Střídání stráží na čele tabulky!

23.02.2009 11:16 | Extraliga 2008/2009

Jak počasí v dubnu tak se v únoru střídají dva kluby ve vedení extraligové tabulky. Po uplynulém víkendu jde opět do vedení Mahrla Praha, která z náročného výletu na Moravě přivezla plný počet bodů. 1.Novoborský naopak v domác

Jak počasí v dubnu tak se v únoru střídají dva kluby ve vedení extraligové tabulky. Po uplynulém víkendu jde opět do vedení Mahrla Praha, která z náročného výletu na Moravě přivezla plný počet bodů. 1.Novoborský naopak v domácím prostředí ztratil za nedělní remízu s Třincem A. Po několika sezonách se tak extraligová soutěž vrací do "dramatických sfér", kdy se o titul hraje do posledních kol.

Boj s remízovým koncem

Extraligová sobota se nesla ve znamení převážně očekávaných výsledků. Zápasem kola se bezesporu stává lahůdkový souboj Pardubice-BŠŠ Frýdek-Místek, který jste měli možnost sledovat on-line. Oba celky se nakonec rozešly smírně, BŠŠ tak i ve třetí sezoně udržela proti Pardubicím svou neporazitelnost. "Na prvních čtyřech šachovnicích jsme stáli velmi dobře, zisk třech remíz byl pro Pardubice po průběhu partií úspěchem," hodnotí zápas kapitán Pavel Benčo a dodává: "Na osmé šachovnici hrál výborně Tomáš Dvořák, který rychle zvítězil. Naopak se nevyvedla partie Stanislavu Jasnému. Rozhodovalo se tedy o výsledku na šesté a sedmé šachovnici, kde byly vyrovnané partie. Zde získaly Pardubice 1,5b. což znamenalo stav 4:4." Celkový dojem za zápasu kapitán uzavírá slovy: "Myslim, že jsme byli k vitězství blíž."

Proti našim předzápasovým prognózám se vzepřel Turnov. V domácím prostředí hostil třinecké "áčko" a souboji o posty v nižších patrech tabulky zvítězil 5:3. Se zápočtem výsledku z devátého kola Turnov přeskočil Třinec a s dvanácti body definitivně opustil sestupové vody.

domácískóreskórehosté
ŠK Zikuda Turnov53TŽ Třinec A
1. Novoborský ŠK7.50.5TŽ Třinec B
RC Sport Pardubice44BŠŠ Frýdek-Místek
Space Poštovní spořitelna26ŠK GEOFIN Ostrava
ŠK SK Zlín26ŠK Mahrla Praha
A64 Valoz Grygov53TJ Bohemians Praha

Změny na čele tabulky

Skvělou extraligovou sezonu zažívá GM David Navara. Suverénně védodí i hvězdám extraligy

V dresu Mahrly Praha patřil víkend jedničce týmu Davidu Navarovi a na šesté šachovnici hrajícímu Mikhailu Ivanovovi. Oba svůj tým podpořili 100% ziskem bodů ze svých dvou partií. David Navara nejprve černými porazil v sobotu ve Zlíně Tomáše Poláka, v neděli neudržel nájezd jeho bílých figur Vlastimil Babula. Česká jednička vládne i individuální extraligové statistice s výkonem 8b./9.

Po tom co si novoboráci vyšlápli v sobotním osmém kole na Třinec B, je čekal v neděli starší a o poznání zkušenější bratříček. V dramatickém zápase došlo ke dvěma zvratům, nakonec souboj skončil remízou 4:4. "Asi jsme je podcenili. Namlsali se po sobotním zápase a v neděli jsme neodehráli běžný standard," komentuje výsledek zápasu kapitán Marek Vokáč.

domácískóreskórehosté
TŽ Třinec B17ŠK Zikuda Turnov
TŽ Třinec A441. Novoborský ŠK
ŠK GEOFIN Ostrava35RC Sport Pardubice
BŠŠ Frýdek-Místek62Space Poštovní spořitelna
TJ Bohemians Praha26ŠK SK Zlín
ŠK Mahrla Praha53A64 Valoz Grygov

Poslední dvě kola

Jak jsme předeslali v úvodu článku, o titulu se rozhodne v posledních kolech. Pokud Mahrla Praha a 1.Novoborský získají v předposlendním kole "povinné" tři body, rozhodne o držiteli mistrovského titulu jejich vzájemný souboj v posledním kole.
Tabulkou vzhůru stoupají Pardubice. V nedělním zápase porážejí Ostravu a usazují se na průběžném čtvrtém místě. I přes jednu víkendovou prohru si třetí příčku udržel A64 Valoz Grygov.

