Anand podruhé za sebou vítězí černými!

21.10.2008 12:10 | Anand vs Kramnik

K překvapení mnohých se v 5. partii Kramnik opět pustil do Ananda stejnou variantou, jako ve 3. partii, a neměl to dělat! Anand uhnul jako první, když místo 15...Sd6 šel rovnou 15...Vg8, a v dalším průběhu získal podobně jako tři dny...

K překvapení mnohých se v 5. partii Kramnik opět pustil do Ananda stejnou variantou, jako ve 3. partii, a neměl to dělat! Anand uhnul jako první, když místo 15...Sd6 šel rovnou 15...Vg8, a v dalším průběhu získal podobně jako tři dny zpátky krásnou dynamickou pozici. V té se Kramnik i v důsledku výrazně horší časové spotřeby neorientoval úplně nejlépe a nakonec přehlédl krásnou kombinační možnost černého, kterou si Viši samozřejmě nenechal ujít. Tím zvýšil své vedení na 3,5:1,5, což už je výsledek, se kterým musí Kramnik neprodleně něco dělat!

Kramnikova volba zahájení je mi záhadou. Co od toho očekával? Chtěl světu dokázat, že varianta je černými méněcenná? Nebo snad objevil nějaké výrazné vylepšení třetí partie? Očekával, že Anand bude slepě následovat třetí partii? To všechno jsou otázky, na které může odpovědět pouze sám Kramnik. Jak bylo řečeno v článku k minulé partii (v úvodu od GM Illescase), jedno ze zlatých pravidel ruské šachové školy spočívá v tom, že po prohře má přijít uklidňující remíza. Není ovšem jedním z dalších pravidel této školy, že by se v zápase neměla opakovat varianta, kterou člověk již jednou prohrál? Pokud ne, tak velmi pravděpodobně po včerejšku bude, že by Kramnik do stejné varianty vlezl potřetí (aneb do třetice všeho dobrého), na to bych nevsadil ani starý boty! Vždyť Kramnik měl spolu se svými sekundanty na analýzu a přípravu nějaké 2 dny, kdo ví, jak dlouho analyzoval resp. zkoušel tuto variantu Anand, možná že i několik týdnů...

Partie

Kramnik - Anand
5. partie zápasu o MS
1.d4 d5 2.c4 c6 3.Jf3 Jf6 4.Jc3 e6 5.e3 Jbd7 6.Sd3 dxc4 7.Sxc4 b5 8.Sd3 a6 9.e4 c5 10.e5 cxd4 11.Jxb5 axb5 12.exf6 gxf6 13.0-0 Db6 14.De2 Sb7 15.Sxb5

15...Vg8 A je to tady, Anand přehazuje pořadí tahů a volí nejdříve vývin své královské věže! 16.Sf4 Teď by totiž černý mohl po 16.Vd1 zahrát 16...Sc5, např.: 17.a4 Ke7 se složitou hrou (po 17...Dd6 by černá dáma umožnila bílému tahy typu 18.Se3!); tah 16.g3!? se Kramnikovi pravděpodobně nechtělo hrát už jenom z psychologických důvodů, což nemusí platit pouze pro tento moment, ale prakticky pro celou partii. 16...Sd6 17.Sg3 Po okamžitém braní 17.Sxd6 Dxd6 s dalším 18.Vfd1 má černý k dispozici 18...e5! a po 19.Vxd4 Dxd4! 20.Jxd4 Sxg2= bílý nezabrání věčnému šachu. 17...f5! Černý okamžitě atakuje bílého střelce! 18.Vfc1 Po 18.Je5 by bílý sice "získal" černého černopolného střelce, jenomže po 18...Sxe5 19.Dxe5 f6! 20.De2 (20.Sxd7+ Kxd7 21.Df4 Vg5! je ještě horší verze) 20...Vg5!? 21.h4 Vg7 bude hrozba pochodu černých středových pěšců nad bílou armádou viset jako odsouzenci na šibenici... 18...f4 19.Sh4 Se7 20.a4 Sxh4 Zajímavé bylo rovnou 20...Dd6!? s myšlenkou zahrát Dd5 a útočit po diagonále h1-a8. 21.Jxh4 Ke7

