Kdo vyhraje naposled, ten vyhraje nejlíp

31.03.2013 13:26 | Turnaj kandidátů 2013

V turnaji kandidátů zbývá odehrát poslední dvě kola, která rozhodnou o tom, kdo se stane podzimním vyzyvatelem mistra světa Viswanathana Ananda. Jestli se bude bojovat i ve spodní části tabulky, to teprve zjistíme.

Hrdinou posledních tří kol se stal Vladimír Kramnik, který zřejmě četl můj poslední komentář a pochopil, že k prvenství ho může přivést jen mimořádný bodový zisk z posledních pěti kol. Jasně, měl i notnou dávku štěstí, Griščuk i Aronian udělali prohrávající chybu až v samotném závěru, ale na rozdíl od mnohých se nedomnívám, že by šlo o komplot ve jménu ABC či jiného občanského sdružení.

Pojďme se ještě jednou podívat na rozhodující okamžiky těchto dvou partií:

-
. kolo -

Naproti tomu Magnus k mému překvapení neubránil pozici bez pěšce s Ivančukem. Normálně by mě to nepřekvapilo, ale u Magnuse? No zkomplikoval si to chlapec náramně, přesto se stále domnívám, že nakonec se bude smát on. Nervy má ze železa, 1,5 bodu podle mě ještě udělá a bude to viset na Vladimírovi, zda dokáže přidat ještě jeden plus. (Tak, jak jsem psal minule.) V případě rovnosti bodů bude totiž pravděpodobně mluvit pomocné hodnocení ve prospěch MC. (vyšší počet výher)

V posledních dvou kolech čeká na Magnuse černými Radjabov (Radja má bílé), který se v turnaji dost trápí a bílými Svidler (Svíďa bude mít černé), který hraje dobře, ale už jednou v partii s Carlsenem prokázal, že z něj má přílišný respekt.

Kramnik má dnes bílé s Gelfandem, který mu to rozhodně nehodí, a zítra černé s Ivančukem, což se nedá vůbec předpovídat.

Dá se říct, že veškeré zbývající partie se odehrají mimo zájem kamer. Myslím si, že to bude škoda, protože i ostatní hrají pořád o slušné finanční prémie, a protože jsou mezi nimi minimální rozdíly, můžeme se ještě dočkat ostrých soubojů. Mimochodem - v případě rovnosti bodů se peníze dělí rovným dílem.

 13. kolo - 31.  3. od 15:00 hodin

Jméno
elov
Jménoelo
GMRadjabov Teimour2793-GMCarlsen Magnus2872
GMGrischuk Alexander2764-GMAronian Levon2809
GMKramnik Vladimir2810-GMGelfand Boris2740
GMSvidler Peter2747-GMIvanchuk Vassily2757
14. kolo - 1. 4. od 15:00 hodin

Jménoelov
Jménoelo
GMCarlsen Magnus2872-GMSvidler Peter2747
GMIvanchuk Vassily2757-GMKramnik Vladimir2810
GMGelfand Boris2740-GMGrischuk Alexander2764
GMAronian Levon2809-GMRadjabov Teimour2793

Tabulka po 12. kole

Poř.
Jménoelo12345678BRes.V
1GMKramnik2810* *½ ½½ 1½ 1½½ 1½½ 1804
2GMCarlsen2872½ ½* *½ ½11 11 ½½ 0½04
3GMAronian2809½ 0½ ½* *½ 01 0½1 1104
4GMSvidler2747½ 00½ 1* *½ ½½ ½½1 ½602
5GMGelfand2740½0 00 1½ ½* *½½ ½½ 1½2
6GMGrischuk2764½ 00 ½½½ ½½* *½ 1½ ½½1
7GMIvanchuk2757½½ 10 0½½ ½½ 0* *0 1502
8GMRadjabov2793½ 0½00 ½½ 0½ ½1 0* *401


Otázek je ještě spousta:
Jak se postaví Levon k situaci, že mu už „o nic“ nejde?
Spadne ještě jednou Čuki na čas?
Vytáhne Gríša ze šuplíku nějakou další „spornou“ variantu?

No, můžeme se těšit, finále začíná…

Tabulka cen

1. místo: 115,000
2. místo: 107,000
3. místo: 91,000
4. místo: 67,000
5. místo: 48,000
6. místo: 34,000
7. místo: 27,000
8. místo: 21,000
(v eurech po zdanění)

autor: IM Pavel Šimáček

189x 46462x Pavel Šimáček
Fotogalerie
Komentáře (189) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
pawel

Horká novinka z kolbiště od FIDE!

Právě prezident FIDE (okamžitě překřtěný na Kramilyumžinov) vyhlásil, že na základě odborníků v místě i diskutujících na jednom renomovaném webu, není možno, aby vyhrál hráč na pomocné hodnocení kvůli tomu, že vícekrát prohrál. „Okamžitě měním pomocná kritéria“, řekl:

  1. % zisk proti hráčům neúspěšnější země světa – Rusku
  2. Nejlepší předešlý výsledek v zápasech o MS
  3. Týmový součet - součet bodů včetně hráčů dané země jako hráč.

A dále, kdyby hráč měl lepší všechna tři než vítěz a zaostal za ním jen o půl bodu, má pomocné hodnocení větší hodnotu. Kdyby o bod, tak je to rovno a bude rozstřel.

Ještě dle zákulisních informací má Svidler o motivaci postaráno. Buď bude mít v rukou každý den do konce života bohatství nebo nerostné bohatství Sibiře.

  Na krátké tiskovce jen prezident odpověděl jedinou otázku, kterou jsem nejrychleji položil já (ostatní měli na rtech stejnou). „Je možná retroaktivita?“. „Děkuji“, řekl prezident, "mnohé parlamenty zemí, včetně vašeho (s důrazným pohledem na mne), mění zákony retroaktivně. My naopak aktivně před posledním kolem, aby každému bylo předem jasné o co jde. Děkuji, končím tiskovku".

 Vrhli jsme se s mikrofony na Magnuse. Zůstal překvapivě seversky klidný. „Čekal jsem to, trénoval mne Garri, říkal, udělám z Tebe světovou jedničku, ale titul, titul je o něčem jiném. Mně třeba Karpománes jednoho dne řekl, zápas předčasně ukončuji, nový bude v září a musíš vyhrát o 3 body, jinak je mistrem světa dále Tolja, bez možnosti odvety. Když vyhraješ o 3 body, jsi prozatímním mistrem světa do konce roku, pak hned odveta. Buď připraven na všechno mi říkal a buď rád, že si Nor. Třeba takový Taimanov za kanára od Fischera dostal jízdenku, jízdenku na Sibiř. Když již seděl v expresu, přišla milost, zachránil ho Tvůj severský úspěšný předchůdce, Larsen, také dostal kanára, říkal Garri. Jdu bojovat proti všem, zakončil Magnus“.  

+0 /-0 | 01.04.2013 14:57

giocozo

strelec - No, kdyby přeci jenom bylo laugh, tak by Čuky musel dostat sníženou známku za nepovolený prvek ,,spaní na ledě,,  a za nedokonalou choreografii, kdy ve vrcholné časové tísni byl na křesle otočen zády k šachovnici. Tam toho i přes tak vekou časovou spotřebu také moc neukázal, tudíž by se hodnocení rozhodčích pohybovalo mezi známkami 32, což jsou výkony slabé, chabé, až žalostné. wink Svidler naopak dosáhl velmi vysokého stupně předvedení a interpretace, plus předvedl unikátní prvek zatáhnutí a zmáčknutí hodin do Čukyho protipohybu, kdy soupeř nedokázal včas zkoordinovat pohyb své vlastní židle, myšlenky a ruky šmátralky. laugh Výsledná známka Svidlera 9, tzn. vynikající. Carlsenův výkon v poslední partii by byl pravděpodobně ohodnocen známkou 10, tudíž výkon pozoruhodný. Kramnik by dostal známku 8, což je výkon velmi dobrý, bohužel mu k lepší známce chyběl jen bod v tabulce. Griščuk s Aronianem by dostali oba známku 7 za dobrý výkon.

+0 /-0 | 01.04.2013 14:37

strelec

giocozo: Myslím, že mají všichni přesně tolik bodů, kolik si zaslouží. To si myslím taky,ale i kdybych si to nemyslel, tak by to tak bylo. Šachy nejsou krasobruslení.....surprise

+0 /-0 | 01.04.2013 12:41

giocozo

Josef - Ano, například v první partii s Ivančukem, kde se dlouho bránil, dokázal najít síly a ještě pořád v mírně horší pozici odmítl Ivančukovi remízu a riskoval tím prohru. Kramnik, že hrál na výhru s bílými s každým ? Ano, ale Magnus hraje na výhru bez rozdílu barev, ikdyž mu to s černými, s hodně pozičními hráči občas ,,drhne,,.cheekyMyslím, že mají všichni přesně tolik bodů, kolik si zaslouží. Například Kramnik, který v první části nedotáhl min. dvě partie, to dostal zpět vrchovatou měrou v části druhé, kde slovo ,,dárek,, je ještě hodně slabým přirovnáním.

Nyní to otočme a dejme tomu, že by prvním kritériem bylo neprohrát ani jednu partii. To by byl panečku turnaj ! To by bylo pokoukáníčko !laugh

+0 /-0 | 01.04.2013 12:29

Josef

to giocozo: Já nezpochybňuji, že kritérium bylo známé dlouho před turnajem a že mu mohl každý přizpůsobit taktiku. Zpochybňuji, že by to kdokoli udělal. Nebo máte pocit, že Carlsen, který kvůli tomuto kritériu má největší šanci na výhru, pro to něco udělal? Je pouze odměněn za to, že musel dohánět ztrátu na Kramnika, což rozhodně není zásluhou jeho taktiky.

Jinak Kramnik včera svoji taktiku nijak výrazně také neupravoval - on hrál bílými na výhru s každým v turnaji.

