Vlašim opět vítězí

29.04.2015 09:07 | Extraliga mládeže 2014/2015

Extraligu mládeže opět ovládlo družstvo Vlašimi, které obhájilo loňský triumf. Druhé skončily Polabiny, třetí s výrazným odstupem Lokomotiva Brno.

Vlašim patřila k jasným kandidátům na titul a své kvality do posledního kola potvrzovala přesvědčivými výhrami. Krok dokázaly držet pouze Polabiny. Překvapivá prohra s Mostem jim však cestu za případným prvním místem prakticky uzavřela. V závěrečném kole sice dokázaly v přímém souboji o první místo Vlašim porazit a bodově se na ni dotáhnout, ale potřebné partiové body do pomocného hodnocení se jim získat nepodařilo. Třetí místo získala se čtyřbodovým odstupem Lokomotiva Brno.


Hrací sál (Zdroj: oficiální stránky turnaje)

Ondřej Matějovský, trenér vítězného týmu, odpověděl na několik otázek:

První otázka je jasná, jak oslavíte titul?
Všechny hráče i kompletní realizační tým jsem ještě na místě pozval do hotelové restaurace na zmrzlinové poháry. Jestli proběhne nějaká větší oslava, zatím nevím, ale spíš oslavíme všechny oddílové úspěchy najednou při rozlučce se sezonou. Ostatně tak jsme to udělali i před rokem. 

Obhájili jste první místo, bylo to těžší než vyhrát poprvé?
Vloni to bylo asi těžší, protože v závěrečném dramatickém utkání s Frýdkem-Místkem jsme si nemohli dovolit prohrát. Letos jsme si díky nečekané porážce Polabin s Mostem vypracovali do finále větší náskok, což nakonec rozhodlo.

Podle výsledků se zdálo, že jedinou vážnou konkurencí byl tým Polabin. Jak jste se připravovali na rozhodující poslední kolo? Pro zisk titulu potřebovaly Polabiny vyhrát aspoň 5:1, ovlivnilo to přípravu na zápas a samotný výsledek?
Na poslední kolo jsme se připravovali jako na každé jiné. Chtěli jsme Polabiny porazit a soutěž ukončit se stoprocentním bodový ziskem. O tom, že nám k titulu stačí 1,5 bodu, jsme ale samozřejmě věděli a trochu toho klidu nám to dodávalo. Zápas se nám příliš nepovedl a 
těsná prohra byla asi zasloužená, ale o ztrátu titulu jsem se v jeho průběhu neobával. 

Vítězné družstvo TJ Spartak Vlašim (Autor: Ivo Hradecký)

Prozradíte, co je tajemství vašeho úspěchu? Děláte něco jinak než ostatní nebo hraje nejdůležitější úlohu spíš šťastná shoda okolností, která svede dohromady ideální tým?
Myslím, že máme silný tým a skvělou partu, což platí pro hráče, trenéry i rodiče. To je celé. 

Jsou všichni hráči vaši odchovanci? 
Někteří hráči začínali jinde, ale k Vlašimi mají vztah a hrají u nás už dlouho. V družstvu jsme měli jednoho hosta, Vítka Kratochvíla z Náměšti nad Oslavou, který také do party výborně zapadl.  

A otázka na závěr, plánujete získat zlato i do třetice? Letos jste měli podobný tým jako loni, změní se na tom něco?
Z týmu odejdou hned tři hráči (Jirka Rýdl, Vítek Kratochvíl a Vojta Filip) a ti se budou složitě nahrazovat. K největším favoritům tentokrát asi patřit nebudeme, ale našemu družstvu věřím. Snad uhrajeme pěkný výsledek. 


Rozhodující poslední zápas (Autor: Ivo Hradecký)

Finále B rozhodlo o čtveřici sestupujících. Se soutěží se rozloučil Buštěhrad, Bohemians Praha, Hradec-Králové a Lokomotiva Brno B. 

