Byl lepší Fischer nebo Kasparov?

28.02.2023 06:00 | Historie

Kdo byl nejlepším šachistou všech dob? A kdo byl lepší, Bobby Fischer nebo Garry Kasparov? Většinou je odpověď věcí sympatie k danému hráči. Ale co takto se podívat na fakta?

Elo

Bobby Fischer měl v lednu 1972 max. elo 2785. Druhý byl Boris Spasský, který měl elo 2660 a třetí byl Tigran Petrosjan, který měl elo 2645 (stejně jako Lev Polugaevský). Bobby měl tedy náskok na druhého celých 125 elo bodů a je to zřejmě nepřekonatelný rekord.

Garry Kasparov měl nejvyšší elo v červenci 1999 a to sice 2851. Druhý byl Anand, který měl elo 2771 a třetí byl Vladimír Kramnik, který měl 2760. Garry měl tedy náskok 80 bodů, což je samozřejmě drtivý náskok, ale na Bobbyho to nemá.

Na druhou stranu byl Garry Kasparov světovou jedničku ela od roku 1985 do roku 2006 (protože nehrál, byl vyřazen, ale stále by byl světovou jedničkou i v roce 2006). Mimochodem rekord, který se bude těžko překonávat (možná Magnus).

Zápasy

Bobby Fischer byl - co se týče zápasů - naprosto nepřekonatelný, protože ve svém vrcholném období porazil Tajmanova 6:0, světového velmistra Larsena 6:0 a dokázal porazit exmistra světa Petrosjana (v roce 1971, kdy byl Petrosjan extrémně silný) 6,5:2,5. Kde Petrosjan prohrál poslední čtyři partie (!) Výhra 12,5:8,5 se Spasským je také hodně vysoká, navíc, kdyby nebyla kontumace, bylo by to 12,5:7,5. Což je naprosto neskutečné skóre.

Nicméně i zde má Garry Kasparov co "říci". Dokázal rozdrtit silného velmistra Milese 5,5:0,5. Porazit Anada (10,5:7,5) a rozdrtit Shorta. Hlavně zápas se Shortem ukázal, jak Kasparov zcela dominuje. Vyhrál tento zápas 12,5:7,5 a tak trochu připomíná /výsledkově/ zápas Fischer x Spasský. I zde Garry prohrál (stejně jako Bobby) jednu partii na šachovnici.



Největší plus jsou ale Garryho zápasy s Karpovem. Protože Garry hrál s Karpovem, kdy byl Karpov nesmírně silný. A Karpov nedokázal žádný zápas vyhrát. Ačkoliv hráli v roce 1984, 1985, 1986, 1987 a 1990. Nicméně první zápas se nedohrál a v roce 1987 to skončilo 12:12. Musím ale podotknout, že Karpov byl nesmírně silný zápasový hráč. Takže velký úspěch Garryho Kasparova.

Turnaje

Bobby Fischer byl v 70.letech nezastavitelný. Vyhrál co se dalo (jen na olympiádě v Siegenu nebyl nejlepší, tam také s "velkým rámusem" prohrál s Borisem). Jenomže hrál jenom jeden skutečně velký turnaj a sice Palma de Mallorcu, kde vyhrál ale o celých 3,5 bodů před Gellerem a Hübnerem. Zajímavosti bylo, že Bobby vyhrál posledních sedm partií po sobě. Bobby skvěle vyhrál turnaj v Buenos Aires (o 3,5 bodu a měl 15/17), ale to tak silný turnaj nebyl.

To Garry Kasparov vyhrál nejtěžších mezinárodních turnajů opravdu hodně. Podle wiki nejvíce, viz citace (https://en.wikipedia.org/wiki/Garry_Kasparov#Assessment_and_legacy): "Kasparov je držitelem rekordu v počtu vítězství v profesionálních turnajích za sebou, když se v letech 1981 až 1990 umístil na prvním nebo dělil první místo v 15 individuálních turnajích. Sérii přerušil Vasyl Ivančuk v Linares 1991, kde se Kasparov umístil na druhém místě, půl bodu za ním, kde prohrál právě s Ivančukem."

A dále z wikipedie: "Na konci 90. let se Kasparov vydal na další dlouhou sérii 10 po sobě jdoucích vítězství v super turnajích. V těchto turnajových vítězstvích měl Kasparov skóre 53 výher, 61 remíz a 1 prohru ze 115 partií, jedinou prohru měl proti Ivanu Sokolovovi ve Wijk aan Zee 1999" Co k tomu dodat? To je prostě masakr... . 

