Rybka vykoupala "tresku" i Houdini

24.07.2010 12:54 | Zápas motorů

Koncem června zahájil Martin Thoressen na své stránce sérku testovacích zápasů šachových motorů a jak se praví na odbornějších stránkách Emila Vlasáka, jde o seriózní test, kdy partie probíhají pomalejším tempem hry 120/40 + 60...

Koncem června zahájil Martin Thoressen na své stránce sérku testovacích zápasů šachových motorů a jak se praví na odbornějších stránkách Emila Vlasáka, jde o seriózní test, kdy partie probíhají pomalejším tempem hry 120/40 + 60/20 +15 a na velmi slušném hardwaru CPU: Intel Core i7 920 @ 4050 MHz.

Rybka si poradila

diagram č.1 Po 60...h4 v remízové pozici přišla nepochopitelná chyba 61.gxh4 a po 61...Kg6 Stockfish ihned vzdal

Prvním duelem byl zápas na osmačtyřicet partií mezi Rybkou 4 a motoru Houdini 1.02, který skončil vítězstvím Rybky 4 v poměru 26,5:21,5 (+11,-6,=31). Jako další se Rybce 4 postavil StockFish 1.8., který, jak uvedl Miroslav Czak na stránkách Vlasak.biz, je sice pouze o 10 Elo silnější než verze1.7.1, ale je speciálně vyladěn proti Rybce 4. Z pohledu skóre však "treska" dopadla hůře jak Houdini - 29:19 (+18,-8,=22). Ke stanovení dosti nepříznivého skóre pro Stockfish přispěl i jeho dosti nepochopitelný blundr ve 45. partii (viz. diagram č.1)

O druhé místo

Partie všech zápasů měly předepsané úvodní tahy, ale z pohledu odborníků byly úvodní varianty velice krátké: "U jeho předchozí startovní databáze se vlastní silou hrálo příliš brzy, což většinou vedlo k nezajímavým variantám, např. výměnná královská indická E9 po 7.de5. Protože Martin Thoressen dostal rozum, má jinou startovní databázi, s trochu delšími (ale pro potřeby korespondenčních hráčů asi stále ještě krátkými) variantami. ," uvádí Pavel Háse, který v posledním zápase lehce favorizuje motor Houdini. Stav po sedmi kolech vyrovnaný 3,5:3,5.

Drak neobstál ani v jedné partii

V úvodních dvou partiích zápasu byly předepsány tahy "sicilského draka" a pokaždé se radovaly bílé figury. Příspěvek níže nám zaslal František Hlaváč.

Stockfish 1.8 x64 4CPU - Houdini 1.03a x64 4CPU [B76]
Match 3 (1.1), 22.07.2010

1.e4 c5 2.Jf3 d6 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jf6 5.Jc3 g6 6.Se3 Sg7 7.f3 Jc6 8.Dd2 0–0 Předepsané tahy pro 1. a 2. partii zápasu. (viz. diagram č.2)

diagram č.2

diagram č.3

9.g4 Se6 10.Jxe6 fxe6 11.0–0–0 Je5 12.Se2 Dc8 13.h4 Je8?!N 14.h5 Jxf3 15.Sxf3 Vxf3 16.hxg6 hxg6 17.De2 Vf7 18.Dd3 Sxc3 19.bxc3 e5 20.Vh6 Vh7 21.Vxh7 Kxh7 22.Dd5 e6 23.Dd2 Dc7 24.Vf1 Jg7 25.Sg5 Vc8 26.Dh2+ Kg8 27.Vh1 Jh5 28.Dh3 Dxc3 29.Dxc3 Vxc3 30.gxh5 gxh5 31.Vxh5 Vc4 32.Se7 Vc6 33.Vh6 Kg7 34.Vf6 d5 (viz. diagram č.3) Člověk by se bál měnit, aby náhodou neremizoval a hrál by radši 35.Vf2 s ideou 35…. dxe4 36.Sf6+ atd. Jenže tyto děla spočítají koncovku po výměnách a vyhodnotí ji za nejrychleji vyhranou.
35.exd5! exd5 36.Vxc6 bxc6 37.Kb2 Kg6 38.Sc5 a6 39.Kb3 d4 40.Ka4 Kg5 41.Ka5 Kf4 42.Kxa6 e4 43.Sxd4 e3 44.Kb6 e2 45.Sc3 c5 46.Kxc5 Kf5 47.a4 Ke6 48.Kc6 Kf5 49.a5 Kf4 50.a6 Kf3 51.a7 Kf2 52.a8D e1J 53.Da7+ Ke2 54.De7+ Kf1 55.Sxe1 Kg2 56.De2+ Kh3 57.Df3+ Kh2 58.Sg3+ Kh3 59.Se5+ Kh4 60.Sf6# Houdini hraje až do matu. 1-0

