Nejblíže titulu So, Žerebuk a Paikidze

06.04.2017 11:55 | Šampionát USA 2017

Poslední čtyři kola zbývají do konce amerického šampionátu. Wesley So nadále drží půlbodový náskok, přidal se však k němu Yaroslav Žerebuk. Mezi ženami se vítězstvím v šestém kole vyhoupla na první místo Nazi Paikidze.

Šesté kolo ženského šampionátu bylo pastvou pro oko divákovo, ani jedna partie neskončila remízou! Hlavní pozornost se upírala na souboj druhé a třetí nasazené hráčky turnaje. Irina Kruš se proti Nazi Paikidze bílými dlouho pokoušela získat něco hmatatelného ve zhruba vyrovnané koncovce, až se v časové tísni dopustila nenápadné chybičky: 


-
. kolo -
Také další partie byly zajímavé, například Feng pěkným způsobem pozičně obětovala figuru proti Yu, Foisor rozhodla rychlým přepadem soupeřčina krále, Šarevič pozičně jasně přehrála Nguyen, první nasazená Zatonskih překvapivě snadno podlehla černými Yip a své první turnajové výhry se dočkala také Kateřina Němcová, která v sicilské jasně dominovala nad Virkud, která si podivným 13...Sf8?! znemožnila rošádu a její královská věž už si do konce partie prakticky nezahrála. 
V sedmém kole už se urodily pouze dva rezultáty, které však měly vliv na pořadí předních příček: Virkud přetlačila agresivní hrou na královském křídle v pěšcové struktuře Ben-Oni Yip a Feng černými porazila Nguyen. Mladičká Feng (ročník narození 2000!) zatím hraje skvěle a spolu se zkušenější Foisor nejvíce šlape na paty vedoucí Paikidze! Zbývající čtyři partie skončily relativně korektními remízami, i když Yu jistě chtěla se dvěma pěšci navíc zvítězit a vedoucí Paikidze stála bílými proti Šarevič spíše hůře, takže raději zavčas "pípla". 

Průběžné pořadí po 7. kole - ženy

RankNameScoreM/FRatingTPRW-We1234567
1IM Paikidze, Nazi5.0F23692469+0.97½10111½
2WGM Foisor, Sabina-Francesca4.5F22722390+1.16101011½
3WCM Feng, Maggie4.5F21622397+2.20½½½1011
4IM Zatonskih, Anna4.0F24512341-0.92011½10½
5GM Krush, Irina4.0F24442334-0.91½11010½
6WGM Sharevich, Anna4.0F22572321+0.63½½0½11½
7WGM Abrahamyan, Tatev3.5F23642284-0.761½0½10½
8WGM Nemcova, Katerina3.0F23592255-0.99½0½½01½
9WFM Virkud, Apurva3.0F22622257-0.080110001
10WFM Yip, Carissa3.0F22342248+0.100½½1010
11WIM Yu, Jennifer R3.0F21962247+0.3910½100½
12WIM Nguyen, Emily0.5F21731889-1.79½000000

Mezi muži se v šestém kole dočkal své první výhry Fabiano Caruana, který ve Svěšnikovi bílými zcela přehrál Kamského (mimo jiné však i díky velké Kamského hrubici ještě v zahájení). Druhou výhru dne zařídil taktéž bílými Šankland proti Robsonovi. V této partii se krásně ukázalo, že výjezd po krajnici není vždycky dobrý nápad. Černý sice hezky vyjel svým a-pěšcem až na a3, tam ho však bílý jednoduše sezobl a právě díky volnému a-pěšci vyhrál v koncovce...

Hned v dalším kole se však Caruana opět vrátil na padesát procent. Musel kapitulovat výborně hrajícímu Žerebukovi, proti kterému si černými ve španělské doslova ani nepinkl. Pěkný výkon vůdce bílé armády! Dále černými zvítězil Šabalov, když Xiong zaostal ve vývinu, jeho král nestihl udělat rošádu a pohroma na sebe nenechala dlouho čekat. A po prohře v šestém kole si chuť spravil také Kamský, který bílými ve španělské bílými jednoznačně přehrál Naroditského.

