Praktická úskalí motivace (III.)

23.12.2021 11:12 | Zprávy

Ze sportovního hlediska nemá ojedinělý nárůst aktivity velký význam. Sportovní, potažmo vrcholový výkon je postaven na dlouhodobém a soustavném rozvíjení sportovních dovedností.

Při dlouhodobé činnosti zůstává role motivace zachována, ale její význam ustupuje do pozadí. Na počátku hraje motivace zásadní roli, protože působí ve funkci rozbušky, která nastartuje organismus. Dodá nám energii, která nás doslova vykopne ze startovací čáry. Nicméně je naivní se domnívat, že počáteční nadšení, zůstane zachováno na stejně vysoké úrovni. V průběhu času nutně dojde k poklesu, protože stav výrazného emočního vypětí je pro organismus vysilující.

U krátkodobých a nekomplikovaných cílů si s motivačním nadšením vystačíme. Například když se chceme naučit matovat jezdcem a střelcem, nebo když se v ojedinělém případě rozhodneme připravit se na soupeře. Obzvlášť, když ten neopatrně hrává jednu a tu samou variantu, což nám naši úlohu značně usnadní. Čím více se ale naše plány napínají do budoucnosti, tím více se role motivace oslabuje a nabývají na významu volní vlastnosti (seberegulace, odhodlání, svědomitost apod.). Je proto nutné počítat s tím, že nám vysoká míra zanícení a radostné vzrušení nevydrží věčně. Z praktického hlediska z toho pro nás plyne zásadní požadavek: nenechat se unést počáteční euforií, která nás může snadno svést k nerealistickému očekávání. Když totiž přepálíte start, brzy vám dojde dech. Tím se vaše šance, že dorazíte do cíle, se povážlivě sníží.

Plánování tréninku a sportovní cíle

Pro vytváření cílů a plánů existuje několik osvědčených rad, které jsou jak praktické, tak užitečné. Jen je u mnoha z nich ta potíž, že jsou produkty managementu a slouží k projektovému řízení firem.  Lze je pochopitelně aplikovat i na jednotlivce, jen ne vždy a ne ve všech oblastech. Ve firemním prostředí jsou požadavky na rozvoj a plánování jasné. Pokud chcete něco řídit a zpětně mít možnost posuzovat úspěšnost svého počínání, musíte mít nějakou vizi, konkrétní představu, čeho chcete dosáhnout. Zvolené cíle pak vychází z analýzy současného stavu. Tento postup se příliš neliší od postupu, který bychom zvolili u výkonnostního sportovce. Můžeme rozlišit dva druhy cílů:

  • Sportovní cíle: získat v Extralize min. 6,5 bodu z 11, uhrát velmistrovský titul, dosažení určité hranice Elo ratingu. Při stanovení sportovních cílů prosím buďte realističtí a sportovní cíle si volte umírněně. Případně se jim vyhněte, dost dobře se bez nich dál žít.

  • Výkonnostní cíle: zlepšit propočet variant, zapracovat na dovednosti bránit ohrožené pozice apod. Pakliže to s rozvojem výkonnosti myslíte vážně, stanovení správných výkonnostních cílů je nezbytné, protože přímo souvisí s tím, jak bude trénink nastaven. Při nastavení výkonových cílů je nutné striktně vycházet ze zjištěného stavu. Tzn. znát vlastní (případně svěřencova) slabá a silná místa, nedostatky a přednosti. Hráči často chybují v tom, že se v tréninku zaměřují na to, co je baví a vyhýbají se oblastem, které shledávají neatraktivní. To je zásadní chyba, protože je vysoce pravděpodobné, že opomíjené oblasti tréninku, budou zároveň těmi, kde má hráč největší nedostatky.