Partie

Odkazy

Stránka zápasů
32x 971x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (32) Aktualizovat
25.07.2010 19:56 | Autor neznámý

A proč ne. Já takto občas vstávám také, když přes noc třeba píši koniny na NŠS :).

25.07.2010 19:34 | Autor neznámý

...zmizely...

25.07.2010 19:33 | Autor neznámý

Jak jsem v pátek něco zpětně hladal na chatu ChessBomb, zjistil jsem, že některé příspěvky zmizeli a zůstaly tam pouze, které nemaj co říci, jako že Chuck Norris je bloger, který píše o šachových motorech atd.

25.07.2010 19:20 | Autor neznámý

Pochopils jsem (Rubinus).

To spal do oběda?

25.07.2010 19:13 | Autor neznámý

Rubinus je můj nick, zapomněl jsem to překliknout.

No vždyť tam Martin píše, že spal. A tím, že SF havaroval, se celý zápas stopnul. Pokračoval až tehdy, kdy Martin přišel k počítači a rozhodl, že se partie bude opakovat.

25.07.2010 19:06 | Autor neznámý

Te Rubinus

Partie skončila 20.7. před 02:11:05 (poslední aktualizace oficiálních stránek s výsledkem).

Prohlídka trvala asi 15 minut, jak v chatu na Chessbomb  bylo napsáno.

Další partie, ale přesto začla po skoro 12 hodínách, před 14:00.

 

25.07.2010 18:35 | Autor neznámý

Ale už nemusíte posílat nic, nalezl jsem na Talkchess vyjádření Martina Thoresena:

Not over yet, but Stockfish crashed in game 42 so progress was halted because this happened during the night when I was asleep (of course).

Game 42 has been restarted and the match should finish during tomorrow.

Stockfish havaroval, někdy v noci a kvůli tomu se zápas přerušil. Martin udělal to samé, co bych udělal i já, nechal partii hrát znovu. Na WBEC by Leo uznal výhru Rybky. Jak už jsem psal, je to na operátorovi, jak se rozhodne. Já preferuji hraní na šachovnici.

25.07.2010 18:27 | Autor neznámý

RexT a seznam.cz, se zavináčem uprostřed, to bylo právě to Ctrl+Alt+V.

25.07.2010 16:30 | Autor neznámý

Komu? ímejl poslat?

25.07.2010 16:28 | Autor neznámý

To Háse, Nechte jpg jak je a pošlete do mailu :). "Jakého ímejlu?"

Vše jsem poslal na EVCOMP, ať vám to, pokud zná váš ímejl, přepošle. Máte hodně příspěvků na jeho stránkách.

25.07.2010 16:16 | Autor neznámý

To vidím. Nechte jpg jak je a pošlete do mailu :). Pokud je za posledním tahem napsáno time, tak to Fritz vyhodnotil jako prohru na čas a většinou to bývá proto, že nějaký motor zatuhne. Pak je na operátorovi, jak o partii rozhodne, jestli nechá prohru na čas, nebo dá opakování.

25.07.2010 14:11 | Autor neznámý

Re Háse

Nejsem odborník na VT, převedl jsem si .jpg do txt nebo doc, ale tento server mi kopii nevzal. Napsal Warning a něco k tomu.

Za posledním tahem je napsáno Time a z toho jsem usoudil na prekročení času.

25.07.2010 13:48 | Autor neznámý

Re: Falk Novák

Zkuste RexT (ctrl+alt+v) seznam.cz :). Kvůli spamovým robotům to píši takto .. Zajímavé by byly hlavně ty poznámky za tahy, to dost napoví.

Vlastně ano, na Talkchess se cosi psalo o nějaké chybě, kdy možná počítač zatuhl, nebo něco takového, zkusím se po tom večer podívat.

25.07.2010 13:08 | Autor neznámý

Ta první 42. partie, která byla anulována, a proto jste ji najít nemohl. Mám i printscreen oficiálních stránek, mohu jej poslat? Ale kam?

