Talent, píle a pracovitost 5.díl

04.01.2023 16:06 | Mládež

Máme před sebou poslední díl tohoto seriálu. Minule jsme si ukázali jak hodně a s jak silnými hráči hrál mladý Magnus Carlsen a co naší mladí nadějní hráči?

Nechci zde čtenáře zavalovat fakty, kolik třeba partií proti silnějším hráčům hráli naši největší talenti, proč nebyli tam nebo někde jinde. Hlavní problém je, že nemáme, obecně v našem šachu, potřebný "drive".  Bohužel tento "drive" chybí:

a) dlouhodobě
b) i u mužského šachu
c) a samozřejmě u mládežnického šachu

Kdo z naší širší šachové špičky (nějak) bojuje a snaží se? Kdo jezdí na těžké turnaje a usiluje o progres? Nepočítám zde naší jedničku a dvojku, tedy Davida Vana. Možná ještě nejvíce, celkem kuriózně, se snaží enfant terrible českého šachu Vojta Plát. Napište mi jediné jméno českého MLADÉHO a NADĚJNÉHO šachisty, který by se evidentně snažil, tedy jezdil na silné turnaje atd.

Přijde mi, jako kdybychom těžce bojovali (dvojsmyslně) v našem malém rybníčku a (někteří) se pak chlubili, jak je to skvělé, jak jsme na tom dobře. Ale trochu mi to přijde, jako v pohádce císařovi nové šaty. Skutečně nevidíte realitu?

Ano, máme nyní nadějnou generaci. Jenomže jakou mají šanci v našem prostředí? Kde je důležitější - myšleno ironicky - se dobře obléct, než ukázat jak se hrají šachy. Kde se za zákulisí bojuje asi 10x více než na šachovnici... .

Klíčová otázka samozřejmě je, proč -tedy- nemáme ten drive? Co je špatně?

A) ŠSČR ve skutečnosti, myslím si, nemá zájem o silnou reprezentaci. Je vlastně "jedno" jak (reprezentace) skončí. Klíčové je udělat obecně dobrou prezentaci a mediálně dobrý dojem.

B) I 10 letý si přečte a uvědomí si, že být reprezentantem je nyní asi tak výhodné, jako "ohřívač teplé vody".

C) Často se šíří názor, že stejně je daleko lepší se věnovat normálnímu povolání než hraní šachu, ačkoliv zde těžko posoudit, nakolik to má vliv. Ale rozhodně negativní.

D) Celý systém trénování je špatně z hlediska špičkových hráčů. POZOR nemyslím si, že je špatně z hlediska výchovy hráčů síly IM, ale opravdu špičkových hráčů je to špatně - zde vidím největší problém, že nejsou sponzoři a tím působíme jako "banda amatérů".

E) Chybí pracovitost a větší snaha, řekl bych až touha vychovat silnou generaci, která bude bojovat na mezinárodních soutěžích s otevřeným hledím.

Drive by totiž hlavně potřeboval ŠSČR co se týče této věci - sehnání sponzorů a zprofesionálnění tréninku nadějíNemohu si pomoci, ale ŠSČR mi zde přijde jako naprostá zkamenělina z pravěku. 

Jednoznačně potřebujeme zprofesionalizovat trénink největších nadějí. Na to ale jsou potřeba peníze. Na dobré trenéry a další tým. Otázka samozřejmě je, proč to není? Byla nedávno doba "dámského gambitu", kde by se dali sehnat sponzoři (mimochodem bavil jsem se o tom s několika potenciálními sponzory nebo s lidmi, co by je dokázali oslovit). Kolik bylo osloveno? Kdo se o to staral? Stará se o to někdo? Mám obavy, že to bylo a možná stále je svazu víceméně jedno. Jinak by to už dávno fungovalo. No ano, slyšel jsem, že Václav Finěk má nějakého sponzora. Zajímaly by mne informace, jak velká je podpora - přece jen je rozdíl mezi sponzorem a sponzorem, jak to vzniklo, kdo se přičinil, jakou měrou na tom měl svaz a jak to bude dále pokračovat.

Není to samozřejmě jen o penězích. Bobby Fischer vyrostl v nuzných poměrech, bez podpory a stal se z něj mistr světa. Vždycky bude rozhodovat práce nad šachovnicí či monitorem daného jednotlivce, ale také záleží na prostředí, na pomoci a financích. Navíc v dnešní době, která je silně postavená na mnoha informacích a moderní výpočetní technice. Jen například: kdyby měli naši nejlepší talenti k dispozici špičkového odborníka na zahájení, který by je zásoboval myšlenkami a variantami v zahájení, by udělalo mnoho. Ale samozřejmě takový člověk to zadarmo dělat nebude.

Mám však obavy, že toto zdaleka není priorita ani nebude ŠSČR. Nechám na čtenářích, proč. Ale myslím si, že už jsem toho napsal dost a zbytek si nechám na diskuzi "face to face".

