Také Karjakin měl na mále

23.04.2014 10:56 | Memoriál Vugara Gašimova 2014

Také černými figurami sahal Magnus Carlsen ve třetím kole Gašimovova memoriálu po vítězství, Sergej Karjakin (foto web turnaje) však přes silnou časovou tíseň nakonec dokázal partii udržet.

Karjakin nechtěl prověřovat Carlsena v Berlínké obraně španělské hry a vybral si raději aktuální  systém v Nimcovičově indické. Jenže Carlsen reagoval výstavbou, kterou Karjakin zřejmě v přípravě zanedbal, a záhy bylo zřejmé, že Karjakina čekají velké problémy. Dlouhé přemýšlení ho vystavilo nebezpečně silné časové tísni, Carlsen navíc získal příjemnou výhodu v koncovce lehkých figur. Karjakin však situaci ustál, překonal nástrahy časové tísně, a dokázal čelit i hrozbám na šachovnici. Carlsen možná nepostupoval nejdůrazněji, vynutil si sice zisk figury, ale Karjakinovi střelci se rozehráli a jeho volní pěšci mu poskytli dostatečnou kompenzaci. Carlsen nakonec musel povolit první remízu. Svou pozici v turnaji si vylepšil Nakamura, jeho soupeř Mamedyarov sice pohodlně vyrovnal v zahájení, poté však příliš ambiciozním postupem vystavil svého krále silnému útoku a Nakamura nezaváhal. Nejhezčí varianta sice zůstala jen v poznámkách, ale určitě stojí za shlédnutí. Třetí duel Radjabov - Caruana byl spíše demonstrací domácí přípravy. Radjabov se po dlouhé turnajové přestávce (nastoupil poprvé po debaklu v předcházejícím turnaji kandidátů) teprve rozjíždí a nechce zatím příliš riskovat. Caruana se v dané variantě remíze příliš vyhýbat nemohl.

-
. kolo -

Memoriál Vugara Gašimova A po 3. kole

123456
1.Carlsen, MagnusNOR2881**½.....1.1.
2.Karjakin, SergeyRUS2772½.**½.½.....
3.Caruana, FabianoITA2783..½.**½.½...
4.Radjabov, TeimourAZE2713..½.½.**..½.
5.Nakamura, HikaruUSA27720...½...**1.
6.Mamedyarov, ShakhriyarAZE27600.....½.0.**½


Vedlejšímu turnaji memoriálu jsme zatím velkou pozornost nevěnovali, ačkoliv jeho obsazení je rovněž vynikající. Po 3. kole se do vedení prodral Etienne Bacrot, který zdolal přímým útokem dalšího z domácích reprezentantů Gusejnova. Cenná je výhra Wojtaszka černými nad mistrem Evropy Motylevem. Motylem v zahájení příliš optimisticky obětoval dva pěšce, a i když materiál dokázal srovnat, černému zůstal silný volný pěšec, který po chybách bílého rozhodl boj.

-
. kolo -

Memoriál Vugara Gašimova B po 3. kole

1234567890
1.Bacrot, EtienneFRA2722*.½.....11
2.Eljanov, PavelUKR2732.*..1..½½.2
3.Wang, HaoCHN2734½.*½.....½
4.Abasov, NijatAZE2516..½*.½½...
5.Wojtaszek, RadoslawPOL2716.0..*1..½.
6.Motylev, AlexanderRUS2685...½0*.1..
7.Safarli, EltajAZE2656...½..*½.½
8.Mamedov, RaufAZE2660.½...0½*..1
9.Durarbayli, VasifAZE25840½..½...*.1
10.Guseinov, GadirAZE26210.½...½..*1


53x 6681x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (53) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
daniel32
"Sportovní divák tedy může být nekritický, může své vyvolené sportovce beztrestně urážet, pořádat mediální štvanice atd." Prečo si to myslíte, pán Hans? Internetová anonymita, Red Bull, či nedajbože alkohol a drogy Vám dodávajú krídla :-)))? Alebo ste to mienili ironicky? V takom prípade sa Vám úprimne ospravedlňujem.
+0 /-0 | 24.04.2014 14:25

JanV

Nic ve zlém, byl to spíš vtip, ale p. naska si za to může sám, když o sobě tvrdí, že je tajemný polocizinec s poměrně vysokým elo - prostě to svádí k tomu pochybovat o pravdivosti jeho tvrzení. Navíc by se vše dalo dnadno vyvrátit prostým podepsáním se. Při takové výkonosti už musí být na určitou publicitu zvyklý! Takže pokud to neudělá, může si psát co chce a nikdo ho vážně brát nebude. A já si začnu vážně myslet, že je to ZMB :-)

J. Vymazal, Ostrov

+0 /-0 | 24.04.2014 13:44

matman

ZMB se musí spokojeně pochechtávat. Diskuze se zvrtává v hádky a osobní útoky. Není lepší provakatéry ignorovat?