Rybka 4 x64 4CPU - Stockfish 1.8 x64 4CPU [B31]
Match 2 (42.1), 14.07.2010
[0.22;0.40]
1.e4 c5 2.Jf3 Jc6 3.Sb5 g6 Predepsane tahy pro 41. a 42. partii zapasu. 4.0–0 Sg7 5.Jc3 Jf6 6.e5 Jg4 7.Sxc6 dxc6 8.Ve1 0–0 9.d3 Jh6 10.a4 Sg4 11.Sxh6 Sxh6 12.Ve4 Sf5 13.Vh4 Sg7 14.Dd2 Da5 15.h3 Vfd8 16.De3 b6 17.Je4 Vd5 18.Jg3 Sc8 19.Dg5 Sd7 20.Dxe7 Ve8 21.Dg5 f6 22.Dc1 fxe5 23.Jg5 h5 24.Jf3 Se6 25.Je4 Vf8 26.Dg5 Sf5 27.Jfd2 Db4 28.Jc4 Kh7 29.Dc1 Sxe4 30.Vxe4 Vd4 31.c3 Dxc4 32.dxc4 Vxe4 33.Dc2 Vef4 34.Vd1 e4 35.Vd6 V8f5 36.Ve6 Sh6 37.Vxe4 Kg7 38.Vxf4 Sxf4 39.g3 Sg5 40.De4 Cerny v beznadejne pozici prekrocil cas. 1–0

25.07.2010 13:03 | Autor neznámý

OK! Agente Bonde(Jamesi)

25.07.2010 13:03 | Autor neznámý

Re: Falk Novák

:) Oslí ucha samozřejmě nepřehlédli. Nicméně jsem se dokopl k tomu, psát vlastní články sem a věřte - lidé toho přehlédli více než dost, časem zde snad uvidíte, pokud se pan Boleslav rozhodne mé příspěvky sem dávat. To je právě o tom, co píši, že ty osmitahové knihy jsou moc krátké, protože počítače zahájení hrát neumí. Ale s počínající střední hrou začíná hrát roli taktika a v té jsou dnešní počítače nedostižné.

25.07.2010 12:41 | Autor neznámý

Já nejsem žádnej pán, já jsem agent

25.07.2010 11:16 | Autor neznámý

Sorry, za překlep.

Pane Bond(James), a dále dtto.

25.07.2010 11:13 | Autor neznámý

Pene Bond (James), ono to tak úplně nebude, obávat opakování partií:

1) Programy se inovují (jiná verze jiný tah)

2) Hardware se zlepšují (jiné hardware, jiný tah)

a za 3) Při více procesorových PC zde určitou věc hraje prvek náhodnosti, jak o tom svědčí obě 42. partie zápasu R4 SF 1.8. (V první 8.Ve1 a ve druhé za stejných podmínek 8.De2!!!!!!!!!)

25.07.2010 10:14 | Autor neznámý

No s těmi "tabiemi" v zahájení je to sporné - určitě konkrétní zahájení vyhovuje více určitému motoru, takže jejich volba ovlivňuje výsledek zápasu. Objektivní by bylo hrát od nuly, bez knihovny, ale tam se asi obávají opakování partií, ale to je konec konců odvislé od nastavení motoru - můžu mu v zahájení ponechat větší rozptyl výběru.

25.07.2010 09:01 | Autor neznámý

Oprava překlepu Houdini

25.07.2010 09:00 | Autor neznámý

Francouzské rozhodla zápas (2-0) ?

Houdiny vede 7-5.

25.07.2010 08:34 | Autor neznámý

Pane Háse,

Toto lidé přehlédli? 9.a3 Jh5 10.h3 a to hned 2 tzv. "oslí ucha"?

Jde o 8. partii Houdini-Stockfish, po tazích  (E97) 1.Jf3 Jf6 2.c4 g6 3.Jc3 Sg7 4.e4 d6 5.d4 0–0 6.Se2 e5 7.0–0 Jc6 8.d5 Je7.