Toto je, řekl bych, klíčová pozice partie. Doteď hráli oba hráči naprosto logické a snad i nejlepší tahy. 22.Va3 Tímto tahem bílý asi nemůže aspirovat na zisk výhody. Bílá věž se na třetí řadě neuplatní a brzy se bude muset vrátit zpátky. Otázkou zůstává, zda-li bílá má možnosti, jak bojovat o výhodu. Velmi dobře vypadá dle mého pokračování 22.Dh5!?, bílá dáma z pole h5 velmi účinně kontroluje důležitou 5. řadu a má zde i lukrativní pole typu e5 či c5. Podívejme se, co všechno by se mohlo v této pozici stát: 22...Dd6 23.Sxd7 (druhou možností je 23.Ve1!?, ale tady má černý při správné hře velmi dobré šance, např. 23...Dc5 (23...Dd5 vede do koncovky, která nemusí být pro černého úplně příjemná: 24.Dxd5 Sxd5 25.Vad1 Sxg2 26.Vxd4 Sc6+ 27.Kf1 Sxb5+ 28.axb5 Vg5 29.Vxf4 Ve5 (ve věžovce po 30.Vxe5 Jxe5 31.Jf3 Jxf3 32.Vxf3 Vb8 33.Vb3 Kd6 34.Ke2 se černý také ještě dost nadře) 29...Vxb5 30.Jf5+ Kd8 31.Jd6 Vb6 32.Vd1! f5 33.Vfd4 Va7 34.b4 a bílý má díky aktivním figurám nepříjemný tlak) 24.Dxh7 (24.Dxc5+ Jxc5 25.Vac1 Kd6= je úplná rovina) 24...Dd5 25.f3 Je5

V této pozici má černý již jen na první pohled krásnou hru. 26.Kf1 (26.Kh1?! umožňuje černému pěkný úder 26...Jxf3!, po kterém vznikají velmi kuriózní varianty: 27.Vac1
a)Možná že úplně nejlepší je 27.Jxf3!?, po 27...Dxf3 28.Vxe6+! Kxe6 29.Ve1+ Kd6 (velmi účinně vypadá 29...De3!? 30.Vxe3+ fxe3 31.Sc4+ Kd6 32.Sf1 Vae8! a opticky stojí černý na výhru. Paradoxně však bílý (snad) může vydolovat remízu, ke které vede neuvěřitelně dlouhá, nicméně prakticky forzírovaná varianta 33.Dxf7! (33.Dh6+ je výrazně slabší: 33...Kc7 34.Df4+ Kc8 35.Dxd4 e2 36.Sxe2 Sxg2+ 37.Kg1 Vxe2-/+ s přivyhranou pozicí černého) 33...e2 a teď bílý započne zběsilý hon na černého krále, který se prostě nemá kde schovat: 34.Df4+ Kc5 35.b4+! Kc4 36.Dc1+ Kb3 37.Db1+ Kxa4 38.Da1+ Kb5 39.Da5+ Kc4 40.Da2+ Kxb4 41.Dd2+ Kc5 42.Da5+ Kc6 43.Sxe2 Vxe2 44.Da4+ Kc5 45.Da5+ Kc4 46.Da4+ Kc3 47.Da3+ Kd2 48.Db2+ Kd3 49.Db5+ Ke3 50.Db3+ Kf2 51.Df7+ Ke1 52.Dxb7 Vgxg2 53.Db1+= s remízou. Nechce se mi věřit, že by černý někde neměl výhru, ale mně se ji prostě najít nepodařilo...) 30.Dh6+ Vg6 31.Dxg6+ fxg6 32.gxf3 Sxf3+ 33.Kg1 g5=/+ a bílý by snad měl udržet remízu, ačkoliv to ještě nebude úplně snadné;
b)27.gxf3?? Dxf3+ 28.Jxf3 Sxf3# je pěkné, ale poněkud nereálné...:-)
27...Jxh4 28.Dxh4+ Kd6! 29.Dxf4+ e5 30.Df6+ De6 31.Dxe6+ fxe6 32.Ve2 e4-/+ a i přes převahu pěšce má černý výrazně lepší vyhlídky, černí centrální pěšci nahánějí hrůzu větší než nadpozemské příšery...)26...d3 27.Dh5 d2 28.Vxe5 d1D+ 29.Vxd1 Dxd1+ 30.Ve1 Dd5= a pozice je zhruba v rovnováze, i když se v ní může stát cokoliv, materiál je stále poněkud nerovnoměrný)
23...Dxd7

