I remízami se dá vyhrát turnaj

27.03.2013 10:54 | Turnaj kandidátů 2013

Poslední tři kola velice silně napověděla, kdo bude tím šťastným, kdo na podzim vyzve mistra světa Ananda v boji o titul. Žádné překvapení se nekoná, bude to Magnus Carlsen.

K tomu, aby se dostal do samostatného vedení, nepotřeboval paradoxně žádnou výhru. Ba naopak měl co dělat, aby neprohrál.

Ale právě v těchto těžkých chvílích se ukazuje, jaký je Magnus velký hráč. Nejprve mu nevyšla příprava bílými s Radjabovem a požár hasil opravdu na poslední chvíli. Následně nezískal bílými vůbec nic s Aronianem, kterému remíza v ten okamžik vyhovovala, a následně si černými zatancoval s Kramnikem v hodně nebezpečném katalánském rytmu – a znovu neprohrál! Jistě, můžeme se bavit o tom, zda jeho soupeři nemohli postupovat jinak, ale když si uvědomíme, že proti němu hráli ti nejlepší, je třeba smeknout.

Magnus dost nerad prohrává – začal jsem hledat, kdy a s kým prohrál poslední vážnou partii a výsledek mě překvapil. Od začátku roku 2012 prohrál všehovšudy 2 partie!

24. 1. 2012 bílými s Karjakinem a 24. 9. 2012 černými s Caruanou. To jsou skutečně impozantní výsledky, když uvážíme, že celkem sehrál 105 partií (aspoň tolik jsem napočítal) a žádný z jeho soupeřů nebyl ořezávátko.

Na základě této skutečnosti jsem přesvědčen, že o vítězi je rozhodnuto. Ve zbývajících pěti partiích má Magnus třikrát bílé, navíc přímé konkurenty už má za sebou. Aby nevyhrál, musela by se stát jedna z následujících věcí:

  • MC ještě aspoň 2x prohraje.
  • MC se zraní (nebo zamiluje) a bude muset odstoupit.
  • Aronian ze zbývajících 5 partií udělá nejméně 4 body. (Respektive Kramnik 4,5)
  • MC si zapomene vypnout mobilní telefon.

Kdyby se náhodou stalo, že vítězové nasbírají stejný počet bodů, budou o vítězi rozhodovat partie hrané zkráceným tempem, ve kterých MC také dominuje.

Ve stínu Carlsena se můžeme pobavit o ostatních účastnících

Líbí se mi, že už všichni mají alespoň jednu výhru. Ivančuk a Radjabov sice jen proti sobě, ale i to se počítá. Aronian nezvládl včerejší partii s Gelfandem a připravil se o reálnou šanci na vítězství v turnaji. Naproti tomu Gelfand se po špatném startu 0,5/3 vrátil na 50% a ještě může živit teoretické naděje. V magnetu 10. kola má s Carlsenem ale černé, takže má důvěra v jeho výhru je velmi omezená.

Tragédem posledního trojkola byl Radjabov. Nejdřív nedokázal dotáhnout do konce nadějnou pozici s Carlsenem, pak byl přehrán Gelfandem a nakonec neustál nápor všehoschopného Ivančuka. Propadl se tak už na poslední místo. Jsem zvědavý na jeho morálku v této situaci – určitě měl v turnaji jiné ambice… Co se týká ratingu, ztrácí už teď 17 bodů a je společně s Ivančukem (-6) jediný v minusu.


GM Alexander Griščuk (foto: fotogalerie Turnaj kandidátů 2013)

Kramnik dál potvrzuje svou vysokou úroveň a potvrzuje můj předturnajový tip, že bude těsně druhý nebo třetí. Naproti tomu Griščuk můj tip, že skončí poslední, zatím úspěšně vyvrací a zvláště z poslední partie se Svidlerem je vidět, jak se šachem dobře baví. V nejbližších dvou kolech má bílé s Kramnikem a Carlsenem, tak jsem zvědav, jak to pojme. Od třetího do party, Svidlera, v nejbližších třech kolech nic nečekám.

Tohle trojkolo by mělo přinést obrovský (a myslím si, že neúspěšný) nápor Aroniana a Kramnika, který bude vrcholit jejich vzájemným soubojem v pátek. Tak uvidíme…

Poř.
Jménoelo12345678B.Res.vict
1GMCarlsen2872* *½ ½½ ½111½½603
2GMAronian2809½ ½* *½1 0½½1103
3GMKramnik2810½ ½½* *½½½ 1½½501
4GMGelfand274000 1½* *½½½½ 1½2
5GMGrischuk27640½½½* *½ ½½ 1½½1
6GMSvidler27470½½ 0½½ ½* *½1401
7GMIvanchuk2757½0½½½ 0½* *0 101
8GMRadjabov2793½0½½ 0½01 0* *301

Odkazy

Stránky www.worldchess.com
Stránky london2013.fide.com
Stránky candidates2013.com

On-line přenos
živý přenos

autor: IM Pavel Šimáček

90x 15992x Pavel Šimáček
Fotogalerie
Komentáře (90) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Don

Tento článek je již dnes ,,dávno" ve stínu nových událostí kandidátského turnaje a jak se zdá tak s predikcemi když nepohořel tak alespoň neměl pravdu, protože remízami se takto grandiózně silný a hutný turnaj vyhrát nedá. Líbí se mi jakou taktiku zvolil Kramnik, který si zřejmě jako jediný účastník uvědomil, že má turnaj 14 kol a že ke konci bude většina hráčů startovního pole na pokraji vyčerpání a že by se toho dalo nějakým způsobem využít. Mnozí v tom vidí všechno možné, náhodnými faktory počínaje a konspiračními teoriemi konče, ale objektivně se musí říci, že to spíše než cokoliv jiného připomíná brilantní taktický plán. Nicméně není to jen o taktice, ale nepochybně i o dovednostech, což potvrzuje i řada názorů předních světových analytiků šachové hry na současnou schopnost a hloubku propočítávání variant ze strany Kramnika. O tom, že Kramnik počítá varianty nejkvalitněji ze všech účastníků turnaje promluvil včera i spolukomentátor S. Šipova na chess.tv. 

