Na úvod nerozhodně

12.09.2015 11:36 | Světový pohár 2015

Prvními vážnými partiemi bylo rozehráno úvodní kolo Světového poháru a český fanoušek zatím zůstává klidný. David Navara i Viktor Láznička své partie remizovali a tak je dnes čeká druhá možnost udělat postupový krok.

David Navara měl v první partii bílé kameny, ale přestože si celou partii udržoval mírnou výhodu, nakonec se musel spokojit s remízou. Dnes jej proti houževnatému soupeři čeká odveta a českou jedničku rozhodně nečeká nic jednoduchého.


David Navara před první partií na Světovém poháru 2015 (zdroj: oficiální web)

U Viktora Lázničky chvilku po skončení partie svítila výhra, ale pořadatelé se opravili a tak je remíza v rovné věžovce pochopitelnějším výsledkem. Zde může být u českého reprezentanta s remízou spokojenost, dnes bude mít totiž k dispozici bílé figury.

Ještě před samotným startem Světového poháru nám pár informací zaslal nehrající účastník GM Vlastimil Jansa: „Hraje se v supermoderním hotelu Fairmont, odkud se právě z devátého patra dívám na panorama velké části dvoumilionového Baku. Krásný pohled, avšak místo obvyklé spíše pro bankéře, který promýšlí své operace na burze než pro šachového sekundanta s plány na šachovnici. Nicméně  již  Davidovy a Viktorovy odpolední (připomínám, že zde je o 3 hod. více)  operace v turnajovém sále určí, zda pohled večer bude ještě krásnější.“

Z TOP hráčů se první kolo většině vydařilo, s přehledem po útoku na královském křídle zvítězil Topalov, výhru si na úvod zapsali také Aronian, Leko, Kramnik a další. Dnes začínají odvetné duely opět ve 12:00 našeho času a po nich budeme chytřejší, jistě by každý rád ukončil svůj duel co nejdříve, aby se vyhnul velmi ošemetnému rozstřelu ve zrychleném tempu.


Jeden z TOP favoritů Vladimír Kramnik zvládl první partii na jedničku (zdroj: oficiální web)

Odkazy

oficiální web
online přenos
postupový pavouk

74x 12994x Jozef Valenčík
Fotogalerie
Komentáře (74) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
MaX
opatrně, ať se opět nezakáže diskuze ... ☺
+0 /-0 | 15.09.2015 08:19

alby

Právě že remíza tam klidně byla. Kdyby zahrál vcelku nabízející se Je3 s napadením dámy a následné Vd2, tak motor ukazoval vyrovnanou hru s tím, že nutí soupeře bránit maty a komplikuje mu dýchání. Ano nabízí to počítač, ale toto byly tak nabídnuté tahy, že k tomu jsem ani počítač nepotřeboval.David měl v té době přes 50 minut, soupeř okolo 5-7. Tak nechápu, že to tak skvělý GM neviděl. A že některým vadí kritika směřující na Davida? Je to sport stejný jako fotbal. Tam taky nejste kdo ví jací fotbalisté a kritizuje se, takže nemusím být skvělým šachistou, abych si mohl dovolit kritizovat špatný výkon Navary. Podle mě to dost prokoučoval a neuvědomuje si o co se tam hraje a jakým stylem se to hraje. A i kdyby neměl ambice na turnaj kandidátů, pořád jde o slušné peníze, ale včera to byl propadák. Hráč jeho kvalit musí to Je3 s 50 minutama najít.

+0 /-0 | 15.09.2015 06:00

Pavel Ch

Asi si počkáme na report Davida nebo V.Jansy.

Jsou tu dva tipy diskutérů.

chess: Kdyby byl tak naštvaný, tak proč nezdvojil věže po druhé řadě (jak tu "řada" psala) k remíze. Soupeř měl 2 minuty, chtěl ho asi porazit.