Dnešní večerní kolo (od 20:00 našeho času) může s průběžným pořadím silně zamíchat, nastoupí totiž proti sobě čtyři nejlepší hráči průběžného pořadí: So bílými proti Nakamurovi a Žerebuk taktéž bílými proti Akobjanovi!

Průběžné pořadí po 7. kole - muži

RankNameScoreM/FRatingTPRW-We1234567
1GM So, Wesley4.5M28222763-0.471½½1½½½
2GM Zherebukh, Yaroslav4.5M26052792+1.79½½1½½½1
3GM Nakamura, Hikaru4.0M27932719-0.651½½½½½½
4GM Akobian, Varuzhan4.0M26452720+0.73½10½1½½
5GM Caruana, Fabiano3.5M28172698-1.09½½½½½10
6GM Robson, Ray3.5M26682688+0.200½1½10½
7GM Onischuk, Alexander3.5M26672680+0.11½1½0½½½
8GM Shankland, Samuel L3.5M26662717+0.47½½½½01½
9GM Naroditsky, Daniel3.5M26462673+0.26½½1½½½0
10GM Kamsky, Gata3.0M26592643-0.20½00½101
11GM Xiong, Jeffery2.5M26742581-0.92½½½½0½0
12GM Shabalov, Alexander2.0M25562538-0.23000½0½1


Wesley So byl bílými v šestém kole proti Akobjanovi silně ohrožen a partii zachránil doslova silou vůle (foto: chessbase.com)


Gata Kamský zpytuje svědomí poté, co se po dlouhém přemýšlení dopustil proti Caruanovi fatální hrubice 16...Se6? a po 17.Jxa6 ztratil naprosto čistého pěšce bez jakékoliv náhrady (foto: chessbase.com)

Partie k přehrání - muži


-
. kolo -

Partie k přehrání - ženy


-
. kolo -
36x 6696x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (36) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
pushtaq

Učit na střední škole zjevně k nadhledu nestačí. Tradice i jazykový cit prostě Čechovi radí, aby "počešťoval" jména, kterým "rozumí" (tedy jména slovanská, která mu jsou etymologicky průhledná) a ostatní raději nechal být. To je psycholingvistický fakt a je lépe neplavat (natož plivat, pane Michale M.) proti proudu. Je úplně v pořádku, že tu máme Kateřinu Němcovou a ne Katerinu Nemcovou, Žerebucha a ne Yaroslava. Zkrátka jazyk není černobílý jako šachovnice a mezi převzetím pravopisu Chessbase na straně jedné a fonetickou transkripcí na straně druhé si každý v míru a pokoji hledej to svoje.

+0 /-0 | 10.04.2017 08:57

MaX

probůh proč se tady řeší čeština. Běžte a stěžujte si tam kde to má smysl, třeba jak se mluví v hlavních zprávách. Ale tady?

+0 /-0 | 10.04.2017 08:57

pawel

Michale M.,

nikdo Ti nebere, že jsi profík našeho jazyka. Ale měl by ses zdokonalit i v jiné věci. Zvlášť, když píšeš, jak zkoušíš maturanty. Psal jsi v tom (prý někým?) smazaném příspěvku.

Nezlob se, ale po přiznání, poděkování za všechny komentáře, poté co šachový velmistr napíše, že se ví, jak musí tuto oblast studovat, mu za 10 minut vplálit takovou odpověď? To má od pedagogiky přeci trošku daleko.

+0 /-0 | 10.04.2017 08:52

SchwartzBlack

Svůj ke svým.

https://www.facebook.com/gramatictinackove/

+0 /-0 | 09.04.2017 22:35

Michal M.

Pane Kaňovský. Jste autorem tohoto článku.

Jste pod ním podepsaný.

Tak si dejte bacha.

