Carlsen má rating 2882 a vyrovnal vlastní rekord

01.08.2019 15:00 | FIDE ELO žebříček

Rating 2882 měl Carlsen naposledy před pěti lety. Grischuk a Anand vypadli z elitní světové desítky. Nejlepší Čech je na 29. místě světového žebříčku.

Poprvé dosáhl Carlsen ratingu 2882 v květnu 2014, ale v následujících letech jej pozvolna ztrácel. Za tři roky měl jeho osobní koeficient hodnotu 2822 a Carlsen se musel začít reálně obávat o post světové jedničky. Ještě na začátku letošního roku měl rating 2835, ale během několika měsíců jej rázně vylepšil. Na srpnové listině si připsal deset bodů za turnaj ze série Grand Chess Tour a opět začal atakovat zatím nepřekonanou metu 2900. Grand Chess Tour výrazně přála také So, který v součtu s Grand Prix připsal 13 bodů. Dařilo se také Aronianovi a Dominguezovi, kteří se vrátili do elitní světové desítky. Naopak Grischuk a Anand se s ní nejméně na měsíc rozloučili. Vypadnutí Grischuka také znamená, že Rusko má v elitní desítce již jen jediného zástupce.

Poř. Jméno Tit. Stát Rating Part. Nar.
 1  Carlsen, Magnus  g  NOR  2882  11  1990
 2  Caruana, Fabiano  g  USA  2818  11  1992
 3  Ding, Liren  g  CHN  2805  19  1992
 4  Giri, Anish  g  NED  2779  13  1994
 5  Vachier-Lagrave, Maxime  g  FRA  2778  19  1990
 6  So, Wesley  g  USA  2776  17  1993
 7  Nepomniachtchi, Ian  g  RUS  2774  18  1990
 8  Aronian, Levon  g  ARM  2765  13  1982
 9  Mamedyarov, Shakhriyar  g  AZE  2764  19  1985
 10  Dominguez Perez, Leinier  g  USA  2763  16  1983

Ju připsala v čínských turnajích pět bodů a nejen že si dále upevnila pozici světové dvojky, také se začíná pomalu blížit vedoucí Hou. Kosteniuk se představila v Číně a Francii. Dohromady přišla o deset bodů. Lépe na tom nebyla ani Dzagnidze, která odepsala v Číně devět bodů.

Poř. Jméno Tit. Stát Rating Part. Nar.
 1  Hou, Yifan  g  CHN  2659  0  1994
 2  Ju, Wenjun  g  CHN  2600  6  1991
 3  Goryachkina, Aleksandra  g  RUS  2564  0  1998
 4  Koneru, Humpy  g  IND  2558  0  1987
 5  Muzychuk, Mariya  g  UKR  2551  0  1992
 6  Muzychuk, Anna  g  UKR  2547  0  1990
 7  Lagno, Kateryna  g  RUS  2544  4  1989
 8  Cmilyte, Viktorija  g  LTU  2538  0  1983
 9  Kosteniuk, Alexandra  g  RUS  2507  15  1984
 10  Dzagnidze, Nana  g  GEO  2502  9  1987

Navarovi se v červnu příliš nedařilo. Přišel na turnajích v Řecku a Grand Prix o deset bodů. Rausis je přes dopingový skandál stále veden ve FIDE žebříčku, má započítáno deset červencových partií za které odepsal jeden ratingový bod. Láznička si rating vylepšil o devět bodů díky turnajům v Řecku a Pardubicích. Nejaktivnější byl z české špičky Plát, který odehrál 21 partií a připsal 13 bodů. Výrazně svůj rating vylepšili i Štoček s Babulou. V Pardubicích připsal Štoček 14 bodů a Babula devět.

