Hľadanie krásy II.

13.11.2014 05:31 | Turnaje

Prvá časť Hľadania krásy začala zľahka. V tejto druhej časti už odhodíme politickú korektnosť, a dotkneme sa otázok, či hrajú silnejší hráči krajšie než tí slabší...

...či počítače vedia hrať krásny šach a či sa krása časom mení. Na konci nájdete asi najkrajší diagram, ktorý som našiel medzi vašimi partiami, ktoré ste mi zaslali.

Počítač je hluchý skladateľ

Môžu spolu počítače zohrať krásnu partiu? Približne tretina z vás napísala, že nemôžu, obvykle s poukazom na to, že počítače nemajú tvorivého ducha. To by viedlo k paradoxnému javu: ak by ste videli partiu, nevedeli by ste povedať, či je krásna, pokým by vám niekto neprezradil, kto ju hral. Samotné ťahy by nestačili. A to mi pripadá veľmi neintuitívne.

Dve tretiny tvrdili opak, poukazujúc na známe príklady. Niektorí z vás ste si spomenuli aj na partiu Rybka 4 – Naum 4, ktorú som pred štyrmi rokmi komentoval na NSS a ktorú dodnes považujem za jednu z najkrajších partií, aké kedy boli zohrané. Odporúčam si ju prehrať, nebudete sklamaní.
 

Zdá sa mi, že šalamúnske a správne riešenie dilemy, či počítače hrajú alebo nehrajú krásne, spočíva v akceptovaní rozoznania krásy ako tvorivého činu. Počítače hrajú (občas) krásne, ale nevedia o tom. Alebo pravdivejšie: aj v počítačových partiách sa občas vyskytne krása, ale počítače ju nezaznamenajú. Hodnotenie Rybky sa preto nezachveje. Človek tú krásu rozozná, a v tom je jeho tvorivý príspevok k tomu, aby krása zažiarila. Krása zažiari, až keď ju odhalí (dobrý) vkus.

Ak sa vám zdá, že je to málo, nikdy neplaťte fotografom. Veď oni tiež len odfotili to, čo už je. Vybrali a zarámovali. A smejte sa hľadačom futbalových talentov. Oni tiež len rozoznali talent v Maradonovi, keď ešte naháňal mičudu kdesi v prachu na argentínskej ulici.

Šachová krása sa plynutím času (ne)mení

Je krása nemenná, alebo sa mení? Väčšina z vás odpovedala, že šachová krása ostáva stále rovnaká, ako vidno na grafe nižšie. Mnohí ste si ale sťažovali, že otázka je postavená príliš ostro; že by bolo lepšie dať viac jemnejšie rozlíšených možností.

   

Klinec po hlavičke ale trafil podľa môjho názoru Lukáš Starý, ktorý lakonicky napísal: „Krása sa nemení, vyvíja sa.“ Ja by som možno zmenil slovo a napísal:

Šachová krása sa nemení, ale obohacuje sa. Rozširuje sa. Čo bolo pred 100 rokmi naozaj krásne, je krásne dodnes. Dnes ale vznikajú krásne partie, ktoré pred 100 rokmi možné neboli, proste preto, že šachové pochopenie to neumožňovalo.

Spomeňte si len na partiu Morozevič – Vachier-Lagrave z minulého dielu. Aljechin ju proste hrať nemohol: nehrali sa takéto otvorenia, nehralo sa takto. A už vôbec nemohol hrať partiu Rybka-Naum citovanú vyššie; to i dnes zvládnu len počítače, ľudskí hráči ešte nie.

Podobne je to s architektúrou. Pražský hrad je krásny stále, ale mrakodrapy, domy zo skla a podobné, často veľmi pekné budovy v tom čase postaviť proste nemohli. Dnes máme jedno i druhé. A dovolím si povedať, že o niečo viac nás vzrušuje to druhé, to súčasné. To je „naša“ krása.

Skúsené oči vidia viac krásy

Do dotazníka som vpašoval i dve politicky nekorektné otázky. Chcel som vedieť, či silnejší hráči hrajú krajší šach, a či majú lepší  šachový vkus. Tu sú výsledky:

   

Už tu je viditeľný mierny nesúhlas. V otázke vkusu (možno nevhodne položenej) je ešte výraznejší:

 

Priznám sa, že keď som videl tieto výsledky, bol som na rozpakoch. Súhlas v prvej otázke som považoval za takmer automatický. Naozaj si myslím, že Kramnik hrá krajší šach ako Pavel Čech (Pavle odpusť), a ten zase krajší šach ako hráč 2VT, ktorý ale hrá krajšie ako amatér, čo sa včera naučil ťahať. Tu sú moje dôvody.