25.07.2010 01:33 | Autor neznámý

Ještě k tomu aktuálnímu zápasu. Opět lze na prvních dvou partiích dokazovat, že osm tahů podle teorie je málo. V obou případech se nehrály nejnáročnější varianty, i když samozřejmě ty partie mohou být zajímavé i bez toho. Já tvrdím, že by se měly v těch nejhranějších variantách používat knihovny třeba nejméně do 12.tahu, spíš ještě trochu více. Až tam má myslím program šanci najít něco zajímavého, co lidé přehlédli - mám na mysli ty "promrskané" Španělské, Sicilské atd. V nějakých méně obvyklých variantách klidně od 5.tahu. A co se gambitů týká, zejména královského, tak ty knihy o něm jsou patrně jen sběr papíru - čte se to dobře, hráč se tam snad někdy i dozví nějaké zásady jak to hrát, ale předváděné varianty jsou k ničemu.

25.07.2010 01:14 | Autor neznámý

Já tam nic dvakrát nevidím? Kde by to mělo být? Stáhl jsem soubor jak zde (snad by bylo lepší ho balit bez cesty ...Documents/Bolek/Plocha ...), tak přímo z originálních stránek. Nikde žádná partie dvakrát.

25.07.2010 00:34 | Autor neznámý

Proč se v zápase R4 s SF hrála 42. partie dvakrát ?

25.07.2010 00:00 | Autor neznámý

  Takže klipnutá analýza ještě jednou. Ty časy se s těmí i M.T. nedají porovnávat, protože tam asi zapracovaly větší hash tabulky a jejich nepromazávání mezi tahy, zatímco já je kvůli neovlivnění předchozími výpočty před startem této analýzy promázl a tablebáze zde zřejmě moc nepomohly. Můj Stockfish má proti SF u M.T. kvůli tomu zpoždění několika půltahů a to je zatraceně znát, daleko víc, jak ten odhadovaný 6-8 násobně rychlejší jeho počítač.
  Pokud StockFish narazí na nějaký problém, začne v té samé hloubce celou věc přepočítávat jinak. Jak a proč to celé takto probíhá, momentálně nevím. Musel bych studovat jeho zdrojový kód - docela dlouho, programování v C rozumím asi tak, jako anglicky ... - nebo zkusit hledat v anglicky psaných fórech šachových programátorů.
Že má problém, začne moje Treska tušit až v hloubce 43 a to ze začátku jen jemným náznakem. Že je pozice nejspíš prohraná, zjišťuje, stále v hloubce 43 (půltahů!) za necelých dvacet minut (u mě). No a další asi šesti a půl násobek toho času (u mě přibližně 1,5h) potřebuje k nahrazení prohrávající tahu 1.Kd3 také prohrávajícím, ale s lepším hodnocením, tahem 1.gh4.
  I když asi možná máte lepší počítač, nezapomeňte na 64bitový motor. Máte-li jen 32bitový kvůli svému OS, mělo by to být tak o 30% pomalejší ....


8/5p2/8/5k2/6pp/1N3pP1/p2K1P1P/8 w - - 0 1

Analysis by Stockfish 1.8 JA 64bit:

