Stříbro zacinkalo!

04.09.2018 08:50 | Mistrovství Evropy mládeže 2018

Honza Vykouk uspěl na ME mládeže. Report o tom včetně partiových ukázek zpracoval pro web ŠSČR IM David Kaňovský.

Z letošního evropského šampionátu mládeže do 18 let se česká výprava může vracet se ctí. Honzovi Vykoukovi se jeho „rozlučka“ s mládežnickými šampionáty povedla téměř na jedničku, když v nejstarší chlapecké kategorii H18 ani jednou neprohrál, čtyřikrát dokázal zvítězit a se 6,5 body se spolu s dalšími čtyřmi hráči podělil o druhé místo. A navíc díky nejlepšímu pomocnému hodnocení skončil i reálně druhý, což je fantastický úspěch! Před ním skončil pouze vítězný Řek Ioannidis, který suverénně zvítězil stylem start-cíl, když cílovou pásku protrhl dokonce se 7,5 body, tedy s náskokem celého bodu před ostatními soupeři. Naše největší želízko v ohni Van Nguyen, první nasazený hráč této kategorie, sice v posledním kole dokázal zvítězit, ale celkově dokázal vyhrát jen třikrát a konečných 6 bodů nestačilo na lepší než 9. místo. Je to sice umístění v první desítce, ale pro Vana to jistě úspěch není a rozhodně počítal s vyššími příčkami. Má však na rozdíl od Honzy šanci ještě i příští rok. Pro Svaz jsou ovšem obě tato umístění velice důležitá, protože právě kategorie H+D 18 se počítají do hodnocení MŠMT a zejména 2. místo nám přinese nemalé procento bodíků! Po dvou bronzových medailích z roku 2013 a jednomu bronzu z roku 2016 tak máme z individuálního evropského šampionátu další cenný kov, tentokrát ještě o stupínek hodnotnější! (Počítáno od začátku dekády, tedy od roku 2011).

Třetí desítka (konkrétně rovněž 9. místo) se pak podařila díky mohutnému finiši 3/3 urvat Markovi Fizerovi v kategorii H10, také vynikající výsledek pro našeho mladého reprezentanta! Dobrý turnaj odehrál také Štěpán Hrbek v H12, který pouze jednou prohrál a se šesti body skončil na 19. místě. Vzhledem k jeho nasazení však možná svůj výsledek nebude sám hodnotit až tak pozitivně. Nad padesát procent se dokázali dostat ještě také Dorota Veverková (5/9, D10), Lucie Fizerová (5/9, D12), Kristýna Laurincová (5/9, D16), Jakub Kůsa (5/9, H14), Jakub Vojta (5/9, H14) a Alexandr Skalský (5,5/9, H16).

Podrobnější hodnocení všech účastníků a celého šampionátu ponecháme hlavnímu trenérovi české výpravy GM Marku Vokáčovi.

David Kaňovský

Článek na webu ŠSČR včetně partiových ukázek

22x 7702x Tobi
Fotogalerie
Komentáře (22) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Zmestabileho

Jejda, tak jak je to tedy s tím ELO ratingem našich mládežníků?

 

Asi takto – o úrovni hry našich šachistů do věku cca 25 let nic nevypovídá jejich ELO rating. Jejich ELO je totiž zkreslené různými koeficienty – nejen koeficientem 40 od FIDE (zde tak úporně probíraným místními znalci), ale také koeficientem osobního nezájmu o šachy (téměř u všech našich hráčů je tento koeficient zásadně významný), a také koeficientem systémové a transparentní podpory talentovaných šachistů u nás (tento je blízký číslu nula).

 

U mladíků do 25 let proto u nás na ELO nehleďme! Počkejme si, až jim potáhne na třicet (to už buď šachu nechají úplně, nebo to budou všelijak šmudlařit bez výkonnostního vzestupu).

 

Takto to u nás funguje.

+0 /-0 | 10.09.2018 12:42

Zdeněk Janda

Dozvuky k ME utichají , tak jen ode mne. Chtěl bych poděkovat trenérům za péči o našeho benjamíka Vojtu . Viděl jsem příspěvek Marka na FB . To je informační kanál , který nepoužívám , tak yes zde. Byl to pro Vojtu velmi silný zážitek . Vzhledem k minimálnímu času k přípravě výsledek 50% , myslím , dobrý. Budu se snažit , aby na U10 to bylo ještě lepšísmiley.

