Správa financí - bankroll management

01.02.2012 13:43 | Poker a šachy

Tento článek pro Vás připravila redakce výukového pokerového portálu Poker-Arena.cz | online poker zdarma. Autorem článku je Štěpán Žilka, mladý profesionální šachista. Nejdříve by asi stálo za připomenutí, že no-limit holdem ...

Tento článek pro Vás připravila redakce výukového pokerového portálu Poker-Arena.cz | online poker zdarma. Autorem článku je Štěpán Žilka, mladý profesionální šachista.
Nejdříve by asi stálo za připomenutí, že no-limit holdem neznamená, že můžete vsadit všechno, ale vždy jen to, co máte právě u stolu. Takže pokud si sednete ke stolu, kde je vstup 50 korun, můžete, kdykoliv jste na tahu, vsadit vše do výše těchto 50 korun. Anebo pokud si zaplatíte vstup do turnaje za 20 korun a výměnou za to dostanete 1500 žetonů, můžete vsadit cokoliv do výše těchto 1500 žetonů (nebo kolik jich v danou chvíli samozřejmě máte).

Takže není pravda, že když to při hře no-limit špatně odhadnete, můžete skončit pod mostem. Nikdo vás nenutí hrát stůl se vstupným 100 000,-Kč a nikdo nezbankrotuje na tom, že vypadne z turnaje se vstupným 30 korun.

Bankroll management (správa financí) je jedna z nejdůležitějších součástí pokerového umění a bude dobré, abyste se seznámili s jeho základy dříve, než si například na online herně PokerStars založíte svůj účet a dáte se do hry.

Kellyho kritérium

Je využíváno zejména v oblasti sportovního vsázení, dá se ale svým způsobem přenést i do pokeru. Kellyho vzorec počítá s užitečností vyhraných peněz a řeší, jak nejrychleji budovat bankroll vsázením na dlouhodobě ziskové situace. Na malém příkladu si ho ukážeme v praxi:
• Máme 55% na výhru a 45% na prohru
• Máme 10 000 korun vyhrazených pro vsázení
• Můžeme vsadit libovolnou částku (kterou máme).

Jak nejrychleji budovat bankroll? Je jasné, že pokud budeme hrát o korunu, nemůžeme prakticky zbankrotovat, na druhou stranu ale z výhodného kurzu asi nevytáhneme maximum. Pokud naopak vsadíme všech 10 000 najednou, maximalizujeme tím sice naše EV z jednotlivé sázky, až příliš často ale zbankrotujeme.

Kelly to řeší následovně:

/U(x)/=0.55*(ln (10 000 + x)) + 0.45*(ln (10 000 - x))
(funkce užitečnosti pro sázku velikosti x)

Nyní hledáme maximum této funkce. Už na střední škole jsme se učili, že to uděláme tak, že funkci zderivujeme a položíme ji rovnu nule.

0.55/(10 000 + x) - 0.45/(10 000 + x)=0
x = 1 000

Nejrychlejší způsob, jak budovat bankroll při daném kurzu, je tedy vsadit 1 000 korun. V případě prohry pak 900 korun a v případě výhry 1 100 korun. Prozradím, že při dané šanci na výhru to bude vždy 10% z vašeho bankrollu. Pro bližší seznámení se s principy bankroll managementu si můžete přečíst tento článek.

V zápalu boje

V momentě, kdy má člověk pocit, že už umí dost na to, aby si to šel vyzkoušet v praxi, je zapotřebí založit si účet v nějaké online herně. Já například začal na malé herně Paradise Poker, pak jsem začal hrát na Full Tilt Pokeru a po jeho problémech se zákonem jsem přešel na momentálně největší pokerovou síť světa - na PokerStars, kde hrává večer kolem čtvrt milionu hráčů. Velké množství ryb ale láká velké množství žraloků, takže nečekejte až tak nekompetentní opozici jako na menších hernách.

Počáteční (ne)úspěchy

Někteří hráči se hned po založení účtu šplhají nahoru, někteří padají dolů. Těch druhých je o něco víc. Zatímco variance platí pro každého stejně, dovednostmi většinou začínající hráči neoplývají tak, jak si myslí. Také je potřeba zohlednit to, že i nadprůměrní hráči u stolu mohou být kvůli poplatkům herně dlouhodobě ztrátoví.