Při stanovování cílů bychom se měli vyvarovat vágních formulací typu: „chci se dostat na olympiádu“, „chci se zlepšit“ apod. Takové cíle žádnými cíli nejsou, nýbrž přáními. Každý cíl by měl být reálný, konkrétní, měřitelný, dosažitelný a časově ohraničený. Tolik alespoň teorie SMARTu,  nejznámějšího manažerského nástroje. Nicméně u výkonových cílů v šachu můžeme mít problém určit bod dosažení cíle. Můžeme si například dát za cíle zlepšit se ve věžových koncovkách. Ale jak stanovit, jaké konkrétní úrovně chceme dosáhnout? Ale hlavně jak poznat, že jsme daného cíle dosáhli? V praktické partii není možné oddělit celkovou herní úroveň od dovedností v koncovce. Také stanovení časového rámce pro splnění sportovního cíle je ošemetné, protože to je závislé na míře tréninkového úsilí a vrozených vlastností. Když si například stanovíme za cíl dosáhnutí 2 000 bodů Elo ratingu, jak velký časový prostor si pro dosažení cíle máme vymezit? Pro někoho je to otázka vydařené sezóny, jiný toho dosáhne za 5 let, zatímco další této hranice nedosáhne nikdy. V dnešní době 12 a 13letých velmistrů, kteří přeskakují celé vývojové fáze, takové diskuse ztrácejí smysl. Ale vraťme se k tématu.


Stanovení sportovních cílů není z hlediska motivace obtížné. Sportovní cíle si svěřenci často mohou stanovovat sami podle svých osobních preferencí. Samozřejmě bychom měli svěřence šetrně upozornit, pokud jejich zvolené cíle budou vyloženě nereálné. Ani stanovení výkonnostních cílů nebývá v praxi problém, stačí se držet zásady, že výkonnostní cíle by měly vycházet ze zjištěných potřeb svěřence. Aby nastavení sportovních a výkonnostních cílů fungovalo, musí být splněna podmínka, že zvolené cíle jsou v souladu se svěřencovými potřebami a kompetencemi. Pokud tomu tak není, pravděpodobně došlo k jedné či více níže uvedených situací:

  • Zvolené cíle neodpovídají realitě. Trenéři by měli vždy brát v úvahu svěřencův názor, pokud se ale domnívají, že svěřenec je ve svých představách přehnaně (až nebezpečně) optimistický, měli by ho citlivě nasměrovat správným směrem. Nadšení a do tréninku zapálení svěřenci často přecení své síly, zvlášť když se nechají inspirovat svým šachovým hrdinou.

  • Přehnaná očekávání trenéra. Podlehnout optimismu může snadno i trenér. Dochází k tomu tehdy, když se mu v kroužku objeví dítě, které se jeví jako velice nadané. Podobná „zdání“ mohou klamat, protože dítě sice skutečně může excelovat ve své vrstevnické skupině, ale nemusí mít stejnou herní převahu i mimo ni. Referenční skupina totiž může být výkonově podprůměrná.

  • Svěřenec si toho na sebe naklade příliš mnoho. Počáteční nadšení způsobuje, že máme tendenci přeceňovat vlastní schopnosti, zejména co se týče délky a náročnosti tréninku.

  • Tréninkový plán je příliš náročný. Tréninkové plány by měly respektovat výkonový stupeň svěřence. Ideální trénink je takový, který donutí svěřence za šachovnicí pracovat. Měl by být mírně nad dosavadní svěřencovou úrovní. Méně náročný trénink by svěřence nudil, příliš těžký by ho znechutil a odradil. Trenéři by měli pamatovat na to, že na papíře vypadají všechny bitevní plány dobře. Je snadné narýsovat svěřenci tréninkový plán, který pokryje veškeré aspekty jeho vývoje, ale mnohem hůře se takový plán naplňuje.

  • Trenér nerespektuje přání svěřence a nutí ho trénovat, i když svěřenec sám nechce. Ten pak trénuje jen proto, aby trenéra nezklamal. Pozor na pravidlo: „Nezaměňujte motivaci hrát šachy za motivaci trénovat.“

  • Trenér nerespektuje svěřencovy preference ohledně tréninku. Ačkoli výkonnostní trénink by měl být postaven na pečlivém zvážení případných nedostatků, není možné trénink zaměřit jen výkonově. Žák musí dostat možnost věnovat se i oblastem, které má na šachu rád. I kdyby svěřenci projevovali trestuhodnou neznalost koncovek, zaměření veškeré tréninkové aktivity tímto směrem by svěřence spolehlivě znechutilo.


Při porušení výše zmíněných zásad hrozí, že nastavené cíle a tréninkové plány nebudou odpovídat realitě a svěřencovým možnostem. To rozhodně není ideální startovací pozice, protože už v základu obsahuje riziko selhání. A selhání a neúspěch je největším nepřítelem motivace, zvlášť pokud tento stav trvá delší dobu. Nikdo nechce být dlouhodobě konfrontován s vlastní nedostatečností. Chceme-li sami sebe chránit před selháním, měli bychom ke svým možnostem přistupovat se zdravou obezřetností. Tím nechci tvrdit, že bychom si měli vybírat lehké a snadno dosažitelné cíle, i když i tato taktika je v praxi často k vidění. Každý cíl, který za něco stojí, by měl být přiměřeně náročný, ale hlavně dosažitelný.