Kralování

Zde je to jasné. Protože Bobby byl mistrem světa jen 3 roky a nesehrál během svého panování jedinou vážnou partii. Zatímco Garry byl mistrem světa 15 let.

Zajímavosti

Bobby Fischer vytvořil rekord, který už asi nikdo nikdy nepřekoná. Vyhrál 7 partií v řadě s velmistry na Mallorce (ale jednu kontumačně), vyhrál pak 6:0 s Tajmanovem a 6:0 s Larsenem. Vyhrál pak první partii zápasu s Petrosjanem. Což dává - pokud nebudeme počítat kontumaci - neuvěřitelných 19 výher v řadě s velmistry a jakými! Což je prostě něco nepřekonatelného.

Garry Kasparov dokázal masakrovat nejlepší týmy zemí v simultánce. Opět něco nepřekonatelného. Například rozdrtil tým Izraele a také náš tým. Dokázal porazit například i týmy Německa a Argentiny.

Tak kdo byl podle vás lepší, Bobby nebo Garry? Nebo remíza?

Robert Cvek

26x 5656x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (26) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
vevlad

Vzhledem k tomu že Fischer nehrál v rozhodující době přebor USA se sovětům vymstilo ho nechat hrát pásmovy turnaj v podstatě si to zavinili sami co následovalo Kasparov byl daleko odolnější než Fischer už s Karlovem by měl Fischer obrovské problémy obstát proto do toho nešel.

+0 /-0 | 12.03.2023 07:32

lubomir1959

Pro mě jedničkou byl, je a zůstane Michail Tal. Obdivoval jsem vždycky jeho nedostižnou taktiku, kterou dokázal ničit svoje soupeře. Jeho umění bych se chtěl aspoň přiblížit, ale to je nedostižný sen. Kterýsi komentátor jedné jeho partie kdysi prohlásil, že Tal snad umí na šachovnici pozvat armádu duchů a přízraků, proti které soupeř nemá nárok. No dnes proti Stockfishi by si asi Tal moc nezahrál...

+0 /-0 | 28.02.2023 19:47

giocozo
Proti Stockfishi asi ne, ale chybující lidi by porážel i dnes.;)
+1 /-0 | 01.03.2023 08:05

istr
Tak Kasparova zdrtil ještě v roce 1992.
+0 /-0 | 03.03.2023 10:22

Jiří Kadlec

Myslím si, že Fischer. Elo 2785 před více jak padesáti lety patrně odpovídá dnešnímu Elu 2900+. A dále - Kasparov měl, na rozdíl od Bobbyho celý tým, který pro něj neustále pracoval, to bylo už o něčem jiném!

+1 /-0 | 28.02.2023 08:00

xdavx x
To elo 2785 už ale odpovídá tomu dnešnímu. Je to hodnota po korekci která se prováděla v 70 letech. Převaha Kasparova nad kolegy byla podle mě větší než ta Fischera. A taky trvala dele. Domnenka že Fisher stal proti nejakemu celému bloku je podle mě nesmyslná. Každéj sachista stojí proti zbytku kolegu. Takže za mě Kasparov :)
+0 /-0 | 28.02.2023 08:21

OldřichKuželka

Fischer musel bojovat proti celému sovětskému systému, protože šachy a vůbec sport byly vždy s politikou spojeny - to ostatně v Rusku trvá dodnes. Po jeho odchodu ze šachové scény pak převzal roli nepřítele emigrant Viktor Korčnoj, když hrál v Baguiu zápas o titul, byl dokonce mezi diváky parapsycholog, najatý Karpovem, který měl Korčného hypnotizovat... 

+1 /-0 | 28.02.2023 09:21

Messer56
A potom přišel Babiš....
+2 /-2 | 28.02.2023 19:55

Robert Cvek

Ano, souhlasím. Navíc, je tam ještě jedna věc, že Bobby bojoval (sám) proti celé mašině SSSR, která tak dominovala. V té době, bez informací, intenretu atd. se zdálo prostě nemožné, že to dokáže.