24.f3! Černého zabijáka je potřeba co nejdříve omezit v působnosti. (Co se stane, když to neudělá, ilustruje kupř. následující varianta: 24.Vc4 Vac8 25.Vxc8 Dxc8 26.De5 Sxg2 27.Jf5+ (27.Jxg2?? si bílý samozřejmě dovolit nemůže, po 27...Dc6-+ by okamžitě prohrál) 27...Ke8 28.Jd6+ Kd7 29.Jxc8 Sh3+ 30.Kh1 Sg2+= a věčný šach) 24...d3! To je nejlepší (a zároveň možná jediná!) protihra černého, d-pěšec je najednou jeho hlavní zbraní. (Např. hamižné braní pěšce 24...Vxa4? v podstatě prohrává: 25.Vxa4 Dxa4 26.De5 Kf8

a nyní bílý udělá krásný tichý přípravný tah 27.h3!, kterým bílý uvolňuje svou věž od krytí první řady. Černý skoro musí 27...Da6 (27...d3? 28.Dd6+ Kg7 29.Vc7+- je zcela nehratelné), ale po 28.Dc5+ Ke8 29.Dxd4 Sc6 30.Dxf4+/- černí pěšci popadají jako hrušky; 25.De5 f6 26.Dxf4 Vac8 27.Vd1 (i po 27.a5 Vxc1+ 28.Vxc1 d2 29.Vd1 Vd8 30.Kf2 Kf7= má černý díky d-pěšci zcela postačující iniciativu) 27...Kf7 28.b4 Vgd8 29.b5 d2 30.De3 Dd4 31.Dxd4 Vxd4 32.f4 Vg8 33.Va3 Vxf4 34.Vxd2 Sd5 35.Vc2 Vxh4 36.Vc7+ Ke8 37.Vc8+ Kf7 38.Vc7+= a partie by nejspíše zaslouženě skončila věčným šachem. Kromě velmi zajímavého tahu 22.Dh5!? je neméně lukrativním pokračováním 22.g3!?, avšak jak už bylo řečeno výše, tento tah Kramnik v této partii prostě neměl na harddisku... Těšil jsem se, až vyjde analýza GM Illescase a já tak budu moci srovnat mé analýzy s těmi jeho. O to víc jsem byl překvapen, když jsem zjistil, že GM Illescas tento tah nejen že nerozebírá, ale dokonce vůebc neuvádí jako možnost! Přitom tah 22.Dh5!? mi stále přijde jako jedna z nejlepších šancí bílého. Uznávám ovšem, že jím navržené profylaktické 22.f3! je možná úplně nejsilnější, bílý se tím v mnoha variantách zbavuje nepříjemných možností černého. Ještě pro úplnost dodám, že okamžité 22.f3?! se nehodí, např. po 22...Sa6!? bílý asi vůbec nemůže 23.Sxa6, po 23...d3+ 24.Df2 Vxa6 stojí černý už výrazně lépe, díky tahu f3 je bílý jezdec úplně vyřazen ze hry. A stejně tak nemá cenu hned brát na d7, po 22.Sxd7 Kxd7 23.De5 má černý k dispozici jednoduché 23...Dd6, koncovka je za černého lepší, tím pádem dáma stejně musí krásné pole e5 opustit (23...Sxg2 možná není úplně jasné pro 24.Jxg2 f3 25.Df6 Vxg2 26.Kh1). Ono i po 22.Dh5!? je tah f3 spojený s odřezáním bílého jezdce, ve variantách s postupem d-pěšce to skutečně je trochu problém... 22...Vac8 To je nejlogičtější "vyvrácení" předchozího tahu bílého, černý se ujímá c-sloupce, což nakonec ve svých důsledcích rozhodne partii. Zajímavé bylo i po 22...Vg5 23.Dd2 Vag8 24.Dxf4 e5 25.Dd2 pozičně obětovat kvalitu po 25...Vxg2+ 26.Jxg2 Vxg2+ 27.Kf1 Vxh2© s dostatečnou kompenzací černého. Avšak černý nemá potřebu takto komplikovat pozici, po 22...Vac8 stojí prostě dobře. 23.Vxc8 23.Vd1 Jf6 24.Vad3 Vg4 25.Jf3 Vcg8= je rovné. 23...Vxc8 24.Va1 Dc5=