Na závěr tabulka největších světových nadějí (ročník 2006 a mladší) podle ela:

Gukesh DGM27252006
Yoo, Christopher WoojinGM25842006
Mendonca, Leon LukeGM25612006
Mishra, AbhimanyuGM25592009
Murzin, VolodarGM25472006
Pranav, VGM25452006
Lazavik, DenisGM25322006
Maurizzi, Marc`AndriaGM25202007
Aditya MittalIM25192006
Bharath Subramaniyam HGM25172007
Liang, JasonIM25142007
Pranav AnandGM25122006
Daneshvar, BardiyaIM25002006
Samant Aditya SIM24962006
Samunenkov, IhorIM24852009
Grebnev, AlekseyIM24832006
Pranesh MIM24752006
Ghazarian, KirkIM24662006
Samadov, ReadFM24582007
Royal, ShreyasIM24562009
Jubin JimmyFM24552006
Gurel, EdizIM24542008
Erdogmus, Yagiz KaanIM24522011
De Silva, L M S TIM24522006
Levine, JosephFM24512007
Razafindratsima, TimotheIM24492006
Klimkowski, JanFM24472007
Woodward, AndyIM24462010
Guo, ArthurIM24452006
Rozen, EytanIM24402006
Droin, AugustinFM24362006
Mardov, DimitarIM24352008
Celik, Hasan HuseyinFM24332008
Sokolovsky, YahliIM24312006
Begmuratov, KhumoyunFM24312010
Lutsko, ArtemIM24312006
Madaminov, MukhiddinIM24302006
Chasin, NicoFM24302006
Vidyarthi, VyomIM24262007
Makkar, RajatFM24252007
Stalmach, RichardFM24232006
Han, YichenFM24232007
Laddha, Shubh JayeshFM24222007
Milikow, ElieFM24202007
Prraneeth VuppalaIM24182007
Kilic, ErayFM24152007
Tian, EddyIM24132006
Savitha Shri BWIM WIM24112007
Gutla, Aryan24112008
Bai, AdelardFM24102007
Materia, MarcoIM24092009
Zhou, LiranFM24092008
Sreeshwan MaralakshikariIM24082006
Finek, VaclavFM24062010


Robert Cvek
161x 6342x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (161) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Pavel Ch

ad: Lubomír1959 píšete někde dole:  Řadu let jsem taky trénoval, takže vím něco o chemii týmu a vím, že pokud od týmu chci maximální výkon, tak povinností je také zabezpečit týmu maximální podmínky a pohodu, aby se tým mohl soustředit jen na to, na co má a proč na olympiádu nebo MS či ME přijel! Konec citátu pana Lubomíra

V tom máte pravduenlightened, ale je to zde bohužel předmětem kritiky. Prostě pro tu pohodu a podmínky je vysílán na olympiádu vedoucí výpravy, aby i nehrající kapitáni se nemuseli zaobírat jinými věcmi než svojí prací.

 A teď si vemte, jak by amatér - neználek a naproti tomu manager - profík zodnotil práci vedoucího výpravy když se napíše příklad  a) či za b)

  ad a) Ano, řešil/a jsem tam stále problémy, tu doprava, tu jídlo, tu ubytování, tu nefungující kartičky, tu tamto, 16 hodin denně fakt. Hráči to viděli, tu u nich, pak odběhl/a jsem, zase k nim jak jsem vyřešil/a nebo jak se to řeší. Tu gáži si přeci zasloužím i s prémiemi, co by si beze mě počali. To byla fuška, skoro jsem nespal/a.

ad b) Vše jsem měl/a pod kontrolou, když něco bylo potřeba vylepšit, zvedl/a jsem telefon nebo zašel/a za organizátorem a bylo, jinak jsme se s hráči potkávali na jídle 1-3x denně, s úsměvem, že je vše v pořádku jsme si odsouhlasili, že jim nic nechybí. Byl čas na videa, reportáže, na běhání na fitko. Tak vše probíhalo jak na drátkách, asi jsem tam vlastně byl/a zbytečný/ásmiley.      

 

  Komu byste pane Lubomíre raději zaplatil a řekl, že příště zas toho samého/ou vyšlete? Vy jako odborník?

 

 Panovníci ve středověku byli chytří, platili svým lékařům pouze ve dnech, kdy se cítili dobře. Jakmile byli nemocní a museli je lékaři léčit, peníze jim stopli, aby se snažili co nejdříve dostat panovníka do pohody. V opačném případě by je nejraději léčili 365 dní v roce, přecismiley Teď jen nevím, proč to tu sem píšulaugh

+2 /-2 | 07.01.2023 11:07

Jiří Kadlec

Blíží se volby, tak se pan Chrz, který vždy hají nezištného Martínka a miluje paní Kůsovou, zase vrátil.:-) 

+2 /-2 | 07.01.2023 13:34

Pavel Ch

Pane Jiří Kadleci, nikoliv, jen jsem pohovořil s Robertem jak bylo při Turíně, neb na jejich suprvýkony, viděné v místě, strašně rád vzpomínám. A zmínil jsem se o částkách, za které já tehdy také trošku mohu, nekomentoval jsem relevantnost dnešních. 

  Pak ještě pár věcí, co se trenérství a psychologie týče jsem okomentoval.

  A tady ještě něco panu Lubomírovi, který mě chtěl počastovat telefonátem delším jak 30 minut, kdybych se neomluvil, že více času už fakt ne. Když píše o pohodě pro sportovce, tak jsem mu napsal, že rozumím a uvedl jsem příklad. Omlouvám se, pokud někdo četl jako předvolební boj. Ne, bylo jen panu Lubomírovi.

 

  Rozhodně nebudu, to jsem slíbil, vstupovat diskuzí do předvolebních bojů. Nechám tady plynout řeky proud.....

 

  Zítra se zas na delší čas odmlčím.  Práce moc.

Davide, pobavils, jak já asi nahradím výpadek jednotek tisíc v součtu za 2 komise za rok (za rok, ne za měsíc). 

+2 /-2 | 07.01.2023 15:57

xdavx x

no spis nechce ponechat nic nahode aby si nedej boze musel hledat novou praci, u ktere by neco musel umet...

+2 /-3 | 07.01.2023 14:17

Pavel Ch

Přátelé,

napsal jsem už v listopadu, že už zdržím komentářů, kterými jsem reagovával na konflikty R+P vers. svaz.

