Sinquefield Cup 2022 4.kolo Magnus Carlsen odstoupil!

06.09.2022 06:35 | Zahraniční zprávy

Čtvrté kolo přineslo obrovský šok, ne však na šachovnici. Světová jednička a mistr světa Magnus Carlsen vystoupil z turnaje!

Vystoupení bylo o to divnější, že Magnus uvedl toto video:  

Tedy: když promluvím, budu mít velký problém. Což jenom podporuje nejrůznější spekulace. Proč Magnus Carlsen odstoupil? Musíme si uvědomit, že odstoupil po nepříjemné porážce s Hansem Niemannem.


 - foto ze stránek chess.com, aneb čekání na Magnuse, který ale nepřijde - 

Jsou tři možnosti, buď:

A) Hans Niemann podváděl. Což je samozřejmě strašné obvinění, ale je to bohužel možnost. Hans už podváděl na platformě chess.com
S tímto drsným obviněním přišel například Hikaru Nakamura, který prohlásil: "Myslím, že Magnus věří, že Hans podváděl".

Zde je video:

https://clips.twitch.tv/ProtectiveOpenPistachioOSkomodo-C3DjfKXoRPlInWhn

B) Hans Niemann se dostal k přípravě Magnuse Carlsena. Můžeme jenom spekulovat k jaké. Pravda ale je, že Hans po partii říkal, že MC hrál tento systém (Nimcovičku s g3) se Soem v roce 2018, ale tato partie neexistuje (pozdější poznámka: partie existuje, jen se hrála jiným pořadím tahů a v roce 2019, bleskovka Carlsen - So. Děkuji panu Kadlecovi za info). Je přinejmenším divné, že Hans se připravoval na variantu (sám to říkal v rozhovoru a označil za zázrak, že se  na to před partií díval a že se to hrálo), kterou Magnus v podstatě vůbec nepoužívá.


Opět video "všudypřítomného" Hikaru zde

:https://clips.twitch.tv/KawaiiExquisiteMochaTwitchRaid-znyHqdDiWWtTuFOF

C) Magnus je paranoidní. Souhra náhod prostě chtěla tomu, že vznikla tato situace a Magnus ji vyhodnotil nesprávně (navíc po nepříjemné prohře) a z turnaje odstoupil.

Toto nepřímo potvrdil v rozhovoru Levon Aronian: "Poměrně často se to stává, že když mladí hráči hrají velmi dobře, jsou obviňováni... všichni moji kolegové jsou do značné míry paranoidní a dost často jsem to byl já, kdo jim říkal, no tak, kluci... Vždycky jsem si myslel, že mladí hráči mohou hrát velmi dobře!"

Navíc psychice a egu Magnuse nepomohl ani sám Hans Niemann, který po výhře s Magnusem mimo jiné prohlásil, že "je mi ho líto (MC), že prohrál s takovým idiotem jako jsem já" a těch perel bylo více. A jak se obecně ví, Magnus podobné věci nese dost těžko.

Zdržím se osobního komentáře, ale pevně doufám, že Hans nijak nepodváděl. Protože pokud ano, byla by to drtivá rána pro šachy a šachovou komunitu. Paranoia by stoupla na maximum. A jeho slavný výrok: "šachy mluví za sebe" by byl nálepkou podvodníka století.

Nyní se pojďme věnovat tomu, co se hrálo. Dvě partie skončily rychlou remízou. Šak Mamedyarov vyhrál kontumačně. Hans Niemann měl zajímavou partii s Alirezu Firouzjou. Ali po partii potvrdil, že Hans je ve skutečně dobré formě, zde je video:

Tuto partii a nejenom ji komentuje Hikaru s názvem: Proč Magnus Carlsen skončil, video je zde:
Vyhrál tedy, v této divné atmosféře, Fabi Caruana, který porazil MVL. Na partii se podíváme zde a na YouTube Robert a Petr šachy.

Robert Cvek

-
. kolo -



72x 12299x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (72) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Kim
Carlsen si může dovolit nehrát tam, kde si myslí, že se nehraje fair. Nemusí níc dokazovat, nemusí se soudit.
+0 /-0 | 14.09.2022 09:16

sarmatam
......gdiš nic nenapsal DN....tak aspoň něco málo jsem si přečetl od Jacoba Aagaarda........
+2 /-1 | 07.09.2022 08:21

sarmatam
......mě by zajímal názor od Davida Navary , co si o tom všem myslí......
+0 /-0 | 07.09.2022 06:33

Pavel Ch

Rio:

Miles měl v té době s Karpovem skore nějakých 0:7 a už nevěděl, co má zahrát, tak hodil bluf 1.....a6, Tolju trošku vykolejil a v partii chybovali oba. 