Poř. Jméno Tit. Stát Rating Part. Nar.
 1  Navara, David  g  CZE  2724  12  1985
 2  Rausis, Igors  g  CZE  2685  10  1961
 3  Laznicka, Viktor  g  CZE  2667  16  1988
 4  Krejci, Jan  g  CZE  2574  9  1992
 5  Michalik, Peter  g  CZE  2573  0  1990
 6  Hracek, Zbynek  g  CZE  2572  9  1970
 7  Stocek, Jiri  g  CZE  2570  9  1977
 8  Plat, Vojtech  g  CZE  2561  21  1994
 9  Babula, Vlastimil  g  CZE  2559  9  1973
 10  Nguyen, Thai Dai Van  g  CZE  2535  0  2001

Worek ztratila na otevřeném turnaji v Řecku pět bodů. Řada hráček se představila na turnaji družstev v Pardubicích. Miturová tam odepsala 15 bodů a Kulovaná 16. Naopak Richtrová připsala 22 bodů, Rodshtein 19 bodů a Richterová dokonce 33 bodů.

Poř. Jméno Tit. Stát Rating Part. Nar.
 1  Worek, Joanna  wg  CZE  2308  8  1986
 2  Olsarova, Karolina  wg  CZE  2294  0  1993
 3  Petrova, Kristyna  wm  CZE  2259  4  1992
 4  Sikorova, Olga  wg  CZE  2234  9  1975
 5  Miturova, Magdalena  wm  CZE  2219  6  1993
 6  Kanakova, Natalie  wm  CZE  2214  0  1999
 7  Richtrova, Eliska  wg  CZE  2213  7  1959
 8  Richterova, Natasa  wm  CZE  2212  22  1996
 9  Rodshtein, Tereza  wg  CZE  2208  7  1991
 10  Kulovana, Eva  wg  CZE  2200  5  1987


45x 10494x Milan Boháček
Fotogalerie
Komentáře (45) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Vojta Plát
To mluvíš Davide o sobě? Sám jsi dělal chyby ještě dávno po třicítce a mě tu budeš moralizovat? Od jiných to beru, ale zrovna od tebe ne. Proto se divím, že se tak do každýho navážíš a nejsi raději ticho.
+0 /-0 | 06.08.2019 01:59

xdavx x
A někteří už to zkoušet přestali. Nemá smysl léčit otrávený strom, když kořeny jsou mrtvé
+0 /-0 | 05.08.2019 17:30

wp5t

To ještě nic není Vojto, to já čtu všude po diskuzích jak velkej kokot je Vojta Plát.  A to dokonce od lidí, kteří se ho snaží podporovat. I ti přiznávají, že jim je líto Plátova prošustrovaného talentu a že to s ním ale ještě zkusí. Já ti teda na jednu stranu rozumím, také jsem byl jednou tak mladý a možná ještě víc divoký, ovšem ne tak nadaný v šachu.

Víš, inspirovalo mě k tomuto tvé vyjádření o ustřelené hlavě v diskuzi na šachovém serveru. Tak si říkám, že podle toho co jsem slyšel, tak už ti nějaký ty body dolů možná slezly. Ale mladý organismus vše lépe vstřebá, tak možná je ještě čas.

 

 

 

 

 

+0 /-0 | 05.08.2019 13:34

Vojta Plát
A já zas četl studii, podle které je wp5t pěknej kokot. Ale věřte studiím...
+0 /-0 | 05.08.2019 07:31

Pavel Ch

Ad Pavel Čapek 17:04.

Ano tam a v sobotu v podvečer na zahradě šach. turnaj.

 wp5t: ad rána do hlavy 10 elo bodů dolů.

Nemohu posoudit, nicméně další slavný boxer v Ústí nL, olympijský vítěz Bohouš Němeček, měl hospodu "U zlaté medaile", hrával rád Dámu a ve sport. důchodu porážel v Dámě šachisty 2200-2300. Po všech těch úderech do hlavy co v životě schytal. Možná se však v boxu dobře bránilwink

+0 /-0 | 05.08.2019 07:08

ciki333

Ještě okamžitá idea... Ženské by mohly kombinovat "chess" s "mud wrestlingem."

Na duel Joanna Worek verzus Kristýna Petrová, bych si koupil vstupenku do 1. řady...

