I Caruana vystrkuje zoubky

18.11.2018 00:00 | World Championship Match Carlsen - Caruana

Suchá předehra a dramatická koncovka. Caruna na hraně výhry, ani nejlepší velmistři nepočítají tak dobře jako šachové počítače. Zápas stále vyrovnaný, napětí graduje.

Carlsenova hra v šesté partii byla mírně řečeno podezřelá. Bílými figurami vyzkoušel otevřít hru tahem 1. e4, proti ruské obraně však vyrukoval s boční variantou, která sice začala taktickou přestřelkou, ale pozice se okamžitě vystřílela do koncovky. I jeho vyzyvatel se v pozici patrně dobře vyznal, protože už variantu nestandardního jezdcového odskoku ve své praxi testoval.
Američan Fabiano Caruana vcelku jednoduchými prostředky neutralizoval byť i akademické nároky mistra světa na výhodu a vše se zdálo spět k logické remíze, vždyť ostatně partie postupně přešla až do koncovky tří lehkých figur. Tam ale Carlsen začal hru úplně nepochopitelně komplikovat a ze svého vyumělkovaného manévrování se musel vymlouvat obětí figury. Vznikla sice objektivní remíza a pevnost, jenže malinká nepřesnost dala Caruanovi zlatou možnost zasadit první úder.

-
. kolo -
Je určitě škoda prošvihnout možnost partii vyhrát, když v pozici výhra reálně byla, přehlédnout jemné rozdíly v tempování je však mimořádně snadné. Spíše než rozčarováním by ale měla být partie pro vyzyvatele výraznou vzpruhou, protože výkon jeho soupeře byl naprosto katastrofální. Carlsen nedokázal zatím ze svých bílých figur vytěžit nic nebezpečného a v šesté partii jej očividně začal zrazovat i jeho cit pro nebezpečí, riziko, do něhož se vřítil, bylo absolutně zbytečné.
Co jen těmi bílými vymyslet? WorldChess
Protože se budou v sedmé partii otáčet barvy, bude mít Nor opět bílými šanci na reparát a uvidíme, jestli o volném dni dokázal vypilovat a naostřit něco nebezpečnějšího než dosavadní unylé systémy. Otlak z nepříjemného políčku ale určitě bude pořád citlivý a ambiciózní vyzyvatel na koni.

Průběžný stav po 6 partiích

Jméno

Tit.

Nat

Rtg

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Body

Perfo

Caruana, Fabiano g USA 2832 ½ ½ ½ ½ ½  ½             2835
Carlsen, Magnus g NOR 2835 ½ ½ ½ ½ ½  ½             3 2832
63x 8801x Tadeáš Kriebel
Fotogalerie
Komentáře (63) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
xdavx x
V tom třeba ok, ale nemužeš říct, že divaci do toho nemají co kecat. Kecání dívaků změnilo i hrací tempo. A než bych se na tu partii díval (a koukal na reklamy), tak si raději vyjdeme na výlet. udělat to tak většina, příští MS by se mohlo hrát v hospodě na růžku s cenovým fondem jeden guláš... šachy nikdo k životu nepotřebuje.
+0 /-0 | 20.11.2018 19:43

capjar

David Bražina: Tykáme si, pokud Ti to nevadí. Máš pravdu v to, že těch sponzorů se moc nehrne. Jak bude tento zápas hodnocen, to se uvidí. Mne osobně co saláta tedy zatím moc nenadchl, ale to je samozřejmě věcí názoru. Někdo to zase vidí jinak. Já už to tak moc neprožívám. Když se hrál první zápas Karpov (mistr světa) - Kasparov (vyzyvatel), tak jsem to v mladickém nadšení viděl jinak. Nedočkavě přehrával každou partii v novinách (tehdy zásluhou Vl. Horta a L. Alstera v aktuálním znění v RP, ještě mám ty výstřižky schované). Taky jsem byl z některých partií zklamán, ale posléze byl removanými a znalými odborníky poučen , že jde i o další věci - vyčkávací taktiku a psychologickou přípravu. Tož tak.