Tady někde měl Kramnik pochopit, že ze zahájení (opět!) nezískal vůbec nic a začít hrát na remis. 25.Dg4 De5 K remíze vedlo 25...Dc2!? 26.Dxf4 d3 a bílý v podstatě musí vynutit věčňák: 27.Jf5+ exf5 28.Ve1+ Kf8 29.Sxd7 d2 30.Dd6+ Kg7 31.De5+ Kg8 32.Dg3+= 26.Jf3 Df6 26...Dd6!? přicházelo v úvahu, tipl bych si však, že už tímto tahem Anand započal chystat zákeřnou léčku... 27.Ve1 tady mohl bílý hrát např. 27.Sxd7 Kxd7 28.Vd1 (slabší je 28.a5?!, neboť po 28...Vc5! 29.b4 h5! 30.Dh3 d3 31.Vd1 Vd5|^ už stojí černý lépe) 28...Ke7 29.Jxd4 Vc4 30.Je2 Vxa4= a proti remíze by asi nešlo nic namítat (i když pozice už se příjemněji hraje za černého); to samé by platilo po 27.Vd1 Je5 28.Jxe5 Dxe5 29.Dh4+ Df6 30.Dh3 f3 31.g3 Se4, černý v žádném případě nic neriskuje. 27...Vc5!

28.b4?! To je první vážnější pochybení bílého, patrně již tady Kramnik špatně spočítal důsledky svého následujícího tahu. Asi nejlepší bylo 28.Vd1!?, např. 28...Je5 29.Jxe5 Vxe5 a teď už bílý může i 30.Dg8 Dg5 31.De8+ Kf6 32.Dh8+ Ke7 33.De8+= a již poněkolikáté remis věčným šachem. 28...Vc3 29.Jxd4?? Rozhodující chyba, po oslabení pole c3 již má bílý určité problémy, ty se však daly řešit pomocí 29.Jd2, ovšem po 29...d3 bílý musí hrát přesně: 30.a5 (odevzdávat hned střelce po 30.Sxd7 Kxd7=/+ je zbytečné) 30...Vc2 31.Sxd7 Vxd2 32.Sb5 Ve2 33.Vc1 Dd4 34.Dg5+ Kf8 35.Dh6+ Kg8 36.Dg5+ Kh8 37.Vf1 Sd5 38.Dd8+ Kg7 39.Dg5+ Kh8 40.Dd8+= a bílý by partii udržel. Je však více než pravděpodobné, že by Anand s časovým náskokem někde odbočil a věčný šach nepřipustil, minimálně do konce časovky. Teď měl Viši spoustu času spočítat vyhrávající kombinaci, která navíc není až tak složitá: 29...Dxd4-+ 30.Vd1 Jf6 31.Vxd4 Jxg4 32.Vd7+ 32.Vxf4 Vc1+ 33.Sf1 Jxh2 34.Kxh2 Vxf1-+ je rovněž beznadějné. 32...Kf6 33.Vxb7 Vc1+ 34.Sf1

34...Je3! To je ten problém! Kdyby černý neměl tento tah k dispozici, stál by bílý na výhru. Takto je ovšem úplně ztracen... 35.fxe3 fxe3 Černého pěšce nemá kdo zastavit, 36.Vc7 je čiré zoufalství...
0-1

Domnívám se, že bílí teď dlouho nebudou tuto variantu pokoušet. Anand v ní krásně dokázal starou dobrou šachovou pravdu, že centrum je nejdůležitější oblastí šachovnice a kdo ovládá centrum, je pánem pozice. Volní bílí pěšci na dámském křídle se ve třetí partii rozjeli (resp. a-pěšec se rozjel), když už bylo pozdě, v té druhé, tedy včera, se dostali na 4. řadu, což také není moc daleko. Opět nádherný výkon indického velmistra, nezbývá, než smeknout!...

