Caruana dotahuje Carlsena

03.10.2014 06:32 | FIDE ELO žebříček

Dosud neotřesitelnou pozicí Magnuse Carlsena zachvěl bleskový vzestup Fabiana Caruany, který za měsíc září připsal neuvěřitelných 43 bodů ratingu.

Šachová olympiáda žebříčkem nezamíchala, ale Sinquefield Cup již ano. Magnus Carlsen přes ztrátu sedmi bodů zůstal světovou jedničkou, ale náskok na druhého hráče pořadí ztratil. Ital Fabiano Caruana připsal v americkém turnaji a klubovém poháru celkem 43 bodů a rázem se stal jasnou světovou dvojkou. Rozdíl mezi ním a Carlsenem se zmenšil na 19 bodů. Výrazně se posunul také Veselin Topalov, který opět prolomil hranici 2800 a ve světových tabulkách mu patří třetí místo. Do první světové desítky se poprvé probojoval Anish Giri. Naopak po několika letech z ní vypadl Vladimir Kramnik. Bývalý mistr světa je aktuálně 11. Do ratingu zatím nebyl započítán uzavřený čtyřčlenný turnaj v Bilbau, kde Anand připsal 7 bodů a Aronian čtyři. 

Poř.
Jméno
Tit.
Stát
Rating
Part.
Nar.
 1
 g
 NOR
 2863
 10
 1990
 2
 g
 ITA
 2844
 16
 1992
 3
 g
 BUL
 2800
 16
 1975
 4
 g
 RUS
 2797
 6
 1983
 5
 g
 ARM
 2793
 10
 1982
 6
 g
 IND
 2785
 0
 1969
 7
 g
 NED
 2768
 14
 1994
 8
 g
 RUS
 2767
 5
 1990
 9
 g
 USA
 2764
 15
 1987
 10
 g
 AZE
 2764
 11
 1985

Ženskému žebříčku kraluje Hou Yifan, která po odchodu Judit Polgárové nemá konkurenci. Na třetí Wenjun má náskok bezmála 100 bodů ratingu. Hou získala v září 10 bodů v turnaji ženské série Grand Prix a ženském klubovém poháru. Třetí Wenjun připsala 19 bodů v Grand Prix a dva přidala za domácí ligovou soutěž.  

Poř.
Jméno
Tit.
Stát
Rating
Part.
Nar.
 1
 g
 HUN
 2675
 0
 1976
 2
 g
 CHN
 2673
 17
 1994
 3
 wg
 CHN
 2582
 15
 1991
 4
 g
 IND
 2581
 11
 1987
 5
 g
 GEO
 2570
 13
 1987
 6
 g
 UKR
 2548
 6
 1990
 7
 g
 RUS
 2542
 6
 1984
 8
 g
 RUS
 2530
 6
 1989
 9
 g
 RUS
 2530
 5
 1989
 10
 g
 IND
 2528
 11
 1991

Českému žebříčku stále dominuje David Navara. Nic na tom nezměnila ani ztráta 5 bodů, kdy odečet osmi bodů z polské ligy zmírnil zisk tří bodů za klubový pohár. Viktor Láznička ztratil na klubovém poháru 9 bodů a začíná mu reálně hrozit vypadnutí z první světové 100. Aktuálně je 82. a na sté místo má náskok 12 bodů. Zbyněk Hráček připsal 8 bodů a s ratingem 2646 se dotahuje na své osobní maximum 2650 z roku 1996. Do světové stovky mu chybí 6 bodů.  

Poř.
Jméno
Tit.
Fed
Rating
Part.
Nar.
 1
 g
 CZE
 2718
 10
 1985
 2
 g
 CZE
 2666
 5
 1988
 3
 g
 CZE
 2646
 6
 1970
 4
 g
 CZE
 2569
 14
 1961
 5
 g
 CZE
 2551
 0
 1977
 6
 g
 CZE
 2548
 0
 1973
 7
 g
 CZE
 2533
 0
 1986
 7
 g
 CZE
 2533
 0
 1992
 9
 g
 CZE
 2527
 0
 1988
 9
 g
 CZE
 2527
 0
 1974

Ženský žebříček velkých změn nedoznal. Vedoucí Tereza Olšarová zvýšila svůj náskok na čele o jeden bod, který uhrála na ženském uzavřeném turnaji v Rumunsku. 

