Ve skutečnosti velmi nebezpečný soupeř

24.05.2011 10:43 | Zápasy kandidátů 2011

Spíše zákopovou válku připomínala včerejší osmnácti tahová partie mezi Borisem Gelfandem a Alexandrem Griščukem. Nelze se divit, jde o hodně. "Gelfand po prvních dvou partiích pochopil, že za "původně nevýrazným soupeřem, který ...

Spíše zákopovou válku připomínala včerejší osmnácti tahová partie mezi Borisem Gelfandem a Alexandrem Griščukem. Nelze se divit, jde o hodně. "Gelfand po prvních dvou partiích pochopil, že za "původně nevýrazným soupeřem, který postupuje se štěstím", je ve skutečnosti velmi nebezpečný soupeř, který dokáže udeřit, když je třeba," píše na úvod komentáře k partii GM Robert Cvek. Alexander Griščuk v dnešní partii zasedne za bílé figury a na Gelfandovi bude eliminovat jeho možnosti. Dočkáme se opět nějaké novinky?

Gelfand,Boris (2733) - Grischuk,Alexander (2747) [A37]
Zápasy kandidátů Kazaň (3.4), 23.05.2011
[GM Robert Cvek]

Chtěl bych zdůraznit nesmírnou sportovní důležitost zápasu. Jak Gelfand tak i Grischuk mají životní šanci dostat se k boji o MS, což je samozřejmě vrchol kariéry a navíc... . Vůbec se nesmíme divit, že oba soupeři hrají s velkou pozorností a musí se projevit i velká únava. Gelfand po prvních dvou partiích pochopil, že za "původně nevýrazným soupeřem, který postupuje se štěstím", je ve skutečnosti velmi nebezpečný soupeř, který dokáže udeřit, když je třeba. 1.Jf3 c5 2.c4 Jc6 3.Jc3 e5 Tento systém používá Grischuk s "pravidelnou železností". Trochu se nezdá pro slabost pole d5, ale zase jak toho má bílý využít? Navíc Jf3 nestojí dobře pro ovládnutí pole d5, bude se muset přesouvat buď přes pole e1,c2 a e3 a nebo d2,f1,e3. 4.g3 g6 5.Sg2 Sg7 6.d3!? Malý odklon od minulé partie, ale nic zásadního v tom není. Naopak se "všeobecně" za silnější považuje s tímto tahem nespěchat 6...Jge7 7.a3 d6 Diagram

Po 7.a3 d6

8.Jd2!? S myšlenkou Jf1,Je3 a ovládnutí pole d5, alespoň tak jsem si to myslel u online. 8...0-0 9.Vb1 Diagram

Po 9.Vb1

Gelfand hrál doposud docela hbitě, zatímco Grischuk velmi dlouho přemýšlel, aby nakonec zahrál velmi zajímavou myšlenku: [9.Jf1 Vb8!? s ...a6 a ...b5] 9...h6!? A teď se do přemýšlení ponořil Gelfand. Co to je za tah? Jaký má smysl? Uvidíme, že jde o velmi pěkný profylaktický tah 10.0-0 Rozumné rozhodnutí [10.b4 e4! 11.Jcxe4 (11.b5!? Sxc3 12.bxc6 Jxc6 13.Sxe4~~) 11...f5 a hle! Jezdec nemá kam skočit, proto tah ...h6 12.bxc5 fxe4 13.cxd6 e3!? 14.dxe7 exd2+ 15.Dxd2 Dxe7 a černý s volnými sloupci a aktivními figurkami stojí lépe] 10...a5 11.Jd5 Se6 [11...Jxd5?! 12.cxd5 Je7 a nyní má bílý dva plány, buď zahrát 13.b4 a nebo 13.a4 s Jc4, vždy s velmi dobrou hrou. Černého pěšcová formace dámského křídla je oslabena] 12.Jxe7+ s myšlenkou dostat druhého jezdce na d5 a ovládnout toto slabé pole. Těžko doporučit nějaký jiný plán. 12...Dxe7 13.Je4 Diagram