1.Kd3 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Ke3 Kd5 4.Kd3 f5 5.Ja1 Ke5
  =  (0.00)   Hloubka: 39   00:00:42  133MN
1.Kd3 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Ke3 Kd5 4.Kd3 f5 5.Ja1 Ke5
  =  (0.00)   Hloubka: 40   00:00:53  169MN
1.Kd3 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Ke3 Kd5 4.Kd3 f5 5.Ja1 Ke5
  =  (0.00)   Hloubka: 41   00:01:11  225MN
1.Kd3 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Ke3 Kd5 4.Kd3 f5 5.Ja1 Ke5
  =  (0.00)   Hloubka: 42   00:01:45  331MN
1.Kd3 hxg3
  =  (-0.08 --)   Hloubka: 43   00:03:40  679MN
1.Kd3 hxg3
  =  (-0.16 --)   Hloubka: 43   00:06:48  1231MN
1.Kd3 hxg3
  =/+  (-0.32 --)   Hloubka: 43   00:09:39  1731MN
1.Kd3 hxg3
  =/+  (-0.64 --)   Hloubka: 43   00:12:27  2209MN
1.Kd3 hxg3
  -/+  (-1.29 --)   Hloubka: 43   00:16:18  2874MN
1.Kd3 hxg3
  -+  (-2.58 --)   Hloubka: 43   00:19:16  3387MN
1.Kd3 hxg3
  -+  (-5.17 --)   Hloubka: 43   00:20:40  3629MN
1.Kd3 hxg3
  -+  (-10.34 --)   Hloubka: 43   00:23:52  4231MN
1.Kd3 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Ja1 f6 4.Jb3 f5 5.Ke3 Ke6 6.Kd2 Kd6 7.Kd3 Kd5
  -+  (-10.34)   Hloubka: 43   00:26:45  4729MN
1.Kd3 hxg3
  -+  (-20.68 --)   Hloubka: 44   00:32:32  5882MN
1.Kd3 hxg3
  -+  (-31.03 --)   Hloubka: 44   00:53:49  9705MN
1.Kd3 hxg3
  -+  (-51.71 --)   Hloubka: 44   01:29:12  15722MN
1.gxh4 Kg6 2.Ke1 Kh5 3.Ja1 Kxh4 4.Kf1 f5 5.Kg1 f4 6.Kf1 Kg5 7.Jc2 Kg6 8.Ke1 Kg7 9.Kd2 Kf6 10.Kd3 Kf5 11.Kd2 Ke4 12.Ke1 Ke5
  -+  (-25.65)   Hloubka: 44   01:32:13  16229MN
1.gxh4 Kg6 2.Ke1 Kh5 3.Ja1 Kxh4 4.Kf1 f5 5.Kg1 f4 6.Kf1 Kg5 7.Jc2 Kg6 8.Ke1 Kg7 9.Kd2 Kf6 10.Kd3 Kf5 11.Kd2 Ke4 12.Ke1 Ke5
  -+  (-23.87)   Hloubka: 45   01:34:13  16581MN
1.gxh4 Kg6
  -+  (-14.42 ++)   Hloubka: 46   01:37:59  17229MN

24.07.2010 22:52 | Autor neznámý

Pane Boleslav, ten první diagram jste trochu odflákl - nepodíval jste se totiž na ty uložená hodnocení. Chybou StockFish bylo již nabídnutí výměny věže 57.Ve1, po ní je prohraný. Rybka to vidí, Stockfishovi to trvá o dva tahy déle ...

V poznámkách je vždy hodnocení motoru v době odeslání tahu, dosažená hloubka v půltazích, počet sekund na zahrání tahu a případně v závorce předtím očekávaný soupeřův tah, pokud hrál něco jiného.

57.Ve1 (0.00/45 204 (Vxa3))    Ve1 (-1.79/26 123)

58.Kxe1 (0.00/41 18)   a2 (-1.79/33 142)

59.Jb3 (-6.86/42 216)  Kf5 (-1.79/34 170) Takže už zde vidí Stockfish, že je prohraný, ale ještě ne na vzdání ...

60.Kd2 (-10.62/42 210)  h4 (-2.46/41 173)

61.gh4 (-14.54/40 77) no a tady se nejedná o hrubou chybu, ale logický krok, protože počítač dospěje k tomu, že tento tah má najednou nejlepší hodnocení .... Jak to probíhá, ukáži v dalším příspěvku.

Jinak M.T. nepoužívá tablebáze, zato má dvojnásobné hash tabulky jak já. Vzhledem k tomu, že se nemažou po každém tahu, počítač na všechno přichází v trochu nižší hloubce, jak u mě. Na ten 6-8 násobek rychlosti jsem přišel tak, že jeho frekvence 4.05MHz lomeno mou 2.26 MHz krát 1.7 na druhou (má čtyři trejdy, já jen dva). Nějaké drobné jsou asi i lepší architekturou jeho novějšího procesoru, nedá se to takto ůplně přesně porovnávat, je to jen odhad. Navíc ty chybějící tablebáze v jeho případě jsou další proměná, která ty časy může dost ovlivnit.

 

 

24.07.2010 21:59 | Autor neznámý

Omlouvám se za ty blbiny, co jsem psal ve druhém příspěvku odzdola. Bílého krále tam není nutné tempovat, protože cesta přes h3-h2 na g2 je stále volná. Takže problém v nulovém tahu zde nebude!