 

+0 /-0 | 20.11.2018 18:45

Jiří Kadlec

Kritizovat je nutné systém, nikoliv hráče.

+0 /-0 | 20.11.2018 00:57

xdavx x

capjar: Jasne, to mas (tykame si, ze ano?) pravdu, ze jim v prvni rade jde o sebe, o tom zadna. Ja spis reagoval na to, ze jim divaci do toho nemaji co kecat. to asi nemaji, ale pak se nemuzeme divit, ze nikdo sachy neresi, a ze treba clanek o MS v sachu na idnes, ma pet zhlednuti... rekove na euru sice vyhrali, ale nikdo to nebral vazne, my prohrali v semifinale, ale tehdejsi generace je hodnocena nejlepsi v evrope... jak bude historie vzpominat na tento zapas nevim, rozhodne ale moc velky ohlas mit nebude... alespon pokud se nezmeni prubeh... 

+0 /-0 | 19.11.2018 22:49

capjar

David Bražina: Hráči mají svůj styl a účelovou taktiku. Co si o tom myslí diváci, je jím (domnívám se) úplně jedno. Zvláště, když se hraje o titul mistra světa. Pokud by šlo jen o přátelskou, ale dobře honorovanou exhibici, jistě mohou vyslyšet přání sponzorů. PS. Nevím, kolik diváků chodí se dívat na zápas do hracího sálu. Sledovanost na netu asi nějaká je.     

+0 /-0 | 19.11.2018 21:46

Bucefalos
O kolik peněz že to hraji o milion euro? Ale prosím Vás vždyť to jsou drobné... Jací sponzoři? Spíš to vypadá že žádní nejsou a nikdy nebyly.
+0 /-0 | 19.11.2018 21:35

xdavx x

capjar: myslim, ze odpovidas na neco jineho nez jsem psal. slo mi o to, ze dokud se divak bude divat, budou sponzori. aby se divak ale mel na co divat, je vec pristupu hracu (napriklad nase fotbalova liga prisla po nizkych navstevnostech o tehdejsiho generlniho sponzora, proste lidi prestali chodit, protoze hraci si jen tak pinkali). Ony ty firmy co tam davaji penize, nemaji v cele hlupaky a charitu uz teprve ne...

+0 /-0 | 19.11.2018 21:27

capjar
Oprava. David Bražina a spol.: Nevím, proč. Ale už Ti bylo mezitím odpovězeno, souhlas s Igorsem, Druidem.P. a dalšími. Jsem sice velký salát, ale taky bych raději viděl "atraktivnější" šachy, ale každý z nás tu atraktivitu vnímá jinak - někdo má radši kombinace a oběti, útoky při oboustranných rošádách a naopak někdo jiný zase milimetrové "nudné" koncovky. Těžko můžete říkat hráči, jak má hrát, to nejde, ani sponzoři s tím nic nezmůžou. To je realita, to by bylo proti duchu této hry. Prostě berme to tak, že hrají dva vyrovnaní hráči (nejen elem, ale i znalostmi a stylem hry) a vzhledem k počtu partií je opatrnost klasicky na prvním místě. Prostě se čeká na chybu. Je to i tak trochu psychologický souboj, uvidíme, jestli v tom oba vydrží nebo někdo z nich z této nastavené taktiky uhne a bude riskovat. Prostě tak nějak typický zápas o mistra světa. Pokud chcete vidět něco jiného než tady, myslím, že zápasy družstev jsou ideální, alespoň pro mě např. (nejen) letošní olympiáda byla pěkným zážitkem anebo třeba jen zápasy našeho týmu v pralese.       
+0 /-0 | 19.11.2018 19:50

martinn
Dnes skončí remízy!
+0 /-0 | 19.11.2018 17:05

strelec

ad Druid: změna časového tempa je trochu něco jiného. Ta moje úvaha je pro turnaje, kdy by bodování 3-2-1-0 mohlo být např. 1.pomocné hodnocení, což by mělo zásadnější vliv na výsledek turnaje, ale žádný vliv na ELO hráčů. Pak i tempo hry, dohodnutá remis ve vážné partii, Sofijská pravidla, atp nebylo tak podstatné -  blicka by prostě jednoho hráče posunula v pořadí nahoru, druhého dolů.......Ono v tom hokeji nejsou nájezdy to samé, co běžný zápas.