Konečné pořadí finále A

P.Družstvo12345678 PH 1  PH 2  PH 3 
1TJ Spartak Vlašim * 4451830.012.0
22222 ŠK Polabiny * 451827.510.5
3ŠK Lokomotiva Brno A2 * 4341324.58.5
4PROMAT OAZA Praha2 * 4551223.59.5
5Šachklub Sokol Klatovy232 * 441021.08.0
6CHESS Most½212 * 616.05.0
7ŠK Duras BVK Královo Pole22 * 3415.04.0
8SK Slavia Orlová1113 * 110.53.5

Konečné pořadí finále B

P.Družstvo12345678 PH 1  PH 2  PH 3 
1TJ Štefanydes Polička * 342561327.09.5
2Desko Liberec3 * 334531324.59.5
3BŠŠ Frýdek-Místek2 * 431324.08.0
4ŠK Staré Město3 * 431121.07.0
5Sokol Buštěhrad4322 * 334921.07.0
6TJ Bohemians Praha2333 * 3720.07.5
7

ŠK ORTEX-RETA Hradec Králové

1133 * 3618.06.0
8ŠK Lokomotiva Brno B0323 * 212.53.0

Odkazy


18x 6519x Milan Boháček
Fotogalerie
Komentáře (18) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Pavel Ch

kedvis7.

Já jsem jen konstatoval stav, jako odpověď Vám,  nic neobhajuji, to dříve jsem byl členem VV a svaz hospodařil s dakleko nižší částkou.

+0 /-0 | 30.04.2015 20:17

kedvis7
Pavle, nechci mluvit do peněz svazu, ale myslím, že se blýská na lepší časy. Jsou tu určité příjmy, které ŠSČR potěšily a se kterými se snad, alespoň z části dá i nadále počítat. Pokud chce ŠSČR zvednout úroveň mládežnického šachu, tak věřím, že jistě bude hledat cesty, jak toho dosáhnout. Věřím, že se nebudeme stále jen dočítat, někdy jen mezi řádky a nebo v diskuzi, jak něco nejde, ale setkáme se i s konstruktivními názory a dobrými nápady od odpovědných osob na svazu. Vše se nemusí povést hned na začátku, ale uvítal bych nějaké zhodnocení podpory mládeže a vyhodnocení určitých kroků. Co se osvědčilo ať zůstane a co se minulo požadovaným účinkem, tak to by mělo být upraveno a nebo nahrazeno lepším řešením. Stejně tak bych ocenil i určitou operativnost v těchto změnách (některé změny lze provést i velmi rychle). Dále bych se rád dočetl na nss.cz co všechno se dělá ŠSČR pro mládežnický šach a co nového se připravuje. Co takhle kdyby nějaký redaktor nss.cz pozval na rozhovor odpovědnou osobu z ŠSČR, které by nejprve položil nějaké otázky (forma článku) a pak by i třeba bylo možné klást otázky v diskuzi a nebo na chatu? Co se týká úhrady nákladů osobním trenérům v účasti na vrcholných akcí, tak bych byl pro nějaký kompromis, kde by se náklady na účast trenéra rozdělily mezi rodiče a ŠSČR. Bylo dobré i nějak odměňovat kluby, které se o tyto talenty starají a pomáhají jim v dalším růstu. Snad v každém, trochu větším klubu se najde obětavý funkcionář a nebo i silný hráč, který by se mohl podílet na rozvoji talentovaného chlapce a nebo dívky. Mám za to, že systém výchovy mládežnických talentů postrádá ekonomickou i právní motivaci pro kluby a pokud není dostatečná podpora rodičů (různé důvody), tak o spousty talentovaných dětí přijdeme. Myslím, že pokud by se našla možnost, jak odměnit kluby za jejich práci s mládeží, tak by se na nákladech za individuální tréninky a nákladech na účast trenérů na vrcholných akcích, podílely i kluby, které jinak peníze nemají. K tomu by bylo dobré, kdyby se daly nějak ošetřit přestupy mládežníků. Vím, že tímto svým názorem nijak neřeším otázku získávání peněz na mládežnický šach, ale předpokládám, že by to měl být i jeden z úkolů pro ŠSČR. Rodiče a třeba časem i kluby, by se jen spolupodíleli na nákladech. Pokud přemýšlíme i o nějaké spolupráci s rodiči a trenéry, tak za sebe mohu i říci, že jsem ani nezaznamenal nějakou snahu o radu nebo pomoc, jak získat peníze z grantů a nebo dotací. Další možností je, že by se nastartovala velmi intenzivní spolupráce mezi trenéry ŠSČR a současnými mládežnickými talenty. Pak bych i pochopil to, že na vrcholné mládežnické akce jezdí 2-3 svazoví trenéři výpravy. Poslední věcí je snad jen to, že bych našim mládežnickým talentům umožnil startovat ve velmi silných soutěžích a uzavřených turnajích. Zvýhodnil bych kluby, kteří do těchto soutěží zařadí talentovanou mládež a hledal bych i řešení, jak zpřístupnit účast našim talentům v uzavřených turnajích.
+0 /-0 | 30.04.2015 19:17