+0 /-0 | 24.04.2014 13:38

naska

Vážení,

pašachoví šachiste,kteří hrají jen bleskovky,pašachoví šachiste kteří se věnuji jen rapidu,pašachoví šachiste,kteří hrají kor.šach,pašachoví skladatelešachových úloh....velmi dobrý názor pana CERESE 5:-))A jakému pašachu se věnujete Vy,pane Ceresi 5? Pěkný den  a raději sledujte memoriál.....

+0 /-0 | 24.04.2014 13:20

Ceres

A nebo má skutečně Elo 2514 a skutečně je IM, ale v té pašachové disciplíně korespondenčním šachu, kde nejlepší jsou ti co mají nejlepší počítač :D

+0 /-0 | 24.04.2014 13:03

pawel

Jan V: Anoyes, úplně stejně obhajuje, že je IM nad 2500, jako že byl velký právník.

Už jsme ho holt naštvali. Odpoví: "Víte proč trpím samomluvou? Konečně si chci pokecat s někým moudrým!"laugh. Tak je (ho) nechme...

+0 /-0 | 24.04.2014 12:30

strelec

re JanV: čeština - ale nevíme kdo sedí za klávesnicí - kamarád, přítelkyně, manželka, registrovaný partner,...?

+0 /-0 | 24.04.2014 12:23

JanV

Já osobně si myslím, že že naska je sám ZMB, a provokuje se, aby si mohl odpovídat :-) Na (polo?)cizince má perfektní češtinu a i stylisticky jsou k nepoznání :-)

+0 /-0 | 24.04.2014 12:12

naska

Vážení,

jsem polocizinec...někdo hraje praktické šachy,rapidy,korespondenční šachy,bleskové šachy,někdo řeší úlohy...ELO,jak správně říká pan střelec,národní,mezinárodní,rapidové,on-linové.(Každopádně jsem IM a přesto tvrdím,že nejsem schopen se vyjádřit a komentovat velmistry,které pokorně obdivuji!!!...a především se držím,asi věty od Sokrata?? Vím,že nic nevím:-)   Pěkný den

+0 /-0 | 24.04.2014 11:42

strelec

ad (záhadný) naska: alespoň se může někdo dát do pátrání Kdo je Naska? Když byl vypátrán ZMB, třeba bude vypátrán i tento (asi) IM. A to ELO - národní, mezinárodní, rapidové, bleskové, on-linové? Možností je mnoho. A nelze vyloučit, že se jedná o cizince.

+0 /-0 | 24.04.2014 11:13

rytir

V naší zemi je jen jeden IM, který má elo nad 2500, ostatní jsou GM. Zajímavostí je, že nikdy neměl elo 2514. Zatímco zdejší nick naska nejprve tvrdil, že má elo 2514 a nyní, že se pohybuje v rozmezí 2514-48. Napadlo mě, že si jednoduše vymýšlí, v diskusi se to poznat nedá.

+0 /-0 | 24.04.2014 10:59

hans
Pokud budete mít, pane Nasko, při sledování tohoto turnaje k dispozici vše, co internet a šachové programy nabízejí, tak při Vašem Elu nejste v danou chvíli o mnoho slabší než účastníci turnaje. Často budete vědět víc než oni.
+0 /-0 | 24.04.2014 10:50

naska

Vážení,

velmi těžce se mohu ztotožnit s vyjádřením pana Zmestabileho,že geniální ex mistr světa Anand je SRALGORA a fantastický David Navara...autista.!!!!!( jsem IM, mé ELO se pohybuje mezi 2514- 2548,přesto si dovoluji tvrdit,že nejsem schopen se vyjádřit ke hře velmistru,jen pokorně sleduji a obdivuji jejich hru.....) Pěkný den všem

