Zápas roku začíná

08.11.2013 06:30 | Zápas o mistra světa 2013

V listopadu nás čeká vrcholná šachová podívaná. V hlavních rolích jsou Viswanathan Anand a Magnus Carlsen, kteří spolu od 9. listopadu sehrají v indickém Chennai zápas o nejprestižnější šachový titul.

Bylo by čirým formalismem na těchto stránkách představovat oba aktéry. Přesto alespoň pár slov. Mistr světa Viswanathan Anand je patnáctým mistrem světa, jedním z šesti hráčů, kteří pokořili hranici 2800 ratingových bodů. Titul mistra světa vybojoval již pětkrát, v letech 2000, 2007, 2008, 2010 a 2012. Titul získal v turnaji, zápase i vyřazovacím způsobem. Je pokládán za nejsilnějšího hráče rapid šachu své generace, v roce 2003se také stal mistrem světa v této disciplíně. A Magnus Carlsen, vítěz Turnaje kandidátů 2013? Je ratingovou jedničkou a nejmladším hráčem v historii, který překonal hranici 2800 Elo bodů, dokonce dosáhl historicky nejvyššího ratingu 2872 bodů. Do bojů o světový trůn by pravděpodobně výrazně zasáhl už v minulém cyklu, v prosinci 2008 se ale sám dobrovolně odhlásil ze seriálu GP. 


Šachové zátiší v Chennai (Foto: chessdom.com)

Partie dvou gigantů budou na stránkách Novoborského šachového serveru komentovat velmistři Marek Vokáč a Robert Cvek. Jak vidí nadcházející duel oni?

GM Marek Vokáč: „Bude to určitě boj. Záleží na tom, jak se dokáže Carlsen vypořádat s domácí přípravou, ve které bude určitě Anand vynikající. Řekl bych, že úvod bude hlavně opatrné oťukávání a testování zahajovacích variant. Carlsen je ratingový favorit, ale Anand má zase obrovské zápasové zkušenosti, které Carlsenovi zcela chybí. Takže čekám napínavý a zajímavý zápas. Anand bude mít myslím velmi silnou motivaci, takže mu dávám trochu větší šance, tak 55:45.“

GM Robert Cvek: „Favorizuji určitě Magnuse Carlsena. Podle mě je to už delší dobu nejsilnější šachista planety, nicméně potvrdit to v zápase o mistra světa nebude snadné. Pokud však bude Carlsen v dobré formě, měl by vyhrát. Porazí (porazil by) prostě kohokoliv. Viši Anand může jenom překvapit, což je podle mě velká psychická výhoda. Ve svém rodišti bude mít velkou podporu fanoušků, což je také důležité plus. Vliv budou mít také sekundanti. Pokud Anandovi vyjde příprava a bude ve výborné formě, může to být velké drama. Přece jenom je Anand daleko zkušenější."


Viswanathan Anand vybírá vhodné křeslo. (Foto: chessdom.com)

Sedmého listopadu proběhlo v Chennai slavnostní zahájení a los. Bílé figury bude mít v první partii Magnus Carlsen.

Tiskovka přinesla první překvapení zápasu: v týmu Višiho Ananda je maďarský velmistr Peter Lékó. "Oceňuji, že Anand svůj tým prozradil, já ale totéž neudělám," zůstává záhadný Magnus.

Zápas se hraje na dvanáct partií, tempo činí 120 minut na 40 tahů, 60 minut na 20 tahů a 15 minut + 30 s/tah do konce partie. Mistrem světa se stane ten, kdo získá 6,5 bodu. V takovém případě zbylé partie pochopitelně odpadají a závěrečný ceremoniál se přesouvá. (Podobný scénář jsme mohli vidět v nedávném zápase žen mezi Hou Yifan a Annou Ušeninovou.) Všichni nestranní diváci ale doufají spíše v drama a plný počet partií. Ostatně takový vyrovnaný duel, byť s vyšším počtem remíz, než by bylo divákům libo, svedl Viswanathan Anand loni s Borisem Gelfandem. Mimochodem, právě Gelfanda určovala pravidla zápasu jako náhradníka, pokud by z nějakého důvodu nemohl mistr světa hrát; za Carlsena by zaskočil Vladimir Kramnik.


V tomto akváriu Rybka plavat nebude. Pohled z místa hráčů přes sklo na diváky. (Foto: chessdom.com)

Pokud bude stav po dvanácti partiích smírný, přijde na řadu tie-break. Hrát se bude na čtyři partie v rapid šachu, tempo 25 minut na partii + 10 s/tah. Případné pokračování obnáší dvě partie s kontrolou 5 minut + 3 s/tah, následují další dvě partie se stejnou časovou kontrolou a nakonec armageddon. Hráč, který vyhraje losování, si zvolí barvy. Bílý dostane 5 minut, černý 4 minuty. Po 60. tahu se oběma hráčům přidávají 3 vteřiny za tah. Bílý musí zvítězit, v případě remízy se stane mistrem světa černý. Čistě teoreticky se tak může mistrem světa stát hráč, který v zápase nevyhrál ani jednu partii. Jak poněkud kontroverzní se může jevit pravidlo, podle kterého nesmí hráči nabídnout remis před 30. tahem.

Časový plán

Den Událost čas
07.11.2013 Zahajovací ceremoniál 11:30 (našeho času)
09.11.2013 Partie 1 10:30
10.11..2013 Partie 2 10:30
11.11.2013 Volný den
12.11.2013 Partie 3 10:30
13.11.2013 Partie 4 10:30
14.11.2013 Volný den
15.11.2013 Partie 5 10:30
16.11.2013 Partie 6 10:30
17.11.2013 Volný den
18.11.2013 Partie 7 10:30
19.11.2013 Partie 8 10:30
20.11.2013 Volný den
21.11.2013 Partie 9 10:30
22.11.2013 Partie 10 10:30
23.11.2013 Volný den
24.11.2013 Partie 11 10:30
25.11.2013 Volný den
26.11.2013 Partie 12 10:30
27.11.2013 Volný den
28.11.2013 Tie-Break
28.11.2013 Závěrečný ceremoniál



Mistrovské nádobíčko. Tato souprava byla použita v Londýně na Turnaji kandidátů. (Foto: chessdom.com)

Odkazy:

Stránky zápasu

Online




164x 19570x Aleš Kubeczka
Fotogalerie
Komentáře (164) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
capjar

No nevím, přeci jen je to zápas na iks partií, kde svou roli hraje psychologie atd. Není to jen o jedné partii. 

+0 /-0 | 10.11.2013 00:15

JHK

Pravidlo 30 tahů je na této úrovni absolutní základ :) Hraje se sice o titul, ale hlavně se hraje pro diváky(na 1,místě), aby pak mistr světa nebyl k smíchu jako byl nedávno Klitchko v boxu :) 

Ale co se týče dnešní remízy, zbytečný řešit, zítra se jede znova, pokud by se tak nestalo 3 z 5 , tak bych se nad tím ani nezabýval :) Přirovnal bych to k oťukávání ve fotbale prvních 10 minut. Hlavně aby to pak oba hráči rozjeli .-)

+0 /-0 | 10.11.2013 00:11

Zmestabileho
Mohlo by to vypadat, že vishy uspěl v první partii, když už v zahájení získal černými vyhodu. Ale právě opak je blíže skutečnosti - když Anand ukázal svou nechuť dál hrát, když projevil svůj respekt, svuj styl hry do pohodlnosti, mentální neschopnost bojovat. A to pravidlo 30 tahu je potřebné jako sůl - právě kvůli takovýmto přístupum ke hře. Tohle ničí šachy jako sport, a jsou to bezobsazna slova, že "šachisté mají kvůli povaze své hry právo udělat třebas ze 12 partii deset kratších remis..."...
+0 /-0 | 09.11.2013 22:40

Tobi

Na stránkách slibují přenosy kromě v Aj také ve španělštině, francouzštině a němčině, tak to by se mi tedy líbilo! Nechce se mi to hledat, takže byly dnes? Nevíte někdo?

+0 /-0 | 09.11.2013 22:30

rytir

Problém je, když se zakazují dobré věci, když se zakazují ty špatné, problém v tom není.  Naopak, když se povolují ty špatné, tak je to taky problém.