  • Predstavte si paralelu s inými činnosťami. Beží krajšie Bolt alebo Markoš? Hrá futbal krajšie Messi alebo nejaký útočník z druhej ligy? Barcelona alebo Zvolen C? Píše krajšie Kundera alebo desaťročné dievča? Vyrobí krajšie hlinené džbány profesionálny hrnčiar, alebo amatér, ktorý druhýkrát prišiel na večerný kurz?
 
  • Druhý argument je empirický. Na Sinquefield Cupe 2014, najsilnejšom turnaji za posledný rok, sa hralo dohromady 30 partií. Z nich aspoň tieto (celá šestina) sú vyslovene pekné:Carlsen-Caruana,Caruana-Aronian,Vachier-Lagrave – Aronian,Topalov-Nakamura,Aronian-Topalov. A to som ani nepozeral všetky partie, len čo som si spomenul popamäti. Neviem si ale predstaviť, že by ste (povedzme) v2.lige F roku 2013/2014našli päť takýchto pekných partií. A to vyberáte nie z 30tich, ale približne z 520 partií. Ak má niekto čas a chuť, skúste to!
 
  • Tretí argument je možno trochu podivný, ale má svoju logiku. Keď spolu hrajú dvaja výrazne nerovnocenní hráči, silnejší obvykle vyhrá. A počuli ste niekedy, že by niekto krásne prehral? Vyhrať sa krásne dá, ale prehrať sa dá len statočne; krásne sotva. Chyba je málokedy krásna.
 

Samozrejme, aj kluboví hráči môžu hrať pekne. Nájdu pekný úder, kombináciu. Ale niektoré oblasti šachového poznania im ostávajú skryté, a preto niektoré naozaj krásne kusy proste nevytvoria. Podobne ako orchester môže zahrať väčší rozsah skladieb ako kapela zložená z troch nástrojov, aj veľmajster dokáže vytvoriť väčší rozsah krásy ako klubový hráč. Krása šachovej tvorby sa podľa mňa zvyšuje so silou hráča, podobne ako sa postupne obohacuje s časom.

Možno je dobré nastoliť paralelu s láskou k vínu. Keď pijete víno prvýkrát, môže to byť Hradná Pani, Ostravský Kahan alebo iné čučo. Opijete sa tak či tak, ste ohúrení, a poviete si: „Aké skvelé víno.“ Podobne aj amatér, keď uvidí prvýkrát mat na f7.

Keď ale vyskúšate aj niekoľko iných vín, zistíte, že dobré sudové víno je omnoho lepšie ako tá podivnosť, ktorú ste pili prvýkrát. Podobne ako klubový hráč, ktorý pochopil, že korektná pozičná partia je v niečom omnoho krajšia ako nekorektný ale napohľad efektný útok.

No a keď pijete roky a víno študujete, viete, že niektoré vína sú meditatívne, na dlhé popíjanie, iné sa hodia k francúzskym syrom a zase iné k rybe. Niektoré sú dobré na osvieženie, iné na vychutnávanie. Neodsudzujete sudové víno, lebo to má tiež svoju dôstojnosť. Poznáte ale aj lahodné chute starých a tajomných vín. Vyskúšate ľadové víno, barikové víno, hľadáte chuť rôznych experimentov. Tak vidia profesionálni hráči šach. Neodsudzujú peknú malú kombináciu či dobre vedenú pozičnú partiu podľa klasických vzorov. Poznajú ale ešte aj inú krásu. Skúsené oči vidia viac.

K vkusu: Predstavte si, že traja hráči vydajú knižku nazvanú „Najkrajšie šachové partie, môj výber“. Jedným z nich bude David Navara, druhým váš kolega N. N. z klubu, ktorý má rating 2200 a tretím pán X, ktorý hráva šach len na serveri kurnik.pl a v živote vážnu partiu nehral. Od koho by ste si knižku kúpili? A prečo?

Krásna neznáma

Aj keď nadpis asi skôr evokuje názov populárnej piesne, ostávame pri šachu. Ako kompenzáciu za svoje elitárstvo v posledných odstavcoch zverejním pre mňa najkrajšiu z vašich partií, ktoré ste mi poslali do dotazníka.