+0 /-0 | 19.11.2018 17:03

Druid.Panoramix

strelec - Njn, ale u kterého klasického turnaje se míchají klasické partie s bleskovými? Takhle, ono by se mělo jednat o revoluci s šachu jako takovém..... některými sporty se můžeme inspirovat, u některých to až tak dobře nejde. Z mého pohledu jde spíše o to, aby se důsledně využil efekt časových tísní a hospodaření s časem ... prostě a jednoduše odbourat přidaný časový bonus na jeden tah, první časová kontrola po 40 odehraných tazích, přidání nějakého času navíc, další časová kontrola po 60 odehraných tazích a pak se zbývajícím časem hrát do konce, buď se rozhodne na šachovnici anebo na časovou tíseń. Dříve se přeci takto hrávalo,ne? Nabídku remízy omezit na jednu za každou stranu do 40 tahů (zde nedříve jak 30 tah), druhou do 60 tahů ( a zde ne dříve jak 50 tah). U klasických turnajů bych to řešil podobně. Těžko odhadnout, jak moc by utrpěla kvalita partií jako takových, ale snad moc ne.

+0 /-0 | 19.11.2018 16:18

igors
Bočný, ale zložitý subvariant Svešnikova - dnes sú predpoklady pre boj & zaujímavú partiu...
+0 /-0 | 19.11.2018 16:17

Jiří Kadlec

Kéž by se opět hrálo na 24 partií, ty zápasy byly fantastické!

+0 /-0 | 19.11.2018 16:11

Horník z hnědouhelný pánve

Ano, já samozřejmě chápu, že jde o hodně (a v této fázi už vlastně o vše). Ná netrvám na tom, aby stříkala krev, ale aby hráli plnokrevné šachy. Né toto, kdy většinou ve 25. tahu mají pozici koncovkového typu a snaží se jeden druhého jen unudit k smrti. Je přece evidentní, že bez alespoň elementární ochoty trochu zariskovat nemůže ani jeden vyhrát. Ve výsledku se nám opravdu zápas o mistra světa redukuje na souboj v rapidech nebo blickách. A to asi málokdo chce, aby mistrem světa byl ten, který vyhraje armagedon.

+0 /-0 | 19.11.2018 16:07

igors
Horník: jasné, že stroje by Carlsena aj Caruanu porazili. Možno som sa zle vyjadril, ale šlo mi skôr o to, že v porovnaní s ostatnými ľuďmi, aj superveľmajstrami v radových superturnajoch, hrajú veľmi presne. A ide o veľa, dnes hrať zápas na 12 partii v štýle Taľa, či mladého Kasparova (veď vieme, ako začal svoj prvý zápas s Karpovom, za stavu 0:4 musel 17x!! remizovať, aby sa ako tak ukľudnil) je čistá sebevražda. Diváci sú sklamaní, čakajú striekajúcu krv, ale skúste sa vžiť do ich kože. Napätie rastie každým dňom, zápas o titul stojí rok života, vravieval ešte Botvinnik. Povedzme, že Carlsen sa spolieha na rapidy a blicky, úplne otvorene to urobil v NY 2016. Je v nich síce výraznejším favoritom, ale aj tu môže náhoda (či jedna drtivá novinka?) zohrať svoju úlohu. Čiže aj on by určite rád zabodoval naplno. Možno bude 5,5:5,5 a Caruana pôjde bielymi do väčšieho rizika - spomeniem Anand-Topalov 2010, keď Veselin v poslednej partii vybehol kráľom niekam na h4, len aby sa nehral tiebreak. Svoje dosiahol a prehral v klasike :)
+0 /-0 | 19.11.2018 16:00

strelec

ad Druid: to není srovnání, spíše inspirace a obdobně to dnes funguje i v dalších sportech. A z mého pohledu by to bylo možné hlavně pro klasické turnaje. 