+0 /-0 | 30.03.2013 11:07

ELOminator

To je celé nesmyslné a typicky čecháčkovské, celá ta debata. Netřeba na ni reagovat.

+0 /-0 | 29.03.2013 15:48

divak

Úvaha je to jistě správná, nikdo nebude riskovat dobré jméno, má to ovšem drobnou trhlinu a to tu, že, jak už tu bylo několikrát zmíněno, nikdo nikdy nezjistí jestli to dotyčný prohrál schválně nebo regulérně. Je to nezjistitelné, nepostižitelné, to jak to opravdu bylo ví jenom ten dotyčný. Proto žádnou ztrátu dobrého jména neriskuje, prostě prohrál v časovce, tak jako už mnohokrát předtím, je to běžné a normální, občas se to stává úplně každému... 

+0 /-0 | 28.03.2013 15:08

strelec

Výsledky a způsob proher jsou fakta. Proto pak následují spekulace, u kterých to nicméně skončí. HonzaSvatoš: málokterý hráč by při "lákavé nabídce" v tu chvíli hluboce přemýšlel o své minulé kariéře, pozvánkách na superturnaje, atp. Prostě do toho půjde nebo ne. 

+0 /-0 | 28.03.2013 15:07

HonzaSvatoš

Příliš se mi ty teorie o tom, že to Griščuk, nebo dokonce i Svidler Kramnikovi "hodili", nezdají. Zkuste uvažovat: jste profík ELO 2700 , slušně si vyděláte už jen pozvánkami na silné uzavřené turnaje a hraním v silných ligách. Abyste se vypracovali, museli jste hodně pracovat. "Dobré jméno" je významnou částí vaší tržní hodnoty v šachovém světě. A toto dobré jméno budete riskovat pro jednu malou výhodu? Pokud uděláte podvod a on se provalí, neskutečně tratíte. Zahazujete tak přinejmenším celou svoji předchozí práci, která vás do 2700 dovedla. A úvahy typu "jsou to Rusové, mají v tom zkušenosti" jsou vysloveně k smíchu. Za zády nemají soudruha z KGB, který může rozhodnout o jejich dalším šachovém profesionálním bytí a nebytí, pokud neposlechou doporučení Strany.

+0 /-0 | 28.03.2013 14:24

pawn

Gruščuk možná opravdu jen vzal partii za špatný konec a v závěru udělal chybu. Je to možné. Ale pokud ne, neviděl bych na tom nic výjimečného a mimořádného. Podvody se neděly (a nedějí) jen kvůli studené válce a vysoké politice. Případná pomoc nemusí být vůbec nařízena zhora a nějak podrobně dopředu domlouvaná. Když se může vypomoci třeba kvůli splnění normy...... . Ale obraťme pozornost na 11. kolo.

+0 /-0 | 28.03.2013 13:55

HonzaR

Nechci se nikoho zastávat, říkám že Griščuk je vůl že to prohrál takovýmto způsobem, přinejmenším tím dal podnět ke spekulacím. Je možné, že se podle aktuální situace sám rozhodnul to položit, potom je to fakt blbec, ovšem nechce se mi věřit, že by tam byly nějaké tajné dohody, zvlášť kvůli jediné partii - v žádné jiné jsem pro to důvody neviděl. Kramnik neproměnil několik vyhraných pozic, že se mu to konečně povedlo se Svidlerem? Czhledem k "naprosto mizerné" úrovni jeho hry fakt nečekané... Proboha neblbněte všichni hned kvůli jedné partii, od studené války se nám trochu změnila doba, tak snad není třeby hned všude hledat konspirace.

+0 /-0 | 28.03.2013 13:42

giocozo

O domluvených partiích hráčů z bývalého Sovětského svazu s cílem poškodit Fischera samozřejmě vím. Né všichni aktéři s tím souhlasili, né všem se to líbilo, ale nařízení přišlo z ,,vyšších míst,, a tenkrát opravdu nešlo jen o dobré jméno. Takový Tajmanov po ,,ostudné,, prohře s Fischerem to měl nějakou dobu hodně těžké. Koloval tehdy dokonce vtip, že Solženicyn je ve velkých problémech, protože se u něho našla Tajmanovova kniha Nimcovičovi indické.

Jirka Kadlec, pawn - Griščuk je sám specialistou na ,,Berlín,, a má v něm s černými výborné výsledky ! S bílými už je to ale o dost horší. Prohrál to s Movsesjanem na ,,Evropě,,,kdy šlo o hodně, s Ivančukem a dalšími. Jde zřejmě o takovou malou slabinu, či disfunkci.laugh Mně to také hlava nebere, že šel s Kramnikem zrovna do téhle varianty, ale nestalo se mu to poprvé a asi ani naposled. Myslím, že tam důležitou roli hraje to, že to má za ty černé opravdu ,,zmáklé,, a nemůže ho nic překvapit.