Na pravopis.

 

 

 

+0 /-0 | 09.04.2017 21:22

Michal M.

Víš co, ty kavárníku?

nss. me normalne maze..to je marxismolenismus.

 

+0 /-0 | 09.04.2017 21:14

dejf721

Už delší dobu si myslím, že počešťování cizích jmen je z češtinářského pohledu asi ještě těžší než čárky nebo velká písmena. Dříve jsem spíše preferoval ponechávání v anglické transkripci, ale poslední dobou se začínám pouštět na tento velice tenký led. Přestože vím, že tuto oblast musím daleko více nastudovat! Takže jednoduše řešeno: za všechny komentáře a názory ohledně transkripce cizích jmen jsem jedině rád a díky za ně! ;)

+0 /-0 | 09.04.2017 21:12

Michal M.

Normálně jste mě vymazali.

 

+0 /-0 | 09.04.2017 20:52

Michal M.

Víte co? Trhněte si nohou.

+0 /-0 | 09.04.2017 20:49

Morphynista

Příspěvek může vymazat i sám jeho autor, užitečná funkce, například při opravě chyby nebo když po vychladnutí emocí zjistí, že napsal hloupost. Před posledním kolem jsou ve vedení So, Oniščuk a Akobian s 6,5 body, Nakamura a Caruana mají 5,5 bodu. U žen vedou se 7 body Nazi Paikidze a Sabina - Francesca Foisorová, Irina Krushová má 6 bodů, Kateřina Němcová je na 7. - 9, místě s 5 body. Všichni tři vedoucí v soutěži mužů hrají černými, nejtěžší úlohu bude mít zřejmě Akobian ( kterému přeji prohru, všichni víme proč ) jehož čeká Nakamura, který včera v miniaturce rozdrtil Žerebucha.

+0 /-0 | 09.04.2017 19:45

SchwartzBlack

Michal tady, v diskuzích na NSS, už pár reklamních bloků má, žádných dalších důkazů netřeba. :-)  

+0 /-0 | 09.04.2017 19:41

Pražský kavárník

Vidím, že někdo vymazal emotivní příspěvek pana Michala Moravce ze Sokola Kolín (alias Michal M.). Je diskutabilní, zda to bylo nutné. Jeho příspěvek mu dělal reklamu. A byl zde důkaz o jeho emocích.

+0 /-0 | 09.04.2017 18:46

exot

I já jsem rád, že David Kaňovský píše šachové články a těším se na shledanou zase třeba při rozboru nějaké f(F)rancouzky nebo s(S)icilky (jak se běžně v hovoru mezi šachisty uvádí). Jen mě mrzí ty agresivní příspěvky některých zdejších koprofilů, asi by to měl někdo sem tam promazávat, aby neohrožovaly mravní vývoj mladých šachistů.

+0 /-0 | 09.04.2017 17:38

David Navara
Re Michal M.: Tu hypotézu s Vaším jménem jsem před časem vyslovil i já, za tohle se omlouvám. Ale nejsem Pražský kavárník. :-) Jinak si po přečtení některých komentářů (nejen) k tomuto článku dávám předsevzetí nezapojovat se tolik do místních internetových diskusí. Uvidíme, jak dlouho mi to vydrží. Přeji všem pěkný podvečer!
+0 /-0 | 09.04.2017 16:42

Pražský kavárník

Děkuji panu Navarovi za upozornění. Změstabílého je David Aichmaier z oddílu Slezan Opava, výkonnost 2150, 42 let.

Stejně tak děkuji panu Michalu Moravcovi za jeho emocionální komentář. Michal Moravec, Sokol Kolín, výkonnost 2214, 50 let. Možná by stálo za to, kdyby se zde někteří krotili a chovali se slušně.