 Jen prosím, nevkládejte do úst, co nikdo neřekl.

Začnu u sebe, ZMB, hoď mi kopii jediného mého komentu, který by Tvoji doměnku jen vzdáleně potvrzoval.

 

  Roberte, promiň, ale nesnaž se, aby se údajně 100x opakovaná lež stala pravdou.   Je vlastně "jedno" jak (reprezentace) skončí. Četl jsem zde už opakovaně, že to údajně sdělil svaz. Přitom představitel svazu při diskuzi o rozpočtu pouze sdělil skutečnost, že ministerstvo neboduje šestnácté místo jako dříve. Skutečnost, změnu, která nastala, jako fakt, který musíme chtě-nechtě přijmout.  Můžete hodit odkaz, kde vy jste viděli použití věty, jako zdroj této informace (zápis, rozhovor, video). To je, jako by předseda sdělil jako fakt, že na olympiádě, která bude na Islandu se potkáme s častými děšťmi. A novinář by napsal, předseda se bojí dešťů, tak není jasné, jestli repre vůbec vyšleme.laugh

 

  Na olympiádu je nějaký balík peněz, který se stále a stále  navyšuje (to je pravda, to je fakt. Za peníze co měla Roberte vaše slavná sqadra v Turíně (včetně prémií za 11.místo) i s připočtením inflace, nikdo v přepočtu nenabídne dnes tak málo peněz.

 

PS: Když si zmínil Davida i Vojtu, tak Van nestál za zmíňku?

+7 /-5 | 04.01.2023 14:50

lubomir1959

"Přitom představitel svazu při diskuzi o rozpočtu pouze sdělil skutečnost, že ministerstvo neboduje šestnácté místo jako dříve."

Neboli bylo nutné, aby tým skončil líp než na 16. místě, že? Byl s tím tým a kapitán seznámen? Velmi o tom pochybuji! Ještě štěstí, že Peter Michalík vyhrál tu poslední partii, jinak by umístění bylo blamáží! Neboli mám pravdu, že v přípravě na vrcholnou akci - olympiádu - se stalo několik, až bych napsal stupidních chyb a nedomyšleností a nechybělo mnoho a účast mužů by skončila blamáží! 

+1 /-3 | 05.01.2023 09:35

Pavel Ch

Ad pan Lubomír: Byl s tím tým a kapitán seznámen? Velmi o tom pochybuji!    

 

Pane Lubomíre, až Vy jednou potkáte někdoho, kdo do toho alespoň trošku vidí, tak budete o tisíc procent chytřejší. Zatím chytáte jakési hospodské řeči od agentury JPP.   

 

 Pochopitelně, že dříve již dokonce od devadesátek všichni kolem repre věděli, že pro přežití šachu se musíme udržet v první šedesátce sportů a že se na ME/MS týmů i jednotlivců boduje do 16.místa. Věděli o tom všici bafuňáři i všici ze širší repre. A představte si, že i mnozí z veřejnosti, kteří byli ochotni přijímat relevantní informace.  

 

 Před pár lety tento "hodnotící režim" byl zrušen, což holt jen a pouze hospodář sdělil (kromě bafuňářům, repre) i šachové veřejnosti. A někdo z toho udělal, "podívejte, touto větou říká, že je bafuňářům šuma fuk, jak dopadnem". On však sdělil, co přišlo ze zhora, kde se peníze dělí, že už 16.místo z hlediska rozdělování peněz ze zhora není důležité. To jwe prostě status qo, mohl si ho nechat pro sebe, prostě změnu ze zhora sdělil.

+5 /-1 | 05.01.2023 16:31

lubomir1959

Tak se hrozně moc omlouvám za ten "strašlivý zločin", že jsem o tomto nevěděl! Snad mě za to nepostavíte ke zdi a neodstřelíte! Ok, beru to tedy v potaz, ale to nic nemění na faktu, že pro získání a udržení sponzora(ů) je potřeba získávat co nejlepší umístění a rozhodně nestačí 60. místo v jednotlivcích a 25. místo (a to ještě s obrovským štěstím) v týmech...to mi snad rozporovat nebudete, zrovna tak mi asi těžko vyvrátíte tvrzení, že při přípravě na olympiádu v Chennai se stala spousta chyb a nedomyšleností, to nakonec události před a při olympiádě jasně dokázaly!

+1 /-5 | 05.01.2023 19:46

Robert Cvek

Když už mne tedy cituješ, tak

Vana jsem zmínil, je tučně vyznačen jak David tak i Vojta. Ale to je to nejmenší. "Jedno" jsem napsal ještě velmi diplomaticky. Pokud někdo zlikviduje půlku repre (možná více), pak ehmm, milý Pavle, to přece není o tom, co Tvůj Pán řekl nebo ne, to je o činech. Doufám, že toto by pochopilo i osmi leté dítě. Další věci jsou balast. 

Ps.: I s prémií jsem dostal tehdy, 2006, pořádný balík peněz a to jako náhradník s titulem IM. Víš kolik to bylo?

+3 /-2 | 04.01.2023 17:08

azvl

C) Často se šíří názor, že stejně je daleko lepší se věnovat normálnímu povolání než hraní šachu, ačkoliv zde těžko posoudit, nakolik to má vliv. Ale rozhodně negativní.

Tohle není názor tohle je pravda. Což Roberte samozřejmě víš. Jen jako placený trenér o tom samozřejmě mlčíš.  

Jinak by mě zajímalo, jestli třeba Ty v roli Fiňkového otce by jsi se snažil aby syn neustále trénoval několik hodin denně a zabíjel si dětství s tím, že možná když bude mít obrovské štěstí se bude někdy šachy obstojně živit.