Další vývoj turnaje nám napoví víc, ale mluvit přímo o podvodu bez důkazů je opravdu silná káva.

+0 /-0 | 28.03.2013 13:23

Jirka Kadlec

Proboha giocozo, je tam pět hráčů na které bych v této situaci nevsadil ani korunu. Titul má svou váhu, včera to byl podvod o kterém si štěbetali vrabci už před turnajem.

+0 /-0 | 28.03.2013 12:52

pawn

giocozo: Zvolit proti Kramnikovi berlínskou a pak se v ní snažit najít výhru? Byl tu jeden šachista považovaný mnohými za nejlepšího hráče všech dob a ani jemu se to nepodařilo. Být flustrován tím, že s Kramnikem nemám v berlínské žádnou výhodu? Mě tohle jako vysvětlení časové tísně nestačí. Volba zahájení absolutně neodpovídá tomu, že Griščukův plán byla hra na výhru a následné hospodaření s časem jako by už od 5. tahu vznikla neznámá pozice je také přinejmenším pozoruhodné. Dokázat samozřejmě nic nejde, ale když člověk VÍ, v čem všem, proč a jak se podvádí, nepovažovat výhru v kandidátském turnaji za velké lákadlo je hodně velké podcenění.

+0 /-0 | 28.03.2013 12:51

giocozo

...dokonce ani né k Titulu, ale jen šanci vyzvat Mistra světa ! wink

+0 /-0 | 28.03.2013 12:40

divak

giocozo: ano, já si myslím že speciálně v případě rusů je tohle klidně možné, nebylo by to poprvé a "sborná" a její duch zřejmě ještě žije.. Neříkám že tomu tak určitě je, ale poslední 2 výhry Kramnika tomuto podezření celkem dost nahrávají...

+0 /-0 | 28.03.2013 12:40

giocozo

divak - Myslím si, že česká povaha je přesně opačná. Co tě nepálí, nehas a když nemám já, tak ať nemá ani nikdo druhý. wink

Konspiračním teoriím se musím smát. Ivančuk hraje špatně již od začátku turnaje, takže jeho chyba a následné překročení času v partii s Aronianem ve složité pozici bylo jen logickým vyvrcholením. Všichni víme, že Ivančuk je génius a žije ve svém vlastním šachovém mikrosvětě, ale podezřívat zrovna jeho z nějakého komlotu je naprostý nesmysl. Nevím s jakým cílem šel na partii Griščuk, ale Kramnik zvolil vynikající strategii ,,uspávače hadů,, a podle mě byl G docela frustrován z toho, že s bílými nadosáhl ani stín výhody a snažil se tak dlouho ,,něco,, najít, až to v časové tísni skutečně vynalezl.smiley

Ještě jednou. Opravdu si někdo myslíte, že na téhle úrovni, před zraky celého světa, kdy vám dobré jméno zajišťuje pěkný výdělek, přízeň sponzorů a pozvání na další lukrativní turnaje, bude někdo stupidně riskovat, aby za jednorázový přivýdělek pomohl ,,krajanovi,, k dnes už ,,zprofanovanému,, titulu Mistra světa ?

+0 /-0 | 28.03.2013 12:33

Pavel Šimáček

Za vším, co jsem napsal, si stojím, kromě jednoho. Myslel jsem si, že v případě rovnosti bodů bude rozhodovat zápas zkráceným tempem, tak jak to bývá v poslední době zvykem. Na oficiálních stránkách jsem přesná pravidla nenašel, až na stránkách fide v handbooku. A tam se píše, že po bodech rozhoduje nejdříve 1) vzájemná partie, 2) vyšší počet výher v celém turnaji, 3) S-B a teprve, kdyby tohle vše bylo vyrovnané, bude se hrát tiebreak.

Taky jsem tam našel, že Rusové jsou povinně nalosovaní do vzájemných soubojů v 1., 2., 3., 8., 9. a 10. kole právě proto, aby se předešlo spekulacím.

Jinak jsem nikde nepsal, že Carlsenovi stačí turnaj doremizovat, i když se to mohlo stát. Psal jsem, že o vítězi rozhodly (opravdu jsem přesvědčen, že už je hotovo) remízy, které MC neprohrál - s Radjabovem, respektive Kramnikem.

Ale stejně jako všichni ostatní diskutující věštím ze skleněné koule cool

+0 /-0 | 28.03.2013 12:07

Jirka Kadlec

Dnes se dá čekat další výhra Kramnika.

+0 /-0 | 28.03.2013 11:39

divak

Naprostý souhlas s Poutníkem, i když si myslím, že v tomhle případě v tom nemusejí být peníze. Představte si modelovou situaci, hraju na tom turnaji, jsme tam tři češi. Samo jsem to chtěl vyhrát, ale nedaří se, pár kol před koncem jsem bez šance, ostatní byli prostě lepší. Ale jeden z nás čechů tu šanci pořád má, sice není první, ale šance tam je. A teď hraju proti němu. Jak se zachovat? Hrát to nejlepší co umím, s tím že ho třeba i porazím, čímž sobě už nepomůžu a jeho tím definitivně odstřihnu od šance na první flek, nebo mu to prostě věnovat, stylem časovka-blunder, naprosto nedokazatelný a nenapadnutelný způsob? Mě už ta jedna prohra navíc neublíží a nám jako čechům to pomůže..když bude ten dotyčný mít kliku, tak to ještě třeba vyhraje, super úspěch pro Česko, máme vyzyvatele...?   Ruku na srdce, ať se každý zamyslí jak by se v takové sutiaci zachoval.. já za sebe bych měl tedy těžké dilema...