+0 /-0 | 07.09.2022 05:37

Rio
Keby sa teraz odohrala partia https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1068157 kde Miles porazil Karpova po otvorení 1. e4 a6 tak by Milesa vyhodili z turnaja a už by si nikde nezahral. To by fakt nevysvetlil.
+2 /-3 | 06.09.2022 23:57

Lim

Myslím, že věc není moc složitá. 1. Carlsen má za sebou jako hráč i jako mistr světa dlouhou historii a je považován za solidního hráče a člověka bez zvláštních rozmarů. Nemá zapotřebí se na šachové scéně účastnit něčeho, co se mu nelíbí, případně s někým, o kom je přesvědčen, že je amorální či mimořádně neslušný. Hrát zápasy o mistra světa Carlsena již unavuje a také hraní s pitomci přirozeně odmítá. 2. Je jistě dobře, že server chess.com hodnotí pravděpodobnost užívání stroje při hře. Znám však jeden případ, kdy server chess.com u partie o asi 25 tazích jednoho holandského hráče nesmyslně vykázal shodu se strojem 99%. 3. Hraji šachy pro zábavu. Přiznám se, že jsem v soutěži družstev před jedním utkání dopředu nahlásil kapitánovi, že kdybych měl hrát s jistám hráčem soupeřova týmu, nenastoupím pro žaludeční obtíže. Někdo má prase rád a říká mu Vašíku, někomu ale smrdí.

 

+1 /-4 | 06.09.2022 23:36

Bossik
@kraken8: Větší hovadinu jsem tady dnes nečetl...
+4 /-2 | 06.09.2022 22:41

kraken8

Pak je tady třeba ještě možnost, že byl pro podvádění z turnaje vyloučenej Carlsen. Ostatně tuto hypotézu podporuje fakt, že nechce obhajovat titul MS, třeba právě z důvodu, že už tak nějak tušil, že to stejně praskne - to jeho podvádění. A dál tomu nasvědčuje právě ta jeho dominance z posledních let. Za mě je to v podstatě jasný. Vždyť to tady psal třeba i pan Cvek - jak tady na nss rozebíral partii, kde v blicce hrál Carlsen v podstatě jak kdyby to byla vážná partie. Prostě podvod. 

+2 /-6 | 06.09.2022 21:53

azvl

Člověk by MC chápal pokud by pozice byla nějak šíleně náročná, kde on by to hrál nějak bohovsky a přesto dostal. Ale tady to skutečně v partii byl stín normálního MC a prohrál naprosto po zásluze. Samozřejmě není vyloučené že soupeř mohl mít nápovědu, jenomže to není vyloučené s žádným hráčem ani MC. 

+1 /-1 | 06.09.2022 21:02

xdavx x

souhlas... taky mi moc neni jasne jakym mechanismem by mel podvadet ve smyslu prenosu celych variant nebo klicovych tahu. bryle nenosi, a na kontaktni cocky by se asi prislo (piezo elektricka folie by mohla napovedet).

ALE, prece na urovni top hracu neni nutna zadna slozita napoveda... ze by se nejak signalizovaly tahy. To je prece zbytecne... Ono by stacil jediny elektricky impuls, ktery bý hrace upozornil, ze v pozici "neco je" a dotycnej by zacal badat vic nez jindy... kdyz jsem jeste delal vedu, hral jsem si s membranami aktivovanymi urcitym signalem prenasenym vzduchem. membrana sebou pri urcite frekvenci "cukla"... beznymi prostredky nezjistitelne... 

+0 /-0 | 06.09.2022 21:00

JirkaH

Asi bych nechtěl být v kůži Hanse Niemanna. Po tom, jak ho všichni obviňují, se mu nebude hrát dobře.

Zatím z něho mám dobrý pocit - hraje dobře ( a to i ve 4.kolo ) a dokazuje, že do turnaje patří. Navíc zatím není jasné, jak by měl v tomto turnaji podvádět - na začátku turnaje bylo na videu vidět, jak rozhodčí kontroloval Firouzu a dělal to fakt poctivě. Pod dohledem kamer a rozhodčích by určitě něco takového neprošlo. Jedině, že by měl nějaký čip aspoň 10 cm v hlavě.

A pokud se Magnusovi něco nezdálo, měl požádat o pomoc rozhodčího. Zatím ale Magnus spíš u partie působil dojmem, že ho to vlastně nebaví a myslím, že tu kouli si zasloužil. Ale takhle už působí dlouho - že by ztráta motivace?

To, že  Hans podváděl na chess.com, tomu bych se zase tak moc nedivil. Myslím, že už to zkusilo hodně hráčů, protože to jde a asi to láká. Můžete být skoro začátečník a  pokud si vedle vás třeba sedne kamarád s notebookem, stanete se zabijákem.

No a když to praskne, přestěhujete se jinam nebo počkáte, až vám postih vyprší. Hraju na lichess.org a překvapilo mě, kolikrát mi pořadatelé sami od sebe vraceli body do ratingu.