+0 /-0 | 01.04.2013 12:06

giocozo

matman - devillaugh

Josef - Kritéria byla nastavena dlouho před zahájením turnaje, tzn. každý věděl, že bude sotva stačit 1 a káždá případná výhra má cenu zlata.Tomu mohli přispůsobit i přípravu, neboli taktiku, jak chcete. Pravidlo se mně líbí proto, že nutí hráče hrát na výhru, neustále sledovat konkurenci a v případě nutnosti přidat nějaký ten plus. Prohrou se Carlsen nedostal do žádné výhody, ba naopak, musel vyhrát o partii víc, než Kramnik. Včera si toho byl Kramnik vědomen, proto založil partii s Gelfandem na výhru. Při případné výhře by totiž, jak vy říkáte, nemusel spoléhat na ,,náhodu,,. Samozřejmě tu hraje roli i štěstí, ale Voloďa to měl dlouho ve vlastních rukách !

 Zrovna tak se i vědělo, že z počátku partie se nebude přidávat 30 sec. na tah, což velice hrubě podcenil Ivančuk, který víceméně každou partii ,,vymýšlel,, a to ho v tak silném turnaji musí stát zákonitě hodně sil a nějakou tu nulu.

+0 /-0 | 01.04.2013 11:58

Josef

to Morphynista: Děkuji za velmi hezkou exkurzi do "dopingové" minulosti.

+0 /-0 | 01.04.2013 11:55

Josef

P.S. Možná, že ze všech nějak ošemetných pomocných kritérií, by po vzájemné partii mohlo být nejlepší Fosou zmiňovaný systém Koya. Ale pokud měli hráči vzájemné partie shodné, stejně bych asi nejraději viděl rapidy do výhry. Moc nevěřím, že by je hráči tahali třeba týden. Blicky bych do toho raději netahal.

+0 /-0 | 01.04.2013 11:44

Josef

to giocozo: Stupidní na kritériu počtu výher je to, že se je náhodné a na hráče nemá v průběhu turnajev podstatě vliv. Nebo snad chcete říci, že kvůli tomuto kritériu některý z hráčů uzpůsobil svoji taktiku? Jediný důvod, proč tahal včera Magnus remízovou pozici na výhru byl jeho půlbodová ztráta na Kramnika. Jinak by, jak sám naznačil, dal partii za remízu. Takže Magnus "náhodou" prohrál, a pak musel shodou okolností vyhrát o partii více než Kramnik, aby ho bodově dotáhl. Nerozumím tomu, proč má být za to odměněn vítězstvím v turnaji.

+0 /-0 | 01.04.2013 11:37

matman

re 10:44 | giocozo: Sorry, ale já si dokážu představit velmi lehce - plně postačí výpadek v internetovém připojení, lhostejno, v kterém přesně místě devil.

+0 /-0 | 01.04.2013 11:19

noELO
Vložte obsah
+0 /-0 | 01.04.2013 11:12

HonzaR

Ať už to dneska dopadne jakkoliv, doufám hlavně, že Čuky v takto důležité partii nespadne na čas pošesté, to by bylo opravdu geniální cheeky

+0 /-0 | 01.04.2013 11:07

giocozo

Pro turnaj je to fantastické sportovní vyvrcholení. Ivančuka bych vůbec nepodceňoval, je to neřízená střela. Může se nakonec stát, že jako jediný porazí oba vedoucí hráče a tím jen potvrdí svou genialitu.wink Svidler hraje o třetí flek a nemalé peníze...Carlsen, jak se trefně vyjádřil jeden fanoušek, zase dokáže ,,vytlačit vodu i z kamene,, ,takže bude o zábavu postaráno. smiley Nedokážu si představit, co by mně dnes zabránilo v tom, nechat si tuhle podívanou ujít.

+0 /-0 | 01.04.2013 10:44

matman

Přece jen si myslím, že Kramnik může mít v posledním kole určitou výhodu oproti Carlsenovi, pokud Čuky nebude betonovat. Naopak Svidler může zvolit taktiku "neprohrát", to se proti tak silnému hráči prolamuje těžko. Každopádně emoce budou kolosální.

+0 /-0 | 01.04.2013 10:32

capjar

Myslím si, že tuhle šanci si Magnus Carlsen již nenechá ujít. Dneska vyhraje. 

+0 /-0 | 01.04.2013 10:17

giocozo

Poutnik - Nikdo nikoho ,,neschazoval,, a ani neměl v úmyslu ho shodit, MC chtěl jen využít časové tísně a malinkou výhodu pozice, což se mu za přispění soupeře povedlo.Všichni víme, že nedostatek času způsobuje chyby. Čas je dnes neodmyslitelnou součástí partie. Ty výmluvy slyším na šachových turnajích věčně. ,,Kdybych měl více času, tak bych partii vyhrál,, apod.

vic, Josef - Co je proboha stupidního na kritériu většího počtu výher v uzavřeném turnaji, kde všichni hrají se stejnými soupeři ? Naopak, tím je o motivaci i atraktivnost turnaje postaráno. To by jste jako uvítali to, že hráč, který jednou, či dvakrát prohraje v takovémto vyrovnaném turnaji, bude naprosto bez šancí na prvenství, protože bude muset mít o půl bodu více, než ostatní. Naopak, systém se mně velmi líbí ! Vedoucí hráči nemohou tak ,,spát na vavřínech,, a musejí neustále sledovat cvrkot za nimi a reagovat.wink

+0 /-0 | 01.04.2013 09:55

matman

re 03:15 | Morphynista: Děkuji za obsáhlé informace k dopingu. Obdivuji Vaše nasazení a ještě ke všemu v noci.

+0 /-0 | 01.04.2013 09:45

matman

re Poutnik: Jste mi sympatický, ale mateřština úpí (schazovat...) Tady (http://prirucka.ujc.cas.cz/) lze nalézt oporu.

+0 /-0 | 01.04.2013 09:40

strelec

re Poutník: systém postupu a pak semifinále, finále by určitě bylo aktraktivní, ale asi časově nemožné.

proč by měl být hráč, který odpovědně hospodaří s časem (je to součást hry), kritizován za to, že ten druhý tuto součást hry nezvládá? Když by Radj hrál v průběhu partie rychleji, tak je pravděpodobné, že by nasekal více chyb. Pokud někdo projeví džentlmenství tím, že např. dá v takovéto situaci partii za remis, tak je to jeho morální plus. Ale pokud to neudělá, tak žádné morální minus nevidím. 

 

+0 /-0 | 01.04.2013 09:35

Zdeněk Janda

ad Capek - tak,tak yes . Řeči,co by bylo , kdyby... už jsou teď k ničemu. Jak se včera zdálo vše jasné , tak turnaj krásně vygradoval. Já si ten turnaj užívám , pochvalme web , že ten nápor zvládá. Pro ty , co hrají o špici to musí být psychicky náročné, také se jedná o velmi slušný "balík" peněz , který může dotyčného zajistit na slušnou dobu. Vždy si na to vzpomenu , když vidím , jak našich GP v rapidech se na pár tisícovek slétne dost GM smiley.

Bolku - bylo by fajn vyřešit ,abych se nemusel stále přihlašovatlaugh.

+0 /-0 | 01.04.2013 09:18

Pavel Capek

Já myslím, že se nikdo nad včerejší partií Carlsena nerozplýval. Ta určitě neaspiruje na cenu za krásu wink Obdivuhodná je pouze vůle Carlsena po vítězství, které potřeboval jako sůl. Že jedním z rozhodujících faktorů byl špatný čas Radjabova není přece Magnusova vina - on Radju chrápat nenutil...

+0 /-0 | 01.04.2013 09:00

Poutnik

A teď si představte model, kdy by po turnaji ještě hráli zápasy 1-4 a 2-3 finále. To by byla podívaná, protože o 4 místo by bojovalo do posledního kola dalších X hráčů a napětí by se dalo krájet.

Jinak to nad čím se tu rozplýváte ze včera já tedy vůbec neobdivuji, ačkoli jsem to ze strany Carlsena čekal. Schazovat soupeře na čas je mezi šachovou veřejností nejméně "hrdinskou" cestou jak někoho zdolat. Jinak pořád si myslím, jak jsem psal včera, že s věží by to bránil mnohem jednodušeji. Carlsen by pro aktivizaci své věže musel někde otevřít asi přes b5 což se rovná zbavení soupeře slabiny Radjabov by s králem a lehkými figurami v podstatě nemusel hýbat, protože prudící věž na 8 lajně by zaměstnávala v propočtech Carlsena sama o sobě.....

+0 /-0 | 01.04.2013 08:46

Pavel Capek

Včerejší tipy mi vyšly na 100% smiley

Kramnik - Gelfand Tady vidím remízu ve velmi dobrém kurzu 2,12 ( Marathonbet ) nebo 1,95( Bwin ).Kramnik vede o půl bodu a jeho strategie safety first mu bude zřejmě velet hlavně v této situci neriskovat.Gelfand už je bez šance na prvenství a tak mu zbývá "jen" turnaj důstojně dokončit. Navíc černými se superkorektním Kramnikem...

Vzájemné partie těchto hráčů ( v nichž měl Kramnik bílé ) končila remízou v drtivé většině případů.Vyjimky tvoří prakticky pouze partie naslepo a blicky.

Konečný vítěz turnaje - Magnus Carlsen kurz 2,8 ( Bwin ) nebo 2,7 ( Marathonbet ).

Sázet Carlsena ve směšných kurzech na začátku turnaje jsem považoval za sázkařskou chybu. Situace ovšem vykrystalizovala tak, že v současném kurzu je value, protože jeho šanci na zisk prvenství vidím tak na 50%.

Vycházím z předpokladu, že Magnus dnes porazí nevýrazného Radjabova, který si připsal už 5 proher. Rozhodně musí dnes hrát tvrdě "k tyči" a Radja ( jehož snad jedinou motivací je nebýt poslední ) je ideální "obětí". Loni se Carlsenovi podařilo Radju porazit černými 2x ze 3 partií ( 1x blitz ).

 

Dnešní kolo je ale z mnoha důvodů netipovatelné. Kramnik a Carlsen budou kromě svých partií sledovat bedlivě i pozici svého konkurenta a není vyloučeno, že někdo z nich bude okolnostmi přinucen začít svou pozici lámat...

Pokud si snad někdo naložil včera celkové vítězství Carlsena v luxusním kurzu 2,8, má dnes možnost sázkou na Kramnika vytvořit surebet. To ale zkušeným sázkařům radit nemusím...wink

+0 /-0 | 01.04.2013 08:44

Pavel Capek

Jirka Kadlec

Již zmíněná ruská sázková kancelář http://www.marathonbet.com/en/ v tom má jasno a nabízí aktuálně tyto kurzy na postup: Carlsen 1,38 - Kramnik 3,10.