+0 /-0 | 28.03.2013 11:36

pawn

Poutnik: HonzaR se Grischuka zastal. Jinak Grischuk hraje obvykle proti Kramnikovi v drtivé většině d4. Jinak Grischuk berlínskou hrává a to s velmi dobrými výsledky. Každopádně ji umí a nebyl důvod, aby se v ní dostal po pár tazích do časovky za situace, kdy mohl předpokládat, co se bude hrát a jediným logickým důvodem pro volbu tohoto zahájení z jeho strany mohla být pouze snaha partii zremizovat.

+0 /-0 | 28.03.2013 11:34

Poutnik

Souhlas s HonzouR. když se tu před časem diskutovalo, tak mnoho lidí argumentovalo, že turnaj je nebezpečnou možností vzhledem k možným spekulacím. Všichni jsou profesionálové a právě proto je šance na korupci ještě vyšší. Když už nemohu vyhrát, mohu si alespoň přilepšit... Dokázat takovou věc nepovažuji za reálnou. Právě model dostat se do časovky a tam udělat chybu, vidím jako nenapadnutelný. Však ono se uplácí i u nás v soutěžích družstev a to se v podstatě o nic nehraje... 

+0 /-0 | 28.03.2013 11:22

strelec

I Grand Prix má problémy. Nicméně pro sponzory (reklamní partnery) je důležitá určitá stálost. Samostatné zápasy 2 hráčů nejsou moc zajímavé, snad kdyby se uspořádal nějaký vyřazovací turnaj kandidátů pro 8-16 hráčů, což by zase bylo kritizováno, že se hraje na málo partií, atd, atd..... Ideální řešení není a bohatý sponzor, který by financoval celý cyklus mistrovství asi z nebe nespadneangel

+0 /-0 | 28.03.2013 11:13

HonzaR

Griščuk je vůl, že to zmrvil takovýmto způsobem, ale nikdo není neomylný a únava dělá svoje, nevím proč by zovna velmistr 2700 měl být v tomhle výjimkou, je to taky jenom člověk. Možnost tajných dohod v turnaji vždycky byla, je a bude, nikdo nemůže ovlivnit, jak hrají mezi sebou jeho soupeři, a vyhrát úplně všechny partie a mít tak stoprocentní jistotu je asi dost nereálné a ojedinělé. Právě proto se mistrovství světa i turnaje kandidátů mají hrát formou zápasů, ovšem delších jako kdysi, určitě nejméně na 10 partií s případnými rapidy do rozhodnutí, a bez bleskovek. Když se dneska dá zorganizovat zbytečně dlouhá série Grand Prix, proč by se místo toho nemohli najít ponzoři na uspořádání 3 - 4 kol delších zápasů?

+0 /-0 | 28.03.2013 11:01

divak

Jsem také toho názoru že včerejší partie Griščuk-Kramnik docela "smrdí". Co se týče Ivančuka, tak pro mě je to celkově úplně nepochopitelné. Dlouholetý profesionál, zkušený a protřelý tisícovkami partíí na té nejvyšší úrovni, se nechá shodit na čas jako nějaký totální začátečník, to přece samo o sobě není normální, nebo ano? Nevím, ale jsem fakt zvědavý jak to celé skončí, hlavně jak bude hrát proti MC dneska Griščuk a zítra Ivančuk...

+0 /-0 | 28.03.2013 10:59

Pavel Ch

Griščuk: Ten přechod do pěšcovky jsem zrovna viděl on-line. Nechápal jsem co tam vidí a juknul na to také jen vteřinu. To se již žáci učí, že raději hrát cokoliv jiného, než přejít do pěšcovky, kterou nespočítal, že neprohraje, prostě nejde. A byla ložená na krytého volného naproto úplně bez komplikací, to viděl každý.

Ivančuk: Tady také (jako mnozí níže) nevěřím, je to bojovník. Ale, že nevzal ve vrcholné kisně na f2, což mu zaručovalo mnoho rychlých jasných tahů s visícím praporkem a po kisně by se vidělo bez kvály za 1-2 pěšce, to nechápu. Zvolené bylo horší na čas i na pozici. Asi mistři dělají také chyby jak my....

+0 /-0 | 28.03.2013 10:11

lmouse

zajímavý jak všichni předpokládají, že Pravon dožene Magnuse, tak že vyhraje a MC jen remizuje a pak bude mít víc výher -  že by Magnus rupnul tu nějak nikdo napředpokládá, což  paradaxně docela Šimiho článek potvrzuje :-)

+0 /-0 | 28.03.2013 10:01

ELOminator

@Bolek: Nemyslím samozřejmě stylistické hledisko ale z hlediska věcného obsahu je to zcela mimo. Jako třeba, že Carlsenovi stačí doremizovat se k výhře, když na pomocné hodnocení povede Aronjan (pokud by ho tedy výhrou dohnal).