+4 /-1 | 06.09.2022 19:21

azvl

To Jiri Kadlec: přesně tak, bohužel vypadá že Magnusovi hrabe, ono i některým komentátorům, najít 13....Se6 i v extrémně rychlé analýze před partií by bylo dílo vteřin. A že takový naprosto jednoduchý tah Magnus neviděl v partii a nehrál 13.Sxf6 s rovinou je teda hodně divné. Ono by to bylo divné takový tah nevidět i u hráče 2300. No a jestli někdo u Carlssena přehlédl takový tak jako je 13....Se6 v přípravě je sice jako varianta humorné, ale v praxi nemožné.

Koncovka byla samozřejmě těžká, ale problémy měl pouze bílý.

+1 /-0 | 06.09.2022 19:18

Playboy
Překvapuje mě hodně, že organizátoři pozvali na turnaj hráče, který již prokazatelně PODVÁDĚL, takže pozvali PODVODNÍKA, pokud je to s tím chess.com pravda! Myslím si, že MC nějak závratnou pokutu nedostane, pokud vůbec nejakou. Vzniklá koncovka byla náročná a Niemann ji hrál velice silné. Očekávám, že se MC bude vyhýbat Niemannovi na turnajích.
+1 /-1 | 06.09.2022 18:31

Pavel Ch

Poutnik: Souhlasím, já napsal "pár chechtáků" s nadsázkou. Měl jsem obavu, že mi tu někteří napíšou, při užití jiném výrazu (třeba, že ho bude pokuta bolet), jestli nevím, kolik činí jeho majetek.

+0 /-0 | 06.09.2022 18:30

Poutnik

Za odstoupení by nemusela být pokuta jen "pár korun".Záleží, jak mají smlouvy, ale uvědomte si, že například znehodnotili hodnotu přenosových práv. Investor si koupí přenosová práva za určitý obnos a očekává návratnost investice, pokud odstoupí hlavní hvězda a on prokáže propad sledovanosti mohl by chtít odškodnění. Další problém by mohl být v následujících akcích, protože kdo bude zvát na akci hráče, který turnaj po pár kolech bez vysvětlení zabalí ... Myslím si, že Carlsen bude nucen přijít s nějakým silným argumentem, které obhájí jeho nečekané odstoupení.

+4 /-1 | 06.09.2022 18:09

Jiří Kadlec

Niemann nesehrál nijak zázračnou partii, i on se dopouštěl nepřesností. Spíše je s podivem slabší hra Magnuse. Ještě po 40.Vxb7! není pozice bílého vůbec prohraná, jsem přesvědčen, že by pak Carlsen dovedl partii do remízového přístavu. Nemůžu se zbavit dojmu, že celá aféra vypovídá mnohem víc o Magnusovi, než o Hansovi :-)

+2 /-1 | 06.09.2022 17:53

Pavel Ch

azvl Souhlasím s tím, že kdyby se tam okresní přeborník na světové Tour předopoval, tak nevyhraje, maximálně mu praskne srdce. Zatímco šachový přeborník okresu může hrát jako mistr světa, ba i lépe hrát. Nicméně mezi špičkovými sportovci, ve vyrovnané konkurenci, má doping pomoc velkou.  

 Ale krom dopingu klasického, měli vážný problém cyklisté s mechanickým dopingem miniaturních motůrků. Stálo je to spoustu sil, času, zkoumání a hlavně peněz, ale dokázali udělat kontroly neprolomitelné. Nebyl od té doby znám případ pokusu o podvod na TOP soutěžích. Tento druh dopingu lépe koleruje s tím naším elektronickým. Nezbyde než jít stejnou cestou.

Každá akce má reakci a nic není neřešitelné, byť to stojí mnoho úsilí a peněz.  

+1 /-6 | 06.09.2022 16:35

giocozo
Někde jsem četl, že mimozemšťané jsou příliš inteligentní bytosti, než aby se nás pokoušeli kontaktovat. Možná kontaktoval Hans Moke Niemann je.
+1 /-0 | 06.09.2022 16:33

honzales77

Nezačíná hon na čarodějnici.:-)

+0 /-0 | 06.09.2022 16:32

azvl

ThePot: důvody mohou být pouze v jeho přesvědčení a mýlit se může každý. Jinak pokud by měl Carlssen na něho podezření z minulosti (jeho partie si přehrával) tak by se dotyčný do tohoto turnaje nedostal. A že by to vyzkoušel jen na Carlssena je trochu paranoické.

