Lekce 13 - Základní kombinační motivy 3

02.04.2011 10:43 | Metodické materiály NŠA

Touto lekcí výuku základních kombinačních motivů v začátečnickém kurzu zakončíme. Soustředili jsme se v něm na nácvik dvojího úderu a poměrně hluboko jsme se zabývali problematikou vazby. Tyto dva motivy hrají významnou roli v

Touto lekcí výuku základních kombinačních motivů v začátečnickém kurzu zakončíme. Soustředili jsme se v něm na nácvik dvojího úderu a poměrně hluboko jsme se zabývali problematikou vazby. Tyto dva motivy hrají významnou roli v širokém spektru jiných kombinací a jejich dobré zvládnutí je nezbytností. Pravidelné cvičení v řešení kombinačních obratů je důležitou součástí výcviku šachisty na všech výkonnostních úrovních.

Lekce 13 - Základní kombinační motivy 3

13.1 Kontrola domácího úkolu

Doufám celkem lehký úkol, jistě budou stačit jen varianty.

DÚ 46: 1...Dxh2+! 2.Kxh2 Jg4+ 3.Kh1 Jxf2+ 4.Kh2 Jxd3 0-1

DÚ 47: 1.Vh8+! Kxh8 2.Jf7+ Kg8 3.Jxd6 1-0

DÚ 48: 1...Vc1! 2.Dxc1 (2.Vd1 Dxg2 mat) 2...Je2+ 3.Vxe2 Dxc1+ 0-1

DÚ 49: 1.Vc1! Dxa4 2.Vxc8 mat 1-0

DÚ 50: 1.Dxf7+! Vxf7 2.Ve8 mat 1-0

DÚ 51: 1.Sc6! Dxa3 2.Vxe8 mat 1-0

13.2 Vazba zezadu

Člověk touží být novátorem, vymyslel jsem si nový odborný výraz, který nyní budu propagovat. Jde o jakousi absolutní vazbu naruby, vazbu z opačné strany, než by probíhala vazba obvyklá. Jde opět o ohrožení dvou soupeřových figur stojících na jedné linii. Klíčovou roli v nich hraje šach. Posloužím opět několika příklady.

Diagram 1 - Vazba zezadu 1

Diagram 2 - Vazba zezadu 2




Pozici na diagramu 1 by bílý mohl vyhrát více způsoby, ale nejrychlejší je ten nejhezčí "kombinační" způsob: 1.Dh2+! Přechodná oběť přivede černou dámu na diagonálu, na které stojí černý král 1...Dxh2 a bílý toho využije při postavení nové dámy 2.b8D+. Černý král musí ustoupit a bílá dáma sebere "za ním" stojící černou dámu 3.Dxh2 s rychlým matem, to už umíme. Diagram 2 dovoluje bílému použít podobný motiv. 3 černé figury stojí na stejné diagonále. Jsou sice těsně u sebe, ale to nevydrží dlouho. Po 1.Sxf6+! Kxf6 se černý král od své dámy vzdálil a tah 2.Dh4+, tedy znovu šach na stejné diagonále, vede po ústupu krále k sebrání černé dámy.

Do této kategorie řadím i další dva velmi důležité kombinační obrazce. I když o roli vazby se v nich dá polemizovat, využití nevhodného postavení více figur na stejné linii je v nich očividné.

Diagram 3 - Vazba zezadu 3

Diagram 4 - Vazba zezadu 4




Diagram 3 využívá přetíženosti Vc8 k typickému obratu 1.Vd8+! Věž na c8 je paralyzována obranou černé dámy a brát na d8 dost dobře nemůže. Mat to sice není, černý může představit střelce 1...Sf8, ale pak se projeví nešťastné rozmístění černých figur v plné kráse: 2.Dxc4 Vxc4 3.Vxa8 a bílý získává věž. Diagram 4 je velmi typický motiv. Bílý dává šach, černý musí představit dámu: 1.De8+ Df8 Další tah si pečlivě uložte do paměti: 2.Vh8+! Černý musí věž králem vzít a ztratí dámu 2...Kxh8 3.Dxf8+.