1.gh4 Kg6 2.Ke1! Kh5 3.Kf1 Kxh4 4.Kg1 teď černý nemůže krále vytempovat, protože bílý má k dispozici stále tahy jezdce b3-a1.
Takže je nutné bílého přivázat a pak si dojít pro koně na druhou stranu! 
4.-f5 5.Ja1 f4 6.Jb3 Kg5 7.Kf1 No a nyní musí bílý krýt průlom g3, takže hranicí pro jeho krále je sloupec d1! Černý si může v klidu napochodovat na dámské křídlo, sebrat, nebo vyhnat koně a konec! 7.-Kf5 8.Ke1 Ke4 9.Kd2 Kd5 10.Kd3 g3 11.fg3 fg3 12.hg3 a zde už to jsou šestikamenáče, má-li je Martin kompletní. Já ne, u mě počítač ukáže mat až u pětikamenáčů 13.Ke2 Kc4 14.Ja1 Kc3 15.g4 Kb2 16.g5 Kxa1 a zde je to mat 12.tahem :)

Zatímco tady píši blbiny (mám na mysli hlavně ten druhý příspěvek), můj notebook se i ve čtyřvariantovém režimu (SF 1.8) dostal do hloubky 42 a tvrdí, že bílý prohrává i po tazích krále Kc3, Ke3, Ke2.
Analýza vypadá takto:

8/5p2/8/5k2/6pp/1N3pP1/p2K1P1P/8 w - - 0 1

Analysis by Stockfish 1.8 JA 64bit:

1. -+  (-22.14): 1.gxh4 Kg6 2.Ke1 Kh5 3.Kf1 Kxh4 4.Ja1 Kh3 5.Kg1 f5 6.Jc2 f4 7.Ja1 Kh4 8.Kf1 Kg5 9.Ke1 Kf5 10.Jc2 Ke5 11.Kd2 Kd6 12.Kd3 Kc5 13.Ke4 Kc4 14.Kxf4 Kc3 15.Je3 a1D 16.Jxg4 Dh1 17.Ke3 Dg2 18.Kf4 Dh3 19.Je5 Dxh2+ 20.Ke4 Dg2 21.Jc6 Dxf2 22.Kd5 Dd2+ 23.Kc5 f2 24.Kb6 f1D 25.Kc7 Dff4+ 26.Kb6
2. -+  (-89.04): 1.Kc3 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Kd3 f6 4.Ja1 f5 5.Ke3 Kd5 6.Kd3 Kc6 7.Jb3 Kb5 8.Kc3 f4 9.gxf4 Ka4 10.Kb2 a1D+ 11.Jxa1 g3 12.fxg3 f2 13.Kc3 f1D 14.Jc2 Df3+ 15.Kd2 Dxg3 16.f5 Df2+ 17.Kc3 Dc5+ 18.Kd2 Dxf5 19.Jd4 Df4+ 20.Kc3 Dc1+ 21.Kd3 Kb4 22.Ke4 De1+ 23.Kf4 Kc4 24.Jf5
3. -+  (-89.04): 1.Ke3 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Ja1 f6 4.Kd3 f5 5.Ke3 Kd5 6.Kd3 Kc6 7.Jb3 Kb5 8.Kc3 f4 9.gxf4 Ka4 10.Kb2 a1D+ 11.Jxa1 g3 12.fxg3 f2 13.Kc3 f1D 14.Jc2 Df3+ 15.Kd2 Dxg3 16.f5 Df2+ 17.Kc3 Dc5+ 18.Kd2 Dxf5 19.Jd4 Dh3 20.Ke2 Kb4 21.Jf3 Kc4 22.Ke3 Dh6+ 23.Ke4 Dc6+ 24.Kf4 De6 25.Kg5 Kd3 26.Jg1
4. -+  (-89.04): 1.Kc2 hxg3 2.hxg3 Ke5 3.Kd3 f6 4.Ja1 f5 5.Ke3 Kd5 6.Kd3 Kc6 7.Jb3 Kb5 8.Kc3 f4 9.gxf4 Ka4 10.Kb2 a1D+ 11.Jxa1 g3 12.fxg3 f2 13.Kc3 f1D 14.Jc2 Df3+ 15.Kd2 Dxg3 16.f5 Df2+ 17.Kc3 Dc5+ 18.Kd2 Dxf5 19.Jd4 Df4+ 20.Kc3 Df7 21.Kd3 Kb4 22.Ke4 Kc4 23.Jf5 De8+

takže nakonec to braní na h4 je z hlediska počítače logické!

24.07.2010 21:30 | Autor neznámý

I když, u mě na notebooku, asi tak 6-8x početně slabším, je Stockfish v hloubce 31 za 1 s a rozhodně se ani ve více variantovém režimu nechystá brát na h4.