             

Vojta – Michalička, Open Tatry 2013

 

Čierny v pozícii na diagrame prejavil obdivuhodnú zdržanlivosť a našiel dva tiché ťahy, ktoré ako jediné vedú k vyhratej pozícii. Ťahom 27...Kg8! nechal ...Jd5 nekrytého, aby sa po 28. Vd1 Jc6! ukázalo, že nie je možné ho brať. „Pre vás možno primitívne, ale ja som zažíval extázu tri dni, “ napísal mi víťaz partie. Nuž, nie, nevidí sa mi to primitívne. Je ťažké rozhodnúť sa pre chladnokrvné ...Kg8 v okamihu, keď sa toho toľko deje na inom úseku dosky.

Platonická krása

A napokon pridávam ešte jeden diagram, krásny ťah, ktorý sa nestal. Ťah-sen, skutočná platonická krása. Zaslaný anonymným šachistom. Taľ-Ljavdanský, Majstrovstvá ZSSR 1964/65. Po 26. ťahu bieleho vznikla nasledovná pozícia:

   

Najsilnejším ťahom čierneho v pozícii je napohľad absurdné 26...Vfe8; ťah, ktorý akoby ignoroval všetky hrozby a celkovú logiku pozície. Akoby si veža na f8 žila podľa iných zákonov ako zvyšok šachovnice. A predsa ide o najsilnejší ťah.

Tu končí druhá časť Hľadania krásy. V tretej a poslednej časti, ktorá vyjde približne za týždeň, sa dotkneme otázky, či musí byť krása nutne originálna. Tiež sa pohrám s vašimi definíciami krásy. A možno sa odvážim ponúknuť aj tú svoju.

Autor: Ján Markoš
22x 4567x
Fotogalerie
Komentáře (22) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Mohykán
Najprv by som sa rád poďakoval autorovi za námahu, ktorú si dal so spracovaním dotazníka, priznávam, že už som pomaly prestával veriť v nejaký verejný výstup, ale nakoniec prišiel a treba to oceniť. Zároveň ma upútala diskusia o kráse až natoľko, že som si uvedomil, nakoľko je pojem "krása" a jej hodnotenie iracionálne a subjektívne. Na rozdiel napríklad od pojmu "pravda", kde proste veľmi kľučkovať nejde a je to pomerne objektívna veličina (neviem nakoľko fyzikálna alebo gnostická), je však faktom, že všeobecne býva veľmi slabo spoločensky cenená, čo znamená, že ľudia majú možno lepší zrak ako rozum, resp. vnímanie je nadradené úsudku, resp. vedomiu (to môže byť niekedy aj krutý žart prírody). V šachu by som to skôr vnímanie krásy chápal objektívne ako vyjadrenie šachovej sily, resp. schopnosti rozumieť zákonitostiam a pravidlám, pomerne objektívnou štatistikou vyjadrenou pomocou osobného koeficientu, ktorý je merateľným výsledkom vzájomných stretnutí a konfrontácii jednotlivých aktérov za šachovnicou. Čo sa týka odohrania krásnej partie počítačmi, asi by som ju skôr nazval vysoko kvalitnou ako krásnou, vyplynula však z matematického hodnotenia strojmi, krásu jej pririekli ľudia ako subjektívnu vlastnosť. Ale tiež to všetko môže byť o predsudkoch a subjektívnej logike, takže extra škriepiť sa nebudem.
+0 /-0 | 15.11.2014 19:33

1313
ad marki - Prosím ťa, približne koľko ľudí ti poslalo najkrajší diagram?
+0 /-0 | 15.11.2014 10:10

Horník z hnědouhelný pánve

To pan Vokáč:

Pokud ano, pak by tato krása byla taky o hodně těžší :-)

+0 /-0 | 14.11.2014 10:06

Kozarek
ad marek Vokac: nebude. krasa je invariant, podobne ako elektricky naboj :-) Ina vec je, ci sa nebude zmensovat, ked hraci budu hrat rychle, ale ani to nepredpokladam. Ad Jan Markos: ved pisem, ze ked sa mi bude partia pacit, a ukaze sa, ze ju hrali pocitace, tak zmenim nazor. Ale nebudem rad. Uznavam, ze mam mozno predsudky. Krasna partia vytvorena pocitacmi je pre mna predsa len trosku futuristicka predstava, asi ako chutne slavnostne jedlo vyrobene z ropy (videl si "Kridelko alebo stehienko ?"). Taky steak z hormonmi nadopovanych genericky upravenych krav moze chutit dobre, ale som rad, ze este stale je prirodna alternativa. Podobne ma vzdy viacc zaujme patia zivych ludi. Ale opakujem, mozno mam predsudky.
+0 /-0 | 14.11.2014 09:18

Marek Vokáč

Zajímalo by mě, jestli se krása bude zkracovat, když poletí rychle?