Časový rozvrh

Čas Bílý Černý výsl.
14. říjen 2008 partie 1 15:00 hodin Kramnik Anand =
15. říjen 2008 partie 2 15:00 hodin Anand Kramnik =
16. říjen 2008 volný den 15:00 hodin
17. říjen 2008 partie 3 15:00 hodin Kramnik Anand 0-1
18. říjen 2008 partie 4 15:00 hodin Anand Kramnik =
19. říjen 2008 volný den 15:00 hodin
20. říjen 2008 partie 5 15:00 hodin Kramnik Anand 0-1
21. říjen 2008 partie 6 15:00 hodin Anand Kramnik *
22. říjen 2008 volný den 15:00 hodin
23. říjen 2008 partie 7 15:00 hodin Anand Kramnik *
24. říjen 2008 partie 8 15:00 hodin Kramnik Anand *
25. říjen 2008 volný den 15:00 hodin
26. říjen 2008 partie 9 15:00 hodin Anand Kramnik *
27. říjen 2008 partie 10 15:00 hodin Kramnik Anand *
28. říjen 2008 volný den 15:00 hodin
29. říjen 2008 partie 11 15:00 hodin Anand Kramnik *
30. říjen 2008 volný den 15:00 hodin
31. říjen 2008 partie 12 15:00 hodin Kramnik Anand *
1. listopad 2008 volný den 15:00 hodin
2. listopad 2008 TIE-BREAK 15:00 hodin *

Fotogalerie

Začátek páté partie Kramnik-Anand. (zdroj: oficiální stránky MS).

Po páté partii byl už Anand na tiskovce mnohem spokojenější, než po partii čtvrté. I když se nijak zvlášť neusmívá, pod rouškou jeho očí a obličeje je cítit obrovská spokojenost (zdroj: oficiální stránky MS).

Odkazy

World Championship 2008
Analýzy oficiálního komentátora zápasu GM Miguela Illescase
Analýza, fotky a videa ze zápasu na stránkách Chessvibes
Analýza 5. kola GM Dimitrova na serveru chessdom.com
Online analýza 6. kola GM Dimitrova na serveru chessdom.com
51x 1562x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (51) Aktualizovat
21.10.2008 21:28 | Autor neznámý

V tom jugoslávskym útoku má taky černej větší šance než v drakovi s krátkou rošádou a Kasparovov to věděl dobře.

21.10.2008 21:13 | Autor neznámý

Už jsem tu dříve psal o zápase Kasparov - Anand 1995. Tenkrát Vishi vybuchl hlavně v přípravě na zahájení (konkrétně dračí varianta). Je vidět, že tentokrát je Anand dobře připraven. A Kramnik? Možná byl přece jen silně demoralizován prohrou z minulé partie. Myslím, že si nezasloužil dnes prohrát, ale na Inda prostě neměl.

21.10.2008 20:59 | Autor neznámý

No možná je pro šachy dobře, že titul získá Anand a pro Višiho je to taky třeba už poslední šance jak zazářit vzhledem k tomu, na jaký úrovni hraje v 18 letech Magnus...

21.10.2008 20:49 | Autor neznámý

Za pozornost stojí, že Viši Anand je ve svých bezmála 39 letech v šachové špičce kmetem.

21.10.2008 20:46 | Autor neznámý

Tak cikán bude mistr světa! Moc pěkný :-)))

21.10.2008 19:44 | Autor neznámý

Už je to uděláno,už je to hotovo!!!To mi silně připomíná Kometu,když vyhraje doma. :-) Ale je pravda,že tohle se opravdu nečekalo.Kramnik už není,to co býval.At žije Viši!

21.10.2008 19:37 | Autor neznámý

To netipovala ani Renata :-)))

21.10.2008 19:27 | Autor neznámý

Neuvěřitelné, kdo by před zápasem tipoval, že po první polovině bude mít Anand +3!!! Já tedy rozhodně ne...

21.10.2008 19:21 | Autor neznámý

Už je to uděláno, už je to hotovo, nevídáno, neslýcháno, Anand mele na padrť (Kramnika)

21.10.2008 18:54 | Autor neznámý

ted uz bych to vyhral i ja po f6 :) takze se rozloucime s Vladou a budem se tesit na zapas Anand - Topalov :) tam budu muset asi fandit Topovi, je to preci jen vetsi kotelnik :)

21.10.2008 18:48 | Autor neznámý

jojo sergej to drti tedka :) uz je v 10. a moc neztraci na dalsi :) uvidime jestli dneska da Socka, jinak novoboraci vyhrali

21.10.2008 18:42 | Autor neznámý

Kdyz tak na to koukam, tak je dost mozne ze raitingy Kramnika a Movsesjana se brzo vyrovnaji.. :)

21.10.2008 18:41 | Autor neznámý

ja nejasam, ja vim :)

21.10.2008 18:38 | Autor neznámý

Já bych ještě nejásal, Kramnik je tuhý obranář...