Je každého věc, s jakými ambicemi se pustí do hry. Někdo se spokojí se zábavou, která je pro něj jen mírně finančně ztrátová, někdo hraje čistě pro peníze a jiný jich má zase tolik, že do herny jen chodí zkoušet štěstí a suckoutovat reguláry. Podle toho, co je hráčův cíl, jsou na něj samozřejmě také kladeny nějaké nároky na jeho znalosti.

Mnoho hráčů po vložení peněz rychle sjede bankroll na nulu a diví se, jak se to zrovna jim mohlo stát, a na výukových portálech jako je Poker-Arena pak ukazují, jak hrozně jejich soupeři hráli a jaká neskutečná smůla je potkala. Fakt, že tito hráči hrají většinou otřesně a ke všemu těžce porušují základní pravidla bankroll managementu, bývá hlavním důvodem jejich bankrotu. Když někdo vloží do herny 100$ a hraje turnaje se vstupným 7$, protože na levnějších je podle něj moc slabých hráčů, se kterýma se vůbec nedá hrát, protože všechno dorovnají, pak tento je sám velmi slabý hráč. Je to stejné, jako kdyby šachista argumentoval tak, že se slabým hráčem se nedá hrát, protože nekorektně obětuje klidně dvě figury a nakonec tam někde najde mat...

Celkově jsem hraním nejnižších limitů (do 7$) v turbo SnG turnajích za poslední dva roky vyhrál víc než hraním turnajů šachových. Už na 7$ limitu se ale člověk musí obrnit pořádnou trpělivostí a disciplinovaným bankroll managementem, protože jak mě nejednou potkalo a nesčetněkrát ještě potká, po třech hodinách hry mi na účtu chybělo třeba i přes 150$. Pozitivní na tom je, že člověk dost často trefí naopak třeba 200$ hot run. Pokud ne, pak je jen jedním z mnoha, kteří jsou dlouhodobě ztrátoví, a pokračují ve hře jen proto, že do teď prostě měli „strašnou smůlu“... :-)

Pokud se vám článek líbil, můžete si přečíst Štěpánův blog, který pravidelně uveřejňuje na stránkách Poker-Arena.cz každý týden.

46x 2381x
Fotogalerie
Komentáře (46) Aktualizovat
17.02.2012 12:05 | Autor neznámý

tak to mas pravdu ja v zivote udelal tolik chyb a pak sem toho litoval.ja proste neco udelam a nepremyslim nad nasledkama.

08.02.2012 19:31 | Autor neznámý

Tak to jsem rád, Magnusi, že ses "chytil za nos"

Jen prostě vždycky se snaž nejdřív víc přemýšlet, než něco řekneš (napíšeš, v životě uděláš...) Anebo jak se říká (resp. já říkám) - 3x měř, pak to ještě 2x přeměř, a potom - možná... - opatrně řež.

Jinak já myslím, že tvůj zájem o šachy je upřímný, a proto sem patříš.

07.02.2012 13:35 | Autor neznámý

To musela být opravdu pořádná oslava, ale stát se může, nikdo není dokonalý, takže omluvu přijímáme   ...

07.02.2012 12:41 | Autor neznámý

omlouvam se vsem,ja slavil zrovna narozky. vubec sem nevedel ze sem neco pisu

04.02.2012 01:19 | Autor neznámý

re:Morphynista  - jako ,že pětistovka je nezatěžuje.Je fakt ,že pětikila se normálně válejí ve sněmovně.Navíc pořadatelé plesů platí nemalou částku Ose,což jsou další ******.

re:JamesB  - někdo musí dodávat ,peníze do hry.Dlouhodobě ztrátové hráče mají ostatní rádi.

03.02.2012 18:27 | Autor neznámý

Pravda je, že fakta v tomto případě mluví sama za sebe :)

03.02.2012 17:05 | Autor neznámý

SKA: Máme mistra i vicemistra světa a oba jsou šachoví obojživelníci, takže gladiátorská aréna šachů jako brána k úspěchu v pokeru by myslím mohly zabrat...