 

+1 /-2 | 05.01.2023 11:09

Jirikovka@post.cz

Rozhodně není zdravé sedět 8 hod. Ve škole. Pak 5 hod doma trénovat šachy! Je to velká psychická zátěž! A kdy se bude učit a dělat úkoly? Opět duševní práce!A ta musí být kompenzována tělesným pohybem,ale kdy? Prostě hrát šachy každý den 5 hod je obtížné a spíš by to patřilo do oblasti utopie! Něco jiného je pokud žák tvrdne 8 hod ve škole a pak jde trénovat tenis! Tam by to sedělo! WGM Květě Eretové 10ti násobně přeborníci ČSR,účastníci turnaje ženských kandidátek,účastníci mezipásmového turnaje v Riu,5x reprezentovala ČSR na Olympiádě,tak psala,že šachy trénuje 1 hod.denně! Dnes to už nestačí na dosažení vysokých met!

+1 /-3 | 05.01.2023 13:03

Jirikovka@post.cz

Může taky záležet na kvalitě tréninku! Naši trenéři mládeže! Učte se od zahraničních trenérů kteří vychovali hráče světové úrovně!

+1 /-3 | 05.01.2023 13:11

Jirikovka@post.cz

Ono ,aby mladý šachový talent spoléhal na to že se bude živit šachama je dosti riskantní vzhledem k obrovské konkurenci zejm v zahraničí! Pokud plánuje,že bude sám,tak se nějak protluče,ale pokud by měl živit rodinu,to už je velký risk! Další problém je velká duševní zátěž! Jeden IM se vyjádřil o jednom GM,který se živí šachama,že ve 40 ti letech bude s nervama v prd***!

+1 /-3 | 05.01.2023 13:31

Robert Cvek

Pane/slečno azvl to se moc nepovedlo, ale to je OK. Postupně:

1) Myslel jsem to ve smyslu, že tento názor běžně říkají/říkali někteří trenéři naší špičkové mlíádeži, ale už tam cca 3 roky nefiguruji, tak nevím. Bylo to hodně demotivující...

2) "placený trenér": to vyznívá jako kdybych trénoval šachisty co usilují se živit šachem, netrénuji takové šachisty ani šachistky. Trénuji pouze jednoho talenta, který to možná jednou okusí, ale zatím má 11 let.

3) Co je pravda? To je přece věc pohledu a dosaženého vzdělání a šachové síly. Takové soudy jsou mešuge.

4) Ano, určitě. "Zabíjel děství"...Já jsem si takto velmi rád "zabíjel dětství", protože mě to bavilo. Myslíte, že lépe je 5 hodin denně hrát počítačovou hru? Proč ne, když to baví nebo ne? 

5) ...obrovské štěstí aby se obstojěn živil... rozesmál/a jste mne :-) Spíše bych napsal, bude mít obrovskou smůlu aby se šachem obstojně neživil :-)

+4 /-2 | 05.01.2023 11:31

Pavel Ch

Čistě odborně:

Výhodné trénovat, výhodné být v repre??

Jako finančně: Menší sporty, finančně? Skoro nikdy. A pozor, větší... také ošemetné.

Třeba florbal? Mnozí reprezentanti si berou na MS/ME dovču a mají placený jen pobyt/cestu a nějaké stravné. Před 6 lety všichni kromě dvou, co hráli Skandinávskou ligu. Teď je možná trošku více "profíků" (díky klubu), ale od svazu mají méně než šachisté od svazu. Orientační běh, tancování, kuželky, plavání, judo, atd. atd, atd. Optejte se, co platí svaz reprezentantům. Mají horší podmínky jak šachité. Pokud je sport na olympiádě, tak je účelová dotace z olympijského výboru na olympionika, pak se má lépe, jedině tehdy.

Větší sporty:

 Rozumní trenéři posílaj rodiče děcek pod studenou sprchu, těch co hovoří, "uděláte nám z něj Jágra nebo alespoń průměrného hráče NHL, že?". 

  Proč? Protože by jim 9.999 z 10.000 rodičů přišlo nadávat, že jsou totálně neschopní, když se jejich Jóžínek nedostal, kde ho od školky viděli. Hlavně, že "školné" brali. A jim to teď Jóžínek finančně nevrátí.

  Takže tam sice větší prachy jsou (špička) než v šachu, ale daleko větší konkurence.

  V žácích a mládeži  ve všech sportech platí, kdo by třeba možná chtěl něčeho jednou dosáhnout: Milovat svůj sport, dělat ho ve všech možných volných chvílích, dělat ho z lásky věci, ne z povinosti ( povinnost: to je "životnost" mladého sportovce cca 2-3 roky max. nejdéle do puberty). A počítat s tím, že může cokoliv přijít: Ztráta zájmu, přednost prestižní škole, zjištění v dorostu, juniorech, přechodu do dospěláků svého "výkonostního stropu" a to i kdyby se na hlavu stavěl. Pak v jiných sportech  i zranění a konec. Pak zhodnotit, užil jsem si svého milovaného sportu, prožil jsem s ním krásné dětství, náctiletý život. A ne(!): byl to špatný podnikatelský projekt (nedejbůh jen a pouze zájem rodičů), nedosáhl jsem finančního zhodnocení dřiny od svých třeba 5 let. To pak chudáci děti, když tomu tak je. Prostě musej děti sami chtít svůj sport milovat, aby ho dělali den co den. 