Poř.
Jméno
Tit.
Fed
Rating
Part.
Nar.
 1
 wm
 CZE
 2297
 9
 1991
 2
 wg
 CZE
 2282
 0
 1975
 3
 wg
 CZE
 2255
 0
 1987
 4
 wm
 CZE
 2249
 0
 1992
 5
 wg
 CZE
 2239
 0
 1959
 6
 wm
 CZE
 2237
 0
 1975
 7
 wm
 CZE
 2224
 9
 1993
 8
 
 CZE
 2185
 11
 1996
 9
 wm
 CZE
 2180
 0
 1978
 10
 
 CZE
 2177
 0
 1990


18x 6320x Milan Boháček
Fotogalerie
Komentáře (18) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
vic

Možnost výzvy k zápasu o MS (třeba od hráčů TOP10, jak v diskuzi navrhováno), je z mého pohledu nesmysl.

1. mistr světa by nakonec nedělal nic jiného, než hrál neustále o titul a na jiné turnaje neměl čas

2. o titul MS by se takto mohlo hrát v podstatě non-stop, což by byl velký chaos

3. těch hráčů by bylo více, než 10, protože i pořádí TOP10 se mění

+0 /-0 | 05.10.2014 15:47

strelec

re nvmea: Díky, měl jsem v tom zmatek. Pokud je to takto, tak celkem OK, byť dřívější 3-letý cyklus je asi lepší.

+0 /-0 | 04.10.2014 11:14

nvmea
ano... i ne ;) Pokud vím tak se nikdy nic jiného než dvouletý cyklus neplánovalo, jen FIDE měla tradičně bordel v dodržování termínů (hlavním problémem byl ten Gelfand - Anand cyklus) a proto se to postupně zpožďovalo a vznikly tyhle 2 zápasy za 2 roky. Jinak ale další zápas opravdu až v 2016.
+0 /-0 | 04.10.2014 10:33

strelec

re nvmea: takže se to opět vrací na 2-letý cyklus?

+0 /-0 | 04.10.2014 06:36

nvmea
soukromé výzvy by mi v dnešní době přišly docela dehonestující - na titulu MS je nejvíc krásný to, jak těžkou kvalifikací musí člověk projít. A je tomu tak ve všech sportech. Co je na tom zajímavého když si to někdo víceméně "zaplatí"? Ať si soukromě zápas klidně střihnou, ale MS to nazývat nemusej. Pokud Caruana bude předvádět takovou výkonnost dlouhodobě tak se k zápasu pohodlně dostane. Vždyť se to koná každý 2 roky, ona to neni zas tak dlouhá doba, aby to někomu ničilo kariéru.
+0 /-0 | 03.10.2014 19:18

breughel

Tak nám začal další superturnaj, pak MS. shaking hands Díky téhle dvojce C+C, je to nejnapínavější souboj (i když na dálku), co jsem za dlouhou dobu viděl. Otázka totiž už není, zdali někdy dosáhne Carlsen hranice 2900 bodů, ale kdy jí dosáhne Caruana. A zastaví se tam? Dosáhne 3000? Nesmysl? Nejspíš, nebo taky ne.

+0 /-0 | 03.10.2014 17:57

noELO

Přiznám se, že mě v dnešní době nenapadlo, že by existovala možnost "soukromé" výzvy mistra světa. Ovšem je dobré vědět, že mistr světa neměl povinnost výzvu přijmout - Emanuel Lasker se svým obchodním talentem by mohl vyprávět. Přijímal výzvy jen od těch, o kterých si spočítal, že s nimi nemůže ani náhodou prohrát. Výjimkou byl zápas s Carlem Schlechterem - mimochodem, když jsem četl knihu T. Glavinice, nějak jsem potajmu doufal, že Schlechter vyhraje alespoň v románu. Nestalo se, zemřel hladem. 

Přeji současným šachovým profesionálům, aby jim hlad nehrozil, i když nejsou právě vyzyvateli mistra světa.

 

+0 /-0 | 03.10.2014 14:13

Pavel Ch

Přesně tak, Ofelie, přesně tak..... SPORT nefunguje.

Kdo určí? Diváci na nssshaking hands nebo sám nejvyšší prezidentcool? Nebo zřídíme speciální "nezávislou" komisi, prezidenskou nebo diváckou?

Sport je naštěstí (měl by být), co si vybojuješ, to máš. Tím se liší třeba od politiky.

+0 /-0 | 03.10.2014 13:37

Ofelia
Pro Jan Repak: turnaj kandidátu může být problem a s vašim řešenim bych souhlasila. Prostě když by něči výsledky opravňovaly jej k výzvě mistra světa, měl by k tomu dotyčny mit aspoň lepši mpžnosti. Sám Magnus by měl Fabiána vyzvat a ukázat svy schopnosti. O sponzory by určite nebyla nouuze, ale popravdě to neuděla, neb by s vysokou pravděpodobnosti dostal naloženo.
+0 /-0 | 03.10.2014 12:45

Pavel Ch

Re Jan Repák. No to je dobře, že to FIDE zrušila. Také by mohli hlasovat diváci, kdo se proti mistru světa postaví, že? Prostě strhnout náš sport (o kterým si mnozí nešachisté myslí, že ani sportem není) ještě hlouběji, někam na úroveń reality show. Pravidla, harmonogram v tom musí být, ikdyž se často mění, tak ale probůh ne ještě více.