03.02.2012 14:04 | Autor neznámý

Možná by nss mohl část peněz co dostane za reklamu o pokeru investovat na reklamu o šachu na pokerových stránkách :) Jen přemýšlím co postavit proti pokerovskému "v pokeru lze snadno vydělat balík peněz a pokud tomu nevěříte, máte pravdu, vy přemýšliví můžete skutečně vydělat balík peněz postupně když oberete ty kdo tomu věří". Co třeba "při hraní šachu online stihnete ušetřit za měsíc tolik kolik jiný prohraje za rok  v pokeru" :)

03.02.2012 13:54 | Autor neznámý

Jedinou možností pro ty kdož chtějí ukázat že to může jít i lépe  je stavět postupně pilíře a třeba se z nich časem něco postaví když ostatní uvidí že to jde. Ale asi nejdůležitější je aby lidi chápali kocourkov v němž žijeme a dobře se přitom bavili, koneckonců bez humoru se to nedá nikam dotáhnout :)

03.02.2012 13:51 | Autor neznámý

Heh s tou půjčkou a reklamou + když přidáme to že by měli zaměstnanci mít každou druhou sobotu pracovní (cca 150h za rok)  to je dokonalý popis budování současného kapitalismu, ti starší to znají už ze socialismu, jen ty reklamy tam pokulhávali :)

03.02.2012 13:27 | Autor neznámý

Další zajímavý článek, který dokumentuje " kvalitu " našich zákonů :  Stát snížil poplatek za tomboly z pěti tisíc na 500 korun. Pořadatelé plesů si mohou oddechnout. Podle novely loterijního zákona totiž měli platit za žádost o povolení tomboly správní pětitisícový poplatek, což byla stejná fixní částka pro všechny druhy loterií, ale ministerstvo financí svým pátečním rozhodnutím částku snížilo na 5OO korun. Proti nesmyslnému poplatku, který postavil tomboly na roveň ostatních hazardních her, protestovali zejména tradiční pořadatelé plesů jako myslivci, hasiči či studenti. Ustanovení o pětitisícovém poplatku  pro tomboly považuje ministr Miroslav Kalousek za nešťastné, protože neúměrně zatěžovalo pořadatele menších akcí. "Kromě toho uhrazovací funkce poplatku neodpovídá administrativní náročnosti vyřizování povolení. Proto jsem se rozhodl o prominutí jeho větší části již od počátku letošního roku ", dodal ministr financí ...

 

03.02.2012 08:27 | Autor neznámý

FinestX : Mě naopak člověk s nickem magnuscarlsen nepřekvapil vůbec. Jeho výlevy jasně vypovídaly o tom,že tento člověk na stránky nšs zabloudil omylem. Půlnoční výkon jeho osobu jenom dokreslil.

03.02.2012 07:59 | Autor neznámý

Re magnuscarlsen: To máš tak, jako když Klíma z ČT natočí pořad o tom, že Provident Financial s.r.o. si běžně bere 80% úrok (to když řádně splácíš-člověče) a dostává tak lidi, kterým nikdo jiný nepůjčí,  na kolena, či spíš na hubu. V reportáži lavina kritiky na tyto praktiky. Ale to nebrání té samé České televizi, aby každý večer v hlavním vysílacím čase nedávala reklamu na to, jak se dva človíčci potkají na schodech, jeden nese dolů PC šrot a druhý nese nahoru nový noťas a ten spodní nabádá toho vrchního, aby si přece půjčil u Providentu, dyk je to tak snadný a průhledný a neplatíš žádné skryté poplatky! Naše společnost je prostě schizofrenní a peníze nesmrděj, takže to tu prostě ignoruj a nenadávej.

03.02.2012 02:12 | Autor neznámý

@magnuscarlsen: Člověče ale teď jsi mě zklamal - a já se tě tu zastával... Předpokládám, žes přišel ožralej a vytočenej zrovna odněkud apod...., nicméně za takovýhle agresivní výlevy bych tě smazal. Nestane-li se, koukej se omluvit - vole...

