Strach nad městem

31.03.2011 13:02 | ME jednotlivců 2011

Případ francouzského podvádění má vliv na atmosféru ME v Aix les Bains. Účastníci (mj. Svidler, Vallejo, Gustafsson nebo Muzyčuk) podepisují otevřený dopis Evropské šachové unii (ECU), ve kterém požadují zpřísnění pravidel z o...

Případ francouzského podvádění má vliv na atmosféru ME v Aix les Bains. Účastníci (mj. Svidler, Vallejo, Gustafsson nebo Muzyčuk) podepisují otevřený dopis Evropské šachové unii (ECU), ve kterém požadují zpřísnění pravidel z obavy o porušování pravidel ze strany jejich soupeřů. Mimo jiné: dovolit rozhodčím, aby v případě podezření mohli prohledat kapsy hráče, vstup do sálu bez všech elektronických přístrojů (mobily atd.), odpojení elektronických šachovnic, pokud si to bude hráč přát. Tento čin je jasným znamením, že šachový svět zoufale potřebuje lepší opatření proti podvádění, než má doposud.

8. kolo

Opět jsme o krůček blíže finále, tlak na nervovou soustavu se zvyšuje. Vladimír Potkin sice udržel na prvním stole proti Wojtaszkovi svoji neporazitelnost, ale vzhledem k druhé remíze v řadě už musí oželet samostatné vedení v turnaji. Na dvojce úřadoval černými čtvrtý nasazený Nikita Vitiugov a s Denisem Khismatullinem si připsal celý bod. Přidali se i další a vedoucí špička disponující po osmém kole 6,5 body se rozšířila na šest statečných.

Naši opět malinko přeskupili své síly. První prohru v turnaji zaznamenal David Navara, když černými nestačil na domácího velmistra Tigrana Gharamiana a zůstal na pěti bodech. Naopak výhrami si poskočili Zbyněk Hráček s Viktorem Lázničkou na 5,5 bodu a od špičky mají jednobodový odstup. Zbyněk Hráček opět předvedl jak není dobré proti němu vyvíjet střelce na g7, Viktor Láznička konečně prolomil smůlu a nadějně rozehranou partii dotáhl do vítězného konce. Z houpačky 1-0-1-0-1-0-1 seskočil Vlastimil Jansa díky remíze s arménským velmistrem Zavenem Andriasianem.

Na dnešním on-line uvidíme tři naše hráče. Zbyňka Hráčka čeká černými turnajová jednička Peter Svidler, o tři stoly dále nastoupí Viktor Láznička bílými proti velmistru Beliavskému. Na dvacátém osmém stole čeká Davida Navaru elově nevýrazný, ale dle dosavadních výsledků nebezpečný rumunský mezinárodní mistr Alexandru Manea (2392).

Los 9. kolo

Rd.Bo.No.NameRtgPts. ResultPts. NameRtgNo.Group
9131GMSvidler Peter 2730 GMHracek Zbynek 263156
9283GMNavara David 27225 IMManea Alexandru 2392220
91613GMLaznicka Viktor 2688 GMBeliavsky Alexander G 261968
960153GMJansa Vlastimil 2513 GMGeorgiev Kiril 266632

ČR

SNoNameRtgFED12345678Pts.Rk.Group
3GMNavara David2722CZE½1½1½½105.059
13GMLaznicka Viktor2688CZE½1½½½1½15.549
56GMHracek Zbynek2631CZE1101½1015.529
153GMJansa Vlastimil2513CZE1010101½4.5139

Slovensko

SNoNameRtgFED12345678Pts.Rk.Group
103GMFtacnik Lubomir2578SVK1½½01½½04.0220
126GMMarkos Jan2546SVK1½0½1½104.5145
136GMPetrik Tomas2536SVK1100½½014.0197
176IMMichalik Peter2471SVK1½½0101½4.5149
221IMMazur Stefan2388SVK0110½10½4.0201
229FMCsiba Dominik2378SVK½½00101½3.5279

Komentuje GM Petr Hába

Mikhalevski,Victor (2584) - Láznička,Viktor (2688) [E00]
12th ch-EUR Aix-les-Bains FRA (8), 30.03.2011
[GM Petr Hába]

1.d4 Jf6 2.c4 e6 3.g3 Partie měla určitě i vedlejší náboj. Oba soupeři totiž principiálně zastávají bílé figury v Katalánské variantě dámského gambitu. Bylo proto jistě zajímavé sledovat, kterou variantu považuje Viktor za nebezpečnou pro bílé. 3...c5 4.d5 Ano, oba dávají přednost tomuto postupu s přechodem do struktur Benoni. 4...exd5 5.cxd5 b5 Pěšcová protihra na dámském křídle bývá v podobných pozicích plánem černého, je otázkou, zda-li takto může postupovat i na úkor zanedbávání vývinu figur. 6.e4!? Móda partií poslední doby. Protiúder v centru bývá často dobrou odpovědí na akci soupeře na křídlech. 6...Jxe4 7.De2 De7 8.Sg2 Jd6 9.Se3 Ja6 10.Jc3 b4 11.Ja4 Sb7 [Hlavním postupem v této poměrně časté pozici bývá pouze snaha o dokončení vývinu 11...g6 , což použil černý například v partii Moiseenko,A (2650)-Carlsson,P (2514) Plovdiv 2008.] 12.Jxc5 Diagram č.1