+0 /-0 | 24.04.2014 10:31

hans
Pan Naska, pravděpodobný velmistr a pravděpodobný šachový profesionál, dělá dobře, když uctivě zpovzdálí sleduje hru svých úspěšnějších kolegů. Ale šachista s Elem 2200 je pouhý šachový fanoušek, sportovní divák. A sportovní divák smí téměř vše, protože on je jediný důvod, proč profesionální sport existuje. Proč by jinak měl někdo někoho platit za to, že běhá, plave a nebo, že celý den kouká na dřevěné figurky. Sportovní divák tedy může být nekritický, může své vyvolené sportovce beztrestně urážet, pořádat mediální štvanice atd. Jediné co nesmí, je své oblíbence zabíjet případně mrzačit
+0 /-0 | 24.04.2014 10:28

matman

Mrknul jsem na web: GM Navara porazil GM Caruanu ve 2.kole turnaje "53rd Masters", Reggio Emilia, 29. 12. 2010. Turnaj vyhrál GM Gašimov.

+0 /-0 | 24.04.2014 08:57

Petr Boleslav

kiklos: Nebude tam 36.g3 Dxf7 37.Sxg6+ s dalším Dh8 mat. (Můj motor má v současné době 2052, tak bez záruky :))

+0 /-0 | 24.04.2014 08:52

matman

Občas mívám "věštecké choutky". Uznávám, že můj názor na GM Nakamuru je poměrně "surový". Víme, co dokázal Gelfand. Samozřejmě, pokud Naka turnaj kandidátů vyhraje, budu mu to přát (je sympatický zarputilec), zatím ale musím trvat na svém tipu.

+0 /-0 | 24.04.2014 08:49

jan

David Navara porazil F.Caruanu, jsem tomu rád.

+0 /-0 | 24.04.2014 08:04

kiklos

souhlasím s posledním názorem matmana

 

ještě k článku:

v partii Nakamura - Mamedjarov je tato poznámka

Nejlepší obranou bylo ( 27... f5 28. exf6 Rxb7 , bílý však disponuje šokujícím úderem 29. Qxe6!! s hrozbou matu na e8. 29... Qc8 Jiná obrana před matem není 30. Qd6+ Kg8 31. f7+ Kh7 32. Qxd4! Ng6 33. Qf6 Qc2 34. Re8! +- a pozice černého se hroutí. )

Omlouvám se, motory nepoužívám. Jak bílý vyhraje po 34...Dc1+ 35. Kh2 Dc7+ s dalším Dxf7? Zdá se mi to vyrovnané. Ale neměl bych tu kecat, mé nejvyšší elo bylo 2104.

+0 /-0 | 24.04.2014 07:45

Ceres

Souhlasím s martinnem, příjde mi to jako namyšlené vychloubání se: "já mám Elo 2514 ty jen 2150 ty jsi hovno a všichni co mají ještě méně o těch no comment". Sice se mi občas komentáře ZMB nelíbí, ale tohle honění si ega kvůli Elu se mi nelíbí ještě více, zvláště že sám moc dobře vím, že to Elo není úplně v pořádku, často bývá nadhodnocené nebo podhodnocené. 

Matmane: Na to právo určitě máš, ale nechme se překvapit, zda nakonec Nakamura splní mé očekávání nebo Tvé. Já hrávám na portálu chess.com on se tam zaregistroval a má tam největší bullet rating, blesk rating, taktiku a za chvilku i největší rating v korespondenčním šachu, kde se nesmí používat počítač a to tam má konkurenty typu: Finegold,Dzinzinashvili,Kaidanov, Klein, Caruana, Becarra, Ju, Gay, Makaj a další a poráží je jako kdyby byli nic,je mladý, má velký talent a  hlavně je neskutečně dobrý v taktice, toť můj názor na něj :)

+0 /-0 | 24.04.2014 07:27

matman

Ceres5: Dovolil bych si nesouhlasit, tipuji, že Nakamura se nikdy do zápasu o titul MS nekvalifikuje.

+0 /-0 | 24.04.2014 04:29

matman

Carlsen se mi na tiskovce po partii zdál docela otřesený, asi s takovým výpraskem moc nepočítal :-). Asi si bude muset zvyknout na to, že včerejší hra proti elitním hráčům nemá šanci na úspěch.

+0 /-0 | 24.04.2014 04:20

...

Omg. Chytrému napověz, hloupého trkni.

+0 /-0 | 24.04.2014 03:26

...

Jdi si lehnout, ráno si přečti diskuzi a snad pochopíš o co jde.

+0 /-0 | 24.04.2014 03:14

...

Šašek

+0 /-0 | 24.04.2014 03:04

...

Jistě,  GM (2514)  nemá fide Elo. Seš šašek 4ever.

+0 /-0 | 24.04.2014 02:59

...