Dnes to je ale tak, že se zase zakazují dobré věci a povolují špatné.

+0 /-0 | 09.11.2013 21:51

ELOminator

Tak osobně bych si tipnul, že pokud by dneska hrál černými Carlsen, tak by tahy na 90% neopakoval. Ale to prostě vyplývá z osobnosti a zápasové strategie obou hráčů. Já s tou remízou problém nemám, tady se opravdu nehraje pro diváky ale o titul a počítá se až celkový výsledek.

+0 /-0 | 09.11.2013 21:49

Zdeněk Janda

ad Bucefalos- není třeba pátrat hluboko v historii , v tehdejším Německu.Dnes tu máme "Brusel" ,který reguluje,reguluje a vymýšlí si pěkné absurdity..A Brusel nejen s tím nepřestane,ale bude to jen horší. Paralela s FIDE se tu vyloženě nabízí smiley

+0 /-0 | 09.11.2013 21:38

rytir

Šance, že současné vedení FIDE vymyslí něco rozumného je malá a tudíž obávat se změn, které vymyslí, je na místě.

+0 /-0 | 09.11.2013 21:37

rytir

Myslím si, že Carlsen je spíš bojovník a do opakování půjde jen tehdy, když by cítil, že je jeho pozice horší nebo že už se s tím nedá nic dělat a je to ložená remíza. Prostě neměl odvahu v první partii to rozjet odvážněji a začal opatrně. Takže tahle partie byla snad vyjímka. Ale problém by nastal, kdyby taktizovali oba, to by pak úroveň zápasu byla nízká.

+0 /-0 | 09.11.2013 21:36

Morphynista
+0 /-0 | 09.11.2013 21:32

Kharty

Zakázat opakovačky, to už je trochu přitažené za vlasy. Teoreticky by to mohlo "donutit" hráče prohrát (nebo alespoň zahrát horší tah), to už tu ale bylo zmíněno.  Je fakt, že tohle nastavování opatření, by časem mohlo vést k absurditám. 

+0 /-0 | 09.11.2013 21:21

Bucefalos

No prosim... Pan Silvio Danailov se ukrývá za "zklamání šachového světa" a už připravuje další omezující opatření. Nutno dodat, že ještě zrůdnější než ta předchozí.. Je třeba si uvědomit, že tito lidé s tím nikdy nepřestanou. Vymyslí nám další a další pravidla... Za chvilku to tu bude vypadat jak v hitlerovském německu. Lidi probudte se!! 

+0 /-0 | 09.11.2013 21:18

Tobi

Vyjádření prezidenta ECU Silvia Danailova rozhodně považuji za ironické. Ani se mi nechce věřit, že to opravdu řekl (neviděla jsem dnes přenos ani analýzy) a vážně nad tím kroutím hlavou.

+0 /-0 | 09.11.2013 21:17

rytir

Tady je trošku problém, že každý není takový bojovník, jakým byl Bobby Fischer. Kdyby byl dnes na místě Ananda Bobby Fischer, tak by tahy neopakoval. Byl to prostě hráč vyššího formátu. Většina hráčů by ale na této úrovni udělala totéž co Anand. Byli by rádi, že černými dali pohodlnou remízu v  takovém zápase. Dnes zklamali oba hráči. Carlsen příliš bázlivou hrou a Anand malou bojovností - jeho taktikou bude opravdu hrát na remízy a remizový král Leko mu jistě ještě poradil, jak na to. Carlsen je pod velkým tlakem, proto začal velmi opatrně. Nelze mu ale již zazlívat, že šel do remízy v pozici, která za něj mohla být jen horší, ale to, že zvolil málo aktivní variantu. Má ještě možnost to napravit a začít hrát odvážněji od začátku.

+0 /-0 | 09.11.2013 21:07

Morphynista

Prezident ECU Silvio Danailov dnes v reakci na remízu opakováním tahů napsal : " Je to velké zklamání. Šachový svět očekával od dnešní partie daleko víc. Je třeba zavést sofijská pravidla a zakázat trojnásobné opakování pozice. První, kdo potřetí zopakuje pozici, prohrává. Je to tak jednoduché. A hráči pak najednou zjistí, jak snadno se lze opakování tahů vyhnout ". Nevím, jestli to myslel vážně - ve FIDE a ECU je možné všechno , Bucefalos má pravdu, ta pravidla jsou skutečně zrůdná...

+0 /-0 | 09.11.2013 21:04

Kharty

Nevím kdy to bylo 20, nebo 25 tahů - co se týče vlastních zkušeností z minulosti tu moc platný nebudu, nehraju nijak zvlášť dlouho. Tudíž nemohu soudit.

+0 /-0 | 09.11.2013 20:55

Bucefalos

Vy to vážně necítíte? Ted je to pravidlo 30 tahu, pamatuju doby, kdy to bylo 25 a dokonce i 20 tahů.. Co příjde potom? To chcece važně těm "Sponzorům" přitakavat v tom, jak šachy ničí? Pod rouškou větší atraktivity a příslibu větších peněz a za slepého přitakávaní mnohých je tu páchan zločin. Dnes je to pravidlo 30ti tahů? Když tito lidé byli a jsou schopni vymyslet tuto zrůdnost, jistě mohou vymyslet další.. Co bude dál? Ten kdo bude opakovat tahy, bude platit pokutu? Nebo mu odečtem body ELA a schováme to za to, že opakovaní tahů je "nesportovní chování"?Nebo ho pošleme rovnou za katr? 

+0 /-0 | 09.11.2013 20:42

Kharty

Evidentně mu to někdo diktovat může. Jemu, stejně jako jiným hráčům.  Chápu, že je tohle pravidlo pro hráče do určité míry omezující, ale mně se líbí, tlačí hráče k větší bojovnosti. Pro diváky je to také zajímavější. (Osobně si, jako hráč, kladu na srdce, abych remízy omezil - ne jen jejich nabízení. Užívám si pak každý moment hry, stejně tak jako napjaté emoce, které vznikají při "hraní na resultát". Ovšem chápu, že na úrovni Carlsena a Ananda je to zas o jiném...)

+0 /-0 | 09.11.2013 20:09

JHK

re Bucefalos: Jak, že nemůže obstát argument, že jde i diváky a sponzorylaughlaugh

Cenový fond je atraktivní.. Pokud o sponzory Vishymu a Magnusovi nejde, stačí říct, můžou si hrát mezi sebou a dávat si remízy klidně v 10 tahu, ale proč by je měl někdo za to platit laugh

Ale samozřejmě je to nesmysl..Pravidla určuju sponzor a Anand s Carlsenem na něj velmi rádi přistoupí laugh

+0 /-0 | 09.11.2013 20:08

Bucefalos

Krátké remizy k šachu patří. Stejně tak jako mnoha hodinové partie, stejně tak jako časové tísně a stejně tak jako mnoho dalších věcí. To že se to některým lidem nezdá je pouze jejich osobní problem. Považuji pravidlo 30ti tahu bez možnosti nabídnou remizu za naprostý nesmyl. Mistru světa nemuže nikdo diktovat, kdy muže a nemuže nabídnou remizu. Je to hulvatský neurvalý a sprostý zásah do svobodné volby každého šachisty. Vymysleli ho lidé, pro které jsou zábava (povrchní a hloupá zábava) a prachy víc než svobodná vůle a přaní jednotlivce. 

Argument, že jde o diváky a "sponzory" nemůže v žádném případě obstát.  

+0 /-0 | 09.11.2013 19:52

strelec

rytir 19:08: on by to mohl být i tah prohrávající...což by tedy bylo hezky absurdní pravidlo.

Jinak si myslím, že je to takto OK. Je to zápas na 12 partií a že jednomu hráči pravděpodobně nevyšla příprava za bílé....stane se a proč by to měl lámat.

+0 /-0 | 09.11.2013 19:20

rytir

Snad za krátkou remízu by se mohly oběma nebo jen bílému odečíst nějaké peníze z toho, co vyhrají - jako pokuta. To by je mohlo motivovat, aby se krátkým remízám vyhnuli, ale moc se mi takové řešení nezdá.