+0 /-0 | 06.09.2022 16:31

azvl

To PCh: tam je to spravedlivější, použití dopingu tam zdaleka neznamená výhru.smiley

+1 /-0 | 06.09.2022 16:24

ThePot
Souhlas. Magnus moc v minulosti nebyl spatřen za nějakými infantilními demáršy. Je přišli zkušený u mediálně ohledně následků svých činů. Je jasné, že měl důvody konat tak jak konal. Ještě počkejme, ještě to bude mít dohru )
+0 /-1 | 06.09.2022 16:22

Pavel Ch

azvl:

Takovému, co tím trpí, doporučte místo šachu radši třeba cyklistiku, biatlon, atletiku, běžkové lyžování a podobné sporty na vrcholové úrovni laugh

+0 /-2 | 06.09.2022 16:22

azvl

Tak ono docela záleží jestli podvodník vůbec je. Zatím důkazy žádné nejsou, že Carlssen odstoupil může být pouze paranoia. Jinak kdo se bojí cheatingu a není to schopný strávit, tak by se měl věnovat něčemu jinému než šachy. To riziko je tam obrovské a nedá se mu současnými prostředky zabránit.

+0 /-0 | 06.09.2022 16:19

RKARKA

Když Carlsen odstoupil, tak je hluboce přesvědčen o tom, že v turnaji je podvodník...

+0 /-1 | 06.09.2022 16:16

RKARKA

Carlsen je příliš férový a má příliš hlubokou intuici, než aby někoho jen tak obvinil z podvodu...

 

+1 /-1 | 06.09.2022 16:14

Pavel Ch

Rozdíl je v tom, že si IR vybíral slabší turnaje,kde je kontrola spíše symbolická, kdežto tady se psalo, že tento hraje turnaje, kam ani nepatří a kde jsou uzavřeni v 10 bez čehokoliv a zkoumá se každý tah. Třeba naopak, někdo (obecně) si může říci, že pod svícnem je největší tma, což dokládá, že ani organizátoři nepovažovali za nutné zpoždění přenosu, dělané na mnohem slabších turnajích. Magnus prostě nic nekomentuje. Bylo by podezření bez důkazu napadnutelné. Nevíte někdo jaká je smlouva? Jistě tam bude prokazatelný vážný důvod při odstoupení. To je pak pro Magnuse zapeklité. Ikdyž se dá namítnout, že přijít o pár chechtáků Magnusovi neublíží. 

+1 /-0 | 06.09.2022 16:14

RKARKA

Podvodník s tak vysokým elem se bude těžko usvědčovat...záleží jen na tom, zda dotyčný ukočíruje svůj psychopatismus...pak ho dostanou kam patří...na smetiště dějin...

 

+0 /-1 | 06.09.2022 16:09

tiplaik
Vzpomínám si, jak mezi našimi špičkovými hráči ještě před Covidem kolovaly podezření o tom Litevci Rauzisovi. Taky vyjel hodně nahoru a navíc byl aspoň 2* starší než Hans. Trvalo to dlouho, než ho pak usvědčili z videa na WC jak čumí do mobilu. Nemyslím si, že Hans podvádí a pokud přece, tak zcela určitě ne tak primitivně. Třeba objevil něco, co je nad lidské chápání a zcela originální, že až bude mít ELO 3000 a už nebude mít motivaci dál hrát, tak nám to prozradí:)))
+0 /-0 | 06.09.2022 16:03

azvl

To záhájení hrál MC prostě blbě. A na 13...Se6 za černého by přišel kdekdo ani by to nemusel být GM. A tam už stojí černý hodně dobře. 

+1 /-0 | 06.09.2022 15:59

Pavel Ch

Už jsem to psal tady dávno a trvám na tom, že zpoždění přenosu je v dnešní době nutnost. Nevyřeší všechny možné a nemožné podvody, ale drtivou množinu ano. A hlavně funguje jako prevence a prevence je vždy to nejpodstatnější.

 

 Holt ogranizátory nanapadlo, že by mohl padnout stín  podezření při takovémto turnaji, tak to zpoždění bohužel udělali pozdě. Kdyby pořádali "jen" silný open, tak to zpozdí.

 

  Tím netvrdím, že podváděl. Ale vždy je lepší ta prevence. Pak se třeba nestane, to co nastat může. Signály do bot, do ucha atd.,  už musí někdo předávat a v uzavřené místnosti diváci nejsou. S +15 min je vše složitější.

 

  Co se týče možnosti vyzrazení přípravy, už jsem psal, mohl někdo z týmu MC být neopatrně napojen na online databassi. Dnes mi jeden ajťák řekl, že i neopatrným připojením  k společné wifi v hotelu není složité zjistit co soupeřův tým prohlíží.  Mohlo tedy dojít k vyzrazení varianty, ale bez úmyslu MC týmu, jen prostě malá opatrnost s dnešní všemožnou technikou.

+1 /-2 | 06.09.2022 15:57

azvl

Tak po partii se naplácá blbostí obzvášť když člověk nečekaně vyhraje. Spíš se dá předpokládat, že při použití nápovědy by věděl už docela dlouho že vyhraje a co bude mluvit si připravil. A určitě by nemluvil provokativně, to by musel být totální blázen.

