Co se Sofijským pravidlem?

15.06.2011 16:26 | Open Teplice 2011

Do druhé poloviny se dnes pátým kolem přehoupne Open Teplice 2011. Po čtyřech partiích tabulku vede se čtyřmi body GM Vladimír Sergejev (UKR 2507), který se stále drží na první šachovnici. O půl bodu méně má šestice hráčů, kter...

Do druhé poloviny se dnes pátým kolem přehoupne Open Teplice 2011. Po čtyřech partiích tabulku vede se čtyřmi body GM Vladimír Sergejev (UKR 2507), který se stále drží na první šachovnici. O půl bodu méně má šestice hráčů, kterou vede IM Sam Collins (IRL 2448). Dobře si zatím vede v turnaji přeborník ÚŠS FM Jakub Tuma (2328), který remizoval ve třetím kole s GM Grabarczykem (POL 2445) a v kole čtvrtém s IM Černouškem (2418). Se třemi body je zatím na 12. místě. Obhájce loňského vítězství IM Bernášek (2479) je se stejným počtem bodů šestnáctý. Zeptal jsem se několika hráčů na jejich názor na zavedení tzv. Sofijského pravidla. Zde jsou jejich odpovědi:

GM Miroslaw Grabarczyk
"Je to přibližně půl na půl. Kdo se bude chtít dohodnout na remíze, tak se stejně dohodne. V Německu se toto pravidlo někde již zavádí."

FM Jakub Tuma
"Myslím, že Sofijské pravidlo je dobré. Hráči vědí, že musí bojovat ze všech sil. Mělo by se toto pravidlo zavést celkově v České republice."

Zdeněk Janda
" Mě Sofijské pravidlo nevadí z toho důvodu, že když šachům chci věnovat nějakou chvíli, tak sem nejedu z Děčína proto, abych dal partii ve 12. tahu za remis. Na remízy nehraji."

GM Vladimír Talla
"Nemá to smysl. Svádí to hráče podvádět, protože se mohou dohodnout na remíze před partií, nebo např. v 25. tahu a pak pět tahů jen tak dohrát. Je také možnost dosáhnout remízy brzy po zahájení opakováním tahů."

IM Ivan Hausner
"To není žádné Sofijské pravidlo. To už tady bylo před třiceti lety a upustilo se od toho, protože, když to bude chtít někdo obejít, tak to obejde. Lidé se naučí toto obcházet. Narušuje to i sportovní prvek nabídnout remízu, který v šachu na rozdíl od jiných sportů je. Povede to k tomu, že se hráči budou domlouvat na remíze před partiemi. Nehledě k tomu, když je např. po 20. tahu všechno vyměněno a musíte ještě hrát 10 tahů. Není to také dobré pro dříve narozené, kteří si třeba chtějí během turnaje v jedné partii odpočinout."

Odkazy:

Stránky turnaje
Výsledky na Chess-results
On-line
39x 1904x
Fotogalerie
Komentáře (39) Aktualizovat
19.06.2011 21:30 | Autor neznámý

Zajímal by mě názor pořadatelů Openu Teplice na Sofijské pravidlo. Vy jste se nás, šachové veřejnosti zeptali na názor  , zajímala by mě vaše odpověď , stanovisko. Stále nevidím důvod, proč omezovat počet účastníků tímto pravidlem, zejména v tak silném konkurenčním prostředí, jakým nabídka šachových turnajů u nás je.

17.06.2011 21:20 | Autor neznámý

Pavel Háse: Tak to je ze života! 

17.06.2011 20:24 | Autor neznámý

Pavel Háse: Na druhou stranu někteří hráči hraji zbytečně dlouho remísové koncovky. Občas mi tohle vadí, ale díky tomu mám pár dobrých skalpů, jelikož to s hraním na výhru přepískli. 