Ještě asi před hodinou měli 3,4

Bwin drží 3,55

+0 /-0 | 01.04.2013 08:32

Pavel Ch

Carlsen má všechny trumfy v ruce, ale ještě není konec, stát se může vše. Navíc bez nějakých konspiračních toerií, pro Svidlera životní partie, kdy může zasáhnout do historie zápasů o MS, pro svého repre kolegu. Ale přesto Magnus to má ve svých rukou a Čuky nebetonuje, bude to buď 1 či 0.

Každé kolo je jiné, každý turnaj je jiný.

Jak vzpomenul Morphynista, jediný kdo v onom sportovně-tragickém utkání půlil byl Karjakin na dvojce. Pak "emigroval" do Ruska a Ukrajina za 2 roky v Chanty-M místo brambor bez něj brala zlato.

+0 /-0 | 01.04.2013 07:56

Fosa

Možné pomocné hodnocení: 1. vzájemné partie 2. Koya (počítají se jen body, které hráč uhrál se soupeři, kteří získali 50% a víc) 3. SB 4. počet výher 5. rozstřel (např. na 4 partie). Tipuju, že dnes Kramnik uhraje plichtu, Carlsen jednoznačně vyhraje a žádný pomocný hodnocení nebude potřeba :-) .

+0 /-0 | 01.04.2013 07:48

Jirka Kadlec

Již zmíněná ruská sázková kancelář http://www.marathonbet.com/en/ v tom má jasno a nabízí aktuálně tyto kurzy na postup: Carlsen 1,38 - Kramnik 3,10.

+0 /-0 | 01.04.2013 07:47

Jirka Kadlec

Fanouškem Carlsena nejsem, držel jsem palce Aronjanovi. To se však ukázalo jako nereálné, jeho řešení pozic v rozhodujících fázích turnaje je mnohdy špatné. Kramnika rád nemám, k zápasu s  Kasparovem neměl vůbec nastoupit. Je ovšem pravdou, že zápas Anand - Carlsen je pro propagaci šachu naprosto ideální.

+0 /-0 | 01.04.2013 07:08

Jirka Kadlec

Kramnik tedy pravděpodobně nepostoupí a může si za to jen on sám, okolnosti mu byly nakloněny. Nevyužil svou výhodu v 5.kole s Aronjanem, v 9.kole s Carlsenem a ani včera, v 13.kole s Gelfandem. To je potom těžké. Sice neprohrál, ale má potíže s realizací výhody. Dost ohrožen byl v 6. kole s Ivančukem po 24.Va5? a částečně i v 7.kole s Gelfandem po 18...Je8? Carlsena ctí obrovská bojovnost, ale kvalit Kasparova v jeho nejlepších letech ještě zdaleka nedosahuje. Ten dokázal tvořit a přehrávat soupeře mnohdy už v zahájení a především v nesmírně komplikované střední hře, zatímco Carlsen většinou maximálně těží z časových tísní soupeřů před 40.tahem, resp., tak jako včera, z utahání protivníka na půlminutě v remízové pozici. Připomíná mi tím dříve zde diskutovaného Jirovského v blickách. Carlsen je vynikající praktik dnešní doby zrychleného tempa, téměř vždy hospodaří dobře s časem. Jeho zahájení je ale otřesné. Doufám, že postoupí ten, kdo bude mít více bodů. V případě rovnosti jsou nesmyslná jakákoliv pomocná kritéria a měl by být sehrán zápas mezi vítězi - nejméně na 8.partií - o právo vyzvat šampióna. Tak tomu dříve, dokud se kandidátské turnaje hrály, bylo (Budapešť 1950). Není důvodu aby o vyzývateli rozhodovalo cokoliv jiného. Osobně se domnívám, že Kramnik by s Anandem opět neuspěl a že v případě postupu neuspěje ani Carlsen. Zahájení má jednoznačně horší, výhodu pravděpodobně nezíská ani okolo 40.tahu, protože Anand hospodaří s časem lépe než ti, které Carlsen porazil - Gelfand, Griščuk, Svidler a Radžabov. Připouštím, že tento pohled je nanejvýš stručný a dost zjednodušující, ale na míle daleko pravdy přece jen nebude. Přeju vám všem příjemné velikonoční  pondělí a především krásné šachové zážitky u dnešního závěrečného kola.

+0 /-0 | 01.04.2013 06:48

Morphynista

K dopingu na olympiádách. V roce 2004 v Calvii se odmítli podrobit kontrole Shaun Press ( Papua - Nová Guinea ) a Bobby Miller ( Bermudy ) . Všechny jejich partie - i ty, co sehráli předtím, jim byly zkontumovány. Protože se ale jednalo o týmy z konce tabulky, bylo to celkem jedno. V roce 2008 v Drážďanech se v posledním kole hrál zápas Ukrajina - USA. Výhra by Ukrajincům přinesla zlato, remíza stříbro a dokonce prohra 1 - 3 by ještě dala bronzovou medaili. Ukrajina ale prohrála  0,5 - 3,5 , což byla tragédie. K dovršení katastrofy vybrali Ivančuka, který prohrál s Kamským, na dopingovou kontrolu. Ten byl ale po prohře ve velmi špatném psychickém stavu. Svědci uvádějí, že vyběhl ven, kopl do koše na odpadky, sledován přitom několika funkcionáři. Ti se ho snažili přemluvit, aby se před dopingovými komisaři vymočil , ale všechno bylo marné. Logicky tedy měl , poněvadž pravidla platí pro všechny stejně, následovat dvouletý zákaz činnosti a zároveň dodatečná kontumace všech partií. Jenže - když se přepočítávaly výsledky, přišlo se na to, že by USA přišly o bronzové medaile a místo nich by třetí skončili Maďaři, kteří byli až osmí . To by však určitě vedlo ke stížnostem a protestům. Vedení FIDE ale nakonec našlo způsob, jak z toho ven, aby se rozhodnutí dalo zdůvodnit i před WADA - světovou antidopingovou agenturou. Bylo oznámeno, že došlo k procedurální chybě. Když je hráč vyzván komisaři ke kontrole, musí být u toho přítomen rozhodčí a právě u Ivančuka prý žádný nebyl. Vše se vyřešilo v souladu s předpisy a FIDE odvrátila možný skandál, který by mohl poškodit její zájmy. Jinak pokud jde o účinné látky, které mají zvýšit výkonnost, nemyslím si , že by to byl nějaký závažný problém. Nebylo prokázáno, že by běžné léky , např. Modafinil nebo Ritalin nějak ovlivňovaly úroveň hry. Navíc má každý lék i negativní vedlejší účinky. Známý německý velmistr a lékař Helmut Pfleger uvádí, že někdy koncem 70.let se rozhodl před partií se Spasským vyzkoušet vliv některých léků na svou hru. " Dopadlo to tak, že jsem hrál úplné hlouposti a už v 16.tahu jsem stál na prohru " , dodává. Proto bych řekl, že z této strany nebezpečí zatím příliš nehrozí, zato boj s elektronickým dopingem bude čím dál víc těžší...

+0 /-0 | 01.04.2013 03:15

matman
+0 /-0 | 01.04.2013 00:15

rytir

Dobré bylo i 78. Sc4 s dalším Sf7 a spěje to do remízy. Radžabov si to prohrál především pasivitou v celé partii a Carlsen vyhrál zaslouženě, ikdyž to zjednodušil příliš brzy ,místo aby soupeře ve střední hře více skřípl, když mu to pasivní hrou umožňoval. V koncovce pak podal černými velmi dobrý výkon.

+0 /-0 | 31.03.2013 23:50

Josef

Ještě na okraj - z mého pohledu to dnes nebylo až tak vítězství zdůrazňované Magnusovy techniky, jako jeho úžasné bojovnosti. Ani on sám neviděl žádnou jasnou cestu k výhře - na tiskové konferenci jen zdůrazňoval, že chtěl jen bojovat a "nějak udržet partii v chodu". Dokonce i naznačil, že v běžné vážné partii by to asi dal za remízu, ale tady musel stále bojovat. Měl tak trochu "štěstí", že pozice mu umožňovala téměř do nekonečna zkoušet všechno možné, což i dělal. Nakonec to hlavně neustál Radža, čemuž se nelze divit hlavně kvůli jeho horší momentální formě a prakticky permanentní časové tísni. Což ovšem nijak nesnižuje Magnusův heroický výkon.

+0 /-0 | 31.03.2013 23:48

Josef

to Pavel Ch: Mně by přišlo spravedlivější jako 2. pomocné kritérium (po vzájemných partiích) výsledek proti dalším hráčům v pořadí - spíše než počet výher. Kdo hrál lépe proti silnějším soupeřům v pořadí.

Nicméně jakékoli pomocné kritérium má v sobě prvky neobjektivnosti. Možná by si při stejných vzájemných partiích mohli rovnou střihnout ty rapidy až do vítězství při vyrovnaných barvách. V rapidech by myslím tak dlouhá remízová agónie, jako ve vážných partiích, nastat neměla.

+0 /-0 | 31.03.2013 23:42

Pavel Ch

Pavel Čapek: Jasně, souhlas.To je jako říci, že lepší S-B má hráč za to, že hrál hůře se slabšími. Počet výher je lepší než S-B. S-B smysl má, ale na rozdíl B-H více odpovídá jaký turnaj hráč hrál (v každý s každým samozřejmě nelze). B-H ve švýcaru paradoxně bohužel moc neodpovídá v dělení 1.místa, porazili koho jim dal los pod ruku. Dělení dalších míst naopak ano. Hráč stejné bodové skupiny mohl hrát turnaj o 2 třídy silnější než ten za ním se stejným bod. výsledkem, zvlášť u velkých švýcarů

Jinak zde 1.pom. krit. byl vzájemný zápas, o 1.místo určitě nejspravedlivější, měl by být o 1.místo všude (i ve švýcarech, pokud se spolu utkali). Takže je jen otázka, lépe pom. kritéria nebo rapid blic? Pro diváky to druhé, ikdyž by si pak někteří fandové stěžovali, že vyhrál jinou disciplínu (jak Kanaďané v Naganu, "prohráli jsme jen dovednostní soutěž")

+0 /-0 | 31.03.2013 23:26

rytir

Tak největší chyba byla, když zahrál 80. Jc4? Místo toho mohl ještě mít dobré šance na remízu. Mohl hrát v klidu 80. Kd4 a ve své podstě by Magnus udělal nejlépe, když by se vrátil na Jc6 a po Kc5 zkusil něco jiného vymyslet. Nebo mohl bílý i třebas aktivně zahrát 80. Sc4 po 80... Jd3 81. Kd4 Jxf2 82. Sf7 Jh1 83. Sxg6 Jxg3 84. Ke5! a jde to do remízy, např. 84... Kb6 85.Kf4 Je2 86. Kg5 Kc5 87. Sxh5 Jg3 a nyní si bílý může dovolit i obětovat figuru po 88. Sg6 (mohl by v klidu hrát i jinak ale) 88... Kb4 89. Kf4 Je2 90. Kxf5 Kxa3 91. Kg5 -ten h pěšec jeho je nebezpečný a černý za něj musí dát figuru a je to remiz.