Na opačném pólu tabulky se situace z části vyjasnila. Prvním známým sestupujícím je Třinec B, který s jedním bodem nemá již šanci vyšplhat výše jak na předposlední místo. O druhém sestupujícím se rozhodne mezi pražskou Bohemkou a Space Poštovní spořitelnou.
Závěrečné dvoukolo je plánováno na konce března - 21.-22.3.

Partie

Odkazy

Extraliga 2008/2009 - tabulka a výsledky
Extraliga 2008/2009 - partie k přehrání
32x 3183x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (32) Aktualizovat
26.02.2009 11:16 | Autor neznámý

Jeden takový návrh zveřejníme ještě dnes...

26.02.2009 11:03 | Autor neznámý

Zdravíčko. Ťukáte na citlivou strunu. De jure by hráči ze zemí EU už neměli být bráni jako "cizinci" a měli by mít právo nastupovat bez omezení. V Německu taková změna ale před pár lety musela nejdříve projít přes soud, než svaz povolil. Náš VV se tím i po této zkušenosti zatím odmítal zabývat. Ale pokud bude změněna definice "cizince" v šachu, pamatujte i na dopad pro přeborové soutěže jednotlivců a otázku rozlišení zemí EU a zbytku světa. Tedy nejdříve domyslet, a teprve pak předložit!

26.02.2009 10:15 | Autor neznámý

Údajně je to právně plně v kompetenci ŠSČR, takže konference tuto sobotu může klidně rozhodnout o změně co se týká počtu cizinců z EU.

26.02.2009 09:09 | Autor neznámý

to capjar: Tak doufejme, že se toho některý z delegátů chytne a zkusí prosadit na konferenci ohledně cizinců potřebné změny.

26.02.2009 08:20 | Autor neznámý

to Mira: To samé je i na česko-polském pomezí u nás na Náchodsku, např. někteří polští hráči bydlí jeden dva kilometry od hranic a u nás běžně pracují, neboť maj to k nám (Hronov, Náchod) blíž než např. do Polanice Zdrój či Klodzka. Takže i to šachové vyžití je pro ně u nás více dostupnější. Hrajou za družstva (na krajské či okresní úrovni) už zde několik sezón a jsou spokojeni. Běžně platí registrační poplatky jako členové místních klubů, technický problém ale nastává, pokud si uhrají elo fide. Pak už jsou počítáni jako cizinci a rovněž jako v Brně tak i zde dochází ke zbytečnému omezování jejich činnosti. Což při současném společenském stavu (Evropská unie, Euroregiony) působí poněkud směšně.

25.02.2009 23:01 | Autor neznámý

Ano, omlouvám se, níže jsem se mýlil. Frenik má pravdu, kopíruji příslušnou pasáž soutěžního řádu. 3.5.5. Soupisky je možné doplňovat pouze 1x v průběhu soutěže nejpozději do 30. 11. kalendářního roku, na libovolné místo v soupisce; nejvýše však do počtu volných míst na soupisce.

25.02.2009 22:44 | Autor neznámý

Mám takový dojem, že je možné doplnit soupisku do 30.11., s tím, že hrát může od 1.1. a na kterékoliv místo soupisky

25.02.2009 15:46 | Autor neznámý

Apač: Nemůžu souhlasit stoprocentně. Chytají se i ve vyšších soutěžích. Jen je zapotřebí soupisky správně sestavit. Velké kluby mají ale i jiné problémy, týká se to ale klubů z velkých měst, kde studuje hodně Slováků. Největší problémy pravidlo o 3 písmencích dělá asi Lokomotivě, protože je v Brně nejvíc studujících Slováků v ČR. Tito studenti, kteří jezdí třeba jen jednou měsíčně domů, si de facto nemohou zahrát soutěž, která by odpovídala jejich hráčské síle. A to právě z důvodů omezení počtu volných hráčů a cizinců na 3 v zápase. Přikláněl bych se cizince do 26 let, kteří v ČR studují a jsou schopni studium doložit (třeba potvrzením o studiu), nepočítávat jako cizince.