Po 13.Je4

13...Kh8!? To je pro mě tak trochu záhadný tah, jelikož lepší se jeví ...Kh7. Copak tam Grischuk viděl? Proč nechtěl králem jít na toto přirozené pole a pokrýt do zásoby pěšce h6? Moc jistý si nejsem, ale kdysi jsem řešil podobný problém a zvolil jsem stejně. Proč? Jelikož po ...Dd7 s myšlenkou ...Sh3 musí černý počítat s jistými taktickými nepříjemnostmi pole f6 (Jf6+). Třeba něco jako Dc1 a po ...Dd7 Sxh6 s Jf6+ atd. Dále pak je v některých variantách nepříjemné, že po b4 jde jezdcem z d5 uskočit s šachem na f6 a střelec g2 něco bere. Nuže, opět velká profylaxe. [13...f5?! 14.Jc3 by jenom oslabovalo černou pozici a hlavně by černý neměl silný plán ...Dd7 a ...Sh3; 13...d5?! 14.cxd5 Sxd5 15.Jf6+ Dxf6 16.Sxd5+/= a takovou pozici - silní střelci a lepší pěšcová formace - by s chutí Gelfand hrál hodně dlouho...] 14.Jc3 Dd7 15.Sd2 Vab8 Diagram

Po 15.Sd2 Vab8

namířeno na 16.Jd516.Dc1?! Tímto tahem se Gelfand rozhoduje pro tuto partii vykouřit dýmku míru. Vymění se nějaké figury a slabina d5 přestane mít význam. [16.Jd5 b5! 17.cxb5?! Vxb5 má černý velmi dobrou hru; 16.Ve1!? aby po...Sh3 nemusel měnit střelce; 16.Da4!? se mi osobně líbí nejvíce a na 99% bych tak hrál - s tlakem na dámském křídle a například po: 16...Jd4 17.Dxd7 Sxd7 18.b4 axb4 19.axb4 má bílý příjemnou koncovku] 16...h5 17.Sh6 Sh3 18.Ve1 S naprosto rovnou pozicí. Slabina d5 už není takovou slabinou po výměně Sg2 a černý má kdykoliv na Jd5 ..Je7 1/2-1/2

Partie

Tabulka

čtvrtfinále vážné rapid bleskové
Č1 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 А
Aronian ½ ½ ½ ½ 2 0 1 ½ 0
Griščuk ½ ½ ½ ½ 2 1 0 ½ 1
čtvrtfinále vážné rapid bleskové
Č2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 А
Radjabov ½ ½ ½ ½ 2 ½ ½ ½ ½ 2 1 0 0 ½
Kramnik ½ ½ ½ ½ 2 ½ ½ ½ ½ 2 0 1 1 ½
čtvrtfinále vážné rapid bleskové
Č3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 А
Kamsky ½ 1 ½ ½
Topalov ½ 0 ½ ½
čtvrtfinále vážné rapid bleskové
Č4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 А
Mamedyarov ½ ½ 0 ½
Gelfand ½ ½ 1 ½
polofinále vážné rapid bleskové
P1 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 А
Griščuk ½ ½ ½ ½ 2 ½ ½ ½ ½ 2 1 ½
Kramnik ½ ½ ½ ½ 2 ½ ½ ½ ½ 2 0 ½
polofinále vážné rapid bleskové
P2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 А
Kamsky ½ ½ ½ ½ 2 ½ ½ 1 0 2 0 0
Gelfand ½ ½ ½ ½ 2 ½ ½ 0 1 2 1 1
finále vážné rapid bleskové
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 А
Griščuk ½ ½ ½ ½ 2
Gelfand ½ ½ ½ ½ 2

Časový rozpis

5 květen - partie č.1, čtvrtfinále
6 květen - partie č.2, čtvrtfinále
7 květen - partie č.3, čtvrtfinále
8 květen - partie č.4, čtvrtfinále
9 květen - tie-break
10 květen - volný den
11 květen - volný den

12 květen - partie č.1, polofinále
13 květen - partie č.2, polofinále
14 květen - partie č.3, polofinále
15 květen - partie č.4, polofinále
16 květen - tie-break
17 květen - volný den
18 květen - volný den

19 květen - partie č.1, finále
20 květen - partie č.2, finále
21 květen - partie č.3, finále
22 květen - volný den
23 květen - partie č.4, finále
24 květen - partie č.5, finále
25 květen - partie č.6, finále

26 květen - tie-break / Zakončení

Odkazy

Oficiální stránky
On-line přenos (13.00 hodin)
On-line přenos na chessdom.com
Live webkamera
42x 1261x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (42) Aktualizovat
25.05.2011 09:36 | Autor neznámý

A komu včerejší partie připadala nudná ať se podívá na ChessBase na komentář Elshana Moradiabadiho.