Diagram č.1

Nový tah, který dle mého názoru nedává bílému zádnou výhodu. V duchu oběti pěšce bylo spíše 12.Jf3 se snahou o co nejrychlejší vývin figur, zatímco černý může mít ještě problémy s nehrajícím královským křídlem. 12...Jxc5 13.Sxc5 Sa6! 14.Dxe7+ Sxe7 Nyní se dostane černý rychleji k rošádě, zárověň brání soupeři v té jeho. 15.Vc1?! Po kasírování pěšce 15.Sxb4 Vb8 by měl za něj Láznička jistě velmi dobrou kompenzaci. Stále se mi více zamlouvá okamžité 15.Jf3 15...0-0 16.Jh3 Vae8 Opticky se zdá výhodnější jít na toto pole druhou věží, ale černá věž na a8 mohla být někdy terčem bílého střelce g2 při možném postupu d5-d6. 17.Kd1 Jc4 18.Sd4 b3 19.axb3 Ja5 20.Vc7 Diagram č.2

Diagram č.2

Přímo do jámy lvové, ale jiz je těžké navrhnout něco lepšího. 20...Jxb3! [Při svém posledním tahu se asi chtěl Mikhalevski vykoupit za pomoci oběti kvality po lákavém 20...Se2+ 21.Kxe2! (21.Kc2?! Sg4 22.Vxa7 Sf5+ 23.Kd1 Jxb3 24.Sc3 Sc5 vypadají černé figury již moc hrozivě.) 21...Sd6+ 22.Kd3 Sxc7 23.b4 s kvalitou pouze za jednoho pěšce, ale kompenzací ve slabém černém pěšci "a".] 21.Sc3 Sc5 22.Vxd7 Sb5 23.Vc7 Sb6 24.Vb7 [O něco lepší bylo moc s odevzdáním kvality neotálet postupem 24.Vc6!? Ja5 25.Sb4 (Opět není tak dobré zachraňovat svoji věž po 25.Sxa5 Sxa5 26.Vc5 , neboť po 26...Vb8 by měl černý velmi nebezpečnou iniciativu za ztraceného pěšce.) 25...Jxc6 26.Sxf8 Sa4+ 27.Kc1 Je5 i když i tady má černý přes materiální nevýhodu jasnou převahu.] 24...Jc5 25.Vxb6 axb6 26.Jf4 Diagram č.3

Diagram č.3

26...Je4?! Zdá se logické zbavit soupeře dvojice střelců. [Mnohem důraznější bylo ale vrátit jezdce zpět na okraj šachovnice: 26...g5!, protože nemůže na h5 pro Se2+, musel by pasivně 27.Jh3 a po 27...f6 by Lázňova výhra trvala pravděpodobně o dost kratší dobu.] 27.Sxe4 Vxe4 28.Kc2 Vd8 29.h4 f6 30.Va1 Va4 31.Ve1 Sc4 32.Vd1 Kf7 33.h5 Vd7 34.Vd4 Sb5 35.Vd1 Ve4 36.Va1 Sc4 37.Vd1 Ve8 38.Vd4 Vc8 39.d6 g5 40.hxg6+ hxg6 41.Jd3 Se6 42.Kd2?! Diagram č.4

Diagram č.4

Dovoluje výměnu věží a tím jsou možnosti spojené se silným volným pěšcem "d" prakticky vyčerpány, i když ne zcela. Rozhodně bylo lepší ponechat si věže na šachovnici a po 42.Jb4 Vc4 43.Vd2 Vc5 doufat ještě v tuhý odpor. 42...Vc4! 43.Vxc4 Sxc4 44.Sb4 g5 45.Je1 Ke6 46.Jc2 Vh7 47.Ke3 Vh1 48.Jd4+ Kd7 49.Jc2 Vd1 50.Jd4 Sg8 51.f4 Sh7 52.f5 Sg8 53.Jf3 Sd5 [Zde černý propásl moment, jak rychle kasírovat jednoho z bílých pěšců: 53...Vf1!? 54.g4 Sd5 55.Jd2 Vf4 56.Sc3 Vxg4 57.Sxf6 Kxd6 s jednodušší výhrou, než v partii.] 54.Jd2 [Zajímavá byla snaha zaútočit na slabinu f6 pomocí manévru 54.Jh2!? Vg1 55.Kd4 Sc6 56.Jg4 Vxg3 57.Jxf6+ Kc8 , po čemž by asi ani trik 58.d7+!? Sxd7 59.Jd5 b5 by nestačil k záchraně partie.] 54...Vg1 55.Kd4 Sb7 56.Jc4 Kc6 57.Je3 Vxg3 58.Kd3 Kd7 59.Sc3 Diagram č.5

Diagram č.5

59...Vf3?! Koncovky na půlminutě se nehrají žádné ze stran dobře. Určitě bylo lepší okamžité 59...g4! 60.Sxf6 g4 61.Se5 g3 62.Kd4 Sc6 63.b3 Sb7 64.f6 Ke6 65.d7 Kxd7 66.f7 Vxf7 67.Sxg3 Vf3 68.Se5 Kc6 69.Kd3 Sc8 70.Sd4 Se6 71.Kc3 Vh3 72.Kb2 Kb5 73.Kc3 Ka5 74.Kb2 Vf3 75.Sc3+ Kb5 76.Sd4 Vf4 77.Sg7?! Diagram č.6