+0 /-0 | 09.11.2013 19:12

rytir

Do pravidla nedání remízy do 30 tahů se nepočítá opakování tahů. Kdyby se počítalo, mohli by hráči tahy opakovat vícekrát, dokud by se 30 tahů splnilo a to by pak byl kabaret, který by nikam nevedl. A zakázat hráčům v prvních 30 tazích zahrát opakující tah by již byl obrovský zásah do pravidel, který by měl přímý dopad na hru, že by hráč nemohl zahrát tah, který by jinak byl objektivně třeba nejlepší.

+0 /-0 | 09.11.2013 19:08

ELOminator

To chce klid a silikon v teple...

Prostě Magnusovi zahájení v 1.partii hrubě nevyšlo a Viši sáhl všemi deseti po remíze.

Ve druhé partii ho bude asi Anand žmoulat dlouho, jen aby mu Carlsen nezaskočil v krku wink

BTW si myslím, že pravidla formálně porušena byla, určitě se před podepsáním remízy měli dovolit rozhodčího. Ale ten z toho nedělal aféru.

+0 /-0 | 09.11.2013 18:36

Poutnik

Kdyby taková partie vznikla v souboji Gelfand - Anand, psalo by se, že jsou oba amatéři a dávno měli přenechat trůn Carlsenovi, protože, ten by takovou nudnou partii v životě nesehrál :-)

+0 /-0 | 09.11.2013 18:29

kyssling

Tak imho pro šachovou veřejnost první partie hnus. Ale velmistrům  se možná líbí.

+0 /-0 | 09.11.2013 12:34

Playboy

Komentáře některých jsou ubohé a k smíchulaugh Hraje se o Mistra světa!wink Žádné přátelské partičky! Tudíž opakování pozice, kalkulace, změny strategie během zápasu, to vše k tomu patří!smiley Na druhou stranu alespoň těch 20 tahů mohli dnes aktéři provést, 15 tahů je přeci jen na takový formát až příliš málo ....indecision

+0 /-0 | 09.11.2013 12:34

strelec

re Bucefalos: to jsem pochopilenlightened

+0 /-0 | 09.11.2013 12:27

Bucefalos

Střelec: To byla samonžejmě ironie. V naražce na to, že bych se opravdu nedivil, kdyby něco takového opravdu vymysleli. 

+0 /-0 | 09.11.2013 12:24

pawel

Čím kratší partie, tím delší komentář. Pokusí se to na tiskovce vynahradit. Po vyčerpávající sedmihodinovce, pokud bude, tak komentář asi strohý.

Dokážete si přestavit z dob Bobbyho s Borisem nebo Viktora s Toljou, že by si vedle sebe sedli a komentovali by partii nebo události se zápasem?

+0 /-0 | 09.11.2013 12:24

magnuscarlsen

mohla by ct4 zaradit treba misto nudneho golfu aspon jeden primej prenos z MS v sachu,rad bych si poslech i cesky komentare

+0 /-0 | 09.11.2013 12:23

strelec

re Bucefalos: s pistolí u hlavy? Dobrý nápad, to by to pak mohlo i běžet v televizi - docela adrenalinovej sport ty šachy!

+0 /-0 | 09.11.2013 12:17

magnuscarlsen

claymes tak to jo to jsem nevedel

+0 /-0 | 09.11.2013 12:17

strelec

re magnusCZ: nijak, když nic neporušiliwink

+0 /-0 | 09.11.2013 12:14

Bucefalos

Měli by vymyslet pravidlo zakazující opakování pozice před 30tým tahem. I kdyby měli hrát s pistolí u hlavy. Tato nehoráznost jistě otravila zábavu mnoha milionum a našim dobrotivým a přejícím šachovým sponzorům jistě ukrálila zisky. Anand a Carlsen spáchali zločin!!

+0 /-0 | 09.11.2013 12:12

Kharty

Pravidla porušeny nebyly, opakování tahů je v pořádku. (Bohužel pro fanoušky nic moc vzrušujícího)

+0 /-0 | 09.11.2013 12:12

sodik

Anand úplně v pohodě, s rokou v prdeli, s černými odremizoval králě galaxie, hráče číslo 1 v celém vesmíru, atd... Magnuse Carlsena.

+0 /-0 | 09.11.2013 12:08

HonzaH.

jedinou sankcí bude odsouzení obou hráčů na zdejší diskuzi... hlavně teda Višiho, který je za zenitem a proto mírně lepší pozici nehrál dál... :-)

+0 /-0 | 09.11.2013 12:07

magnuscarlsen

vazne porusili pravidla to by me zajimalo jak to budou resit

+0 /-0 | 09.11.2013 12:07

exot

Budou lámáni v kole. :-)

+0 /-0 | 09.11.2013 12:06

magnuscarlsen

jak to bude ted kdyz je remiza pred 30 tahem?budou nejake sankce?

+0 /-0 | 09.11.2013 12:05

sisoj

Tak todle teda MC nevyšlo, remíza, ale psychologicky 1-0 pro mistra světa.

+0 /-0 | 09.11.2013 12:04

rytir

A partie skončila remízou, Anand nechtěl riskovat a spokojil se s dělbou bodů.

+0 /-0 | 09.11.2013 12:01

exot

Remíza před 30. tahem, diskvalifikace, nastoupí náhradníci Gelfand s Kramnikem. 

+0 /-0 | 09.11.2013 11:59

ELOminator

No hlavně to c5 se mi z pozičního hlediska za bílého vůbec nelíbí, ale asi mi nepřísluší kritizovat Carlsena.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:59

rytir

po 14. Da3 b6 15. Ve1 by černý mohl zahrát 15... Jxc3 16. Dxc3 Se4 s dalším 17... Dd5 a stál by velmi dobře i tak by byla ale partie spíše vyrovnaná nyní po 15. Db3 Anand ještě přemýšlí vedle Ja5  který vede do opakování tahů i nad 15... b5 po 16. a4 Jxc3 17. Dxc3 Se4 by stál  také dobře, leč taková pozice se vyhrává těžko.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:58

strelec

Jako kdyby se v zahájení bílejma MC sám sebe zaskočil....

+0 /-0 | 09.11.2013 11:55

exot

Anand víc než remízu v první partii nebude chtít. 

+0 /-0 | 09.11.2013 11:54

rytir

po 13. Db3 Ja4 14. Db2 nebo 14. Da3 se skutečně Anand může rozhodnout, zda zahraje 14...Jc4 a došlo by k opakování tahů nebo zda zvolí aktivní 14... b6

+0 /-0 | 09.11.2013 11:52

ELOminator

Tak to vypadá, že Anand si může vybírat jestli to bude hrát na výhru nebo na remízu, bílý už jen na remízu. Proto je Carlsen tak zakaboněný.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:42

rytir

Když zahraje 13. Jxd5 tak může Anand jak hrát 13.. cxd5 14. Sf4 s vyrovnanou hrou tak i ambicióznější 13... Dxd5 s iniciativou kde po 14. Je5 De6 stojí černý už skoro lépe a stejně tak i po 14. Db3 Se4

+0 /-0 | 09.11.2013 11:39

rytir

po 12. Sc1 zahrál Anand klidné Jd5. Černý stojí dobře, hra je v rovnováze. Nyní je dokonce možné, že by mohlo dojít k opakování tahů po 13. Db3 Ja5 14. Da3 Jc4 15. Db3 Ja5.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:29

sikvel22

martinn: jak tak koukám na zahraniční diskuze, tak si stěžují všude. 

+0 /-0 | 09.11.2013 11:23

rytir

Honza Hučín: Díky za tip. Tam to zdá se komentuje GM Jevgenij Glejzerov - *1963 - elo 2548.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:21

martinn

sikvel22: ano, ale je potřeba (jí) jim to nějak říct

+0 /-0 | 09.11.2013 11:21

sikvel22

Doufám, že komentátorku vymění. Neprofesionální afektovaný komentář. no

+0 /-0 | 09.11.2013 11:17

martinn

magnuscarlsen: to je Tania Sachdev

+0 /-0 | 09.11.2013 11:17

rytir

magnuscarlsen: komentují to nyní Tania Sachdev z Indie *1986 aktuální elo 2441. A ten muž bude  Lawrence Trent *1986 - IM - elo 2433.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:15

sodik

http://tcec.chessdom.com/anand-carlsen-2013-live.php

asi nejlepší online

+0 /-0 | 09.11.2013 11:11

Honza Hučín

Doporučuju chesspro.ru.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:10

lajolend

díky za alternativu .... nefungují mi snad všechny odkazy na online

 

+0 /-0 | 09.11.2013 11:09

Petr Boleslav

magnuscarlsen: To nikdo neví, asi šla kolem wink

+0 /-0 | 09.11.2013 11:05

rytir

Nyí je již jisté, že se partie nachází v málo prozkoumaných vodách. po 11. c5 Jc4 se pozice již vyskytla, ne však v partiích velmistrů.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:04

magnuscarlsen

co to je za tu cigosku co se tam furt rechta?