+0 /-0 | 14.09.2015 22:14

ddf

Tak dneska to Davidovi nevyslo. Hrat tohle proti GM s Elo 2634, to muze jen sebvrah a jeste k tomu se hraje na dve partie. Sekundat Jansa by mel Davida usmerit trochu. Podivejte se na partii Zhigalko - Topalov. Proste vyrazovaci system se tahle hraje, at se nekomu libi nebo ne.

Jinak Viktor parada. Zitra budu opet nasim drzet palce. Viktor remiz a David vyhru czech flag.

+0 /-0 | 14.09.2015 18:49

Bob von Ostrauburg

David zahrál jednu z těch variant, kde je hodnocení počítače úplně k ničemu a kde je třeba používat lidský mozek, pěkná facka pro všechny odborníky s počítačem. smiley Jako když to blical nějakou dobu i po Sxh6, tak to asi připravené měl, akorát jeho další hra od určitého momentu tak trochu působila dojmem, jako že si připravil něco, co bylo sice zajímavé a nadějné na pohled, ale o čem sám vůbec netušil, jak pokračovat. Šachu na téhle úrovni nerozumím, ale asi nebudu jediný, komu se težko chápe, proč místo nabízejícího se zdvojení věží na druhé řadě s tempem díky napadení dámy Je3 dal David přednost ústupu aktivního jezdce zpátky na f6, kde navíc užitečně blokoval i střelce. Počítače, který celou Davidovu hru odsuzuje už od začátku, se asi ani nemá smysl ptát. Hodně štěstí zítra.

+0 /-0 | 14.09.2015 18:21

MaX

tak Sxh6 snad musel vidět, dokonce na rozdíl od nás s tím mít i zkušenost. Měl si, ale zajít pro remiz učebnicovým zdvojením věží, kde se to dalo hrát na výhru mě není jasné. Tohle bylo bohužel prokaučované. Tak zítra. Láznička paráda.

+0 /-0 | 14.09.2015 17:13

lmouse

já mám toho "kluka" rád!! jeho partie mě nikdy nenudí a dost často na ně civím s otevřenou pusou. a že to dneska nevyšlo? prý jeden neomylný je, jmenuje se Bůh, ale já ho zatím hrát neviděl takže je to nejspíš báchorka a i kdyby byl, vědět jako to vždycky dopadne asi bych mu palce nedržel... takže zítra je nová partie a GO David!! czech flag

+0 /-0 | 14.09.2015 17:11

Josef

Tak Viktor si připsal velmi cenný skalp. yes

U Davida je velkou otázkou, kam až sahala příprava. Černá pozice se možná držet dala, ale na K.O: systém mi přijde zbytečné aplikovat v 1.partii černými strategii "buď - anebo". Myslím si, že měl hrát David "tvrdě" na remízu.

V každém případě přeju oběma našim borcům ať se dobře vyspí a zítra naplno zabodují. Naplno je u Viktora samozřejmě i půlka.

+0 /-0 | 14.09.2015 17:00

Zmestabileho

Ad rytiř: Myšlenka, že se Navara přehmátl a potom blufoval rychlou hrou - uvěřit se tomu dá - Navara přijel na turnaj tradičně unavený a bez odpovídající aklimatizace, a jeho schopnost velmi rychlé - a přitom nepřesné hry - je pro něj už nějakou dobu doslova charakteristická. Ale samozřejmě, že příčiny jeho dnešní zpackané partie, jenom hádáme.

+0 /-0 | 14.09.2015 16:58

rytir

Naopak Viktor Láznička může slavit, jeho soupeř Adams sehrál partii velmi slabě.

Ale i po prvním kole, které dopadlo u našich hráčů překvapivě, zůstávají favoritem pro postup David Navara a i Adams, protože budou mít bílé kameny a jsou papírově silnější. Viktor Láznička má ale velkou šanci překvapit a druhou partii neprohrát.