25.05.2011 09:04 | Autor neznámý

Je zde ještě jedna - i když velmi problematická  - možnost, jak hráče přinutit k větší bojovnosti, totiž zavedení tříbodového systému. To by však znamenalo radikální zásah  a postavilo by to na hlavu logiku šachu, spočívající v tom, že se výhra a prohra hodnotí stejně jako dvě remízy. Je pravda, že by hráči asi museli  změnit styl hry a viděli bychom více rezultativních partií. Otázka však je, zda by takový zásah do tradic a  podstaty šachové hry nakonec neuškodil více než neatraktivní zápasy kandidátů...

25.05.2011 08:22 | Autor neznámý

 Podle mě by se měly hrát zápasy. Ale ne na předem daný počet partií, ale na počet partií vítězných. Jen se obávám, jak již jsem psal, že pokud by byl počet nutných výher výše než např. 3 - zápas by trval v dnešní době neúměrně dlouho... Jinak by se tím eliminovaly všechny nevýhody. Hráči by museli hrát na výhru a oproti turnaji by odpadly zápasy s již nemotivovanými hráči.

25.05.2011 08:20 | Autor neznámý

Fakt je, že jediný způsob, jak donutit hráče hrát na výhru je švýcar. V uzavřeném turnaji by bylo remíz taky neurekom, o tom si nedělám žádné iluze. A pokud by mělo na konci více hráčů stejně bodů, tak by si to rozdali v tie-breaku. Ale mi zápasový formát nevadí, každá partie může být rozhodující a nervy postupně přibývají. Samozřejmě mě to víc baví jako zaujatého fanouška než jako nezaujatého diváka.

25.05.2011 03:24 | Autor neznámý

  Poutnik: "Jste příliš ovlivněny průběhem současného klání. Kdyby ted hrál Aronian proti třebas Kramnikovi psali byste něco jiného."

Že se budou zápasy rozhodovat  v tie-breaku je z elo systému na první pohled zřejmé, zápas na 4 partie nemůže spravedlivě rozhodnout mezi hráči, kteří jsou ratingově blízko sebe. Není příliš velký rozdíl mezi vyřazovacími zápasy na 2 a 4 partie, pokud jsou soupeři vyrovnaní.

 

 

24.05.2011 23:25 | Autor neznámý

Jste příliš ovlivněny průběhem současného klání. Kdyby ted hrál Aronian proti třebas Kramnikovi psali byste něco jiného.

Turnaj je úplně zcestná možnost. Reálná hrozba spekulací popř. nulové motivace některých hráčů v závěrečných kolech by mohla ovlivnit výsledek takovým způsobem, který se na takové akci jakou je prostě nelze akceptovat.

 

24.05.2011 23:07 | Autor neznámý

Jsem zvědavý, co předvede Magnus v Rumunsku, zda dalším svým výkonem podpoří svá kritická slova.

Také jsem přesvědčen, že většina fanoušků šachovnic si nenechá finále s Anandem ujít. Jakou bude mít zápas prestiž, se teprve uvidí.

24.05.2011 22:14 | Autor neznámý

Švýcar by byl sice bojovnější, ale každý hráč by měl jinou skladbu soupeřů a žádné pomocné kritérium to nesrovná úplně spravedlivě. Navíc při lichém počtu kol bude mít někdo víckrát bílé a jiný černé. Nejlepší by byl, jak tu už mnohokrát padlo, dvoukolový uzavřený turnaj. Osm účastníků a pro větší atraktivitu hrát obě kola jako samostatné turnaje s cenami za umístění s odstupem několika měsíců (kdo by neuspěl v prvním turnaji, mohl by zabojovat o cenu ve druhém), ale vyzývatel by se určoval podle součtu obou kol.