+0 /-0 | 19.11.2018 15:55

pawel

Po přečtení nadpisu nového článku jsem se domníval, že patří nám divákůmwink 

+0 /-0 | 19.11.2018 14:51

Druid.Panoramix

Njn a k dokonalosti by pak už jen chyběly známky za technické provedení a umělecký dojem. :o)) Lidi, uvědomte si, že se hraje zápas o titul o mistra světa a tomu taky odpovídá i taktika obou dvou účastníků - neprohrát. Navíc se hraje jen na 12 vážných partií, což je doopravdy dost málo... při úrovní obou aktérů stačí jediný resultativní výsledek a je po zápase. Fanoušci to znají v podání zejména italských týmů, dát branku a pak to prostě udržet. Holt to asi bude o tom systému hodnocení a zejména v řízení časové spotřeby. Ať je 24 zápasů, z toho 12 vážných, 6 rapidů a 6 blicek, ale ať je to dáno ve známost před zahájením nového cyklu o titul MS a ne v jeho průběhu.

kiklos - to by asi mnozí z aktérů řvali, že jsou diskriminováni.... a podle mě by řvali právem, byla by to neoprávněná výhoda pro jednoho z nich.

hans, strelec - těžko srovnávat šachy s hokejem

+0 /-0 | 19.11.2018 14:41

morboj

Já s Igorsem souhlasím. Hráči hrají opatrně, protože v tak krátkém zápase může rozhodnout každá chyba. Takže 24 partií je v pořádku. Navíc, a v tom je podle mě hlavní problém, ti hráči se ZNAJÍ. Až moc dobře. Když se hraje nějaký superturnaj, jsou tam pořád ta samá jména - Caruana, So, MVL, Aronjan, Giri, Karjakin, Kramnik, Mamedžarov, Anand .. Oni se nemají čím překvapit, jeden druhého znají jak vlastní boty. 

Určitě by prospělo, kdyby se hrála nějaká obdoba Pásmových a Mezipásmových turnajů jako kdysi, ať do té elitní špičky má šanci proniknout někdo nový, čerstvý.

+0 /-0 | 19.11.2018 14:04

Horník z hnědouhelný pánve

To Igors: Dovolím si s vámi nesouhlasit. Oba vůbec nehrají strojově přesně. Stroje dneska hrají na úrovni 3400 a stejně, když hrají mezi sebou mistrovství světa, tak je relativně dost rezultátů. Stroje by oba porazili, i kdyby jim dali pěšce napřed. Takže v úrovni hry to není. Celé je to o tom, že oba hrají naprosto jalové šachy přes 3 prezervativy, pokud možno rychle vyměnit co se dá, a pak tahat pozici naprosto bez života dalších 70 tahů, hlavně aby riziko prohry (a tedy i výhry) se blížilo 0. Žádné principiální varianty. Plochárna hned od začátku. Jaký rozdíl např. od zápasu Kasparov - Karpov. Toto je, dle mého názoru, nejhorší a nejnudnější zápas historie.

+0 /-0 | 19.11.2018 13:52

kiklos

já vidím prostor pro zpestření v tom, že jeden z aktérů partie (třeba černý) dostane předem na výběr několik úvodních tahů - bude tedy zvýhodněn v přípravě

+0 /-0 | 19.11.2018 13:19

strelec

ad hans: tak pokud jako v hokeji - výhra ve vážné 3 b., prohra 0b., při remize  blicka (armg) - vítěz 2 b., poražený 1b. 

