jen vrcholoví sportovci, ale také do určité míry velcí umělci. A teď srovnání - řekli byste o vynikajícím herci nebo hudebníkovi, který hostuje ve více sborech (samozřejmě za peníze), že je žoldák? Vím, že jsem asi naivní, ale mě to respekt k špičkovým hráčům prostě nedovolí.
Celý příměr o žoldácích má význam zejména v tom, že je tu sice malá, ale nenulová pravděpodobnost, že se v tom někdo uvidí. O svobodě a o otroctví peněz. Ale chápu, že pro někoho, kdo si už dávno nechal místo srdce namontovat kalkulačku, to může být složité na pochopení.
Nejsem si jist, zda by snížení kvoty 3 cizinců naše šachy někam posunulo. Pokud se podíváme na ligy v jiných zemích, myslím že je to s kvotami na cizince všude dost podobné.
...a pritom by stacilo jednoduse napsat, ze je pravdou, ze je urcitě velke mnozstvi ceskych hracu, kteri si kvuli preplaceni cizincu, nezahraji extraligu, a tím trpí jejich výkonnost... az tak jednoduche to bylo...
xdavx x nevím, za co přesně děkujete. A také nevím, jaký smysl má odpověď na dotaz, který jste původně adresoval někomu jinému, bude mít. Cítím z vaší strany velkou zaujatost a přesvědčenost o své pravdě. A zřejmě na ní budete trvat, což naznačuje vaše poměrně agresivní argumentace, užitá velká písmena či zvýrazňování textu a také vynucování si odpovědi.
Takže David Navara se tu pokoušel vysvětlit (tedy tak jsem jeho příspěvek pochopil) rozdíl mezi turnaji, kde je kladen důraz na státní příslušnost a mezi turnaji, kde není. Tam pak nezáleží na místě, kde se člověk narodil, což je mimochodem věc, kterou ovlivnit nelze, a že oni v Novém Boru jsou sehraní a mají dobrý kolektiv.
Jak již bylo zmíněno, v extralize je více družstev, která mají na svých soupiskách cizince. Jen NB za to dostává čočku. Co se týká hráčů Češi vs cizinci. Pořád platí poměr maximálně 3 cizinců v zápase, takže většinu družstva musí tvořit Češi. A je na osobní odpovědnosti každého hráče, jak hodně se věnuje studiu šachů. Máme diskriminovat zahraniční hráče, kteří jsou lepší než ti tuzemští, protože nemají českou státní příslušnost? Má odpověď na tuto otázku je ne.
Poslední dodatek, opravdu už nebudu odpovídat, tak pěkný den
Dagobert - Dekuji, to ticho je ohlusujici...
Petan - protoze v Turnove nebydli cesti kluci, kteri se nemaji moznost zdokonalovat tim, ze si zahraji extraligu? To je pak otazka na ten ceskej zaklad, ze za takovej klub chteji hrat a vedet, ze nez by si zahrali dobre placenou extraligu, ze sponzor ty penize radeji nalije do cizincu... pak se ovsem nemuzeme divit, ze nam nerostou kvalitni hraci a nadejni mladi kluci prichazeji o svou silu v neodpovidajicich soutezich...
Re xdavx x: Já bych z Nového boru nedělal zase až takovou exotickou vyjímku mezi šachovými kluby. Pokud například kouknu na soupisku extraligového Turnova, tak na prvních osmi šachovnicích vidím 5 cizinců. A první hráč, který žije v Turnově nebo okolí je na soupisce na 16. místě. Zásadní rozdíl tam mezi tímto klubem a nenáviděným novým borem nevidím.
Dagobert dekuji, alespon mi neberete pravo na muj nazor - kecy o tom, ze neci argumentace je zalostna, maji zejmena ti, kterym argument dojde...
A abych to dokazal - zareagujete na me tvrzeni, ze CESKYM hracum muze vadit, ze se nedostanou na soupisky extraligy, protoze jejich klub radeji preplati cizince? A mluvim o cizincich, tak laskave neuhybejte kecy o tom, jak tady nekdo bydli.
xdavx x argumentace z vaší strany je žalostná. Reagujete na věci, které z mé strany nikdy nebyly vyřčeny. Naopak reakci na to, že ti hráči v ČR dlouhodobě hrají popřípadě i žijí, jste opomenul. Nebudu již dále odpovídat, protože vy už svůj názor máte, já mám svůj a tím bych to ukončil
Dagobert - gratuluji k vestecke kouli a k presvedceni, ze svet je presne v souladu s vasi predstavou - ona ale ta diskuze je, kraken postoval priklady z fotbalu.