17.06.2011 14:20 | Autor neznámý

S takovými otrapy prostě hraji do holých králů, více nelze. Na oddílovém přeboru rozhodčího nemíváme. Jednou mi tam, v nějaké přeložené partii, takže v celé klubovně jsme byli sami, nabízel kolega remízu tak každý třetí tah. To mi nepřekvapovalo, on to tehdy dělával skoro všem, ale já měl bílé, trochu lepší pozici a nějakých 100 ELO navíc - takže o dávání 1/2 nemohlo být ani řečí, říkávám, že nejsem charita. Takhle se to táhlo až do koncovky, jednou jsem i na doplňující dotaz "Proč * nechceš remízu" odpověděl něco ve smyslu "Cítím krev". Při přechodu do koncovky, která bývala jednou ze soupeřových slabin - kde by se je také naučil, když skoro vše rychle remizoval, že - přehlédl, že se špatným střelcem nemá žádnou šanci proti dobrému koni. On to samozřejmě ještě chvíli nechápal a nabízel remízu dále - snad si takoví myslí, že se soupeř slituje, nebo já nevím - zatímco na desce se vše vyvíjelo k závěrečnému průlomu s obětí jezdce za promazání pěšcem. Zahrál jsem poslední tah před obětí a šel kouřit na chodbu; to už musí být dlouho, nekouřím 11 let. Najednou slyším ránu, chvíli potom se kolem mě přežene soupeř s batohem na zádech, bez pozdravu práskne dveřmi a je pryč. Vejdu do místnosti, tam jen podepsaný můj partiář ... Nicméně musím uznat, že kolega je dnes z tohoto svého zlozvyku již částečně vyléčen, občas se snaží i hrát. V jeho případě bývala příčinou nervozita, strach, že pozici zkazí s ním začal cloumat krátce po zahájení, které měl nadřené a i když o šachu něco ví, s postupující fází partie klesala úroveň jeho hry - o tom ne každý soupeř věděl, takže mu mnozí remízu vzali :).

17.06.2011 10:52 | Autor neznámý

Pokud hráč neustále nabízí remízu, tak by asi měl zasáhnout rozhodčí a na základě článku 12.6 potrestat takového hráče napomenutím, poněvadž se to dá hodnotit jako obtěžování soupeře.

17.06.2011 10:42 | Autor neznámý

možná, kdyby třeba druhá nabídka remízy v pořadí se již počítala do konce partie...

Stalo se mi, že mi soupeř (mimochodem o několik set ELO-bodů slabší) nabídl v partii remízu asi 10x (byl bílý a držel drobnou výhodu). Když to bylo asi po osmé, tak mi řekl "Naposledy nabízím remízu, jestli odmítneš, tak už to vyhraju" a po mém následujícím tahu znovu nabídl remízu  Vzpomínám na to s úsměvem, ale při partii mi moc do smíchu nebylo.

17.06.2011 10:25 | Autor neznámý

Bohužel se najde spousta nenormálních šachistů, kteří jsou schopni nabízet remis po každém tahu

17.06.2011 10:16 | Autor neznámý

pawel: dnes fakt bomba anekdoty! 

17.06.2011 10:10 | Autor neznámý

5 tahů je možná málo, klidně i 20. Normální člověk, pokud soupeř nabídku odmítne, ji dříve nenabízí - někteří čekají, až s tím tedy přijde protivník.

17.06.2011 09:59 | Autor neznámý

Zase na druhou stranu v každém okamžiku partie bych měl být rozhodnutý, jestli remízu chci nebo ne. Jediný problém je v soutěži družstev, kde se o tom musím poradit s kapitánem (a tím soupeř zdržuje ne jednoho, ale hned 2 lidi). Čili bych to spíše otočil - neměla by se nabízet remís častěji než co 5 tahů, jinak je to obtěžování soupeře.

17.06.2011 09:39 | Autor neznámý

Sofijské pravidlo na amatérských turnajích se mi nelíbí. Na turnajích špičkových hráčů, bohatě dotovaných - prosím, sponzor platí, sponzor rozhoduje. Ale zde? Pro většinu hráčů je to jen buzerace, nic víc.

Jednou z možností by bylo svázat nabídku remízy s podmínkou: hráč nabízející remízu ji závazně nabízí nejen pro tento tah, ale i na dalších řekněme pět tahů. Pokud hráči remízu chtějí, soupeř ji přijme. Pokud je nabídka taktická (beru figuru, soupeř nemá nic jiného než ji dobrat a přemýšlením o nabídce ztrácí čas), soupeř ji může nejprve odmítnout a přijmout až později (zřeba až za těch pět tahů).