+0 /-0 | 04.08.2019 18:29

ciki333

04.08.2019 17:44 | wp5t

Již mám rámcovou představu o složení české reprezentace v tomto pozoruhodném sportu.

1)kategorie Heavyweight - Ing. Marek Vokáč

2)kategorie Middleweight - Vojtěch Plát

3)kategorie Lightweight - Mgr. David Navara

+0 /-0 | 04.08.2019 18:09

xdavx x
Ty jo ten GIANLUCA SIRCI z toho tvého odkazu vypadá jako já, kdýž se blbě vyspím :D
+0 /-0 | 04.08.2019 17:58

wp5t

Jenže ono to nechce pár zápasů v amatérském boxu, ale nejmíň padesát, protože tenhle sport má přesná pravidla a dětská léta už za sebou. První MS se konalo už v roce 2003.  A bitky na ulici, bitky mezi rowdies, domácí bitky a v barech se nepočítají. 

Ledaže by si Vojta zažádal o vyjímku a vzhledem k tomu, jak ho funkcionáři všech svazů milují, tak pochybuji, že by mu vyhověli.

A taky existuje studie, že každá rána do hlavy znamená tak deset bodů ela dolů. Minimul ELA na tyto zápasy je 1600, takže po padesáti zápasech, v každém tak dvě-tři pecky, aby mu to nakonec dalo.

tady jsou šampioni v jednotlivých vahách:

http://www.chessboxing-global.com/fighters/

 

 

 

+0 /-0 | 04.08.2019 17:44

Pavel Capek

@Pavel Ch - Lukáš Konečný a jeho restaurace Eden ?

+0 /-0 | 04.08.2019 17:04

Pavel Ch

Vojto,

u nás v Ústí, olympionik, poté profík boxu má hospodu s boxovnou. Skupinový trénink ráno není od něj vůbec drahý. Na zahradě restaurace dá občas ring ven, teď tam byl i pro úplné amatery. Jinak v léte na zahradě restaurace hrajem i šachy. Budeš první, co to může spojit wink. ..... pak samo i s tou hospodou. 

+0 /-0 | 04.08.2019 15:46

Vojta Plát
Dival jsem se na to už dávno, chce to pár zápasů v amatérským boxu, pak by to šlo dělat. Nějaký trenér tady? Peníze se vyberou, o to se nebojím. Šorm mi poradí zdravou výživu, abych něco shodil a pak to půjde jak po másle.
+0 /-0 | 04.08.2019 12:19

wp5t

Vojta Plát je propagátorem nového odvětví šachu, tzv. chessbox.  Vojto přijď, já ti kdyžtak můžu pár tréninků v ringu zasponzorovat. Ať nás můžeš dobře reprezentovat na MS v tomto odvětví.

Tady vysvětlení pravidel, je to sport jen pro opravdové chlapy, jako je Vojta.

https://epochaplus.cz/video-sachy-a-box-v-jednom/

a tady sestřih z MS v tomto sportu

https://www.youtube.com/watch?v=kK5TQSKmS3o

https://www.youtube.com/watch?v=i0PyA0JFe5g

 

Vojto jinak hodně úspěchů v šachu a ustřelených hlav soupeřů v ringu.

+0 /-0 | 04.08.2019 12:01

kraken8
+0 /-0 | 04.08.2019 09:55

Vojta Plát
Já jsem rozhodně nic nenabonzoval, akorát jsem si z toho dělal trochu škodolibě pr**l, ale nic jsem nepráskl. K Lázničkovi jsem jen napsal úvod, zbytek se rozjel sám, já se v tom nešťoural. To jiní. Tak mě nenazyvej bonzakem, nebo ti ustřelim rypák. Snad Vám Ostravaci tu vaši díru trošku rozmetali.
+0 /-0 | 04.08.2019 08:58

Zmestabileho

Pošlu peníze, ale nikoli na účet svazu. Pokud svaz hospodaří tím způsobem, že vyplatil 90 000 Kč jako tzv. "motivační prémii" pro Krejčího a Hráčka, tak s těmito penězovody nechci mít nic společného.