Diagram č.6

Ztrácí posledního svého pěšce a tím i zbývající malinkou naději na záchranu partie. [Nešlo 77.Kc3?! pro okamžité 77...Sxb3!; Nejlepší obranou bylo vyčkávání 77.Jc2!? Vf3 (77...Sf5? by totiž mohlo vést k teoreticky remízové pozici po 78.Se3! Vf1 79.Jd4+ Ka6 80.Jxf5 Vxf5 81.Ka3 , i když i toto se dá při omezeném čase prohrát.) 78.Sc3 (78.Je3!?) 78...Vf2 (78...Kc5 79.Sd4+) 79.Sd4 Vg2 80.Kc3 Vg3+ 81.Je3 Vh3 82.Kb2 kdy stále není vidět, jak by měl černý rozebrat pevnost soupeře.; 77.Sc3 Vf2+ 78.Ka3 Kc5-+] 77...Vb4! Nyní si asi Viktor oddechl, neboť výhra je již velmi snadná. 78.Jc2 Vxb3+ 79.Kc1 Kc4 80.Sf8 Sf5 81.Ja3+ Kd5 82.Kd2 b5 83.Se7 Sh7 84.Sf8 b4 85.Jb5 Vb2+ 86.Ke3 b3 87.Jc3+ Kc4 88.Jd1 0-1

Gharamian,Tigran (2650) - Navara,David (2722) [B94]
12th ch-EUR Aix-les-Bains FRA (8), 30.03.2011
[GM Petr Hába]

1.e4 c5 2.Jf3 d6 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jf6 5.Jc3 a6 6.Sg5 Jbd7 7.f4 Dc7 8.Df3 h6 Navarovo oblíbené uhýbání z hlavních, nejostřejších variant Najdorfovy sicilské, které mohlo s přehozením tahů vzniknout po [8...e6 9.0-0-0] 9.Sxf6! Diagram č.7

Diagram č.7

[Na tomto místě nemá moc smysl ustupovat střelcem 9.Sh4 , což už se v Davidově praxi vyskytlo: Kanovsky,D (2489)-Navara,D (2718) Ostrava CZE-ch 2010.] 9...Jxf6 10.f5! Dc5 11.0-0-0 g5 12.e5! Diagram č.8

Diagram č.8

Nová, velmi slibná oběť pěšce. [Zdá se, že ostatní pokračování, jako např.: 12.Jd5 z nedávné partie Petr,M (2511)-Raznikov,D (2326) Olomouc 2010, nedávají moc šancí přímo ohrozit černou pozici. Je docela dobře možné, že byl Gharamian dobře obeznámen s těmito partiemi a svým postupem dostal černého trochu pod tlak.] 12...Dxe5 13.g3 g4 14.Df2 h5 15.Kb1 Sh6 16.Ve1 Dc5 17.Sg2 Sd7?! Diagram č.9

Diagram č.9

Nevím, zda-li tento tah měl v úmyslu dokončit vývin pomocí dlouhé rošády nebo ne. V každém případě po něm přibudou starosti s krytím dámského křídla. [Po přirozenějším 17...Sg5 by si mohl bílý vybrat mezi postupným stupňováním tlaku na černou pozici tahem 18.Vhf1 (, nebo rovnou se vrhnout do oboustraně nebezpečných zápletek s obětí figury 18.De2!? e5 19.fxe6! Dxd4 20.exf7+ Kxf7 21.Vhf1 s kompenzací za obětovaný materiál.) ] 18.De2! 0-0 19.Jb3 Dxf5 20.Vhf1 Dg5 21.Dxe7 Vae8 22.Dxd6 Vxe1+ 23.Vxe1 Ve8?! Nechává pěšce dámského křídla na pospas osudu. Protihra dámy s dvojicí střelců se ale ukáže jako nedostatečná. [Lépe bylo se smířit s pasivní pozicí tahem 23...Sc8 , i když po 24.a4 je výhoda na straně bílého.] 24.Vxe8+ Sxe8 25.Sxb7 De3 Diagram č.10

Diagram č.10

To bylo úmyslem černého při svém 23. tahu. Silné hrozby soupeřových figur ale černému bohužel nedovolují posbírat bílé pěšce na královském křídle. [Po 25...a5 26.a4 by na dlouho pěšec neunikl svému osudu.] 26.a4 Dg1+ 27.Ka2 Sg7 28.De7 Sd7 [28...Dxh2 by totiž vedlo ke ztrátě figury po 29.Je4] 29.Jd5 Df2 30.Dd8+ Kh7 31.Jxf6+ Dxf6 32.Dxf6 Sxf6 33.Jc5 1-0

Korobov,Anton (2647) - Zhigalko,Sergei (2680) [E12]
12th ch-EUR Aix-les-Bains FRA (8), 30.03.2011
[GM Petr Hába]

1.d4 Jf6 2.c4 e6 3.Jf3 b6 4.a3 Sa6 5.Dc2 Sb7 6.Jc3 c5 7.e4 cxd4 8.Jxd4 d6 9.Se2 Jbd7 10.0-0 Vc8 11.Vd1 a6 12.Se3 Se7 13.f4 0-0 14.Vac1 Dc7 15.f5 e5 16.Jb3 h6 17.Db1 Sc6 18.Jd2 Db7 19.b4 b5 20.a4 Da8 21.axb5 axb5 22.cxb5 Sb7 23.Db3 d5 24.Va1 Vxc3 25.Dxc3 d4 26.Vxa8 dxc3 27.Va7 Vb8 28.Jc4 Sxb4 29.Vb1 Sf8 30.Sf3 Jc5 31.Jxe5 Jfxe4 32.Vb4 Sd5 33.Vd4 Vxb5 34.Vxd5 Vb1+ 35.Vd1 c2 Diagram č.11