17.06.2011 09:23 | Autor neznámý

 Sofijské pravidlo mi připomíná staré známé palučinské heslo. Bojuji do posledního pěšce, remíza pro mě není zajímavá :-) Už tehdá jsem měl při palučinském turnaji problém s tím, že nám pan Hájek nechtěl uznat remízu podepsanou kolem 20. tahu :-) Nicméně z čistě subjektivního hlediska hodnotím SP spíše pozitivně. Alespoň mě to přinutí nemít na začátku partie nutkavou potřebu nabídnout remízu a jít se věnovat něčemu, co mi v ten daný moment připadá zajímavější :-D

17.06.2011 09:20 | Autor neznámý

@pawel: Dnes hodně povedné, díky

17.06.2011 09:02 | Autor neznámý

První vtip se mi moc líbí. Pawel

17.06.2011 07:49 | Autor neznámý

Re pawel: Ta prostřední je dost dobrá :. Aby se nám někdo nepoznal.   

17.06.2011 04:41 | Autor neznámý

                               ANEKDOTA PRO TENTO DEN č.8 

Na pátek a víkendové dny nabízím tři „kameňáky“, humorný  pátek  i s víkendem přeje autor.

-         „Slyšel jsi to, rozhodčí a prý i skvělý zpěvák.“

-         „Ano, byl to nádherný zpěv, ale v diskusi na novoborském ho dostihla minulost“.

-         „Copak? Dříve zpíval falešně?“

-         „Ale ne, tehdy nezpíval vůbec, zato jeho soupeř až příliš“. 

---

-         Zubař přijde ráno do ordinace a povídá sestře: „Tak jsme se včera večer, s Jindřichem, zase u našeho stolu v hospodě krásně pobavili. Řeknu, tolik exotů na metr čtvereční, jako mezi šachisty, to se fakt nikde jinde nevidí“.

-         „Ahá, tak vás tam bylo více ?!“

  --

-         „Taky čteš ty přiblblé vtipy na nss, jak píše nějaký ten Pawel“.

-         „No jó, zběžně, ten asi musí vypadat, když vymýšlí tyhle kraviny“.

-         „Ale píše to ráno“.

-         „Ano, raději ráno, aby se v tom stavu třeba netrefil a neodklikl místo přezdívky své pravé jméno“. 

16.06.2011 20:54 | Autor neznámý

Drahil: Tak s IM Plischkim se hrálo do holých králů a i ostaní partie byli dlouhé. :-)   Škoda dnešní proohry, ale zítra jistě příjde další výhra.

16.06.2011 20:05 | Autor neznámý

Tak není, nějaký Němec. Jednou jsem hrál na jednom openu s nějakým Němcem, asi o 300 ELO slabším. Masíroval jsem ho bílými v Ruské, ale nepodařilo se. Naopak jsem pozici přepnul a ve věžovce už jsem stál znatelně hůře. Známý do mě hustil, "nabídni remízu a půjdem na pivo", já mu říkám, "on teď hraje na výhru, tak ho to nechám zku*t" - také že ano, přehlédl naprosto stupidní obrat, po které byla jeho věž přivázána, takže ji mohl jen vyměnit a můj volný pěšec promazal do dámy - bylo mi ho až líto ...

16.06.2011 20:00 | Autor neznámý

Pro nás "saláty" je těžké hrát s takovými hráči - když už to nez*e na začátku, v závěru už to jsou nervy a třeba není ani potřebný čas - asi ne nadarmo má černý jen 1972ELO, jestli je to Klein z MB, míval myslím více.

16.06.2011 19:36 | Autor neznámý

Ted se dívám na online z Teplic a partie Khaetsky(2394)-Klein(1972) mě tedy pobavila celou partii hraje černý dobře a na konci zahraje nejhorší možnej tah...f6 ?? to i Vxh5 bylo lepší

16.06.2011 15:18 | Autor neznámý

Když už chtějí nutit hráče, aby předčasně neremizovali, tak by to mohli dělat nějak chytřeji. Tohle pravidlo jen povede k šaškárnám zmíněným i zde v diskusi. Lepší by třeba bylo v turnajích zvýšit poměr výhra : remíza z 2 : 1 na 3 : 1. A v zápasech profíků (např. o mistra světa) by stačilo nějakým podobnám způsobem upravit výplatu. Jinak mě osobně se remízy v nevyjasněné pozici hnusí a na 95% je neberu ani nenabízím, ale jsem tolerantní. Nechci nikoho nutit do šachů, když se mu hrát nechce. (Maximálně bych upravil frekvenci nabízení remízy, aby s tím někdo neotravoval během partie padesátkrát.)