+0 /-0 | 31.03.2013 23:21

Pavel Capek

Otázka pro všechny, kterým se zdá pomocné kritérium  více výher nesmyslné : Je těžší vyhrát partii, nebo ji neprohrát ?surprise

+0 /-0 | 31.03.2013 23:15

Pavel Ch

Dle mého, jak již jsem uváděl, skvělý výkom Magnuse. Můžeme se bavit, že to Radža pokazil, to tak bývá u prohraného, bez chyby soupeře nevyhraješ. Opravdu těžké vyhrát černými, když bílý nemá potřebu vyhrát.

Zítra při shodě bod. zisku postupuje Carlsen. Ikdyž bychom si přáli rozstřel. Podmínky dány předem pro všechny stejné. A počet výher je lepší než S-B. To, že vyhraje ten víckrát prohrál, byl jen vtip ve studiu. Počet výher motivuje ke hře, kterou chtějí diváci na nss vidět.

Zase by se říkalo, při rozstřelu, vyhrál lepší blicař.. Výrobci systémů se nezavděčí a proto snad je dobré, když se systémy mění, je alespoń o čem diskutovat...

+0 /-0 | 31.03.2013 23:08

Oma z DC

ELOvá jednička si jednoznačně obhájila své. Jednoznačná pochvala Carlsena, velmi pěkná technika jako např. Jc1. Už se těším na zítřek. Pro napínavý závěr nemohl dopadlo dnešní kolo nejlépe jak mohlo.

+0 /-0 | 31.03.2013 23:08

JHK

Po dnešku to je zamotaný ještě víc :)

Jinak co se týče dopingu, poslední obviněný z dopingu byl paradoxně Ivanchuk po Olympiádě v Drážďanech ještě máme v živé paměti laugh

+0 /-0 | 31.03.2013 23:05

vic

to je fakt -  máš pravdu i s tím, že jako kritérium "vyšší počet výher" je o ničem - proč me "nižší počet proher"? :-)

+0 /-0 | 31.03.2013 22:57

Josef

to vic. Vždyť já vím, proto jsem to psal: dnes měl Kramnik prohrát a Magnus půlit - pouze pak by to teoreticky šlo (SB jsem ale nezkoumal).

+0 /-0 | 31.03.2013 22:55

Josef

Pokud zítra Carlsen i Kramnik dopadnou výsledkově stejně, pak se ukáže poměrně jasně stupidita kritéria většího počtu vítězství. Carlsen by postoupil i díky tomu, že na rozdíl od Kramnika "dokázal" i prohrát a pak musel svoji porážku dohánět. Myslím, že jako rozhodující pomocné kritérium se tohle zrovna nepovedlo...

+0 /-0 | 31.03.2013 22:53

vic

to Josef: tie-break už nemůže při žádné kombinaci výsledků nastat

+0 /-0 | 31.03.2013 22:51

rytir

Třeba káva způsobí někomu bdělost, ale má vedlejší účinek, že je dotyčný neklidný. A nějaké drogy působící na mozek naopak psychiku zhorší. Třeba kdyby nějaký šachista kouřil marihuanu, jak tu byl dán příklad, tak takový by to daleko nedotáhl.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:46

matman

Jestli někdo věří tomu, že Griščuk pustil bod Kramňovi, tak já věřím tomu, že Tejmour pustil Magnusovi. Ázerbajdžánec asi nemá důvod pomáhat Rusovi.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:37

matman

Díky všem, kdo se snažili pohovořit o dopingu. To, že výsledky dopingových testů jsou většinou negativní, ani zdaleka neznamená, že se vůbec nedopuje. Vzhledem k tomu, že v šachu se točí relativně malé peníze, dopuje se v nich určitě méně než třeba v cyklistice. V žádném případě bych ale doping v šachu nebagatelizoval, jak jsem již napsal, existují osvědčené a účinné látky, které dokážou poměrně výrazně zlepšit "mozkový výkon", možná i posílit psychiku. Otázka je, kdo si je může dovolit zaplatit, kromě toho zřejmě procento nečestných jedinců mezi šachisty nebude vysoké.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:33

matman

Kramňa si po dnešku může hodně nadávat, taky nehraje nijak oslnivě. Po zítřku bude jasné, zda je Ivančuk sportovec nebo nesportovec. Kramňa bude možná muset hrát na výhru, tak snad to nebude nuda. Každopádně Čukymu ani Svidlerovi není co závidět.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:30

rytir

Riskantní bylo i Se8, tím sice Magnus získal pěšce, ale bílý se mohl uvolnit a kdyby zahrál Radžabov místo 75. Ja3 75. Jd6 Ka7 76. Sc4 s dalším Sf7 a Jc4, tak je to remíza.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:27

martinn

V podstatě to rozhodlo slabší  64.a4? a do deseti tahů tohoto pěšce Timur ztratil. Tak jak to komentátoři na Temži předvídali 

+0 /-0 | 31.03.2013 22:22

Josef

Magnus zaslouží obrovské uznání za bojovnost. Vůbec by mě nenapadlo, že by mohl hráč výkonnosti Radžabova takovou koncovku prohrát. V normálním turnaji by to dali po 40.tahu za remízu a šli by domů.

Je ale vidět, že Carlsen začíná mít na své soupeře podobný vliv jako Tal ve své době. I v partii s ním počítali soupeři často i nemožné, a pak jim chyběl čas v rozhodujících momentech. Dnes hrál Radžabov téměř permanenetně v časové tísní a tak dlouho, že to nakonec neustál.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:13

Josef

to Zdeněk Janda: Tak lépe to dopadnout mohlo. Ideální by bylo, kdyby Kramnik prohrál a Magnus remizoval. Pak by mohlo dojít i na tie-break. Nicméně i tak bude o zábavu postaráno.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:08

Homunkulus

Doufám, že dá Čuky 1. b4.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:07

Wittus

Tak v duchu konspiračních teoríí Radžabov dostal příkaz pomoct Carlsenovi, přece to nevyhraje nějakej rusák. smiley

+0 /-0 | 31.03.2013 22:06

Petr Boleslav

Je to fakt, Ivančuk bude zítra v hlavní roli.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:04

rytir

martinn: Počet výher a těch má víc Magnus Carlsen.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:02

rytir

Vladimír Kramnik dnes bílými promarnil převahu a jen remizoval. Byl to naopak Magnus Carlsen, který dokázal černými minimální výhodu uplatnit k výhře. Rozhodnuto ještě není, Kramnik může nad Ivančukem černými zvítězit, když bude jeho soupeř opět experiemntovat a Carlsen by pak musel také vyhrát bílými ve své partii se Svidlerem.

+0 /-0 | 31.03.2013 22:00

Zdeněk Janda

Pro napínavý závěr to nemohlo dnes dopadnout lépe . Tak kdo dneska asi usíná lépe smiley...Magnus zaslouží uznání , hezká technika yes

+0 /-0 | 31.03.2013 22:00

martinn

Jaké je další kriterium k vítězství při stejných bodech? 

+0 /-0 | 31.03.2013 21:59

Homunkulus

A o vyzyvateli mistra světa rozhodne Ivančuk, který možná ještě neví, s kým zítra hraje. wink

+0 /-0 | 31.03.2013 21:59

capjar

to Pavel Ch : Já jsem v klidu. Jen škoda, že to Kramnik dneska zkazil. 

+0 /-0 | 31.03.2013 21:56

Petr Boleslav

Ode mě Carlsen yes

+0 /-0 | 31.03.2013 21:55

ddf

Carlsen vyhral. Fakt mazec :).

+0 /-0 | 31.03.2013 21:55

vic

Před posledním kolem je jasné, že tie-break nebude!

+0 /-0 | 31.03.2013 21:54

romison

neco pro konspiranty :) socar chce samozrejme carlsena jako lepsi marketingovy zbozi, takze Radja to musel nenapadne nechat  a udelal drama, aby jsme se nenudili :)

+0 /-0 | 31.03.2013 21:53

ddf

A je to Carlsen vyhraje. Klobouk dolu :).

+0 /-0 | 31.03.2013 21:49

rytir

Ještě není konec, ale je zřejmé, že po pasivním Ja3 si bílý nadělal potíže, které pak ještě dál umocnil. Navíc jistě hraje ale roli i časová tíseň.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:47

romison

tak se nepochcal, ale posral to :) magnus je buh :) 

+0 /-0 | 31.03.2013 21:44

martinn

Tady není nikde k mání správný čas Timura!!

+0 /-0 | 31.03.2013 21:44

rytir

A zdá se, že tento postup je spojený s nemalým rizikem. Na 79. Kd5 by byla chyba 79...Jb4? 80.Ke5 Jd3 81. Kf6 Jxf2 82. Kxg6 Jh1 sice vypadá efektně, ale po 83. Kg5 Jxg3 84. Sc4! s dalším 85. Kf4 by určitě nebylo to, co by černý chtěl hrát.Ale černý by mohl zahrát 79.. Kb6!

+0 /-0 | 31.03.2013 21:42

martinn

Nechá si poslat pro bažanta, to se nedá nic dělat, no....