+0 /-0 | 19.11.2018 13:18

hans
Zápasy by se mohly hrát podobně jako vyřazovací zápasy v hokeji tj. výhra ve vážné je rovnocenná výhře v blickách, a nebo by se každá partie bodově hodnotila (0,1,2,3 body), takže dvě výhry v blickách je méně než jedna výhra ve vážné.
+0 /-0 | 19.11.2018 12:57

hans
On už Capablanca psal o remízové smrti a dneska těch neprohrávájících šachistů bude víc než jím předpovězených pět až deset. Možná by pomohlo něco jako v hokeji (i s podobným bodovým hodnocením). Po každé remíze by následoval zápas třeba dvou až čtyř blicek s případným armagedonem. Když mohou být v hokeji penalty. Možná by to trochu změnilo charakter vážných partií, možná by se víc hrály a trénovaly blicky (i když výhra ve vážné by samozřejmě byla hodnocena nejvíc), ale v každém případě by to bylo atraktivnější,možná že i pro hráče samotné.
+0 /-0 | 19.11.2018 12:46

kraken8

A já taky ještě něco na (můj) závěr: Snad už se tady nikdy nestane, že by někdo zpochybňoval bojovnost třeba Giriho, vždyť v naprosto drtivé většině jeho partií se jedná o bojovný šach té nejvyšší úrovně, který je téměř počítačově přesný a kdo chce (a umí), najde v jeho partiích opravdu hluboký obsah. Giri, jsi bojovník a tvé zesměšňování šachovou komunitou je opravdu trapné! 

+0 /-0 | 19.11.2018 11:35

kraken8

Hezký den i tobě, Romane. Snad ti to do těch 16ti hod. uteče.

+0 /-0 | 19.11.2018 11:28

Roman2
Dostal si krakene ode mě mat!!! :)
+0 /-0 | 19.11.2018 11:23

Roman2
Krakene. Nebavís mě. Hezký den.
+0 /-0 | 19.11.2018 11:21

kraken8

@Roman2 11:14: smál by ses fotbalistovi, kdyby o sobě psal, že je to fodbalista?

+0 /-0 | 19.11.2018 11:19

kraken8

@Roman2: a ty příspěvky - ty asi teda musí souhlasit s tvým názorem, jinak je to fňukání. Aha, teď už chápu. O.K. no, kdyžtak je tady jeden článek, z nedávné doby, o jednom neskutečně napínavým (pardon, s počítačovou přesností hraný) turnaji v Číně, autor je David Kaňovský, mezinárodní mistr, ELO 2413, když jsem ten článeček četl, nabyl jsem dojmu, že to pro něho bylo zklamání, nuda. Třeba se pletu, třeba to tak nemyslel a já to jen blbě chápu. Pokud se ale nepletu, tak tam nevidím žádný komentáře typu, aby se na to teda nedíval, aby to nekomentoval a pustil si raději telku.  

+0 /-0 | 19.11.2018 11:17

Roman2
A jsem rád že na yut. je přenos v rodném jazyce!
+0 /-0 | 19.11.2018 11:14

Roman2
Baví mě to. Sleduji to. Nejsem silný šachysta ale obdivuji tu jejich přesnost.jenom mě nebaví furt to fnukani Tvoje a podobně.Jsem osobně rád že mám možnost to sledovat, porovnávat s motorem a číst příspěvky k tomu. Tak se měj.
+0 /-0 | 19.11.2018 11:09

kraken8

@Roman2: a jaký ty máš na ten zápas názor? Zatím jsem se dozvěděl jen to, že dívat se v telce na Šlágr je - čteno mezi řádky - pod tvou úroveň.

+0 /-0 | 19.11.2018 11:01

Roman2
Bingoooo krakene:)
+0 /-0 | 19.11.2018 10:56

kraken8

@igors: Takže ano, i podle tebe je to - pro naprosto drtivou většinu šachistů - nuda.   

Jinak, hodněkrát jsem tady četl, alespoň mezi řádkama já to tak pochopil, že je škoda, že šachy nejsou víc v médiích atd. No a čím by měli být? Tou nudou, co tam oba předvádí? Mimochodem, já si nevšiml, že by tady někdo napsal, že hrají slabý šachy. On už je svět takovej, že dívat se na to, jak tam dva hráči úzkoprse bojují o remízu a mění figurku za figurkou, jen aby něco nepokazili, to vše jim trvá 4 hodiny ... tady prostě šachy těžce zaspaly dobu.