13.3 Jak se zbavit vazby?

13.3.1 Protiútok

Vazba je velmi záludná věc. Vazba na krále, tedy vazba absolutní, je ještě celkem spolehlivá, tam vás přivázaná figura tolik překvapit nemůže, ale vazba na nějakou jinou figuru, to je docela nebezpečná akce. Musíte být prostě ve střehu! O kvalitě vazby rozhoduje cena, kterou by soupeř zaplatil, kdyby z vazby odešel. Tedy kvalita figury, na kterou vazbu provádíme. Velké slovo zde hraje obranný prvek protiútok. Pokud soupeřova figura dokáže z vazby odejít tak, že vytvoří nějakou hrozbu, pak se vazba často může obrátit proti jejímu tvůrci. Obzvláště nebezpečné jsou situace, kdy ve vazbě vystupují figury stejné kvality. Ukážeme si několik jednoduchých příkladů.

Diagram 5 - Protiútok 1

Diagram 6 - Protiútok 2




Diagram 5 je opět velmi typický případ. Bílý svázal černé figur na sloupci d. Černý by se mohl zbavit vazby velmi jednoduše, černý střelec může černou věž svým tahem pokrýt dvěma způsoby 1...Sc4 nebo 1...Se4. Může však využít nekryté bílé věže mnohem účinnějším způsobem 1...Vd1+! (věž se staví na jiné bílé pole, které může černý střelec vzít pod kontrolu) 2.Kf2 a nyní se rozváže se ziskem figury 2...Sxf3! Černá věž je opět kryta, bílá věž naopak napadena, a proto bílý nemůže pomstít svého jezdce na f3.

Diagram 6 ukazuje neúčinnost vazby proti silné hrozbě v protiútoku. Bílý přivázal černého střelce na černou dámu. Černý střelec je rovněž vázán na diagonálu b1-h7, na které je velmi zranitelný bod h7, který je v dosahu bílé dámy a bílého střelce d3. Prostý ústup z vazby tahem 1...Se6? by byl z tohoto důvodu velmi špatný, ale druhá možnost úniku z vazby tahem 1...Se4 je použitelná bez námitek, bílá dáma je napadena a černý střelec stále kontroluje i bod h7. Černý však může využít postavení svých ostatních figur k silnému protiútoku 1...Sxd3! Tím černý střelec vytvoří matovou hrozbu 2...Se2 mat, a zároveň je napadena bílá dáma. Bílý sice ještě může svou dámou uniknout se šachem 2.Dg4+, ale po 2...Sg6+ stejně musí kapitulovat.

Diagram 7 - Protiútok 3

Diagram 8 - Protiútok 4




Diagram 7 ukazuje další vzorový příklad typické chyby, časté především v zahájení partie. Černý na tahu by se mohl rozhodnout omezit působnost bílého jezdce vazbou tahem 1...Sg4? Vazba se ovšem rychle obrátí proti němu, protože černý střelec není krytý, a toho může bílý využít protikombinací 2.Sxf7+! Přechodná oběť střelce přiláká černého krále na nevhodné pole 2...Kxf7 a jezdec toho využije k opuštění vazby s tempem 3.Jg5+, po ústupu krále, např. 3...Kg6 pak přijde 4.Dxg4, bílý dobírá střelce dámou a zároveň kryje jezdce. Získal tím zdravého pěšce a ještě oslabil pozici černého krále. (Pozn.: Trenér ukáže, jak se situace změní, pokud by místo 1...c5 černý zahrál 1...e5, a upozorní na novou možnost Dxg5, která účinek protikombinace zruší.)

Motiv z diagramu 7 je možno rozvinout do složitější kombinace, která se vyskytuje v řadě drobných modifikací. Diagram 8 ukazuje jednu z nich. Vazba bílého jezdce f3 působí silným dojmem, černý střelec je chráněn jezdcem. Pokus o protikombinaci 1.Sxf7+? zde selhává na jednoduchém 1...Jxf7. Bílý by se pravda mohl vazby zbavit pomocí útěku dámy s tempem 1.Da4+, po 1...Sd7 by se toho na šachovnici tolik nedělo. Volné dráhy pro bílé figury a možnost jejich rychlého vývinu však vytvářejí příležitost pro jinou formu protiútoku. Bílý může vazbu zcela ignorovat 1.Jxe5!! Tím zároveň dámou napadl černého střelce a černý nemá nic rozumnějšího než naplnit hrozbu své vazby a bílou dámu sebrat 1...Sxd1. Nyní však bílé figury tvrdě udeří na černého krále: 2.Sxf7+ Ke7 3.Sg5 mat! Tomuto motivu se říká Legalův mat, a každý začínající šachista by se měl s touto formou likvidace vazby pečlivě seznámit.

