Dělíme se, dělíme

19.11.2018 14:00 | World Championship Match Carlsen - Caruana

Ani sedmé kolo zápasu o titul mistra světa nenaklonilo misku vah na žádnou stranu. Partie skončila opět dělbou bodu, aktéři si, co se zahájení týká, dali opáčko z druhého kola.

V sedmé partii se opakoval odmítnutý dámský gambit z druhého kola. Carlsen, který měl z druhé partie jistě méně důvodů ke spokojenosti, odbočil ve svém desátém tahu. Odpověď velmi dobře připraveného Caruany donutila mistra světa k brzkému zamyšlení. Carlsen přiznal, že přestože věděl o možnosti 10… Dd8, tak ji nečekal. Příliš se však nebál, protože tušil, že bílý má více bezpečných pokračování. O svém dalším postupu poté mluvil jako o příliš mírném a jedinou šanci na aktivnější postup viděl v pokračování 15.Jce4, kterému však během partie příliš nevěřil. Po rošádě označil pozici za zcela vyrovnanou. Oba hráči se ještě vraceli k předchozí partii, kdy mohl Caruana v závěru zvítězit, ale svou šanci nevyužil. Shodli se na tom, že když hráč ví, že je pozice vyhraná, pravděpodobně řešení najde. Problémem je, že v praktické partii tuto jistotu nemá.

Komentuje: GM Pavel Šimáček


-
. kolo -

Fabiano Caruana neměl v sedmém kole s vedením černé armády do remízového přístavu žádné velké potíže (zdroj: WorldChess )

Magnus Carlsen před zahájením 7. kola. Provést úvodní tah nedělní partie dostal možnost devítiletý šachový talent Shreyas Royal - vpravo (zdroj: WorldChess )

Průběžný stav po 7 partiích

Jméno Tit. Fed. Elo 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Body Perfo
Caruana, Fabiano GM USA 2832 ½ ½ ½ ½ ½  ½  ½




3,5 2835
Carlsen, Magnus GM NOR 2835 ½ ½ ½ ½ ½  ½  ½




3,5 2832

 

Odkazy


29x 8505x Tobi
Fotogalerie
Komentáře (29) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
doktor

.tohle tady uz bylo x krat, tyhlety zmb uz kritizovali zapas v r.1927 a i v dalsich letech. nuda,nuda, remiza.vzdy slo o prechodnou fázi nez se hra diky temto tzv.nudnym partiim posunula dal.to ze jejich hre nerozumi 99% hracu neni znamkou nudy.vsak nam to dnes komentator no.1 predvede.

+0 /-0 | 21.11.2018 14:31

morboj

ZMB bude masochista. Zjevně trpí, ale užívá si to !

+0 /-0 | 20.11.2018 23:47

takychcineconapsat

Proto poučení z této bajky: Nesleduj, čemu nerozumíš!

+0 /-0 | 20.11.2018 21:43

Zmestabileho

Zrovna dnes potkal pan Nešachista (N) pana Šachistu (Š) a já vyslechl tento jejich rozhovor:

N: "Prý se hraje zápas o titul mistra světa. Ty přece hraješ šachy - sleduješ to?"

Š: "Ano, sleduju! Je to vrchol sezóny, dva nejlepší hráči na světě proti sobě."

N: "Prý je to samá remíza a pořád nerozhodně?"

Š: "Ano, ale jde o všechno - o titul nejvyšší. Proto se ani jeden hráč raději vůbec o nic nepokouší."

N: "To je divné - když jde o všechno a vrchol sezóny? Tomu nerozumím."

Š: "Tomu nemůžeš rozumět. Takhle to máme zavedené jenom my - šachisti.

N: "Ale není nuda to potom sledovat?"

Š: "Kdepak! Je to velmi zajímavé a napínavé. I celé týdny v napětí čekáme, až se v zápase o titul něco stane.

N: "Aha... no tak si to užijte. Pro mě by to asi nebylo..."

+0 /-0 | 20.11.2018 20:27

capjar

Poutník: To si nemyslím. Pro mne historika - amatéra - je ta databáze jedinečný pramen o českém šachu. Myslím, že i Honza Kalendovský s ní souhlasí.

