Uplatnění didaktiky v organizování dětských šachových soutěží Úvaha

11.03.2021 07:58 | Zprávy

V článku bych se chtěl zamyslet nad tím, jak mohou dětské šachové soutěže přispět k růstu výkonnosti dětí. Předložené náměty se opírají o mou tříletou zkušenost z práce v komisi mládeže ŠSLK.

Článek je pokračováním krátkého seriálu, kde se zamýšlíme nad tréninkem šachu dětí mladšího školního věku a využitím poznatků školní didaktiky v něm.

 

Faktory ovlivňující výkonnostní růst dětských šachistů

 

K základním faktorům můžeme počítat talent, podmínky pro pravidelný a kvalitně vedený trénink, intenzita tréninku v hodinách za týden, pravidelná účast na kvalitních soutěžích. Tento výčet si nedělá nárok na úplnost, ale slouží k tomu, aby bylo zřejmé, že výkonnost dětí je více svázána

s těmito faktory a nikoli s věkem.

 

Děti s vyšší vnitřní motivací k šachu trénují více a kvalitněji v průběhu týdne než ostatní děti. Proto výkonnostně rostou rychleji než ostatní děti, a to i děti věkově starší. Extrémním příkladem je liberecký Vašek Finěk, který v 9 letech překročil hranici 2000 ELO. Intenzita jeho tréninkového a soutěžního úsilí byla přes jeho nesporný talent mnohonásobně vyšší, proti ostatním dětem. Z toho důvodu je jeho výkonnost nesrovnatelně vyšší. Obdobně by bylo možno jmenovat další děti kraje, které se výkonností liší od svých vrstevníků.

 

Jak mohou soutěže mládeže přispět k výkonnostnímu růstu dětí?

 

Účast na kvalitních soutěžích je základní podmínkou výkonnostního růstu mladých šachistů. Doporučený poměr mezi tréninkem a hrou je 1:1. Tedy vše, co se naučím, pravidelně ověřuji v praxi. Pro děti má soutěžní hra význam sama o sob a vnímají ji jako zábavu a potěšení.

 

Záměrně jsem v předchozím odstavci použil termín kvalitní soutěž. Podle mého názoru lze za takovou soutěž považovat takovou, kde se spolu utkávají hráči s přibližně stejnou výkonností hry. Myslím, že není třeba prokazovat, že pokud se chci zlepšovat, musím soutěžit s těmi, kteří jsou výkonnostně o něco silnější než já sám. Taková hra mě a trenérovi dává bezprostřední zpětnou vazbu o mé výkonnosti, ale vytváří i velmi účinnou možnost učit se nápodobou od lepších. Povšiml jsem si, že pořadatelé on-line turnajů z poslední doby (epidemie Koronaviru) vypisují dané turnaje pro hráče určité výkonnostní úrovně.

 

Z těchto důvodů komise mládeže LK v minulém funkčním období zvolila pro organizaci krajských soutěží za výchozí princip výkonnost. Ten byl použit ve většině soutěží.

 

Seriál Velké ceny v rapid šachu probíhal ve dvou ligách. 1. liga pro hráče nad 1250 Elo a 2.liga pro hráče 1100-1250 Elo.

 

Krajské přebory byly organizovány formou uzavřených turnajů pro předem stanovený počet hráčů,

s určenými kritérii, jedním z nich bylo dosažené ELO k danému termínu.

 

Samostatnou a důležitou skupinou dětí jsou ty, které ještě plně nedokončily základní výcvik. Pro tyto děti bylo doporučeno organizovat místní městské ligy. Domnívám se, že je možné souhlasit s tím, že děti, které mají ještě mezery ve znalosti pravidel, ale také často chybují ve vedení

základních matových situací, není nutné vozit po soutěžích v celém kraji. Pro jejich motivaci naopak plně postačí turnaje se svými vrstevníky v kroužku, nebo v rámci města s více kroužky. Na těchto turnajích by nemělo jít v první řadě o výsledek, jako spíše o další upevnění motivace hrát šachy, ale

i využít hry k upevňování již naučených znalostí a jejich používání v praxi. Rád bych zde parafrázoval názor velmistra Dreeva, který v jednom interview vyjádřil názor, že okamžité soutěžení dětí je z hlediska využití potenciálu šachů pro každého člověka (dítě) nesprávné. Zbytečné porážky podlamují sebedůvěru a odrazují děti od hry, místo toho, aby každé dítě pocítilo radost z vyřešeného šachového úkolu, který je přiměřený jeho možnostem.