+0 /-0 | 31.03.2013 21:40

romison

radjabov se za chvili pochcije :))

+0 /-0 | 31.03.2013 21:35

rytir

Radjabov alepokračuje opatrně 77.Ja3 a po 78.Kd4 jistě Magnus počítá, zda může zahrát Jc6 s pozdějším Jb4 a vniknutím do tábora bílého Jd3.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:31

martinn

Pomazané hlavy ve studiu tvrdí: pozice je po 78. - Kd4 vyhraná na 100%

+0 /-0 | 31.03.2013 21:29

rytir

Radjabov ale na Ka7 může zahrát Sc4, s plánem Sf7 a Jc4.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:26

rytir

Nyní sice Radjabov má o pěšce méně ale po Jd2! se vymanil. Je otázkou zda zahraje Carlsen 74... Ka6 75.Jd6 Ka7, ale zkusit by to ještě mohl.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:21

rytir

Carlsen to asi nezahrál nejlépe, ale na c5 správně uhnul Kc7, kdyby totiž vzal bxc5 Jxa5 Sxa4, tak by sice ukořistil pěšce,ale po Jc4 by se vyměnili jezdci a černý by neprošel.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:12

Morphynista

PavelCh : Máte pravdu. Paní Monika G. skončila v roce 2005 třetí na mistrovství Vídně a zařadili ji do " céčka " reprezentace. Tehdy asi podepsala nějaký papír o dopingu. Jenže uplynuly dva roky, ona sama na to dávno zapomněla a myslela si, že už ji vyřadili. Ale ani to nic nemění na absurdnosti celého případu. K olympiádě - před časem proběhla zpráva , že Iljumžinov chce šachy dostat na zimní olympiádu jako ukázkový sport. Od té doby je ticho, asi z toho nic nebude, ale nápad je to skutečně originální...

+0 /-0 | 31.03.2013 21:12

Marek Vokáč

Zdravím ještě jednou. Není to myslím moc důležité, Pavel má samozřejmě ve všem kolem dopingu pravdu. Jen na té antidopingové chartě je za šachy jeden ze dvou podpisů můj, s mimořádně velkou nechutí. 

+0 /-0 | 31.03.2013 21:10

Pavel Ch

Tom Rosner: Sorry, ale ještě něco z novinek cé zet by nebylosmiley. Typicky novinářsky laděný článek. Copak udáváte adresu, kde se zdržujete, když na ní nejste, ta předem kde vás hledat? Nemohla to být její sestra a ona být někde jinde, mohla říct druhý den? To vše se uvádí do složitých protokolů reprezentantů, kde bydlí, kde je kdy najdou, atd. A vše předem musí podepsat. Třeba čerpala dotace na přípravu, prostě něco předem podepsala. Nejen za šachistou, ani za jiným sportovcem, který nic sám neopodepsal, přijít nemohou.  Pan J.Čáp ani třeba "náš" magnuscarlsen mohou být v klidu (zatím, dokud se moc nezlepší a nepodepíšou).

+0 /-0 | 31.03.2013 21:10

breughel

Tady snad nejde jen o  repre. Když mohli na extraligu (kolik z nich bylo reprezentantů?), tak mohou i jinam, na kterýkoli turnaj okresní úrovně. Šachisté, na rozdíl od jiných sportů, jsou hráči od 7 do 107 let smiley. Dnešní důchodce bere dvacet prášků denně a chci vidět, jak se hádá s doktorem, že tyhle nemůže, protože listina tuto účinnou látku zakazuje. Až starci nad hrobem zakážete na dva roky činnost, tak se teprve začnete divit.  To jen jedna z možností, které mohou naprosto reálně nastat.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:10

rytir

Řekl bych, že volba Iljumžinova byla extrémně riskantní, sice určitě nabídl peníze, ale za cenu, že vedení v šachu se posunulo dál od západního světa.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:00

Pavel Ch

Marku, nevím, zda jsi u toho zrovna byl, vím, že si předtím úspěšně bojoval s ČSTV o nesmyslnosti dopingu v šachu. ČSTV to chápal. Pak ale přišly podklady z MŠMT, který sport by to nepodepsal, ten by nic nedostal, ČSTV pouze informaci předal sportům. Kdybychom nepodepsali, na mládež, repre ani koruna. Na olympiádu by tak jezdili možná tak diskutující z nss za své.

+0 /-0 | 31.03.2013 21:00

martinn

Radja nejen, že si nechal upláchnout čas, ale pozičně chybuje.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:58

Tom Rösner

http://sport.idnes.cz/sachistka-pyka-pribouchla-dvere-pred-komisari-f4n-/sporty.aspx?c=A070425_214153_sporty_ot

+0 /-0 | 31.03.2013 20:57

Pavel Ch

Jeden plán bílého přes Jd2 a f4, to navrhuje engin, Radža by to udělal, jen, kdyby opravdu hořelo.

Držet c4? Tahem Jd4, podaří se vytempovat bílého? Kd6 Sf1 a4. Ale nyní Se2 Kc5 Sd1 a co dál?

+0 /-0 | 31.03.2013 20:56

rytir

Nyní je pravděpodobné, že plánuje zahrát na 64. Jd4 Kd6 a posléze by při například 65. Jb5 ? mohl zahrát 65... Kc5 66. Jd4 a4!

+0 /-0 | 31.03.2013 20:53

Marek Vokáč

Zdravíčko všem. Když Kirsan I. dosedl na trůn, toužil přivést šachy na velkou olympiádu. Aby to vůbec teoreticky šlo, musely se všechny šachové federace stát členy svých olympijských výborů. To má jednu nutnou podmínku, přihlásit se k antidopingové chartě a tím pádem do svých soutěží pustit antidopingovou kontrolu. A respektovat seznam dopingových látek, které mají smysl ve fyzických sportech, byť pro doping v šachy nemají vesměs význam. Nikdo pokud vím od té doby neřešil, co by mohlo být dopingem v šachu a co by se tedy mělo na seznamu zakázaných látek pro tento sport objevit. Zjevně tedy šlo o bohapustou formalitu.

Šachy se tak dostaly jako ukázkový sport na OL v Sydney, tím tato epizoda pravděpodobně definitivně skončila, jen dopingové kontroly tu s námi zůstaly. MŠMT s tím nemělo nic společného, jen má taková pravidla, že pokud jsou reprezentanti v některém sportu přistiženi při dopingu, tak sport přijde na "x" let o státní dotace.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:52

rytir

Magnus správně reagoval tahem 63... Kc6, po 63...Kd6? by se bílý uvolnil tahem 64. c5 !

+0 /-0 | 31.03.2013 20:51

Pavel Ch

Věc se vyřídila po telefonu, tak sleduji dále.

Uznávám, že magnus opravdu kouzlí a na 1 slabinu může útočit. Bílému jezdci chybí pole b2.

Re kauza paní Monika G: Nemohou přijít jen tak k nějakému sportovci domů (ani atletovi okresní úrovně). Jen na seznam reprezentantů, kteří to sami podepsali. Není vyloučeno, při vší úctě k ženám a šachistkám Rakouska, že G 1701 může být mezi reprezentantkami a že něco podepsala na co v tu  chvíli zapomněla. Tím neobhajuji postup DK,  jen aby nevznikl poplach, že mohou přijít domů ke kdejakému šachistovi (nebo jinému sportovci). Musel to předem podepsat.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:42

matman

re 20:24 | Morphynista: Zajímavé, díky za odpověď. Pro případné zájemce - Cannabis je konopí.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:37

capjar

ad doping: S paní Monikou G. naprosto souhlasím. Domů bych je rozhodně nepustil.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:32

Pavel Ch

Na chvíli se rozloučím s tipem dvou remis. Carlsen to nevyhraje, výměna věží Radži nebyla chybou, tvrdím odvážně se svou slabou výkonností, že ať si Houdini říká co chce a tím, si dovolím nesouhlasit, s příspěvkem, že Radža hraje za Norsko. Černá věž mohla ještě útočit, ikdyž i tak výhra daleko.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:30

rytir

Carslen už asi převádí jezdce na e5, Radžabov si stále musí dávat pozor.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:30

capjar

Jede online u Kramnika ??

+0 /-0 | 31.03.2013 20:29

Morphynista

Ještě k dopingu. Zpráva lékařské komise FIDE z roku 2012 uvádí, že testy byly prováděny v zápasech MS mužů a žen, 10 testů na ME družstev. Všechny byly negativní. Kromě toho přišly zprávy i o antidopingových programech např. na Kubě a Indonésii. V Rumunsku byl potrestán zastavením činnosti na 3 měsíce hráč, v jehož moči byly zjištěny stopy canabisu... Asi nejznámějším případem odhaleného dopingu je událost, který se stala v roce 2007 v Rakousku. Jednoho nedělního dne navštívili paní Moniku G., ( národní Elo 1701 ) u ní doma dopingoví komisaři a chtěli po ní odběr vzorku. Paní si myslela, že jde o špatný vtip a zabouchla dveře. V souladu s antidopingovou legislativou pak byla potrestána zákazem činnosti na 2 roky ( a to celosvětově a ve všech sportech, četl jsem, že kvůli tomu nemohla hrát ani turnaj v bridži ). Jak je vidět, v Rakousku boj s dopingem berou opravdu vážně...

+0 /-0 | 31.03.2013 20:24

Pavel Ch

Re 20:07 Josef

Jistě můžete mít pravdu. Přesto trošičku bych viděl rozdíl v tom, že Kramnikovi pomáhal soupeř. Ne, nemluvím o žádných spikleneckých teoriích. Aronjan chtěl také vyhrát a to je pak trošku jednodušší hrát černými na výhru čeká-li se přestřelka, kde bílý bude hrát aktivní  roli (dá-li se slovo jednodušší vůbec zde použít). Radža rozhodně bláznivě na výhru hrát nechtěl a to by mne zajímalo, co by Kramnik tedy černými dělal.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:21

martinn

Rozhodne až poslední kolo. Není to tedy tak, že jsou někteří Boříci, kteří když bod potřebují, tak ho udělají...