+0 /-0 | 20.11.2018 18:56

SchwartzBlack

Lagno vyhrála nestejné střelce už ve 3. parti semifinále proti M. Myzyčuk, ta se pak ve 4. partii úplně složila. Doufám, že už to dotáhne, ta zrádkyně z Doněcka. wink  

+0 /-0 | 20.11.2018 17:43

HonzaSvatoš

Zajímavý technický výkon dnes v ženském mistrovství světa. Taková nenápadná koncovka s nestejnými střelci na začátku, celkem vypadající na remis, a postupně se černá pozice zhoršovala až k prohře, pokud tedy bílá uplatní už rozhodující výhodu.

 

Ohledně předpokladu, že Carlsen nějak jasně porazí Caruanu v případném prodloužení, bych byl opatrný. Karjakina sice v rapidu porazil jednoznačně, ale proč by  se totéž muselo opakovat automaticky s Caruanou? Stačí, aby se Carlsen špatně vyspal, nebo se nachladil, a hned se role favorita otočí.

+0 /-0 | 20.11.2018 15:44

Karja

20.11.2018 13:28 | Johny the Scar  hovado je spíše Carlsen. Karjakin nebrečel když prohrál partii, kdežto Magnus se z toho ...

+0 /-0 | 20.11.2018 15:18

PIF

Ať se partie někomu líbí více či méně, jiné čekat nemůžeme. Na této úrovni už to není ani tak o vlastní hře, jako o psychice. Kdo je nejlepší na světě - Carlsen! A všichni to vědí. Tak kam by se hrnul. Je na Caruanovi, aby dokázal, že je on lepší. A ten "pokles formy", dá-li se to tak nazvat, je u Carlsena pochopitelný. Všechno už dokázal - je mistrem světa (titul i obhájil), má nejvyšší ELO. Už není žádná vyšší meta, tak není ani taková motivace. A pokud jde o živobytí, tak na reklamních smlouvách si vydělá více, než vlastním hraním. Ale nějaký čas mu prezentace sponzorů zabere, takže na vlastní šachy má zákonitě méně času.

Osobně si myslím, že Caruana se o "zlom" pokusí až v posledních dvou, třech partiích, protože ve zkráceném tempu jeho akcie výrazně ubírají na hodnotě.

+0 /-0 | 20.11.2018 14:08

B-ckar
Aj keď zdieľam názor predrečníkov na Serjožu, zas pre širokú verejnosť tu bol faktor "východ - západ" (nejaký odtieň súboja Spasskij - Fischer). Kedy ste naposledy videli v bežnej tlači report o tomto mači? Hoci mne sa zdá kvalitný aj pomerne zaujímavý - ale Magnus to už asi chce zasa vyhrať v rapidoch kde Fabiana predčí.
+0 /-0 | 20.11.2018 14:02

igors
"proc mate potrebu byt slepy ke skutecnosti, ze tento zapas stoji za prd" - to je hodnotiaci súd/názor, nie nevyhnutne fakt/skutočnosť, pane Bražina. Niektorí s Vašim názorom súhlasia, niektorí nie - ja patrím k tým druhým a tiež nie som sám. Imho Karjakin hral podstatne viac pri stene, ako Caruana, jeho výkon bol viac deštrukcia a vlastným usilím si žiadne šance nevytvoril. Druhá vec je, že na Magnusa to pôsobilo ako červené súkno na býka a po harakiri v 8.partii mal vážne problemy aj v deviatej... Vo Fabianovi má vyrovnaného súpera a dobre to chápe, na rozdiel od Sergeja ho určite nepodcení ani len podvedome.
+0 /-0 | 20.11.2018 13:54

Johny the Scar
Zapas Carlsen - Karjakin byl horsi uz Jen kvuli osobe vyzyvatele. Doufejme, ze se takove hovado uz do zapasu o titul MS nezapoji. Natoz, aby vyhral, stacil Botvinik, Karpov a mozna dalsi.
+0 /-0 | 20.11.2018 13:28