+0 /-0 | 09.11.2013 11:03

Ritan
+0 /-0 | 09.11.2013 11:03

rytir

A přenos se obnovil, video má potíže. Anand se pokusil  využít tahu 9. Jc3 tahem 9... dxc4 10. bxc4 Jb6 mohl hrát i klidné 9... Je4 s vyrovnanou hrou.

+0 /-0 | 09.11.2013 11:01

Petr Boleslav

taky už jsem párkrát aktualizoval stránku, občas to najede, pak spadne. úvodní nával smiley

+0 /-0 | 09.11.2013 11:00

magnuscarlsen

me on line jede v pohode

 

+0 /-0 | 09.11.2013 11:00

rytir

Zdá se, že je to přetížené a online přenos má nyní problémy. Podcenili zájem diváků?

+0 /-0 | 09.11.2013 10:58

rytir

Anand pokračoval tentokrát klasicky 8... Jbd7 a tah 9. Jc3 od M. Carlsna nepatří k nejčastějším. Spíše se tu objevuje 9.Jbd2

+0 /-0 | 09.11.2013 10:50

rytir

Pro Ananda pozice není zcela nová. V rapid šachu v partii Nikolič-Anand, Monte Carlo 1995 se hrálo 7.c4 Sf5 8. Sb2 a Anand černými zvítězil. A tahem 8.c4 partie přešle do toho. Tam hrál Anand méně hratelné 8... Ve8... Pozice je ale klidná a opziční, není tak rozhodující, co kdo zahraje.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:48

HonzaR

Tipuju těsnou výhru pro Ánanda, o jednu partii nebo v tie-breaku. Carlsen mě ale mile potěšil volbou zahájení, to člověku docela zvedne sebevědomí, když jeho tahy hraje světová jednička v zápase o titul.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:46

rytir

Ale nehrál c4 a překvapil málo hratelným tahem b3. I zde ale pokud později bílý zahraje c4 ještě do Grünfelda hra přejde.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:39

sikvel22

Tak "doufám", že ta čarodějnice bude komentovat každou partii... crying

+0 /-0 | 09.11.2013 10:38

rytir

Anand asi chtěl hrát slovanskou, ale .druhým tahem 2.g3 Carlsen překvapil, ikdyž u něj není nový, takže buduje pevnou pozici.  A Anand nehrál výstavbu s c6 a Sf5 nebo Sg4, ale rozhod se l také pro fianchetto střelce tahem g6 a později zahrál i c6. Pokud Magnus zahraje někdy c4 tak nám pozice přejde do zahíjení Grünfeldova indická s g3 kde černý hraje c6 a d5, což je varianta mající remizovou pověst.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:37

JHK

Potřesení rukou nějaké tam bylo, ale nejsem si jistý, jestli netřásli rukou pouze Iljovi :-)

+0 /-0 | 09.11.2013 10:36

exot

Oba jsou v "nepřátelském módu". Žádný oční kontakt, žádné potřesení rukou před partií. Zajímavé. O Monty Python si popovídají asi až po zápase. 

+0 /-0 | 09.11.2013 10:32

rytir

Carlsen už tam seděl a už přišel i Anand, Anand vypadá vyrovnaně, M.Carlsen nedočkavě. A Magnus zahrál už první tah  1. Jf3. Takže nechce asi v první partii příliš riskovat.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:31

strelec

re exot: kravatu k tričku?smiley

+0 /-0 | 09.11.2013 10:27

exot

A už tam je Žuža i Tanya. Tanye to sekne. 

+0 /-0 | 09.11.2013 10:21

sodik

Když už nic jinýho, tak si Anand aspoň může nahnat v tomto zápase nějaký ty elo bodíky.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:19

exot

Zajímalo by mě, jestli bude mít Magnus kravatu. :-)

+0 /-0 | 09.11.2013 10:18

rytir

Carlsen v poslední době zkoušel více tahů 1.e4, 1.d4, 1. c4 i 1. Jf3 takže opravdu bude zajímavé sledovat, s čím přijde. Nejpravděpodobnější je asi 1.e4 nebo 1.d4. V poslední partii s Anandem, ve které nad ním bílými rychle zvítězil na Talově memoriálu zvolil 1.d4.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:15

pawel

sodik, ty mne matíš, teda mateš, já už hledám na on-line tu Italku s d3.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:12

exot

rytir: Jsi také dobrý. :-)

+0 /-0 | 09.11.2013 10:05

rytir

exot: Tam bude asi čistě video s komentářem, odkaz co jsem dal je šachovnice a tohle video vloženo napravo.

+0 /-0 | 09.11.2013 10:02

exot
+0 /-0 | 09.11.2013 10:00

magnuscarlsen

dekuju vam za odkazy pomohli mi vybrat nejlepsi on-line prenos,muj tip na zahajeni  c4

+0 /-0 | 09.11.2013 09:59

sodik

Italka s 4.d3

+0 /-0 | 09.11.2013 09:51

JHK

Ne vždy souhlasím s rytířem (zvláště co se týče tempa hry) , ale tady s ním naprosto souhlasím..

Fischer byl nejlepší ve svý době, Kasparov suverenně ve svý, Topalov nikdy nebyl na té úrovni. Přirovnal bych ho ke Kramnikovi a Anandovi, a spíše o stupeň pod nima. Kramnik i Anand porazili v přímém souboji o titul Topalova a to jsou vrstevnící, Anand dokonce o 5 let starší. 

Pokud vyhraje Carlsen, tak se zařadí po bok Kasparova a Fischera, protože dominuje naprosto suverenně  a titul BUDE mít větší váhu. 

PS: Pokud prohraje, tak Carlsenový renomé velmi silně utrpí...

+0 /-0 | 09.11.2013 09:51

pawel

Luxusní diskuse. To není hádka, to je ohromný zájem o googlování historických detailů. Já myslím, že šachoví historikové mohou nad zájmem jen plesat a nevěřícně kroutit hlavou. A budou-li něco hledat k doplnění, najdou tady. Krásnou šachovou sobotu a neděli.

+0 /-0 | 09.11.2013 09:50

exot
+0 /-0 | 09.11.2013 09:46

rytir
+0 /-0 | 09.11.2013 09:44

magnuscarlsen

ahoj  nevite na ktere strance bude nejlepsi sledovat on-line prenos?

+0 /-0 | 09.11.2013 09:42

sisoj

Tak se dívám, že diskuze pěkně pokračuje, a to ještě ani nezačali tahat figurkami:)

+0 /-0 | 09.11.2013 05:10

rytir

Jinak pro pořádek ještě dodám, že tvrzení,  že hrál poslední partii pod velkým tlakem není divokou spekulací, ale je shodné s tím, co řekl  samotný G. Kasparov, který o tom, že byl pod velkým tlakem mluvil a také uvedl, že rozhodnutí o ukončení kariéry učinil před turnajem v Linares -  http://www.chessbase.com/post/garry-kasparov-retires-from-profeional-che

+0 /-0 | 09.11.2013 01:13

rytir

kksffn: Psychika má v šachu určitě značný vliv, pokud by byl na tom Carlsen psychicky špatně a cítil se pod příliš velkým tlakem, Anand by měl v zápase šanci to vše odremizovat.