21.10.2008 18:32 | Autor neznámý

tak myslim, ze za chvili bude konec a titul padne Vishymu do klina :) at zije kral :)

21.10.2008 18:24 | Autor neznámý

Tak sem si byl zaběhat, přijdu a kramnik má dva pěšce míň, za které teda nevidím nějakou extra kompenzaci. Za jednoho pěšce by tam byla, ale co s tím druhým?:-)

21.10.2008 17:30 | Autor neznámý

ako 17. ... Je7 bola pomerne kolka. to neviem ci mu preplo ;) nakonies sam kramnik bude ususeny :) sa mi uz zda ,ze anand ho fackuje z kazdej strany

21.10.2008 17:19 | Autor neznámý

Hráči kopírují variantu, která dle chesspro.ru vede k vítězství bílého. Že by hattrick?

21.10.2008 17:17 | Autor neznámý

neviem co tam vidi kramnik ale uz mi to za neho zacina smrdiet

21.10.2008 16:59 | Autor neznámý

To Babčert: díky:-) To jako je, no, ale zase na druhou stranu je to úžasná práce, a pokud ji člověk dělá skutečně poctivě, tak může i jemu samotnému šachově hodně dát. Těch 6 hodin to u téhle analýzy skoro i mohlo být, tak 5-6 hodin řekl bych...:-)

21.10.2008 16:53 | Autor neznámý

dejf721 -> Pěkná analýza 5. partie. Souhlasím s klíčovou pozicí (podle jednoho nejmenovanýho šach. programu bylo nadějný 22.Sxd7 Kxd7 23.b4). Vytváření podobnýho článku je šílená záležitost, sám mám rekord 6 hodin... :-)

21.10.2008 16:39 | Autor neznámý

Ano, dnes už je to 4. partie ze 6, kde Anand neudělal rošádu, to je hezké skóre...:-)

21.10.2008 16:29 | Autor neznámý

a kedy ju akoze mal stihnut spravit?? tu rosadu?

21.10.2008 16:26 | Autor neznámý

Zdá se, že rošádu považuje Viši Anand za zbytečnou ztrátu tempa.

21.10.2008 16:25 | Autor neznámý

neviem kramnik praveze bude skusat mozno hrat konecne poziciu bez dam :D ak bude remiza tak nie skor ako pred 50 tahom

21.10.2008 16:24 | Autor neznámý

Ano, bílý by měl mít v této pozici "klasickou" bílou výhodu, ale myslím si, že partie skončí remízou.

21.10.2008 16:18 | Autor neznámý

i když je pravda, že čený má krásnou hru po bílých polích a s udržením Sd2 bude mít bílý problém

21.10.2008 16:17 | Autor neznámý

kramnik pomerne blica by som si ja asi nedovolil :) jedine,ze by vedel nieco co ja nie :) ale biely stoji asi nepatrne lepsie s dvojkou strelcov

21.10.2008 16:13 | Autor neznámý

Dámy se nakonec vyměnily, ale že by to prospělo Kramnikovi, to bych neřek. Je někdo opačného názoru?

21.10.2008 16:00 | Autor neznámý

Ano, kuličky mám taky rád, ale asi bych stejně zůstal u šachů, i kdyby Vladimír dokázal tenhle zápas otočit...:-) Samozřejmě, ještě je před námi 7 partií, což je hodně. Já také Kramnika ještě neodepisuji, ale bude to mít neuvěřitelně přetěžké.

21.10.2008 15:52 | Autor neznámý

podla mna kramnik zvysnych 7 partii vyhra :)) trosku som jeho optimisticky fanusik :D

21.10.2008 15:43 | Autor neznámý

hej kulicky bych si taky zahral :)

21.10.2008 15:39 | Autor neznámý

Při porovnání jejich současné formy bych Vláďu s klidným svědomím odepsal (a jestli se mýlím, tak se dám raději na cvrnkání kuliček)

21.10.2008 15:33 | Autor neznámý

Já bych Vladimíra neodepisoval. Také jsem fanoušek Vishiho, ale pořád není konec zápasu. Vishi hraje šikovně, nemění dámy, nechce hrá technické koncovky, které Kramnik hraje se strojovou přesností.