+1 /-0 | 06.09.2022 15:52

RKARKA

Z psychologického hlediska se ten podvodník sám přiznal k podvodu, když po partii tvrdil provokativně, že je mu líto, že poražený prohrál s takovým idiotem jako je on sám...to konstatuje jen vyčůraný hajzl...

+2 /-2 | 06.09.2022 15:45

Bossik
Na druhou stranu, jak by ale mohl cheatovat na takovém turnaji, když tam jsou přísné opatření? Nemá u sebe žádnou elektroniku, hodinky, záchody jim kontrolují - ten přístroj by přece něco nalezl, ne? Zdá se mi to samozřejmě divné, ale nevidím cestu, jak by mohl na takovém turnaji cheatovat.
+1 /-1 | 06.09.2022 15:42

VojtaTelekes

Ahoj, každopádně to je pořádná rána ze které jsem mimo a dost mě zklamala. Nevím jak to vidí ostatní, ale mě to zklamalo oboustraně jak EGO Magnuse ( no tak prohrál no... a co jako, je to pouze člověk), tak i ta druhá verze, ta mě samozřejmě zklamala víc a to že by na takové úrovni někdo podváděl. Obojí je podle mě prostě špatně a prostě z turnaje odstupovat nemusel. Ale ano souhlasím podezřelé to je :) a to hodně a už vůbec nerozumím té situaci ho zvát na tak prestižní turnaj... když už byl jednou pro podvod zablokován na chess.com, takový člověk u mě prostě končí. P.S Moc anglicky neumím, ale líbilo se mi dost to video na chess.com, po partii s Firouzjou, někdy to vypadalo, že vůbec neví, proč ty tahy hrál :-D :-D 

+1 /-0 | 06.09.2022 15:40

honzales77

Výsledky Magnuse budou teda zrušeny(anulovány) a tím pádem nepřijde o žádné ELO body nebo jak to je?

 

+0 /-0 | 06.09.2022 15:35

ThePot
Ilja Levitov : "Mluvil jsem se spoustou špičkových šachistů, a všichni vesměs důvěrně mají za to, že Hans cheatuje. Chlapec byl zabanován na chess.comu za cheaty. Jeho strmý růst v ratingu je jen těžko vysvětlitelný. To neznamená však, že není talentovaný, vůbec ne. Blicuje skvěle. Ale porazit v klasice Magnuse vyžaduje přece jenom trochu víc. Navíc, je jasné že tým Magnuse přes noc mluvil s organizátory a ti ráno spustili nová, přísnější bezpečnostní opatření. Navíc, na streamu se zavedlo 15-minutové zpoždění. A hned bylo vidět, jak déle v klíčových okamžicích Hans uvažuje" Souhlasím a za mě je to jasné. Firouzja po hře vůbec ani neviděl ten manévr s možným matem z jejich včerejší hry, čemuž se Hikaru hlasitě vysmál (jak to, že hráč 2800 to nevidí, ale mladík Hans tuhle lajny hravě popsal v interview...), zatrollovali také Svidler s Yasserem...Sorry, ale je to víc než jasné. Mamka z domova posílá v nějakém domluveném kódu lajny...
+3 /-1 | 06.09.2022 15:23

Robert Cvek

Zajímavý nozor měl borec jménem jawbreaker na chess 24, zde cituji:

Mnoho názorů a málo faktů. Zkusme ty dva oddělit. 

fakta:  Magnus se stáhl a nemůže nebo nechce říct důvod. Organizátoři najednou zavedli mnohem přísnější opatření proti podvádění.  Magnus předchozí den prohrál šachovou partii s Hansem.  Hans byl již dříve zakázán na chess.com. 

Možnosti a interpretace:  Jak poznamenal Nakamura, Niemannův rozhovor po zápase o tom, jak „zázrakem“ ráno zkontroloval přesně tuto velmi vzácnou variantu, je podezřelý. Stejně jako jeho zacházení s časem v zahájení. 

Rafael Leitao zkontroloval hru se „silnými motory“ a nenašel nic podezřelého.

  Aronian si myslí, že všichni jsou paranoidní.   

Moje dva postřehy (od jawbreakera).

  Důkazy jsou slabé, ale je tu kouř. Zkombinujte jeho nelogický rozhovor po hře s historií zákazů a tento kouř bude zřejmý.  Skutečnost, že hra vypadá čistě, znamená pouze to, že pokud Hans podváděl, nepodváděl tím nejhloupějším možným způsobem, že by celou hru sledoval horní hodnocení stroje.  Na takové úrovni může být jakákoli pomoc obrovskou pomocí.