+6 /-3 | 04.01.2023 15:12

lubomir1959

Pane Chrzi, vaše finanční argumentace mi nápadně připomíná toto: žák přinese ze školy pětku z písemky a rodičům říká: Sice jsem dostal pětku, ale pětku dostalo dvacet dalších žáků-víte, co bych mu odpověděl já? Mně nezajímá, co dostali jiní, pro mě je směrodatné, cos dostal ty. V řadě věcí lze s vámi souhlasit, ale je i dost těch, kde s vámi souhlasit nemohu. O tom jsem už tady několikrát psal. Sponzora zajímá jen a pouze úspěšný výsledek, a to není 60. místo v jednotlivcích a 25. v týmech! Je ale nesporným faktem, že se ti, kdo měli na starosti vše kolem olympiády, dopustili celého festivalu, pro mě naprosto nepochopitelných, hrubých chyb, tak např. Michalíkův pas, nepřipravený náhradník za onemocnělého pana Babulu, neřešení nemoci GM Navary a to jsou jen věci o kterých vím hned od několika na sobě nezávislých zdrojů, bůhví, o kolika dalších nevím. Aby tým mohl dosáhnout na maximální výsledek, musí mít vytvořeny ve všech směrech maximální podmínky!!! A to rozhodně naši reprezentanti nemají! A nejde jen o peníze, to mi věřte! Proč náš svaz nevyužil např. možnost nominovat na MS v rapidu a blesku tři hráče??? A poslal jen Nguyen Vana a Lhotskou? Co třeba Michalík, Láznička? Co třeba vítěz MR Plát, co třeba někdo z těch mladých talentů? Je to ukázka arogance a uražené ješitnosti některých funkcionářů!!!

+2 /-6 | 04.01.2023 15:53

Pavel Ch

Tak to vidíte pane Lubomíre, jak jste mi volal. Berete informace od agentury "jedna paní povídala" a skloňujete i naší jedničku. DN Vám dal jasnou odpověď za sebe i za Petera Michalíka, nad jehož neúčastní jste se nejen podivoval, ale kritizoval jste svaz a že vítě že chtěl jet. I mě jste se ptal na věci, které jsou předmětné jiné komisi, proto jsem Vás (jako každého jiného) odkázal na sekretariat příp. na repre komisi, kteréžto kontakty jsou též na webu. 

  Je vidět, i na základě reakce Davida Navary, přesně co jsem psal, že největší un-fér je vkládat do úst, do myšlenek, někomu jinému, co neřekl, nemyslel.

 Jestli napíšetš tisíckrát, že pch je .... , ok, váš názor, se kterým mohou jiní souhlasit nebo si myslet, že to je nadávka zpětně na odesílatele, nikoliv adresáta. Ale prosím nepiště pch (nebo někdo jiný): řekl, napsal, by řekl, by napsal, myslel by si, myslí si. Nemáte-li to autorem podložené.

Děkuji. 

 

+6 /-3 | 04.01.2023 16:57

lubomir1959

Každé slovo, které jsem vám v telefonu řekl, mám ověřeno z několika zdrojů!!!

+2 /-3 | 04.01.2023 19:55

ciki333

To, jak se (u)živí hráči šachem, popisuje David Navara+Pavel Matocha v Lidových novinách (4.6.2022)

"Ti ostatní (=průměrní velmistři -pozn.ciki333), pokud se chtějí živit výhradně šachem, už většinou nevyjdou jen s výhrami z turnajů a musejí hrávat několik různých národních lig. Evropské soutěže družstev, ve kterých se platí za odehranou partii, jsou pro většinu šachových profesionálů základem jejich ročního příjmu.

Běžné je, že velmistři hrají pět až deset národních lig v jedné sezoně. Samozřejmě neodehrají ve všech všechny partie, celkově jich ale stihnou několik desítek a padesát ligových partií za sezonu není výjimkou.

Různé týmy jsou různě bohaté a honoráře se samozřejmě liší i podle ratingu hráče, za jednu ligovou partii dostane velmistr mezi stovkou a tisícovkou eur.

Na světě budou odhadem tisíce šachistů, kteří se šachem živí. V České republice jde o několik desítek lidí, nejlépe je na tom pochopitelně David Navara, 27. hráč světového žebříčku.

S klesajícím ratingem musejí šachoví profesionálové více diverzifikovat své příjmy, protože se dostanou většinou jen na výrazně méně dotované turnaje a honoráře za ligové partie jsou také jen zlomkem výdělku elitních hráčů."

Zdroj: https://www.lidovky.cz/sport/ostatni-sporty/od-bidy-a-nouze-prvniho-mistra-sveta-po-pohadkove-prijmy-aneb-jak-se-zivi-profesionalni-sachiste.A200603_210044_ln-sport-ostatni_ele

+0 /-0 | 05.01.2023 15:28

Robert Cvek

Nejenom pro Pavla Chrze, ale i pro ostatní pro info. V roce 2006 jsem hrál olympiádu v Turíně jako 2.náhraník s titulem IM. Tehdy jsme byli 11. což bylo super a dostal jsem, cituji ze svého deníku: "Ze svazu mi volali, že mám ještě navíc speciální prémii za Olympiádu. Takže to celkově dělá 47.000, odeberu-li daň tak čistého kolem 37.000 což je paráda. Navíc je nějaká (ale maličká) šance, že mi uznají velmistra, byť jsem hrál na Olympiádě pouze 7 partií, no uvidíme…" Můj zápis: pátek 23.června 2006.