+0 /-0 | 19.11.2018 10:54

Roman2
Krakene děkuji že si mě otevřel oči. Děkuji moc:)
+0 /-0 | 19.11.2018 10:46

kraken8

@Roman2: ty s tou telkou máš nějakej problém? Jako u tebe ten, kdo se dívá na telku, není hoden tvé inteligence, případně společenského postavení? Chlape, on ten život je trošku složitější, než tady to tvoje paušalizování. 

+0 /-0 | 19.11.2018 10:43

pawel

Se vám divím....,

 vždyť ZMB se třepetá blahem, že on sám je, dle diskuse, atraktivnější než zápas o MS.

+0 /-0 | 19.11.2018 10:41

igors
Aj v New Yorku pred dvoma rokmi bolo 7 remíz, rozdiel je len v tom, že tam Carlsen prepásol dve dokázateľné výhry, tu je to na nepremenené šance 1:1 miesto 2:0. Aj vtedy sa kvílilo o suchej a nudnej hre, ale žiaľ dnešný absolútne vrcholný šach sa ako taký javí aj pre drvivú väčšinu amatérov, nehovoriac už o úplných laikoch. Realita je, že Carl aj Caru hrajú skoro počítačovo dokonale, samozrejme s prímesou ľudskej omylnosti a jedine tá dáva šance niektorému z nich skórovať. Ale v šachu nezávisí všetko len od nás (ja budem dnes bojovať, útočiť, obetovať...), ale aj od súpera a čo nám dovolí. Už sa to tu písalo veľakrát - imho riešením je dlhší zápas (24 partii) bez tiebreakov (načo miešať klasiku s rapidom a blickami?) a ak sa chce vyzývateľ stat majstrom sveta, musí vyhrať. A ešte do Opavy: nie, Davide, ani bielymi by si s nimi nezremizoval, možno tak jednu partiu z 50. Proti Tebe, mne a vôbec každému pod 2500 by totiž hrali inak, vediac, že si to môžu dovoliť...
+0 /-0 | 19.11.2018 10:39

martinn
No, někdo to už tady psal. Nudu spoluvytváří i to souběžné sledování strojové analýzy. Na tom dost bude. Ale všechno ne.
+0 /-0 | 19.11.2018 10:39

Roman2
Zmestabileho!? Tak si pust třeba Šlágr v telce a koukej na to.
+0 /-0 | 19.11.2018 10:26

Zmestabileho

Kdyby to mělo jiný průběh a alespoň trochu to připomínalo sportovní klání s nějakým vývojem, tak to sleduje mnohem více lidí – spousta šachistů i těch nejslabších úrovní by to sledovala a prožívala, je to mač o titul mezi dvěma nejsilnějšími. Ale zpytlíkovat tuhle remízovou nudu?  – takový zápas prostě stojí za prd.

+0 /-0 | 19.11.2018 10:19

Roman2
No nic krakene. Ještě nějaký moudro máš?
+0 /-0 | 19.11.2018 09:59

MMM

Myslím, že masovou sledovanost (a tím pádem i lepší peníze) mohou šachům přinést jen mimošachové osobní příběhy aktéru. Množina potenciálních diváků, které by nalákal "atraktivní" (čti "harakiri") styl aktérů se skládá jen z šachistů (lidí, kteří chápou alespoň pravidla), a to ještě jen z těch, kteří nejsou schopni porozumět hře natolik, aby považovali za atraktivní i takové partie, které letos máme (takže z množiny odečtěme dejme tomu všechny 2300+). To je málo, žádné sponzory to generovat nebude.