Takže další možné vysvětlení je tzv. hašovací kolize. Hašování je technika, kdy program, aby zdlouhavě nehodnotil stále stejné pozice, do kterých se může, zejména v koncovkách, dostat různými pořadími tahů, ukládá se je a později načítá z paměti. Ale kvůli rychlosti si tam k jednotlivým hodnocením neukládá pozici jako takovou, nýbrž její hašovací kód. Takže je teoreticky možné, že použije hodnocení od jiné pozice, než má. Kvůli rychlosti se tyto stavy víceméně ignorují, protože se to v tom velkém stromu "většinou" ztratí. A někdy to může mít na svědomí právě takovou věc.

A nedá se ani vyloučit nějaká další chyba v programu, třeba že motor jako zahraný odešle jiný tah, než chce, z nějakého důvodu. Může za tím být dokonce i hardware, nějaká chyba v paměti ...

Někdy před čytřmi lety jsem na svém tehdejším notebooku nechal hrát zápas Loop 10.32f-Junior 10 (tehdejší vítěz MS). Partie jsou www.chesspraga.cz/engine-turn/loop-jun.rar a zajímavá je hlavně jedenáctá, kdy se v asi remízové pozici Junior "blýskl" nastavením dámy 64.Df6 (po 51s výpočtu do hloubky 20 ...). Takové věci se prostě občas stávají. Já za celé ty roky, co si hraji s programy, viděl jen tuto - ale ne zdaleka ne všechny partie, které u mě počítač odehraje, já přehrávám. Většinou jen ty, kdy se rozhodlo na počítač nějak brzy, dejme tomu do 45 tahů. Takže mi mohly nějaké další blundry uniknout.

24.07.2010 21:05 | Autor neznámý

Co se toho plundru týká, zde vidíte tzv. efekt horizonut, popisovaný v knize Šachy na PC, v praxi. Je tam mnoho pěšců, takže tablebáze nepomohou. Bílý má jezdce navíc a počítač zase ne tak dokonale chápe, že tento jezdec má vlastně cenu jen toho pěšce, kterého musí hlídat. Okamžitá výhra vidět hned není, protože černý musí obejít napadené pole a po dobrání pěšce vytempovat bílého krále!

Takže počítejme: 1.gh4?? Kg6 2.Kd3! Kh5 3.Ke3 Kxh4 4.Kf4 a tady to zpočátku počítač "odsekne". Že je král vytempován, uvidí až později. 4.-f6! 5.Kf5 Kh3 6.Kf4 Kxh2 člověk by už "cosi tušil",ale umělý hlupák si stále myslí, že má figuru za nějaké pěšce! 7.Kxg4 Kg2 8.Kf4 Kxf2 9.Ke4 Kg2 s dalším 10.-f2 a 11.-f1D. Počítač se musí dopočítat až sem, což by v takové pozici neměl být problém v pár sekundách (hloubka 22). Ale problém je asi v tom vytempování bílého krále - počítač ho nejspíš neviděl kvůli technice nulového tahu.

To je spekulativní věc, která počítači umožní odsekat rychle hodně špatných tahů podle logiky, že pokud ani po soupeřově "nulovém" tahu nestojím lépe, jak před tím, nemá smysl se plánovaným tahem dále zabývat. Právě nulový tah stojí za prvním větším vzrůstem síly počítačových programů zhruba v první polovině devadesátých let, ale má občas právě takovéto nežádoucí "vedlejší účinky". Počítač ne vždy dokáže poznat, že je vytempován a pak nevidí, co vidět má...

24.07.2010 20:50 | Autor neznámý

Houdini nehraje až do matu - za to může Fritz, nebo jeho nastavení Martina Thoresena. Má tam pozdě jak u vzdání (je to tak psáno v podmínkách zápasu), tak u přijímání remízy (Fritz-nastavení-hra a tam). Já používám v obou případech brzy, kdy na odhad remízy Fritzem stačí, když oba motory třikrát po sobě mají hodnocení 0.00. A vzdává se myslím na druhý, či třetí případ, kdy motor udává nižší hodnocení, jak -8.00. A problém s Fritzem je, že za tyto hodnoty nepovažuje hlášky o počtu tahů do matu. Takže jakmile hra skočí do nějakých tablebází, bude se hrát až do matu, to je jedna z mnoha "malých" chyb Fritze. V případě šestikamenáčů by to mohlo být i docela dost tahů, pokud by to program neutnul kvůli 50 tahovému pravidlu.