25.02.2009 15:33 | Autor neznámý

Volní hráči zvýhodňují velké kluby z velkých měst. Pak často do vyšších soutěží postupují B a C týmy, které po postupu končí hluboko dole, protože bez volných hráčů se ve vyšší soutěži nechytají.

25.02.2009 10:50 | Autor neznámý

Každý zásah do stávajícího systému je třeba důkladně promyslet. Následkem zrušení volných hráčů by bylo, že by mnoha klubům najednou chyběly hráči. V květnu řešila rozšířená STK opačný návrh - rozšíření oprávnění na 3 soupisky, které mělo vyjít vstříc např. hráčům pobývajícím přes týden v Praze (tam se hraje během pracovního týdne) a jezdícím na víkendy domů (aby tam mohli hrát 2 soutěže). Další skupinou měli být vedoucí mládeže, kteří jezdívají s mladými hrát soutěže družstev dospělých. Hlavním protiargumentem bylo ovlivnění soutěží - oddíl s několika silnými hráči by je nasazoval do družstev, kde by byl ohrožen sestupem a odnesly by to družstva, která takovou možnost nemají.

25.02.2009 10:38 | Autor neznámý

Ale já jako hráč chci pomáhat svému klubu na 2 soupikách - čili volné hráče bych nerušil.

25.02.2009 10:09 | Autor neznámý

Možná by se mohlo udělat to, že v nižší soutěži může nastoupit jen ten, kdo neodehrál ve vyšší více než 50% odehraných zapásů. Nebo prostě jen ten, kdo není v žádné vyšší soutěži v základní sestavě, tj. zrušit volné hráče a hostování směrem dolů povolovat jen těm, kdo nejsou výš v základu...

25.02.2009 10:03 | Autor neznámý

V těch nižších soutěžích mi to trochu vadí, protože když oddíl X hrající jen se svými kmenovými hráči opakovaně nepostupuje do vyšší soutěže prostě proto, že oddíly Y a Z si střídavě pomáhají hráči, případně dokonce seženou hráče z jiného regionu, brzdí to jak oddíl X, tak rozvoj celého toho určitého regionu.

25.02.2009 09:55 | Autor neznámý

Česká extraliga je na tom ještě OK, ale některé zahraniční ligy které se odehrají za týden a nastoupí tam hafo cizinců, ty fakt nechápu. Tam jde vážně jen o to sehnat co nejvíce hvězd které ty soutěže objíždějí jak na běžícím pásu (z našich třeba Navara apod.). Takový titul přece nemá žádnou váhu když ho vybojují hráči, kteří s tím oddílem nemají nic polečného.

25.02.2009 08:38 | Autor neznámý

Ještě bych k předchozí diskusi dodal: Honzo, nesedí ten příměr "posílení pro play-off", protože připsání hráčů do soupisky může být jen do určitého data (v naší soutěži do 31.12., nevím, jak jinde, zase viz soutěžní řád), navíc na poslední místo soupisky, tj. taková posila by mohla nastoupit jen na 8. desce. A druhá poznámka: soustřeďujete se v diskusi na extraligu a první ligu, upozorním ale, že řada extraligových hráčů hraje i mnohem nižší soutěže (dokonce na úrovni krajské soutěže). Důvodů proto je řada, buď jsou trenéry, vozí své svěřence na utkání a motivují je tím, že si s nimi zahrají bok po boku v jednom družstvu, nebo mají děti, které se teprve šachově rozvíjejí a chtějí si zahrát s nimi, nebo mají staré kamarády v mateřském oddíle atd. atd. Tím, že je takové hostování povoleno v jediném případě je ošetřeno to, aby taková praxe nebyla zneužívána. Přiznám se, že sdílím Vuorinův podiv na tím, že to někoho zarazilo či dokonce rozčililo. Minimálně bych poukázal na to, že pro mě by byla v nižší soutěži radost a čest si s takovými hráči zahrát, od koho jiného se máme učit a zlepšovat :-)