Není to případ, kdy hráč 2100 najednou hraje jako GM. Může to být jednoduše hodnocení na několika klíčových pozicích. Nebo nějaká klíčové zahájení. Všechno je podvádění.  Nemyslím si, že existuje dostatek důkazů, abychom mohli říci, že Hans podváděl, ale Carlsenova „paranoia“ není z ničeho nic. Nakonec je jeho právo odstoupit a nikoho neobviňoval.  Nevíme, jaké možnosti měli organizátoři, aby Carlsen podrželi, ale z nějakého důvodu také provedli drastické změny.

+3 /-0 | 06.09.2022 15:23

azvl

Jen tak přemýšlím jestli by podobnou pozici vyhrál proti MC i David Navara. A nemohu si pomoct, podobná koncovka by pro Davida ve formě byla hračka. 

Cheating je samozřejmě obrovský problém pro šachy, ale zrovna v tomhle případě to spíš vypadá, že MC nemohl rozchodit že prostě hrál docela hrozně a vsugeroval si jako svoji omluvu cheating.

+1 /-0 | 06.09.2022 15:09

RKARKA

Magnus odstoupil hlavně asi proto, že mu došlo, že na ELO 2900 dosáhne jako první rafinovaný podvodník, a ne on... 

+0 /-1 | 06.09.2022 14:41

Agent Voňavka

giocozo, já tam nebyl, takže není k čemu gratulovat. Ale myslím, že si pamatuješ nějakou rychlou remízu, kdy jsi dotyčného peskoval, proč se mnou nebojuje :-)))

+0 /-0 | 06.09.2022 14:16

Dubnica n/V
Hans is checked thoroughly after Magnus accused him for potential cheating | Sinquefield Cup 2022 https://www.youtube.com/watch?v=h0bautweVZ4
+0 /-0 | 06.09.2022 14:03

Agent Voňavka

giocozo, jak bylo v Ludslavicích? Proč jsi nedojel v neděli do Medlovic? Jsem takhle musel vypít slivovici za tebe. A ještě za další tři lidi.

+2 /-0 | 06.09.2022 13:52

giocozo
PanPohoda - Souhlas. Niemanna jsem viděl na vlastní oči v akci v Don Giovanni. Udělal na mně velký dojem. Takový hráči jsou vždy oživením. Pevně doufám, že je nevinný. Teorií a komentářů k němu je v šachovém světě mnoho. Na některých něco je. Ale já ctím presumpci neviny. Carlsen vystoupil z turnaje. Asi se to dalo řešit jinak. Magnusovi osobně fandím, ale poslední dobou nám začíná trošku ,,Fischerovatět ". ;)
+2 /-1 | 06.09.2022 13:05

PanPohoda

Za závažné považuji pouze tvrzení, nebo dokonce fakt, že  Hans Niemann podváděl na chess.com. Ostatní věci jsou pro mě zatím o ničem.

+0 /-0 | 06.09.2022 12:43

azvl

Ve 13 tahu už teda stál bílý nic moc, tohle být příprava, tak je to hodně divné. 

+0 /-0 | 06.09.2022 12:05

azvl

Pokud by se taková partie hrála mezi dvěma GM kteří mají 2500 tak komentátor napíše, bílý dnes neměl svůj den, po špatně sehraném záhájení, pokračoval i dále ve slabé hře  a černý toho bravurně využil. smiley

+2 /-1 | 06.09.2022 12:02

kraken8

azvl: Já ale žádnej závěr nevyvodil xd   

Ale v jednom nesouhlasím - poprvé se Carlsen zamyslel až ve 13. tahu - to moc na improvizaci u partie nevypadá, leda že by se na tu partii, s prominutím vysral. A to už nehráli podle databáze (kdyžtak mě někdo opravte). Takže ano - vypadá to na přípravu. 

+1 /-0 | 06.09.2022 12:01

Petr Koutný
Já osobně nevěřím ( nebo nechci věřit) podvodům. Co mě zaráží, že Magnus snad naznačil, že nemůže mluvit. To nechápu. Nemůže mluvit, protože se něčeho bojí? Nebo, nemá důkaz a jen podezření a nebo někomu nevěří. Ono vystoupení Magnuse neovlivní jen tento turnaj, ale celý grand tour a možná celý tento projekt stojí finančně a padá finančně s Magnusem.
+1 /-0 | 06.09.2022 11:56

azvl

Už jsem to psal v diskuzi po třetím kole, takovou za bílé nic moc variantu si někdo myslí, že to má MC v přípravě? Nějaké improvizace spíš MC. 

A černý hrál v podstatě hlavní tahy varianty a MC to měl v přípravě a neviděli to?

To zahájení prostě zahrál bílý dost blbě, černý nic nemusel vymyslet, to jsou všechno nabízející se tahy. Že pak hrál černý hodně a hodně dobře je další věc.