+0 /-0 | 14.11.2014 00:25

pawel

Nejkrásnější je, že si každý z Márkiho úvahyes vezme, co se mulaugh. A o to přeci jdewink.

+0 /-0 | 13.11.2014 21:41

1313
S časti súhlásím s Horníkom. Krajšie pre mňa neznamená lepšie. V športoch (aj v šachu) sa nie vždy hrá na krásu, ale často na výsledok. Ak by športovec, herec nakrútil video ako ladne beží mohol by bežať krajšie ako Bolt, hoci nie rýchlejšie. Podľa mňa veľmajstri vedia hrať krajšie ako hráči z nižších líg, ale nie vždy hrajú krajšie. Keďže hrajú na výsledok, alebo hrajú so silnejším súperom, ktorý im vždy hrať krajšie nedovolí. Napr. za peknú považujem aj pozíciu v 3. lige spodné dosky. B: Kg1 Dc2 Va1 Sa2 Jc4 Jg5 a4 b4 c3 g2 h2 Č: Kg8 De7 Vc8 Vf8 Jc6 a7 b7 d4 e5 f7 g7 g6. Biely obetoval dámu: 21. Dxg6 fxg6 22. Jxe5 Vf7 23. Sxf7 Dxf7 24. Jexf7. Veľmajster by sa do tejto pozície v extralige dostať asi nevedel. Viac by ma zaujímalo: je (bude) niekde zverejnený rebríček napr. top 10 najkrajších partií, alebo top 10 najkrajších pozícií?
+0 /-0 | 13.11.2014 21:05

Jablko-malum

Pěkný, zajímavý článek, jen načasování by mohlo být lepší. Teď šachově všichni myslíme o zápasu MS, ale jsou dny, kdy tu diskuzi evokující článek chybí. Ale nestěžuji si.

+0 /-0 | 13.11.2014 16:34

Horník z hnědouhelný pánve

To Ofelia: Ano, je, pokud se shodneme na tom, co je hnědá barva :-)

+0 /-0 | 13.11.2014 13:27

Horník z hnědouhelný pánve

Ano, ale o tom to právě je. Pak byste musel říct, že krása je silně závislá na pozorovateli (zde na jeho hráčské síle). Vám se zdá, že špička hraje krásnější šachy než amatéři. Ale to je jen proto (můj názor), že jste v tomto oboru (šachy) vysoce kvalifikován a dokážete tak asi ocenit i jemnosti, které nám, amatérům, unikají. Špičkoví šachisté hrají dokonalejší šachy, ale musí přitom být estetičtější? Já vidím fenomén estetiky univerzálně. Viděl jsem amatéra z krajského přeboru, který obětoval pozičně 2 kvality a soupeř si ani neškrtl (mohl bych tu partii kdyžtak i sehnat) a bylo to "obrovsky krásné". To, že se u amatéra stává takový případ méně často je nabíledni, ale stává se to!

+0 /-0 | 13.11.2014 13:24

Ofelia
Horník; pokud si dobře vzpominam, u jinyho článku jste psal, že neni síla, nebo je jen jako prazdny pojem, zde zase píšete, že neni krása, teda opět jen jako prazdny pojem...napadlo mě, je vůbec vaše hněde uhli?
+0 /-0 | 13.11.2014 13:17

Ján Markoš
Ad Kozarek: Napísal som toto: Ak počítače nemôžu hrať krásnu partiu, viedlo by to k absurdnej situácii: Pán XY pozerá na partiu, ale nevie, kto ju hral. Zdá sa mu krásna, ale nemôže povedať, že skutočne krásna je, lebo nevie, či ju náhodou nehral počítač. A oni krásne hrať nemôžu (to bol náš predpoklad). A keďže sa mi zdá, že by sme mali vedieť povedať, že partia je krásna, bez ohľadu na to, aby sme poznali súperov, tvrdím, že počítače môžu hrať krásne. Akurát o tom nevedia. Dáva to zmysel? Ad Horník: Myslím si, že začať pri kráse definíciou je chyba. Treba začať vnímaním. Najskôr niečo VIDÍM ako krásne a potom sa sa svoj zážitok snažím odieť do slov. A osobne aj VIDÍM, že silnejší hráči hrajú krajší šach. Môžem mať úplne zlý vkus, ale toto je moje presvedčenie. Chcieť "korektnú" definíciu krásy je ako chcieť vyrobiť v automobilke Škoda živú sýkorku. Krása sa, podobne ako čas, definícii vzpiera (viď začiatok prvého dielu).
+0 /-0 | 13.11.2014 13:16

Horník z hnědouhelný pánve

Dovolím si s vámi polemizovat v otázce, zda velmistři hrají hezčí šachy než amatéři. Protože nemáte korektně zadefinován pojem "krása" (když budete studovat estetiku, zjistíte, že tento problém se táhne celým oborem více než 1000 let prakticky od Tomáše Akvinského). Ano, velmistři hrají dokonalejší šachy, ale to neznamená, že jsou krásnější. A když vezmu vaše příměry:

Bolt nemusí běžet "hezčím" způsobem, než někdo jiný, jenom běží technicky dokonale (a má k tomu dispozice k běhání).