+0 /-0 | 09.11.2013 00:34

kksffn

(Poznámka na okraj: vím, kdy žili mnou zmiňovaní šachisté)

+0 /-0 | 09.11.2013 00:29

kksffn

Já hraju blbě ze stejného důvodu... S šachama končím po každé partii, takže je prohrávám, protože to mám v podvědomí:)

+0 /-0 | 09.11.2013 00:29

rytir

kksffn: Jde o to, když hrajete poslední partii na velkém turnaji, který je vaším posledním velkým trunajem a končíte s kariérou a  kde již víte, že jste na tom turnaji zvítězil, to již opravdu člověk může hrát různě, třeba tak, že vše pomění a nedokáže se soustředit a posléze udělá nějakou hloupou chybu, kterou by jinak neudělal. Anand se s kariérou skončit nechystá, pokud vím.

+0 /-0 | 09.11.2013 00:25

rytir

kksffn: Jako vtip dobré. Jenže Topalov patřil k nejlepším, protože již nehrál Kasparov, ten měl ještě potenciál být nejlepší, ale skončil. Neexistuje žádný důkaz, že v r. 2005 byl Topalov lepší než Kasparov. Spíše se dá říci, že se k němu výkonostně přibližoval.

Topalov pak byl zhruba na stejné úrovni jako Kramnik.

Kasparov nepatřil k nejlepším, on byl nejlepším hráčem. A ne proto, že odešel Fischer, v té době již byl Fischer starší.

Nicméně o Karpovovi se dá říci, že byl ze začátku nejlepší jen díky tomu, že Fischer odešel, později si to ale zasloužil.

Tal nebyl nejlepší protože nehrál Aljechin, protože v době, kdy byl Tal nejlepší, tak Aljechin byl již dávno pohřbený.a stejně tak nepasuje Steinitz k Aljechinovi.

+0 /-0 | 09.11.2013 00:17

kksffn

Stejně tak by se dalo tvrdit, že Anand už tolik nevyhrává, protože se mu hlavou musí honit různé věci a těžko se může plně soustředit. Je tedy stále nejlepší.

+0 /-0 | 09.11.2013 00:08

rytir

A že Topalov porazil Kasparova v Linares 2005. Málo se z toho dá soudit. Byla to poslední partie v turnaji a Kasparov již věděl, že bude vítězem i v případě, když ji prohraje. Jestliže to bral jako svůj poslední turnaj, hlavou se mu musely honit různé věci a těžko se mohl plně soustředit.

+0 /-0 | 09.11.2013 00:04

kksffn

Souhlasím s rytířem: Topalov patřil k nejlepším protože Kasparov už nehrál...Kasparov patřil k nejlepším, protože už nehrál Fischer, a ten byl nejlepší, protože už nehrál Tal (to byl taktik a těm vyhovují turnaje, takže zápas o titul vyhrál náhodou). Tal byl nejlepší, protože už nehrál Aljechin. Ten byl zase nejlepší, protože už nehrál Steinitz...Kéž by teď všichni přestali hrát šachy, to bych byl nejlepší já:) A teď jsem se do toho zamotal jako rytíř...

+0 /-0 | 09.11.2013 00:01

rytir

Jenže, kdy měl být vlastně Topalov mistrem světa? Stal se v roce 2005 tzv. mistrem světa FIDE , jenže ne v zápase, ale tím, že zvítězil v turnaji, protože tehdy zase změnili systém a tentokrát o mistru světa rozhodl turnaj. Jenže v tom turnaji nehrál samozřejmě Kasparov, ale  ani Kramnik. Díky tomu, že je taktický hráč, tak mu turnaj vyhovoval víc než zápasy a uspěl a získal titul mistra světa FIDE, ale nevybojoval ho v zápase. Jenže vedle mistra světa FIDE fungoval tehdy ještě mistr světa PCA Kramnik, který překvapivě porazil  r. 2000 v zápase Kasparova (ačkoli Kasparov byl dál považován za nejlepšího, ale nedošlo už k odvetě a Kasparov v r. 2005 odešel ze scény). A ve sjednocovacím zápase v r. 2006 Kramnik Topalova porazil. A když později při svém druhém vzestupu Topalov vyzval Ananda, tak s ním v r. 2010 prohrál. Takže je dost sporné tvrdit, že byl Topalov nejlepší, prostě patřil k nejlepším hráčům někdy v období od r.2005 do r.2010, protože Kasparov již nehrál. Možná kdyby v tom nebyl takový chaos, tak by to bylo jasnější.

Ale nyní je nejlepším hráčem M. Carlsen a dá se to o něm říci docela jasně.

+0 /-0 | 08.11.2013 23:33

noELO

ad rytíř:

Topalov patřil k nejlepším hrajícím hráčům na světě tehdy, jako k nim patřil i Anand nebo Kramnik např. ale nebyl prostě vnímán jako šampión jako byl vnímán Kasparov, Fischer nebo i Karpov a jak bude nepochybně vnímán M.Carlsen, pokud zvítězí.

Jsem rád, že už jdu spát a přestávám vnímat. 

+0 /-0 | 08.11.2013 23:28

Honza Hučín

rytir: Nezlobte se, ale srovnání Kasparova a Topalova jsou jen vaše spekulace. Fakta jsou jiná. Podle chessgames.com se Topalov s Kaparovem utkali v letech 2004 a 2005 čtyřikrát (každý dvakrát bílými). And the winner is... Topalov! Tři remízy a výhra v Linares 2005.

Nebylo to náhodou tak, že tato porážka byla pro Kasparova poslední kapkou k ukončení aktivní kariéry? (Není to řečnická otázka, nevím to jistě.) Mohl bych zase já spekulovat, že Garri radši odešel na vrcholu, než by riskoval, že bude čím dál víc porážen.

Že Topalov nedominoval světu jako Kasparov na přelomu milénia, nemusí být jen "vada" Topalova, ale nástup vyrovnanější generace. (Nicméně vyhrát dva Wijky po sobě, to snad argument o kvalitě je.) Troufám si tvrdit, že Kasparov by po roce 2006 byl už taky jen jeden ze špičky.

Jinak ale souhlasím s tím, že v posledních dvou letech je Carlsen objektivně nejlepším hráčem.

+0 /-0 | 08.11.2013 23:18

rytir

Dnes je takovým hráčem Carlsen, to může být skutečný šampión, má na to vykročeno dobře, ale musí překonat poslední překážku - Ananda na jeho domácí půdě.

+0 /-0 | 08.11.2013 22:51

rytir

Kasparov byl první v elu od 1985 do 2005 kdy odešel, to je příklad šampióna a elo vykazuje spíš inflaei.  Topalov, který patři po odchodu Kasparova k nejlepším, nebyl prostě suverén, nedá se říci, že bybyl lepší než Kramnik nebo třeba Anand, byl na podobné úrovni. Ale proti Kasparovovi by Topalov měl hodně málo šancí, na Kasparova totiž platil jen poziční styl hry, jaký měl např. Kramnik nebo i Karpov, ale naopak v taktice své soupeře převyšoval a Topalov, přestože byl v taktice výborný, tak úroveň Kasparova nikdy neměl.

+0 /-0 | 08.11.2013 22:45

Honza Hučín

rytir: Dovolím si zdvořile nesouhlasit, že Topalov byl první "chvilinku". Nemýlím-li se, byl mezi aktivními hráči ratingovou jedičkou minimálně celý rok 2006 a pak od dubna 2009 do září 2010, kdy měl ELO nad 2800. Tedy minimálně dva a půl roku. Kramnik, Anand i Carlsen měli v tu dobu pod 2800.

Kasparov skončil s aktivní hrou na jaře 2005, kdy byl jeho rating dlouhodobě mírně klesající. Nevíme, kde by byl jeho rating v roce 2006, 2009 nebo 2010, odstoupil ze soutěže a racionálně ho prostě nemůžeme brát v úvahu. (To je podobné, jako kdybychom tvrdili, že na ME nehrají nejlepší české šachistky, neboť těmi jsou Jana Jacková a Petra Krupková.) A Topalov např. vyhrál Wijk v letech 2006 i 2007.

+0 /-0 | 08.11.2013 22:38

Bucefalos

At je o jak chce, po mnoha letech tu máme souboj generací. Naposled se podobný souboj generací odehrál před 13ti lety. A když pujdeme ještě dál do šachové historie, zjistíme že podobných soubojů mnoho není. Anand hrál o titul už v roce 1996, to Magnusovi bylo 6 let. 