+0 /-0 | 28.03.2013 09:48

pawn

Ta včerejší partie Griščuk - Kramnik smrdí kilometry daleko. Už jen to, jak si nechal Griščuk - mistr světa v bleskovém šachu - v berlínské variantě vzniknout časovou tíseň (oproti předchozí partii proti Švidlerovi, která byla na propočet variant neskutečně složitá). No a pak ta chyba samotná. V časovce se samozřejmě dějí různé věci, ale cokoli se zdá lepší než pěšcovka s krytým volným pěšcem d4. Na druhou stranu u partie Aronian - Ivančuk nevěřím konspiračním teoriím (i když nedokážu pochopit předlouhé váhání Ivančuka nad tahem Je5), přeci jen Ivančuk spadnul už 4x a povrdil v partii nejen to, jak hraje celý turnaj, ale i to, že Aronian má zatím hodně velké štěstí. Nezbývá mi, než fandit Carlsenovim, případně akceptovat Aroniana. Kramnika po včerejšku v žádném případě.

+0 /-0 | 28.03.2013 09:40

noELO

Taky jsem zvědav na Griščuka, včera (tím, jak Kramnikovi ochotně vytvořil pěšcovku s volným d pěšcem) jsem jen zíral, i když přesně spočítat bych to nedokázal, i při své šachové "ůrovni" jsem pochopil, že je to nesmysl. Snad tedy zabere dnes...

Samozřejmě rovněž zdravím. J.Š.

+0 /-0 | 28.03.2013 09:16

strelec

Myslím, že by byla velká škoda, kdyby zápas o titul nehrál MC. Je to více než jasná ratingová jednička a zápas kohokoli jiného prostě nemůže mít ten správný náboj. A kdyby hrál ještě někdo s "pachutí domluvy", tak to bude jen "zbytečný" zápas.

+0 /-0 | 28.03.2013 09:14

divak

Zdravím noELO! Nejsem zastáncem nějakých konspiračních teorií, ale každý ať se podívá jak se to vyvíjí. V první půlce každý bojoval jak to šlo, ok. Pak když se vykrystalizovalo nějaké pořadí a tedy šance na konečný výsledek, ejhle, Kramnik, který v první půlce nedokázál vyhrát jedinou partii vyhraje obě dvě proti druhým dvěma rusům, vždy stylem časovka-blunder.. trochu podivné, bych řekl. Tipuju, že Griščuk bude dneska hrát proti MC jak z partesu, žádná časovka..Ať vyhraje ten nejlepší, když to nebude MC, ok, takový je život. Pokud ovšem zbyde pachuť nějaké možné domluvy ostatních proti MC, tak to bude hodně špatně. MC to bude mít ještě hodně těžké, musí prostě vyhrávat, tím jediným může všechny potenciální možnosti domluvy odrazit...

+0 /-0 | 28.03.2013 08:56

noELO

ad divák: bohužel s Vámi musím souhlasit, sledoval jsem partii Aronjan - Ivančuk na videu a zaujalo mě, jak Čuky sledoval hodiny, když měl minutu na 12 tahů. Vypadalo to, jako když čeká, až mu to určitě spadne... On je sice příslovečně roztržitý, ale tohle bylo divné.

Zejména v jeho případě bych se strašně rád mýlil. Na druhé straně současné pořadí "zařídil" v posledních kolech Gelfand, na něj konspirační teorie nesedí. 

Ale kdyby MC nevyhrál, nezlobil bych se. 

 

+0 /-0 | 28.03.2013 08:12

divak

Já mám po včerejším kole lehký dojem, že se začíná naplňovat předpoklad který jsem tu dávno už jednou psal, tedy v duchu "kdokoliv jenom ne Carlsen". A nejsem sám, na Chessvibes je o tom rozsáhlá diskuze a lidí s podobným názorem je tam spousta. Např:
"There has been rumours of a so-called A-B-C strategy (anybody-but-Carlsen) among the Russian-speaking contingent, to be employed the later stages of the tounament when winning chances are clear. Today we saw two dead draws simply thown away and all the "luck" went to those with a fighting chance to overtake Carlsen. Chucky seemed to want to thow the game in the opening and, having failed that, comletely messed up a solid if not superior position. And it took less then a minute for the commentators on the official site to identify the drawing approach for Grischuk in the ending with Kramnik yet, at the critical move in a simplified position, Grishchuk, the blitz superstar, played a move that might plausibly be made by a 1600 player."
Nemůžu si pomoct, ale ten vývoj posledních kol opravdu vypadá trochu podezřele... rád bych se mýlil...

+0 /-0 | 28.03.2013 07:44

Petr Boleslav

Pardon, opomněl jsem uvést autora (ale jde už o třetí souhrn od IM Pavla Šimáčka, tak bylo myslím pochopeno).

ELOminator: ?? párkrát jsem to četl, mám ale zcela jiný názor.

+0 /-0 | 28.03.2013 00:30

ELOminator

@Bolek: To je jako myšleno vážně? Jestli jo, tak je to ten nejodfláknutějěí článek, který jsem tu kdz četl.

+0 /-0 | 27.03.2013 22:59

Ritan

@rytir: jj, idea f4 vypadá průkazně. Ono by to nějak vyhrané být mělo, od pohledu. Ale tady si hrajeme na to, kdo je ochoten pustit motor lépe a radostněji, kdežto oni by řešili problém za deskou ... . Prostě to mohla být ještě zábava, nic víc jsem nechtěl říct. Každopádně si myslím, že Short v komentáři Sxf1 hodně odbyl. - 43. De7 byl konec, jasně. Po Sxf1 bychom tu třeba psali, že 51. něco byl konec .. nebo že 49. - něco byla remis. 