Druid.Panoramix

Krvlad - souhlasím, dnes více než kdy jindy platí, že účel světí prostředky. To, co bylo napsáno o Carsenovi, platí, jen s jednou výjimkou - pokud nebude hrát turnaje, tak ho v brzké době někdo v tom žebříčku přeskočí. Taky si nemyslím, že by byl zápas úplně nudný - kdo chce, ten si tam dobré momenty obou hráčů dokáže najít - oba hráči mohou litovat svých přehlédnutí a nevyužití možností, které pozice v partiích nabízely. Na druhou stranu se rád přiznám k tomu, že jako mistr světa mi byl sympatičtější Tal než Botvinnik, už jen svým stylem hry. Jenže ..... dnes je mistrem světa a obhajujícím Mangus Carsen a jeho vyzvývatelem Fabiano Caruana... a tím je řečeno vše. A ještě jedna poznámka, když poslední zápasy hrál Carlsen pod své možnosti, pak si nedovedu představit tu hru, kdyby hrál na a nad svými možnostmi.

to david brazina - asi by bylo lepší se dívat do hořících plamenů než automatické pračky, protože z té by se mi mohla zatočit i hlava. :o))

+0 /-0 | 20.11.2018 10:47

Krvlad
Dneska je nuda úplně všechno, protože očekávání místních přispěvatelů jsou nenaplnitelná. Ono je to ale taky těžké, když někdo hodnotí partii podle výsledku a ne průběhu, to pak totiž vidí jen to negativní, co chce vidět. Carlsen má v posledních letech krizi, to je zřejmé na první pohled, a fakt, že ho ani přesto stále nikdo není schopný připravit o titul ani přeskočit v žebříčku, vypovídá o tom, jak moc je dobrý. Zápas rozhodně není nuda, mimo to tady jde v první řadě k sportovní výsledek, a ne dělat za každou cenu šou neuspokojitelným divákům.
+0 /-0 | 20.11.2018 09:52

MaX

co máte proti Magnusovi? však ten kdo má tahat za pilu je Caruana. Fandím Magnusovi a podle mě to dělá dobře. Jen ať si to šmudlá v tom je nejlepší. Jestli ho chce Caruana zkoušet přehrát v rovných pozicích, tak by měl vyměnit poradce na další MS.

+0 /-0 | 20.11.2018 09:50

ELOminator

No já bych řekl, že oba zápasy byly nuda a v obou hrál Carlsen pod své možnosti. S Karjakinem tak tak udržel 6:6, jestli se mu to podaří i letos, tak ho do tie-breaku stejně odepisuju no

+0 /-0 | 20.11.2018 09:22

Zelené jablko

Postřeh k nudnosti, na kterém fotbalovém MS se za posledních dvacet let (mimo letošní výjimky) hrál ve finále atraktivní fotbal?

+0 /-0 | 20.11.2018 07:55

xdavx x

zapas s karjakinem byl horsi/nudnejsi?? jako to myslite vazne? asi jsem teda sledoval jine MS...

+0 /-0 | 19.11.2018 22:51

romison
Nevim, co jako vsichni cekate? :) za me zatim dobrej zapas, lepsi nez s Karjakinem :) a mam pocit, ze ZMB je ted nekdo jinej, pac predtim jsem s nim obcas souhlasil a ted je z nej jen podivnej kokotko :) Carlsen takhle hraje uz nekolik let a Caruana taky nebude divocit nejak.
+0 /-0 | 19.11.2018 22:49

xdavx x
Celkem souhlas se ZMB. Igors, nechapu proc mate potrebu byt slepy ke skutecnosti, ze tento zapas stoji za prd, a snazite se jej obhajovat. proste je to nuda, a pokud vam to prijde zazivne a plne zivota, pak doporucuji koukat do automaticke pracky, jak se tam perou kalhoty s kosili. to ma teprv naboj....
+0 /-0 | 19.11.2018 22:42

Zmestabileho

Ad igors: Nejen to dnešní 24.h3 bylo měkké. Celý tento zápas je měkota. Když se hrají impotentní šachy...tak je to měkké.

 

Psal jste, že řešením by bylo hrát na 24 partií. Ale Magnus a Fabio klidně zremizují nejen 12 partií, ale i 24. Nebudou se snažit o nic víc, budou stejným způsobem čekat na chybu soupeře. Délkou zápasu se jen zvýší pravděpodobnost, že někdo udělá tu chybu a vznikne rezultát. Když by se to stalo, dál by se remizovalo až do 23.-24. partie, kde by ten prohrávající něco zkusil. Namísto nudy na tři týdny byla by nuda na měsíc a půl. A samozřejmě - taková délka zápasu je v dnešní době zcela mimo realitu, je možné jen staromilsky vzpomínat na tyto zápasy z minulosti.