+0 /-0 | 31.03.2013 20:21

rytir

Carlsen by mohl zkusit dostat střelce na a4 a jezdce na e5, ale není jasné, co dál. Možná zahrát a4 a prostě dát Kc5 a Se6 a napadnout pěšáka c4, ale to k výhře asi nepovede.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:13

Pavel Ch

Nejsem si tak jist, myslím, že věž na osmé řadě splnila úkol, pohoršila lepšího střelce (vůči c4) vytaháním černých pěšců a teď Raža věří, že to zremizuje, že jednu slabinu pokryje. Může se mýlit, může Magnus kouzlit a jistě se bude snažit kouzlit.

re Josef: Ano, ŠSČR odolával dlouho tlaku ČSTV, pak přišel přípis z MŠMT a máme přeci demokraciismiley, podepíšeš nebo nemusíš podepsat. Ale vážně, bylo to tak.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:08

Josef

to PavelCh: Já myslím, že právě dnešní zahájení Carlsena ukázalo jeho hlavní nedostatek v boji o titul mistra světa. Zatímco Kramnik na zahájeních tvrdě maká a je "na požádání" schopný vytvořit živou a bojovnou pozici s možností hrát na výhru (viz třeba skvěle rozehraná partie černými s Aronianem, dnešní partie s Gelfandem apod.), Carlsen rozehraje nějakou plochou pozici a snaží se soupeře "v klidu" přehrát. Jenže to na hráče s výkonností okolo 2800 už moc nestačí...

+0 /-0 | 31.03.2013 20:07

ddf

Tak Magnus jeste neco vykouzli. Radjabov muze v tisni udelat chybu.

+0 /-0 | 31.03.2013 20:04

Poutnik

Je to jasný, Radjabov bude hrát za reprezentaci Norska. Svoji nejaktivnějí figuru, která mohla hezky zezadu prudit a pacifikovat celou protihru vymění. Sice motory jsou v klidu, ale s věží si myslím by se to bránilo o dost lépe. Pořád by musel Carlsen hlídat zadní řady ...

+0 /-0 | 31.03.2013 19:59

Pavel Ch

Vra´tme se k partiím. Byl zde dotaz, komu se líbí Magnusův styl. Mne dnes z čistě odborného hlediska ano. Jistě by pro diváky byla zajímavější šílená přestřelka. Ale Magnus je v situaci, kdy má TOP hráče nejlépe porazit, kdyžtak neprohrát a černými k tomu. Možná se Radžovi tady tolik nedaří, ale je to furt absolutní svět. špička. Myslím, že to udělal Magnus nejlépe jak mohl, jednu slabinu, lepší střelec a díky tomu minimální výhoda, která nemusí stačit. Už to samotné neni sranda černými na objednávku získat. Pokud by vyhrál, možná partie vejde do zlaté historie bojů o titul.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:57

rytir

A Carlsenovi se podařilo vyměnit věže, ale je blbé, že již zahrál h5 a nemůže připravit postup g5.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:56

Josef

to PavelCh: No já měl za to, že na dopingovou kontrolu v šachu přistoupila hlavně FIDE právě kvůli potenciální možnosti účast na olympiádě. Nevěděl jsem, že na ni dobrovolně přistoupil ŠSČR kvůli MŠMT...

+0 /-0 | 31.03.2013 19:56

ddf

Ted ma Gelfand remizu na dosah 46 - Jd3 a plichta.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:50

Pavel Ch

re Josef.

Mysleme si co chceme, nejde tak ani o tu olympiádu, ale v ČR o peníze od MŠMT. Podpis svazu není povinný, jen danný sport nedostane ani korunu, ....slůvko "jen". A když byli na extralize, skoro se omlouvali, že byli už i u šipkařů a že u šachu potřebují nemít bílou kolonku. 

S těmi čipy či jinou ele. podporou je to daleko vážnější a mám obu, že šachy jsou v tom na prehistorii dopingových látek jiných sportů. Dají se opast dopingové směrnice, ale o tom jsem mockrát psal....

+0 /-0 | 31.03.2013 19:50

rytir

matman: Ve sportu je rozhodující fyzička a psychika jeaž na druhém místě, v šachu je to obráceně. A drogy po kterých je člověk fyzicky silnější existují, ale droga, po které byste byl chytřejší není, existují jistě různé preparáty, o kterých to říkají ti, co je nabízejí, ale to je tak vše. Jistě existuje něco na větší udržení pozornosti, ale musí to mít vedlejší účinky na psychiku.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:49

matman

re 19:27 | Josef: V humorném tónu jste zcela určitě lepší, takže zůstanu radši "vážný". Jsem přesvědčen, že se dopuje ve většině sportů, šachy nebudou výjimkou. Mám dojem, že nějaké dopingové testy se provádějí. Uvítal bych, kdyby někdo ze zasvěcených mohl o této problematice pohovořit, zejména pokud jde o tento turnaj.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:46

Josef

Jinak dopingové kontroly v šachu jsou obecně takový malý nesmysl. Jedná se o reziduum věčné snahy dostat se na olympiádu. Ale možná není daleko doba, kdy se šachisté budou muset kontrolovat na nastřelené čipy.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:42

Pavel Ch

Re matman:

Dopingové kontroly jsou ve všech sportech (komise MOV, ČOV), ovšem tresty určuje ten-který sport sám. V atletice, cyklistice, nejpřísnější. Ve fotbale proti tomu mírné a třeba ve F1 snad jen napomenutí při prvním prohřešku (vyjma alhokolu, tam přísný postih, ten je naopak pouze v motorismu a střelectví zakázanou látkou).

Takže v málokterém sportu to končí odebíráním titulů zpětně. 

+0 /-0 | 31.03.2013 19:37

rytir

Ale ještě lépe vypadá 41... Jc5

+0 /-0 | 31.03.2013 19:34

rytir

Tak ono i současná pozice vypadá na remizu. Kdyby místo 37.f3? zahrál bílý 37. Jh6 Kh8 38. g4!, tak by si udržel převahu. Nyní například po 41. Ke1 může následovat třeba 41... Jc3 42. Vg7 Kf8 43. Vgd7 Vxd7 44. Vxd7 Vxh2 a k remíze není daleko.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:32

Josef

to matman: Látek na zlepšení myšlení možná celá řada je (pak mi pošlete seznam), ale dopingové kontroly zajímají spíše svaly. Oni nekontrolují, jestli hraje veliký chytrák...

+0 /-0 | 31.03.2013 19:27

ddf

Ted muze v klidu Gelfand zahrat 41 - Jc5 nebo Jc3. Asi lepsi je Jc5.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:26

ddf


Jen co je na Chessbomb za analyzu. Z partie Kramnik - Gelfand: 37. ... Nd2 38. Bxd2 Rxd2 39. Nh6 Kh8 40. Rb4 Bxf3 41. Nf7 Kg8 42. Rd4 Rxd4 43. exd4 a5 44. Ne5 Be4 45. Ke2 a4 46. Ke3 Bd5 47. Rd7 Bb3 48. Ra7 g5 49. Kd3 Rc8 50. h4 gxh4 51. gxh4 Bc2 52. Kd2 . Remiza naprosto v pohode, na to bych si zremizovat troufl i ja .

+0 /-0 | 31.03.2013 19:22

matman

re 19:14 | Josef: Dobrý fórek. Nicméně nebyl bych až tak bezstarostný, látek, které zlepšují "myšlení" i jeho rychlost, je řada.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:19

Josef

to plzenak: Kramnik si od 37.f3 mohl slibovat snad jen to, že Gelfand s necelými 2 minutami na hodinách spadne. Jinak, než zbrklost a nervy trochu na pochodu, se tento tah s Kramnikovou spoustou času vysvětlit nedá.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:18

matman

Kramnik si už poněkolikáté vyrobil koncovku s minimální šancí na výhru a na půl hodiny se hluboce zamyslí. Carlsen něco podobného. Nervozita je určitě obrovská a možná nevyhraje lepší, ale ten, kdo bude mít víc štěstí. Viši asi mírně koulí očima.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:16

ddf

Podle me Radjabov spadne do casovky, ale uvidime.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:16

MaX

Čuky Čuky, není náhodou exceletní rapidář? 4x prohrát na čas, přitom to nehrál špatně. To je škody.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:15

Josef

to matman: Na tomto turnaji by dopingová kontrola prokázala tak akorát, že Ivančuk jí moc prášků na spaní...

+0 /-0 | 31.03.2013 19:14

plzenak

To by mě zajímalo, co si Kramnik od 37.f3 sliboval.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:14

rytir

V šachu doping nemá takový vliv jako v jiných sportech řekl bych. Když si někdo vezme steroidy, tak mu narostou svaly, ale po nějakých drogách možná krátkodobě má větší pozornost, ale může to mít i vedlejší účinky na psychiku a naopak by mohl hrát hůř.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:13

matman

re 19:05 | Josef: :-D

+0 /-0 | 31.03.2013 19:11

matman

Docela by mě zajímalo, kolik dopingových testů bylo provedeno v tomto turnaji a zda seberou někomu jeho tituly po deseti letech (jako např. cyklistovi Armstrongovi), pokud by mu zpětně doping prokázali.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:10

rytir

Asi měl Gelfand místo obranného 33...Ve8 hrát aktivně 33... Vb1, to vypadá také lépe, ale měl již časovou tíseň.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:08

plzenak

Teď to má Kramnik marný, nemá nic lepšího, než vyměnit pár věží a pak už na remízu není třeba za černý ani GM.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:07

rytir

Určitě, byla tam za černého celá řada slibných možností, ale i to, co Gelfand zahrál nebylo špatné. Bílý sice ovládá sedmou řadu, ale zdá se, že po Kf8 bude muset jít do věžovky Sa3, která může vést k remíze, černý ale může uhnout i Kh8 a ne Kf8...

+0 /-0 | 31.03.2013 19:05

Josef

Zvrat v partii u Kramnika musí Magnuse docela motivovat. Počítám, že Radžu tak okolo 183.tahu porazí...

+0 /-0 | 31.03.2013 19:05

plzenak

Tah 37.f3 od Kramnika fakt nechápu. Takhle zbytečně odkrejt druhou řadu.

+0 /-0 | 31.03.2013 19:01

ddf

Skoda, ze Gelfand nezahral 37 - Jd2 .