Diagram č.11

V předcházejících komplikacích Sergej Zhigalko obětoval celou věž a vsadil vše na svého postouplého pěšce. 36.Vf1? Následující část partie proběhla již pod nedostatkem času u obou soupeřů. [Jediným tahem, který vedl k výhře bylo 36.Vc1! Jb3 (Podobný trik, který mohl černému vyjít v partii 36...Jd2!? je nyní nedostačující pro 37.Sxd2 Jb3 38.Vc7! s likvidací pěšce c2.) 37.Sxe4 Vxc1+ 38.Kf2 a dva střelci si poradí s nebezpečně postouplým pěšcem černého.] 36...Jb3? Tento tah mohl prohrát, jak uvidíme několika možnými způsoby. [Záchrana spočívala v odlákání střelce e3 z důležité diagonály nádherným tahem 36...Jd2!! s hrozbou matu. A po 37.Sxd2 teprve nyní 37...Jb3! 38.Sc1 Sc5+ 39.Kh1 Sxa7 40.Se4 Vxc1 41.Vxc1 Jxc1 42.Sxc2 by vedlo k naprosto remízové pozici.] 37.Sxe4 Sc5 Nyní má napadená bílá věž možnost odšachu. 38.Va8+ Kh7 39.f6+ g6 40.g3?? Diagram č.12

Diagram č.12

Poslední kontrolní tah zcela vypouští výhru, kterou mohl vítěz turnaje v Pardubicích dosáhnout hned několika způsoby: [nejjednodušším 40.Vxb1 Sxe3+ 41.Kh1 cxb1D+ 42.Sxb1 s čistou věží navíc.; Nebo i dostačujícím 40.Kf2 Sxe3+ 41.Kxe3 Vxf1 42.Sxc2 sice jen s figurou, ale také jasnou výhrou.] 40...Sxe3+ 41.Kg2 Vxf1 42.Sxc2 Vf2+ 43.Kh3 Vxc2 Takto vyvázl bílý dokonce s figurou méně. Jeho silný pěšec "f" mu ale zajišťuje protihru, dostatečnou k remíze.

Shimanov,Aleksandr (2550) - Salgado Lopez,Ivan (2630) [E06]
12th ch-EUR Aix-les-Bains FRA (8), 30.03.2011
[GM Petr Hába]

1.d4 Jf6 2.Jf3 d5 3.c4 e6 4.g3 Se7 5.Sg2 0-0 6.0-0 dxc4 7.Dc2 b5 8.a4 b4 9.Je5 Dxd4 10.Sxa8 Dxe5 11.Sf3 Sa6 12.Sf4 Da5 13.Jd2 b3 14.Dc1 Db4 15.Se5 Jd5 16.e4 Diagram č.13

Diagram č.13

Salgado nemíní ustupovat s napadeným jezdcem z centra a zahajuje komplikace, které ho měly přivést k rozhodující výhodě. 16...Jc6! 17.Sxg7 Kxg7 18.exd5 Jd4?! Dává soupeři trochu naději, vymanit se ze sevření. [Po nejsilnějším 18...Sg5! 19.Vd1 (19.dxc6 Sxd2 20.Dd1 c3 je také celkem jasné.) 19...Jd4 20.Sh5 exd5 by šachovnice vzhledem k počtu černých figur velmi potemněla.] 19.dxe6?! Diagram č.14

Diagram č.14

Přehlíží celkem jednoduchý závěrečný úder. [Delší odpor v horší pozici mohl klást Shimanov po 19.Sd1 exd5 (Nyní na 19...Sg5 uz lze 20.f4) 20.Jf3 .] 19...Dxd2! 0-1

Cheparinov,Ivan (2664) - Parligras,Mircea-Emilian (2598) [B90]
12th ch-EUR Aix-les-Bains FRA (8), 30.03.2011
[GM Petr Hába]

1.e4 c5 2.Jf3 d6 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jf6 5.Jc3 a6 6.Se3 e6 7.g4 e5 8.Jf5 h5 9.g5 Jxe4 10.Jxg7+ Sxg7 11.Jxe4 d5 12.Jg3 e4 13.c3 Jc6 V divoké variantě, zasluhující pozornost především šachovým programů, přichází Parligras jako první s novým tahem. Doposud se hrávalo nejčastěji 13...Sg4 , je ale možné, že Cheparinov věnoval svoji přípravu právě tomuto tahu. 14.Jxh5 Se5 15.f4 exf3 16.Dxf3 d4 17.Sc4? Diagram č.15

Diagram č.15

Neopatrné přehození tahů, které přináší bílému zbytečné problémy. [Po logickém 17.0-0-0 Se6 by mohlo vzniknout nejasné postavení s možnostmi obou stran.] 17...De7 18.0-0-0 [Nepředvídatelný trik by mohl vést k výhodě černého po asi lepším 18.Vf1 Se6 19.Jf6+ Sxf6 20.gxf6 Dd7 21.De4 dxe3 22.Vd1 a nyní 22...e2!] 18...dxe3 Diagram č.16

Diagram č.16

19.Vhf1? [Rozumnější bylo zbavit dámu starostí o jezdce na kraji šachovnice šachem 19.Jf6+ Kf8 , i když i tady by si černý určitě na nic neztěžoval.] 19...Se6 20.Jf6+ Kf8 21.Sxe6 Dxe6 22.Dxe3 Sxf6! Nejjednodušší, i když měl Mircea i několik dalších slibných možností. 23.Dxe6 fxe6 24.Vxf6+ Ke7 0-1

Partie

Odkazy

Oficiální stránky ME jednotlivců 2011
Startovní listina
On-line přenos (15.00 hodin)
76x 1731x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (76) Aktualizovat
01.04.2011 14:12 | Autor neznámý

Kuřimák: Je to milionový název. Lze se těšit, že až příště vyhraje jeho bratr, budou senzacechtiví čtenáři číst: "VYHRÁL DRUHÝ MILIÓN!"