 

 

 

 

+0 /-0 | 19.11.2018 22:27

Poutnik

Zajímal by mne váš názor, když se tu mluví o atraktivitě: jak vnímáte databáze partií? Když se začali pořizovat partie i z nižších lig (I. a II.) před mnoha lety, doslova jsem musel zahájení překopat od základu. Už nelze hrát v lize méně korektní zahájení, protože každý se na vás připraví. Přitom i takový zvěrstvo jako Lotyšský gambit dokázal přinést body. Nebo Traxler, to byla romantika, že by i ZMB uronil slzu. Dnes? Nemožné. V zásadě i Královský gambit neviděl kapitán zrovna nejraději.... Za mě, bylo zavedení databáze z nižších soutěží velmi špatný krok. 

+0 /-0 | 19.11.2018 22:26

chromos
To tak někdo dostane nápad na to udělat si zpravodajský server o šachu, sežene si webmastera, autory článků, reklamu a nejspíš se i snaží, aby to celé vypadalo k světu, a pak mu nevadí, že tu mívá v komentářích nablito. :-D
+0 /-0 | 19.11.2018 21:38

igors
"24.h3 je mäkké" zahučal enginom vyzbrojený troll, potešený, že si zase mohol kopnúť. Ešte poprosím aj dodržať sľub o nesledovaní poslednej tretiny...
+0 /-0 | 19.11.2018 21:15

Zmestabileho

No jejda, než jsem stihl povečeřet, tak se nám urodila další remízka. Fabio velmi bojovně zahrál 24.h3... a pak již honem vyměnit dámy a je ten "boj" za námi...

 

Poněkud naivně jsem si po dvacátém tahu myslel, že dnes to budou opravdu šachy. Jsem to ale pošetilec, jak mě něco takového mohlo napadnout! 

 

Na zbývající čtyři remízy se už dívat nebudu vůbec, už mi to jaksi stačilo. Přeji všem spoustu šachových zážitků.

+0 /-0 | 19.11.2018 20:47

Zmestabileho

Caruanovi konečně došlo, že v sicilské se 3.Sb5 stojí jako "prase", a tak zahrál d4 (že mu to ale trvalo - srálgorkovi). A teď má bílými konečně zajímavou pozici! 

 

Dnes se poprvé v zápase hrají skutečně šachy! Zaplať pánbůh za ty dary...

 

 

 

+0 /-0 | 19.11.2018 18:31

Krvlad

Carlsen tahá správné tahy, je to špatně, protože vedou k rychlé teoretické remíze. Carlsen netahá správné tahy a snaží se Caruanu zblbnout, je to špatně, protože si nic nevytvoří a jde to rychle po zahájení do remízy. Zápas je nudný, protože je zajímavá jenom zhruba polovina partií, ono je na nejvyšší úrovni dneska tak snadné udělat zajímavou každou partii a přitom nepřiměřeně neriskovat. Sory já se musím smát, fakt nevím, co to tady píše za individua, asi by se všichni nespokojení měli zabývat jiným divočejším sportem než šachem. Dneska je to jistě taky nuda, tahy jako g5 při malé rošádě smrdí remízou.

+0 /-0 | 19.11.2018 18:07

Karja
Stejně se dá chápat, že když jsem šel sf4, tak nepůjdu sg5. Však si také pan GM Carlsen v partii nic nevytvořil a s panem GM Šimáčkem souhlasím.
+0 /-0 | 19.11.2018 15:19

Pavel Capek

13...., Bg5 Má šachová výchova mi brání tahat v zahájení dvakrát stejnou figurou a proč to dělá Mistr světa vysvětlit neumím.

Já jako šachový salát tady Carlsenovi naopak rozumím. Rošáda neuteče a vazba jezdce je z mého hlediska pro černého nepříjemná.Jezdec se nemůže hnout, Dáma nesmí opustit krytí jezdce pro Sxf6 s oslabením černého krále. No a h6 s dalším g5 by se dalo možná hrát tak v hospodské blitzce o korunu s flekem.

16. Bf4 A zase zpátky. No já nevím, co mám psát...

Tady už musím souhlasit. Když už jsem jednou šel na g5 ( s pravděpodobně nějakou ideou ) tak proč sakra zase zpátky ?!

+0 /-0 | 19.11.2018 15:16