Martin Pardy


13x 3602x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (13) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Kamil Mihálik
jarousek: V tomto súhlasím a stojím za Pardym. Nemá veľký zmysel tlačiť na niekoho aby robil, čo nechce. To ti povie každý rozumný človek. Pokiaľ sa bude tlačiť na niekoho a robiť, čo nechce tak znenavidí to. Skončí skôr či neskôr s danou činnosťou resp. dosiahne sa pravý opak. Prečo končí napr. toľko veľa talentov so šachmi? No lebo šachy znenávidia na toľko, že nebaví ich to...
+1 /-0 | 25.12.2021 17:19

rohlíkpuklej
Kdyby na mě někdo takhle řval u šachovnice, tak mu narvu do jednoho oka krála a do druhého dámu :-), a jak by nevěděl gde je ,tak bych ho ještě nakopl do pérdele :-), aj ta hlava plešatá, prostě hnus už od pohledu, a potom bych mu ještě zlomil ,,nechťa ze 2 žebra ,, :-),jinak jako film dobrej jaroušku :-)
+1 /-2 | 25.12.2021 15:56

jarousek

Váš předchozí článek jsem bral jako sympatické shrnutí cizích zdrojů. Nyní ale musím konstatovat, že jde jen o rozmělňování 100x opakovaných frází a klišé - stačilo by dát odkaz na příslušnou literaturu a ne dělat jako že je to o šachu. Pokud máte za cíl zaplnit tento web mnoha slovy, pak super - máte splněno.

Pokud jste se ale chtěl skutečně věnovat problematice trénování, pak jde jen o plácání prázdné slámy. A měl byste si především zodpovědět 2 základní otázky.

1) Proč právě šachy? Proč ne třeba florbal, šipky nebo hraní na housle či malování (další doplňte dle libosti)?

2) Jde Vám o trénování ve smyslu scházení se lidí jednoho podobného zájmu (j. zájmový kroužek), anebo skutečné trénování, ve smyslu dosahování mezní hranice svěřencových aktuálních schopností a její překonávání?

Pokud by odpověď byla to druhé (tedy skutečné trénování), pak vyloženě lžete! Věta : "Trenér nerespektuje přání svěřence a nutí ho trénovat, i když svěřenec sám nechce." mě doslova uzemnila. Vy že jste někoho skutečně trénoval? A mohl bych ho vidět?

Skutečné trénování je kromě talentu také o drilu, bolesti a odříkání. Vřele doporučuji film Whiplash - takhle se rodí skuteční mistři svého oboru. A pokud se Vám to zdá nelidské, pak ano. Protože vrcholový sport je o obětování/ničení sebe sama.

+1 /-1 | 25.12.2021 13:05

rohlíkpuklej
Škoda :-(
+0 /-1 | 24.12.2021 19:11

MP

to poutník: Co na to mám odpověď?, když řeknu (popravdě), že úspěchy jsou mizerné, tak urazím své svěřence, ne?  Ale ne nějaké snad jsou. Pravdou je, že jsem šachově ani  trenérsky roky nebyl aktivní.  Nyní každý trénink pojímám na hraně osobního koučinku a psychoterapeutické intervence (+ trénink šachu pochopitelně), a i když oficiálně při tréninku šachu nejsem vázán etickým kodexem platným pro psychoterapii, o svých svěřencích/klientech hovořit nehodlám. Pokud tedy pracuji či budu pracovat s někým „slavným“, z mých úst se to nedozvíte. 

 

+1 /-1 | 24.12.2021 17:44

MP

to Chrz Aby nedošlo k nedorozumění, myslel jsem to samozřejmě jako vtip. Tak vážně se opravdu neberu, i když…. ale ne opravdu ne.

to everydoby: pokud chcete položit otázku, tak ji zde zanechte, ale prosím nečekejte, že vám do chatu zodpovím. Na NSS jsem celkově reagoval 4x, a z toho 2x zde. Své skóre zde nehodlá nijak závratně zvyšovat. Na otázky odpovím formou článku. Hlavní důvod je, že pokud mi někdo položí otázky týkající se odborných znalostí, předpokládám, že to myslí vážně, a proto i já si musím svou odpověď promyslet a zkomponovat. To v chatu nejde. 