To kraken: tak jestli se zrovna Niemann připravoval z nějakého důvodu na tohle tak snad mu to nezahraje

+2 /-0 | 06.09.2022 11:50

kraken8

Po 4. g3 ztratil na svůj další tah Niemann 4 minuty, po 6. a3 ztratil na Sxc3 dalších 8 minut, pak to tam až do 17. tahu hrál v podstatě a tempo. 

+0 /-0 | 06.09.2022 11:35

Pavel Ch

Co když se dostal Niemann přes online databassi, co někdo z týmu Carlsena analyzoval. To je jednoduché, když je druhá strana naopatrná. O tom se nešpekuluje?

 

V uzavřeném turnaji se zpožděním přenosem, kde nemůže divák nakouknout a odběhnout, což by teoreticky šlo na opnu, ikdyž by to bylo podezřelé, se těžko podvádí. 

+0 /-3 | 06.09.2022 11:28

azvl

No zrovna co se týče přípravy, připravovat se aspoň minimálně i na některé naprosto okrajové varianty není zas tak nemožné. A pokud to dotyčný už někdy zahrál i když jen v bleskovce, je to docela dobrá šance.

Ale jinak je docela možné že podváděl. Těch možností je tolik a pokud dotyčný slušně rozumí šachu, nikdy na to žádný program na kontrolu podvádění nepřijde. Nejhorší je že podezření ať už oprávněné nebo ne může prakticky padnou na kohokoliv. 

+1 /-1 | 06.09.2022 11:05

Robert Cvek
Ještě toto video stojí za zhlédnutí: https://www.youtube.com/watch?v=fEXuTW74VF0
+1 /-0 | 06.09.2022 10:30

Robert Cvek
Ale zase bleskovky na živo nehraje vůbec špatně, tam snad nemůže podvádět?
+0 /-0 | 06.09.2022 10:22

Robert Cvek
Nemiroff: toto video? https://www.youtube.com/watch?v=EJTg-emEAjQ
+0 /-0 | 06.09.2022 10:22

Agent Voňavka

Niemann je docela dost cáklej, ale je s ním i sranda. Když hrál Challengers v Praze, tak mi psal, kam má jít zapařit. Pamatuju, jak byl v době covidu asi rok mimo domov, nosil furt jedny prošmajdaný tenisky a na každým turnaji měla nějaký problém. To byl ještě s elem pod 2600. Pak se mu povedlo najít pro sebe sponzora, dokonce si platí Kasimdžanova ( 300 dolarů za hoďku). S Magnusem jsou kamarádi, i proto ho Magnus zval na ty svoje online cypoviny. Jestli Niemann nějak podvádí, tak se na to snad přijde. Je fakt, že si ho pamatuju jako IMko s elem 2500 a najednou strašně rychle vyskočil.

Kdo chce, tak si na youtube najde jeho památnou bleskovku s Hikaru. To aspoň uvidíte, co je Niemann za magora :-))) Jak vyhrál na čas s 0,1 vteřinou. Nemá chybu :-)

+7 /-0 | 06.09.2022 10:06

ThePot
Po zhodnocení všech informací je to furt otevřené. Nejsilnější argument Hikaru, že Hans nejdřív tvrdí, že se na tuhle variantu ráno díval, a pak se ptá jako dítě co tedy následuje po Dh4. To Hikaru úplně odrovnalo, že to není možné. Šle nejspíš si nevšiml povahy Hanse, že to je prostě buránek s velkou hubou, občas neví co mele. Pak je tu otázka, když cheatuje, tak jak? Sluchátko v uchu za těmi vlasy? Nebo podle staré metodiky KGB, má signál v botách, který ho píchne podle potřeby s určitou silou?) kdyby Vás někdy zajal nepřítel a snažil se vyslýchat detektorem lži, položte jehličku do boty, a vteřinu před každou otázkou napichujte prsty, bude tam ve výsledku nesmysl :) Technicky si neumím představit jak to dělal, ale nechám se překvapit. Pokud někdo tomu dlouhodobě věnuje tak ví co dělá
+2 /-3 | 06.09.2022 09:17

Rio
Magnus asi už so šachom skončil.
+1 /-1 | 06.09.2022 08:48

Robert Cvek
istr: děkuji :-) Já byl včera jak omámený když jsem tam viděl 0-1 a Carlsen nikde, přišlo mi to, jako kdyby to byl sen...a pak to jeho: když promluvím... chvíli jsem přemýšlel, jestli spím nebo bdím... Rozhodně jsme svědky zcela nečekané události ve světě šachu.
+4 /-0 | 06.09.2022 08:44

istr
Tu partii jsem si užíval včera naživo a dnes s komentářem ještě víc, díky!
+1 /-0 | 06.09.2022 08:41