Viděl jsem spoustu hezčích gólů a akcí z 2. ligy, než dal Messi nebo sehrála Barca. Apropos, právě toto nebyl z estetického hlediska pěkný příklad. Mně se hra Barcelony (zejména pod vedením Guardioly) naprosto nelíbila (a nejsem sám) - strojové kombinace a držení míče ještě neznamená estetický zážitek.

A i amatér může udělat hezčí hliněný výtvor než profesionál. Tak "krása" je totiž i v nedokonalosti.

Možná i proto jste byl překvapen, že to spousta jiných lidí vidí takto.

 

+0 /-0 | 13.11.2014 12:10

Ofelia
Vzpominam si, jak mě soupeř přehral pěknou kombinaci, kterou jsem obdivovala než si uvědomila, že prakticky taktež mě přehral už před tim počítač. Ale tehdy mi to jako nic moc pěknyho nepřišlo, coz mě vede k závěru, že krása počítaču ztraci i kvůli většimu očekávani z nich a taky protože se s nimi nemůžem podělit o sve dojmy
+0 /-0 | 13.11.2014 11:28

Ofelia
Na počítačich je hlavně hezky, že nam ty hodně složite vtipy ukáži.
+0 /-0 | 13.11.2014 10:50

Rubinus

Samozřejmě, že počítačům se občas povede takticky pěkná partie. Z dob, kdy mi doma běžely zápasy nepřetržitě, to bývala tak ... 1/100. Problém tam je, že většina opravdu pěkných obratů zůstává "za oponou", protože je obvykle včas vidí oba soupeři. Pěkných strategických partií je mezi počítači samozřejmě jako šafránu, protože hrají v podstatě bez plánu, ale i tak se někdy povede něco, co lze za takovou vydávat.

+0 /-0 | 13.11.2014 10:35

Kozarek
nerozumiem hned uvodu: vraj, neviem povedat, ci je partia krasna, kym neviem, kto ju hral. ako si to, Jano, odvodil ? ja si myslim, ze pocitace krasne hrat nevedia. ale ked uvidim partiu, ktora sa mi naozaj paci, a povies mi, ze ju hrali pocitace, zmenim nazor. je tu ale problem sachistu-amatera, ktory casto krasu nevidi, podobne ako ju nevidi mnoho navstevnikov galerie, cumiacich na Picassa. priznam sa, som v tej pozicii, a asi nas je viac.
+0 /-0 | 13.11.2014 09:23

MarkusW

Nejsem si jist správností, ale N.Short občas umožní/připraví soupeři hezký závěr partie, když je prohraný a soupeř toho využije např. CEZ chess Tropy s Davidem. Je to samozřejmě chyba vědomá/statečná.

+0 /-0 | 13.11.2014 09:08

Ofelia
ještě Ján, mohl byste, prosim, pak do posledniho dilu vašich úvah dat pgn s partiemi, co se vam libi a ostatni doporučili, dik
+0 /-0 | 13.11.2014 09:07

Poutnik

Jako profesionální hudebník musím s argumentem orchestr-tři nástroje nesouhlasit. Orchestr i třeba trio mohou mít naprosto shodný rozsah skladeb a také krása interpretace může být srovnatelná. Myslím, že tento příměr je nevhodný, ale chápu kam tím autor míří. Přesto poukazuji na věcnou nepřesnost, kterou samozřejmě hudební laik nemusí pochopit.

+0 /-0 | 13.11.2014 09:04

Ofelia
Ja sem těm odpovědim rozuměla jako že krsa je subjektivni a nema autority, ktere by o ni rozhodovaly. Každy dle svych znalosti musi uměni pochopit, aby se mu líbilo, to je základ, takže kdžy si amater rychle přehraje partii pc nebo gm a nepronikne do propočtu, ani se mu nemuže líbit potom a je jednoo, zda se libi gm, nebo to jen tvrdi. Nekorektni tahy mohou byt taky pěkne-překvapivě účinne, pokud je těžky je vyvrátit
+0 /-0 | 13.11.2014 08:51