Sport je sport a ten je o slavných výhrách a třeba trošku trpkých porážkách. A komu to nevoní, tak ať se dá třeba na vyšívání, jak v jiné souvislosti řekl Jaromír Jágr.

Naši kopálisti by si také zasloužili na začátku tohoto století hrát finále ME. Ale holt nastřelili 3 tyče a od Řeků ten gól na konci prvního prodloužení dostali.

Takže opravdu NE, vyzyvatel, který si to nevybojoval, "že by si to zasloužil" a to Levonovi také fandím.

+0 /-0 | 03.10.2014 12:42

sodik

Ofelia: Bože, to je zas myšlenkový průjem...no

+0 /-0 | 03.10.2014 12:27

HonzaR

Ofelia: Na kvalifikaci není nic špatného, akorát místo vyřazovacího poháru s minimem vážných partií a velkým podílem rapidů a blicek by byl lepší švýcar, kde by rozhodovaly jenom vážné partie (koneckonců je to mistrovství ve vážném šachu). Rozdíl mezi turnajem kandidátů a ostatními řadovými turnaji je ten, že v kandidátech se všichni snaží hrát pokud možno nejlépe a je tedy obtížnější je porážet, kdežto v ostatních turnajích mají často sklon "blbnout" pro diváky, což ovlivňuje výsledky. Ánand vyhrál zaslouženě a férově, není jeho vina, že Caruana to nezvládnul, na rozdíl od Caruany a ostatních Ánand dokázal vyhrát, když skutečně o něco šlo. Caruana měl možnost se kvalifikovat ne z jednoho ale ze série čtyř turnajů, kromě toho v té době tak úchvatné výsledky jako dneska neměl, tak v čem je problém? Protože se někomu poslední měsíc začalo dařit, máme celou soutěž zrušit a bojkotovat? Mistrovství světa je o výsledcích v oficiální soutěži a ne o něčím názoru.

 

Jinak souhlasím, že mistr světa by měl mít možnost přijmout i další výzvy než jen od vítěze turnaje kandidátů. 2005 takové pravidlo platilo, ovšem FIDE ho po zápase Kramnik-Topalov nepochopitelně zrušila. Kvalifikace je nutná pro zajištění alespoň nějakého vyzyvatele (a aby měl každý šanci), ovšem jinak by počet výzev neměl být omezen. Minimálně každý z první desítky by měl mít možnost Carlsena vyzvat, pokud zajistí pro zápas sponzora, za dlouhodobé výsledky by si to určitě zasloužil Aronjan.

+0 /-0 | 03.10.2014 11:52

Millbo

To Gambit - Aha, děkuji za upozornění. Statistiky FIDE sahají pouze do roku 2000 a informaci na chessgames jsem přehlédl :-(. Opraveno.

+0 /-0 | 03.10.2014 11:30

Gambit

Zbyněk Hráček svého osobního maxima nedosáhl. K 1. 1. 1996 měl 2650.

+0 /-0 | 03.10.2014 10:17

Playboy

Je dobře, že má Carlsen konkurenta, příští zápas o MS bude alespoň vyrovnanějšísmiley ... I když upřímně spíše chápu lidské šachy Ananda, než počítačové tahy Caruany smiley

+0 /-0 | 03.10.2014 08:51

Tobi

Devatenáct už je fakt málo. Kdo by to byl ještě před půlrokem řekl, že Magnusovo neotřesitelná pozice je v ohrožení.

+0 /-0 | 03.10.2014 08:33

pawel

Ofelia, Vy tu občas kritizujete autory článků. Ten Váš příspěvek je však klenotlaugh.

+0 /-0 | 03.10.2014 08:18

Ofelia
Výběr účastníku MS myslim si, že by mohl být lepši, zajímavějši a spravedlivějši. Konkrétně v určení vyzyvatele, místo aby o něm jako doposud rozhodoval jedn turnaj, měl by být určen na základě celoročních výsledku z top10. Pak by se nestalo, že by se jim stal třeba Anand za par výher a kupu remiz. Fabiáno by mohl dat svůj případny nesouhlas s akcí, ktera si hraje na ms, silnym tahem jako veřejnou výzvou k zápasu tomu, kdo ji vyhraje, pravděpodobně Magnusovi.
+0 /-0 | 03.10.2014 08:11