24.05.2011 21:21 | Autor neznámý

Tam hrozí nějaké to vypouštění v posledním kole. Open může být maximálně kvalifikace pro, dejme tomu semifinále turnaje kandidátů - a tam by těch partií mělo být alespoň osm. když už ne dvanáct, jako dříve. Pokud by se v openu kvalifikovali finalisté, i zde by ten možný podivný průběh posledního kole mohl být zavádějící. Problém jsou peníze, hráči si představují, že za dlouhý zápas by měli dostat víc, ale může se snadno stát, že už tohle sponzory i diváky pomalu přestane zajímat.

24.05.2011 20:41 | Autor neznámý

Celý cyklus je jednoznačně zklamáním. Pochybuji, že ti co to platí, mohou být spokojeni. Koho může uspokojit, když bílý udělá schválně nelogický tah Se2, aby soupeř musel přemýšlet, co má za lubem, a po někalika tazích posune střelce na pole d3 se ztrátou tempa? Jak zde již bylo napsáno, měl by vyzývatel vzejít z openu. Zápas o titul pak hrát alespoň na 12 partií.

24.05.2011 19:52 | Autor neznámý

Dovolil bych si oponovat. Šachy jako takové, na remízu nikdy nezhynou. Na vině je špatný soutěžní systém, který nemotivuje hráče hrát na výhru. Jak zde bylo již mnohokrát zmíněno, například open by tento problém jednoduše a elegantně vyřešil. Hrát v opnu na remízu a zároveň chtět být první, je nemožné. V zápase naopak k tomu stačí pouhá jedna výhra z x partií.

24.05.2011 19:43 | Autor neznámý

 Jsou to špičkoví velmistři a zahájení hrají jedno zahájení. Proč se nepokusí o jiná? Jsou neodvážní. Podívejme se na Fischera v Reykjavíku...Někde je chyba. 

24.05.2011 19:33 | Autor neznámý

To říkal, prosím, dobrý den, Cupablanka.

24.05.2011 17:39 | Autor neznámý

 Neříkal někdo, že šachy umřou na remízovou smrt? Ani bych nechtěl vidět zápas dejme tomu na 10 vítězných partií. V podání dnešních nejlepších šachistů by takový zápas trval minimálně celý rok...

24.05.2011 16:54 | Autor neznámý

už skončila...

24.05.2011 16:04 | Autor neznámý

Velmi pěkně rozestavil Gríša svoje figury. Jezdec na d3, střelec tlačí na e6. Černý musí čekat a bílý může hrát na obou křídlech...

Dneska partie jen tak neskončí.

24.05.2011 15:38 | Autor neznámý

Ne, ne. (2-3 pěšce) 1 pěšec je velká distance.

24.05.2011 15:36 | Autor neznámý

Navíc pak může černý zesílit tlak na e5 tahy Sd7-c8 a Jf8-d7. To mi připadá móóc zdlouhavé.

24.05.2011 15:34 | Autor neznámý

Bílý stojí lépe, ale otázka stojí - stojí o tolik lépe, aby porazil Gelfanda? Obávám se, že to by musel mít tak 2-3 pěšce navíc, pak by se o tom snad dalo uvažovat

24.05.2011 15:27 | Autor neznámý

Tak Gelfand zcela systematicky připravuje e6-e5, Griščuk proti plánu Sc7, Vfe7, e5 může dát prostě De2 a třeba zatlačit a4, b5. Toto bych na rychlou, nudnou remízu netipoval.

24.05.2011 15:26 | Autor neznámý

samo, že v b) je nevidím.

24.05.2011 15:25 | Autor neznámý

Já v pozici po 17.Vfe1

a) nevidím neslovesnou nabídku remízy.

b) a ani nevydím, že se bílý nemůže pohmout dopředu.

24.05.2011 15:21 | Autor neznámý

Vypadá to, že se zase nikdo nepohne dopředu jako první a bude brzy remis. i vzhledem k tomu času.

24.05.2011 15:18 | Autor neznámý

Otázkou je, zda to pak nebude plonková desítka.