+0 /-0 | 14.09.2015 16:50

rytir

Jeho souper nehrál nejlíp a David Navara asi 29..Je3 nehrál, protože by pak bílý mohl vynutit po 30.Db5 Vdd2 31.De8+ věčný šach. Jeho rozhodnutí pokračovat ve hře bylo riskantní. Po 32..Vg5 by se ale držel.

Jinak si myslím, že obrat 18.Sxh6 přehlédl, jinak by to nedávalo moc smysl, protože místo 17...0-0? se dají hrát jiné tahy, So hrál v jedné partii 17...Dd5 a stál za černé dobře.

Důvod, že by pak hrál rychle  - až do 22. tahu byly jeho tahy v podstatě vynucené a mohl tak předstírat přípravu, což má psychologický vliv.

+0 /-0 | 14.09.2015 16:23

Gambit

Ding Liren dneska sehrál famózní partii proti Inarkievovi.

+0 /-0 | 14.09.2015 16:08

Pavel Ch

David samozřejmě věděl do čeho jde, partii by neprohrál, proti tolika černým figurám bych dámou hrát nechtěl, teď to bohužel asi rozhodujícím způsobem po 40. tahu pokazil.

+0 /-0 | 14.09.2015 15:54

Zdeněk Janda

ad ZMB - jak se dříve říkalo :To je radosti na starém bělidle, že wink...

+0 /-0 | 14.09.2015 15:52

dejf721

Tak po časovkách u Vikiho stále na výhru, u Davida se mi to líbí výrazně méně... :(

+0 /-0 | 14.09.2015 15:49

Zmestabileho

Navara už po 40. tahu stojí méněcenně... a může jenom šejdit. Koncepci, kterou v partii vědomě zvolil, ničím neobhájil.

+0 /-0 | 14.09.2015 15:49

dejf721

Viki může hrát celkem v klidu na výhru a za Davida se mi pozice každým tahem líbí o něco víc... tím rozhodně nemyslím že by stál lépe :) Ale opticky mi to přijde celkem OK.

+0 /-0 | 14.09.2015 14:46

Amberjack

Mickey Adams vlezl do lehounce zdechlé pozice a Viktor asi nevěří svým očím, takže docela dlouho přemýšlel nad silnou variantou, kterou ale nakonec zahrál. Dobře pro něj:)

+0 /-0 | 14.09.2015 14:43

nvmea
no a Viktor má zřejmě zdravého pěšce navíc
+0 /-0 | 14.09.2015 14:28

MSipek

David Navara remízu nechce a hraje na výhru, což je dobrá zpráva :-)

+0 /-0 | 14.09.2015 14:26

MaX
mě to lidsko-amatérky přišlo pochybné, tak doufám, že mě to Navara vyvrátí a ukáže jak to myslel
+0 /-0 | 14.09.2015 14:04

MSipek

Motor ukazuje Dg6, pak Ve2 a g4 ale pak vubec neřeší Jf4 s dalším Je6 a smrtelným zdvojením věží na 2 řade. Co nevidím?

+0 /-0 | 14.09.2015 13:58

Gambit

Hmm, tak jsem dal po tahu 23..Sf6 cvičný zápas mezi Stockfishem (bílý) a Komodem (černý) na 10 jednominutovek a dopadlo to 10:0 pro bílého. Vypadá to tedy, že pravdu s hodnocením bude mít spíš Stockfish. Plán bílého je vždy stejný, pěšci dámského křídla se rozběhnou a dojdou do dámy.

+0 /-0 | 14.09.2015 13:53

MaX
ha, tak tady se kecá, já jsem si sám povídal sám jinde :o) no právě, to vypadá na domácí přípravu, tak jsem zvědav co si Navara nachystal po té rošádě.
+0 /-0 | 14.09.2015 13:49

Viktor

David už jen dá věžky na dvojku a minimálně remíza tam budeczech flag.

+0 /-0 | 14.09.2015 13:47

jaroslavsysel
Tipuji, ze Viktor min. remizuje. Rekl bych, ze ma celkove formu:)
+0 /-0 | 14.09.2015 13:38

Viktor

A Viktor má podezřelý časový náskok s Adamsem, to u něj také není zvykemsmiley.