- k elu - v této kategorii nemá vůbec žádnou vypovídající hodnotu . Když jsem v 1.kole viděl partii lídra soutěže (1756) , jak dostal do tlamičky od 1132 , tak jsem se podivil . Opravdu ten útok hrál mladíček s elem 1132?. A přiznám se , že slušná úroveň některých partí této kategorie mě překvapila.

- nejen pro naše kolegy je dokončení reportáže z Rigy zde : https://bandicrash.webnode.cz/

+0 /-0 | 08.09.2018 15:59

pushtaq

Jsem rád, že se s Igorem i Pavlem tak shodujeme, neboť, abych citoval svoji definici dětského elo, "jsou to čísla pocitová". Ale čím jiným argumentovat navenek? A - zatím - bez partií? Procentem remis? Jako, že jsme bojovní? Spotřebou času po 10. tahu? Jako, že známe lépe/hůře teorii? Možná namítnete, že lépe neargumentovat vůbec, ale ty oslavné chorály si zasloužily jemnou korekci.

Další argument, Pavle, také váhám označit za neprůstřelný: možná tam od nás jeli většinou vicemistři (a další), ale kdo tam jezdí z ostatních států? Patrně také nebojkotují mistrovství světa ;-)

+0 /-0 | 07.09.2018 10:45

Achjo

a samozřejmě to je i opačné. Nepovede se pár turnajů a padá zase na nereálné elo :)

+0 /-0 | 07.09.2018 00:51

Achjo

Mládež měla vždy podhodocené elo, díky k=40 je to opak. Lepší by byl výpočet výkonem...tak by aspon nehrozilo, že se dostane klidně o 200bodů výše, než jaké má perfo v turnaji... na druhou stranu ostatní z toho mají elo body zadarmo :)  časem může znehodnotit ELO úplně a nebude mít vypovídající hodnotu už vůebc žádnou :) tak snad to někdo napraví, ale jinak koeficient pro všechny 20 je v pořádku , dřívějších 15 bylo  málo...

+0 /-0 | 07.09.2018 00:44

igors
Zavedením K=40 FIDE skoro bezozvyšku zlikvidovala výpovednú hodnotu ELO mladých do 18 s ratingmi do 2300.
+0 /-0 | 06.09.2018 19:05

naska

...vše jenom to nejlepší ke jméninám Boleslavu Petrovi!!:-)

+0 /-0 | 06.09.2018 14:24

Pavel Ch

re: pushtaq

Máte pravdu, odborný článek by tu měl být co nejrychleji, aby tady nebyly takovéto elové amaterské výpočty. Opravdu věřte, že především v mladší kategorích (např. v H8 si nezahrál  - podle Vás - se sobě rovným ani jednu partii, přesto "jen" 50%, ztratil elo, vše ostatní získal) hráli ve skutečnosti se slabšími i silnějšími soupeři (ikdyž to na elu nepoznáte).  U nás hrají malá děcka nejjnižší soutěže dospělých do FIDE ela, opny s dospělými do FIDEela, v mnohých zemích není tak rozšířené. Takže remíza 1500 s 1100 nemusí být zklamáním. Vloni jsem nejmladší sledoval na ME přímo a viděl každou partii, ano i soupeři bez ela hráli třeba na 1700.

 

Bylo našich tam 20. Především úspěšnost výpravy berme dle úspěchů nejlepších, nějaké zprůměrování či součet plusů/mínusů ela je hloupost. Když přivezou naši 15 medailí z letní olympiády, z toho 6 zlatých, budeme tleskat. a nebo napíšeme, že průměrně / součtově to bylo na B-finále nebo na čtrvtfinále?

   Nebudu tím říkat, že ČR situace v mládežnickém měřítku v Evropě, světě, je zářící, ale elo opravdu je hloupostí. U dětí brát v potaz. Krom sledované "18" povětšinou neletěli nejlepší, většinou vicemistři. Mistři ČR poletí na svět,  ikdyž tam konkurence bude o level výše.

+0 /-0 | 06.09.2018 07:28

pushtaq

Těžko se mi to přiznává, ale tentokrát msuím dát zombíkovi v lecčems za pravdu (tak z 90 procent, jak by napsal naska). Honza Vykouk se vrátil se ctí, to jistě. Sice si s elově silnějším soupeřem zahrál až v posledním kole, ale to je spíš problém těch druhých. Ale netroufl bych si tou ctí ověnčit hned celou výpravu, která ztratila bajvoko takových 350 elobodů! Byť s vynálezem koeficientu 40 a ela skoro od kolébky jsou to čísla pocitová, ten pocit je všelijaký... Navíc se zdá, že svět Evropě (tedy i nám) docela utíká - pohled na ela ročníků 2000 a mladších je znepokojivý.