Pavel Ch

Ok. to Kedvis, Mira, rozumíme si již, k účasti osobních trenérů na MS, ME.

Ma MS, ME svaz platí 2-3 svazové trenéry výpravy. Kdyby měl (nebo chtěl dát více peněz), tak jistě přispěje hráčům, osobním trenérům asi až v poslední řadě.

Z vyspělejších zemí (včetně třeba Polska) jezdí jak svazoví šéftrenéři, tak osobní trenéři. Podpora sportu je tam větší, nevím z jakých peněz, ale jezdí, tedy lítaj.

U nás u některých žáků také, náklady os. trenérovi však někdo musí hradit:

a) rodiče žáka

b) místní dotace, granty

c) sám trenér

 Účast osobního trenéra samozřejmě přínosná, v tom naprostý souhlas, pochopitelně obtížné dát dohromady z - a, b, c. Já jsem třeba při dvou účastech postupujících žáků, které jsem individ. trénoval, sehnal dotace (viz - b) s téměř stoprocentní podporou pro ně a sám jsem tam byl v kombinaci b + c. (Vietnam 2008, Gruzie 2010).

Radil jsme pak, jak na to "b", i dalším, ale mnozí v tom umí samozřejmě daleko lépe bruslit než já.

+0 /-0 | 30.04.2015 17:50

strelec

ad Mira: "Svaz by tedy měl podpořit jejich účast"  Jakou formou? 

+0 /-0 | 30.04.2015 17:40

Mira

kedvis7: Z Vašeho příspěvku je jasně patrné, že míníte MS a ME. Z mého předchozího příspěvku to patrné neníangry, ale s odkazem na Váš příspěvek ve 14:47 to patrné je. laugh Samozřejmě podporuji účast osobních trenérů na reprezentačních akcích, pokud to podmínky dovolují, pro ostatní reprezentačního trenéra. Svaz by tedy měl finančně podpořit i jejich účast.

+0 /-0 | 30.04.2015 17:28

kedvis7

Pavel CH: Pavle, promiňte, ale hrozně špatně se to po vás čte. Pokusím se odpověď na to, co jsem z vašeho příspěvku pochopil.

 

Neměl jsem na mysli MČR, ale MS nebo ME mládeže. Z mého příspěvku to asi nebylo patrné. Na MČR je opravdu dost klubových nebo osobních trenérů.

 

Co se týká mého návrhu ohledně způsobu hry na MČR mládeže, tak se jedná jen o subjektivní názor. Přechod do starší kategorie snad není překážkou. Mně se osobně nelíbí švýcar na MČR mládeže a uvítal bych změnu (např. jako je tomu v juniorech). To však nejde při tak velkém množství hráčů.

+0 /-0 | 30.04.2015 17:17

Pavel Ch

kedvis7

Možná, z Vašeho příspěvku, zatím víte méně o mládežnickém šachu.