+7 /-2 | 04.01.2023 17:43

Pavel Ch

Roberte, doplním tedy co asi nevíš, není v Tvém deníku, že jste odjížděli (6 hráčů, ne jako dnes pět) do Turína s celkovou podepsanou odměnou 170.000 Kč brutto. David měl 30.000 Kč brutto ( šest hráčů 4x30tis + 2x25tis). Roberte, myslíš že měl základ zcela jiná čísla, ale není tomu tak. To byste brali (170 tis brutto celkem), kdybyste dopadali jak nyní se dopadá poslední roky. Dopadli jste fantasticky, fantastické zápasy s nejlepšími na světě, tak byly prémie. I jsme schválili větší, než bylo za 11.-16.místo.

 

  Ciki: Srovnáváte odměnu základ s odměnou základ + téměř stejně velké jak základ prémie. Skutečnost je cca 27 tis Kč průměr v r. 2006. 4x30tis + 2x25tis s čím tam jeli. Za nejlepší umístění samost. ČR a fantastické výkony si přišli na prémie + navýšené prémie. Ale to musíte srovnávat základ. 

+4 /-3 | 04.01.2023 20:35

Robert Cvek

Pavle, Tobě nevěřím ani nos mezi očima, ohýbáš fakta jak se Ti hodí, využíváš toho, že šachová veřejnost neví (vůbec) nic. Jednou napíšeš to, pak něco jiného. Napsals, že nyní je daleko více, než jsme měli i s prémiemi v Turíně. Napiš mi, kolik dostali po prémiích i ti ostatní za Turín. Bude to větší balík, než nyní za utpení v Indii. Navíc bylo 6 hráčů, bylo to tehdy dražší. 

Od roku 2006 má náš svaz daleko větší rozpočet než měl v obě konání olym. v Indii, nehledě na to, o kolik šly ceny nahoru. Tím, že kdysi jelo 6 hráčů a nyní 5 hráčů se právě ještě ušetří. 

Repre se ožebračuje a likviduje. Poku to nechceš akceptovat nebo chceš neustále odvádět pozornost něčím jiným, třeba co požadoval Štěpán Žilka (což dobře vím), je to Tvoje volba. Raději Ti nebudu psát, co si o tom, takovém mrzkém jednání myslím.

+2 /-2 | 05.01.2023 06:55

Pavel Ch

Roberte, proto píši

a) jen fakta

b) to, u čeho jsem byl

c) Nevstupuji, nekomentuji vaše spory se současným svazem, odpovím, co jsem dělal já blbě, když Ty nebo někdo napíše nebo z doby kdy jsem byl ve VV ( 1 rok navíc  jsem ve VV zastupovat předsedu STK, který byl v zahraničí).

 

 

Je hezké, že máš v deníčku 47.000 brutto - s prémiemi, tak možná ano možná ne tam máš i 25tis, podepsáno, s čím si odjížděl. Tak si ověř, že jste měli 4x30tis 2x25tis brutto, tedy 1.-4. hráč a 5. - 6 při odjezdu. Byly vypsané i prémie za umístění a dali jsme vám více než za 11.-16.místo. Píšeš, že mi nevěříš nic. Nepsal jsem, co nevím přesně, jak se navýšilo 1.-4.hráči. Nevím přesně, Myslím, že ve stejném poměru, tedy, že měli místo o 5tisíc více než Ty, cca o 9tis více než Ty. Ale nepsal jsem to, to nemám podložené, jen vzpomínám, že jsme tak matematicky prémie upravili. Procentuálně nad základ.  Psal jsem jen, co vím přesně.

+2 /-0 | 05.01.2023 13:20

ciki333

O 16 let později, v Chennai, po "valorizaci" 50 000,-/1 reprezentant. Jestlipak průměrná měsíční mzda svazových bafuňářů 2006 vs. 2022 stoupla také jen o 3 000,- Kč ?

+4 /-1 | 04.01.2023 19:51

HumphreyvanWeiden

Čistě technicky, co je špatného na tom, že v kategorii ročník 2010 a mladší máme hráče ČTVRTÉHO na světě? Já si myslím, že to je velký úspěch. Tak o jaké krizi tady všichni mluvíte?

+2 /-3 | 04.01.2023 15:22

Robert Cvek

Čistě technicky, nepodstatně, byl první a za dva roky, podívejte se sám, jaký udělal elový pokrok.

+6 /-2 | 04.01.2023 17:12

Petan

Když se podívám na partie na ELO FIDE za rok 2022 a porovnám, kolik partií s hráči Elově přes 2400 odehrál Vašek Finěk a kolik o rok mladší turek Erdogmus, tak Finěk takových partií má 19, zatímco Erdogmus 39.  Erdogmus nabral 176 ELO bodů, Vašek má -7.

+1 /-1 | 04.01.2023 20:30

HumphreyvanWeiden

Vašek není stroj, ale lidská bytost. Možná by bylo lepší říkat, co JÁ jsem udělal nebo neudělal pro šachy a neříkat, co mají JINÍ dělat. Vše by se dařilo líp.

Jinak řečeno, pokud chceš cokoliv zlepšit, začni u sebe.

+0 /-3 | 04.01.2023 20:06

xdavx x

pavel chrz ac se snazil, opet projevil nemilou vlastnost svazovych dinosauru.. lhal, vykrucoval se a ve finale si dokonce sam sobe odporoval... 

+2 /-6 | 04.01.2023 20:34

Teofil Horáček

Kde lhal? Sice jej osobně neznám, ale věřím mu, což nemohu říct o anonymech, kteří se představí jen jménem, navíc vymyšleným...

+0 /-1 | 04.01.2023 20:44

sarmatam

,,,gde je ,, trpajZLO ? ....gdiš tady s náma slušně komunikuje Robert Cvek ....radši se schoval za clonu co normální střízliví NEPOCHOPÍ ....jdu si ještě na pár ,, pivek ,, a za hodinu ....budu hodně UPŘÍMNÝ ...omlouvám se předem uš ....vi ,, hovada ! ,, :-) ....