Je nás víc, kterým se tahle propagace nelíbí, a rozebrali jsme to do aleluja kupř. u článku předešlého... Mě vadí z jiných důvodů - osobně ale můžeš takovej článek přece klidně přeskočit, to je celý, a snadný. (a evidentně už to spousta dělá)

A jinak - vidíš, že ta propagace (žel) i funguje, kolik šachistů se na poker chytá... (tedy nejen propagace zde a nejen šachisté tady, pochopitelně). Nuže ti si tu inu poklábosí... Mě taky odvádění šachistů (mj.) k pokru mrzí (mírně řečeno), ale tady jsou přece samozřejmě svobodní... A server z toho taky trochu finančně žije (asi nutný zlo, který ale my nespravíme - leda, že bys ho mohl a chtěl financovat sám...)

Tak to přeskoč příště, nic s nima samozřejmě nenaděláš (a už vůbec ne takhle...!), mysli si svoje, a nech je bejt. Ale hlavně se chlape vždycky snaž bejt slušnej - vesměs jsou to tu slušní (a sem tam i relativně inteligentní) lidi. Taky dík...

02.02.2012 19:49 | Autor neznámý

Bond(James): Asi tolik, kolik jsi ochoten investovat do zábavy. Ty funkce pracují tak, že řeší, jak vsázet, abys o ten bankroll s dostatečnou jistotou nepřišel a zároveň aby co nejrychleji narůstal. U hry se záporným EV ale bankroll nenarůstá a dlouhodobě vždy skončíš na nule.

Nejlepší rozhodnutí je takovou hru nehrát. To zadání by muselo být víc konkrétní. Funkce, které řeší nárust bankrollu jsou tu nepoužitelné. Nedokážu odhadnout, co vlastně chceš spočítat.

Jestli jde o to, kolik máš vsázet, aby ti bankroll vystačil na určité množství sázek, pak by se možná dal použít koncept risk of ruin, ale ještě jsem se tím nezabýval. Zatím jsem si vždy vystačil s Kellyho kritériem.

02.02.2012 19:06 | Autor neznámý

A kolik si můžu dovolit vsadit na dlouhodobě ztrátovou hru?

02.02.2012 18:36 | Autor neznámý

JD: Pojal jsem to spíš jako seznámení s tou myšlenkou bankroll managementu, že existuje něco jako výběr optimální velikosti sázky. Já prostě nerad píšu moc konkrétně. To bych musel řešit SnG, MTT, CG, hyperturbo SnG a tak. Takto jsem jen napsal, že správný bankroll management pracuje s utility peněz, nikoliv natvrdo jen s EV nějaké sázky. Doufal jsem, že z napsaného to vyplývá, že čím víc peněz máme, tím víc si můžeme dovolit vsadit na dlouhodobě ziskovou hru.

02.02.2012 17:44 | Autor neznámý

Jako začínajícímu hráči by mi článek o brm moc neřekl.

Správné je jim říkat ,začínejte na malých limitech ,když něco vyhrajete posuňte se výše.

Když nahrajete dost peněz na levelu 2 posunete se na 3 .

Peníze z levelu 2 nejsou součástí levelu 3.To to ,ale myslím nikde neříkají.

Když prohraji na levelu 3,přejdu automaticky na 2.

V jednom levelu hraji jedno mtt do výše 5%

u sng na jedno buyin 30-80 dle hráče

u cashky něco podobného

02.02.2012 17:24 | Autor neznámý

O.K. and good luck !

02.02.2012 16:14 | Autor neznámý

giocozo: Nevím, čeho si na té hře vážíš ty, ale mně jde jen o ty prachy. V tom se může lišit naše filozofie, názor na live i online poker atp. Jestli je líp vyděláváš naživo s pokerem, fajn. Já je líp vydělávám online se svýma quads...

SKA: jn, asi tak...