+0 /-0 | 27.03.2013 22:38

rytir

matman - Když jeden udělá pět chyb, ale druhý udělá jednu velkou, tak vyhrává ten, kdo jich udělá pět.

+0 /-0 | 27.03.2013 21:50

rytir

Ritan:

51. g3 Sb5 52. De4 Kg7 53. f4 Sc6 54. b8D Dxb8 55. Dxc6 Db2 56. Dg2 Dc1 pak třeba 57. Db7 Kh6 58. Dd5 De3 59. c6 Df2 60. Dg2 Dc5 61. f5! gxf5 62. Dd2 Kh7 63. Dd7 Kg6 64. De6 Kg7 65. Kh3 Db5 66. De7 Kh8 67. Dd8 Kh7 68. Dc7 Kg6 69. Df4 Dxc6 70. Dg5 ! Kf7 71. Dxh5 Kg7 72. Dg5   Kh8 73. Dxf5 -

lepší by bylo, kdyby místo 43. b6 zahrál 43. De7! Db1 44. b6 Sc4 45. b7 Dxf1 46. Kh2 Sd5 47. f3 -

 

+0 /-0 | 27.03.2013 21:47

Ritan

@matman: nezpochybňuji, že MC dnes vyhrál zaslouženě. Jen bych rád viděl, jak by výhodu realizoval. V té variantě co uvádíš je dost možná "díra", po 50. ... Dc7 ( místo Sd5 ) má bílý sice 2,61 nebo tak nějak, ale ani Houdini nějak neví kudy dál ( natož já ). Třeba nám to některý za zdejších expertů vysvětlí. 

+0 /-0 | 27.03.2013 20:24

matman

@ Ritan: Houdini 3 řekl: 44...Sxf1 ( 2.26) 45.Dxf7 Kh8 46.Df6 Kh7 47.Kh2 De8 48.Df4 Dd7 49.Df3 Sc4 50.b7 Sd5 51.b8=D Sxf3 52.gxf3 De7 53.Db4 Kg7 54.Kg2 Dd7 55.De4 Kf7 56.c6 Dc7 57.f4 Dd6 58.f5 gxf5 59.Dxf5 Ke7 60.Dg5 Ke6 61.Dg8 Kf6 62.De8 Dc7 63.Dd7 -. Viz http://livechess.chessdom.com/site/ Je jasné, že Gelfand dnes až příliš často chyboval. Vyhrává ten, kdo udělá méně chyb.

+0 /-0 | 27.03.2013 20:03

Ritan

škoda, že Gelfand nenašel Sxf1 ... to mohla být ještě dobrá zábava - nebo něco nevidím ?

+0 /-0 | 27.03.2013 19:53

matman

Na hloupou otázku blbá odpověď: Čuky se před turnajem domluvil s Levonem, že bude jeho sekundant (to není sprosté slovo!). Nebo spíše asistent. Teď vážně: mají podobné nesmysly nějaký smysl?

+0 /-0 | 27.03.2013 19:51

Josef

Nedohodnul se Ivančuk před turnajem, že bude Aronianův sekundand?

+0 /-0 | 27.03.2013 19:35

matman

Boris si závěr "vychutnává", fakt "borec". Co kdyby budoucí mistr světa něco přehlédl? A Viši si říká: jo tak takhle jsem to měl s Borisem hrát!?

+0 /-0 | 27.03.2013 19:17

semada

Komentátor to řekl přesně: "Ivančuk porazil sám sebe". Z "méněcenných" zahájení dostane vždy naprosto hratelnou pozici, jeho šachy se mi líbí, ale ten time management je opravdu tragický... 

+0 /-0 | 27.03.2013 19:08

divak

Souhlas s lv, Ivančuk je fakt tragéd, prohrát na takovým turnaji 4x na čas, to snad nemá obdoby.. Gandalf to zdá se opět zmrvil podobně jako v první partii a Magnus ho teď zničí. 

+0 /-0 | 27.03.2013 18:56

Magiland

už ho Magnuš šroubuje ..

+0 /-0 | 27.03.2013 18:51

romison

jj Ivancuk je takovej zolik :) aronian je za nej stastneja to si pamatuju nekolik let zpatky, ze jedinej chucky mu delal vetsi problemy :)

+0 /-0 | 27.03.2013 18:47

pavelp

Tak Aronjan uz vyhral, Gelfand to zremizuje a mame z toho pekne drama a otevreny turnaj. 

+0 /-0 | 27.03.2013 18:43

lv

To, co předvádí Ivančuk, je naprosto nedůstojné. O osudu turnaje rozhoduje to, proti komu Ivančuk zapomene, že se hraje na čas.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:42

matman

Možné pozice v partii Aronjan-Ivančuk po 29.e4 jsou naprosto šílené. Jestli do nich Levon půjde, pak klobouk dolů. Magnus překvapivě zahrál několik slabších tahů a výhra se mu vzdálila. Což je pro dramatičnost závěru turnaje asi dobře.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:40

HonzaSvatoš

Tak Čuky zase hapal, ovšem už ve zcela prohrané pozici. Vypadá to dnes na plný bodový zisk vedoucího tria.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:40

JHK

Chuky opět spadnul -))

+0 /-0 | 27.03.2013 18:39

sisoj

No zdá se, že MC bude mít ještě hodně co dělat, aby se prosadil jako hlavní favorit. Pokud dnes nevyhraje budou prvni 3 na rozdil pul bodiku, coz neni nic. Mozna by ani rozdil 1 bodu (pokud vsichni tri vyhraji) nemusel byt rozhodujici. Kramnik se zda byt jiz pevny v kramflecich.