16.06.2011 11:25 | Autor neznámý

A líbí se mi stanovisko pana Jandy, který v článku prohlásil "Na remízi nehraji" a na turnaji v Teplicích má zatím z 5 partií 4 remízy :-) Nevím jestli byly bojevné nebo ne (a je mi to úplně jedno)- jen mě to pobavilo :-)). (Toto rozhodně nemá být útok proti p.Jandovi, kterého osobně ani neznám).

16.06.2011 11:12 | Autor neznámý

Čas od času se člověku stane, že je mu od začátku partie blbě nebo nemá náladu hrát a tak zkusí soupeři nebídnout remízu - ten ji buď vezme nebo nevezme. Souhlasím s názorem, že pravidlo na nepřenášených stolech nebo v partii hráčů, kde o nic nejde, nemá žádný smysl. A souhlasím i s postojem, že když si někdo zaplatí turnaj jako formu aktivní dovolené, tak by mu neměl nikdo diktovat počet tahů, které musí odehrát. Pravidlo má podle mě smysl pro TOP soutěže a i tam je jeho použití diskutabilní.

16.06.2011 07:10 | Autor neznámý

              ANEKDOTA PRO TENTO DEN č. 7

V anekdotách jsou pouze informace o diskutujících, kromě obecně známých, jen z tohoto webu, tedy z článků a diskusních příspěvků, i to co na sebe třeba prozradili. V žádném případě není cílem, ani záměrem získávat je jinak (bulvárně). Protože prostě na to nemám čas, čtenáři by anekdotám pak nerozuměli a hlavně mne to ani nenapadne.

Nejprve dva kameňáky:

- „Vítám vás zde, dámy a pánové. Představuji vám velmi hodnotnou knihu, její cena je dána nejen zpracováním v kůži, ale především, že tato úprava knihy vyjde jen v sedmi výtiscích, pouze sedm lidí na světě tento unikát bude mít“.

- Z naplněného sálu se ozve: „To je ale takové běžné množství u české šachové literatury, že“.

---

 - „Tak jsem se dnes dozvěděl, že asi řádně dokončím v červnu ročník střední školy, skvělé, co?“

- „Jaká to změna“.

 A na závěr o Sofijském pravidlu z rozhovoru snaživého žáka a trenéra:

 -         „Trenére, hraji dnes s mistrem, co když mi dá věčný šach do 30. tahu?“

-         „Neboj, mistr Ti věčňák dávat nebude, proč by to dělal?“

-         „Minule to udělal soupeři“.

-         „Áno, ale v Tvé partii se to nestane“.

-         „A co když přeci jen?“

-          „Tak zavoláš rozhodčího, ukážeš mu, že s tím nic neuděláš a on Ti zapíše půlku a určitě se na Tebe zlobit nebude“.

-         „Ano, pan rozhodčí ne, ale co ti na Novoborském....“.

16.06.2011 06:01 | Autor neznámý

Talla:"Nemá to smysl. Svádí to hráče podvádět, pro...."

Na tento vtip pawel nemá.  Kdyby to řekl kdokoli jiný.... 

15.06.2011 22:04 | Autor neznámý

MaX - pokud je přání pořadatelů někomu něco znepříjemnovat, pak je to spravný krok. 99% hráčů si jede turnaj užít, nikoli zažívat nepřijemné situace.

15.06.2011 22:00 | Autor neznámý

já to osobně považuji za dobrý krok. Ti co se domlouvají na remize předem se domluví i teď. Akorád ze sebe budou ještě více dělat blbce. Pokud je to uplně plochá remiza po 18ti tazích, není problém tam zopakovat tahy. Teda pokud to soupeř vidí také jako remiz. Podle mě to není taková hloupost, prostě to znepříjemňuje hru jistým hráčům. A sponzorům to dává nástroj jak aspoň trochu zatraktivnit šachy.