01.04.2011 13:39 | Autor neznámý

Ota Válek: Souhlas. Můj nejčtenější článek  v regionálním tisku, který snad četli všichni jeho čtenáři, a to jen díky skvělému nadpisu, měl poutavý název: VYHRÁL MILIÓN ! Byl to report o šachovém turnaji žáků, který vyhrál účastník jménem Jan Milión.

01.04.2011 13:28 | Autor neznámý

Bolku, titul "tajný spolupracovník" bych radil nepoužívat. V nás starších vzbuzuje smíšené pocity. V Česku se stejně všechno vykecá, takže se jeho SKRYTÁ IDENTITA stejně dřív nebo později prozradí. 

01.04.2011 12:46 | Autor neznámý

V 11:37 hodin jsem se poctivě zřekl autorství. Jméno autora nadpisu, našeho tajného pomocníka, nechám utajeno.

01.04.2011 12:26 | Autor neznámý

 Opravdu, kam ty na ty famózní nadpisy chodíš, bolku. Že ty se díváš na staré francouzské kriminálky? 

01.04.2011 12:23 | Autor neznámý

Já přesto na své pochvale důrazně trvám!Dnes už nikdo nemůže být originální. Bylo by zajímavé, zeptat se toho francouzského slavnějšího autora, od koho to šlohnul on. Třeba vede stopa až do Čech.

01.04.2011 11:57 | Autor neznámý

Skvělý název! Bolek je zkušený novinář, který ví, že dobrý název zvyšuje náklad, v tomto případě počet přístupů. Pokud se inspiroval u nejprodávanějších českých novin, zbývá už jen doplnit lehtivou fotografii

01.04.2011 11:37 | Autor neznámý

kuřimák: díky za pochvalu, rád jí předám opravdovému autorovi  

01.04.2011 11:25 | Autor neznámý

skvělý film! 

01.04.2011 11:05 | Autor neznámý

Ota Válek:

Je už na to skoro pozdě, ale dosud nikdo nepochválil bolkovi název článku.

01.04.2011 10:13 | Autor neznámý

Striktně vzato by se za úspěch dalo považovat pouze umístění alespoň odpovídající nasazení či lepší. Pan Markoš však hezky vysvětlil, že u nejvýše nasazených to je téměř nemožné. Pro českého fanouška je důležité, že naši tři nejlepší se drží na on-line. Doufejme, že dnes zabodují a budeme jim moci na on-line fandit i zítra.

01.04.2011 09:41 | Autor neznámý

marki: Váš názor beru. Trochu jsem to přehnal. Mám prostě raději openy, než uzavřené turnaje. Jsou divácky více atraktivní. Srovnávám - li například minulé otevřené mistrovství ČR v Ostravě s předchozími uzavřenými, tak jednoznačně u mě Ostrava open vítězí... Dále mi přijdou uzavřené turnaje tak trochu elitářské a se spoustou remíz. V openu už musí jít lepší hráč takříkajíc s kůží ven na trh. A takovou neustálou konfrontaci špičky s ostatními považuji za velmi prospěšnou všem šachistům a šachu vůbec.

01.04.2011 08:56 | Autor neznámý

 bolek: no Zbyněk rozhodně nehraje špatně, ALE aby byl spokojejn tak by aspoň jednu půlku ze zápasu Wojtaszek a Svidler musel uhrát...jinak měl hráče všechny pod 2600...ani Perfo si svoje neuhrál(i když jen velmi nepatrně.), takže výsledkově to je průměr...u něj budou klíčový poslední dvě kola...ty rozhodnou o úspěchu či neúspěchu...

David: bohužel podle mě nemůže být spokojenej ani se svojí hrou(několikrát zachraňoval, téměr prohranou partie s o třídu horšíma hráčema...u něj bohužel bída...(sám určitě spokojen není)

A Viktor: ten naopak...hra byla dobrá a většinou bojoval v lepší koncovce(tuším 3-4) o výhru a nikdy na ní těsně nedosáhl a byla z toho remíza...

PS: kdyby to dal David a Viktor dohromady, Viktorovo záhejí se středního hrou kterou tady má výbornou s Davidou koncovkou(kterou má tady excelentní) tak by z toho byl titul

01.04.2011 08:39 | Autor neznámý

JHK: dovolím si polemizovat, už jsem to chtěl napsat včera. Vzal jste to dost šmahem. Z naší výpravy určitě "vyčuhuje" Zbyněk Hráček. Hraje dle mého rozhodně velmi dobrý turnaj jak z pohledu dosavadního výsledku, tak i z pohledu předváděné hry.  

01.04.2011 08:15 | Autor neznámý

 Bohužel se naším na ME vůbec nedaří..nemluvil bych o úplným fiasku..,ale o neúspěchu na jedný z nějvětších akcí tohoto roku....Kluci určitě s výsledka spokojeni nejsou..(všichni hrajou pod svoje perfo), největší plus je že aspoň divákům předvedli napínavý boje do konce bez jakýkoliv rychlých remíz..fanoušky i přes ty výsledky určitě neztratí...

01.04.2011 08:05 | Autor neznámý

 @matman: Good! I když Kuřimáka mám rád. 