+3 /-0 | 28.02.2023 08:04

pawel
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 28.02.2023 19:47

giocozo
Je nadmíru jasné, že se vždy bude jednat o srovnání subjektivní. Šachy se neustále vyvíjí a všichni slavní předchůdci současnou špičku nějakým způsobem ovlivnili. Dnes se hrají docela jiné šachy, než před padesáti lety, natož před sto lety. Z umění se stává spíše sport. Jde o logický vývoj. Doba se zrychluje a nikdo z nás by už u partie nechtěl strávit 10 a více hodin, natož partii přerušovat. O žádném mistru světa se nedá říct, že by se stal světovým šampionem nezaslouženě, či dokonce se štěstím. Ani o Euwem.;) Jediný článek v tomto logickém řetězci mně však chybí. A to zápas mezi Karpovem a Fischerem.
+0 /-0 | 28.02.2023 19:32

Šach

Hezký článek. Jen malá nepřesnost v odstavci: " Nicméně i zde má Garry Kasparov co "říci". Dokázal rozdrtit silného velmistra Milese 5,5:0,5. Porazit Anada (10,5:7,5) a rozdrtit Shorta. Hlavně zápas se Shortem ukázal, jak Kasparov zcela dominuje. Vyhrál tento zápas 12,5:7,5 a tak trochu připomíná /výsledkově/ zápas Fischer x Spasský. I zde Garry prohrál (stejně jako Bobby) jednu partii na šachovnici."  Fischer se Spasským v zápase v roce 1972 prohrál na šachovnici partie dvě. První a jedenáctou. Kontumační byla druhá. Zanedlouho 9. března budeme slavit Fischerovy 80. narozeniny!                                          

 

+1 /-0 | 28.02.2023 13:18

Pavel Ch

Miles býval silný velmistr, ale bylo známo, že na Karpova a Kasparova mu to nejde. Jednou za pět až 7 partií dosáhl remízy, jinak prohry. Krom jediné partie, když už nevěděl coby, dal Karpovovi 1.e4 a6 a vyhrál. Na Garriho podobné nezopakoval, věděl, že útočník by s ním zacvičil miniaturkou.

+1 /-0 | 28.02.2023 13:43

Robert Cvek

Děkuji, ano máte pravdu, na to jsem úplně zapomněl. Ano :-)

+0 /-0 | 28.02.2023 13:42

istr
Tak za mě určitě Kasparov, protože jsem na něm vyrůstal :) Statistiky lze vykládat různě, jistě byl fenomén Morphy, nejdýl vydržel Lasker, Capablanca měl období, kdy skoro nedělal chyby, Fischer v souboji kandidátů a nakonec i v zápase století prostě vyčníval, Kasparov šel do konkrétních šachů jako nikdo jiný. Carlsen je asi nejsilnější šachista ve smyslu, že by předchozí porazil, ale nevsadil bych si, až ho dnešní mladí přejedou, že bude takové jméno jako někteří předchozí. Historie ukáže.
+0 /-0 | 28.02.2023 13:27

pse
Souhlasím s tím, že je to věc sympatie. Víc mne baví styl Kasparova, divoká střední hra, efektní kombinace, dlouhý propočet. Co se srovnat nedá, je rozdíl generace, Kasparov už hrál mnohem konkrétnější šachy, obrovsky vzrostla důležitost zahájení. Síla Fishera (podle mne) spočívala hlavně v tom, že byl schopen hrát po celou partii (a třeba i celý zápas) pořád stejně silně. Podobně jako teď Carlsen. U vetšiny hráčů schopnost koncentrace klesá úměrně délce partie (a 'zajímavosti' pozice). A je strašně nepříjemné, když víte, že soupeř vás bude v mírně horší koncovce mučit dalších 40-50 tahů. To pak tíhnete ke zjednodušení i za cenu zhoršení pozice (hlavně, ať už to mám za sebou).
+0 /-0 | 28.02.2023 09:15

Rubinus

Vím, že jsem se kdysi s compem díval na zápas Fischer-Larsen. Jak ho sakra mohl porazit 6:0? A zjistil jsem, že on po zahájení hrál skoro jako stroj. Prakticky bez chyb, klidně si počkal na chybu soupeře a ta vždy přišla. Podepsal se na tom i fakt, že optimista Larsen se snažil alespoň jednu partii vyhrát, jinak by asi nějaké remízy udělal.

Mě tak někdy před 20 lety zaujala hra Karpova. Nenápadná sekvence celkem obyčejných tahů a z remízové partie je rázem zcela vyhraná. A leckdy ani ti špičkoví velmistři, komentátoři, nedokázali odhalit kde vlastně se stala chyba. Dle počítače v podstatě žužlání pozice na supervelmistrovské úrovni. Postavil to nějak a pak potahoval, zatímco soupeř se v těch manévrech ztratil.