15.06.2011 21:57 | Autor neznámý

Pořadatel jsi může dát do propozic co chce a hráči to musí přijmout a nebo nehrát.Obejít se dá vše tak i sofijské pravidlo.

15.06.2011 21:39 | Autor neznámý

je to ....

 

15.06.2011 21:03 | Autor neznámý

Kdyby někdo takovou partii sehrál, tak se určitě najde rozhodčí, který by se chtěl zviditelnit a napsal by oběma hráčům nulu. A to by určitě vedlo k protestu a zase bychom měli o čem diskutovat...

15.06.2011 20:51 | Autor neznámý

Tohle pravidlo je šlápnutím vedle - zase chce někdo něco regulovat, pak na to implementovat výjimky ... tak jako se dnes děje i v běžném životě.
Na to, aby partie skončila remízou, musí být dva, ten co ji nabízí a ten co ji přijímá a je úplně jedno, jestli se tak stane v devátém či devadesátém tahu.
Jsem zvědav na chytré hlavy, co za pravidlo vymyslí, až někdo sehraje partii 1.Jf3 Jf6 2.Jg1 Jg8 3.Jf3 Jf6 4.Jg1 Jg8 remis.

15.06.2011 20:51 | Autor neznámý

aha, nesmím tak chlastat :-D 

15.06.2011 20:44 | Autor neznámý

to d3 snad byla nějáká analýza... 

15.06.2011 20:42 | Autor neznámý

No d3 bych radši nešel, radši Kb7, to ještě bude zajímavý :-) 

15.06.2011 20:40 | Autor neznámý

Proč hrají tak dlouho tu remísu? Kulhánek-Kratochvíl?  Nebo něco nevidím, jinak koukám, že pan Janda válí Jsem zvědavej na jeho dnešní výsledek 

15.06.2011 18:26 | Autor neznámý

to Morphynista: těžko můžeš stanovit pro účastníky téhož turnaje různá pravidla. Kor, když na těch zmíněných deseti prvních prknech nesedí celou dobu stejní hráči, zcela jistě by to narušilo objektivitu výsledků.

S remízami se kalkulovalo, kalkuluje a kalkulovat bude a Sofijské pravidlo to v žádném případě nemá moc změnit. Kdo ho bude chtít obejít, udělá to a pro ostatní je jen znepříjemněním hry. Cesta k zatraktivnění šachových turnajů eliminací rychlých remíz určitě nevede přes další pravidlo, příkaz. To bude jen podnětem myšlenkám, jak ho obejít a porušit. Myslím, že jediná cesta vede přes lepší motivaci k bojovným pokusům, třeba odměnami za pěkné rezultativní partie - můj názor.

15.06.2011 17:56 | Autor neznámý

Sofijské pravidlo bude i tématem ANEKDOTY č.7 a přidám ještě dva kameňáky z jiného soudku. Až se probudíte, můžete se těšit na zpříjemnění rána. Zatím humorný večer přeje autor.

15.06.2011 17:52 | Autor neznámý

Já bych zkusil navrhnout kompromisní řešení. Spočívá v tom, že by sofijské pravidlo platilo pouze pro hráče na prvních deseti stolech. To by myslím uspokojilo jak diváky a sponzory, protože jejich pozornost se většinou soustředí tam, kde se bojuje o vítězství. Naopak na zadních šachovnicích bych toto pravidlo zrušil, poněvadž tam opravdu nemá žádný smysl...

15.06.2011 17:17 | Autor neznámý

V Teplicích je příjemný turnaj v příjemném prostředí.Ovšem dokud bude platit toto pravidlo, já ho hrát nebudu.Vyberu si jiný turnaj, přesto, že jsem do Teplic v minulosti jezdil. Nevidím důvod, proč by mi měl někdo říkat, kolik mám hrát tahů. Jedu si na turnaj odpočinout, stojí mě nemalé peníze a v případě jasně remízové pozice v cca 18 tahu budu nesmyslně sedět u partie ještě hodinu? Proč? Ať se toto pravidlo používá v profi turnajích, kde jsou partie sledovány tisíci lidmi.