Diagram 9 - Protiútok 5

Diagram 10 - Protiútok 6




Diagram 9 ukazuje pozoruhodný únik z vazby, který využívá jedna teoretická varianta zahájení. Zdá se, že černý jezdec f6 uvízl v nebezpečné vazbě. Černý však reaguje lstivým tahem 1..Dc7! Ve všech příkladech, které jsme si zatím ukázali, unikala z vazby figura, která byla vazbou poutána. Zde však z vazby uniká figura, na kterou je vazba prováděna. I taková figura může vazbu opustit "s tempem", tedy pomocí protiútoku. Co že by se po tahu 2.exf6 vlastně stalo, o jaký protiútok tu jde? Přišlo by 2...De5+! a černá dáma obchvatem útočí na krále i nekrytého střelce g5. Bílý má několik možných reakcí, ale svou figuru zpět si černý vždy nějak dobere.

Přestávka

Při této příležitosti ukáži na diagramu 10 ještě jeden poučný případ reakce na vazbu v zahájení partie, tentokrát jde o známou teoretickou léčku. Rovnou se pochlubím, že jsem se do ní jako začínající šachista také jednou chytil. Měl jsem bílé a zdálo se mi, že nyní tahem 1.Jxd5? mohu získat pěšce, protože jeho obránce na f6 je mým střelcem vázán na dámu. Přišlo mi to nějaké divné, udělali jsme sotva 5 tahů partie, a můj soupeř nevypadal jako oslík, který mi daroval pěšce. Koukal jsem na pozici zprava zleva, ale nemohl jsem přijít na to, proč bych pěšce vzít nemohl. Dokonce jsem na toto téma zahájil se soupeřem konverzaci, což se ovšem pochopitelně během partie nesmí. Ale soupeře ten tehdy malý zvědavý chlapec pobavil, a trochu ho hecnul "No tak ho seber a uvidíš". Ještě chvíli jsem si pozici prohlížel, důvody k podezření byly veliké, ale stále jsem nic neviděl. Tak jsem to soupeři oznámil a pěšce jsem sebral. Následovalo 1...Jxd5!! 2.Sxd8 a už jsem zjistil, proč si černý může nechat sebrat svou dámu. Dal mi totiž šach 2...Sb4+!, na který ovšem není jiná obrana než představení dámy 3.Dd2 a po 3...Sxd2+ 4.Kxd2 Kxd8 bílý sice získal pěšce, ale ztratil figuru. Vidíte, že žádný učený z nebe nepadá, a každé poučení bolí a stojí nějaké ty boule. S tím se musí počítat, jen ten, kdo se bojí vody, se nenaučí plavat nikdy. Každý dělá chyby, ale jen hlupák opakuje stejnou chybu dvakrát! Nebojte se dělat chyby, příště budete chytřejší.

13.3.2 Přerušení vazby jinou figurou

Dalším obranným motivem proti vazbě je přerušení vazby nějakou figurou. Toho dosáhneme, když do dráhy vazby vstoupíme další figurou, která převezme roli napadené figury.

Diagram 11 - Přerušení vazby 1

Diagram 12 - Přerušení vazby 2




Diagram 11 ukazuje situaci, kdy se bílý ocitl v nepříjemné vazbě. 1.Je2 e5! by vedlo k vážným ztrátám. Vzhledem k oslabenému postavení černého krále je ovšem střelec pro bílého cennější figurou než jezdec, a postavení svých pěšců v centru může proto bílý využít k pěkné kombinaci. Tah 1.Jd5! přeruší vazbu a ohrožení bílého střelce. Černý sice nemusí hned bílého jezdce brát, ale zabránit hrozícímu výpadu bílé dámy stejně nemůže, proto je lepší jezdce vzít hned 1...exd5 (1...Vxd5 2.cxd5 je očividně nevýhodné). Tím je ovšem střelec na chvíli v bezpečí a bílý může zaútočit 2.Dh6! Hrozí maty na g7 a h8, černý musí uvolnit prostor svému králi tahem 2...f6. Druhá možnost 2...f5 3.Dg6+! Kf8 4.Sc5+ černému rozhodně moc nepomůže. Bílý pěšce vezme 3.Sxf6, napadne současně i černou dámu, další pokračování je vcelku vynucené: 3...De8 4.Dh8+ Kf7 5.Dg7+ Ke6 6.cxd5+ Kd6 7.Dg3+ Kc5 8.Dc3+ Kd6 9.Dd4 Bílý má za kvalitu dva silné centrální pěšce a útok na dosti nejisté postavení černého krále. To vše díky tomu, že si udržel ve hře figuru, která lépe využívá přednosti výchozího postavení bílého.