+0 /-1 | 04.01.2023 19:37

Zmestabileho

Naprosto s tebou souhlasím Roberte.

 

Ano -  kdo z naší širší šachové špičky (nějak) bojuje a snaží se? Kdo jezdí na těžké turnaje a usiluje o progres? Kromě Davida a Vana nikdo. A možná Pláta, který k tomu přistupuje tak, jak zde bylo popsáno loni ohledně jeho tzv. mysteriózní partie (v posledním kole turnaje kuriózně prohraje se soupeřem, který tím splní normu GM, a Plát to spokojeně vysvětlí tím, že k partii přišel indisponovaný na šrot).

 

Pohled na naši špičku je opravdu tristní - když si vezmu nadpis tvého článku psaného zde na pokračování "Talent, píle a pracovitost" - možná "talent" tam je, ale "píli a pracovitost" nevím který kouzelník najde? Třeba pan Chrz, by zde plédoval za to, jak naši repre hráči jsou pilní a pracovití, a sepsal by i seznam jejich úspěchů. Být mimo realitu je přece uměním kouzelníka...

 

Teď ale co s tím? Sehnání sponzorů a profesionalita tréningu nadějí... taky souhlasím. Argument proti je ten, že noví Navarové se buď objeví nebo ne, bez ohledu na to, jestli bude systém hledat a pracovat s talenty. Ale ten systém podle mě musí fungovat tak, aby generoval "sponzory a profesionalitu tréningu". A tohle dnes není  a na místo profesionality je vidět amatérismus.          

+8 /-0 | 04.01.2023 08:07

Robert Cvek
Jj, naprostý amatérismus a také antiantiantisnahu,
+2 /-2 | 04.01.2023 17:11

sarmatam

...co to je za slovo ? ....hmmm? ...jsem fákt asi debíl ...jak píše ten Plát....nebo co to je ? ...jednou vodka , podruhé nějakej šašek z HORY .... potřetí nějakej bejvalej ALEKHIN či co ? ... ---dostane co si zaslouží ----dočkej času ....ty trpaslíku....dělám si srandu blbečku :-) ...běš si honit cicinu :-) ...,, TRPAJzlo :-) ...to ,, ZLO ,, JSEM! ...napsal malým schválně .... :-) ... ,, neomlouvám se ! ,, ....

+0 /-1 | 04.01.2023 17:17

ciki333

Doktore, palec nahoru, jste extratřída (bez ironie) mezi diskutéry nss...

+1 /-1 | 04.01.2023 14:04

Zmestabileho

Chybí nám "drive"... Šachu v ČR chybí drajv všude, kam oko pohlédne. Od řízení a vedení šachovým svazem, přes přístup ke hře našich titulovaných hráčů, po celkovou atmosféru kterou vytváří fans a amatéři jako jsem já. To je realita - kterou vidí každý, i když ne každý se na ní dívá ze stejného úhlu pohledu.

 

Plkat jen dokola stejná negativa nemá smysl, což jsem tady psal už před lety :-), ale teď mě Robert ponoukl :-)... najednou vidím stejné myšlenky, a tak mi to nedá.

 

Co je nové a co má pro mě potencál a smysl - že tyto stránky fungují dál. Je to nenahraditelný prostor, kde se o šachu píše a je to psaní čtené. 

+8 /-0 | 04.01.2023 11:51

lubomir1959

Plkat nic nepomůže, je třeba se k problémům, které vždycky byly, jsou a vždycky budou, postavit čelem, odhodit falešnou uraženou ješitnost, začat s reprezentanty jednat jako s partnery a ne jak s podřízenými a hlavně, pokud chci mít tým, který bude vozit úspěšné výsledky, tak tomu týmu musím vytvořit MAXIMÁLNÍ MOŽNÉ PODMÍNKY!!!! A tak tomu dnes, ani v jednom, mnou vzpomenutém bodu, bohužel NENÍ!!!

+1 /-1 | 04.01.2023 16:16

sarmatam
.......já se těším ...aš bude trénovat David Navara ....někoho o kom si bude jistý , že si to zaslouží ....já bych ,, doporučoval ,, Vana .....a později třeba Vaška Fiňka ....jen tak píšu ...co mě napadne ...tak mě zase NEUKAMENUJTE ...díky ......
+1 /-2 | 04.01.2023 15:02

Jirikovka@post.cz

Aby talentovaný šachista se mohl stát špičkovým světovým hráčem,musí být splněny základní podmínky! 1. Musí mít velký šachový talent!( Velkou paměť,kombinační schopnosti atd! Musí začít se šachama velmi mladý! V kolika letech,nechám na odbornících!) 2. Musí být pracovitý a šachy trénovat několik hodin denně! 3. Musí mít kvalitního trenéra! 4. Musí jezdit po zahraničních turnajích! 5. Musí mít svůj cíl,stát se špičkovým šachistou světa a za tím cílem tvrdě jít! To je  5 základních  podmínek!

+0 /-1 | 04.01.2023 09:53

PanPohoda

Kolik je několik? Několik je „málo, ale není určeno kolik„. Podle mého názoru několik je 3 až 5. Trénovat 3 až 5 hodin denně je málo.