+0 /-0 | 09.04.2017 16:25

David Navara
Re lykan: Jako vtipná poznámka s racionálním jádrem to je dobré, ale jako kritika toho, co jsem napsal, už méně. Sám si nejsem jistý, v jaké míře by zápis jména měl záviset na tom, kde člověk žije, ale nějaká souvislost by tu asi být měla. Re Pražský kavárník: Změstabílého se jmenuje Aichmaier, ne Eichmajer. Jinak i já jsem rád, že David Kaňovský píše šachové články. Re exot: Nemám nic proti Vám osobně, ale ten komentář z 8:45 se Vám opravdu nepodařil. Cituji z článku: "Mezi muži se v šestém kole dočkal své první výhry Fabiano Caruana, který ve Svěšnikovi bílými zcela přehrál Kamského (mimo jiné však i díky velké Kamského hrubici ještě v zahájení)." Když pominu všechny ty řeči okolo, najisto jsem tvrdil jen to, že "Žerebuk", "Svěšnik" a "Šankland" nejsou správné podoby jmen. Na tom se snad všichni shodneme. A to, že u některých jmen (Korčnoj, Ščekačev) je český přepis odůvodněný. (Čímž netvrdím, že je jediný správný.) Žádná přesná pravidla na to nemám a naznačil jsem meze svého přístupu.
+0 /-0 | 09.04.2017 16:18

Pražský kavárník

Pan Kaňovský je jedním z mála autorů, který zde píše seriózně. Doporučuji ignorovat emociální a útočné příspěvky lidí jako Vojta Plát nebo Michal M. (snad Matoušek?). Ti dva asi nemají do čeho píchnout, když v neděli v 6 hodin ráno vyvádějí na internetu kvůli počeštěnému příjmení. Už tady chybí jenom Změstabílého (pan opavský právník Eichmajer?), aby to tady všem objasnil. 

+0 /-0 | 09.04.2017 14:55

lykan

David Navara: Pokud má transkripce jmen záviset na tom, kde hráč žije, tak by v rámci prasení cizích jmen závěrečným -ová možná měla Němcová dostat ještě jedno -ová: Němcováová.

+0 /-0 | 09.04.2017 13:22

David Navara
Re exot: V článku není "Svěšnikov", ale "Svěšnik". Přinejmenším teď, dokud to nikdo neopravil.
+0 /-0 | 09.04.2017 13:19

lykan

Takže, pane Kaňovský, příště použijte jen jména z fide databáze, jako třeba Katerina Nemcova, a budete mít klid.

+0 /-0 | 09.04.2017 12:31

exot

Varianta je zcela jistě Svěšnikovova, nicméně mezi šachisty se jí běžně říká prostě jen Svěšnikov, takže nechápu ten popuzený řev některých žlučovitějších "poloprofesionálních češtinářů". Srovnejte se, Dejf to má v článku ok.

+0 /-0 | 09.04.2017 08:45

Michal M.

Ano, pane Navaro. Já měl největší problém s tím "směšníkem". 

Já vnímám, že vy máte transliterační i transkripční cit (jako málokdo v této republice), nicméně prznění jazyka společně, jak se zdá, nezabráníme.

Já jsem nechtěl být útočný, nicméně když něco píšu "do novin", tak si setsakra dám majzla.

+0 /-0 | 09.04.2017 08:19

David Navara
Abych ještě něco upřesnil, tak lidi, kteří jsou s nějakou zemí používající latinku spojeni od dětství, obvykle píši podle tamních zvyklostí. (Krush, Naiditsch a další.) Ale samozřejmě takový přístup má své problémy. Souhlasím s pawlem, že se ani odborníci nemusejí shodnout, co je správně, ale v některých případech (Šankland, Svěšnik) se určitě shodnou, co je špatně. Přesto jsem ale rád, že David Kaňovský a další lidé zpravodajské články píší. Není to tak jednoduché, jak to někdy při čtení vypadá.
+0 /-0 | 09.04.2017 07:10