Oba dva jsou vyznavači pozičního stylu hry. Můj tip je, že v tomto duchu budou pokračovat i v nasledujícím klání. Myslím si, že se mužeme dočkat i jistých překvapení v zahajení. Mam zde na mysli například Vídenskou hru nebo Pilidorovu obranu. . 

+0 /-0 | 08.11.2013 22:26

rytir

Honza Hučín: Topalov byl chvilinku první v elu, ale to díky tomu, že Kasparov odešel ze scény. Jenže nejlepší byl stále Kasparov, který již nehrál. Topalov patřil k nejlepším hrajícím hráčům na světě tehdy, jako k nim patřil i Anand nebo Kramnik např. ale nebyl prostě vnímán jako šampión jako byl vnímán Kasparov, Fischer nebo i Karpov a jak bude nepochybně vnímán M.Carlsen, pokud zvítězí.

+0 /-0 | 08.11.2013 22:21

rytir

Poutniku, když se podíváte i na špičkové hráče, tak za poslední dva roky má Carlsen s Anandem skóre 2:0 při šesti remízách, s Kramnikem 1:0 při 4 remízách. S Aronianem 3-0 při 8 remízách. S Nakamurou 2:0 při 9 remízách. S Gelfandem 3:0, 1 remíza.S Karjakinem 2:1, 3=, s Caruanou 2:1, 3=. Jeho elo je nejvyšší a jeho turnajové výsledky jsou výborné. Prostě Carlsen je v současnosti nejlepším hráčem na světě.

+0 /-0 | 08.11.2013 22:15

Honza Hučín

Dovolím si poznamenat, že v letech 2005-2006 byl mistrem světa FIDE hráč, který byl zároveň i ratingovou jedničkou - Veselin Topalov. Není tedy pravda, že posledním mistrem světa a zároveň nejlepším hráčem byl Kasparov.

Očekávám, že po zápase (a začne to samozřejmě už zítra po 1. partii) vyrostou desítky generálů, kterým bude jasné, co se mělo a nemělo a že vlastně přesně takový průběh předvídali.

+0 /-0 | 08.11.2013 22:12

rytir

johnny01: Pokud jde o Carlsena, tak ikdyž na turnaji kandidátů zaváhal, s Kramnikem tam byl nejlepší. Neznamená to, že musí vyhrávat všechny turnaje, ale že často na nich vítězí nebo je vepředu. Systém, ze kterého vychází mistr světa, který není schopen potvrdit své prvenství na turnajích je znevěrohodněný. Anand se nechová nedůstojně, ale jeho výsledky na nejlepších turnajích prostě neodpovídají tomu, aby se o něm mohlo říkat, že je nejlepší na světě.

Pokud jde o spekulaci Karpov-Fischer. Tak ikdyž Fischer nehrál před zápasem a jeho zápas s Karpovem padl, stále byl v té době ještě nejlepší, je třeba si uvědomit, že to byl fenomenální hráč, který své soupeře porážel s převahou a ne jen o fous.

Časem ale Karpov se zlepšil a Fischer, který odešel již pravděpodobně nedosahoval jeho výkonosti vzhledem také k pokročilejšímu věku. Když se vynořil na stará kolena na moment, nehrál špatně na to, že 20 let nehrál.

+0 /-0 | 08.11.2013 21:51

Poutnik

PIF: stejně jako když vyhrát právo na souboj Gelfand, byla to náhoda, špatnej systém.... Ale to, že Gelfand i poté dokázal Světu, že dokáže být TOP už se trošku zapomnělo. Svět tam prostě chce mít novou, mladou tvář a vše upraví tak, aby tomu tak bylo. V turnaji, kterým si MC zápas zajistil v podstatě nikoho z rivalů neporazil, je to přesně ušité na míru MC. MC totiž umí přehrávat slabší soupeře. Nahrabe body, Kramnika aspol. odremizuje ...  

+0 /-0 | 08.11.2013 21:38

PIF

Máme tady jednoho častého pisatele, podle kterého když vyhraje Carlsen, navrátí se titulu mistra světa váha, zatímco, když titul obhájí Anand, měl zrovna štěstí. crying

+0 /-0 | 08.11.2013 21:21

bohouš z buše

Těžký život odlehčeného Šemíka - rytir na něj naskočil hned v 19:06 smiley

+0 /-0 | 08.11.2013 21:19

johnny01

rytir - kdyby byl mistr světa ten, kdo má největší elo, vyhraje nejvíce turnajů atd., Anand by se přizpůsobil a byl by "nejlepší". Ale protože je mistr světa ten, kdo vyhraje zápas o MS, soustředí se na následující zápas a ten také vyhraje a bude dále mistr světa. Obzvlášť pokud bude Carlsen stejně "nejlepší" jako na turnaji kandidátů, ze kterého málem nepostoupil. A není důvod snižovat hodnotu titulu mistra světa jen proto, že ho nemá ten, koho byste tam chtěli. Anand obhajuje, nediktuje si podmínky a chová se důstojně. Narozdíl třeba od Fischera. A co ten pěkně prosím obhájil? Karpov byl lepší a v zápase by ho porazil.

+0 /-0 | 08.11.2013 21:19

M. Gebert

Carlsen má za sekundanta Kasparova !

Tipuji :-)

+0 /-0 | 08.11.2013 20:57

rytir

strelec: Momentálně ten titul nemá váhu, protože ho FIDE devalvovala. Ale když zvítězí Carlsen, tak protože na turnajích i elem své hráče převyšuje, tak opět navrátí tomu titulu váhu, protože se může říci, tento hráč je nejlepší a má titul mistra světa právem a neřekne se, že měl zvovna štěstí.

+0 /-0 | 08.11.2013 20:25

rytir

Kdo vlastně devalvoval titul mistra světa? Hlavní viník je FIDE. Ve chvíli, kdy se nejlepší hráč světa - tehdejší mistr světa Kasparov odmítl se Shortem hrát pod FIDE, tak FIDE  měla stejně za mistra světa uznat Kasparova poté, co zvítězil nad Shortem a měla usilovat o sjednocení. Místo toho jeli dál svoje a navíc zavedli nedůvěryhodný nespravedlivý systém KO o mistra světa. Funkcionáře asi zvlášť netrápilo, že nazývali mistrem světa i hráče, kteří se Kasparovovi nemohli rovnat. Nakonec došlo ke sjednocení a systém se pomalu lepší, že se upustilo od nesmyslných KO systémů, ikdyž i ten současný systém není ještě ideální, protože zrychlené tempo za stavu 6:6 je velice problematické.

+0 /-0 | 08.11.2013 20:17

Bucefalos

12 partii je málo. Dle mého nazoru by jich mělo být 21. Rovněž pravidla zápasu jsou nastavena vyloženě hloupě. Je vidět, že se organizátoři snaží jít naproti sponzorům a výsledkem je nelogismus. Většina velmistrovských partii končí remízou. Proto považuju za idiotské, že titul mistra světa může teoreticky získat hráč, který nevyhraje jedinou partii. Při nerozhodném výsledku by měl titul zůstat mistru světa. Je to mnohem lepší, než hrát rapidy a bleskovky a pak titul přiklepnout tomu, kdo v poslední bleskové partii remizoval černýma. 

+0 /-0 | 08.11.2013 20:16

strelec

re rytir: těžká ta cesta k titulu je pro obě soutěže, ale nechápu tu prestiž - pokud vyhraje Anand - tak ten titul nemá stejnou váhu jako když vyhraje MC? 

+0 /-0 | 08.11.2013 20:13

ELOminator

Pčesně to ted řekl Viktor: zápas bude vyrovnaný ale jednoznačným favoritem je Carlsen wink

+0 /-0 | 08.11.2013 20:01

rytir

Vítěz na olympiádě není totéž, co mistr světa v šachu. Mistr světa v šachu je  titul, který byl vnímán jako titul pro nejlepšího šachistu na světě, prostě titul mistra světa v šachu měl větší váhu než vítězství na olympiádě. V šachu ale došlo k situaci, kdy byl tento titul devalvován v posledních letech. Nyní je tu ale příležitost, že opět vzroste prestiž tohoto titulu, pokud Magnus zvítězí.