Diagram 12 předvede jinou velmi typickou metodu obrany proti vazbě. Vypůjčil jsem si další známou teoretickou variantu zahájení, ve které černý ukořistil pěšce na c4, ale jeho jezdec na f6 se ohrožen nebezpečnou vazbou. Černý svého jezdce zachraňuje typickým pronásledováním vázajícího střelce svými pěšci: 1...h6 2.Sh4 g5. Tím je přerušeno vazebné působení bílého střelce na diagonále h4-d8, a v případě jeho dalšího ústupu by ustoupil i jezdec 3.Sg3 Jd5 a černému by zůstal pěšec navíc. Bílý sice v různých momentech pohybu černých pěšců mohl vyměnit svého střelce za jezdce, prověřovala se hlavně možnost 3.exf6 gxh4, ale hlavní pokračování této varianty je zcela jiné. Bílý má totiž v arzenálu další typickou kombinaci, kterou je záhodno si v této souvislosti uložit do paměti. Na energický obranný nástup černých pěšců reaguje bílý neméně energickou přechodnou obětí figury 3.Jxg5! hxg5 4.Sxg5 (možnost 3...Jd5 zde uvedu jen pro pořádek, zatím postačí vědomí možné odpovědi 4.Jf3). Přechodná oběť figury obnovila vazbu černého jezdce v plné síle, v dalším průběhu bílý jezdce pěšcem e5 sebere, a bude mít v konečném součtu možná i pěšce více. Než k tomu ale dojde, získá černý jinou protihru a vznikají složité a velice zajímavé pozice, analyzované mnoho let špičkovými velmistry.

Cvičení - opakování

Cvičení 1 - Bílý na tahu

Cvičení 2 - Černý na tahu




Cvičení 3 - Černý na tahu

Cvičení 4 - Bílý na tahu




Cvičení 5 - Bílý na tahu

Cvičení 6 - Bílý na tahu




Cvičení 7 - Černý na tahu

Cvičení 8 - Bílý na tahu




Řešení cvičení

Cvičení 1 - Jezdec se umí osvobodit z vazby často díky své mimořádné schopnosti najít vidličku. Vzájemná poloha černého krále a bílé dámy jednu nabízí. 1.Jg6! Dxf5 2.Jxe7+; 1...Vd7 2.Dxd5 Vxd5 3.Je7+ 1-0

Cvičení 2 - Další častý motiv vidličky v zahájení. Nejde zřetelně 1...Dxd5? 2.Jc7+, nejde však ani 1...Jxd5? 2.Dxd5! Dxd5 3.Jc7+ a 4.Jxd5, v obou případech bílý získává materiál.

Cvičení 3 - Pěkná dlouhá kombinace zde závisí na několikanásobném využití vidličky jezdcem z pole d4. 1...d5+ 2.cxd5 [2.Kxf3 Jd4+] 2...exd5+ 3.Kxd5 Se6+!! 4.Kd6 [4.Kxe6 Jd4+; 4.Kxc6 Vc8+] 4...Vd8+ 5.Kc7 Vf7+ 6.Kxc6 Vc8+ a bílý ztratí dámu.