+0 /-0 | 31.03.2013 19:01

Josef

Řekl bych, že Kramnik si to tím 37.f3 pěkně (po....) pokazil

+0 /-0 | 31.03.2013 18:59

rytir

Ale Kramnik také chyboval tahem 30. Vf4, místo Vdc4!, a po dalším opatrném 31. Vc2?! získal černý tahem Je4 protihru.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:57

Petr Boleslav

Souhlas, neuvěřitelné. Carlsen tohle vůbec nevyhodnotil, "stačilo" s Ivančukem postavit nějakou pozici, kde je třeba počítat, romantizovat apod., pak by byla téměř 100% jistota pádu praporku.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:53

Josef

Spousta šachistů nedokáže za život prohrát tolik partií na čas, kolik dokázal Ivančuk v tomto turnaji. Neuvěřitelný...

+0 /-0 | 31.03.2013 18:52

plzenak

Čuky zase prohrál na čas!

+0 /-0 | 31.03.2013 18:51

Petr Boleslav

Ivančuk potvrdil v Londýně svou genialitu - postě porazil toho nejlepšího a ostatní je už nepodstatné.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:50

rytir

Gelfandova pozice je špatná. A ikdyž už po výměně dam není tak složitá, tak má navíc špatný čas, což také hraje proti němu. Kramnik je na cestě k dalšímu vítězství, ikdyž černý ještě může klást tuhý odpor.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:50

HonzaSvatoš

Čuky zase hraje tak, že asi spadne. Radža mi přijde opticky, že je z nejhoršího venku. levonovi se teď ty figurky docela motají, ale asi z toho bílý nic nevykřeše. Vlad asi remis, i přes pěšce navíc.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:50

rytir

V partii Griščuk Aronjan si bílý udržuje malou převahu díky dvojici střelců, ale po výměně všech pěšců dámského křídla, když se podaří Aronjanovi přemístit černopolého střelce přes h6 na g7, tak to vypadá na remízu.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:45

Petr Boleslav

Kramnik už ulovil pěšce a valí na celkové vítězství. Zkušenosti a řekl bych jakási disciplína jsou důležité "vlastnosti".

+0 /-0 | 31.03.2013 18:43

matman

Aronjan doufám začne maximálně riskovat a další nula bude jeho.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:36

rytir

Carlsen stále stojí trochu lépe, jeho převaha je ale velmi malá, pokud bílý vymění věže, může mít potíže ten pěšec na c4 může padnout a na královském křídle bílého je slabina na f2, je to ale minimální převaha.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:35

rytir

Mezitím v partii Kramnik-Gelfand bílý ukořistil pěšce. Ačkoli střelec na f3 vypadá pro bílého výhružně, bílý výpad Dh3 kryje Df1 a není vidět, jak má černý pozici zesílit a po získání pěšce zpět Dxf1 25. Kxf1 cxb5 26. Jd6 Veb8 vzniká koncovka, ve které by mohl mít černý nemalé potíže.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:30

Josef

Ivančuk si téměř jistě zapíše další partii, kterou prohraje hlavně kvůli času.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:30

matman

Jak se váženému obecenstvu zamlouvá hra Carlsena v dnešní partii s Radžabovem? Za sebe chci prohlásit, že mě tedy velmi málo. Bobby Fischer by se mu vysmál. Gelfand již "zařizuje" Magnusovu potupu. Kramnik je blízko a pokud to dotáhne, bude to velmi užitečná a potřebná lekce pro hráče s nejvyšším ratingem.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:27

Petr Boleslav

Začínám často překlikávat, partie jsou hodně zajímavé. Zdá se mi, že do toho jde Kramnik naplno. Vykryje bílá pole? Carlsen dnes nemá jinou možnost než vyhrát.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:26

rytir

V partii Radžabov-Carlsen mezitím došlo k výměně dam, bílý se ale rozhodl nevyměnit jezdce a zahrál možná zbytečně Jd4, protože by jeho pěšec na c4 byl horší. Tato výhoda by byla ale pro černého až příliš nepatrná.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:20

rytir

Pozice Svidler-Ivančuk opravdu nabrala na obrátkách. Bílý se rozhodl nevzít jezdce, neboť po 23. bxc4 Sxc4 24. Ve1 Sd6 25. Se5 by po ústupu střelcem měl díky dvojici střelců černý kompenzaci. Po 23. Ve1 se černý rozhodl v kritické pozici nezahrát 23... Jd6 24. Dxd5 Kd7! po 25. Dxa8 Sc6 26. Dxb8 Df3 totiž černý hrozí matem a tato složitost má ablízko do remízy. Pokud by bílý chtěl hrát na výhru tak musí po 27. Da7 Kc8 odevzdat dámu 28. Da6 Kc7 29. Kf1 ale po 29... Dg2 30. Ke2 Sb5 31. Dxb5 Jxb5 je hra nejasná. Nyní v partii po 23... Df5 24. bxc4 Sxc4 může bílý tahem 26. Dd4! získat slibnou pozici.

+0 /-0 | 31.03.2013 18:17

rytir

Carlsen mezitím získal minimální převahu, díky slabým pěšcům bílého na dámském křídle. Bude mu to stači k výhře?  Místo 20... c5 ale mohl zahrát možná ještě silnější 20... Sf7! s hrozbou e3 a když by bílý reagoval 21. e3 tak po 21... Sh5 22. Ve1 Jd7! s převodem Je5 by byla pozice bílého žalostná.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:57

Homunkulus

A partie Svidler - Ivančuk zvedá diváky bez motorů ze sedadel. yes (Ti s motorama si lebedí v polstrovaném křesle a ospale naslouchají jejich tichému bzukotu.)

+0 /-0 | 31.03.2013 17:52

rytir

Griščuk se v koncovce chopil iniciativy. Aronjan mohl místo 16... Dxb3 zvolit 16... Se6. Po  17. Dxb4 axb4 18. d5 cxd5 19. Jxd5 Jc5 by měl protihru. A i po 17. d5 cxd5 18. Jxd5 Jc5  by 19. Dxb4 axb4 přešlo do výše zmíněné varianty a ujetí dámy jinam by dalo černému dobrou kompenzaci. Zajímavou možnost měl Aronjan také, když se mohl vzdát dvojice střelců a nechat si i vytvořit dvojpěšce, když by místo přirozeného 17... Se6 si ho nechal vzít. Po 18. Jxf5 gxf5 by totiž jeho pozice byla pevná a černopoloný střelec bílého by obtížně hledal uplatnění. Nyní zahrál správně 20. Va3! protože po  Po 20. Jxe7?! Kh8 by mohl být černý spokojen.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:52

Pavel Ch

Re Oma z DC

Děkuji, měl jsem na mysli a počítal S-B.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:43

Homunkulus

Radža se choulí (psáno po 20. Sf1). Kdyby bylo pole e0, tak by si snad zalezl i tam. Jsem zvědav, jak bude hrát dvacet těžkých tahů s minutou na tah.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:42

Oma z DC

Re: Pavel Ch

Jen si dovolím poopravit, že BH rozhodovat nebude. Jelikož se hraje systémem každý s každým dvoukolově ;-)

+0 /-0 | 31.03.2013 17:39

Petr Boleslav

Začíná se to pěkně rozjíždět, to je fajn. Jinak to c5 u Radjabova bylo jedinné?

+0 /-0 | 31.03.2013 17:33

rytir

V partii Griščuk-Aronjan mezitím vznikla vyrovnaná koncovka. A naopak pozice Kramnik-Gelfand se nám začíná více komplikovat.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:30

Homunkulus

Carlsen jde za svým. Svidlerova oběť pěšce vypadá hodně zajímavě.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:25

Poutnik

Přijde mi, že Radjabov to staví jako kdyby měl v úmyslu emigrovat do Norska. :-)

+0 /-0 | 31.03.2013 17:24

rytir

Místo aktivního c5 Radjabov pokračuje v opatrné hře tahem 18. Vac1. Ovšem nyní po 18... Se6 už pozice za černého vypadá slibně. Bílý totiž nemá moc co hrát, co asi vymyslí?

+0 /-0 | 31.03.2013 17:22

matman

Čuky hraje dnes mnohem hůř než předevčírem, má katastrofální čas a mizernou pozici. Jsem moc zvědavý na poslední partii Kramnika (hraje s Čukym), jakpak asi bude Ivančuk hrát? Hodně věřím tomu, že Gelfand dnes s Kramnikem prohraje.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:16

rytir

Přesto nyní vypadá u Radjabova možnost 18. c5 jako jedna z nejlepších pro bílého, po 18... Jd5 19. Dd4 může bílý na oplátku hrozit výpadem Jc4-d6.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:13

rytir

Carlsen v reakci na opatrnou Radjabovovu hru přebírá iniciativu a zablokoval bílému střelce. Slabý pěšec na c4 může bílému brzy vadit a když ho posune na c5, tak se černý zmocní pole d5.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:09

rytir

Pozoruhodně vyvíjí své figury Kramnik tahem 15. Sa3, počítá s tím, že se tento střelec může uvolnit po b5, kdy by pak mířil na d6. Pokusí se nyní zahájit Gelfand protiútok na královském křídle tahem h5?

Podíváme se též na paritii Svidler-Ivančuk. Tam vznikla typická pozice francouzské, se slabinou černého na e6, ale protiútokem po sloupci f. S přehozením tahů vznikla již pozice, která není zcela nová a  v ní ale  bílý zvolil překvapivou oběť pěšce tahem 15. Je5. A tahem 17. Sc5 zabránil černému v rochádě a získal kompenzaci za pěšce.

+0 /-0 | 31.03.2013 17:01

Homunkulus

Říkám si, jaký to musí být pocit, když proti vám sedí světová jednička, kterou v tu chvíli nezajímá nic než výhra. To chce asi hodně pevný nervy.

+0 /-0 | 31.03.2013 16:57

rytir

Radjabov nezahrát odvážnější 15. Sg5 f6 16. Sc1  (na 16.Sd2?! by přišlo Se6) a místo toho volí mírné 15. Jd2, čímž dá se říci rezignuje na zisk výhody ze zahájení Černý nyní nemusí brát okamžitě střelce se zcela vyrovnanou hrou, ale může zkusit klidné 15... Sf5 nebo i riskantnější 15... f5.

+0 /-0 | 31.03.2013 16:51

Homunkulus

Carlsen větří kořist (14. ... Jg4).