 

Zde si dovolím malou odbočku. Jako bývalý trenér fotbalu dětí (7-9 let přípravka) jsem se setkal

s obsáhlou diskusí o tom, jak trénink dětí metodicky správně vést. Současný názor, opírající se i o zkušenosti ze zahraničí preferuje rozvoj individuality dítěte, schopnost být ve hře, pokud možno samostatný, kreativní. Toho ovšem nelze dosáhnout tak, že již od nejnižší úrovně je veškeré úsilí zaměřeno na vítězství v zápase, soutěži. V okamžiku, kdy jsem toho chtěl dosáhnout, tak jsem se jako trenér postavil k lajně a neúprosně dětem diktoval co mají dělat a úspěch se dostavil. Ale dětem evidentně tento způsob škodí, což se projeví mnohem později, anebo je hra přestane bavit úplně. Obdoba je to s dětským šachem. Hra a taktika je základ. Nenápadné hry s taktickými úlohami přinesou v budoucnu větší užitek než to, co často vidím na šachových turnajích, kdy vše je

podřízeno pouze vítězství od nejnižší úrovně. Mě děti znají jako trenéra dvojí úder, vazba, odtah. Nebo trenéra italská hra. Pokud můj svěřenec odehraje podobnou partii viz. níže, vím, že jsem svůj úkol prvního období splnil. Partie svěřence s hráčem 1500 ELO.

 

1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Bc5 4. c3 Nf6 5. d4 exd4 6. cxd4 Bb4+ 7. Bd2 Bxd2+ 8. Nbxd2 O-O

9.O-O d5 10. exd5 Nxd5 11. Re1 Nb6 12. Bd3!?Nxd4 13. Nxd4 Qxd4 14. Qc2 g6 15. Nf3 Qd6

16. Rad1 Qc6 17. Qd2 Be6 18. Qh6 Nd5 19. Be4 f6 20. Nd4 Černý se vzdal

 

Za základní klad systému soutěží podle výkonnostních úrovní pro děti s vyšší výkonností lze považovat to, že výrazně přibyl počet kvalitních a pro hráče přínosných partií. Zvýšila se i bojovnost hráčů a řada hráčů zaznamenala rychlejší výkonnostní růst. Jako trenér jsem si povšiml i vyšší míry sebereflexe vlastní hry u dětí, které byly zvyklé si se slabými hráči v Open turnaji

v minulosti dohánět sebevědomí. Nelze ani opominout fakt, že se jedná i o neocenitelnou úsporu času trenéra a dětí z pohledu užitku z turnaje.

 

Ještě se zmíním o dvou dalších soutěžích, které komise mládeže organizovala. První z nich byla řešitelská soutěž taktických úloh. Taktika, jak proklamuje většina trenérů šachu, je základem hry. Její znalost vytváří fundament pro pochopení dalších oblastí šachové teorie. Svým obsahem je i pro děti velmi zábavná a tam kde se ji trenéři věnují i velmi oblíbená. V samotné soutěži bylo hned

možno rozpoznat, zda se děti této oblasti věnují. I tato soutěž probíhala s ohledem na výkonnost dětí a podle toho byly i vybrány soutěžní testy.