+1 /-2 | 04.01.2023 10:08

lubomir1959

A teď o talentech. Jak snadné je, obvinit tu GM Cveka, tu toho nebo tamtoho, že to jsou "pseudotrenéři". Když se takového kritika zeptám, kolik on vychoval GM, kolik on získal peněz od sponzorů, jaké za ním jsou vidět výsledky práce, ani neodpoví a je zticha. Jenže trenér může být i ze zlata, to hlavní penzum mnohahodinové dřiny denně, musí odvést ten talentovaný hráč, trenér ho může jen nasměrovat, ale nemůže za svého svěřence u partie myslet, to bohužel ne. Jasně, nejsou na světě jen šachy, chápu, že mladí lidé se chtějí taky bavit, studovat, navíc je jen málo těch, pro které jsou šachy jediným smyslem života, to všechno beru! Ale tyto podmínky jsou stejné všude, navíc hranice mezi úspěchem a neúspěchem je stále užší a užší, mnohdy o úspěchu rozhodují malinké detaily, plně souhlasím s GM Cvekem-ty nešachové věci, proto je nutné v přípravě domyslet do detailů i ten nejmenší krůček. K cíli určitě nevede spoléhání se na náhodu a štěstí, štěstí totiž většinou přeje těm, kdo mu jdou naproti dokonalou a bezchybnou přípravou. S tím také souvisí kázeň, disciplína a ŽIVOTOSPRÁVA, kdy zejména s tím posledním bodem má celá řada talentů i hráčů veliký problém a velice nerada ho přijímá jako fakt a nerada o  něm slyší!

+4 /-2 | 04.01.2023 08:39

xdavx x

se vsim respektem a bez nejakeho zleho umyslu... kdyz se mamka takoveho ditete podiva na jagra, nebo na nedveda, rosickeho, hrdinu, slegra, smicra, barose.... tak se ji podlomi kolena a vidi synacka na jejich miste, s jejich vymazlenymi postavami, sexy obliceji, krasnymi zenami kolem sebe, a skrytym uspechem v garazi v podobe preplnovaneho petilitru....

a ted kdyz se takova mamina podiva na nase predni sachisty, Navaru, Laznicku, Stocka, Plata.... Sorry jako...

+3 /-6 | 04.01.2023 09:54

lubomir1959

Dovolím si napsat, jak to vidím já a jsem si jistý, že od některých lidí opět vyfasuju za své názory mínus a věcné argumenty budou nula, jako téměř vždy. Takže dnes jsou peníze až na tom prvním místě, to je nesporný fakt. Ctí a vlastenectvím nezaplatí šachista bydlení, jídlo, neuživí rodinu, kterou bezpochyby i šachisté chtějí mít. A jelikož nelze jen čekat s nataženou rukou na to, co mi kdo dá, je třeba oslovit sponzory. Jenže získat a hlavně sponzory udržet není vůbec snadné. Sponzora(y) totiž nezajímá co by kdyby, ale pouze úspěšné výsledky, a tím úspěšným výsledkem rozhodně není nějaké 60. místo v jednotlivcích či 25. místo v týmech (a to děkujme Michalíkovi, že na olympiádě poslední partii vyhrál, jinak by to byl debakl). To, že bude vrcholná šachová akce, kde a kdy, to se neví týden dopředu, to se ví minimálně rok dopředu, takže je třeba se na tuto akci dokonale připravit a domyslet vše do nejmenšího detailu. Počínaje zajištěním cesty tam a zpět, přes ubytování, stravování a pitný režim a zdravotní zabezpečení, včetně pochopitelně zabezpečení účasti těch nejlepších hráčů a chemie v týmu. Prostě chci-li, aby tým podal maximální výkon, pak mu taky musím vytvořit maximální podmínky. Jistě, pokud je nám v podstatě jedno, jestli bude výsledkem 25. či 60. místo, pak nečekejme zájem sponzorů!!! A že těch pro mě naprosto až nepochopitelných chyb v přípravě na olympiádu nebylo právě málo, o tom jsem v diskuzích už napsal několikrát!!!

+1 /-2 | 04.01.2023 08:20

Poutnik

Dovolím si nesouhlasit. Být reprezentantem vždy byla na prvním místě čest a vlastenectví. Zátopek apod. nereprezentovali s kalkulačkou v kapse, tedy pro prachy. Navíc z této logiky by nikdo nereprezentoval třeba v hokeji, protože Jágr v NHL si vydělá za minutu tolik co v reprezentaci za mistrovství...  Reprezentace nemůže být pro sportovce existenční záležitost, na svůj "provoz" si musí vydělávat stabilním přijmem v ligách apod. Musí si sehnat sponzory, které ovšem získá nejen dobrými výkony, ale také chováním a vystupováním. 

+2 /-2 | 04.01.2023 06:52

Jiří Kadlec

Poutnik: Zmínka o Zátopkovi je úsměvná, Emil běhal v padesátých létech, celou dobu byl dobře placeným vojákem z povolání. Rovněž Pachman, Filip, Hort, Smejkal, Jansa v dobách, kdy reprezentace měla největší úspěchy, měli svá stálá "zaměstnání" s dobrým příjmem, takže se mohli v klidu věnovat šachu. Dnes je všechno úplně jinak, reprezentantům je nutné pořádně zaplatit!

+5 /-1 | 04.01.2023 07:52

Petr Koutný
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+5 /-2 | 04.01.2023 07:29

Jiří Kadlec
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-3 | 04.01.2023 07:51

Robert Cvek
Poutnik: Ano, podobný argument měl můj otec, ročník 1926, ale doba se velmi změnila. Účty za to nezaplatíte, myslím za čest a vlastenectví, nicméně nechci to (samozřejmě) shazovat. A je rozdíl reprezentovat ve sportu, kde si vyděláte milióny dolarů, pak se dobře mluví o vlastenectví atd. a ve sportu, kde se "tak tak" uživíte. Souhlasím s tím, že by to neměla být priorita příjmu, ale rozhodně by to mělo být adekvátní.
+7 /-2 | 04.01.2023 07:03