01.04.2011 08:05 | Autor neznámý

Medzi openom a uzavretým turnajom sú veľké rozdiely. v opene o 400 ľuďoch je výrazne väčšia šanca, že niekto sa zobudí s výnimočnou formou, ako v uzavretom turnaji o 10 ľuďoch. Gauss by o tom vedel rozprávať. Aby prvý nasadený vyhral turnaj o 400 ľuďoch, musí sa mu výnimočne dariť - musí urobiť výrazne vyššie perfo ako ten, kto chce vyhrať turnaj o 10 ľuďoch.

V skutočnosti prvých 30 Ľudí v Aix-les-Bains má perfo cez 2700. Ak je teda povedzme Svidler medzi nimi, hrá na svoj rating, aj keď to voľným okom vyzerá, že sa mu nedarí.

Preto si myslím, že o nejakom "vracaní hviezd do reality" nemôže byť veľmi reč.

 

31.03.2011 20:59 | Autor neznámý

OK. Taky se mně to nějak nezdálo. Ale v té rychosti jsem to už neprubnul. Neprubnul?! To bude asi zase špatně. Jsem asi nenapravitelnej...

31.03.2011 20:29 | Autor neznámý

Kuřimáku, trošku dolaď češtinu, "chrabě" místo chrabře a "omýlaný remízový problém" je dost špatný výkon v praktickém použití mateřského jazyka.

31.03.2011 20:28 | Autor neznámý

a)  Zřejmě silný turnaj.......

b) O tom jak bránit podvodům jsem opakovaně psal. Dokud nebude v pravidlech FIDE, že odmítnutí kontroly (třeba těch kapes) je to samé jako kontrola pozitivní, tak to nepůjde. Ale ne rozhodčí, ale komise (s lékařem), protože i jinde může mít el. zaříz. Prostě opsat pravidla dopingu na "el. doping" včetně komise, místnosti, trestů a vyhnutí se kontroly, že se trestá jako pozitivní nález. Donutit hráč se nesmí s odkazem na "slavná" práva a svobody, ale potrestat odmítnutí, je-li v legislativě, tak ano. Opakuji se, ale tak to jednou dopadne, jinak legislativně nelze. Bude to bohužel něco stát (komise s lékařem, vyhrazený prostor), jako stojí dopig. kontroly jinde. Nezbývá než, jako v dopingu při jiných sportech tresty, aby bylo odstrašující (zastavení záv. činn. od 2 let po doživotí).

c) ad Steve: Čeština - než číslo pádu, tak malá pomůcka: mě, mne, mně = nahraď:  tě, tebe, tobě.

31.03.2011 20:22 | Autor neznámý

Dnes škoda. Pozice byly docela nadějné. Hlavně Viktor se mi zdál OK; a jak správně uvádí plzeňák, tak Zbyněk nakonec také.  Tak alespoň můžu fandit Davidovi, aby se potvrdilo, že "závěr patří mistrům".

31.03.2011 20:09 | Autor neznámý

Zbyněk taky bohužel. Pěšec h6 byl řádně otrávený. Slušnou šanci na remízu dávalo 66...Jf6 (místo 66...Kxh6). Přitom pozice ještě o tah dříve byla vyrovnaná, po 65...Va7 nebo 65...d6 nemá černý vážnější problémy 

31.03.2011 20:01 | Autor neznámý

Jak u Viktora tak i u Zbyňka použili jejich soupeři v rychlosti super taktiku.

31.03.2011 19:58 | Autor neznámý

Viktor bohužel . Ale Zbyněk bojuje. možná jsem trochu optimistický, ale nestojí Svíďa už nějak podezřele?

31.03.2011 19:51 | Autor neznámý

Bohužel Viktorův král padl. Chrabě a uprostřed bitevní vřavy.

31.03.2011 19:50 | Autor neznámý

U Viktora to je pro mne šok. Doufal jsem, že bude uplatňovat volňáška a, ale dopadlo to, bohužel, úplně jinak.

31.03.2011 19:46 | Autor neznámý

jasně, tohle je dosti silný turnaj.

31.03.2011 19:45 | Autor neznámý

mate tady prece Juditu :-) ta je aspon pro me hrac absolutni svetove spicky, navic predvadi opravdu krasne sachy.

31.03.2011 19:43 | Autor neznámý

Po dnešku bude 7-bodových hodně. Poslední dvě kola nebudou o tom, komu se se štěstím podaří prolézt, ale o někom zdravě sebevědomém, který získá dva body. Adepti jsou dle mého Judita, Vallejo, Wojtaszek, Jobava.

31.03.2011 19:37 | Autor neznámý

MiM: souhlasím, pěkná nakládačka. Judit má velký tah na branku, který málokdo ustojí. Jinak to má pěkně načasované a do špičky jde v pravý čas. Myslím, že je dost hráčů, kteří se křižují pro zítřejší los, aby jí nechytli.

31.03.2011 19:36 | Autor neznámý

Oddílový kolega (resp. hostující cizinec) Wojtasek dnes zazářil. Probojuje se úplně do čela?

31.03.2011 19:35 | Autor neznámý

David dnes pěkně (povinně) vyhrál. Jen škoda, že si "užil" věžovky pouhý jeden tah.

31.03.2011 19:31 | Autor neznámý

Tak jsem po očku sice sledoval "naše", ale dnes to u mě vyhrála paní JP.
Tak to má být - útok od prvního možného momentu. Nevím, jestli soupeř udělal chybu, nepoužívám žádný motor, ani tomu nerozumím, ale líbilo se mi to.

31.03.2011 19:21 | Autor neznámý

U Viktora to vypadá asi na "patovou" situaci. Zbyněk asi bude muset hodně přesně bránit, i když možná?...