+0 /-0 | 19.11.2018 09:51

Kharty

Já úplně vidím, jak všichni ti, kteří tu hudrujou jaká je to nuda, kdyby tam seděli, tak dělají všechno proto, aby lítalo strojové hodnocení pozice (protože co si budem povídat, to je to, co podle většiny dělá tu partii zajímavou, páč kdybyste na to měli koukat bez motoru, tak houno poznáte, že se něco dějě) s každým tahem aspoň o 3 nahoru dolů, aby se divák nenudil. Čert vem titul, hlavně že ti, co se koukají, se baví. 

Naštěstí je tu snadná pomoc, prostě na to nečučte a dělejte něco zábavnějšího. Ono to sice Carlsena s Caruanou bude hrozně mrzet a sponzoři to budou moct skoro zabalit, když o vás přijdou, ale to pak aspoň budete moct přijít a povědět nám, že jste to říkali. 

+0 /-0 | 19.11.2018 09:48

kraken8

@Roman2: no jo no, když ty chceš, aby s tebou všichni souhlasili, že? Aby ti nikdo nešahal na tvou hračku. Hezky si notovat s ostatníma, jaká je to všechno paráda. A ani zrnko ničeho cizího mezi nás. Hlavně nemít jinej názor. A ti chytráci ... napsal jsem já o někom, koho ten zápas baví, že je třeba ... blbeček? Takže jo, když tě to baví, tak se na to dívej, blbečku.

+0 /-0 | 19.11.2018 09:48

Roman2
Krakene, ano. Baví mě to. Jediná věc věc mě tady nebaví. A to chytráci jako...............
+0 /-0 | 19.11.2018 09:42

Roman2
Vložte obsah
+0 /-0 | 19.11.2018 09:40

kraken8

@strelec: ano, pro zápasy o titul MS se sponzoři nehledají snadno, nedivím se ...

@Roman2: hezká reakce, ale pak se nedivte, že se ti sponzoři hledají těžko. On ten Kaspersky, že mu dají - za peníze - reklamu hned mezi ty dvě jména - opravdu očekává, že ty jeho peníze jsou dobře investovaný. No, pokud tě ten zápas baví, sleduj ho, já zase budu dělat to, co baví mě. A tak to má být. Jen se pak nedivte, že v šachu nejsou peníze. Prostě nebyly, nejsou a nebudou.

+0 /-0 | 19.11.2018 09:36

Roman2
Tak si krakene a Tobě podobní dívejte třeba z okna nebo na telku
+0 /-0 | 19.11.2018 09:25

strelec

ad kraken8 podíl "diváků" je naprosto zanedbatelný, on totiž klasickej divák (na stadionu, u televize) prakticky neexistuje (nepiš prosím o jakémsi přenosu v Norsku.....). Šachy sledujou jen šachisti a na tom se těžko něco dlouhodobě změní. Bez znalosti pravidel a alespoň základů hry to prostě nejde. Takže je to hlavně na sponzorech a jak jsem už někde psal, mám dojem, že se pro zápasy o titul MS nehledají snadno.

+0 /-0 | 19.11.2018 09:24

kraken8

@Jiří kadlec: To myslíš vážně? Samozřejmě že vždycky. Ono totiž popotahování figurek po šachovnici opravdu negeneruje peníze. Takže samozřejmě, že to všechno "platí" diváci, respektive lidé, který danej zápas zajímá. On divák není jen člověk v hledišti, je to i člověk, který ten zápas prostě jen sleduje a to klidně jen na internetu atd. - a ti všichni tam vidí: reklamu. Ostatně i tady na fotce, hezky hned na očích objektivů, dalo by se říct v první řadě, vidím: Unibet, tzn. sázkovku - takže ten zápas platí sázkaři, kteří prohrávají peníze? Peníze jdou primárně od sponzorů, ale charita to z jejich strany určitě není. Reklama? Třeba tak no. A i kdyby dal do toho zápasu peníze jen jeden jedinej mecenáš (jako v hluboké minulosti), tak i ten je vlastně divák a ty peníze dal do toho pravděpodobně proto, že ho to baví (šachy). No a pak ... pak se odehrává tahle selanka, která až na první partii a jednu počítačovou zápletku nemá s atraktivním šachem nic společnýho. Nejde o ty remízy, ať jich je třeba 20 za sebou, jde o tu jejich připosranou hru. Zbabělou, hnusnou hru, na kterou se opravdu nedá dívat. A jestli je tohle vrchol lidskýho šachu, jestli jsou oba dva tak dobří, že nemůžou proti sobě hrát trochu otevřenější šachy, že si to prostě vzájemně nedovolí, pak jsou šachy mrtvá hra (na vrcholové úrovni).  Protože na tohle se fakt dívat nedá. Je zajímavý, jak jsou šachisti ve velké míře popudlivý k jakékoliv kritice jejich hry, protože třeba u fotbalu je úplně normální napsat, že ten zápas byl nekoukatelnej, hnusnej - a nikdo se nad tím zvlášť nebude pozastavovat a jen ojedinělí šílenci budou tvrdit (pokud to utkání fakt stálo za hovno), že v tom utkání byla skrytá krása, kterou vidí jen profík. Jo, tenhle zápas C vs C stojí: za hovno.