Karel Havel
Různé konspirační teorie jsou zajímavé, ale já si myslím, že Carlsen jen aktuálně nemá dostatečnou motivaci. V šachu už dosáhl prakticky všeho, co se dalo, daří se mu i podnikání, to je pak problém na sobě dřít a zlepšovat se. Proto asi rezignoval i na obhajobu titulu mistra světa. Věřím, že s Niemannem by pořád z 10 partií aspoň 7 vyhrál nebo aspoň zrenizoval, ale je to skvělý mladý šachista, se kterým prostě, pokud se všechno sejde, prohrát může i bez nějakého podvádění. Zvlášť když v poslední době Magnus trochu stagnuje, jak ukázala třeba nedávnmá okympiáda.Nicméné prozatím bych ho určitě neodepisoval. Pořád je to šachové monstrum schopné porazit kohokoli.
+2 /-0 | 06.09.2022 08:38

Robert Cvek
Teofil Horáček: Jj, PanPohoda: Děkuji :-) Jinak jsem se snažil přinést fakta tak, jak je prezentují největší weby a špičkový hráči. Uvidíme kam se to vše posune. Klíčové bude vyjádření MC. Za sebe mohu napsat, že doufám, že Hans nepodváděl. Ale jedno je jisté, že nic není jistého. Kdyby mi někdo před rokem řekl, že nebudu bydlet v baráku, protože nebude hnědé uhlí, bral bych to za vtip.
+1 /-0 | 06.09.2022 08:37

Teofil Horáček

Ještě k tomu, že Niemann údajně podváděl na chess.com - to podle mě nic nedokazuje, používané metody nejsou příliš spolehlivé.

+0 /-0 | 06.09.2022 08:32

PanPohoda

Dobře zpracované.

+4 /-0 | 06.09.2022 08:22

Robert Cvek
Jiří Kadlec: Díky moc! Je to tam :-)
+1 /-0 | 06.09.2022 08:12

Robert Cvek
Jiří Kadlec: Ano, hrálo se to asi jinak a v jiném roce - tedy 2019. Tedy partie se hrála, jen to Hans špatně řekl, ale to bych mu určitě neměl za zlé, že si přesně napamatuje roky :-) Doplním do článku.
+2 /-0 | 06.09.2022 08:09

Jiří Kadlec

Nejspíš Niemann myslel tuto partii, kde hrál Magnus g3 s přehozením tahů: 3.Jc3 Sb4 4.Jf3 c5 5.g3 cxd4 6.Jxd4 0-0 7.Sg2 d5 8.cxd5 Jxd5 9.Db3 Da5 10.0-0 Jxc3 (Carlsen - So, Tata Steel India, blitz, 2019).

Systém s 4. g3 hrál Magnus již dříve 2x:

4.g3 c5 5.Jf3 cxd4 6.Jxd4 0-0 7.Sg2 d5 8.cxd5 Jxd5 9.Db3 Da5 (Stejná pozice, jako v předchozí partii!) 10.Sd2 Jc6 (Carlsen - Leko, Moscow, Tal Memorial 2006);

4.g3 c5 5.Jf3 d5 6.cxd5 Jxd5 7.Sd2 cxd4 8.Jxd5 Sxd2+ 9.Dxd2 Dxd5 (Carlsen - Berg, Faaborg Midtfyn. Blindfold Cup, 2007).

Carlsen rozhodně neprohrál díky zahájení a za prohru, kterou neunesl,  si může sám.

+4 /-1 | 06.09.2022 08:03

Petr Koutný
Něco se muselo stát, protože bylo jasné, že odstoupení mistra světa z turnaje vyvolá celosvětovou pozornost. Tajné informace z týmu? Tomu nevěřím, Magnus mohl zahrát jakýkoliv jiný tah a hlavně nevěřím, že by MC hrál dobrovolně prohranou partií. I po tom cca 14. tahu ještě nebylo nic rozhodnutého. Nechtěl bych věřit možnosti podvádění, protože to by byl těžký úder šachu. Nevím, jsem z toho trošku mimo, jenom bych si přál, aby nezůstalo u spekulací a aby Magnus řekl svůj názor.
+1 /-0 | 06.09.2022 07:08

Robert Cvek
OMG Peťo, pokud by to tak bylo, pak by to byla katastrofa...ale myslím, že na to poukazoval i Hikaru.
+0 /-0 | 06.09.2022 06:59

PeterM
Nikdy by som si nemyslel, ze je Niemann cheater, ale ked vidim toto video, tak mam dost pochybnosti: https://www.youtube.com/watch?v=rI9jAU0jhJU&ab_channel=SaintLouisChessClub Dolezite je, ze vypli lichess engine, ktory tam normalne bezi a neposobi to teda moc presvedcivo. Den predtym sypal varianty, ze ich Alejandro nestihal ukazovat a tu si skoro ani nevie spocitat figury.
+2 /-0 | 06.09.2022 06:57