 

Druhou soutěží byl korespondenční přebor v šachu on-line na internetu, kdy hráči měli k dispozici

30 min s přídavkem a možnost používat počítač jako nápovědu. Smyslem turnaje bylo přivést co nejvíce dětí ke hře s podporou šachového hracího programu (Fritz7 byl dětem dán k dispozici zdarma). Smyslem soutěže bylo, aby se děti seznámily s používáním programů a začaly je aktivně využívat ve svém tréninku. Okolo této otázky je řada nejasností. Někteří ortodoxní trenéři tvrdí, že programy dětem nepomáhají, že místo vlastní analýzy se jednoduše obrátí na program, který jim řešení naservíruje. Já se domnívám, že velmi silným nástrojem lidského učení je učení nápodobou. Už jsem se o něm zmínil výše. Děti, které budou hrát s počítačem, využívat ho v analýze pozicí si po nějaké době nevědomě začnou osvojovat hru, jak hraje počítač (silný hráč). Počítač nikdy nepřehlédne žádnou taktiku, důsledně staví figury na správná políčka, je aktivní, útočí na krále, kdykoli je příležitost apod. Po roce s takovým sparingpartnerem musí výkonnost zákonitě vzrůst. Ale i v tomto musí trenér dětem trpělivě vysvětlovat, jak naučené znalosti z tréninku u hry počítače rozpoznávat.

Na závěr se ještě chci zmínit o jedné národní soutěži. Jedná se o soutěž Šachy do škol. Chtěl bych tady ukázat možný jiný pohled na tuto soutěž. Moje zkušenost z Libereckého kraje je taková, že soutěže se skoro výhradně (90 %) zúčastňují děti závodní šachisté. Myslím, že toto nebyl cíl, když v minulosti tato iniciativa vznikla. Stejně jako i jiné sporty, šachy musí nalézt cestu, jak vyhledávat nové děti s přirozenými předpoklady pro tento sport. Tato soutěž by měla být cestou, tedy nástrojem, jak objevit děti, které sice šachy dosud nehrají závodně, ale mají pro ně předpoklady. Tedy soutěž vyhlašovat zejména pro neregistrované děti. K tomu ale nyní není ochota. Škoda,

protože síly těch, co s mládeží pracují jsou omezené, a oslovovat děti na velkém počtu škol je velmi náročné, až nemožné. Na připomínky tohoto typu odpovědní funkcionáři zatím nereagují.

 

A na závěr, jak to celé souvisí s didaktikou?

 

Náročnější a promyšlenější organizací šachových soutěží se dá dosáhnout přidaných efektů, které dosud zůstávají nevyužity. Tomu nahrává zejména velká obliba Open turnajů.  Již jsem zmínil, že šachy se tím, že ve velké míře využívají naučené znalosti, podobají výuce chcete-li matematiky. Pokud se chcete v matematice zlepšit, budete to dělat tak, že budete počítat příklady které znáte, ale řešení bude o trochu těžší, než jste dělali doposud. Musíte napnout síly, abyste řešení našli, ale po nějaké době ho najdete a pocítíte ten pěkný pocit uspokojení a hrdosti. Pokud zvolíte příklady moc těžké, nevyřešíte je, pokud příliš lehké, nebude vás jejich řešení po chvíli bavit. Obdobně to platí o šachové hře.

 

Na dokreslení některé informace o výkonnostní úrovni dětí v LK 2018.


   

Přehled dětí s ELO vyšším jak 1100

                                 

V kategorii dětí bylo v roce 2018 registrováno LK zhruba 350 dětí. Výkonnost vyšší jak 1100 Elo dosáhlo celkem 75 z nich, což je, 21% registrovaných dětí (výkonnost vyšší jak 1250 ELO dosáhlo

42 dětí).

 

Proč nás mohou zajímat právě tyto úrovně ELO?

 

Hranici 1100 ELO je možno ztotožnit s dokončením základního výcviku šachisty, tedy plné zvládnutí pravidel a základních znalostí vedení partie.

 

Hrance 1250 Elo odpovídá obsahově osvojenému rozsahu znalostí šachisty 3.VT.

 

Dosažení daných úrovní vyžaduje od dítěte několikaletý trénink a účast na šachových soutěžích.

Počet dětí v těchto kategoriích se statisticky výrazně meziročně neměnní. Šachy jsou malý sport a okruh děti, které budou ochotny se trvale zlepšovat tréninkem je velmi omezený.