+0 /-0 | 19.11.2018 08:25

MaX

Jak říkal Svidler před dvěma dny, "Ruská to bude pokud bílý nezahraje Jc3"

+0 /-0 | 19.11.2018 08:03

HonzaH.
napadá mě konec 19.století, kdy diváci odměnili hráče za krásnou partii sprškou zlatých mincí...
+0 /-0 | 19.11.2018 07:56

Jiří Kadlec

@ david brazina: Vážně? A kdy v historii šachu (včetně současnosti) byli hráči živi z diváků?

+0 /-0 | 19.11.2018 07:24

xdavx x

capjar to byla ta nejvetsi blbost co jsem tady cetl... dokud divaci ten sport zivi, tak naopak by tito lide, kteri se vetsinou jinak nemaji sanci  uzivit, meli delat vse pro to, aby o tu ruku, ktera je krmi, neprisli...   

+0 /-0 | 19.11.2018 02:09

martinn
Je to snad sport bez publika?
+0 /-0 | 18.11.2018 23:05

capjar

ad martinn: Zápas o mistra světa, oba jeho protagonisté mají svůj styl i taktiku či strategii (nejen šachovou), jak ten zápas hrát. Je to na nich, nikoliv na nás, divácích, jak bychom si přáli.    

+0 /-0 | 18.11.2018 22:52

martinn
Apríla bylo, ale zase bude. Nejspíš vesele to myslel. Partie valně zajímavé nejsou. Na mne jejich hra obou účinkujících působí chladně.
+0 /-0 | 18.11.2018 22:08

capjar

ad ZMB: To myslíte vážně? Apríla už bylo. crying

+0 /-0 | 18.11.2018 21:34

Zmestabileho

Tak dnes alespoň malý pokrok - Magnus to trapně netahal do 120. tahu. Ještě pět nudných remíz, a bude se hrát tiebreak o titul.

 

Ad Pavel Čapek: Nechci machrovat, ale bílými bych je v tomto zápase zremizoval oba dva i já. Černými bych se zapotil trochu víc, ale jen proto, že nemám černými tolik propracovaný repertoár a mimořádně nátlaková hra obou borců bílými figurami by mě mohla dostat do úzkých.

+0 /-0 | 18.11.2018 20:13

Pavel Capek

Ono je to těžké, víš. Tebe by vyřídili v miniatuře, ale protože jsou to momentálně dva nejsilnější hráči světa, tak jejich hra je vyrovnaná. To je logické, ne ?

+0 /-0 | 18.11.2018 19:10

Zmestabileho

Jak vidno, k právě probíhající 7. partii velkého zápasu zde nikdo nepíše - fandové jsou zřejmě tak konsternováni napínavým průběhem partie, že nejsou schopni v tom napětí napsat ani řádku.

 

 

Napětí graduje - dají si remízu hned, nebo budou tu výživnou pozici tahat až do 90. tahu? 

+0 /-0 | 18.11.2018 18:35