MC zjevne nema stavu, 3x se vysmek z porazky, uvidime co dnes, jestli predvede sve koncovky.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:38

Pavel Ch

... Vh8 byla chyba u Čukyho, teď se Levon zamyslí.

No Carlsen trošku přešlapuje a Boris si aktivní figury.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:35

JHK

Tak Aronian je vyhranej, na to že nemá reálnou šanci na výhru v turnaji je aktuálně prvnílaugh

+0 /-0 | 27.03.2013 18:30

romison

griscuka nechapu a gelfand se zatim drzi, ale myslim, ze nevydrzi

+0 /-0 | 27.03.2013 18:28

romison

tak chucky to zas zdechne na cas, slozita pozice a on si to musi spocitat ;)

+0 /-0 | 27.03.2013 18:27

JHK

Čeká na poslední minutu a začne blickat :-)

+0 /-0 | 27.03.2013 18:27

JHK

Ten Ivanchuk to je fakt spící medvěd laugh

+0 /-0 | 27.03.2013 18:26

Homunkulus

Ale do tý kisny to zase dobře přiostřil. cheeky

+0 /-0 | 27.03.2013 18:18

JHK

Aronian má šanci na čas, jinak asi ne.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:17

matman

Aronjan měl v začátku turnaje víc štěstí než rozumu, pak už toho moc nepředvedl a dnes v tom pokračuje. Jeho jedinou nadějí bude asi časová tíseň Ivančuka.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:14

lv

To, jak Kramnik na tiskovce chrlil varianty, bylo vážně fascinující :).

 

+0 /-0 | 27.03.2013 18:13

Ignor

Na gríšu to bylo moc nudné tak to odevzdal...laughMagnus zas čistej výkon věřím že to dotáhne, Aronian bude korunní princ jako Keres...wink..

+0 /-0 | 27.03.2013 18:11

giocozo

Kramnik dnesyes. Po turnaji napíše Gelfand knihu Jak jsem hrál s monstrem.

+0 /-0 | 27.03.2013 18:05

violin
Vložte obsah
+0 /-0 | 27.03.2013 17:53

Bucefalos

To je jednoduché Carlsen vyhraje, už to nebude dlouho trvat však uvidíš:o) 

+0 /-0 | 27.03.2013 17:41

matman

@ Bucefalos: A partie Carlsen-Gelfand dopadne prosím jak? Předem děkuji za verdikt.

+0 /-0 | 27.03.2013 17:38

matman

@ HonzaSvatoš: Griščukovy časové tísně si vysvětluji tím, že je slabší hráč než Kramňa, který na sobě určitě pracuje mnohem více a nerozmělňuje svůj potenciál hraním pokeru. Čukymu též začíná časovka, horší pozice si vybírá svou daň.

+0 /-0 | 27.03.2013 17:36

Bucefalos

U Ivanchuka je to remis. Má aktivnější kameny, především jezdce a dámu. To by mělo vyvážit pěšce méně. Bílý má své pěšce znehodnoceny. Ovšem na čas je to zas pro ukrajnce hrozivé. Je to takový šachový romantik:o) 

+0 /-0 | 27.03.2013 17:30

HonzaSvatoš

Chápete někdo tu spotřebu času u Griščuka? Berlín, 20 tahů a zbývá mu jen 20 minut? Chyba v přenosu to asi není... U Čukyho bych si laicky tipnul, že je z vyššího hlediska prohraný, pěšec méně a slabý pe5 asi nejsou kompenzovány rozbitým dámským křídlem bílého. ale nevím, vidím to jen z rychlíku a bez motoru.

+0 /-0 | 27.03.2013 17:04

Pavel Ch

Také moc nerozumím článku. Pokud neprohraje Magnus dvakrát, ale jednou, kolikrát je počítáno, že vyhraje? Pokud jednou, stačí Aronianovi 3 body a bude to zajímavé. Pokud Magnus neprohraje vůbec a jednou vyhraje, Stačí Levonovi 3,5, aby to bylo zajímavé s pom. hodnocení.

Žasnu nad náladami proti Borisovi. Jako by se všichni báli, aby po dvou prohrách se nerozjel jak nafťák a neopakoval se zápas s Ánandem. Ona by se pak podruhé těžko vysvětlovala náhoda a systém. No jestli se bojí tak i soupeři, má Boris šanci, ať se to někomu líbí nebo ne.

+0 /-0 | 27.03.2013 16:55

Bucefalos

Gandalf nehraje moc dobře. 30 ku 1, že prohraje do třiceti tahu:o) 

+0 /-0 | 27.03.2013 16:27

strelec

pavelp,tobi: diky za upresneni

+0 /-0 | 27.03.2013 15:39

Honza Hučín

Tak jelikož Levon má lepší čas než Čuky, asi pro něj Budapešť není až takový šok. Uvidíme, pěšec víc je trochu zmrzačený. V rámci fair-play by měl Čuky proti Magnusovi zahrát taky něco veselého.