+0 /-0 | 31.03.2013 16:42

rytir

Gelfand nemíní čekat na místě  a místo okamžitého De7 hraje aktivní Je4. Počítá s tím, že by mohl i jednou v budoucnosti odskočit na g5 a zapojit se do útoku.
V partii Radjabov-Carlsen se černý tahem Jb6 rozhodl bránit vytvoření nepříjemné baterie dámy a střelce na dámském křídle a Radjabov zvolil Se3, kde si sice bere na mušku pole c5, ale tam ho Magnus napadl Jg4 a nyní je otázkou, zda se bílý nechá připravit o dvojici střelců nebo ne.

 

+0 /-0 | 31.03.2013 16:42

rytir

A Gelfand se osvobodil tahem e5. Do riskantního 12. Sb2!? se Kramnikovi nechtělo, protože by černý mohl přetáhnout 12... e4 a získat protihru na královském křídle. A tak zvolil 12. dxe5 Jxe5 13. Jd4. Pozice se zdá být v rovnováze, ale černému může být tlak na pěšce b7 nepříjemný.

+0 /-0 | 31.03.2013 16:29

Petr Boleslav

Vladimír má svou pozici, Gelfand to bude mít hodně těžké. Jak poleví v soustředěnosti, bude zle.

+0 /-0 | 31.03.2013 16:26

rytir

Gelfand mezitím zahrál 10... Dc7, nepouští se do okamžitého uvolnění a dál se vyvíjí, Kramnik reaguje hrou na dámském křídle tahem 11. b4 a předpokládá, že jednou by třeba mohla dáma na c7 černému překážet.

+0 /-0 | 31.03.2013 16:20

rytir

A skutečně Kramnik zahrál Ja5. Přesuneme se k partii Radjabov-Carlsen. V ní se  bílý zatím drží velmi dobře. Nezareagoval vůbec špatně, trochu zjednodušil pozici a získal dvojici střelců. Uvidíme, jak se pozice vyvine dál.

+0 /-0 | 31.03.2013 16:14

Pavel Šimáček

>Ritan:

1) Podle mě je to bez e6 prohrané. Černý král přijde blíž, a pak si myslím, že ve vhodný moment rozhodne návrat koně přes d4. Ale zatím bez záruky.

2) S tím 44.h6 máte pravdu, akorát to chce vidět variantu 44...Sg8 45.Kf5 Kc7 46.Kg6 gh6 47.gh6 Sa2 48.Kf6! Sb1 49.Ke5, přesně, jak píšete. Ještě jsem byl upozorněn i na tah 38.h5 s dalším g4-g5, to se zdá, že taky stačí. Celé to můžeme vysvětlit dvěma způsoby. Buď hrál Aronian špatně, nebo to bylo moc složité. Vyberte si wink

+0 /-0 | 31.03.2013 16:11

rytir

Gelfand tahem 8... Jbd7 plánuje po 9. Jxc4 nejspíše zahrát 9... Jb6 a na 10. Je5 Jfd7 s plánem uvolnění. Je otázkou, zda by pak bílý zahrál agresivní 11.f4 s cílem bránit černému v otevření hry. Bílý ale může zkusit komplikovanější řešení 10. Ja5!? s cílem bránit černému ve vývinu bělopolného střelce, na to ale může černý zareagovat 10... Jbd7 s uvolněním tahem e5.

+0 /-0 | 31.03.2013 16:02

Adraj

Jen aby dneska Magnus nepřepnul strunku ...

+0 /-0 | 31.03.2013 15:56

rytir

Griščuk se rozhodl nehrát ve středu a místo toho dobyl pěšce zpět, tím získal Aronjan pohodlnou hru. Pozice je zatím ale stále v rovnováze.

+0 /-0 | 31.03.2013 15:51

Ritan

Podle mne prostě Griščuk založil partii na prohru. K rozborům mám na komentátora dvě otázky :

1) 30. Sxd4?? je rovné kapitulaci, zatímco 30. Ke3 se zdá hratelné, i pokud 31. e6 nevidím. Nebo jsou tahy 51. f4 či dokonce 51.Sc3 prohrané ?

2) V Aronianově partii ( tam si naopak myslím, že se do koncovky Levon zamotal ) je divné, že vůbec nikdo nezmiňuje variantu  44.h6.Tuším, že na tiskovce to Kramnik odbyl tahem Sg8 ... ale už při onlinu tak následně s motorem mi přijde, že bílý po 45.Kf5 v klidu remizuje, aniž by musel počítat tah g7-g6 a jeho následky. Po Kxc7 jde bílý král po trase g6-f6-e5-d4 a přijde právě včas - nebo se pletu ? 

+0 /-0 | 31.03.2013 15:47

martinn

Snadno přehrát komentované varianty je výborné, viz Ota Válek, jen by to chtělo přihodit tu otáčecí funkci. Tyto animace to mají.

A jak se píše v komentáři: taky doufám, že vše důležité se během posledních kol odehraje v ohnisku kamer a ne kupř. na...hm hm... na záchodě.

 

+0 /-0 | 31.03.2013 15:34

rytir

Kramnikovi se ale podařilo Gelfanda překvapit již velmi záhy. Místo klasického 5. Jf3 zvolil neobvyklý tah 5.e3  evidentně s plánem vyvinout Je2. Tento postup je neobvyklý, ale nezdá se být příliš riskantní. Nechá se Gelfand vyprovokovat k nějaké agresivní reakci?

+0 /-0 | 31.03.2013 15:34

rytir

Radjabov-Carslen, Magnus hraje méně časté d6 a  je zřejmé, že chce hrát na výhru. Griščuk-Aronjan, místo mírného 5... Sf5 hraje černý 5...Jbd7 a chce hrát na výhru. Kramnik-Gelfand, bílý hraje na jistotu, rozehrává partii mírně a neriskuje. Svidler-Ivančuk, černý byl natolik naladěn vítězstvím v sicilské, která přešla do francouzské pěšcové struktury, že dnes zahrál francouzskou.

+0 /-0 | 31.03.2013 15:21

Frank

Já jen doufám, že o vítezi nebudou rozhodovat pomocná kritéria. Byla by velká škoda, kdyby tak fantastický turnaj rozhodla pseudohodnocení jako vyšší pocet výher nebo S-B. Jak ironicky ríká Nigel Short - je velmi logické, když turnaj vyhraje hrác, který vícekrát prohrál.
Tiebreak zkráceným tempem by byl na férovku, ale jeho pravdepodobnost je minimální. Každopádne, at už to nakonec bude Kramnik nebo Carlsen, toho druhého mi bude v prípade rovnosti bodu líto.

+0 /-0 | 31.03.2013 15:06

Pavel Ch

Ještě trocha matematiky, kdyby 1.místo dělil Magnus a Vladimír. Pro Magnuse hovoří větší počet výher. Nestane se pouze v případě, že Vladimír 1/2 a 0, Magnus 1/2 a 1/2 (event 0, 0 a 0 1/2 hodně z fantazie).

V těchto případech je však ve hře Levon (možnost 2/2) a nejedná se o případ dělení prvního místa mezi uvedenými 2 hráči.  Dobrá Levon udělá 1,5 a  méně, abychom posoudil pom. hodn. mezi uvedenýma dvěma.

Výher budou mít stejně, rozhodne B-H. Jsou 3 možnosti z kombinací všech možných výsledků (pro pom. hodnocení zajímavých), kdy Vladimír je před Magnusem, 2 kdy shoda a  13 pro Magnuse.  

V praxi, aby měli 0 1/2 a 1/2 1/2 je mélo pravděpodobné, tak při rovnosti bodů vyhraje Magnus.

+0 /-0 | 31.03.2013 15:00

Ota Válek

Kramnikovi fandím od jeho skvostné výhry černými nad Gustavsonem v Dortmundu. On-line komentáře sleduji na chesspro.ru, kde komentátor ukazoval, jak Vladimír tápal při uplatňování výhody proti Aronjanovi, z čehož dovozoval, že svoji roli hrají nervy u vědomí blízkosti vítězství v turnaji. Z tohoto pohledu se můžeme těšit na dramatické boje, protože zdaleka není rozhodnuto.

+0 /-0 | 31.03.2013 14:36

Pavel Ch

Zajímavé, již dlouho neprojevil kolega s kolegou (mohu-li odborníky z nss takto nazvat) takovýto nesouhlas. Čtenáři vyber si! Ostatně to je problém demokracie v každodenní činnosti.

Je vidět, jak je krásné sledovat partii bez enginu, (jak to podněcuje vlastní fantazii). Ačkoliv zde se psalo, že engin tupuje remis (konc. Arionjan-Kramnik), stále mi po h6 tah černého g6 vrtal hlavou. Pak jsem se podíval tedy na toho Houdiniho a on po h6 analyzoval takovou lidskou hloupost Kxg5, tedy g6 zavhrl, samozřejmě věděl proč. Ono to tak jednuduché pro člověka i TOP velmista  však nebylo.

Ikdyž Kramnikovi nefandím a Gelfandovi ano, nejsem si jist, zda více šancí má dnes Magnus černými než Vladimír bílými. Možná Boris, "jak se vyspí", bude rozhodujícím jazýčkem vah. Dokáže porazit kohokoliv i mít slabý den (samozřejmě bude hrát naplno jako vždy).

A ještě, když se v kávě píše "z vyšší společnosti", tak jistě každého napadne otázka neb ta podstatná informace (když byl článeček uveden) v něm chybí:

a) Znají se a šli spolu na fotbal?

b) Viktor potka náhodně Pavla a požádal ho o společnou fotku na památku?

c) Pavel potkal náhodně Viktora a požádal ho o společnou fotku na památku?

+0 /-0 | 31.03.2013 14:32

Ota Válek

Skvělý článek! Opět musím pochválit nové stránky, jež umožňují snadno si přehrát komentované varianty.

+0 /-0 | 31.03.2013 14:30

strelec

Docela zajímavé finanční rozdíly mezi 3./4.; 4./5. a 5./6. místem. Předpokládám, že ubytování a dopravu mají hrazenou organizátorem a prize money použijí mj. k vyplacení sekundantů.

+0 /-0 | 31.03.2013 14:27

Don

Že by si Kramnik dvě kola před koncem s náskokem 0,5 bodu nezajistil 115 000 Euro a k tomu navíc možnost stát se vyzyvatelem Ánanda? To asi těžko.

+0 /-0 | 31.03.2013 14:22