Jen dva rychlé postřehy:

Na vrcholné akci MČR mládeže je tolik osobních trenérů, že před pár lety někdo spočítal, že je tam v zákulisí elově kvalitnější obsazení než na MČR mužů, které zrovna nebylo to TOP. Jen nejsou na fotkách vidět, i tam je člověk potká zřídka, pracují obvykle mimo dění, na hotelu.

A vyzvat předchozího mistra ČR, to je snad tak při 1.4...... nebo 30.4.smiley. Krom jiných mnohých důvodů přechod do vyšší kategorie každý ob-ročník. A častěji vyhraje kategorii ten starší. (I tak jen tradicí u MS (asi jako v jediném sportu), na ME, MČR mužů byste s tím nepochodil a ještě zavádět do mládeže).

+0 /-0 | 30.04.2015 16:44

Mira

Nic proti Vlašimi, ale před pár lety by jejich sestava stačila na bitvu o bronz. Kvalita extraligy poněkud poklesla, i proto souhlasím s názoem kedvise7, že by se měl posunout věk a možná i slíbit nominaci na nějaké reprezentační akce nejúspěšnějším hráčům extraligy. Možná i podmínit reprezentační akce povinnou účastí v extralize v nějakém objemu zápasů (třeba alespoň 51%). Šachový svaz by asi měl trochu zapřemýšlet nad systémem podpory mládežníků. Opět musím souhlasit s kedvisem7, na turnaje by měli jezdit trenéři talentů. Svazoví trenéři jen pro ty hráče, kteří trenéra nemají nebo kterých trenér jet nemůže.

Možná by stálo za úvahu, kdyby si ŠSČR sám nějakého (nového) reprezentačního trenéra mládeže vychoval.

+0 /-0 | 30.04.2015 15:49

Zmestabileho

Jak by měla vypadat efektivní a motivační podpora talentů? Nedělám si patent na rozum, a tohle by měl vymýšlet někdo jistě povolanější, než jsem já. Ale kedvis7 napsal přesně to, co bych ze své pozice navrhoval. To znamená smlouvy o podpoře i závazcích mladého hráče. Podporu efektivně a individuálně vynakládat dle dosažených sportovních výsledků. Klíčovou součástí té podpory by mělo být zajištění kvalitního trenéra na individuální trénink. Je jasné, že není jednoduché takový smluvní vztah nastavit. Ale tudy vede podle mě cesta. O tomhle by se mělo uvažovat - zvláště v dnešní situaci - kdy šachy u nás potřebují změnu, stagnujeme, řadu let se neobjevují noví kandidáti na stabilní místo v repre. 

+0 /-0 | 30.04.2015 14:47

kedvis7

lmouse: Možná s pohledu zábavy, ale s pohledu sportu je takový názor nesmysl. Kvalita není jen o kvantitě. Promiňte, ale tak trochu mám pocit, že se v této věci neorientujete. Vlašim nemá nijak velkou základnu, ale dlouhodobě se velmi dobře věnuje svým talentovaným hráčům. A takových klubů bylo více. I když je FM velký klub, tak i tam si moc dobře uvědomují, že kvalitní hráči nevyrostou jen z velké členské základny.

 

Tea Pack: Na to jak by měla vypadat ideální efektivní a motivační podpora mladých talentů v praxi se velmi těžko odpovídá. Myslím, že to je názor pro ŠSČR, který se o něco podobného snaží. Čtenáři jen mohou říci, co se jim na současné podpoře líbí a co ne. Zamyšlení a popř. i změna je pak na odpovědných lidech z ŠSČR. Nedávno jsem v jiné diskuzi uvedl tyto informace:

 

„PR akce (např. ocenění talentů) jsou sice chválihodné, ale asi mi dáte za pravdu, že to není to samé, co uzavření smlouvy, která by zahrnovala nejen velkou podporu, ale i povinnosti do budoucna. Individuální tréninky jsou časově omezené (1rok), postrádají potřebnou intenzitu a myslím, že i určitou koncepčnost. Webináře jsou také dobrým nápadem, ale podle mě jen do určité šachové úrovně. Šachové stipendium je kapitola sama o sobě. Je to sice dobrý nápad, ale způsob jeho udělování se mine větším užitkem. Zde by mělo být více kriterií při udělování tohoto stipendia (např. jako je tomu na VŠ). Nevím proč (neznám všechna fakta), ale stále mám pocit, že ŠSČR pojal podporu špičkové šachové mládeže spíše jen jako částečnou refundanci nákladů namísto toho, aby se zaměřil na skutečnou podporu špičkové šachové mládeže.“