+0 /-0 | 27.03.2013 15:37

romison

a gelfand uz ztraci cas v zahajeni, ktery dobre zna, a na konci se bude divit,az mu bude chybet, kdyz ho bude potrebovat :) a chucky dobre :) snad to nezdechne :)

+0 /-0 | 27.03.2013 15:19

JHK

A Gelfand dneska usmrtí svojí teoretetickou šanci a vydechne laugh

+0 /-0 | 27.03.2013 15:17

JHK

Koukám, že Ivanchuk trošku zariskoval v zahájení, tak se Aronian dneska reálně opět vratí do vedenílaugh

+0 /-0 | 27.03.2013 15:16

pavelp

Takže Magnus - Gelfand Rossolimo sicilská, to umí Gelfand perfektně od zápasu s Anandem, takže bude remíza. 

A Ivančuk zkouší na Aronjana Budapešťský gambit... takže bod pro Aronjana.

Dovolím si předpovědět že název tohoto článku nepřežije dnešní den - po tomto kole budou mít MC i Aronjan stejně bodů a Aronjan lepší pomocné hodnocení. 

+0 /-0 | 27.03.2013 15:15

JHK

Čekal jsem, že pod článkem bude napsaný apríl..jinak si to nedokážu (ten ,,výplod,,) vysvětlit  :-)

Aronian se připravil o reálnou šanci na vítěztví v turnaji asi vrcholná perla, kterou bych vyzdvihl.

Naproti tomu Gelfand se dostal na 50% a může tak živit opět teoretickou naději taky pecka :))

+0 /-0 | 27.03.2013 15:15

pavelp

Ano, toto je seznam pomocnych kriterii.

Magnus a Aronjan: Maji ted spolu dve remizy takze prvni kriterium odpada. Magnus ma a asi i na konci bude mit lepsiho SB, ale na pocet vyher ted bude na tom Aronjan lip, pokud ho dozene. Na rozstel skoro urcite nedojde, a delene prvni misto pro Magnuse nic neresi, musi byt prvni sam.

Takze Magnus se zase bude muset zacit trochu vic snazit.

+0 /-0 | 27.03.2013 14:59

Jirka Kadlec

Podle hry, kterou údajný jistý vítěz turnaje předvádí, může být Anand naprosto v klidu. Svůj titul spolehlivě obhájí.

+0 /-0 | 27.03.2013 14:57

Tobi

...z v pořadí druhého článku s tématikou Turnaj kandidátů..."Pomocnými kritérii budou vzájemný zápas, počet výher a Sonnenborn-Berger. V případě rovnosti všech kritérií by následovaly dvě partie v rapid šachu (25 minut 10 s/tah)"...

 

+0 /-0 | 27.03.2013 14:45

romison

nejsem si jistej, ale mam pocit, ze nejdriv jsou vzajemne partie, pak pocet vyher a pak sb, ale chtelo by se mrknout na stranky pro jistotu

+0 /-0 | 27.03.2013 14:20

Poutnik

Strelec: rozstřel se určitě konat nebude. Není v zájmu pořadatelů, aby Carlsen ulehl vedle Puškina smiley

+0 /-0 | 27.03.2013 14:14

PIF

"Přání otcem myšlenky"

Ano, Carlsen má slušně našlápnuto, ale vzhledem k tomu, že jsme lehce za polovinou, bych jeho vítězství v turmaji neviděl tak jednoznačně - rozhodně mu nebude stačit zbývající partie odremizovat.

+0 /-0 | 27.03.2013 14:13

strelec

re pavelp:  není při rovnosti bodů rozstřel? pak by pomocné hodnocení nehrálo roli

+0 /-0 | 27.03.2013 13:47

Tobi

Pěkné zhodnocení aktuálního stavu. Věřím, že GM Carlsen, povzbuzen bodovým náskokem, bude hrát v pohodě "to svoje" a určitě brzy své vedení pojistí. 

+0 /-0 | 27.03.2013 13:37

matman

re Marhula: Máte jistě svým způsobem pravdu, Fischer byl 'pako', mistrem světa se stal vlastně šťastnou náhodou, Kramnik je podle vás také 'pako', samosebou vy pako nejste ani omylem, až na tu hotentótskou češtinu.

+0 /-0 | 27.03.2013 13:19

Marhula

kramnik se může nadechovat, jak chce,stejně dopadne jako kamski, nejlepší roky jsou nenávratně pryč ,je nová éra carlsen aronjan! další karjakin atd.  / ke spravedlnosti jistě by spravedlivější bylo hrát zápasy,k Fischerovi on tenkrát sice všechny porazil,ale vůbec se na mezipásmový turnaj nekvalifikoval,protože nehrál pásmový,tenkrát sověti za peníze dovolili jeho výměnu za jiného hráče USA,který se kvalifikoval / a ten jeho odvetný zápas po 20!  letech,byla jen labutí písen,pokud by měl na karpova na kasparova, ani omylem,stáří nezastavíš!

+0 /-0 | 27.03.2013 11:12

pavelp

Zajímavá analýza na toto téma je dnes na chessbase. Viz.MC má teď statisticky vzato 75 % pravděpodobnost vítězství.

Magnusovi remízy nestačí. Naopak ještě musí znovu začít vyhrávat, pokud by už všechno odplichtil tak Aronjanovi stačí jedna výhra a má lepší pomocné hodnocení.

Kramnik už má prý jenom 3 % a zbytek startovního pole dohromady sotva jedno procento.

Jinak řečeno, MC i Aronjan se dál musejí snažit hrát na výhru a nespoléhat na zaváhání toho druhého, což je dobrá zpráva. 

+0 /-0 | 27.03.2013 11:07