+0 /-0 | 03.08.2019 21:48

Zmestabileho

Ad ciki333 - Pláta je opravdu možné chápat, když na ty lumpárny od kolegů z repre, kryté pány z VV ŠSČR, tady upozornil. Že to řešil tím bonzováním, a že nyní zpětně zápas Hráček Krejčí i obhajuje, tak i to je pochopitelné (kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti - za svou nevymáchanou pusu přišel Plát o peníze od svazu, zatímco třeba zrovna pánové Hráček a Krejčí jsou svazem i nadále financováni - a ještě i dáváni na odiv, jací jsou to správní kluci).

 

Právě proto jsem připravený Pláta podpořit darováním peněz s vědomím toho, že on není andílkem. 

+0 /-0 | 03.08.2019 21:32

ciki333

Teď, s dovolením, objasním pánům ZMB, Pražskému kavárníku a Bulvárnímu plátku proč někdy zaplatím GM Plátovi pár hodin šachového tréninku...

Vojta neměl lehké dětství na rozdíl od většiny hráčů...Vyrůstal pouze s otcem, což není úplně optimální stav pro vývoj dítěte. Okusil na vlastní kůži, co obnáší finanční nouze, a tudíž to není rozmazlený fracek jako hromada jeho vrstevníků. V neposlední řadě mne nenechává chladným, jakým způsobem mrhá svým talentem daným od Boha.

ZMB napsal: "Ale nelze přehlížet Plátovu mstivost a závistivost (bonzování lumpáren kolegů z repre), stejně jako jeho často jen samoúčelné hulvátství a sprostotu. A on sám také není čistý v tom špinavém prostředí českého šachu."

Já se naopak ptám, s kým nejčastěji vyjebal ŠSČR? Komu udělil destitisícou pokutu za ptákovinu? Koho nepustil Svaz k "lizu," ač dotyčný patříl a dosud patří mezi TOP 4? Odpovím za vás - Vojtu Pláta!

Pak se ale nemůžeme divit, že občas upustí, zde na nss, nějakou tu jízlivou poznámku o lumpárnách kolegů z repre. Neříkal bych tomu ale mstivost či bonzáctví, nýbrž projev oprávněného nasrání na běh věcí v ŠSČR...A s tím se zákonitě pojí inkriminované "hulvátství" a "sprostota."

Závěrem všem Vojtovým kritikům doporučuji zamyslet se nad citátem z Janova evangelia: "Ty, kdož jsi bez viny, hoď kamenem."

+0 /-0 | 03.08.2019 20:54

ciki333

Na účet:  Vojtěch Plát-Šachový svaz České republiky

Číslo účtu: 1721907504 / 0600

Z účtu:  Ing. Zdeněk Čekal

Číslo účtu: xxxxxx / 0800

-2 000,00 Kč

Zpráva pro příjemce

Druhý příspěvek na tréninkový proce

s (teorie zahájení) GM Pláta

Typ platby

Tuzemská odchozí úhrada

Zpráva pro mě

Druhý příspěvek na tréninkový proces (teorie zahájení) GM Pláta

Datum splatnosti

05.08.2019

Datum zaúčtování

03.08.2019

Zadáno přes

George

Stav

Plánovaná Platba čeká na datum splatnosti.

Referenční číslo

R5DH3KBJZ8B

PS. Neuvádím z důvodů chlubení, nýbrž jako vzkaz pro GM Pláta...Vojto, potvrď mi příští týden,, že ti Šachový svaz České republiky proplatil tréninkové jednotky.

+0 /-0 | 03.08.2019 20:27

Pražský kavárník

Pan Karel Adamus poslal panu Plátovi 15 000 Kč? A co ho k tomu vedlo? Co si od toho slibuje? Splatí pan Plát svoje dluhy ze své temné minulosti?