21.10.2008 15:32 | Autor neznámý

Tak dneska to vypadá, že to znovu bude docela pěkná bitka!:-) 4 výhry je asi trošku moc, já bych to viděl tak, že +2 Viši už tak nějak udrží... Po dnešní parti budeme moudřejší...:-)

21.10.2008 15:28 | Autor neznámý

Při Anandově perfektním psychologickém přístupu a Kramnikově psychické labilitě (už ta volba zahájení v 1.partii byl z psychologického hlediska nesmysl) bych to tipnul na debakl minimálně o 4 výhry.

21.10.2008 15:27 | Autor neznámý

Anand zdá se Kramnika opět překvapil tahem 9. h3.

21.10.2008 15:15 | Autor neznámý

Na druhou stranu Anand nemá důvod měnit dámy, jak jsme mohli krásně vidět ve 3. a 5. partii, v komplikovaných pozicích střední hry se Ind orientuje lépe, než Rus.

21.10.2008 15:11 | Autor neznámý

Tak to vypadá, že ani dneska nehraje Anand na remis - nechce měnit dámy...

21.10.2008 15:08 | Autor neznámý

jo ze ho dneska doklepe Kramnika :)

21.10.2008 15:06 | Autor neznámý

A máme tu Nimcovičku, Anand se právě vyhnul výměně dam. Může to něco značit?...

21.10.2008 15:03 | Autor neznámý

hmm tak mi to nevyslo :)

21.10.2008 15:02 | Autor neznámý

Ano, tu variantu s 25...Dc2 jsem nemyslel tak, že ji měl černý hrát, pouze jako možnost. Hned v dalším tahu po 26...Df6 uvádím, že už tady začal Anand chystat léčku, tím pádem to určitě nehrál na remis. A v jedné z variant, která končí věčným šachem, jsem rovněž psal, že by Anand velmi pravděpodobně někde uhnul a věčňák nepřipustil. Po 25...Dc2 jsem to pouze dostatečně nezdůraznil, to je fakt. Takže díky za doplnění...:-)

21.10.2008 14:58 | Autor neznámý

tak dneska tipuju 1. e4 za Ananda, at se kramnik ukaze, ale ten stejne da ruskou ;)

21.10.2008 14:54 | Autor neznámý

Jen malá poznámka - Anand určitě nehrál tuhle variantu na remis (viz třeba poznámka k 25...Dc2), ale počítal s tím, že to Kramnik přežene a dostane opět na budku.

21.10.2008 14:04 | Autor neznámý

Díky, také si myslím, že to takto bude, ale třeba Kramnik překvapí a pokusí se snížit již dnes. Ovšem není to moc pravděpodobné, případná prohra by znamenala prakticky konec zápasu.

21.10.2008 13:46 | Autor neznámý

Díky za hezkou analýzu. Dnes asi přijde zmiňovaná uklidňující remíza a ve volném dni se K. pokusí najít cestu, jak zvrátit pro něho nepříznivý stav zápasu.

21.10.2008 12:58 | Autor neznámý

Tak jsem úplně dolů přidal odkaz na Chessvibes. Po tahu 34...Je3! se Kramnik skutečně zarazil, evidentně s tímto pokračováním nepočítal...:-) Zato Anand mocně skočil svým bujným ořem a odešel ještě mocněji od partie...:-):-):-) Na tiskovce se mi pak líbila otázka na Vladimira, jestli je jeho situace v zápase po téhle partii už kritická. Kramnik jen suše konstatoval: "Hm, mohlo by to být lepší." :-):-):-)

21.10.2008 12:33 | Autor neznámý

Tak vidíš, Majkle, nakonec sis je našel sám...:-) Chessvibes nějak nepoužívám, asi bych měl začít...:-)

21.10.2008 12:29 | Autor neznámý

Já to říkám furt, hrál sem s obúma dvúma a vím, že Anand je lepší a určitě to vyhraje.

21.10.2008 12:26 | Autor neznámý

Tak jak se oba tvářili při Je3 a při tiskovce (jak jsem si včera přál) najdete na chessvibes.com nebo lépe a jednodušeji na 63plus1.cz, kde to Martin vyvěsil jako první