 

+1 /-1 | 24.12.2021 17:43

rohlíkpuklej
Pardy ? Jdu hledat.....
+1 /-0 | 24.12.2021 17:20

JanV
Pana Pardyho neznám (ale u mě ho to nemusí bolet, neznám skoro nikoho), ale články se mi moc líbí. Je v nich hezký, srozumitelně a uceleně napsáno, co neefektivně trénující šachista jen matně tuší. :) Těším se na pokračování.
+2 /-0 | 24.12.2021 15:27

Kamil Mihálik
Poutnik musí v prvom rade vysvetľovať vecí tak, aby vecí pochopil aj 8 ročný chalan. Jednoducho, aby mu pochopil každý. Mne osobne sa páčia články od pána Pardyho. Tento článok ma potešil. Hodí sa do nového roka, kedy si dávame rôzne ciele a predsavzatia. Už len niektoré ciele teda hlavne tie tréningové si stanoviť.
+1 /-0 | 23.12.2021 14:04

Pavel Ch

MP: Já si i na Vás vzpomenul, četl jsem už na sachycvek, když jste se obával nechat "zhodnotil" Vaše dílo místními diskutérywink teď i chess cz jsem četl, nevšiml jsem si předtím asi. Ale třeba jiní vás neznají a dávat odkaz na svazový web, článek tam, kde jste se představil, mi přišlo zvláštní.  

  Poutnik: Nebyl bych tak přísný, to je právě, jestli se MP víc představí jako trenér II. třídy nebo jako odborník se širším rozhledem. Doporučil bych třeba každému třeba přednášku Mariana Jelínka, který žádného šachistu nevychoval.

+3 /-0 | 23.12.2021 11:32

Poutnik

Nejsem příznivce podobných hledání po povrchu behaviorálních výzkumů. Pokud někdo chce hledat svůj potenciál, své přednosti a bloky, které jej omezují pak musí jít hlouběji. Cestu dobře ukazuje ve svých dílech Jung, případně Frankl. Děkujeme, že jste nám toho hodně popsal a představil se a teď bych rád znal nějaké hráče, které jste trénoval a dosáhli nějakých výrazných úspěchů.

+0 /-3 | 23.12.2021 10:51

MP

Jsem zaskočen a zklamán, žil jsem v domnění, že má osoba je široce známa o uctívána pro odborné znalosti.smiley Toliko k lidskému egu.crying

Kladete mi otázky, které by si vyžádali příliš rozsáhlé odpovědi. Tady bychom se dostali na (příliš) tenký vědecký led, který by se pod námi mohl snadno prolomit, a my bychom skončili ve vodě odborných a nezáživných přednášek. Odpovědi na některé otázku zřejmě vyplynout z další textu. Jinak mohu nabídnout toto: na položené o tázky odpovím v samostatném cyklu. 

Informace o mé osoby najdete zde: https://www.chess.cz/osobni-koucink-sachisty/ , jinak jsem začínal svou "kariéru" články na webu https://www.sachycvek.cz/. Bohužel již dva roky zde nejsem aktivní.

+2 /-0 | 23.12.2021 10:02

Pavel Ch

Fajnyes, v klidu si přečtu o svátcích.

 

Možná zapadla později položená otázka u II. dílu. 

Ještě by se nám mohl Martin Pardy více představit, alespoň ve III. (resp. dalším) díle. Abychom věděli, kdo nám píše. Co v tomto oboru u něj: Studium, zkušenosti, práce, šachy (?)

Já teda samozřejmě něco vygooglil, což může udělat každý a tipnout, že to není shoda jmen, když se nejmenuje třeba Pepek Novák. Ale u takovýchto odborných článků v médiích bývá profil autora.

 

   A pak, jestli jsou napsané díly dopředu nebo by reagoval v dalším díle na alepoň některé komenty. Či (nemusí samože na každý příspěvek) by třeba jedním komentářem tady odpověděl na některé 1x před dalším zveřejněným dílem ve zdejší diskuzi dílu předchozího. Děkuji za odpověď.

+2 /-0 | 23.12.2021 07:13