25.02.2009 08:25 | Autor neznámý

Ano, Jimmy to pochopil správně. V podstatě v každém prvoligovém týmu je nějaký host z extraligy - a když ne z extraligy, tak nějaká významná posila z Polska. Cvek, Neděla, Velička ve Slavoji, Kalod, Bernášek v Zakřanech, Babula v Starém městě, Hába v Jihlavě, Klíma v Mittalu Ostrava atd. Vytáhl jsem ligu východ, protože tu trochu sleduju, čechy na tom budou ještě "hůře" podle mě. Kritizovat to samozřejmě člověk může, ale je pravda, že už to tak funguje desetiletí a je na tom postaven celý náš soutěžní systém. Je to i logické, protože člověk jako já, co nehraje moc turnaje, si chce odehrát víc jak 11 partií ročně. To samé v měřítku ještě větším platí o našich profesionálech. A kdyby se zakázalo hrát hráčům ve více jak jedné zemi, profesionálové s elem pod 2600 by v podstatě vymyzeli z povrchu zemského. Nechtěl jsem tím nikoho urážet, kór když nehraješ šachy závodně (doufám, že to vykání v netové diskuzi m můžeme vypustit, příjde mi dost nepatřičné), jen mě podivilo, že to ještě někoho zaráží. To v kombinaci s mojí rýpavou náladou plodí takové příspěvky:))

25.02.2009 08:17 | Autor neznámý

Honza Hučín: Základní rozdíl proti fotbalu, hokeji apod. je přece v počtu ligových utkání za sezónu! Kdyby hrál šachový ligový tým každý víkend a sem tam i uprostřed týdne, jistě by hostů z jiných oddílů ubylo. Jiná věc je, kolik silných hráčů je "věrných" svému klubu a vrací mu např. trénováním mládeže, co kdysi sami v tréninku dostali. Ale měli bychom spíš chválit ty, co to dělají, ne pranýřovat ty, kteří to nedělají.

25.02.2009 00:28 | Autor neznámý

no ale kolega vuorin to myslel tak, ze aby ste sa podivali na supisky prvoligovych tymov a zistite, ze takych ako cvek je tam kopa (taki co hraju ex aj 1.ligu), cize vas udiv nad tym je nepochopitelny :)) (aspon ja som jeho prispevok tak pochopil)

25.02.2009 00:19 | Autor neznámý

Honza Hučín: Tak zrovna v hokeji není tzv. střídavý start mezi 1. ligou a extraligou ničím výjimečným.

25.02.2009 00:09 | Autor neznámý

jimmy: Přečtěte si pořádně, co napsal kolega Vuorin, ano? Podle něho si mám přečíst soupisky prvoligových týmů a pak prý zjistím, co jsem napsal za nesmysl. Podíval jsem se do oficiální databáze a tam jsem našel Cveka hrát 1. ligu za Porubu a extraligu za Nový Bor. Takže hraje ligové soutěže za dva různé oddíly, nebo nehraje? Neřeším, jestli se to smí.

25.02.2009 00:05 | Autor neznámý

sachistaAles: Mně to připadá jako úplná pitomost. Rozčililo mě už to, že někdo může hrát ligové soutěže v libovolném počtu zemí najednou, tohle je fakt vrchol. Místo kolektivní síly klubu záleží na tom, kolik hvězd odjinud ulovím do sestavy. Představte si, že by si v hokeji nějaký tým 1. ligy půjčil do play-off z extraligové Slavie Furcha, Bednáře, Hrušku, Červenku, Vondrku a Micku. Nejsa registrován, ovlivnit tu praxi nemůžu a nakonec se mě vlatně osobně netýká, ale zdá se mi to jako úpadek, nezlobte se :-(