+0 /-0 | 28.02.2023 09:28

Robert Cvek

Jj, přesně tak, hrál extrémně přesně, to psal i GK v P.

+1 /-0 | 28.02.2023 12:34

xdavx x

taky zkusim moji top 5:

1. Lasker

2. Carlsen

3. Kasparov

4. Botvinnik

5. Fisher 

+0 /-0 | 28.02.2023 09:43

Semod
"Ze všech šachistů byl největší génius pravděpodobně Morphy" - Bobby Fischer
+2 /-0 | 28.02.2023 09:38

Igi2
Mojich najlepších päť bez poradia, chronologicky: Morphy, Capablanca, Fischer, Kasparov, Carlsen. Do desiatky by sa iste vošli Aljechin a Karpov. Podľa rôznych analýz (pomocou počítača) by ešte mali šancu Pillsbury, Tal, Petrosjan, Kramnik, Ánand a pár ďalších.
+1 /-0 | 28.02.2023 09:29

MaX

Kdo byl lepší v čase s ohledem na podmínky v té době, je otázka pro historiky. Osobně to vidím tak, že Carlsen by díky svému „stylu postav si co chceš a pak tě pomalu porazím“ a dnešních znalostí z počítačovému šachu je jasně nejsilnějším šachistou historie. Kdysi se ptali Kramnika kdo je podle něj nejlepším šachistou a překvapivě? řekl, že Ivanchuk. Každý to má trochu jinak.

+0 /-0 | 28.02.2023 08:43

Rubinus

Záleží na úhlu pohledu. Pokud bych to bral, jak moc ve své době vyčníval nad svými soupeři, potom by měl asi Fischer navrch. Carlsen své soupeře nepřevyšuje o moc víc, jako například takový Karpov, svého času - alespoň mě to tak připadá.

Hlavně ta Bobbyho cesta k titulu v letech 70-72. A pokud by bylo možné ho dnes nějak naklonovat, potom s přístupem k dnešním materiálům by asi zase byl lepší, jak Carlsen. Měl jsem na stránkách sbírky výher některých MS v době, než získali titul. Ale Bobbyho tam kupodivu nemám. Zápas století v Bělehradě 1970 ale ano. Hned ta partie z 1.kola, takhle si povodit Petrsojana, v té době rok poté, co ztratil titul MS, dokázal málokdo.

+0 /-0 | 28.02.2023 09:24

Pavel Ch

Zajímavosti k textu Roberta:

 ještě že porazil Bobby Larsena také 6:0, Taimanov měl už jízdenku na Sibiř, nechápali, jak může velmistr Ameriky porazit velmistra Ruska kanárem. Když dostal i Larsen kanára, trošku připustili soudruzi Bobbyho geniální schopnosti.

  

Kasparov byl i skvělý stratég a psycholog.

 

Zmíněná simultánka s Německem (4 vážné partie) se hrála o luxusní auto německé automobilky. Němci měli dohodnuto, že ho nechají za peníze, které si rozdělí a nebyly to drobné. Když tedy vyhrají. Dohodli se, že nedají nikdo nikdy remis a že to na čas Garri neutahá. Jenže Garri udělal nepochopitelnou a přitom geniální věc, jedinému a nejslabšímu IM (ostatní GM) sebral čistého pěšce a nabídl remis. Seběhli se i s nehrajícím kapitánem a měli v hlavě zmatek, došlo snad i na hádku, zda se držet strategie dohodnuté nebo uvažovat jinak. Jak se prý i nepohodli, remis dali, další pak remízoval a zbývající dva si už Garri v pohodě povodil ke 3:1 a k luxusnímu autu. Co zbylo Němcům, možné si domyslet.

  

  Když trénoval Garri Magnuse a Magnus stoupal výše žebříčkem, měli soupeři takový strach, že se říkalo, že by proti Magnusovi hráli lépe, kdyby nevěděli, že ho má "v péči" Garri.

+1 /-0 | 28.02.2023 09:11

Pavel Ch

Já vždy píšu, že jsou to věci naporovnatelné. I v disciplínách, kde je jasný výkon (čas nebo délka třeba hodu), jak porovnáme Emila Zátopka se současnými rekordmany? Výkon? Medaile? Konkurence? Podpora týmu? Kratší/delší období na špici?  Ani historici se MaXi přesně nevyjádří.

 Spíše bych napsal zajímavosti, z toho co Robert uvedl.

+0 /-0 | 28.02.2023 09:02