+0 /-0 | 08.11.2013 20:00

strelec

re Šemík: smileyyes

Pokud Anand titul obhájí, tak prostě bude mistrem světa a vnímání šachové veřejnosti ho o ten titul nepřipraví. MS nemusí být nejlepší hráč, stejně jako je spousta vítězů na OH a nejsou  to vždy "ratingové jedničky". Maximálně by se vedla diskuze, zda je tento formát o titul správný, když světová jednička není MS a je to hráč až někde na konci TOP 10, atp., atp.

+0 /-0 | 08.11.2013 19:54

rytir

Tak to zkus zase příště, třeba to vyjde. Ale skákat do Vltavy spolu nebudeme, s tím nepočítej.

+0 /-0 | 08.11.2013 19:52

Šemík

Rytíři, jasně že Tvé vývody chápu (a s většinou z nich i souhlasím), chtěl jsem tu diskusi jenom odlehčit, pokusit se vnést do ní trochu humoru a poukázat na to, že se lze na zápas dívat různýma očima. Ostatně svůj tip na výsledek zápasu jsem níže už napsal. Jak vidím, u Tebe jsem s tou snahou o humor moc neuspěl... frown

 

+0 /-0 | 08.11.2013 19:35

rytir

Jediný hráč, který by se snad dnes dokázal měřit s M.Carlsenem je G. Kasparov, ale ten nechtěl hrát druhé housle a odešel ještě v době, když se o něm ještě dalo říkat, že je nejlepší. Rozdíl mezi Kasparovem a Anandem tu je ve prospěch Kasparova.

+0 /-0 | 08.11.2013 19:23

rytir

Fischer, Karpov, Kasparov - tihle všichni byli právem považováni ve své době za nejlepší, svůj titul mistra světa dokázali obhájit i vítězstvími na turnajích, ikdyž u Karpova to bylo jasnější až po nějakém roce, od Fischerova odchodu. Ale ti co přišli po nich, tam již to bylo problematické, je to jako prázdné místo. Je to, jako když by nebyl mistrem světa v tomto mezidobí nikdo. Když zvítězí Magnus Carlsen, budeme mít opět mistra světa v šachu, o kterém můžeme bez obav prohlásit, že je nejlepším hrajícím šachistou současnosti.

+0 /-0 | 08.11.2013 19:20

rytir

Mistr světa také totiž musí ukázat i na turnajích, že je nejlepší, aby byl tak vnímán. Tuhle podmínku Magnus Carlsen plně splňuje, Anand však nikoli.

+0 /-0 | 08.11.2013 19:09

rytir

Šemíku, pokud by Carlsen prohrál bílými v první partii, bylo by to velké překvapení, ale stále by měl naději na vítězství, Carlsen totiž nemá jen aktuálně lepší formu, ale je dlouhodobě lepší než Anand, který jde výkoností dolů. Při jejich posledním střetu ho Carlsen rozdrtil již ve 29. tazích. Ale je faktem, že remízy Anand šanci udržet má. Carlsena může pouze rozhodit špatná psychika, když bude špatně snášet, že je pod velkým tlakem, jako tomu bylo v turnaji kandidátů. Domácí prostředí je pro Ananda výhoda, není v zápase favoritem a tudíž není pod takovým tlakem, když by zvítězil, bylo by to dosti překvapující. A opravdu Anandovou šancí je hrát na 12 remíz, Carlsen rozhodně bude chtít rozhodnout a nebude o zkrácené tempo usilovat. Navíc, kdyby došlo k takovému velkému překvapení, Anand by tím nedokázal, že je nejlepším šachistou na světě, ale jen by se to bralo jako jeho překvapivé vítězství.

+0 /-0 | 08.11.2013 19:06

Šemík

Před zahájením malé odlehčení. Sekundanti obou šachistů jistě bedlivě sledují tým expertů (tj. nás všech komentátorů), kteří přesně vědí nejen jak to dopadne, ale i jakou taktiku by měli oba aktéři zvolit, jaké hrát zahájení, kdo má větší šance ve zrychlené hře, případně co prospěje či neprospěje světovému šachu. Jen nevím budou-li z toho moudří. Porovnejte následující komentář s předchozím Rytířovým (17.00):

Carlsen má výhodu, že ho nebude stresovat domácí prostředí a také má lepší současnou formu. Anand má výhodu, že je mnohem zkušenější než Carlsen. Je jasné, že šachu by prospělo, kdyby si ještě jedno období podržel titul Anand. Po dlouhém období chaosu by konečně bylo všem jasné, kdo je, navzdory ratingu, nejlepším šachistou na světě. Pro diváky by bylo lákavé, kdyby zápas byl napínavý, může to ale být i hra na jednu branku. Kdyby se Carlsenovi nedařilo prolomit Anandovu obranu, má též dobrou šanci hrát na remízy a posléze mít štěstí ve zkráceném tempu, kde se může stát cokoli. To se mu ale těžko podaří. Rozhodnutí může padnout již v první partii, pokud by ji Carlsen prohrál, tak jeho šance by šly hodně dolů.

 

 

+0 /-0 | 08.11.2013 17:44

rytir

Anand má výhodu domácího prostředí a více zkušeností ze zápasů. Carlsen má výhodu, že je mnohem lepší než Anand. Je jasné, že šachu by prospělo, když by zvítězil Magnus Carlsen. Po dlouhém období chaosu by konečně bylo všem jasné, kdo je nejlepším šachistou na světě. Pro diváky by bylo lákavé, když by zápas byl napínavý, může to být ale i hra na jednu branku. Anandovou šancí je hrát na remízy a odremizovat všech 12 partií a posléze mít štěstí ve zkráceném tempu, kde se může stát cokoli. To se mu ale těžko podaří. Rozhodnutí může padnout již v první partii, pokud by ji Anand prohrál, tak jeho šance by šly hodně dolů.

+0 /-0 | 08.11.2013 17:00

pawel

To Vojta Plát:

"Všichni chytří jak rádio zas..."

"...tak já nesmím zůstat pozadu a přidám se..."laugh

Nejchytřejší je rádio Jerevan:

"Samozřejmě, že Magnus titul získá, jen si musíme počkat v jakém roce"laugh

+0 /-0 | 08.11.2013 15:51

magnuscarlsen

ja se omlouvam ze vstupuju do diskuze,ale podle me je to pravidlo 30 tahu dobre,sice se to da krasne obejit,ale remiza ve 4 tahu to by byli divaci asi pekne nastvany,ja kdyz sem se chystal sledovat online nekterych ceskych turnaju tak sem si ho zapnul a za pul minuty byla remiza v 5 tahu,tak to je uz blamaz

+0 /-0 | 08.11.2013 15:39

jan

Jsem rád, že partie budou komentovat velmistři Vokáč a Cvek. V programu Fritz 12 si založím složku Zápas o mistra světa 2013. Uvítal bych, aby pod komentovanými partiemi byla možnost stažení těchto komentářů ve formátu PGN. Tato možnost je nám, pravidelným čtenářům NSS, slibována více jak půl roku. Věřím, že se to tentokrát podaří.

Děkuji redakci NSS.

+0 /-0 | 08.11.2013 15:39

strelec

On-line by měl být On-linewink

+0 /-0 | 08.11.2013 15:37

Aleš Kubeczka

O zpožděném online přenosu nevím. Posun oproti Chennai je čtyři a půl hodiny.

+0 /-0 | 08.11.2013 15:34

lmouse

jestli to správně chápu - bude online o půl hodiny zpožděný

+0 /-0 | 08.11.2013 15:32

Aleš Kubeczka

Díky Vojto za upozornění! Jsem popleta, časový plán většinou dělám v samostatném souboru. Nyní po návratu z cest s hrůzou zjišťuju, že jsem ho včas nevložil. Pokusím se dodatečně, snad se to zobrazí.

+0 /-0 | 08.11.2013 15:21

Vojta Plát

Všichni chytří jak rádio zas.. já když viděl tohle: http://www.youtube.com/watch?v=QlXUd8ukiNM

a tohle:http://www.youtube.com/watch?v=Smr1v7FgLsE    tak věřím Carlsenovi, že vyhraje tak o tři body aspoň. Jinak nevíte, v koli začínají? v článku to nikdo nezmiňuje a přeci jen Indie je trošku jinde, tudíž mě zajímá jestli se na partie budu muset dívat už v 7 ráno či v 7 večer?