02.02.2012 15:56 | Autor neznámý

Bych chtěl mít vaše problémy že mi chodí 4 stejné karty tak často, že musím přemýšlet jak tomu říkat

02.02.2012 13:55 | Autor neznámý

ata135: I naživo se používají anglické výrazy,ale nikdo nepoužívá,samozřejmě v našich lesích a hájích,výraz quads,či čtveřice. Na on-linu to čteš proto,že oficiálním jazykem je tam angličtina. V turnaji naživo bys byl se čtveřicí a s quads pro smích,samozřejmě pokud by se s jistotou vědělo,že jsi čech. Ale uznávám,že tohle nemůžeš vědět,poněvač jednak s pokerem začínáš a jednak jsi myslím byl zatím na jednom live turnaji. On-line a live jsou trochu rozdílné disciplíny. Srovnal bych to s korespondenčním šachem,kde můžou uspět lidé,kteří umí výborně pracovat s rychle dostupnými informacemi a můžou zapnout autopilota,který jim zajistí průměrný(možná i ziskový výsledek).Aspekt psychologie se nejvíc projevuje právě naživo. Proto je více ceněný úspěch z WSOP ,než z různých mistrovství na on-linu. Ale,jak ty říkáš prachy jsou prachy.

02.02.2012 13:28 | Autor neznámý

giocozo: Od online hráčů slýchám daleko častěji quads nebo čtveřice. Ať si tomu ale každej říká, jak chce. Horší je, když někdo používá výraz set pro libovolnou trojici. Tam už jde přímo o špatný technický název.

Běžně se pro pokerové situace používají anglické výrazy a že by se "poker" v angličtině mělo používat pro čtveřici, to teda nevím. Říkají tomu "four of a kind" nebo "quads". A když hráči mluví o flush draw, gutshotu, nuts, overpáru, tripsech, full housu, buttnonu, blindu, potu, re-stealu nebo o calling station, tak prostě počeštěné "poker" do toho zapadá asi jako nosočistosmrkoplena do moderní češtiny...

02.02.2012 12:48 | Autor neznámý

jojo rika se tomu poker, a obcas ani ten nestaci

http://www.youtube.com/watch?v=AgOlflDqMD0

02.02.2012 12:39 | Autor neznámý

ata135: Lol. 100% se používá výraz poker,ještě jsem nikoho neslyšel,že by hlásil,že dostal čtveřici,či jiný pavýraz. Pokud by jsi chodil pravidelně na live turnaje,tak bys nemohl pochybovat ! To není jako na Starech na chatu.

02.02.2012 11:52 | Autor neznámý

skinca: to mají blbě, čistá postupka určitě není poker. Když už tak určitě ta čtveřice. Ale stejně si myslím, že se výraz poker ani pro tu čtveřici moc nepoužívá.

02.02.2012 11:29 | Autor neznámý

Jasne,  :)

 

ja jen ze jsem narazil na tyto stranky a tady

je poker -  cista postupka , tak jsem byl zmatenej.

http://www.pokerholdem.cz/pravidla-pokeru.html

 

02.02.2012 10:56 | Autor neznámý

skinca: Poker je hlavně název karetní hry. Čtveřici karet ve stené hodnotě se myslím taky říká poker, ale nevím, jak moc se to používá. Na rovinu, jde o to shrábnout prachy, ne o to, jestli ty prachy bereš na Royal Flush nebo s párem sedmiček. Radši 30$ s trojicí dvojek než 29$ s čtveřicí es...

02.02.2012 08:31 | Autor neznámý

Bond: skinca ve mě probudil ,,učitelskej komplex,,.

02.02.2012 08:23 | Autor neznámý

Proč to tak okecáváš? Stačilo říct, že poker jsou 4 karty stejné hodnoty.

02.02.2012 08:09 | Autor neznámý

skinca: Ty se asi trošku zmateně ptáš na nejlepší pokerovou kombinaci,né ? Texas holdem se hraje se 2 kartami na ruce a 5 karet se vykládá na stůl. Tobě vždy hraje dohromady max. 5 nejlepších karet a je jedno,jakým způsobem je vytvoříš. Jestli z ruky dodáš 1,či 2 karty k tzv. boardu(společné karty pro všechny hráče vyložené na stole) a nebo ti hraje samotný board. Nejlepší kombinací je čistá postupka do esa,tzv.royal flush-královská postupka. Můžeš hrát poker celý život a tuhle kombinaci nemusíš nikdy dostat,pravděpodobnost by ti možná vypočítal Štěpán. Potom jsou čisté postupky růtných kombinací a až poté je tvůj zmiňovaný poker utvořený čtyřmi kartami stejné velikosti. Poker je vždycky poker.