31.03.2011 19:00 | Autor neznámý

Otevřené turnaje vrací šachové hvězdy do reality. Když hraje špička neustále jen mezi sebou, tak jsou remízky dobré. V opnech jsou k ničemu. Z toho plyne jednoduchý recept na stále omýlaný remízový problém: Zrušit uzavřené turnaje, nebo je alespoň nepočítat do ela. Občas mě napadnou podobné zhovadilosti a předem upozorňuji, že nebudu na případné reakce reagovat. Zdraví Jirka Majer

31.03.2011 18:55 | Autor neznámý

Viktor přežil časovku!

31.03.2011 18:31 | Autor neznámý

Jo, openy jsou navíc únavné, nejde to moc hrát na krátké remízy, takže po takovém openu je takový špičkový velmistr pěkně unavený a leckdy neobhájí své ratingové postavení ani potom doma před  manželkou :)

31.03.2011 18:30 | Autor neznámý

 HH: To je..ale je to pro diváka škoda...vidět v takový švýcáráku třeba Anand, Calrsen, Aroniana a další esa by bylo fajn..

31.03.2011 18:28 | Autor neznámý

David sice vyhrál, ale tím se "jen" vrací na +3. To jistě není špatný výsledek, ovšem do první desítky to skoro jistě už nebude. Na tom je vidět, proč podobné turnaje nechtějí hrát hráči naprosté špičky, je velmi těžké obhájit své ratingové postavení.

31.03.2011 18:27 | Autor neznámý

 Lázňa chybuje...a navíc máš pořádnou časovku..

31.03.2011 18:15 | Autor neznámý

K diskusi o jiných hrách - Člověče nezlob se je taky dobré

31.03.2011 18:14 | Autor neznámý

Baadur si díky své typické nátlakové hře připisuje 7. David jde také tvrdě za výhrou.

31.03.2011 18:13 | Autor neznámý

 Navara už je jasně vyhranej...

31.03.2011 17:56 | Autor neznámý

Keby bolo go také rozšírené ako šach, boli by k už k dispozícii enginy naň. To nemá iné riešenie, len prísne kontroly. Významné turnaje aj nahrávať skrytými kamerami, aby sa po podaní protestu dalo analyzovať správanie obvinených. Ale to odpojenie šachovníc od onlinu by som tiež nepodporil, veľmi zvyšuje klikanosť - a tá láka platené reklamy. Časový posun by mal stačiť.

31.03.2011 17:55 | Autor neznámý

Apač: "Vážně uvažuju, že přesedlám na nějakou jinou deskovou hru. Neznáte někdo nějakou perspektivní?" A může být ta deska břidlicová? Pokud ano, zkus tuto hru. Nejen že nehrozí, že by ji počítače zničily, ale ani nehrozí, že by Tě zkontumoval rozhodčí za zazvonění mobilu :-)

31.03.2011 17:51 | Autor neznámý

 tak máš za 1z hvězdičkou...hlavně ty pády do pondělka nezapomeň, ať máš i ve škole za jedna

31.03.2011 17:51 | Autor neznámý

David vypadá dobře. Anton si nechal jen 7 minut na 20 tahů, tak jsem zvědav jak se s tím popere.

31.03.2011 17:51 | Autor neznámý

No a pak že mají šachisté paměť. Osobně bych se té "počítačové smrti" fakt nebál.

31.03.2011 17:37 | Autor neznámý

To jo, chytrý ... látka z 5. třídy.

31.03.2011 17:34 | Autor neznámý

 to teda jo...děláš chytrý a pak takovej trapas..

31.03.2011 17:32 | Autor neznámý

Ehm, opravdu nešťastný přehmat. Tak tedy znovu:

2. a 4. pád: Mě

3. a 6. pád: Mně

31.03.2011 17:30 | Autor neznámý

1. a 4. pád: Mě

3. a 6. pád: Mně

Zase tak těžký to není.

31.03.2011 17:29 | Autor neznámý

Partie Nisi - Wojtaszek na pětce je nádherně zamotaná.

31.03.2011 17:25 | Autor neznámý

Mě to tak nepřijde, zdá se mi, že i plno hráčů s ELem pod 2000 zná teorii hodně dobře. A na nejvyšší úrovni, tam mi domácí práce přijde jako jeden z hlavních faktorů úspěchu.

31.03.2011 17:24 | Autor neznámý

Viktor přemýšlí moc dlouho, asi nám chce předvést divoký závěr

31.03.2011 17:03 | Autor neznámý

Apač: osobně se na partie moc nepřipravuji, prostě přijdu, sednu a hraju. soupeřům asi příprava moc nevychází, jelikož mé znalosti teorie jsou na hraně 4-5 tahů. Pak nastává oběma, jak dle mého správně píše Milbo, hra "sám proti soupeři".

Na své úrovni osobně nevidím rozdíl mezi tím, jak jsem si zahrál šachy před patnácti lety a jak si je zahraju dnes. 

31.03.2011 17:01 | Autor neznámý

Go jsem zkoušel, není to špatný, ale moc mi to nešlo. Vždycky jsem myslel, že stojím dobře a na konci se to celé otočilo :) Zkoušel jste někdo ještě něco jinýho? Třeba z těch her, co jsou v Pardubicích na Czech openu?

Škoda, že se zatím víc nechytily Fischerovy šachy, ty mě opravdu baví.