+0 /-0 | 14.09.2015 13:32

dejf721

Blicky opravdu nepraktikuju, to musí zkusit někdo jiný... :)

+0 /-0 | 14.09.2015 13:32

Pavel Ch

Dejfe, tak si to zkus blicnout s enginem za bílého a pak nám napiš, jaké má černý jedy.

+0 /-0 | 14.09.2015 13:26

jaroslavsysel
Vse nasvedcuje, ze to je priprava, ale stejne by to vetsina asi hrala radeji za bile
+0 /-0 | 14.09.2015 13:25

Gambit

Kdyby to nebyla příprava, tak David nehraje až do 23..Sf6 tak rychle. Jediné zamyšlení do té doby bylo jen před 17..0-0, ale to mohlo být i z psychologických důvodů pro zmatení soupeře. Po té oběti na h6 už hrál zase téměž okamžitě až do toho 23..Sf6.

+0 /-0 | 14.09.2015 13:21

kiklos

na přípravu to sice vypadá, ale stejně bych to hrál radši za bílé, ovšem proti Davidovi bych to zřejmě rupnul

+0 /-0 | 14.09.2015 13:20

jaroslavsysel
Domnivam se, ze tech bilych pescu je moc. Podle meho nazoru to priprava neni.Uvidime.Ale VL hraje velmi solidne. Nachapu, proc to Topalov dal za remizu a nezkousel to dale. Asi unava...
+0 /-0 | 14.09.2015 13:18

Josef

Podle spotřebovaného času se téměř jistě muselo jednat o přípravu. Ale vyžaduje to opravdu pevné nervy dobrovolně vlézt do minového pole.

Opticky sice vypadá bílá pozice dramaticky lépe, ale pokud bude chtít hrát bílý na výhru, bude muset nějak rozchodit své pěšce, což bude proti černým figurám hodně těžké.

+0 /-0 | 14.09.2015 13:12

dejf721

Jinak až po 21...Jg8 se úplně stejně (s drobným přehozením tahů) hrálo v partii Kokarev-Gavrilov, Moskva 2014, kde se stalo 22(3).f4. Bílý partii vyhrál, takže Davida podezírám, že si klidně mohl připravit nějaké vylepšení této partie a stejně tak že se určitě díval i na pokračování 23.Dxa7, když téměř bleskově přišlo 23...Sf6... :)

+0 /-0 | 14.09.2015 13:02

Gambit

Ns 99 % to je Davidova příprava. Stockfish sice ukazuje zhruba 1,5 pro bílýho, ale např. Komodo už tak optimistickej není (0,4) a právě Komodo je v pozicích s materiální nerovnováhou mezi programy suverénně nejsilnější.

+0 /-0 | 14.09.2015 12:59

dejf721

Slovo "ruplej" bych opravdu nepouzil, partie ted v podstate teprve zacina... :)

+0 /-0 | 14.09.2015 12:52

ddf

Vybavuji si jednu partii, kdy hral David cernymi, taky bily mel damu a David vez + asi strelec a rupl to a mel to taky v priprave. Mam pocit, ze publikoval rozbor teto partie.

+0 /-0 | 14.09.2015 12:48

ddf

Tak David je ruplej. Podle me to neni priprava, neco prehlidl (tah Sxh6) :(.

+0 /-0 | 14.09.2015 12:43

dejf721

Dnes jsem na Davidovu partii hodně zvědavý, podle času je to příprava téměř jednoznačně a přitom počítač nehodnotí černou pozici vůbec dobře, geniální! :) Samozřejmě to je svým způsobem logické, z dlouhodobého hlediska by věž a dvě figury proti dámě měly být lepší i bez pár pěšců, tak daleký horizont ovšem počítače (naštěstí) zatím nemají...