+0 /-0 | 03.08.2019 20:17

naska

Vážený pane...Bulvární Plátek....je fantastické,že GM Vojta Plát se stále zlepšuje. Stav konta pro Gm Vojtu Pláta je....Naska 15000Kč,Pan ciki 333 ...2000 Kč dokonce pan Zmestabílého přislíbil částku 50 Kč.Neváhejte přispět na dobrou věc:-)

+0 /-0 | 03.08.2019 19:51

Bulvární Plátek

Pane ciki333 a myslíte si, že o samozvaného mentálního kouče Vojta Plát stojí? A skutečně odvádíte dostatečně kvalitní práci? Podle různých informací na tomto serveru, kdy jistě platí, že na každém šprochu pravdy trochu, to tak nevypadá :-) Měl byste určitě pozitivně zapůsobit daleko více nebo úderněji :-) Ale zase všechna čest, že jste Vojtu finančně podpořil. Když tak pěkně veřejně píšete o Vojtovi Plátovi, tak nás prosím také informujte, co z Vašeho daru se Vojta naučil. Třeba to bude motivovat ostatní české talenty a mohl byste být klidně samozvaným koučem více šachových nadějí. A to by bylo prima.

+0 /-0 | 03.08.2019 18:23

pawel

Požádal bych všechny nešachisty, aby odtháli na server svého zájmu a nenapadali tady šachy a šachisty.

 Nikdo vás nenutí, abyste měli šachy a šachisty v oblibě, ale nemusíte lézt na cizí web a navážet se do šachů a šachistů.

 Například ruleťák mat-lal není šachista, nesehrál žádný turnaj. Takovou blbost nemůže napsat nikdo, kdo sehrál jediný turnaj.

  Poklona hats off a děkuji za odtah tam kam patříte.  

+0 /-0 | 03.08.2019 17:44

pushtaq
mat-lale, už to nekuř! Pokud má první nasazený bílé, dostane ten druhý černé, víš? A pokud ten nasazený úžasňák získá bod za výhru do tabulky i do ela, jeho soupeř zůstane na nule jen v bodech, ale v elu klidně takových 8 ztratí. A když spolu hrají dva úžasňáci v posledním kole, jeden holt dostane, řekl bych, popáté černé :-( Původně jsem ale chtěl upozornit na mnohem důležitější jev, než je inflační spirála: všimněte si, že dámy Richtrovou a Richterovou už dělí jediné písmenko a jediný bod!
+0 /-0 | 03.08.2019 17:42

mat-lal

Je typické, jak se nikdo nevyjadřuje k tomu, že regrese ELO je vlastně chytrý statistický podvod (jako v ruletě). Téměř každý "švýcar" je lichý, přičemž nasazení mají v první partii bílé, tudíž sehrají bílými vždy o jednu partii víc, než ti blbí nenasazení. Navíc první partii hrají vždy s hráči z druhé poloviny starovního pole, dobrý start je základ. No jo, kdyby byly podmínky rovné (sudý počet partií) a nasazení losoval počítač náhodně (už od prvního kola), tak by to tak snadné nebylo...  

+0 /-0 | 03.08.2019 17:18

Zmestabileho

Podpora Pláta je žádoucí - je to opravdu mimořádný talent. Už jsem zde psal, že jsem připraven poslat na transparentní účet částku cca 50 Kč.  Případně mu zaplatit sociální poukázku, nebo stravenku - i ten Plát musí něco  jíst.

 

Ale nelze přehlížet Plátovu mstivost a závistivost (bonzování lumpáren kolegů z repre), stejně jako jeho často jen samoúčelné hulvátství a sprostotu. A on sám také není čistý v tom špinavém prostředí českého šachu. 

+0 /-0 | 03.08.2019 17:07

Pražský kavárník

By nás zajímalo, kdo se skrývá pod přezdívkou ciki333. Posílat peníze panu Plátovi, který se během velmistrovského turnaje stihne porvat v baru kvůli alkoholu a ženským? Co to má za logiku?