25.02.2009 00:01 | Autor neznámý

??????? to akoze myslite vazne .. nepoznam presne znenie ceskeho sutazneho poriadku, ale v podstate musi byt podobne zo slovenskym .. hrac hra za svoj matersky klub + moze hrat v inej lige na licenciu za HOCIKTORY iny klub .. u vas moze byt jak citam licencia iba jedna, na slovensku neobmedzene .. takze mam pocit ze sa omluvy nedockate, skor budete sa musiet ospravdlnit vy ;)

24.02.2009 23:55 | Autor neznámý

Vuorin: Tak se na to podívejme do svazové databáze. V 1. lize východ (db.chess.cz/soutez.php?sid=542) hrál v 8. kole Cvek za Slavoj Poruba na 1. šachovnici proti Jaklu Karviná. V extralize (db.chess.cz/soutez.php?sid=541) hrál v 9. kole za Novoborský ŠK na 6. šachovnici proti TŽ Třinec A, taktéž v 7. kole proti ŠK Zlín. Ještě si myslíte, že jsem napsal nesmysl? Omluvíte se mi?

24.02.2009 09:35 | Autor neznámý

bolek: skoda a diky zitra mrknu znovu.

24.02.2009 09:31 | Autor neznámý

skinca: partie zatím nedorazily

24.02.2009 08:58 | Autor neznámý

Honza Hučín: Hráč nesmí být na dvou soupiskách ve stejné soutěži, nicméně může hostovat za jiný tým (pouze jeden, tj. nemůže mít 5 hostování) v jiné soutěži. Takový hráč je veden na druhé soupisce jako host. Hosté (plus cizinci) mohou v jednom zápase nastoupit maximálně tři. Pokud vím, funguje to tak už nějaký pátek a nikdo tuto praxi nezpochybňuje... Možná jsem to trochu zjednodušil, ale snad takováhle povšechná informace stačí. Jinak podrobné informace k tomu jsou na stránkách šachového svazu, kde si můžeš stáhnout tzv. Soutěžní řád, tam je všechno rozebráno.

24.02.2009 08:51 | Autor neznámý

Rad bych si prehral partie z 9. kola Grygov versus Mahrla. tady je nenachazim :-(

24.02.2009 08:13 | Autor neznámý

To si děláš srandu?! Teď jsi mě fakt rozesmál:)). Podívej se trochu na soupisky prvoligových týmů, pak zjistíš co jsi řekl za nesmysl:))

24.02.2009 07:49 | Autor neznámý

To se opravdu smí, hrát ligové soutěže za dva různé oddíly??? Konkrétně myslím Roberta Cveka za Porubu a Nový Bor? Neuvěřitelný úpadek, nemám slov:-((

23.02.2009 22:01 | Autor neznámý

Jj, Mišta to zahrál velmi dobře, zvolil plán navrhovaný I. Štohlem a přestože Zbyněk našel za šachovnicí rovněž nejlepší reakci, stálo ho to hodně času a pak chyboval (Ryba začne řvát po chybném ústupu jezdce g6).

23.02.2009 20:47 | Autor neznámý

No teda na tý první desce to bylo jak ve stylu ala Kasparov.

23.02.2009 14:03 | Autor neznámý

K zápasu NB-Třinec A bych si z pohledu fanouška domácích, který se byl podívat v hracím sále, většinu zápasu však sledoval on-line, dovolil připojit pár postřehů poučeného laika: Překvapilo mne, že GM Vokáč hrál bílými. Mám za to, že pro tým bývá užitečnější, když hraje černými. Se soupeřem o stovky bodů ELO slabším, by se lépe vypořádal např. p. Klíma. Pozice pp. Lázničky a Kaloda mi přišla nejplošší, a přitom byli nakonec z Boráků jediní, kteří vyhráli. Nevím přesně, kde to p. Hráček zoral, jeho soupeři je však třeba sportovně poblahopřát k efektnímu závěru. U p. Cveka se patrně projevila únava z MČR. I proto bylo správné, že čerstvý mistr p. Šimáček dostal volno.