31.03.2011 16:58 | Autor neznámý

Pokud chcete pouze odbourat teoretickou přípravu, stačí hrát Fischer random chess (což je podle mě varianta, která tu klasickou během !0ti let převálcuje). Samozřejmě velmistři se tomu brání, protože to mají narozdíl od nás běžných smrtelníků nazupané. Ale pro eliminaci nápovědy počítače budeš muset přesedlat na úplně jinou variantu (těch je přehršel, GO mezi ně patří).

31.03.2011 16:42 | Autor neznámý

Perspektivní a oblíbená je třeba "GO" :-D Ale jinak bych zdaleka nebyl tak pesimistický. Počítače jistě šachy výrazně ovlivňují v přípravě, analýze, nebo prostém tréninku, ale když si hráč sedne k šachovnici, hraje stále jen a pouze "sám proti soupeři". Ani sebelepší paměť mu nepomůže zapamatovat si většinu všech možných variant a každá příprava tak nutně jednou skončí (a většinou to není až tak pozdě...). Šachy se prostě mění. A "změna je život", ne? :-D

31.03.2011 16:41 | Autor neznámý

 Apač: počítače to už ovládly...nemuselo by být špatný až už budou šachy počítačem zcela ,,zničený,, prohodit střelce za koně v základním postavení...to pak se začne zase od znova:-)

31.03.2011 16:35 | Autor neznámý

Nečetl jsem sice, jaké tresty aktéři vyfasovali, ale osobně bych zastával nějaké exemplární tresty, které by působily preventivně. Kdyby třeba za prokázaný podvod hrozilo odnětí titulu a výmaz ELA  z databáze FIDE, myslím, že by nad takovými blbostmi ani nepřemýšleli. Přece jen, být GM s sebou přináší solidní výhody ( i když to nemám ozkoušeno ). Zase nadruhou stranu, proti takovým trestům by mohla brojit i federace, kterou reprezentují

31.03.2011 16:32 | Autor neznámý

Tak David nám stojí lépe, další dva vyrovnaně

31.03.2011 16:31 | Autor neznámý

Go

31.03.2011 16:21 | Autor neznámý

Je to tak, já osobně považuji šachy jako sport za vyřízené, počítače je zničili. A to i bez podvodů. Zdá se mi, že dneska v nich už místo logického uvažování rozhoduje hlavně paměť. Místo abyste museli v přípravě hloubat nad ohodnocením pozice, stačí se podívat, jaké vám počítač háže číslíčko. A to nemluvím o databázích zahájení a koncovek...

Vážně uvažuju, že přesedlám na nějakou jinou deskovou hru. Neznáte někdo nějakou perspektivní?

31.03.2011 16:19 | Autor neznámý

Feller přemýšlí již 20 minut, asi čeká na zprávu

31.03.2011 16:08 | Autor neznámý

Šachy mohou velmi rychle skončit v měřítku jakém ho známe dnes , a to díky počítačům , podvodům , neschopnosti FIDE , sytémovým chybám , nedávno skončil jeden velký turnaj atd atd. Proti podvodům se v podstatě bojovat nedá , možná na nějakém TOP turnaji , ale na nějakých nižších úrovních velmi těžce . Já to vidím velmi pesimisticky zvláště když to podpoříte těmi lidmi z FIDE , kteří nejsou schopni ani vytvořit pro laiky atraktivní boj o mistra světa ............... Myslím, že šachy byly atraktivní třeba v roce 1972 od té doby to jde z kopce.

31.03.2011 15:44 | Autor neznámý

Snaha zabránit podvodům je jistě velice chválihodná, ale začínám se trochu obávat "honu na čarodějnice". Stále se mluví o podvádění, ale přesné informace o tom, JAK se podvádí nikde nevidím (narážím i na případ GM Fellera, kde se mi vysvětlení podvodu zdá poněkud nedostatečné - což však může být způsobeno také mojí hloupostí :-D). Nejsem si jist, zda bez tohoto "JAK" je možné úspěšně bojovat s podvodníky...

Podvody však stranou a raději poctivě držet palce! :-P

31.03.2011 15:34 | Autor neznámý

" CTRL V " má něco do sebe .

31.03.2011 15:32 | Autor neznámý

Jinak Zbyněk už byl Stelios , dnes je zase Zyynej, Viktor je zase psaný jako Victor . Nějak se frantíkům nedaří.

31.03.2011 15:30 | Autor neznámý

některé tahy asi nenaskočí nikdy   , jede Vám Láznička a Hráček ??

31.03.2011 15:12 | Autor neznámý

ano posouvá. Je cca 15:12 a na on-line šachovnicích není ani tah. první tahy naskočí 15:15.

31.03.2011 15:09 | Autor neznámý

 Nějak mi to uniklo, na tomhle mistrovství se už přenos posouvá o 15 min?

31.03.2011 15:08 | Autor neznámý

Zpoždění přenosu o 15 minut mi připadá jako rozumný kompromis.

31.03.2011 15:01 | Autor neznámý

Kdyby se mě to jako hráče týkalo, taky bych byl patrně pro, ale možnost "vytržení" šachovnice ze "zásuvky" zásadně odmítám.

31.03.2011 14:52 | Autor neznámý

Zlepšení prevence a zpřísnění kontrol je nezbytné, a to nejen na vrcholové úrovni. Nemělo by však být dosahováno na úkor divácké atraktivnosti. Posun on-line o 15 min. je ještě snesitelný, zrušení přenosů však sotva.

31.03.2011 14:14 | Autor neznámý

Tu velmistrovskou petici související s kontrolami hráčů bychom také podepsali (s Viktorem a se Zbyňkem jsme se na podobná témata bavili, takže snad mám právo mluvit i za ně), ale dozvěděli jsme se o ní až dodatečně.