A že Marek má jiné povinnosti? Čekal bych (ba přijde mi normální/profesionální), že takový přehled bude vznikat průběžně během turnaje (i svěřenci musí někdy hrát a spát), po příjezdu přihodím Honzovu partii a mám splněno.

+0 /-0 | 05.09.2018 22:58

Zdeněk Janda
Úsměvná je situace,kdy názor Marka, který určitě vyžaduje více práce, zajímá více lidí. Názor zombíka, který pro šachy udělal naprosto kulový, nezajímá nikoho.
+0 /-0 | 05.09.2018 22:13

Morphynista

Tak třeba mě ME zajímá, stejně jako MS do 20 let, které dnes začalo v Turecku a naše barvy hájí Martin Hollan, Natálie Kaňáková, Karin Němcová a Nela Pýchová. http://www.sachyvlasim.cz/?p=43993#more-43993

+0 /-0 | 05.09.2018 20:38

Zmestabileho

Ad Vokáč: ME mládežníků tady nikdo nemusí shazovat, ono to nikoho totiž vcelku nezajímá. Kdybych tady dnes nenapsal, tak ani druhý den by tady nebyl koment (ty tady ostaně nejsou ani dnes - kromě reakcí na mou osobu a kromě povzdechů Poutnika, že ME mládežníků už nezajímá ani redaktory nss - což je fakt).

 

Ale je tady aspoň úsměvná situace - kterak pánové Janda a Chrz údajně čekají na jakýsi ex post odborný rozbor povolaných osob (Vokáče?), ke kterému je zapotřebí minimálně několik dnů seriózní práce, - teprve potom si prý tady budeme psát o tom ME a případně i o stříbrné medaili Vykouka :-). 

+0 /-0 | 05.09.2018 20:27

Marek Vokáč

Buďte na mne prosím hodní, a nehoňte mě. Momentálně jsem víc úředník než novinář, a příprava materiálů pro úterní schůzi VV má přednost. Navíc na můj návrat čekaly i další věci, nestíhám. Ztím se prosím bavte tím, jak naši oblíbení trolíci zkouší shodit i tuto reprezentační soutěž.

+0 /-0 | 05.09.2018 19:32

Zdeněk Janda
Příspěvky zombíka pokračují v nudné linii. Nic nového pod sluncem r, natož zajímavého. Není potřeba, Pavle na to reagovat. Je avizován příspěvek od Marka. Věřím, že to není práce na pár dnů. K tomu příspěji, ne k informaci od Zuzky.
+0 /-0 | 05.09.2018 17:56

Pavel Ch

Poutnik:

To je vidět rozdíl turnajů. Je holt rozdíl psát o pouťáku ve vzdálené zemi, kde jsou nejzajímavější fotky a místopis, to je jednoduché psát, ještě za pomoci otce žáka.

 

O opravdovém šampionátu, a zhodnocení mládežnické repre, chtěli na nss nechat na "povolaných", dali jen ke kávě a čekají, ale možná od šéfa repre trvá déle než si redaktoři (a čtenáři) mysleli. Takže bych to redakci nevyčítal.

 

PS: Nesmazali příspěvek, možná Tvá věta Poutníku o "píše se o každé hlouposti" by si bratři slovenští mohli vztáhnout k sobě, když bylo u článku o jejich mistrovství (vím, že jsi tak nemyslel). Tak Zuzana tam píše, že přesunula Tvůj příspěvek k ME (předchozímu článku).

+0 /-0 | 05.09.2018 15:14

Ota Válek
Škoda, že Poutník nezavítal v pátek do Nového Boru, či alespoň nesledoval on-line z Corridy. Mohl vidět stříbrného Honzu Vykouka na vlastní oči či alespoň zprostředkovaně přes obrazovku PC a poslechnout si rozhovor o ME s ním a s šéftrenérem mládežnické reprezentace GM Vokáčem. Dále bych podotknul, že Petr Boleslav & spol. se celý minulý týden plně věnovali Novoborské šachové corridě, která se mimořádně vydařila a měla slušný přesah v propagaci šachu mezi širší veřejnosti.
+0 /-0 | 05.09.2018 14:36