+0 /-0 | 03.08.2019 15:59

ciki333

03.08.2019 13:35 | Bulvární Plátek

Nemám...nepotřebuji foto...vím, jak Vojta vypadá a nepletu si ho kupříkladu s GM Navarou.

Pokud Vás překvapila četnost výskytu jména "Plát" v mých příspěvcích, tak je to dáno tím, že v jeho jednočlenném týmu zastávám pozici (samozvaného) mentálního kouče. Pomáhám mu zdolávat překážky jako je strach, pokleslé sebevědomí... zlepšit koncentraci na nadcházející zápas, rozptýlit pochyby v mysli o sobě samém, plně rozvinout šachový potenciál a talent, jenž je ve Vojtovi skryt...

Dá se tedy říci, že GM Pláta dlouhodobě stabilizuji, dokáži z něj rovněž vyždímat maximální výkon...dále ho chráním před nepřiměřeným tlakem okolí, zejména před Šachovým svazem České republiky. Též jsem mu zajistil kvalitní trénink šachových zahájení. A především pod mým mentálním coachingem se zbavil Vojta psychické nestability, věrné to družky v jeho šachových začátcích. Toť zhruba vše...

+0 /-0 | 03.08.2019 15:02

Bulvární Plátek

Dobrý den, pane ciki333, máte již od Vojty Pláta věnovanou a osobně jím podepsanou fotografii?

+0 /-0 | 03.08.2019 13:35

HonzaSvatoš
@zmb:hm, až na to, že moc nechybělo, a ten prý za ušima posranej Karjakin mohl vést po 9.partii 2:0, což by už dotahoval MC blbě. Mám Carlsena rád, je to PAN mistr světa, jeho výsledky mluví za sebe. Ale nepotřebuji kvůli tomu flusat na jeho vyzyvatele. Ti dělali, co mohli. Uhráli, Karjakin i Caruana, férových 6:6.
+0 /-0 | 03.08.2019 13:32

Zmestabileho

Ještě k těm posledním zápasům o titul MS - ty zápasy totiž měly opravdu výmluvný průběh na téma Carlsen a jeho převaha proti ostatním. Anand i Karjakin byli v těch zápasech doslova připosraní až za ušima -omlouvám se za tyto expresivní výrazy, ale tohle je výstižné :-). A Caruana si sice nebyl úplně jistý, jestli se může Magnusovi vyrovnat, ale během zápasu rychle poznal, že je stejným slabčákem jako před ním Karjakin, že proti Magnusovi se může domoci akorát dožití se rozstřelu v rapidech, kde už od MC dostane nakládačku.

+0 /-0 | 03.08.2019 11:25

Zmestabileho

Poslední rok ukazuje, že Carlsen efektivně sbírá zkušenosti a tím zraje jako víno - že začal více pracovat na zahájení a že to dokáže skloubit se svým stylem je evidentní. To je určitě další důvod, proč má momentálně takový náskok před ostatními.

 

Ale pořád je to o tom, že Magnus prostě umí šachy hrát výrazně lépe než ostatní. Což ukazuje, jak mají šachy jako desková hra naštěstí stále nevyčerpaný potenciál, že nemusí být vše remízou mezi nejlepšími hráči. Poslední zápasy o titul MS - Carlsen vs. Anand, Karjakin, Caruana - ukázaly i to, jak se ho všichni tito top hráči bojí, jak všichni vědí že na něj prostě nemají - protože on je silnější hráč.

 

+0 /-0 | 03.08.2019 11:10

ciki333

03.08.2019 07:57 | Poutnik

" srovnávat Carlsena s Plátem je jako tygra s kočkou domácí. Oba jsou lovci, mají ostré drápy, v boji jsou nemilosrdní "

Navrhuji, vzhledem k bleskurychlým reakcím Vojty, nahradit "kočku domácí" větším dravcem, a to "Irbisem." Ten je známý i akrobatickými skoky, kterým se nemůže rovnat žádná jiná velká kočka. Délka těla dosahuje s ocasem 180 – 220 cm, z čehož na ocas připadá 80 - 100 cm (sic!). Dospělý irbis může vážit až 70 kilogramů. Popis dobře sedí i na GM Pláta...