2Rytíř. A že myslí národní ELO tě nenapadlo? Hlavo.

+0 /-0 | 24.04.2014 02:39

martinn

23.04.2014 16:09 | naska

Mám ELO dokonce nižší než oslovený ZMB a tedy se nesmím vyjádřit? Všichni co máme pod hodnotou 2514 naše směšně nízká ELA musíme jen pokorně mlčky sledovat?  To jste chtěl tím říct?

+0 /-0 | 24.04.2014 01:59

Ceres

Jo to určitě škoda, že Carlsen prohrál zrovna s Caruanou, svého největšího konkurenta a pronásledovatele Nakamuru, který si troufám tvrdit se s ním v bodoucnosti utká hned v několika zápasech o mistra světa hezky vyškolil. A nyní prohraje své zahájení? Ale alespoň jde vidět, že je to jen člověk a může dělat chyby jako každý jiný...

+0 /-0 | 23.04.2014 22:59

pawel

Pane doktore, v zásadě můžete pravdu míti, jen bych si dovolil jinak porovnat:

Zde: Favorit proti všem.

Kandidáti: Outsider proti všem. (To byla větší sranda, napětí, pochyby, vím).

Prozatímní skore: Oba vedou, vedli, jen ten outsider jaksi tehdy nechyboval.

Než se do mne někteří pustí: Byli tam ti, kteří Fabiana předehnali, tečka.

Někdo rád holky, někdo zase vdolky. Někdo rád na život a na smrt v mafiánské sicilce, někdo vidí adrenalin v padnutí mistra světa bráněného nejpevnější Berlínskou zdí.

A také jste mi, doktore, připomenul slova klasika:

No nevím, přátelé, no, Severní pól a co tu vidíme. Když to srovnám třeba s výletem na Kokořín,.....

+0 /-0 | 23.04.2014 22:56

Zdeněk Janda

No,nevím. Myšlenka memoriálu jistě bohulibá,ale když to srovnám s Turnajem kanditátů, nuda,nuda,nuda.

+0 /-0 | 23.04.2014 20:57

Honza Hučín

Jsem rád, že mistr světa i Berlín jsou stále ještě porazitelní :-) Ale i tak myslím, že Carlsen turnaj bez potíží vyhraje, už zítra asi zase půjde do samostatného vedení.

+0 /-0 | 23.04.2014 20:16

sodik

Mistr světa prohrál? Jak si to může dovolit? surprise Požaduji okamžitě navrácení koruny, bývalému mistru světa!

+0 /-0 | 23.04.2014 19:27

matman

Už volba zahájení (1...e5) ukazuje, že Carlsen velmi respektuje Caruanovo umění, jinak by možná zahrál 1...c5.

+0 /-0 | 23.04.2014 18:15

matman

Mistr světa nakonec "správně ocenil situaci" a zvolil nejlepší plán - vzdal.

+0 /-0 | 23.04.2014 17:14

Zmestabileho

Ale já se tady do magnuse vůbec netrefuji, naopak, jsem jeho velkým fandou. Ve 39. tahu se pokusil zašejdit Sb6, do časovky Caruany. No je to tak, zoufalá snaha v prohrané pozici... Taky chápu caruanu, že to zahrál ve 40.tahu na jistotu, když i tak to má vyhrané. Když tohle píšu, už se asi podepisuje partiář... Ovšem takový Anand, ten by to jistě dal Magnusovi ještě i po 40. tahu za remízu (pozice je stále nejasná, bílý tam má jen +3, to by dal Vishy určitě sám od sebe honem za remis).

+0 /-0 | 23.04.2014 17:06

pawel

jak jsem napsal, zopakoval pozic, 22 minut počítal po 40.tahu a je tam Jf7. V kisně mohl jen počítač, člověk ne. Magnus se mohl vyhnout, ale ve 40.tahu nezahrál nejlépe.

+0 /-0 | 23.04.2014 16:23

matman

Videopřenos v HD kvalitě je prostě úžasná podívaná. I prostředí je nádherné.

+0 /-0 | 23.04.2014 16:21

matman

Bohužel, pan ZMB má podivnou potřebu se stále do někoho "strefovat". Nedávno to byl Tygr z Madrásu, nyní je to mistr světa. Samozřejmě nemohu znát pozadí, zda např. pan ZMB nemá nějaké problémy, které by mohly vysvětlit nebo dokonce omluvit jeho až dětinskou nevrlost.