02.02.2012 00:13 | Autor neznámý

tak me zajima co je to vlastne ten poker :)

myslel jsem ze to jsou 4 karty stejne velikosti, ale pak jsem nasel nekde na nejakem vebu, ze je to snad postupka nebo co. tak jak to je?

diky S.

 

01.02.2012 23:40 | Autor neznámý

Pavel Háse: A já si říkám, proč mi to celou dobu nevychází. Já to násobil místo abych to dělil. Opravdu je chyba jen v té druhé závorce, kde má být mínus. Jsem si mohl ušetřit ty řeči, že vůbec nevím, o čem píšu, ale mně to ani s tím mínusem v druhé závorce nevycházelo, tak jsem trochu znejistěl...

ROI je return on investment. Pokud na každý vsazený dolar očekávám návratnost třeba 108 centů, očekávám ROI 8%. Když denně sednu ke 100 turnajům za 7$, pak investuju 700$. Při ROI 8% v průměru na den vydělám 56$ (vrátí se mi 700 + 56 navíc).

56/700=8%.

01.02.2012 23:06 | Autor neznámý

Jinak ten odkazovaný odborný článek je pro mě, jako pro začátečníka, celkem nesrozumitelný. Hýří se tam odbornými výrazy ... Třeba ROI - to jsem doposud znal jen jako Romskou občanskou iniciativu ...

01.02.2012 23:03 | Autor neznámý

ata135: No vida, já měl podezření, že ta chyba je tam schválně -> jak pozorně čteme .

01.02.2012 22:04 | Autor neznámý

SKA: 0.55-0.45=0.1=10%. Vychází to z maxima té utility funkce, které jsem v článku nějak zvrtal. Ale zas kdo nedělá chyby... Vychází to z toho, že když vsadíš málo, tak máš malé EV, a když vsadíš moc, tak moc riskuješ. Proto maximum té utility funkce.

01.02.2012 21:58 | Autor neznámý

Pavel Háse: Já to tam nějak dopletl.

Správně to je 10000*(0.55-0.45)=1000. Pro šanci 60/40 se zase vsadí 0.6-0.4=0.2 bankrollu, tedy 2000. Pro 80/20 se vsadí 0.8-0.2=0.6 bankrollu, tedy 6000. To vím určitě.

No tu perličku, jak to dostat z utility funkce, musím nyní nechat stranou... The Mathematics of Poker jsem nedávno půjčil kamarádovi a já si zapamatoval jen ten princip, ale z té utility funkce to takto z hlavy nedám...

01.02.2012 19:32 | Autor neznámý

Tedy vzorec pak dále

sázka(x)=moje peníze * 2 * (šance - 0.5)

tzn. že třeba pro šanci 60% mám dát sázku 2 000 (mám-li 10 000) a pro 80% (AA) tedy cca 6 000?

01.02.2012 19:25 | Autor neznámý

Nevloudila se do toho vzorce chybička?

0.55/(10 000 + x) - 0.45/(10 000 + x)=0

Od mé střední školy je to již dlouho, ale takto mi vlastně vychází, že 0.55=0.45 ... Jo kdyby v té druhé závorce bylo "- x" místo "+ x", potom bych to chápal. :)

01.02.2012 18:20 | Autor neznámý

jhajekcr: Moje příspěvky jsou horší, magnus není tak dotěrnej

01.02.2012 18:12 | Autor neznámý

Jedno mi není moc jasné: proč zrovna 10% ? Jasně chci-li obecně vyhrát něco na 90% tak vsadím cca 10%, pokud na 99% tak vsadím cca 1%, to ze mi stačí vyhrát na 90%, tedy 9 hráčům z 10ti to bude fungovat je důvod ?

01.02.2012 16:06 | Autor neznámý

A já nesnáším, když stále musím číst příspěvky magnuscarlsen.

01.02.2012 14:23 | Autor neznámý

No jo, z něčeho ale ten tvůj nejlepší šachový server žít musí, že? Tak ty články ignoruj, když ti tak vadí - já je také nemusím, ale chápu to, že tu čas od času být musí.

01.02.2012 14:19 | Autor neznámý

to je slovo muže 

01.02.2012 14:09 | Autor neznámý

jdete s temahle reklama do pr....ja poker nesnasim a stve me ze je na nej reklama na pro me nejlepsim sachovym serveru u nas