 

Ještě bych přidal dvě věci. Na vrcholné akce mládeže jezdí trenéři ŠSČR, ale jen málokdy trenéři talentů. To mi přijde, že není naprosto v pořádku. Buď by měla být velmi intezivní spolupráce mezi trenéry ŠSČR a jejich svěřenci a nebo by na vrcholné akce měli jezdit trenéři talentů. Dále si myslím, že by o vítězi v mládežnických kategorií neměl rozhodovat švýcar (neberu teď úplně malé děti). Osobně bych byl pro uzavřený turnaj a nebo o to, aby vítěz ze švýcaru vždy vyzval předchozího mistra ČR. Přijde mi to jako zajímavější a spravedlivější varianta.

 

lykan: Myslím, že z tohoto důvodu se posunul věk v Extralize mládeže. Osobně bych, ale nejraději viděl kdyby naši talenti hráli úplně nejvyšší soutěže. Jedině tam získají hodně cenných zkušeností.

+0 /-0 | 30.04.2015 11:18

lykan

Jen tak mimochodem, může někdo mě nezasvěcenému vysvětlit, jakou logiku má v dorosteneckých soutěžích hrát na sestupy a postupy družstev, když dochází k velmi rychlé personální obměně týmů? To má být nějaká parodie na mistrovské soutěže dospělých?

+0 /-0 | 30.04.2015 10:55

lmouse

Vychovat špičkové reprezentaty rozhodně není zásadním úkolem mládežnického šachu - tím totiž je postarat se, abychom my šachisté v naší konzumně orientované kultuře nevymřeli! Tam kde je široká základna, dostaví se i výsledky - proto dlouhodobě dominoval FM a proto se na něj Vlašim a Polabiny dotáhly.  hats off

+0 /-0 | 30.04.2015 09:45

...

Tea Pack - o to se již Zmb jednou pokusil. Po jeho kritickém hodnocení zdejšího článku byl vyzván, aby sám okomentoval partii a napsal článek. Výsledkem bylo fiasko a zesměšnění jeho osoby. Od té doby se vrátil k obecným plkům v diskuzi a pochybuji, že bude chtít cokoli navrhnout. Výsledek by byl stejný jako u onoho článku. Z pohledu trolla je lepší si flusnout a pak plkat dál.  

+0 /-0 | 30.04.2015 02:53

Tea Pack

ZMB: Možná máte pravdu,možná ne. Nevím. Jak by podle Vás měla vypadat ideální  efektivní a motivační podpora podpora mladých talentů v praxi? Zkuste to konkrétně popsat,třeba to jen zatím nikoho nenapadlo a Vaše myšlenka bude mít úspěch. Zdravá kritika je prospěšná,ale je taky třeba napsat co konkrétně je špatně a jak by to šlo vylepšit.

+0 /-0 | 29.04.2015 21:16

Zmestabileho

Mládežnický šach u nás má jeden zásadní problém - neexistuje efektivní a motivační systém podpory silných mládežnických talentů - tedy hráčů, kteří mají potenciál hrát na úrovni IM nebo GM. Zato umíme uspořádat týmovou mládežnickou soutěž, s úrovní někde kolem 1900, označit ji jako extraligu, a na prvních šachovnicích několika týmů nechat ztrácet čas pár našich talentů.  

+0 /-0 | 29.04.2015 20:24

Millbo

Díky za upřesnění, autor opraven.

+0 /-0 | 29.04.2015 11:35

Tom
+0 /-0 | 29.04.2015 11:09

PatrikP

Autorem vlašimských fotek je Ivo Hradecký. wink

+0 /-0 | 29.04.2015 10:11