+0 /-0 | 08.11.2013 15:10

deVillante

"Bylo by čirým formalismem na těchto stránkách představovat oba aktéry. Přesto alespoň pár slov." Zajímalo by mě, kam pan Kubeczka na podobná klišé, kterými zahajuje každý článek, chodí. To je jak umělecká tvorba ze základní školy.

+0 /-0 | 08.11.2013 12:22

sisoj

Já si dovolím tip 7:5 - Carlsen, spíše že mu to přeji. Na začátku roku bych napsal 7-1, ale po kandidátech...

30. tah remíza: OK. Viz Pavel Ch. Teda až na "rozhodující půlku", kdy slabší ví, že potřebuje výhru, ale z pozice ji již asi nedostane. Viz např.: MS Euwe- Aljechin (oba zápasy). Ale v zápase na 12 partií bych nečekal od žádného z nich chutě na brzký remiz. Možná by se dala vzít paralela z minulých zápasů Anánd - Topalov/Gelfand...

Docela mě překvapila informace o náhradnících zápasu. Hodně zajímavé!!!

Ale jinak: Hodně se těším na partie - Událost možná desetiletí od Kasparov-Kramnik, možná to zakryje i ME a výkony ČR repre, ale na to máme NSS!

+0 /-0 | 08.11.2013 11:51

Poutnik

Pravidlo 30 tahů je k ničemu. Když je partie parádní tak nikoho neurazí, když po nějaké ostrém střetu v zahájení může být v 25. tahu vystřílený prach. A naopak, když je partie nudná a plochá, tak si nezajistíme spokojenost diváků i kdybychom je nutili hrát to do holých králů.

Tipovat nebudu, ale fandím Anandovi. Žádné hluboké myšlenky, prostě projev Carlsena jako člověka mi krajně nesedí. 

+0 /-0 | 08.11.2013 11:41

Pavel Ch

Bude pro mnohé překvapení, Anand obhájí.

K remíze do 30. tahu: A co diváci na celém světě, kdyby si dávali v 15. tahu za remis?

Mnozí si myslí, že je to jen birokracie FIDE. Já jsem psal, že je to zájem organizátorů, kteří peníze dávají. Nu a dokonce i hráčů, kteří si uvědomují zodpovědnost k sponzorům, divákům. Veselin například minule sám chtěl, aby to bylo v pravidlech zápasu s Anandem. Anand, že požadavek na poslední chvíli. Tak Veselin vyhlásil jednostranné pravidlo, že on krátké remízy nenabídne/nepřijme. Příště by prostě o takový balík hrát nemusel a firma v Bulharsku by dala prachy třeba do kuželek.

+0 /-0 | 08.11.2013 11:20

rubinstein

Remíza do 30.tahu je trochu blbost, ale to se dá obejít opakováním tahů. S armagedonem nemám problém, bude spousta možností rozhodnout dřív a pokud ne, tak se pak ani jeden nemůže zlobit. Navíc by to bylo epické finále, skutečný armagedoncool

+0 /-0 | 08.11.2013 10:42

rubinstein

Carlsen má v první partii bílé. Jaký bude první tah? Tipuju Jf3

+0 /-0 | 08.11.2013 10:39

HonzaSvatoš

Tipnu si také:

Po vážných partitích 6:6, nebo výhra jednoho ze soupeřů maximálně o jeden bod, tedy 6,5:5,5. Vedou mě k tomu, i přes velkou elovou převahu Carlsena, tyto důvody:

1) Motivace. Anand je v trochu podobné situaci, jako Gelfand loni v Moskvě, tedy ví, že pokud prohraje, už se nejspíše mistrem světa (znovu) nestane. Carlsen může v podvědomí mít "když to nevyjde teď, vyjde to příště, aktuálně nemám konkurenci".

2) Zápasové zkušenosti, kde je Anandova výhoda mimořádně velká.

Zákaz nabídek remízy do 30. tahu mi u tohoto zápasu přijde hloupý. Stejně jako armageddon, pokud nebude rozhodnuto před blickami, nechť se hrají vždy blicky po dvou partiích až do doby, kdy jeden z hráčů povede.

+0 /-0 | 08.11.2013 10:38

Šemík

Taky si zatipuji: 6,5:4,5 pro Magnuse a poslední partie (navzdory nesmyslnému pravidlu) skončí remízou do 30 tahů.

+0 /-0 | 08.11.2013 10:35

exot

Zápasu by přidalo na zajímavosti, kdyby první partii vyhrál Anand. A šachu by prospělo, kdyby zápas vyhrál Carlsen. 

+0 /-0 | 08.11.2013 10:26

giocozo

Spíše mě zajímá v jaké formě a jaké šachy bude hrát Anand, než abych pochyboval o Carlsenově vítězství. Doufám, že to bude bojovný a zajímavý zápas. Pravidlo o nemožnosti dát partii za remízu před 30. tahem, v boji o titul Mistra světa, je naprosto skandální.

+0 /-0 | 08.11.2013 10:06

Pepa Kratochvíl
Anand obhajííí!!!
+0 /-0 | 08.11.2013 09:38

Zmestabileho
Vidím to jako Honza Hučín - Magnus vyhraje o dva body, dvakrát Ananda porazi, zbytek budou remízy. Tohle je zdaleka nejpravděpodobnější prognóza zápasu. Ale jistě se může stát i něco jiného. Ale co??? Anand vyhraje jednu dvě partie z domácí přípravy, a tím to zdramatizuje??? ... A nebo Magnus nebude ve formě, a něco prostě párkrát přehledne???... -tohle jsou spíše fantazie, mimo realitu. To už je spise moznejsi, že to Anand zkusí ostrým kombinační bojem, aby Magnuse takto zaskočil. Pokud by to opravdu udělal, tak Anand prohraje ne o dva body, ale o tři až o čtyři. Takže výsledek je jasný - což je škoda, tohle žádnému zápasu nesluší. Ale ta konfrontace mladého mozarta versus odcházející tygr z madrasu... tohle z toho dela atraktivní podivanou, na kterou se právě proto těším.
+0 /-0 | 08.11.2013 09:16

Petr Boleslav

Jako první prohraje partii Magnus, pak to otočí na 7:5.

+0 /-0 | 08.11.2013 08:44

Honza Hučín

Carlsen podle mě vyhraje o dva body, a to zejména proto, že je ochoten a schopen mačkat maximum i z vyrovnaných pozic. Zatímco Anand bude takové pozice ochoten dát za remis (už není nejmladší), Carlsen to miminálně jednou, ale spíš dvakrát vysedí ve svůj prospěch. Vzpomeňme na zápas Topalov-Anand, kdy Bulhar hrál do omrzení slovanskou s výměnou dam a v jedné partii skutečně Anand nevydržel.

+0 /-0 | 08.11.2013 08:42

strelec

6:6 po vážných partiích

+0 /-0 | 08.11.2013 08:31

Poutnik

Doufám, že Peter Leko pomůže Anandovi obhájit křeslo. Mimochodem mi přijde, že hráči první dvacítky mají statisiciky větší šanci, že porazí Carlsena, než Leka :-) 

+0 /-0 | 08.11.2013 08:27

Robert Cvek

Zajímalo by mne, proč V.Kramnik nehraje ME, pomáhá Višimu? A více zvučných jmen chybí na ME, je to kvůli MS? Nemá někdo "tajné" informace? :-)

+0 /-0 | 08.11.2013 08:24

rubinstein

Anand said Indian Grandmasters K Sasikiran and Sandipan Chanda, Hungarian Peter Leko and Poland's Radoslav Wojtaszek would assist him 

Už se nemůžu dočkat.yes  Můj tip 7-4 Magnus

+0 /-0 | 08.11.2013 08:23

Petr Boleslav

Tak Anand zveřejnil jméno Peter Léko, nový člen týmu. Zbytek je myslím již dlouho neměnný: Ganguly, Kasimdžanov, Wojtaszek.

Carlsen tvrdí, že přímo v Indii nikoho nemá.

+0 /-0 | 08.11.2013 08:01

Tobi

Škoda, že neprozradili své týmy. To mě zrovna dost zajímalo.

+0 /-0 | 08.11.2013 07:48