+0 /-0 | 03.08.2019 10:27

exot

Zábavnou historku nejlépe dokumentující Carlsenův pověstný bojovný charakter říkal jednou Griščuk. Týkala se basketbalového zápasu o volném dni, výšky jednotlivých hráčů, Carlsenova lokte a Griščukových koulí. :-)

+0 /-0 | 03.08.2019 08:55

BM

Jinak za zmínku rozhodně stojí i fakt, že hranici 2700 překonal teprve šestnáctiletý Íránec Alireza Firouzja, čímž se stal druhým nejmladším šachistou v historii, kterému se to podařilo (rychlejší byl Wei Yi, třetí místo patří Carlsenovi).

+0 /-0 | 03.08.2019 08:12

Poutnik

ciki: srovnávat Carlsena s Plátem je jako tygra s kočkou domácí. Oba jsou lovci, mají ostré drápy, v boji jsou nemilosrdní hats off

+0 /-0 | 03.08.2019 07:57

BM

V aktuální špičce už Carlsen dávno není nejmladší, Caruana (#2), Ding (#3), Giri (#4), i So (#6) jsou mladší. MVL (#5) a Nepo (#7) jsou o pár měsíců starší, ale ročník narození mají taky 1990.

V letošním roce naopak Carlsen spoustu soupeřů přehrál už v zahájení, často je do koncovky vůbec nepustil. Stále ještě využívá přípravu na zápas s Caruanou. Giri prohlásil, že Carlsen z přípravy dokázal pár soupeřů porazit a tím tak zjistil, že věnovat větší čas zahájení má smysl. Aktuálně považuje Carlsena za jednoho z nejlépe připravených (v zahájení) hráčů ze špičky.

Dále to také vypadá, že se Carlsen nechal inspirovat Alpha Zero a mnohem častěji obětuje pěšce za iniciativu (a zřejmě dokáže Alpha Zero styl hry aplikovat lépe než jeho konkurenti).

Na závěr pár statistik z Carlsenova roku 2019 (pouze partie v klasickém tempu):

bílými: +13 =11 -0 (perfo 2979) černými: +10 = 17 -0 (perfo 2879) celkem +23 = 28 - 0 (perfo 2924, skóre 72,5 %

Vyhrané turnaje: Tata Steel(8/13, TPR 2888), Shamkir (7/9, 2988), Grenke (7,5/9, 2990), Norway (5,5/9, 2852), Croatia GCT (8/11, 2944)

+0 /-0 | 03.08.2019 07:57

ciki333

02.08.2019 21:53 | Zmestabileho

"V čem je vlastně Carlsen o tolik lepší než ostatní? Jsou to jeho osobní charakteristiky, univerzální a pragmatický herní styl, výhoda mladšího věku proti řadě konkurentů ze špičky."

100% souhlas. Na tuzemské scéně kopíruje Carlsenův herní styl V. Plát. Téměř vždy, po mdle sehraném zahájení, jak již bývá jeho zvykem, získá výhodu nad soupeřem ve střední hře. Tu pak s robotickou přesností v koncovce přetaví v bod. Partie obou velmistrů, vyjma úvodních tahů, mají mnoho společných rysů:

a) dokážou z hovna uplést bič

b) permanentně vyvíjejí tlak na oponenta

c) zdobí je nezlomná vůle po vítězství...pakliže boj končí plichtou, vídáme na šachovnici často holé krále

Pokud Vojta vypiluje (=překoná nechuť ke studiu) principiální varianty (tedy sicilskou obranu B30 až B99, dámský gambit, královskou a Grunfeldovu indickou...) bude těžkým oříškem i pro hráče TOP 10, včetně Magnuse...