+0 /-0 | 14.09.2015 12:42

MSipek

Na ostatních šachovnicích mají cca 7 až 11 tahů a u Davida Navary je tam už 23 :-)

+0 /-0 | 14.09.2015 12:38

MSipek

Zdá se, že se jedná o oboustranou domácí přípravu a pujde o to, kdo se připravil lépe :-)

 

+0 /-0 | 14.09.2015 12:36

nvmea
no, ta dnešní Davidova příprava (opět s králem na h8!) je vskutku zajímavou
+0 /-0 | 14.09.2015 12:32

kiklos

http://bakuworldcup2015.com/product/53 první tři fotky

+0 /-0 | 14.09.2015 11:06

kiklos

souhlas, toho člověka mám rád, kam se hrabe Federer

+0 /-0 | 14.09.2015 10:52

ddf

Mrknete a posledni fotku v clanku :). David je borec :) hats off.   http://bakuworldcup2015.com/news/8/68

+0 /-0 | 14.09.2015 08:53

kiklos

Tak s MaXem opravdu nesouhlasím. Stačí se podívat na skóre Nakamury s Carlsenem a pochopíte proč. O zápas o MS, který skončí po osmi partiích 6-2-0, opravdu nestojím. Bral bych zápas, který má dva adepty na vítěze. Kromě Topalova umí porážet současného mistra světa ještě Naiditsch. Zajímavý by mohl být Caruana, Ding, Navara a určitě řada dalších. Ještě před pár lety bych napsal jméno Ivančuk, ten měl s Carlsenem zpočátku dobré skóre, pak ale převážil respekt a teď již nemá tu jiskru.

+0 /-0 | 14.09.2015 07:26

MaX

Gelfand vypadl, kola se točí dál. Probůh on by někdo chtěl aby hrál o mistra světa? navíc je to docela jedno Magnuse asi teď nikdo neporazí. Tak spíš ať to není taková nuda jak s Anandem. Nevím možná Topalov nebo Nakamura nějaký podobný střelec v životní formě. Gelfand apod. fakt ne.

+0 /-0 | 13.09.2015 22:00

Jablko-malum

S panem Bobem von Ostrauburg jednoznačně souhlasím. Současný model mistrovství světa je zažitý a pro šachy typický. Pro to má také svojí váhu. Štvalo by mne, kdyby mi jako divákovi někdo sebral turnaje kandidátů a zápasy jednou za dva roky. Stejně tak je Světový pohár super, ale, přesně, jako jeden z turnajů.

+0 /-0 | 13.09.2015 21:29

Kharty

BM: Gelfand byl celkem vyhraný právě tah předtím, než nabídl remiz, po jeho posledním tahu už to (minimálně počítačově) taková sláva nebyla

+0 /-0 | 13.09.2015 20:43

Bob von Ostrauburg

nvmea: Přínosem jistě je, že se nový hráč zviditelní, ale určitě už ne nahodilé výsledky v minimálním počtu vážných partií. Pohár jako jeden z mnoha turnajů proč ne, ale přímo o mistra světa jako navrhuje Magnus? Mistrovství světa má být seriózní pro ty skutečně nejlepší, ne reality šou na objevování nových často krátkodobých hvězd.

+0 /-0 | 13.09.2015 19:32

nvmea
není pro šachový sport přínosem, že mladý hráč z Chile udělal radost své zemi a dokázal celému světu, že i velký outsider může překvapit a porazit i jednoho z top hráčů na světě?
+0 /-0 | 13.09.2015 15:45

BM

Zrovna Gelfand vůbec blic-pic loterii nemusel hrát, kdyby v první vážné partii nenabídnul v celkem vyhrané pozici remízu.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:49

Bob von Ostrauburg

A blic-pic loterie má první oběť z řad top velmistrů. Pro šachový sport a mistrovství ve vážném šachu je jistě přínosem, když hráč jako Boris Gelfand je vyřazen po sehrání pouhých dvou vážných partií. A Magnus takto chce hrát přímo o mistra světa... Mimozemšťanská epidemie se začíná nebezpečně šířit. no