David Navara
Já nemám problém s českým přepisem jmen, která se původně psala cyrilicí (Šabalov, Žerebuch), ale určitě by se neměl počešťovat Samuel Shankland jako rodilý Američan. Jaroslav Žerebuch tam to "Ž" na začátku jména skutečně měl. Uznávám, že můj přístup není neproblematický. Kdo má zkoumat, zda se Daniel Naroditsky narodil v USA, nebo v Rusku jako Narodickij? A měl by se snad měnit pravopis, když hráč změní federaci? Takže problémy jsou asi všude, ale alespoň těm největším se lze celkem snadno vyhnout. Jinak varianta sicilské obrany je Svěšnikovova, ne Svěšnikova.
+0 /-0 | 09.04.2017 06:57

Vojta Plát
Souhlasím s Michalem. Buď počeštím všechna jména, nebo nechám vše v původním znění. Taky jsem to nějak neřešil, ale i mě komentář pawla vytočil, vidím to zcela stejně!
+0 /-0 | 09.04.2017 06:20

Michal M.

Představ si "pawle", že já, jakožto profesionální češtinář, jsem s tím článkem zatím tak velký problém neměl. Ale tvůj komentář, který hájí stupidní češtinu páně Kaňovského, mě zase po pár týdnech donutil přihlásit se k nss.

Člověk, který neumí česky, by neměl vůbec nic psát a raději by měl házet lopatou. Ale na to asi nemá ručičky, tak raději píše.  

A uvědom si, "pawle", že mistr Kaňovský to nepíše zadarmo. Přesto píše jako hovado.

+0 /-0 | 09.04.2017 06:12

pawel

Neřešmě tu furt češtinu, natož politikuangry. Místo toho, že bysme byli rádi, když nám někdo napíše článek, tak tu píšeme, jak se maj ne/přepisovat jména. Na to má stejně 5 češtinářů 6 názorůenlightened. Nechávají se tak, jak jsou, je to špatně, přepisují se do češtiny, tak také špatně. Šachisti, kurňa, že bysme se vyjádřili, jak autor informuje, na to jsme blbí, že. Ale že nám Word podrthne červeně, páč si není jist správným tvarem, tak to tu musíme hned hlásat, jak jsme chytří, spíše však hlúúpí, což.    

+0 /-0 | 08.04.2017 22:19

Marhula

Tvrdí mocipáni v USA - jak chrání zájmy USA a kdejaký s prominutím migrant - má skoro hned americké - nebo dvojí občanství. Asi i tam jsou lidi rovný a rovnější ne?

+0 /-0 | 08.04.2017 10:56

Krtek

To je ta kvalitní post-sovětská škola :)

+0 /-0 | 07.04.2017 18:42

Sven Olafson

Není otázkou, zda je mladý "Američan" dle příjmení žroutem nějakých bukvic či třeba německých knih, ale kde se v něm bere takový nebojácný výkon (bez zřetele k poslední prohře). Všiml jsem si, že před časem dokázal porazit dokonce Davida Navaru, ale rozhodně bych jej před začátkem mistrovství typoval za jasného otloukánka turnaje.

+0 /-0 | 07.04.2017 16:33

doktor

je fakt, že v tomto článku autor notně pošramotil takřka všechna jména.

+0 /-0 | 07.04.2017 09:50

m.m
Jo a první americký prezident byl Jiří Voušingtn.
+0 /-0 | 07.04.2017 08:08

Poutnik

A mne rozesmála hříčka se zvýrazněným textem, kdy tučně jsou psána jména účastníků. Ovšem také Svěšnik. A tak Caruana ve Svěšnikovi přehrál Kamského. Není se tedy co divit, když na Kamského byli dva :-)

+0 /-0 | 07.04.2017 06:21

David Navara
Jaroslav se správně jmenuje Žerebuch, ne Žerebuk. Ta správná verze také zní dostatečně zajímavě.
+0 /-0 | 07.04.2017 05:43

Krtek

Trichu autpra podezřívám, že schválně převedl všechny jména do češtiny, aby správně vynikl mistr Žere-buk smiley

+0 /-0 | 07.04.2017 00:33