Zbytek dětí z 350 registrovaných jsou takové, které chodí do kroužků pro zábavu a potěšení ze hry.

Vyšší ambice zatím nemají.


Jan Weiser

7x 1885x
Fotogalerie
Komentáře (7) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
paulz

Tp Pavel Ch: no ta free hra s využitím enginů mě taky trochu zarazila. 

Jinak nevidím problém aby si i úplní začatečníci zkusili nějaké hry na PC proti enginu. Aspoň se pořádně naučí pravidla, není nic trapnějšího když nějaký turnaj hraje dítě které nezná pravidla. Což není zas tak neobvyklé.....Jinak vliv stylu počítačů na lidi se hodně přeceňuje, sice když člověk koukne třeba na Caruanu lecos ho napadne, ale porovnávat lidi s bohy asi není to pravé...

+0 /-0 | 11.03.2021 16:01

Pavel Ch

Využití počítačů do tréninku v dnešní době (tím nemyslím covidové, ale v tomto století) patří. 

Jsou nejrůznější možné formy, vhodnost a nevhodnost pro ten/který věk, výkonnost. I samotné používání může mít více variant, kombinací s postavenými figurkami, atd. To by byla odborná diskuse na více dlouhých článků. Jedním příspěvkem by se něco určitě vytrhlo z kontextu.

----

Přesto se nedomnívám, že by free-hra (partie lidí s legálním využitím enginů) byla zrovna pro žáky z těch forem vhodnějších.  

+0 /-0 | 11.03.2021 13:53

paulz

No do určité šachové úrovně řešit jestli se někdo naučí chápat šachy jako počítač je trochu mimo mísu. Ta úroveň je totiž tak vysoko, že se k ní absolutní většina zájemců o hraní šachu nikdy ani nepřiblíží.....

+0 /-0 | 11.03.2021 10:07

Petr Koutný

Otázka je, jestli opravdu není dobré chápat šachy jen jako počítač. Neříkám ano, říkám že je to otázka. 

+0 /-0 | 11.03.2021 09:34

Petan

Aktivní používání počítačů u začátečníků je poměrně kontraverzní téma. Budí ve mně pochybnosti myšlenka, že dítě hrající s počítačem si co nevidět osvojí jeho hru. Je rozdíl, jestli s počítačem trenuje hráč s Elem 2200 nebo hráč s Elem 1200. Pochybuji, že informace o tom, jterý tah v pozici je objektivně nejsilnější je hráči Elove okolo 1500 k něčemu dobrá, pokud nezná odpověď na otázku "Proč"?  

+0 /-0 | 11.03.2021 09:20

Pavel Ch

K přeborům škol

že by se jich neměli zúčastňovat děti z šach. kroužků? 

 

Pane Weisere,

naopak princip přeboru škol je postaven tak, aby přilákal nové žáky/yně. 

 

 Okres Ústí nL - školy podzim 2019 146 startujících, z toho 70 z kroužků, většina mimo kroužky (přepínání v chess-res mezi 3 stupni).

 

Potřeba:

a) Komunikovat se školami, nejen poslat hromadný emial

b) Žákům kroužků říci, aby vzali do týmu i další spolužáky/spolužačky.

c) V propozicích máme, že vyhodnocujeme nejlepší ze 3 kateg., které nenavštěvují/vali (nebo méně než 4 měsíce) šachové kroužky. I vítězového této kategorie  se objeví v závěrečném přehledu vítězů .

 

A pro naše "závodní" žáky/yně: Repre školy je velmi, velmi vhodná, z mnoha důvodů, které jistě znáte. 4 vymyslím za 5 sekund.

+0 /-0 | 11.03.2021 08:52

Pavel Ch

Faktory ovlivňující výkonnostní růst šachistů

Obrázek: Nanopřísada do motorů.

Co to je, to jsme se neučili ????

 Jo, tývá, to je reklama pod nadpisem.

+0 /-0 | 11.03.2021 08:37