Petan - Dost pochybuji ze CESKYM hracum nevadi, ze se nedostanou na soupisku extraligy, protoze jejich klub preplaci radeji cizince...
Souhlasím s tím, co píše Dagobert. Přirovnání šachisty-profesionála k živnostníkovi má ke skutečnosti daleko blíž než hanlivé slovo "žoldák", zde užívané šachovým lumpenproletariátem.
Re xdavx x: Je zásadní rozdíl mezi většinou ve zdejší diskuzi a většinou mezi všemi šachisty. Tu mezi všemi šachisty změříme těžko. Já když se bavím se šachisty ve svém okolí nebo při zápasech družstev, tak ti většinově nový bor nevnímají jako nějaký cizácký klub, kterému by neměli přát úspěch. Ale je to o tom, v jaké bublině se člověk pohybuje.
mimochodem - Carlsen nema problem hrat v tymu, kdy druhy nejsilnejsi spoluhrac ma o 200 bodu nizsi Elo nez on. Novy Bor neni Ceskej tym, navic je sponzorovanej firmou, ktera celi obvineni z danovych podvodu (tedy podvodu na obyvatelich CR). Tak co? Mam se tesit jak tenhle zoldackej klub je uspesnej?
xdavx x - ano to je ten plot vaší zahrádky, pokud by to vadilo globálně, objevily se názory té údajné většiny na více místech než je diskuze na NSS
Dagobert - proboha, nechcete uz nechat tech kecu kdy si osobujete pravo mluvit za vetsinu lidi? Jak to vite, ze s tim vetsina lidi problem nema? Naopak, ja tady vidim, ze vetsina lidi ma stejny nazor jako ja. Tak se laskave podobnych soudruzskych vetsinovych nazoru zdrzte.
Re kraken8: Na reprezentační úrovni se mi přestupy mezi zeměmi v situaci, kdy tam sportovec nemá žádné předky také nelíbí. Ve vámi zmíněném basketbalu je to fakt až moc benevolentní.
kraken8 šachista, který hraje za peníze na plný úvazek je přece živnostníkem nebo co vás vede k tomu, že to tak není?
Jinak chápu, že myslíte označení žoldáka pouze obrazně, nikoliv tak, že by pan Navara měl vzít do ruky pušku a jít střílet do lidí. Pak je to ale pouze váš subjektivní názor, se kterým holt nemusí každý souhlasit
xdavx x - možná jste chtěl říct, že se dělá pro fanouška a to konkrétního. V šiřším měřítku za hranicí plotu vaší zahrádky se složením týmu NB problém tolik lidí už nemá. Jedná se o dlouhodobě spolu hrajicí hráče, kteří možná neabsolvovali příchod na svět v české porodnici, ale kteří v ČR dlouhodobě žijí případně hrají. To ale zmiňuji pouze pro Vás, protože z mého pohledu na tom nezáleží. V extralize se Čechů najde dost a že na tuto konkrétní soutěž bohužel nikdo jiný kromě Davida a Vana výkonnostně nemá není problém Nového Boru, ale hráčů samotných.
DAVID NAVARA-Předem vám i vaším kolegům gratuluji k super kolektivnímu výkonu. Děkuji za váš příspěvek=mám stejný názor. S velkou úctou Petr Kraus.
dagobert - na urovni soutezi podobneho zamereni, v jakem slozeni tymu hraje napriklad mistr sveta?
Mně je tym, ve kterem hraje jeden Čech a zbytek jsou zahranicni hoste cimkoli, jen ne ceskym tymem. Navara si muze myslet co chce, ale jakykoli sport se dela zejmena pro fanousky ze? Nebo by alespon mel. A ja skutecne nevidim duvod fandit tymu (nebo ho vubec brat za cesky), ktery ma s ceskymi sachisty spolecny jen nazev a jednoho (kvalitniho) posunovace...