+0 /-0 | 13.09.2015 14:44

HonzaSvatoš

Zajímavě vypadají některé dvojice, které hrají 2:2. Griščuk (2771) - Atabayev (2428) a Jakovenko (2748) - Iljušenok (2491). Pro papírově slabší hráče je už tento stav ssmotný slušnou psychickou výhodou, zvláště pro Iljušenoka, který prohrával 2:1.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:37

ddf

Gelfand out. Hou Yifan postoupila.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:23

ddf

Tak David zitra proti Gadiru Guseinovi 2634.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:19

sisoj

Tak začíná to zajímavě. Včera Gata Kamsky out, dnes v problémech Gelfand, Griščuk a Hou Yifan.

GM Láznička to bude mít těžké s Adamsem, ale ten v prvním kole moc nepřesvědčil proti Muzyčuk.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:19

ddf

A je to tam smiley. David vyhral 2:0. Vyborne hats offshaking handsczech flag. Tak zitra fandit Davidivi a Viktorovi czech flag.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:16

Viktor

Tohle už je agonie, David vyhraje i 2. rapid. Postřehy V. Jansy před dnešním tie-breakem: http://www.chess.cz/www/aktuality/aktuality-ze-sezony-2015-2016/aktuality-ze-sveta/postrehy-v-jansy-po-1-kole-svetoveho-poharu.html.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:12

ddf

Ted je to hra na jednu branu. Skvely vykon tie-breaku hats offczech flag.

+0 /-0 | 13.09.2015 14:03

ddf

Tak David uz od zahajeni stoji na vyhru hats off ve 2. partii.

+0 /-0 | 13.09.2015 13:37

Jablko-malum

Gól! Jinak zatím se ukazuje, že varianta Matlakov není nevyhnutelná.

+0 /-0 | 13.09.2015 13:07

ddf

Tak vyhra a bilymi remiza a je to doma shaking hands.

+0 /-0 | 13.09.2015 13:05

HonzaSvatoš

V partii Nabaty - Navara se ukazuje, jak je důležitý čas. Počítačová varianta začínající tahem 28.Jg5, vedoucí nejspíše k věčnému šachu, nevypadá složitě, ale bílý už měl málo času a tak do ní nešel či neviděl. Ve vzniklé věžovce tipuji výhru Davida Navary, s tím čase bílý ještě nějakou chybu udělá.

Včerejší partie Viktora Lázničky byla slušný masakr, soupeř si vůbec nezahrál a partie byla stylem start-cíl. Málokdy vídané na takovéto úrovni.

+0 /-0 | 13.09.2015 13:01

ddf

Super. David by to mel dotahnout do viteznyho konce wink.

+0 /-0 | 13.09.2015 12:56

ddf

David cernymi zatim 1. partii rooztrelu zatim stoji lip a ma lepsi cas. Snad se to povede. Drzim palce czech flag.

+0 /-0 | 13.09.2015 12:49

jaroslavsysel
Ten Akobian celou dobu kricel, ale vubec nekopal..To rikal Kasparov nedavno v jednom komentari.Pro Viktora to tedy nebylo nejtezsi vitezstvi, ale presto gratulace!
+0 /-0 | 12.09.2015 15:46

Josef

David už remizoval, Viktor je velmi blízko výhře a postupu do dalšího kola.

+0 /-0 | 12.09.2015 15:13

jaroslavsysel
V Rusku ho nikdo za vlady Putina jiz neuvidi, ale v Azerbajdzanu by ho snad nezatkli :) asi kvuli Kirsanovi...
+0 /-0 | 12.09.2015 14:47

sisoj

Účast během turnaje G.Kasparova jako rodáka z Baku je asi vyloučena již předem:)

+0 /-0 | 12.09.2015 14:30

jaroslavsysel
Ted bych si prave tipnul vitezstvi VL a zitrejsi rapid u DN. Muj momentalni tip...
+0 /-0 | 12.09.2015 14:24