Poutnik

Pavel Chrz: přesně jak jsi to napsal. A hned pro jistotu můj post smazali. Na jednu stranu jsem byl rád, že jsem vyprovokoval NSS k tomu, aby článek o Honzovci vyšel. Pachuť je trochu v tom, že to je takové spíše alibi, aby se neřeklo. Čekal jsem plnohodnotný článek, který by si jistě takový úspěch zasloužil. A samozřejmě jsem ve své kritice přirovnal k článkům o Haase, kdy jeho výkon nesnese vůbec srovnání s Honzou, ale prezentace na NSS se tváří přesně naopak. Po pravdě vůbec mne nenapadlo, že by se na Honzu vykašlali. Hodně dlouho jsem si myslel, že prodleva je dána právě tím, že připravují nějakou pecku. Rozhovor s Honzou, ukázky partií .... 

+0 /-0 | 05.09.2018 13:27

Morphynista

Většina diskutérů stříbrnou medaili Honzy Vykouka okomentovala už dřív a stejně tak mu i gratulovala. K blahopřání se připojuji i já a souhlasím s panem Válkem . A ocenit výborný výsledek je věc obyčejné slušnosti a nemá s časy minulými nic společného...

+0 /-0 | 05.09.2018 12:28

spalovač

Zdravím ZMB,

je zajímavé proč skončil Jan Vykouk se 6,5 body na druhém místě, když hrál vlastně jen s hráči 2200+. Řekl bych, že to bylo kvůli tomu, že měl nejvyšší pomocné hodnocení, ale jak můžete nasbírat dobrý buchholz, když hrajete jen se "slabými"? Trocha matematiky: průměrný rating soupěřů Vykouka je 2289, ovšem průměrný výkon jeho soupeřů (což je pro umístění v turnaji mnohem důležitější) je 2362. V této kategorii má většina hráčů nevyrovnané výkony a jejich rating se může lišit od reality. To bylo jen pro upřesnění, že ne každý s relativně nízkým ratingem musí tak hrát. 

+0 /-0 | 05.09.2018 12:23

Pavel Ch

ZMB:

Napsal jste to správně. "K tomuto článku". Nenapsal jste "k tomuto výsledku".

Ano, k tomuto článku nebudu se (třeba já) vyjadřovat. Byl již dávno na svazových stránkách a na nss v bleskově ke kávě (tohle malé rozšíření). Co se blahopřání týče, ihned v článku, kde se sledoval závěr šampionátu, po posledních minutách akce, jsem popřál, dále na fcb šsčr i hráči přes fcb osobně. Podobně postupovali mnozí další.

 Mezi řádky jsem pochopil, že redakce nss se rozhodla dát k bleskově ke kávě a asi je dohodnuta na odborný článek od šéfrenéra Marka Vokáče, na který stále čeká. Když už tak lístostivě připomenul Poutník tu, že není, tak rychle (neplánovaně) Zuzana alespoň překopírovala z sscr tento. A dále se čeká na odborníka, vedoucího reprezentační akce  a jeho zhodnocení. Vzít ela, kalkulačku, na to ZMB není třeba článku, to si vystačíte sám, ale hodnotu výsledku to může výrazně míjet, že. Počkejme, dočkáme se, třeba, pak jistě bude bohatá diskuse. 

+0 /-0 | 05.09.2018 11:50

Zmestabileho

Je velmi příznačné, že k tomuto článku nikomu nestojí za to napsat ani větu komentáře (s výjimkou níže uvedené zcela bezobsažné zdravice p. Válka - jako vystřižené z dob již dávno minulých). 

 

Na stříbrnou medaili na ME v kategorii H 18 stačí uhrát 6,5 z 9 proti hráčům cca 2200 +. Co k tomu dodat? Gratulovat k „fantastickému úspěchu“ - abych citoval Davida Kaňovského?  Nedivím se, že tyto mládežnické akce – jež jsou ve skutečnosti spíše šachovými dovolenými mládežníků – nestojí nikomu za komentář, ani když je z nich stříbrná medaile v nejstarší kategorii.

 

I tento nezájem dokresluje, jak "významné" tyto turnaje jako ME mládeže jsou.

+0 /-0 | 05.09.2018 11:23

Ota Válek

Blahopřeji našemu stříbrnému medailistovi, celé výpravě jakož i trenérům a doprovodu k úspěšnému vystoupení. Výsledky našich mládežníků potvrdily, že o budoucnost českého šachu nemusíme mít obavy.

+0 /-0 | 05.09.2018 10:40