Cvičení 4 - Najít vidličku je někdy docela těžké. Zde tah Jc2+ zase není tak náročný, jenže pole c2 je zrovna zacpáno bílou věží, která vidličce překáží. Nešlo by věží nějak vtipně odejít? Černý pak musí reagovat na hrozbu vidličky a nové hrozbě třeba nedokáže čelit. Jenže kam? S trochou fantazie naleznete působivý obrat 1.Vxc4+!! Pravá poezie vidliček, černý ztrácí figuru. 1...Kxc4 [1...bxc4 2.Jc2+] 2.Jd2+! Kd4 Stejná vidlička přijde i po 2...Kc5, a jiné ústupy černý král nemá! 3.Jb3++- Ke3 4.Jxd5+ exd5 5.Jxa1 Kd2 6.Jb3+ a bílý má figuru více.

Cvičení 5 - Dvojí úder nemusí zasadit jen jedna a ta samá figura. Jedním tahem je leckdy možno napadnou více soupeřových figur najednou. Elementární případ je rošáda, po 1.0-0-0+ musí černý král uhýbat z šachu a bílý sebere věž.

Cvičení 6 - Běžnější případ útoku na dvě figury ukazuje zde tah 1.b4!, je najednou napadena dáma, střelec a jezdec černého. Po 1...Dxd2 2.Sxd2 je pěšec b4 znovu pokryt, černému stále visí 2 figury a jednu z nich bílý získá.

Cvičení 7 - Opravdu těžký, spíše demonstrační příklad. Kde je tady vidlička? Inu, budeme muset bílému trochu do vidličky pomoci. Nejdříve dámě - 1...Jxc2! 2.Dxc2 Drzého jezdce sice bílý brát nemusí, ale pěšec je pryč, a po 2.Sf4 Dc8 se na mechanismu vidličky nic nezmění. Nyní ještě pomůžeme bílé věži 2...Vxd3! 3.Vxd3 a vidlička je na světě: 3...Jb4 19.Dd2 Jxd3, v konečném součtu černý získal pěšce a rozbil postavení bílého.

Cvičení 8 - Další hodně náročné spojení vazby a vidličky. Vidlička zatím opět není moc vidět. Stačí však dva údery: 1.Vxf6+!! využívá vazbu černé věže a vynucuje uvolnění 7. řady. Po 1...gxf6 2.Dh7+ je ústup krále spojen se ztrátou dámy, černý opět musí 2...Vg7. Už vidíte vidličku? Nu ano - 3.Dxg7+! Kxg7 7.Jxe6+! Kf7 8.Jxc7 Sb7 9.e6+ Ke7 10.h5! Bílý získal pěšce s vyhranou koncovkou.

Domácí úkol

Tento domácí úkol je tak trochu obrázková knížka. Nejdříve se pokusíme za bílého najít 10 jednotahových matů, proveditelných vesměs díky vazbě (DÚ 52-61). Poté následuje pár vazeb, které je možno využít k okamžitému zisku materiálu (DÚ 62-66). Potom se v jednotahovém macení pocvičí černé figury (DÚ 67-69). Zbytek diagramů (DÚ 70-75) vynese černému díky vazbě rychlý materiální zisk.

DÚ 52 - Bílý na tahu

DÚ 53 - Bílý na tahu




DÚ 54 - Bílý na tahu

DÚ 55 - Bílý na tahu




DÚ 56 - Bílý na tahu

DÚ 57 - Bílý na tahu




DÚ 58 - Bílý na tahu

DÚ 59 - Bílý na tahu




DÚ 60 - Černý na tahu

DÚ 61 - Bílý na tahu




DÚ 62 - Bílý na tahu

DÚ 63 - Bílý na tahu




DÚ 64 - Bílý na tahu

DÚ 65 - Bílý na tahu




DÚ 66 - Černý na tahu

DÚ 67 - Černý na tahu




DÚ 68 - Černý na tahu

DÚ 69 - Černý na tahu




DÚ 70 - Černý na tahu

DÚ 71 - Černý na tahu




DÚ 72 - Černý na tahu

DÚ 73 - Černý na tahu




DÚ 74 - Černý na tahu

DÚ 75 - Černý na tahu




Lekce ke stažení:

Ke stažení: Lekce 13 (pdf)

Vznik tohoto materiálu podporují:

2x 6194x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (2) Aktualizovat
02.04.2011 23:35 | Autor neznámý

Já mám také něco! Děkuji za nezištně poskytnutý, skvělý material, nejen pro děti !;-)

02.04.2011 10:55 | Autor neznámý

 U diagramů v textu by to taky chtělo nějak jednoduše vyznačit, kdo je zrovna na tahu.