Vsetin sveho casu vykoupil vsechny dobre hrace v hokejove extralize - to se da jeste pochopit. Ale pokud by Vsetin mel na stridacce jen jednoho Cecha a zbytek mel kvalitni Kanadany, pak by mi jeho uspechy na kdejakych akcich, byly celkem jedno. Me zajimaji Cesti hraci...
Diskuse o "žoldácích" jen ukazuje, jak závist, hloupost a omezenost prostupuje i šachové prostředí. Trpaslíci, okopávající kotníky obrovi...Takže David Navara a další členové vítězného týmu nechť zisk evropského titulu oslaví a užijí si radost z úspěchu...
Přirovnávat sportovní výkon k výkonu vojenské služby je fakt mimo. A proč se zdejší diskutéři zaměřují na hráče z Nového Boru? Třeba proto, že pravidelně vyhrávají extraligu a jsou nejvíce na očích? Souvislost s články na tomto webu nevidím
Re kraken8: Žoldnéř je označení pro vojáka, který zabíjí za peníze nepřátele toho, kdo si ho zaplatil. Použití stejného výrazu pro sportovce má trochu pejorativní nádech. Drtivá většina profesionálních sportovců se sportem živí tam, kde jim nejlépe platí, což málokdy bývá ve vesnici, kde se narodili. Nevšiml jsem si, že by třeba pro profesionální fotbalisty někdo používal označení žoldáci. Zajímavé je, že v diskuzích na NSS je výraz žoldáci používán výhradně pro šachisty Nového Boru. Když se podívám na extraligové soupisky, tak tam vidím mraky šachistů, kteří hrají za kluby z měst, kde nežijí a ke kterým nemají žádné vazby. Pročpak jsou trnem v oku jen ti Novoborští? Odpověď není těžké najít, stačí si přečíst pár článků na NSS.
Budou rozbory partii z mistrovstvi USA?
Výsledek je super, ale to poslední kolo bylo docela drama, Vidit stál naprohru a nakonec prohrál, David Navara stál hodně špatně,ale nakonec remis a u Hariho na jedničce jsem trnul, aby tam nebyla nějaká pevnost (V+P:D).
Ale konec dobrý, všechno dobré. Souhlasím, s kolegy, že je škoda, že tam nehrálo víc našich. Nevíte někdo proč hrál Van jenom 2 kola ?
K těm žoldákům, nevíte jestli je Dunajská Streda ještě furt na Slovensku ? V posledním kole tam za ně hrálo 6 Maďarů...(aspoň podle vlaječek)
Petan: Protože oni to jsou v podstatě žoldáci. A v šachách je to tím výraznější, že mohou hrát teoreticky neomezený počet ligových soutěží, jde jen o termíny. To by ve fotbale naštěstí nešlo, aby si Ronaldo, pokud ho v MU zase nepostaví, zajel zahrát třeba na Letnou... Celý profesionální sport je čím dál větší cirkus, protože pro většinu velkoklubů je důležitější prodej, než výsledky. Ideální sestava pro anglickou ligu je nejspíš (pořadí není podle důležitosti) Američan, Afričan domácí, Afričan dovezený, Arab, dva další Asiati, z toho jeden Číňan, zatímco místo druhého může být jihoameričan, Australan, nebo Zélanďan (může být případně nahrazen Němcem, Španělem, Italem, Francouzem), Ir, Skot, někdo z východní Evropy a jeden domácí hráč. Pokud je minimálně jeden z nich ještě LGBT, bonus navíc...
Re xdavx x: Ve všech sportech, šachy nevyjímaje, finančně silné kluby hledají posily tam, kde jsou v tom konkrétním sportu silní hráči. A pokud je někdo ochoten nacpat prachy do šachového klubu se záměrem být úspěšný i na mezinárodní scéně, tak to asi těžko půjde jen s českými šachisty. Ve fotbale prakticky všechny kluby, hrající úspěšně Ligu mistrů, mají ve své kádru fotbalisty z celého světa a domácí často bývají v menšině. A nechápu proč profesionální sportovce nazýváš pejorativním označením žoldáci. To mají chodit hákovat do fabriky a šachy hrát po práci?
novy bor to je neco jako MU v dobe, kdy tam hraval jen jeden anglican... best "anglicky" klub ever... vubec nechapu, co by me na tom zoldackem druzstvu melo tesit... jina situace by byla, kdyby tam hrali cesti sachiste a uspeli.. tohle je spis trapne.