+0 /-0 | 23.04.2014 16:18

naska

Vážený pane Zmestabileho,

doporučoval bych Vám,aby jste se vůbec k partii nevyjadřoval...nemáte na to....Osobně mám ELO 2514 a pokorně mlčím a sleduji!! Vaše vývody a připomínky jsou dětinské...nevidíte si ani na špičku nosu!!(..asi Vám není pomoci,ke všemu se vyjadřujete,ovšem Vaše směšně nízké ELO 2150 Vás k tomu napředurčuje) 

+0 /-0 | 23.04.2014 16:09

pawel

Souhlasím Re:matman (Fabiano vyzývatel) ale za 2 roky se toho může stát. Navíc "kandidáti" jsou vždy ošidní.

Dle počítače se zdá, že Caruana chyboval, že nebral na f7. Ale kdo z "lidí" by chtěl jít do nebezpečí na g2, g1, h4 po tahu h4 a s Magnusem zvlášť. Po 40.tahu může zopakovat a promyslet si. Předtím by sebral na f7 navíc v kisně. Počítačové hodnocení může znamenat, když zahraje dalších 10 tahů přesných, má těch +3,00. Ale běda jak ne.

+0 /-0 | 23.04.2014 16:05

Zmestabileho

To matman: Ano, magnusovo šejdící Sb6 bylo už 39.tahem... jsem z toho asi rozrušený a nepozorný, z té nečekané situace - vždyť Magnus prohraje! ...

+0 /-0 | 23.04.2014 15:57

matman

ZMB: Carlsen zatím 40.tah neučinil, to jen tak pro pořádek.

+0 /-0 | 23.04.2014 15:47

Zmestabileho

A caruana se šejdění černých střelců s pár sekundami na hodinách zalekl, a nezahrál Jxf7. Ale mrzet ho to nebude - má to vyhrané i po 40.tahu, a tuhle pozici už také do výhry dotahá. 

+0 /-0 | 23.04.2014 15:45

Zmestabileho

Magnus je zcela K.O...a 40. tahem už jen tak šejdí, až to hezké není.

+0 /-0 | 23.04.2014 15:41

matman

Caruana je jeden z mála, kteří by mohli v budoucnu ohrozit Carlsenův titul MS. Dnes Magnus hraje slabě, úplně bez šťávy a zůstává hodně dlužen svému výroku z roku 2010 ("Okamžitě vím jak ocenit situaci a jaký plán je nutný.")

+0 /-0 | 23.04.2014 15:28

pawel

To byla taková chyba suveréního Magnuse Kc8 za 12 sec?

Fabiano ho jde porazit jeho zbraní, z ničeho výhru. Podaří-li se, musel Magnus pomoci, ale na to Magnus běžně spoléhá také od svých soupeřů.

Fabiano je dost sebevědomý, aby se nelekl, navíc když hraje bez rizika prohry. Magnus ale umí a dokáže udržet. Uvidíme.

+0 /-0 | 23.04.2014 15:17

Honza Hučín

Tadeáš má pravdu, teď už má i pěšce míň. Otázka je, jestli Fabiano ustojí psychický tlak, že by mohl vyhrát.

+0 /-0 | 23.04.2014 15:00

Tadeáš Kriebel

No, Magnus se netváří moc šťastně, pozici i čas má horší, navíc hraje s Caruanou, to nebude žádná rychlá remízka :)

+0 /-0 | 23.04.2014 14:44

nvmea
takže po hodině a půl máme remízu, Berlín a ještě jednu vcelku rovnou koncovku. Ještěže sleduju ženský mistrovství ;)
+0 /-0 | 23.04.2014 13:43

Honza Hučín

Playboy: Já tomu sice nerozumím, ale podle online komentáře na Chesspro.ru (GM Glejzerov) byla koncovka za černé mnohem lepší, očekávala se výhra.

+0 /-0 | 23.04.2014 12:59

V.Z,

Co to dneska komentuje za amatéry? Nejdříve místo Sb4 najdou jenom Sh6 a teď po a3, a5 axb4 axb4 d5 nevidí prosté bxc3 dxe6 Vxd1+ Kc2 exf7 Kf8 Jd2 Vc1+ laugh

+0 /-0 | 23.04.2014 12:57

Playboy

Nadpis tohoto článku naprosto přestřelil! Kdo měl ve vzniklé koncovce na mále, byl spíše Carlsen. Dle motoru měl v určitých pozicích lepší pozici, lidsky vzato nic hmatatelného!no

+0 /-0 | 23.04.2014 12:55