Teď na chessok opět nabízeli 15.... e5, ale hrál Vae8.

24.05.2011 15:17 | Autor neznámý

 Buď se přenos zasekl, nebo Griščuk děsně plýtvá časem anebo je tam nějaká non-verbální nabídka remízy?

24.05.2011 15:02 | Autor neznámý

Boris si prostě možnost postupu e6-e5 nechává až jako trumf hluboko do koncovky

24.05.2011 14:59 | Autor neznámý

Vypadá to, že 10.... f6 nebyla příprava e6-e5, ale obrana před Jf3-e5.

24.05.2011 14:57 | Autor neznámý

Jo, tak to bylo za 3 pěšce, ale já bych se takové varianty neleknul!

24.05.2011 14:56 | Autor neznámý

 No, a Griščuk vyrovnává na čas. 

24.05.2011 14:55 | Autor neznámý

Pane Novák ...

Ty Vaše novinky se neiznačují N, ale ? nebo ?? a slengově se jím říká "plundry" !!!

24.05.2011 14:51 | Autor neznámý

 Bond (James)

Tato varianta, i když snad třetí pěšec nějak padne
12. ... e5 13. dxe5 fxe5 14. Nxd5 cxd5 15. Qxd5+ Kh8 16. fxe5

24.05.2011 14:44 | Autor neznámý

Robert: nevyrovanal, pravda. Tak nějak automaticky jsem počítal, že zahraje e5. Vf7 mi přijde podivné, Boris se prostě bojí - řekl bych, že tohle je klíčový moment zápasu.

24.05.2011 14:33 | Autor neznámý

Re: Dočkáme se opět nějaké novinky?

V každé partii, pokud neskončí předčasně je vždy nějaká novinka, 3. partie b7-b5.

I v mých partiích se vždy mezi 5. až 15. tahem najde novinka. Na 95%, ale kdo ji udělá (já nebo soupeř), prohraje.

24.05.2011 14:23 | Autor neznámý

Taky mi e5 připadá za černého OK. A kde je tam oběť koně za 3 pěšce? Snad maximálně za 2. Asi se černý bál oslabení pole e6 po Jd4, ale dvojka střelců je dvojka střelců.

24.05.2011 14:18 | Autor neznámý

 No jistě, tam byla oběť koníka za tři pěšce

24.05.2011 14:16 | Autor neznámý

Pavel: asi se Boris obával nějaké oběti přes d5

24.05.2011 14:15 | Autor neznámý

Motor jsem si nepustil (a nepustím), stejně musím za chvíli jít. Ale důsledky tahu e5 mi připadají naproto o.k. pro černého. A potom ta dvojka střelců může dostat křídla.

24.05.2011 14:11 | Autor neznámý

Honza: právě nevím jestli černý vyrovnal... I proto, že Gríša má málo spotřebovaného času (jinak hodně dumá) tak tahá domácí přípravu a pochybuji, že by byla směřována do ramízy. Naopak Boris musí přemýšlet a mazat soupeřovu přípravu. Jeho čas není rovněž OK. Musí propočítat důsledky tahu ...e5

24.05.2011 14:00 | Autor neznámý

Robert: souhlasím, že v tomto zápase má zatím jasnou psychologickou převahu Griščuk. projevilo se to ve 4. partii, kdy se Gelfand asi bál zkoušet vyrovnanou pozici dál. Teď se zdá, že černými vyrovnal, Griščuk mu jistě nabídne remis - a uvidíme.

24.05.2011 13:49 | Autor neznámý

Myslím si, že dneska to bude nepříjemný boj pro Gelfanda...

Pavel: To je zajímavé informace. Hrát zápas s někým s kým se nedaří je velmi náročné.

Gríša je šikovný psycholog, on velmi dobře ví, kdy a co a jak dělat.

24.05.2011 13:39 | Autor neznámý

Nebylo tady ještě zmíněno, ani já jsem s tím v tipech nekalkuloval, na co mne upozornil Jirka Dufek, že dosavadní vzájemné skore je šíleně v neprospěch Gelfanda (-8).

24.05.2011 13:39 | Autor neznámý

Dnes to asi zase dotahají někam do 20. tahu a dají to za remis.