+0 /-0 | 02.08.2019 23:22

Zmestabileho

Carlsenova dominance před zbytkem světa je pozoruhodná, když světová špička je jinak velmi vyrovnaná a výrazně převyšovat zbytek světa jako to v minulosti dělali na vrcholu slávy Alechin, Fischer, Kasparov.. to je v dnešní konkurenci obtížnější. Ale ukazuje to, že šachy stejně jako třeba tenis (individuální sporty) mají své hvězdy, které svými schopnostmi stále dokáží výrazně převyšovat všechny ostatní. 

 

V čem je vlastně Carlsen o tolik lepší než ostatní? Jsou to jeho osobní charakteristiky, univerzální a pragmatický herní styl, výhoda mladšího věku proti řadě konkurentů ze špičky. Asi od všeho něco. Ale je to fenomén, kvůli kterému je ten top světový šach naštěstí ještě stále atraktivní na sledování, jakkoliv v zápasech o mistra světa s Karjakinem a s Caruanou ukázal Carlsen už spíše jen ten pragmatismus. Tenhle borec MC si může ale prostě dovolit odehrát i za miliónový honorář frašku několika remíz cíleně směřovaných do rapidů, když jeho soupeři jsou mu sice oponenty,  ale stále spíše jen silnými sparingpartnery.

 

+0 /-0 | 02.08.2019 21:53

Poutnik

mat-lal: souhlas. Navíc kdo mermomocí chce srovnávat kvalitu hráčů napříč stoletími může. Nesmí však porovnávat ELO nebo zahájení a navazující střední hru. Síla těch nejlepších se často dala poznat právě v koncovkách, kde je dobře vidět propočet a "porozumění" hře. Sledujte jak silné tahy dokázali najít hráči typu Salo Flohr. A to nemluvím o tom, že Carlsen a celá současná generace si žije jako v bavlnce. Mají zázemí. V minulosti hráči utíkali před válkami, měli problém se vůbec hrou uživit... 

+0 /-0 | 02.08.2019 21:49

naska

Je perfektní,že GM Vojta Plát se stále zlepšuje....jen tak dál:-)

+0 /-0 | 02.08.2019 20:59

mat-lal

ELO jde trvale nahoru a v žádném případě nemůže sloužit jako srovnání s minulými generacemi. Dokonce Portisch (jestli se nepletu), se před pár lety smál tomu, že byl v osmdesátkách světovou dvojkou (za Karpovem), ale ELO měl max. 2650. Dneska s tím pomalu nejste ani v první stovce...

Za 30 let progres o 150 bodů. Když půjdeme do minulosti, tak je situace ještě složitější. Retrospektivně se to počítá podle nasazovacího ELO, ale tehdy (za Laskera a Capablancy) hráli s nejsilnějšími běžně i hráči z "lidu" (podívejte se na turnajové tabulky z let 1880 - 1930, tehdy se mohl na turnaji s Laskerem a Capablancou utkat i místní klubový hráč - dnes naprosto nemyslitelné!). Ti z dnešního pohledu řádně snižovali průměrné ELO turnaje. 

Podle mě není problémem růstu samotné ELO, ale uzavřené turnaje elity, které ho deformují. Kdyby to bylo jako za starých časů, museli by se i 2800 často potýkat ze silnými 2500 na vzestupu, kteří by je občasnými remízami dost sráželi dolů. Takhle si to pinkají mezi sebou, za remiz ztráta 0,5, komu to vadí:)))

+0 /-0 | 02.08.2019 18:23

Carlos

Klobouk dolu před Magnussem, jak se dlouhodobě udržuje na špici hats off.  To ho řadí po bok takových velikánů jako Lasker, Capablanca, Fisher nebo Kasparov.

 

+0 /-0 | 02.08.2019 16:20

Vojta Plát
Boháček nenapíše článek bez chyby, prostě ne :-D
+0 /-0 | 01.08.2019 21:43

Tom

To "y" v článku u Richterové vypadá hrozně - opravte si to.

+0 /-0 | 01.08.2019 21:39